Статистически зони Статистически райони Области |
Пътища общо | Пътища с настилка | Пътища без настилка | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Пътища общо с настилка | Асфалтова | Паважна | Трошено-каменна | Баластрена | |||
Общо за страната | 19 879 | 19 560 | 19 377 | 42 | 118 | 23 | 319 |
Северна и Югоизточна България | 12 382 | 12 272 | 12 174 | 27 | 71 | - | 110 |
Северозападен район | 3 435 | 3 395 | 3 351 | 14 | 30 | - | 40 |
Видин | 612 | 596 | 581 | - | 15 | - | 16 |
Враца | 649 | 642 | 624 | 3 | 15 | - | 7 |
Ловеч | 755 | 738 | 738 | - | - | - | 17 |
Монтана | 625 | 625 | 615 | 10 | - | - | - |
Плевен | 794 | 794 | 793 | 1 | - | - | - |
Северен централен район | 2 962 | 2 942 | 2 931 | 3 | 8 | - | 20 |
Велико Търново | 937 | 932 | 931 | 1 | - | - | 5 |
Габрово | 504 | 504 | 504 | - | - | - | - |
Разград | 506 | 506 | 503 | - | 3 | - | - |
Русе | 509 | 494 | 492 | 2 | - | - | 15 |
Силистра | 506 | 506 | 501 | - | 5 | - | - |
Североизточен район | 2 682 | 2 663 | 2 652 | - | 11 | - | 19 |
Варна | 718 | 718 | 718 | - | - | - | - |
Добрич | 823 | 804 | 804 | - | - | - | 19 |
Търговище | 523 | 523 | 512 | - | 11 | - | - |
Шумен | 618 | 618 | 618 | - | - | - | - |
Югоизточен район | 3 303 | 3 272 | 3 240 | 10 | 22 | - | 31 |
Бургас | 1 181 | 1 181 | 1 178 | 3 | - | - | - |
Сливен | 581 | 581 | 577 | - | 4 | - | - |
Стара Загора | 904 | 881 | 869 | 3 | 9 | - | 23 |
Ямбол | 637 | 629 | 616 | 4 | 9 | - | 8 |
Югозападна и Южна Централна България | 7 497 | 7 288 | 7 203 | 15 | 47 | 23 | 209 |
Югозападен район | 3 422 | 3 301 | 3 249 | 4 | 25 | 23 | 121 |
Благоевград | 716 | 696 | 691 | - | - | 5 | 20 |
Кюстендил | 629 | 598 | 567 | - | 13 | 18 | 31 |
Перник | 569 | 532 | 530 | 2 | - | - | 37 |
София | 1 508 | 1 475 | 1 461 | 2 | 12 | - | 33 |
Южен централен район | 4 075 | 3 987 | 3 954 | 11 | 22 | - | 88 |
Кърджали | 649 | 649 | 643 | - | 6 | - | - |
Пазарджик | 723 | 717 | 713 | 4 | - | - | 6 |
Пловдив | 1 020 | 972 | 951 | 5 | 16 | - | 48 |
Смолян | 539 | 525 | 525 | - | - | - | 14 |
Хасково | 1 144 | 1 124 | 1 122 | 2 | - | - | 20 |
Републиканска пътна мрежа според вида на настилката

Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Краткосрочна бизнес статистика и статистика на транспорта“ |
Лице за контакт | Янка Атанасова |
Длъжност | старши експерт |
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | + 359 9857 127 |
Факс | |
Актуализиране на метаданните | |
Дата на потвърждаване | 20 ноември 2013 г. |
Дата на публикуване | 20 ноември 2013 г. |
Дата на последно актуализиране | 01 юли 2014 г. |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Републиканската пътна мрежа се наблюдава според:
|
Използвани класификации | · Класификацията на републиканските пътища се извършва при условия и по ред, определени от Министерския съвет; · Класификация на териториалните единици за статистически цели в България. (NUTS); · Речник за транспортна статистика /Glossary for transport statistics/ - 2003 Женева. |
Обхват | Републиканската пътна мрежа (РПМ) осигурява връзките между населените места в страната, както и тези със съседните страни, за извършване на превоз на пътници и товари. Републиканските пътища се класифицират според админстративно-стопанското си значение и функциите си в транспортната система в следните класове: автомагистрали и пътищата от първи, втори и трети клас, които осигуряват транспортни връзки от национално значение и образуват държавната пътна мрежа. Отделни републикански пътища са включени в трансевропейската пътна мрежа. |
Понятия и дефиниции | Според класа на пътя РПМ включва: Автомагистралите са пътища от най-висок клас и са предназначени за движение на автомобили с високи скорости. Те имат самостоятелни платна за движение във всяка посока с разделителна ивица между тях, аварийна лента за спиране и пресичат другите пътища и/или жп линии на различно ниво. Максималната скорост за движение е 140км/час. Пътищата първи клас - предназначени са за осъществяване на транзитно движение на големи разстояния / предимно от граница до граница /. Те обслужват големи територии и съвпадат с направленията на основните транспортни потоци в страната. Пътищата втори клас - предназначени са за осъществяване на транзитно движение на средни разстояния. Те изпълняват разпределителни функции в транспортната система, като осигуряват оптимални маршрути на транзитното движение към отделни региони в страната. Пътищата трети клас служат за разпределяне на движението във вътрешността на териториите, прилежащи към пътища от по-висок клас или осигуряват връзки между отделните общини, както и с местните пътища. Според вида на настилката пътищата са:
