Национално ниво (икономически дейности; форма на собственост; пол)


Динамичен ред: Labour_2.2.1.xls

СРЕДНА ГОДИШНА ЗАПЛАТА НА НАЕТИТЕ ЛИЦА ПО ТРУДОВО И СЛУЖЕБНО ПРАВООТНОШЕНИЕ ПО ИКОНОМИЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ И СЕКТОРИ ПРЕЗ 2018 ГОДИНА
(левове)
Икономически дейности 2018 година
Общо Обществен сектор Частен сектор
Общо 13 755 13 884 13 717
Селско, горско и рибно стопанство 10 859 13 710 10 277
Добивна промишленост 20 087 23 780 18 128
Преработваща промишленост 12 274 11 493 12 285
Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива 22 703 26 085 19 514
Доставяне на води;канализационни услуги,управление на отпадъци и възстановяване 11 432 10 692 12 583
Строителство 11 083 11 462 11 076
Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети 12 415 14 762 12 412
Транспорт, складиране и пощи 12 281 15 226 10 901
Хотелиерство и ресторантьорство 8 226 10 133 8 154
Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения 33 340 16 180 34 042
Финансови и застрахователни дейности 23 439 31 678 23 228
Операции с недвижими имоти 12 982 10 629 13 275
Професионални дейности и научни изследвания 19 870 12 100 20 978
Административни и спомагателни дейности 11 083 7 125 11 778
Държавно управление 15 149 15 149 x
Образование 13 336 13 270 14 370
Хуманно здравеопазване и социална работа 13 962 12 978 16 573
Култура,спорт и развлечения 11 635 10 765 12 177
Други дейности 9 104 9 762 9 079
СРЕДНА ГОДИШНА ЗАПЛАТА НА НАЕТИТЕ ЛИЦА ПО ТРУДОВО И СЛУЖЕБНО ПРАВООТНОШЕНИЕ ПО ИКОНОМИЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ И ПОЛ ПРЕЗ 2018 ГОДИНА
(левове)
Икономически дейности 2018 година
Общо Мъже Жени
Общо 13 755 15 257 12 213
Селско, горско и рибно стопанство 10 859 11 223 9 912
Добивна промишленост 20 087 20 557 17 754
Преработваща промишленост 12 274 14 346 10 026
Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива 22 703 23 455 20 300
Доставяне на води; канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване 11 432 12 055 10 147
Строителство 11 083 10 929 12 139
Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети 12 415 14 375 10 658
Транспорт, складиране и пощи 12 281 12 310 12 188
Хотелиерство и ресторантьорство 8 226 9 281 7 560
Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения 33 340 38 182 25 821
Финансови и застрахователни дейности 23 439 30 778 20 126
Операции с недвижими имоти 12 982 14 191 11 521
Професионални дейности и научни изследвания 19 870 23 578 17 127
Административни и спомагателни дейности 11 083 10 520 12 293
Държавно управление 15 149 16 127 14 635
Образование 13 336 14 817 12 978
Хуманно здравеопазване и социална работа 13 962 19 575 12 459
Култура, спорт и развлечения 11 635 13 797 9 630
Други дейности 9 104 9 966 8 645
29.11.2019
Годишна статистика на заетостта и разходите за труд - Наети лица, средна работна заплата, движение на наетите лица, разходи на работодателя за труд
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на пазара на труда“

Лице за контакт

Тодор Давидков

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов“ № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 568

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване08 август 2014 г.
Дата на публикуване08 август 2014 г.
Дата на последно актуализиране30 март 2017 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Данните се събират от предприятия и организации, извършващи дейност на територията на страната. Основен източник на информация е счетоводната документация на предприятието (ведомости за заплати, трудови договори, таблици за явяванията и неявяванията на работа и други).

Използвани класификации

· Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003);

· Класификация на икономическите дейности (КИД-2008);

· Единен класификатор на административно-териториалните и териториалните единици в Република България (EKATTE);

· Класификация на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS).

·Национална класификация на професиите и длъжностите.

Обхват

Наблюдават се предприятия от всички икономически дейности, назависимо от формата на собственост и източника на финансиране.

