Инфлация и индекси на потребителските цени - октомври 2025 година

Инфлация и индекси на потребителските цени - октомври 2025 година

Месечната инфлация е 0.9%, а годишната инфлация е 5.3%. Инфлацията е измерена чрез ИПЦ, като месечната инфлация се отнася за октомври 2025 г. спрямо предходния месец, а годишната инфлация е за октомври 2025 г. спрямо същия месец на предходната година.

През октомври 2025 г. спрямо предходния месец е регистрирано увеличение на цените в групите: „Облекло и обувки“ (7.1%), „Развлечения и култура“ (5.5%) и „Образование“ (1.1%). Регистрирано е намаление в групите: „Транспорт“ (-0.2%) и „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“ (-0.2%).

Индекс на потребителските цени (ИПЦ)

През октомври 2025 г. месечната инфлация е 0.9%, а годишната инфлация за октомври 2025 г. спрямо октомври 2024 г. е 5.3%[1].

Инфлацията от началото на годината (октомври 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 4.3%, а средногодишната инфлация за периода ноември 2024 - октомври 2025 г. спрямо периода ноември 2023 - октомври 2024 г. е 4.1%.

 

Месечна инфлация

През октомври 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:

  • „Облекло и обувки“ - увеличение със 7.1%;
  • „Развлечения и култура“ - увеличение с 5.5%;
  • „Образование“ - увеличение с 1.1%;
  • „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ - увеличение с 0.5%;
  • „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ - увеличение с 0.3%;
  • „Здравеопазване“ - увеличение с 0.2%;
  • „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ - увеличение с 0.2%;
  • „Съобщения“ - увеличение с 0.1%;
  • „Разнообразни стоки и услуги“ - увеличение с 0.1%.

По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи:

  • „Транспорт“ - намаление с 0.2%;
  • „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“ - намаление с 0.2%.

Без промяна остават цените на стоките и услугите в група „Ресторанти и хотели“.

През месец октомври 2025 г. са увеличени цените на следните хранителни продукти: краставици - с 9.6%, пипер - с 5.8%, домати - с 5.2%, какао - с 4.7%, сладолед - с 3.8%, бира - с 3.7%, газирани напитки - с 2.7%, пресни зеленчукови подправки - с 2.4%, замразена риба - с 2.0%, сол - с 1.9%, извара - с 1.5%, яйца - с 1.2%, олио - с 1.2%, леща - с 1.0%, макаронени изделия - с 1.0%, чипс - с 0.7%, кафе - с 0.6%, хляб „Добруджа“ - с 0.4%, кисели млека - с 0.4%, прясна и охладена риба - с 0.3%, кашкавал - с 0.3%, зърнени закуски - с 0.3%, трайни колбаси - с 0.2%, захар - с 0.1%, и други.     

Намалени са цените на следните хранителни продукти: зеле - с 9.2%, зрял лук - с 6.5%, грозде - с 5.0%, ябълки - с 4.5%, картофи - с 3.4%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 2.6%, гъби - с 2.3%, цитрусови и южни плодове - с 2.1%, месо от едър рогат добитък - с 1.2%, малотрайни колбаси - с 1.0%, ориз - с 0.9%, ракии - с 0.8%, млечни масла - с 0.6%, маслини - с 0.5%, вина - с 0.5%, маргарин - с 0.4%, месо от домашни птици - с 0.2%, мляно месо (кайма) - с 0.2%, пълномаслено прясно мляко - с 0.1%, сирене - с 0.1%, брашно - с 0.1%, оцет - с 0.1%, и други.

В групите на нехранителните стоки и услуги е регистрирано увеличение на цените при: обувки - с 8.6%, облекло - с 6.6%, курсове за водачи на ЛТС - с 3.9%, бойлери - с 2.9%, климатици - с 2.2%, хладилници - с 1.8%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 1.6%, поддържане и ремонт на ЛТС - с 1.5%, пелети - с 1.3%, почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) - с 1.3%, бръснаро-фризьорски услуги и услуги за поддържане на добър външен вид - с 1.2%, градинарство - с 0.8%, кина и театри - с 0.7%, централно газоснабдяване - с 0.5%, услуги по обществено хранене - с 0.5%, пътнически транспорт с такси - с 0.4%, цигари - с 0.3%, цветарство - с 0.3%, продукти за лична хигиена - с 0.3%, дърва за отопление - с 0.2%, готварски печки - с 0.2%, прахосмукачки - с 0.2%, и други.