|
Статистическа единица | Данните се предоставят годишно от агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). |
Статистическа съвкупност | Изследването е изчерпателно. |
Географски обхват (територия) | За територията на Република България. |
Времеви обхват | От 1995 година |
Базисен период | Не се прилага. |
Мерна единица | |
Километри | |
Отчетен период | |
Година | |
Нормативна база | |
Нормативни документи и други споразумения | Закон за пътищата (29.03.2000) ДВ бр.26/2000 г. посл. изм. ДВ. бр.53 от 13 юли 2012година. Правилник за прилагане на закона за пътищата (ПМС № 245 от 24.11.2000 година) в сила от 01.12.2000 година. |
Споделяне на данни | Не се прилага. |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Данните се предоставят агрегирани по области и не са конфиденциални. |
Конфиденциалност - защита на данните | Не се прилага. |
Политика по разпространение | |
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ – 6 месеца след изтичане на отчетната година. |
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488 |
Достъп на потребителите | Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ и са достъпни за всички потребители на статистическа информация. |
Честота на разпространение | |
Годишно | |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не се прилага. |
Публикации | · Статистически годишник; · Статистически справочник; · Брошура „България“. |
Онлайн база данни | Данни за републиканска пътна мрежа са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубриката Отраслова статистика - Транспорт и съобщения - Други годишни данни - Транспорт: http://www.nsi.bg/bg/node/1706 |
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
Други формати на разпространение | Не се прилага. |
Методологични документи | Закон за пътищата (29.03.2000) ДВ бр.26/2000 г. посл. изм. ДВ. бр.53 от 13 юли 2012година. Правилник за прилагане на закона за пътищата (ПМС № 245 от 24.11.2000 година) в сила от 01.12.2000 година. |
Документация за качеството | Не са налични. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | След получаване на информацията се извършва проверка на качеството и валидиране на данните. При идентифициране на грешки, се извършва корекция в сътрудничество с АПИ. |
Оценка на качеството | Не се прилага. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Основни потребители са държавните и международни институции. |
Удовлетвореност на потребителите | Няма информация. |
Пълнота | Обхванати са всички пътища от РПМ. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Изследването се провежда от АПИ и е изчерпателно. |
Извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Годишно данните се публикуват 6 месеца след изтичане на отчетната година. |
Точност на представяне | Предоставянето и публикуването на информацията се извършва съгласно заложените срокове в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Гарантирана е съпоставимост на европейско ниво. |
Сравнимост във времето | Динамичният ред е без прекъсване от 1995 година. От 2002 г. от РПМ са изключени четвъртокласните пътища, които преминават към общинските пътища. |
Съгласуваност между предметни области | Не се прилага. |
Вътрешна съгласуваност | Не се прилага. |
Разходи и натовареност | |
Определят се от АПИ. | |
Ревизия на данните | |
Ревизия на данните - политика | Съгласно правилата за предоставяне на данни ревизия се прави при необходимост. |
Ревизия на данните - практика | Виж 19.1. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Информацията се получава от АПИ. |
Честота на събиране на данни | Годишно |
Събиране на данни | Изследването е изчерпателно. |
Валидиране на данни | Не се прилага. |
Обработка на данни | Обработката на първичните данни се извършва от АПИ. Допълнителните обработки, свързани с публикуването на информацията по региони се извършват на Excel. |
Изглаждане | Данните не подлежат на изглаждане. |
Коментар |
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Годишна бизнес статистика“ |
Лице за контакт | Анелия Вихърова |
Длъжност | държавен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов" № 2, София 1038 |
Електронна поща |
|
Телефон | +359 2 9857 129 |
Факс | |