Понятия и дефиниции

Наети лица са лицата, които са в трудово правоотношение с работодателя съгласно Кодекса на труда и в служебно правоотношение съгласно Закона за държавния служител, по силата на които правоотношения те получават възнаграждение в пари или натура под формата на работна заплата за извършена в определен обем и качество работа, независимо дали договорът за наемане е постоянен или временен, на пълно или непълно работно време. Средният списъчен брой се определя по метода на средната аритметична величина чрез сумиране на средния списъчен брой за всеки месец и полученият сбор се раздели на 12 (броя на месеците в годината).Средния списъчен брой на наетите за един месец е сумата от списъчния брой на наетите за всеки календарен ден от месеца (включително празничните и почивните дни) разделена на броя на календарните дни през отчетния месец. Списъчният брой на наетите за почивните и празничните дни се приема за равен на списъчния брой от последния работен ден (преди съответния почивен или празничен ден). Средният списъчен брой на лицата наети на непълно работно време се преизчислява към пълна заетост въз основа на установената в трудовия договор на лицето продължителност на работното време.

Брутна работна заплата е възнаграждението, което лицето получава за положения от него труд преди приспадането на задължителните и доброволните вноски за социално и здравно осигуряване и данъчните начисления за сметка на наетото лице. Брутната работна заплата на наетите лица включва начислените средства за: основна заплата за отработено време или извършена работа; възнаграждение за основен и допълнителен платен годишен отпуск и други видове платени отпуски съгласно КТ и ЗДС; възнаграждение за извънреден труд; допълнителни трудови възнаграждения за продължителна работа, нощен труд, работа при вредни или други специфични условия на труд, работа в празнични и почивни дни, за по-висока лична квалификация и др. съгласно КТ или договорени чрез колективен трудов договор; допълнително материално стимулиране под формата на месечни, тримесечни и годишни премии. Средната годишна брутна работна заплата се изчислява като начислените средства за работна заплата за отчетната година се разделят на средния списъчен брой на наетите по трудово правоотношение без лицата в отпуск по майчинство.

Движение на наетите лица - приетите и напуснали лица в рамките на отчетния период, за фирмите на двустранно счетоводство.

Разходи на работодателя за труд представляват сумата от начислените средства за работна заплата, разходите за социални и здравни осигуровки, обезщетенията по КТ, ЗДС и КСО, социалните разходи и надбавки и данъка върху социалните разходи.

Статистическа единица

Единица на наблюдението са предприятията - фирми, министерства, ведомства, политически, религиозни, обществени организации, съюзи и движения и други, които извършват икономическа дейност на територията на Република България през отчетната година.

Статистическа съвкупност

Годишната статистика на заетостта и разходите за труд се основава на наблюдението на заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд, което е изчерпателно за всички предприятия от обществения сектор и частния сектор, независимо от вида на тяхната икономическа дейност и действащото законодателство, по което са създадени и регистрирани.

Географски обхват (територия)

Цялата страна

Времеви обхват

2000 – 2015

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

· Наети лица – среден списъчен брой през годината;

· Средна работна заплата – левове;

· Движение на наетите лица – списъчен брой;

· Разходи на работодателя за труд – левове.

Отчетен период

Календарна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения

· Закон за статистиката;

· Национална статистическа програма.

Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Индивидуални данни не се публикуват (потискат се), спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката.

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика „Пазар на труда” в съответствие със Закона за статистиката (Глава 5) и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени.

Честота на разпространение

Годишно

Достъпност и яснота
Прессъобщения
Публикации

Статистически годишник

Онлайн база данни

Подробни резултати от изследването се публикуват на интернет сайта на НСИ рубрика Пазар на труда - Годишна статистика на заетостта и разходите за труд: http://www.nsi.bg/bg/node/3950

Информационна система ИНФОСТАТ на НСИ https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=3&lang=bg

Достъп до микроданни

Анонимизирани индивидуални данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели: http://www.nsi.bg/bg/node/575

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

Методика за изчисляване на списъчния и средния списъчен брой на персонала.

Документация за качеството
Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Съгласно чл. 2 ал.3 от Закона за статистиката статистическата информация се произвежда при спазването на следните критерии за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност.

Оценка на качеството
Приложимост
Потребности на потребителите

Потребителските групи са определени въз основа на получените в НСИ искания за данни. Потребителите на данните от изследването могат да се класифицират в няколко групи:

  • национални институции – министерства, агенции, специализирани съвети, други правителствени органи и обществени институции;
  • международни институции – Евростат, МОТ и др.
  • социалните партньори – синдикати, сдружения на работодатели;
  • частни институции и предприятия, включително медии;
  • изследователи и студенти.

Вътрешни за НСИ потребители: Структурна бизнес статистика, Национални сметки и т.н.

Удовлетвореност на потребителите

Няма информация.

