Месечната инфлация е 0.5%, а годишната инфлация е 5.2%. Инфлацията е измерена чрез ИПЦ, като месечната инфлация се отнася за ноември 2025 г. спрямо предходния месец, а годишната инфлация е за ноември 2025 г. спрямо същия месец на предходната година.
През ноември 2025 г. спрямо предходния месец е регистрирано увеличение на цените в групите: „Развлечения и култура“ (3.7%), „Транспорт“ (1.3%) и „Ресторанти и хотели“ (0.6%). Намаление е регистрирано в групите: „Съобщения“ (-1.0%) и „Облекло и обувки“ (-0.1%).
Индекс на потребителските цени (ИПЦ)
През ноември 2025 г. месечната инфлация е 0.5%, а годишната инфлация за ноември 2025 г. спрямо ноември 2024 г. е 5.2%[1].
Инфлацията от началото на годината (ноември 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 4.8%, а средногодишната инфлация за периода декември 2024 - ноември 2025 г. спрямо периода декември 2023 - ноември 2024 г. е 4.4%.
Месечна инфлация
През ноември 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:
По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи:
Без промяна остават цените на стоките и услугите в групите „Образование“ и „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“.
През месец ноември 2025 г. са увеличени цените на следните хранителни продукти: краставици - с 11.1%, домати - с 6.0%, месо от едър рогат добитък - с 5.6%, грозде - с 4.8%, маслини - с 3.5%, яйца - с 2.1%, замразена риба - с 2.0%, сладолед - с 1.9%, зърнени закуски - с 1.5%, нискомаслено прясно мляко - с 1.3%, пресни зеленчукови подправки - с 1.3%, малотрайни колбаси - с 1.3%, маргарин - с 1.0%, пипер - с 0.8%, оцет - с 0.8%, шоколад и шоколадови изделия - с 0.7%, кашкавал - с 0.6%, мляно месо (кайма) - с 0.5%, плодови сокове - с 0.5%, трайни колбаси - с 0.4%, брашно - с 0.4%, типов и ръжен хляб - с 0.3%, извара - с 0.3%, какао - с 0.3%, вина - с 0.3%, чай - с 0.2%, пълномаслено прясно мляко - с 0.1%, кисели млека - с 0.1%, захар - с 0.1% и други.
Намалени са цените на следните хранителни продукти: зеле - с 16.9%, цитрусови и южни плодове - със 7.2%, зрял лук - с 6.1%, ябълки - с 4.6%, зелен лук, чесън и праз - с 4.4%, листни зеленчуци - с 2.5%, чипс - с 2.3%, зрял чесън - с 1.9%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 1.8%, млечни масла - с 1.6%, макаронени изделия - с 1.3%, свинско месо - с 1.4%, бира - с 1.2%, газирани напитки - с 1.1%, леща - с 1.1%, гъби - с 0.9%, кафе - с 0.8%, зрял боб - с 0.7%, хляб „Добруджа“ - с 0.6%, ориз - с 0.4%, месо от домашни птици - с 0.4%, прясна и охладена риба - с 0.4%, сирене - с 0.4%, картофи - с 0.4%, олио - с 0.3%, минерална вода - с 0.2%, и други.
В групите на нехранителните стоки и услуги е регистрирано увеличение на цените при: пакетни услуги за почивка и туристически пътувания в страната - с 5.8%, централно газоснабдяване - с 4.7%, пелети - с 4.6%, дизелово гориво - с 4.1%, метан за ЛТС - с 2.3%, хотели във ваканционни центрове и курорти - с 2.2%, прахове за пране - с 1.9%, пътнически транспорт с такси - с 1.8%, препарати за почистване на съдове - с 1.8%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 1.7%, гуми за автомобили и велосипеди - с 1.4%, бензин А95Н - с 1.2%, курсове за водачи на ЛТС - с 1.2%, поддържане и ремонт на ЛТС - с 1.1%, бензин А100Н - с 1.0%, услуги по обществено хранене - с 0.8%, продукти за лична хигиена - с 0.6%, козметични продукти - с 0.5%, почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) - с 0.5%, въглища - с 0.4%, кина и театри - с 0.3%, цигари - с 0.2%, обувки - с 0.2%, и други.
При нехранителните стоки и услуги е регистрирано намаление на цените при: международни полети - с 14.8%, прахосмукачки - със 7.1%, перални, сушилни и съдомиялни машини - с 2.9%, готварски печки - с 2.8%, велосипеди - с 2.6%, хладилници - с 1.7%, отоплителни уреди - с 1.6%, телевизори - с 1.2%, дърва за отопление - с 1.0%, бойлери - с 0.5%, принадлежности за ЛТС - с 0.4%, климатици - с 0.3%, облекло - с 0.2%, материали за текущ ремонт и поддържане на жилище - с 0.1%, стоки за домашни любимци - с 0.1%, и други.