Актуализиране на метаданните | |
Дата на потвърждаване | 20 ноември 2013 г. |
Дата на публикуване | 20 ноември 2013 г. |
Дата на последно актуализиране | 16 януари 2014 г. |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Статистическото изследване на нефинансовите предприятия осигурява информация, групирана според броя на заетите в тях лица, по следните икономически показатели: брой предприятия, заети лица, приходи от дейността, разходи за дейността, дълготрайни материални активи. Годишните данни на нефинансовите предприятия са агрегирани по сектори (1-ви знак по КИД-2008). Годишни данни по големина на предприятията: Показателите се публикуват на ниво сектор (1-ви знак по КИД-2008) и по групи според броя на заетите лица. Годишни регионални данни: На регионално ниво се публикуват пет показателя по статистически райони (NUTS). |
Използвани класификации | · Класификация на икономическите дейности (КИД-2008) от 01.01.2008 година; · Класификация на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS). |
Обхват | Нефинансовите предприятия, класифицирани в сектори от A до S (без К) по КИД-2008 от референтната 2008 година. |
Понятия и дефиниции | Основните икономически показатели, които се публикуват в този раздел са:
|
Статистическа единица | Основната единица на наблюдението е предприятие. От годишните данни на предприятията се изчисляват основните икономически показатели и данните по групи според броя на заетите лица. Предприятието е най-малката организационна единица, произвеждаща стоки или услуги, която взема самостоятелно управленски решения. Предприятието извършва една или няколко дейности на едно или повече места. Предприятието може да бъде самостоятелна юридическа единица. |
Статистическа съвкупност | Наблюдението е изчерпателно и статистическата съвкупност се формира от всички нефинансови предприятия, класифицирани в сектори от А до S (без К) по КИД-2008 от референтната 2008 година. |
Географски обхват (територия) | Данните се отнасят за дейността на нефинансовите предприятията, извършвана на територията на страната. |
Времеви обхват | От 2008 година. |
Базисен период | Не се прилага. |
Мерна единица | |
| |
Отчетен период | |
Година. | |
Нормативна база | |
Нормативни документи и други споразумения | Българска нормативна уредба:
|
Споделяне на данни | Не се прилага. |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Регламент (ЕС) № 223/2009 от 11 март 2009 г. дефинира общи правила за определяне и защита на конфиденциалните данни и начините за изпращането и използването им в Евростат. Законът за статистиката също гарантира опазването на статистическата тайна и използването на индивидуалните данни на предприятията само за статистически цели. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно Закона за статистиката и Европейското законодателство конфиденциални са индивидуалните (първичните) данни на предприятията. За да се гарантира тяхната защита и невъзможността да бъдат идентифицирани, агрегираните показатели също се определят като конфиденциални, когато:
|
Политика по разпространение | |
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488 |
Достъп на потребителите | Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ и са достъпни за всички потребители на статистическа информация. |
Честота на разпространение | |
Годишно. | |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не се прилага. |
Публикации |
|
Онлайн база данни | Данните са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Бизнес статистика – Годишна бизнес статистика – Други годишни данни – Нефинансови предприятия: http://www.nsi.bg/bg/node/8203 |
Достъп до микроданни | Не са достъпни. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Методологични документи | Закон за малките и средни предприятия, национално счетоводно законодателство и разработена статистическа методология: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Methodology_NF_Ent.pdf |
Документация за качеството | Не са налични. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Включва усъвършенстване на системата за събиране на първичните данни чрез онлайн базираната информационна система ”Бизнес статистика”, осигуряваща строг аритметичен и логически контрол на входните данни. Извършва се и допълнителен логически контрол на изход при установени различия в стойностите на даден показател между две последователни години извън определени граници, а също и сравнение с резултатите от други изследвания в НСИ - Краткосрочна бизнес статистика, Продком, Външна търговия, Работна сила. |
