Националният статистически институт (НСИ) е държавна институция в България, която събира, обработва и разпространява официална статистическа информация за социалните, икономическите и демографските процеси в страната. Дейността на НСИ е насочена към осигуряване на обективни и надеждни данни, които подпомагат вземането на информирани решения от страна на държавата, бизнеса и обществото. Институтът работи съгласно международните статистически стандарти и е активен участник в Европейската статистическа система.
Икономически дейности (А10) | Статистически райони | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Общо | Северо- западен | Северен централен | Северо- източен | Юго- източен | Юго- западен | Южен централен | |
Общо | 33 503 298 | 1 845 785 | 2 432 798 | 2 681 966 | 4 031 996 | 16 645 111 | 5 865 642 |
в т.ч. с преобладаваща чуждестранна форма на собственост (50%+) | 5 502 894 | 194 360 | 204 790 | 350 665 | 335 396 | 3 764 098 | 653 585 |
Селско, горско и рибно стопанство | 2 236 403 | 362 829 | 490 450 | 425 656 | 444 589 | 185 911 | 326 968 |
Индустрия (с изкл. на строителството) | 9 073 127 | 783 347 | 672 759 | 689 680 | 1 514 604 | 2 665 840 | 2 746 897 |
Строителство | 2 424 347 | 102 003 | 115 804 | 300 531 | 280 496 | 1 264 268 | 361 245 |
Търговия, транспорт, хотелиерство и ресторантьорство | 7 785 102 | 300 865 | 609 641 | 617 921 | 861 573 | 4 243 457 | 1 151 645 |
Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения | 1 242 543 | 6 961 | 13 706 | 28 799 | 9 576 | 1 146 824 | 36 677 |
Финансови и застрахователни дейности | 396 457 | 770 | 3 104 | 5 708 | 3 581 | 376 242 | 7 052 |
Операции с недвижими имоти | 3 306 583 | 133 993 | 169 323 | 299 040 | 265 950 | 1 972 176 | 466 101 |
Професионални дейности и научни изследвания; административни и спомагателни дейности | 1 977 562 | 27 462 | 128 469 | 130 620 | 169 541 | 1 298 953 | 222 517 |
Държавно управление; образование; хуманно здравеопазване и социална работа | 4 402 742 | 111 664 | 188 578 | 145 414 | 417 021 | 3 219 155 | 320 910 |
Култура, спорт и развлечения, ремонт на домакински вещи и други дейности | 658 432 | 15 891 | 40 964 | 38 597 | 65 065 | 272 285 | 225 630 |
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален Статистически Институт |
Отдел | „Годишна бизнес статистика“ |
Лице за контакт | Ирена Мешулам-Янакиева |
Длъжност | държавен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 176 |
Факс | |
Актуализиране на метаданните | |
Дата на потвърждаване | 21 февруари 2018 г. |
Дата на публикуване | 21 февруари 2018 г. |
Дата на последно актуализиране | 21 февруари 2018 г. |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Разходите за придобиване и придобитите дълготрайни материални активи са показатели, характеризиращи инвестиционната активност на предприятията във всички сектори на икономиката. |
Използвани класификации | · Класификация на икономическите дейности (КИД-2008) от 01.01.2008 година; · Национална класификация на икономическите дейности (НКИД-2003) до 31.12.2007 година; · Класификация на сградите и строителните съоръжения (КСС-2001); · Класификация на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS). |
Обхват | Статистическото изследване обхваща всички сектори на икономиката - нефинансовите предприятия, финансово-кредитните и застрахователни институции, държавното управление (органите на държавната, изпълнителната и съдебната власт, органи на местното самоуправление, автономни държавни институции), нетърговски организации. |
Понятия и дефиниции | Разходите за придобиване на ДМА през отчетния период включват фактически извършените разходи за изграждане на сгради и инженерни строителни съоръжения чрез възлагане и по стопански начин, за доставка и монтаж на ДМА, за закупуване на машини, съоръжения, оборудване и транспортни средства, за геоложки и хидроложки проучвания, за проучвателни и проектантски работи, обслужващи строителството и други разходи, свързани с придобиването на ДМА. В обема на разходите за придобиване на ДМА не се включват текущите разходи по поддържане на наличните ДМА. Придобитите ДМА през отчетния период включват стойността на дълготрайните материални активи, придобити от предприятието чрез строителство (след въвеждането им в експлоатация по реда, установен с Наредба № 6 на Министерството на регионалното развитие и благоустройството) и закупуване. |