Пълнота

Данните се отнасят за цялата страна и за всички икономически дейности.

Точност и надеждност
Обща точност

Общата точност на резултатите от изследването зависи от:

· Използвания инструментариум на изследването. Статистическият формуляр на изследването е разработен в хартиен и електронен вариант. От 2008 данните се събират чрез информационна система „Бизнес статистика“, което от една страна позволява директно онлайн попълване на необходимата информация и от друга моментна проверка на данните и сигнализиране за допуснати грешки;

· Методите на идентифициране и справяне с възможните грешки. При обработката на данните се преминава през 3 етапа на проверка 1) при въвеждането на данните са заложени аритметични и логични контроли, които сигнализират за екстремни стойности, непълни или липсващи данни; 2) на регионално ниво в Териториалните статистически бюра данните се проверяват още веднъж чрез допълнителни контроли, като също така се уточняват и причините за наличие на неотчетени предприятия, липсващи стойности и наличието на стойности извън допустимите граници; 3) на национално ниво в Централно управление на НСИ, данните отново се проверяват за пълнота и обхват като редактирането на данни се извършва чрез: справка с лицата попълнили информацията и използване на информация от административни източници (Персонален регистър на осигурените лица).

Извадкови грешки

Не се прилага – данните са резултат от изчерпателно изследване.

Неизвадкови грешки
Навременност и точност на представяне
Навременност

Данните се публикуват 11 месеца след края на отчетния период.

Точност на представяне

Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Предварителни годишни данни за наетите лица и средната работна заплата се публикуват от извадковото тримесечно изследване „Наети лица, отработено време, средства за работна заплата и други разходи за труд“.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Националните и регионалните данни за наетите лица и средната работна заплата са съобразени с действащата Класификация на териториалните единици за статистически цели, която е приложение на европейската класификация NUTS.

Сравнимост във времето

Сравнимостта във времето е повлияна от промяната в класификацията на икономическите дейности. До 2007 г. се прилага Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003), а от началото на 2008 г. влиза в сила нова Класификация на икономическите дейности (КИД-2008), което води до прекъсване на динамичния ред по икономически дейности за наетите лица и средната работна заплата.

Съгласуваност между предметни области

Всички показатели в набора от данни са вътрешно съгласувани.

Вътрешна съгласуваност

Съпоставимост на данните за наетите лица между Наблюдението на заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд и Наблюдението на работната сила

Основното различие в данните между двете изследвания се състои в това, че наблюденията на наетите лица, средствата за работна заплата и другите разходи за труд осигуряват данни за лицата, които са в трудово правоотношение с работодател съгласно Кодекса на труда или в служебно правоотношение по Закона за държавния служител, докато Наблюдението на работната сила обхваща и лица, наети на работа по друг вид договор или без договор, както и самостоятелно заетите лица (работодатели, лица, работещи за своя сметка, и лица, работещи без формално заплащане в семеен бизнес). За разлика от Наблюдението на работната сила в броя на наетите лица по трудово и служебно правоотношение се включват лицата в отпуск за отглеждане на деца до 2-годишна възраст, но се изключват лицата, работещи в дейностите по отбрана и опазване на обществения ред.

Различията в единиците на наблюдение, в наблюдавания период, в начина на класифицирането на данните по икономически дейности, в принципите на териториално отнасяне (по местоживеене/по месторабота) и др. също оказват влияние върху сравнимостта на резултатите.

Разходи и натовареност

Не се прави изследване за натовареността на респондентите.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

Не се прилага.

Ревизия на данните - практика

Не се прилага.

Статистическа обработка
Източници на данни

Източник на данни е годишното изследване на Заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд.

Източник на данни за предварителните годишни данни е извадковото тримесечно изследване „Наети лица, отработено време, средства за работна заплата и други разходи за труд“.

Честота на събиране на данни

Годишно

Събиране на данни

Наблюдението е изчерпателно за предприятията от обществения сектор и частния сектор.

Валидиране на данни

Данните се валидират на три етапа:

  • при въвеждането на данните от респондентите има заложени логически и аритметични контроли;
  • на териториално ниво в Териториалните статистически бюра;
  • на национално ниво в Централно управление на НСИ
Обработка на данни

Обработката на данните преминава през следните етапи:

  • въвеждане на първичната информация в онлайн режим;
  • проверка на данните;
  • редактиране и импутиране на данни въз основа на допълнителна информация от респондентите и/или от административни източници;
  • формиране на изходи с основни резултати от изследването.
Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml

Страници

Страници