Регистрирано е увеличение на цените на услугите на медицинските лаборатории с 1.2%, стоматологичните услуги с 0.3%, лекарските услуги с 0.2% и лекарствените продукти с 0.1%.
Натрупана инфлация
Натрупаната инфлация, измерена с ИПЦ, за последните три години (ноември 2025 г. спрямо ноември 2022 г.) е 13.2%, а за последните пет години (ноември 2025 г. спрямо ноември 2020 г.) е 42.0%.
Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
През ноември 2025 г. месечната инфлация е 0.2%, а годишната инфлация за ноември 2025 г. спрямо ноември 2024 г. е 3.7%[2].
Инфлацията от началото на годината (ноември 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 3.3%, а средногодишната инфлация за периода декември 2024 - ноември 2025 г. спрямо периода декември 2023 - ноември 2024 г. е 3.4%.
Месечна инфлация
Според ХИПЦ през ноември 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:
По-ниски са цените на стоките и услугите в следната потребителска група:
Без промяна остават цените на стоките и услугите в групите „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“, „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ и „Образование“.
Натрупана инфлация
Натрупаната инфлация, измерена с ХИПЦ, за последните три години (ноември 2025 г. спрямо ноември 2022 г.) е 11.6%, а за последните пет години (ноември 2025 г. спрямо ноевмри 2020 г.) е 35.7%.
Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
Според индекса на цените за малката кошница през ноември 2025 г. е регистрирано увеличение с 0.2% на месечна база и увеличение с 5.4% от началото на годината[3].
Цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
Без промяна остават цените в групите „Услуги“ и „Нехранителни стоки“.
Методологични бележки
Предстоящи промени в индексите на потребителските цени (ИПЦ, ХИПЦ, ИЦМК)
Считано от януари 2026 година, следните методологични промени ще бъдат въведени при изчисляването на индексите на потребителските цени, вследствие на влизащи в сила европейски регламенти с пряко приложение за всички държави членки на ЕС:
Във връзка с членството на България в еврозоната от 1 януари 2026 г. Националният статистически институт (НСИ) е задължен да произвежда и публикува експресни предварителни оценки (flash estimates) за инфлацията и индексите на потребителските цени. Това е валидно за всички държави членки на еврозоната. НСИ ще публикува на сайта си анотация за експресните предварителни оценки за инфлацията и индексите на потребителските цени, съгласно Календара за разпространение на статистическа информация.
Индексът на потребителските цени (ИПЦ) е официален измерител на инфлацията в Република България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства. Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.
Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерват общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. При изчисляването му за 2025 г. за тегла се използват данни за крайните парични потребителски разходи на домакинствата (КППРД) - вътрешна концепция за 2023 г., които са преразгледани и актуализирани, за да бъдат представителни за 2024 г., следвайки методологичните препоръки на Евростат относно конструирането на теглата на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите[4].
В изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 2015/2010 от началото на 2016 г. е сменена базисната година за ХИПЦ и всички индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година. Динамичните редове са преизчислени при новата базисна година и са публикувани на сайта на НСИ (www.nsi.bg).
Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата. Източник на информацията за теглата е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. Този индекс в година t се изчислява с тегла от година t - 1.
Верижните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо предходния месец. Верижните индекси на потребителските цени са измерители на месечната инфлация.
12-месечните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо същия месец на предходната година. 12-месечните индекси на потребителските цени са измерители на годишната инфлация.
Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината измерват изменението на цените през текущия месец спрямо декември на предходната година. Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината са измерители на натрупаната инфлация от началото на годината. През декември всяка година 12-месечният индекс и индексът с натрупване от началото на годината са равни.
Средногодишните индекси на потребителските цени измерват средното изменение на цените за дванадесетте месеца на текущата година спрямо средното изменение на цените за дванадесетте месеца на предходната година. Средногодишните индекси на потребителските цени са измерители на средногодишната инфлация.