При нехранителните стоки и услуги е регистрирано намаление на цените при: международни полети - с 10.6%, услуги по краткосрочно настаняване - с 3.7%, прахове за пране - с 2.4%, телевизори - с 2.3%, принадлежности за ЛТС - с 1.7%, препарати за почистване на съдове - с 1.2%, бензин А100Н - с 0.9%, бензин А95Н - с 0.8%, перални, сушилни и съдомиялни машини - с 0.8%, мебели - с 0.5%, отоплителни уреди - с 0.5%, дизелово гориво - с 0.4%, метан за ЛТС - с 0.4%, козметични продукти - с 0.2%, и други.

Регистрирано е увеличение на цените при услугите на медицинските лаборатории - с 1.6%, лекарските услуги - с 1.1% и стоматологичните услуги - с 0.8%, а цените на лекарствата остават без промяна.

Натрупана инфлация

Натрупаната инфлация, измерена с ИПЦ, за последните три години (октомври 2025 г. спрямо октомври 2022 г.) е 13.5%, а за последните пет години (октомври 2025 г. спрямо октомври 2020 г.) е 41.5%.

 

Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)

През октомври 2025 г. месечната инфлация е 0.4%, а годишната инфлация за октомври 2025 г. спрямо октомври 2024 г. е 3.8%[2].

Инфлацията от началото на годината (октомври 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 3.2%, а средногодишната инфлация за периода ноември 2024 - октомври 2025 г. спрямо периода ноември 2023 - октомври 2024 г. е 3.3%.

 

Месечна инфлация

Според ХИПЦ през октомври 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:

  • „Облекло и обувки“ - увеличение с 6.2%;
  • „Развлечения и култура“ - увеличение с 2.0%;
  • „Образование“ - увеличение с 1.1%;
  • „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ - увеличение с 0.6%;
  • „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ - увеличение с 0.4%;
  • „Разнообразни стоки и услуги“ - увеличение с 0.3%;
  • „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ - увеличение с 0.2%;
  • „Здравеопазване“ - увеличение с 0.1%;
  • „Съобщения“ - увеличение с 0.1%.

По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи:

  • „Ресторанти и хотели“ - намаление с 1.1%;
  • „Транспорт“ - намаление с 0.7%.

Без промяна остават цените на стоките и услугите в група „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“.

 

Натрупана инфлация

Натрупаната инфлация, измерена с ХИПЦ, за последните три години (октомври 2025 г. спрямо октомври 2022 г.) е 12.2%, а за последните пет години (октомври 2025 г. спрямо октомври 2020 г.) е 35.5%.

 

Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)

Според индекса на цените за малката кошница през октомври 2025 г. е регистрирано увеличение с 0.4% на месечна база и увеличение с 5.2% от началото на годината[3].

Цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:

  • нехранителни стоки - увеличение с 0.6%;
  • хранителни продукти - увеличение с 0.5%;
  • услуги - увеличение с 0.1%.

 

 

Методологични бележки

 

Индексът на потребителските цени (ИПЦ) е официален измерител на инфлацията в Република България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства. Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.

Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерват общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. При изчисляването му за 2025 г. за тегла се използват данни за крайните парични потребителски разходи на домакинствата (КППРД) - вътрешна концепция за 2023 г., които са преразгледани и актуализирани, за да бъдат представителни за 2024 г., следвайки методологичните препоръки на Евростат относно конструирането на теглата на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите[4].

В изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 2015/2010 от началото на 2016 г. е сменена базисната година за ХИПЦ и всички индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година. Динамичните редове са преизчислени при новата базисна година и са публикувани на сайта на НСИ (www.nsi.bg).

Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата. Източник на информацията за теглата е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. Този индекс в година t се изчислява с тегла от година t - 1.

Верижните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо предходния месец. Верижните индекси на потребителските цени са измерители на месечната инфлация.

12-месечните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо същия месец на предходната година. 12-месечните индекси на потребителските цени са измерители на годишната инфлация.

Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината измерват изменението на цените през текущия месец спрямо декември на предходната година. Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината са измерители на натрупаната инфлация от началото на годината. През декември всяка година 12-месечният индекс и индексът с натрупване от началото на годината са равни.

Средногодишните индекси на потребителските цени измерват средното изменение на цените за дванадесетте месеца на текущата година спрямо средното изменение на цените за дванадесетте месеца на предходната година. Средногодишните индекси на потребителските цени са измерители на средногодишната инфлация.