Статистическа единица | Основната единица на наблюдението е предприятие. Предприятието е най-малката организационна единица, произвеждаща стоки или услуги, която взема самостоятелно управленски решения. Предприятието извършва една или няколко дейности на едно или повече места. Предприятието може да бъде самостоятелна юридическа единица. Другата използвана единица на наблюдението е местна единица, която представлява обособена автономна част от предприятието (работилница, фабрика, склад, офис, магазин и др.), разположена на територията на страната, от където се извършват една или няколко дейности и има поне един зает (дори на непълно работно време). Данните за местните единици се попълват от предприятието в “Справка за местните единици”, която е неразделна част от годишния отчет за дейността, и се използват за изчисляването на регионалните данни по СБС. |
Статистическа съвкупност | Наблюдението е изчерпателно и статистическата съвкупност се формира от всички нефинансови предприятия, несъставящи баланс, нефинансови предприятия, съставящи баланс, предприятията с нестопанска цел, застрахователи, инвестиционни предприятия, здравноосигурителни дружества, пенсионноосигурителни дружества и бюджетни предприятия и банки. |
Географски обхват (територия) | Данните се отнасят за дейността на предприятията, извършили разходи за придобиване на ДМА и придобити ДМА на територията на страната. |
Времеви обхват | 2000 - последна отчетена година. |
Базисен период | Не се прилага. |
Мерна единица | |
Хиляди левове. | |
Отчетен период | |
Година. | |
Нормативна база | |
Нормативни документи и други споразумения | Европейски регламенти по СБС:
Българска нормативна уредба:
· Счетоводно и данъчно законодателство. |
Споделяне на данни | Не се прилага. |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Регламент (ЕС) № 223/2009 от 11 март 2009 г. дефинира общи правила за определяне и защита на конфиденциалните данни и начините за изпращането и използването им в Евростат. Законът за статистиката също гарантира опазването на статистическата тайна и използването на индивидуалните данни на предприятията само за статистически цели. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно Закона за статистиката и Европейското законодателство конфиденциални са индивидуалните (първичните) данни на предприятията. За да се гарантира тяхната защита и невъзможността да бъдат идентифицирани, агрегираните показатели също се определят като конфиденциални, когато: · Критерий А – даден показател е формиран от едно или две предприятия. · Критерий В – едно предприятие доминира в стойността на показателя с дял равен на или по-голям от 85%. |
Политика по разпространение | |
Календар за разпространение | Данните се публикуват съгласно срока, посочен в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488 |
Достъп на потребителите | Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ и са достъпни за всички потребители на статистическа информация. |
Честота на разпространение | |
Годишно. | |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Регулярно прессъобщение за предварителните данни. |
Публикации | · Статистически годишник; · Статистически справочник; · Районите, областите и общините в Република България. |
Онлайн база данни | Данните за разходите за придобиване на дълготрайни материални активи са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Бизнес статистика - Статистически данни – Инвестиции - Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи - Годишни данни: http://www.nsi.bg/bg/node/1841, и в ИС ИНФОСТАТ |
Достъп до микроданни | Не са достъпни. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Методологични документи | Методологическо ръководство по СБС на Евростат, базирано на Европейското законодателство в областта на СБС и хармонизираното национално законодателство в същата област: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Investments_Method_2.2.pdf |
Документация за качеството | Качеството на данните за РДМА е отразено в годишните Доклади за качеството на данните по СБС. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Включва усъвършенстване на системата за събиране на първичните данни чрез онлайн базираната информационна система “Бизнес статистика”, осигуряваща строг аритметичен и логически контрол на входните данни. Извършва се и допълнителен логически контрол на изход при установени различия в стойностите на даден показател между две последователни години извън определени граници, а също и сравнение с резултатите от други изследвания в НСИ - Краткосрочна бизнес статистика. |
Оценка на качеството | Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството - приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Основни потребители на данните са:
|
Удовлетвореност на потребителите | Не е правено проучване на удовлетвореността на потребителите, но няма регистрирани случаи на неизпълнени заявки за предоставяне на информация. |