Статистическа област: Инфлация и индекси на потребителските цени:
Инфлация и индекси на потребителските цени | Национален статистически институт (nsi.bg)
ИС ИНФОСТАТ: Потребителски цени:
https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=68
Метаданни и методология:
Индекси на потребителските цени (ИПЦ) | Национален статистически институт (nsi.bg)
Калкулатори на инфлацията:
Калкулатори на инфлацията | Национален статистически институт (nsi.bg)
Приложение
Таблица 1
| Код | Потребителски групи | Тегла | ноември 2025 г. спрямо октомври 2025 г. | ноември 2025 г. спрямо декември 2024 г. | ноември 2025 г. спрямо ноември 2024 г. |
|---|---|---|---|---|---|
| % | % | % | % | ||
| 00 | Общ ИПЦ | 100.000 | 100.5 | 104.8 | 105.2 |
| 01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 29.826 | 100.1 | 105.6 | 105.0 |
| 02 | Алкохолни напитки и тютюневи изделия | 4.718 | 100.1 | 107.2 | 107.2 |
| 03 | Облекло и обувки | 4.552 | 99.9 | 102.3 | 101.0 |
| 04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 13.573 | 100.1 | 107.6 | 108.0 |
| 05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома | 5.967 | 100.0 | 101.1 | 101.0 |
| 06 | Здравеопазване | 7.928 | 100.2 | 95.2 | 95.5 |
| 07 | Транспорт | 9.312 | 101.3 | 99.7 | 101.1 |
| 08 | Съобщения | 5.022 | 99.0 | 103.6 | 103.9 |
| 09 | Развлечения и култура | 7.645 | 103.7 | 111.9 | 118.4 |
| 10 | Образование | 0.509 | 100.0 | 108.4 | 108.4 |
| 11 | Ресторанти и хотели | 5.764 | 100.6 | 109.5 | 110.2 |
| 12 | Разнообразни стоки и услуги | 5.184 | 100.4 | 105.0 | 105.6 |
| Хранителни стоки | 31.131 | 100.1 | 105.6 | 105.0 | |
| Нехранителни стоки | 34.890 | 100.4 | 101.4 | 101.8 | |
| Обществено хранене | 5.009 | 100.8 | 111.1 | 111.9 | |
| Услуги | 28.969 | 101.0 | 106.8 | 108.5 |
Таблица 2
| Код | Потребителски групи | Тегла | 2015 = 100 | ноември 2025 г. спрямо октомври 2025 г. | ноември 2025 г. спрямо декември 2024 г. | ноември 2025 г. спрямо ноември 2024 г. |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ‰ | % | % | % | % | ||
| 00 | Общ ХИПЦ | 1000.000 | 143.64 | 100.2 | 103.3 | 103.7 |
| 01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 219.661 | 182.80 | 100.0 | 106.2 | 105.5 |
| 02 | Алкохолни напитки и тютюневи изделия | 56.922 | 141.08 | 100.1 | 107.0 | 106.8 |
| 03 | Облекло и обувки | 39.747 | 112.17 | 100.1 | 102.6 | 101.5 |
| 04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 96.547 | 163.59 | 100.0 | 107.9 | 108.3 |
| 05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома | 69.081 | 126.75 | 100.1 | 101.4 | 101.4 |
| 06 | Здравеопазване | 76.061 | 115.91 | 100.2 | 91.9 | 92.3 |
| 07 | Транспорт | 141.190 | 118.78 | 100.2 | 98.5 | 100.5 |
| 08 | Съобщения | 53.837 | 94.20 | 99.0 | 103.6 | 103.9 |
| 09 | Развлечения и култура | 92.041 | 127.35 | 101.2 | 104.1 | 105.9 |
| 10 | Образование | 13.934 | 173.55 | 100.0 | 108.4 | 108.4 |
| 11 | Ресторанти и хотели | 82.002 | 183.14 | 100.2 | 106.1 | 106.9 |
| 12 | Разнообразни стоки и услуги | 58.976 | 150.61 | 100.3 | 104.4 | 104.7 |
Таблица 3
| Код | Потребителски групи | Тегла | ноември 2025 г. спрямо октомври 2025 г. |
|---|---|---|---|
| % | % | ||
| 00 | Общ ИЦМК | 100.000 | 100.2 |
| 01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 50.013 | 100.4 |
| 03 | Облекло и обувки | 3.895 | 99.8 |
| 04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 23.511 | 99.8 |
| 05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома | 2.767 | 102.5 |
| 06 | Здравеопазване | 12.894 | 100.0 |
| 07 | Транспорт | 0.695 | 100.2 |
| 08 | Съобщения | 0.098 | 100.0 |
| 09 | Развлечения и култура | 0.561 | 100.1 |
| 12 | Разнообразни стоки и услуги | 5.566 | 99.8 |
| Хранителни стоки | 50.013 | 100.4 | |
| Нехранителни стоки | 29.156 | 100.0 | |
| Услуги | 20.831 | 100.0 |
[1] Според методологията за индекса на потребителските цени (ИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 1 от приложението.
[2] Според методологията за хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 2 от приложението.
[3] За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и виж табл. 3 от приложението.
[4] Насоки относно конструирането на тегла на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите, Евростат, Дирекция C „Макроикономическа статистика“, 03.02.2020 година:
Copyright © 2025 НСИ Всички права запазени