Статистическа област: Инфлация и индекси на потребителските цени:

Инфлация и индекси на потребителските цени | Национален статистически институт (nsi.bg)

ИС ИНФОСТАТ: Потребителски цени:

https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=68

Метаданни и методология:

Индекси на потребителските цени (ИПЦ) | Национален статистически институт (nsi.bg)

Калкулатори на инфлацията:

Калкулатори на инфлацията | Национален статистически институт (nsi.bg)


Приложение

Таблица 1

 

 

Индекси на потребителските цени за октомври 2025 година
Код Потребителски групи Тегла октомври 2025 г. спрямо септември 2025 г. октомври 2025 г. спрямо декември 2024 г. октомври 2025 г. спрямо октомври 2024 г.
% % % %
00 Общ ИПЦ 100.000 100.9 104.3 105.3
01 Хранителни продукти и безалкохолни напитки 29.826 100.3 105.6 106.4
02 Алкохолни напитки и тютюневи изделия 4.718 100.5 107.1 107.8
03 Облекло и обувки 4.552 107.1 102.4 99.7
04 Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива 13.573 100.2 107.5 107.7
05 Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома 5.967 99.8 101.1 100.6
06 Здравеопазване 7.928 100.2 95.0 95.5
07 Транспорт 9.312 99.8 98.5 100.5
08 Съобщения 5.022 100.1 104.7 105.4
09 Развлечения и култура 7.645 105.5 107.9 115.7
10 Образование 0.509 101.1 108.4 108.7
11 Ресторанти и хотели 5.764 100.0 108.8 110.3
12 Разнообразни стоки и услуги 5.184 100.1 104.6 105.0
Хранителни стоки 31.131 100.3 105.6 106.3
Нехранителни стоки 34.890 100.8 101.1 101.3
Обществено хранене 5.009 100.5 110.3 111.9
Услуги 28.969 101.7 105.8 107.9

 

Таблица 2

 

 

Хармонизирани индекси на потребителските цени за октомври 2025 година
Код Потребителски групи Тегла 2015 = 100 октомври 2025 г. спрямо септември 2025 г. октомври 2025 г. спрямо декември 2024 г. октомври 2025 г. спрямо октомври 2024 г.
% % % %
00 Общ ХИПЦ 1000.000 143.42 100.4 103.2 103.8
01 Хранителни продукти и безалкохолни напитки 219.661 182.73 100.4 106.2 106.6
02 Алкохолни напитки и тютюневи изделия 56.922 140.93 100.6 106.8 107.4
03 Облекло и обувки 39.747 112.02 106.2 102.5 100.1
04 Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива 96.547 163.54 100.2 107.9 108.0
05 Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома 69.081 126.64 100.0 101.3 101.0
06 Здравеопазване 76.061 115.71 100.1 91.8 92.3
07 Транспорт 141.190 118.50 99.3 98.3 100.4
08 Съобщения 53.837 95.17 100.1 104.7 105.4
09 Развлечения и култура 92.041 125.90 102.0 102.9 104.8
10 Образование 13.934 173.55 101.1 108.4 108.6
11 Ресторанти и хотели 82.002 182.84 98.9 106.0 107.1
12 Разнообразни стоки и услуги 58.976 150.13 100.3 104.0 104.4

 

Таблица 3

 

 

Индекси на цените за малката кошница от 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги на най-нискодоходните 20% от домакинствата за октомври 2025 година
Код Потребителски групи Тегла октомври 2025 г. спрямо септември 2025 г.
% %
00 Общ ИЦМК 100.000 100.4
01 Хранителни продукти и безалкохолни напитки 50.013 100.5
03 Облекло и обувки 3.895 106.3
04 Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива 23.511 100.1
05 Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома 2.767 99.0
06 Здравеопазване 12.894 100.2
07 Транспорт 0.695 100.1
08 Съобщения 0.098 100.0
09 Развлечения и култура 0.561 101.5
12 Разнообразни стоки и услуги 5.566 98.9
Хранителни стоки 50.013 100.5
Нехранителни стоки 29.156 100.6
Услуги 20.831 100.1

 

 

 

 

[1] Според методологията за индекса на потребителските цени (ИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 1 от приложението.

[2] Според методологията за хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 2 от приложението.

[3] За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и виж табл. 3 от приложението.

[4] Насоки относно конструирането на тегла на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите, Евростат, Дирекция C „Макроикономическа статистика“, 03.02.2020 година:

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/10186/10693286/Guidance-on-the-compilation-of-HICP-weights-in-case-of-large-changes-in-consumer-expenditures.pdf.

Подробни данни могат да бъдат намерени на сайта на НСИ в разделите:
Инфлация и индекси на потребителските цени