Инфлация и индекси на потребителските цени - ноември 2025 година

Инфлация и индекси на потребителските цени - ноември 2025 година

Месечната инфлация е 0.5%, а годишната инфлация е 5.2%. Инфлацията е измерена чрез ИПЦ, като месечната инфлация се отнася за ноември 2025 г. спрямо предходния месец, а годишната инфлация е за ноември 2025 г. спрямо същия месец на предходната година.

През ноември 2025 г. спрямо предходния месец е регистрирано увеличение на цените в групите: „Развлечения и култура“ (3.7%), „Транспорт“ (1.3%) и „Ресторанти и хотели“ (0.6%). Намаление е регистрирано в групите: „Съобщения“ (-1.0%) и „Облекло и обувки“ (-0.1%).   

Индекс на потребителските цени (ИПЦ)

През ноември 2025 г. месечната инфлация е 0.5%, а годишната инфлация за ноември 2025 г. спрямо ноември 2024 г. е 5.2%[1].

Инфлацията от началото на годината (ноември 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 4.8%, а средногодишната инфлация за периода декември 2024 - ноември 2025 г. спрямо периода декември 2023 - ноември 2024 г. е 4.4%.

Месечна инфлация

През ноември 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:

  • „Развлечения и култура“ - увеличение с 3.7%;
  • „Транспорт“ - увеличение с 1.3%;
  • „Ресторанти и хотели“ - увеличение с 0.6%;
  • „Разнообразни стоки и услуги“ - увеличение с 0.4%;
  • „Здравеопазване“ - увеличение с 0.2%;
  • „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ - увеличение с 0.1%;
  • „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ - увеличение с 0.1%;
  • „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ - увеличение с 0.1%.

По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи:

  • „Съобщения“ - намаление с 1.0%;
  • „Облекло и обувки“ - намаление с 0.1%.

Без промяна остават цените на стоките и услугите в групите „Образование“ и „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“.

През месец ноември 2025 г. са увеличени цените на следните хранителни продукти: краставици - с 11.1%, домати - с 6.0%, месо от едър рогат добитък - с 5.6%, грозде - с 4.8%, маслини - с 3.5%, яйца - с 2.1%, замразена риба - с 2.0%, сладолед - с 1.9%, зърнени закуски - с 1.5%,  нискомаслено прясно мляко - с 1.3%, пресни зеленчукови подправки - с 1.3%, малотрайни колбаси - с 1.3%, маргарин - с 1.0%, пипер - с 0.8%, оцет - с 0.8%, шоколад и шоколадови изделия - с 0.7%, кашкавал - с 0.6%, мляно месо (кайма) - с 0.5%, плодови сокове - с 0.5%, трайни колбаси - с 0.4%, брашно - с 0.4%, типов и ръжен хляб - с 0.3%, извара - с 0.3%, какао - с 0.3%, вина - с 0.3%, чай - с 0.2%, пълномаслено прясно мляко - с 0.1%, кисели млека - с 0.1%, захар - с 0.1% и други.       

Намалени са цените на следните хранителни продукти: зеле - с 16.9%, цитрусови и южни плодове - със 7.2%, зрял лук - с 6.1%, ябълки - с 4.6%, зелен лук, чесън и праз - с 4.4%, листни зеленчуци - с 2.5%, чипс - с 2.3%, зрял чесън - с 1.9%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 1.8%, млечни масла - с 1.6%, макаронени изделия - с 1.3%, свинско месо - с 1.4%, бира - с 1.2%, газирани напитки - с 1.1%, леща - с 1.1%, гъби - с 0.9%, кафе - с 0.8%, зрял боб - с 0.7%, хляб „Добруджа“ - с 0.6%, ориз - с 0.4%, месо от домашни птици - с 0.4%, прясна и охладена риба - с 0.4%, сирене - с 0.4%, картофи - с 0.4%, олио - с 0.3%,  минерална вода - с 0.2%, и други.  

В групите на нехранителните стоки и услуги е регистрирано увеличение на цените при: пакетни услуги за почивка и туристически пътувания в страната - с 5.8%, централно газоснабдяване - с 4.7%, пелети - с 4.6%, дизелово гориво - с 4.1%, метан за ЛТС - с 2.3%, хотели във ваканционни центрове и курорти - с 2.2%, прахове за пране - с 1.9%, пътнически транспорт с такси - с 1.8%, препарати за почистване на съдове - с 1.8%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 1.7%, гуми за автомобили и велосипеди - с 1.4%, бензин А95Н - с 1.2%, курсове за водачи на ЛТС - с 1.2%, поддържане и ремонт на ЛТС - с 1.1%, бензин А100Н - с 1.0%, услуги по обществено хранене - с 0.8%, продукти за лична хигиена - с 0.6%, козметични продукти - с 0.5%, почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) - с 0.5%, въглища - с 0.4%,  кина и театри - с 0.3%, цигари - с 0.2%, обувки - с 0.2%, и други.