Оценка на качеството | Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството - приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Основни потребители на данните са: · Международни организации; · Заинтересовани държавни институции, с които има сключени междуведомствени споразумения; · Научни институти, университети, икономически анализатори и студенти; · Частни неправителствени организации, агенции, сдружения, медии и други; · Дирекции и отдели в НСИ. |
Удовлетвореност на потребителите | Не е правено проучване на удовлетвореността на потребителите, но няма регистрирани случаи на неизпълнени заявки за предоставяне на информация. |
Пълнота | Пълно съответствие с българското законодателство. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Информацията за изчисляване на икономическите показатели е базирана на годишните счетоводни отчети на нефинансовите предприятия, като е осигурена пълна обвързаност на входните данни. |
Извадкови грешки | Наблюдението на нефинансовите предприятия е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Срокът за публикуване на данните на национално ниво е t+11 месеца за окончателните данни, където t е отчетната година. |
Точност на представяне | Срокът по т.15.1 стриктно се спазва. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | За територията на страната данните са сравними по географски признак. |
Сравнимост във времето | Динамичните редове с данни са напълно съпоставими за периода 2008 - последна отчетна година. |
Съгласуваност между предметни области | Не се прилага. |
Вътрешна съгласуваност | Не се прилага. |
Разходи и натовареност | |
НСИ полага изключителни усилия за намаляване натовареността на респондентите. Пример за това е подписаното споразумение “Единна входна точка” между НСИ и Националната агенция за приходите за еднократно представяне на годишните отчети и ползване на данните и от двете институции. Разработената от НСИ онлайн базирана информационна система “Бизнес статистика” и осигурената методологическа и техническа помощ на респондентите по време на отчетната кампания са високо оценени от респондентите и спомагат за реалното намаляване на тяхната натовареност. | |
Ревизия на данните | |
Ревизия на данните - политика | Националната политика, както и тази на Евростат, допуска ревизирането на вече публикувани данни, ако има сериозни основания за това. |
Ревизия на данните - практика | Ревизираните данни заместват вече публикуваните във възможно най-кратки срокове, след като е направена ревизията. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Основни източници на данни за изчисляване на икономическите показатели са: · Годишен отчет на нефинансовите предприятия, съставящи баланс; · Годишен отчет на нефинансовите предприятия, несъставящи баланс. |
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | Изчерпателно за всички нефинансови предприятия. |
Валидиране на данни | Валидирането на данните се извършва чрез допълнителен логически контрол на входните данни и съпоставяне на изходните данни с резултатите от предходните години и други изследвания в НСИ. |
Обработка на данни | Наблюдението е изчерпателно и не се прави допълнителна оценка на данните. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Коментар |
-
понеделник, 31 август 2020 - 11:00
По предварителни данни в Националния статистически институт годишен отчет за дейността си през 2019 г. са представили общо 418 616 нефинансови предприятия, като заетите лица в тях са били 2 211 342. Тези предприятия са произвели продукция за 194 504 млн. лв. и са отчели положителен финансов резултат от 19 259 млн. лева.
-
петък, 30 август 2019 - 11:00
По предварителни данни в Националния статистически институт годишен отчет за дейността си през 2018 г. са представили общо 413 162 нефинансови предприятия, като заетите лица в тях са били 2 207 549. Тези предприятия са произвели продукция за 180 626 млн. лв. и са отчели положителен финансов резултат от 17 035 млн. лева.
-
петък, 31 август 2018 - 11:00
По предварителни данни в Националния статистически институт годишен отчет за дейността си през 2017 г. са представили общо 405 933 нефинансови предприятия, като заетите лица в тях са били 2 235 217. Тези предприятия са произвели продукция за 168 050 млн. лв. и са отчели положителен финансов резултат от 16 729 млн. лева.