Пълнота | Пълно съответствие с българското и европейското законодателство. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Статистическите данни са с добра точност и надеждност. |
Извадкови грешки | Наблюдението е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Сроковете за публикуване на данните по СБС на национално ниво са t+8 месеца за предварителните и t+11 месеца за окончателните данни. В Евростат предварителните и окончателните данни по СБС се изпращат съответно в срок t+10 и t+18 месеца, където t е отчетната година. |
Точност на представяне | Сроковете по т.15.1 стриктно се спазват. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | За територията на страната данните са сравними по географски признак. |
Сравнимост във времето | Сравнимостта на данните е лимитирана от използването на различните класификации на икономическите дейности (КИД-2008 и НКИД-2003), доколкото има разминаване в обхвата на дадена дейност. |
Съгласуваност между предметни области | Не се прилага. |
Вътрешна съгласуваност | Не се прилага. |
Разходи и натовареност | |
НСИ полага изключителни усилия за намаляване натовареността на респондентите. Пример за това е подписаното споразумение “Единна входна точка” между НСИ и Националната агенция за приходите за еднократно представяне на годишните отчети и ползване на данните и от двете институции. Разработената от НСИ онлайн базирана информационна система “Бизнес статистика” и осигурената методологическа и техническа помощ на респондентите по време на отчетната кампания са високо оценени от респондентите и спомагат за реалното намаляване на тяхната натовареност. | |
Ревизия на данните | |
Ревизия на данните - политика | Националната политика, както и тази на Евростат, допуска ревизирането на вече публикувани данни, ако има сериозни основания за това. |
Ревизия на данните - практика | Ревизираните данни заместват вече публикуваните във възможно най-кратки срокове, след като е направена ревизията. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Информацията за разходите за придобиване на дълготрайни материални активи се получава от “Справка за разходите за придобиване на дълготрайни материални активи”, включена в годишния отчет на предприятията. Източник за попълване на данните в справката са счетоводните записвания на предприятията. |
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | Изчерпателно изследване за предприятията от всички сектори на икономиката. |
Валидиране на данни | Валидирането на данните се извършва чрез допълнителен логически контрол на входните данни и съпоставяне на изходните данни с резултатите от предходните години и други изследвания в НСИ. |
Обработка на данни | Наблюдението е изчерпателно и не се прави допълнителна оценка на данните. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Коментар |
Дата | Име |
---|---|
22.08.2025 | Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи - II тримесечие 2025 г. |
29.08.2025 | Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи - 2024 г. - предварителни данни |
21.11.2025 | Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи - III тримесечие 2025 г. |
28.11.2025 | Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи - 2024 г. - окончателни данни |
24.02.2026 | Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи - IV тримесечие 2025 г. |
22.05.2026 | Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи - I тримесечие 2026 г. |
Дата | Име | Файл |
---|---|---|
3.04.2025 | Ключови показатели за България (към 03.04.2025 година) | |
30.12.2024 | Ключови показатели за България (към 30.12.2024 година) | |
2.10.2024 | Ключови показатели за България (към 02.10.2024 г.) | |
3.07.2024 | Ключови показатели за България (към 03.07.2024 г.) | |
24.06.2024 | Статистически справочник 2024 (на английски език) |
12671.2 kb |
14.06.2024 | Статистически справочник 2024 |
8295.99 kb |
Националният статистически институт (НСИ) е държавна институция в България, която събира, обработва и разпространява официална статистическа информация за социалните, икономическите и демографските процеси в страната. Дейността на НСИ е насочена към осигуряване на обективни и надеждни данни, които подпомагат вземането на информирани решения от страна на държавата, бизнеса и обществото. Институтът работи съгласно международните статистически стандарти и е активен участник в Европейската статистическа система.
Copyright © 2025 НСИ Всички права запазени
Ние използваме бисквитки на този сайт, за да подобрим вашето потребителско изживяване.
Като щракнете върху бутона Приемам, вие се съгласявате да го направим.