При нехранителните стоки и услуги е регистрирано намаление на цените при: международни полети - с 14.8%, прахосмукачки - със 7.1%, перални, сушилни и съдомиялни машини - с 2.9%, готварски печки - с 2.8%, велосипеди - с 2.6%, хладилници - с 1.7%, отоплителни уреди - с 1.6%, телевизори - с 1.2%, дърва за отопление - с 1.0%, бойлери - с 0.5%, принадлежности за ЛТС - с 0.4%, климатици - с 0.3%, облекло - с 0.2%, материали за текущ ремонт и поддържане на жилище - с 0.1%, стоки за домашни любимци - с 0.1%, и други.

Регистрирано е увеличение на цените на услугите на медицинските лаборатории с 1.2%, стоматологичните услуги с 0.3%, лекарските услуги с 0.2% и лекарствените продукти с 0.1%.

Натрупана инфлация

Натрупаната инфлация, измерена с ИПЦ, за последните три години (ноември 2025 г. спрямо ноември 2022 г.) е 13.2%, а за последните пет години (ноември 2025 г. спрямо ноември 2020 г.) е 42.0%.

 

Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)

През ноември 2025 г. месечната инфлация е 0.2%, а годишната инфлация за ноември 2025 г. спрямо ноември 2024 г. е 3.7%[2].

Инфлацията от началото на годината (ноември 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 3.3%, а средногодишната инфлация за периода декември 2024 - ноември 2025 г. спрямо периода декември 2023 - ноември 2024 г. е 3.4%.

Месечна инфлация

Според ХИПЦ през ноември 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:

  • „Развлечения и култура“ - увеличение с 1.2%;
  • „Разнообразни стоки и услуги“ - увеличение с 0.3%;
  • „Здравеопазване“ - увеличение с 0.2%;
  • „Транспорт“ - увеличение с 0.2%;
  • „Ресторанти и хотели“ - увеличение с 0.2%;
  • „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ - увеличение с 0.1%;
  • „Облекло и обувки“ - увеличение с 0.1%;
  • „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“ - увеличение с 0.1%.

По-ниски са цените на стоките и услугите в следната потребителска група:

  • „Съобщения“ - намаление с 1.0%.

Без промяна остават цените на стоките и услугите в групите „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“, „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ и „Образование“.

 

Натрупана инфлация

Натрупаната инфлация, измерена с ХИПЦ, за последните три години (ноември 2025 г. спрямо ноември 2022 г.) е 11.6%, а за последните пет години (ноември 2025 г. спрямо ноевмри 2020 г.) е 35.7%.

 

Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)

Според индекса на цените за малката кошница през ноември 2025 г. е регистрирано увеличение с 0.2% на месечна база и увеличение с 5.4% от началото на годината[3].

Цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:

  • хранителни продукти - увеличение с 0.4%;

Без промяна остават цените в групите „Услуги“ и „Нехранителни стоки“.

 

 

 

 

Методологични бележки 


Предстоящи промени в индексите на потребителските цени (ИПЦ, ХИПЦ, ИЦМК) 

Считано от януари 2026 година, следните методологични промени ще бъдат въведени при изчисляването на индексите на потребителските цени, вследствие на влизащи в сила европейски регламенти с пряко приложение за всички държави членки на ЕС:

  • Индексите ще бъдат структурирани съгласно новата Европейска класификация на индивидуалното потребление по цели, версия 2, в съответствие с класификацията КОИКОП 2018 на Организация на обединените нации (ООН).
  • Хазартните игри ще бъдат включени в обхвата на ИПЦ и ХИПЦ като част от подгрупа „Услуги за развлечение“, група „Развлечения, спорт и култура“.
  • Всички индекси ще се изчисляват и публикуват при база 2025 година=100.

Във връзка с членството на България в еврозоната от 1 януари 2026 г. Националният статистически институт (НСИ) е задължен да произвежда и публикува експресни предварителни оценки (flash estimates) за инфлацията и индексите на потребителските цени. Това е валидно за всички държави членки на еврозоната. НСИ ще публикува на сайта си анотация за експресните предварителни оценки за инфлацията и индексите на потребителските цени, съгласно Календара за разпространение на статистическа информация. 


Индексът на потребителските цени (ИПЦ) е официален измерител на инфлацията в Република България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства. Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.

Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерват общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. При изчисляването му за 2025 г. за тегла се използват данни за крайните парични потребителски разходи на домакинствата (КППРД) - вътрешна концепция за 2023 г., които са преразгледани и актуализирани, за да бъдат представителни за 2024 г., следвайки методологичните препоръки на Евростат относно конструирането на теглата на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите[4].

В изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 2015/2010 от началото на 2016 г. е сменена базисната година за ХИПЦ и всички индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година. Динамичните редове са преизчислени при новата базисна година и са публикувани на сайта на НСИ (www.nsi.bg).

Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата. Източник на информацията за теглата е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. Този индекс в година t се изчислява с тегла от година t - 1.

Верижните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо предходния месец. Верижните индекси на потребителските цени са измерители на месечната инфлация.

12-месечните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо същия месец на предходната година. 12-месечните индекси на потребителските цени са измерители на годишната инфлация.

Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината измерват изменението на цените през текущия месец спрямо декември на предходната година. Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината са измерители на натрупаната инфлация от началото на годината. През декември всяка година 12-месечният индекс и индексът с натрупване от началото на годината са равни.

Средногодишните индекси на потребителските цени измерват средното изменение на цените за дванадесетте месеца на текущата година спрямо средното изменение на цените за дванадесетте месеца на предходната година. Средногодишните индекси на потребителските цени са измерители на средногодишната инфлация.

Статистическа област: Инфлация и индекси на потребителските цени:

Инфлация и индекси на потребителските цени | Национален статистически институт (nsi.bg)

ИС ИНФОСТАТ: Потребителски цени:

https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=68

Метаданни и методология:

Индекси на потребителските цени (ИПЦ) | Национален статистически институт (nsi.bg)

Калкулатори на инфлацията:

Калкулатори на инфлацията | Национален статистически институт (nsi.bg)

Приложение

Таблица 1

 

Индекси на потребителските цени за ноември 2025 година
Код Потребителски групи Тегла ноември 2025 г. спрямо октомври 2025 г. ноември 2025 г. спрямо декември 2024 г. ноември 2025 г. спрямо ноември 2024 г.
% % % %
00 Общ ИПЦ 100.000 100.5 104.8 105.2
01 Хранителни продукти и безалкохолни напитки 29.826 100.1 105.6 105.0
02 Алкохолни напитки и тютюневи изделия 4.718 100.1 107.2 107.2
03 Облекло и обувки 4.552 99.9 102.3 101.0
04 Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива 13.573 100.1 107.6 108.0
05 Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома 5.967 100.0 101.1 101.0
06 Здравеопазване 7.928 100.2 95.2 95.5
07 Транспорт 9.312 101.3 99.7 101.1
08 Съобщения 5.022 99.0 103.6 103.9
09 Развлечения и култура 7.645 103.7 111.9 118.4
10 Образование 0.509 100.0 108.4 108.4
11 Ресторанти и хотели 5.764 100.6 109.5 110.2
12 Разнообразни стоки и услуги 5.184 100.4 105.0 105.6
Хранителни стоки 31.131 100.1 105.6 105.0
Нехранителни стоки 34.890 100.4 101.4 101.8
Обществено хранене 5.009 100.8 111.1 111.9
Услуги 28.969 101.0 106.8 108.5

 

 

Таблица 2

 

Хармонизирани индекси на потребителските цени за ноември 2025 година
Код Потребителски групи Тегла 2015 = 100 ноември 2025 г. спрямо октомври 2025 г. ноември 2025 г. спрямо декември 2024 г. ноември 2025 г. спрямо ноември 2024 г.
% % % %
00 Общ ХИПЦ 1000.000 143.64 100.2 103.3 103.7
01 Хранителни продукти и безалкохолни напитки 219.661 182.80 100.0 106.2 105.5
02 Алкохолни напитки и тютюневи изделия 56.922 141.08 100.1 107.0 106.8
03 Облекло и обувки 39.747 112.17 100.1 102.6 101.5
04 Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива 96.547 163.59 100.0 107.9 108.3
05 Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома 69.081 126.75 100.1 101.4 101.4
06 Здравеопазване 76.061 115.91 100.2 91.9 92.3
07 Транспорт 141.190 118.78 100.2 98.5 100.5
08 Съобщения 53.837 94.20 99.0 103.6 103.9
09 Развлечения и култура 92.041 127.35 101.2 104.1 105.9
10 Образование 13.934 173.55 100.0 108.4 108.4
11 Ресторанти и хотели 82.002 183.14 100.2 106.1 106.9
12 Разнообразни стоки и услуги 58.976 150.61 100.3 104.4 104.7

 

 

Таблица 3

 

Индекси на цените за малката кошница от 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги на най-нискодоходните 20% от домакинствата за ноември 2025 година
Код Потребителски групи Тегла ноември 2025 г. спрямо октомври 2025 г.
% %
00 Общ ИЦМК 100.000 100.2
01 Хранителни продукти и безалкохолни напитки 50.013 100.4
03 Облекло и обувки 3.895 99.8
04 Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива 23.511 99.8
05 Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома 2.767 102.5
06 Здравеопазване 12.894 100.0
07 Транспорт 0.695 100.2
08 Съобщения 0.098 100.0
09 Развлечения и култура 0.561 100.1
12 Разнообразни стоки и услуги 5.566 99.8
Хранителни стоки 50.013 100.4
Нехранителни стоки 29.156 100.0
Услуги 20.831 100.0

 

[1] Според методологията за индекса на потребителските цени (ИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 1 от приложението.

[2] Според методологията за хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 2 от приложението.

[3] За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и виж табл. 3 от приложението.

[4] Насоки относно конструирането на тегла на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите, Евростат, Дирекция C „Макроикономическа статистика“, 03.02.2020 година:

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/10186/10693286/Guidance-on-the-compilation-of-HICP-weights-in-case-of-large-changes-in-consumer-expenditures.pdf.

Подробни данни могат да бъдат намерени на сайта на НСИ в разделите:
Инфлация и индекси на потребителските цени