Участвали в образование / обучение




Европейска SDMX структура за метаданни (ESMS)

Изследване на образованието и обучението на възрастни
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов“ № 2, София 1038

Електронна поща

SKateliev@nsi.bg

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване27 октомври 2017 г.
Дата на публикуване27 октомври 2017 г.
Дата на последно актуализиране27 октомври 2017 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Изследването на образованието и обучението на възрастни (лица на възраст 25-64 години) се провежда във всички страни членки на ЕС по обща методология за осигуряване на международно сравними данни. Предмет на изследването е установяването участие на лицата на възраст от 25 до 64 години в различни видове учебни дейности.

Използвани класификации
  • Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 1997) за AES 2007 и AES 2011.
  • Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011) за AES 2016.
  •  Класификация на областите на образование и обучение (КОО-2008), за 2007 и 2011 г.
  • Класификация на областите на образование и обучение (КОО-2015) за 2016 г.;
  • Национална класификация на професиите и длъжностите (НКПД)
  • Класификация на икономическите дейности (КИД 2008)
Обхват

Изледването е извадково и включва лицата на  възраст 25-64 години, които постоянно пребивават в Република България.

Понятия и дефиниции

· Ученето през целия живот обхваща всички целенасочени учебни дейности, формални и неформални, предприемани с цел подобряване на знанията, уменията и компетентността на отделния човек, както от професионален, така и от общ интерес за лични и социални цели.

· Формално образование и/или обучение е това, което се провежда в образователната система или в центрове за професионална квалификация и което води до придобиване на степен на образование и/или степен на професионална квалификация.

· Неформалното обучение също е целенасочено и организирано, но успешното му завършване не води до придобиването на степен на образование или степен на професионална квалификация. Най-често срещаните форми на неформалното обучение са курсове, частни уроци, семинари и работни срещи с обучителен характер, обучение на работното място и инструктажи по безопасност на труда. Успешното завършване на неформалното обучение може да бъде или да не бъде придружено от издаването на някакъв документ - удостоверение, свидетелство или друго.

· Самостоятелното обучение е целенасочена (преднамерена) учебна дейност, предприета с цел повишаване на персоналните знания и умения.

Статистическа единица

Лица и учебни дейности

Статистическа съвкупност

Съвкупността обхваща лицата на възраст 25-64 години, живеещи в обикновени домакинства.

Географски обхват (територия)

Територията на цялата страна

Времеви обхват

2007, 2011, 2016

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой и процент.

Отчетен период

2007, 2011, 2016

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения

· Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;

· Регламент (ЕС) № 1175/2014 на Комисията за приложение на Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета;

· Методически документи на Евростат;

· Закон за статистиката

Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Изследването на образованието и обучението на възрастни се провежда на всеки 5 години съгласно Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Прессъобщение на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/3530/

 

 

 

Публикации

Образование в Република България

Онлайн база данни

Данни за образованието и обучението на възрастни са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3530

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

Методологически наръчник на Евростат.

Документация за качеството

2011: Доклад за качество съгласно Регламент на Комисията N 823/2010.

2016: Доклад за качество съгласно Регламент на Комисията N 1175/2014.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент на Комисията N 1175/2014.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Данните се използват от Министерството на труда и социалната политика и Министерството на образованието и науката.

Най-важните показатели от участието в учене през целия живот (формално, неформално и самостоятелно) са включени в Националната стратегия за учене през целия живот.

Има интерес от научните организации.

Удовлетвореност на потребителите

Не е налична.

Пълнота

Не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Двустепенна стратифицирана случайна извадка.

Извадкови грешки

За всички изчисления на грешките е използван SPSS, модул Complex Sample Analysis.

Неизвадкови грешки

При изследването през 2007 равнището на отговаряемост е 81.5%.

При изследването през 2011 равнището на отговаряемост е 87.9%.

При изследването през 2016 равнището на отговаряемост е 77.2%.

Навременност и точност на представяне
Навременност
Година на изследванеРабота на теренОбработкаПредоставяне на данните на Евростат
200711/2007-12/200702/2008-05/200805/2008-06/2008
201111/2011-01/201204/2011-06-201209/2012
201611/2016-01/201703/2017 - 07/201708/2017

 

Точност на представяне

Всички резултати са предоставени навреме. 

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС. Частична сравнимост с предходни вълни поради различия в методологията. Данните за самостоятелното обучение от последната вълна не бива да се сравняват с тези от предходна.

Сравнимост във времето

Частична сравнимост поради промени в общата методология.

Съгласуваност между предметни области

Частична сравнимост със сходни изследвания.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация. 

Разходи и натовареност

Служители, участващи в  провеждането на изследването:

  • 4 експерта от отдел "Статистика на образованието и културата" - отговорни за организацията на изследването, прилагането на методологията, подготовката на въпросника и указанията на анкетьорите, излъчване на извадката, обучение на регионалните координатори, обработката на данните, подготовката на масива за Евростат и доклад за качеството му, както и за разпространение на резултатите.
  • 1 експерт от отдел "Информационни системи и приложен софтуер", отговорен за програмата за въвеждане на въпросниците.
  • 28 регионални координатори от ОСИ, отговорни за работата на терен, обучението на анкетьорите, извършващи контролни функции и прекодирането и въвеждането на данните.
  • Средното време за попълване на въпросника е 23.4 мин.
Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Лица на възраст 25-64 години, живеещи в обикновени домакинства, попаднали в извадката.

Честота на събиране на данни

На всеки 5 години.

Събиране на данни

Анкетиране Лице-в-лице (PAPI)

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml


Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)

Изследване на образованието и обучението на възрастни
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов“ № 2, София 1038

Електронна поща

SKateliev@nsi.bg

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Статистическо представяне
Описание на данните

Изследването на образованието и обучението на възрастни (лица на възраст 25-64 години) се провежда във всички страни членки на ЕС по обща методология за осигуряване на международно сравними данни. Предмет на изследването е установяването участие на лицата на възраст от 25 до 64 години в различни видове учебни дейности.

Използвани класификации
  • Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 1997) за AES 2007 и AES 2011.
  • Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011) за AES 2016.
  •  Класификация на областите на образование и обучение (КОО-2008), за 2007 и 2011 г.
  • Класификация на областите на образование и обучение (КОО-2015) за 2016 г.;
  • Национална класификация на професиите и длъжностите (НКПД)
  • Класификация на икономическите дейности (КИД 2008)
Обхват

Изледването е извадково и включва лицата на  възраст 25-64 години, които постоянно пребивават в Република България.

Понятия и дефиниции

· Ученето през целия живот обхваща всички целенасочени учебни дейности, формални и неформални, предприемани с цел подобряване на знанията, уменията и компетентността на отделния човек, както от професионален, така и от общ интерес за лични и социални цели.

· Формално образование и/или обучение е това, което се провежда в образователната система или в центрове за професионална квалификация и което води до придобиване на степен на образование и/или степен на професионална квалификация.

· Неформалното обучение също е целенасочено и организирано, но успешното му завършване не води до придобиването на степен на образование или степен на професионална квалификация. Най-често срещаните форми на неформалното обучение са курсове, частни уроци, семинари и работни срещи с обучителен характер, обучение на работното място и инструктажи по безопасност на труда. Успешното завършване на неформалното обучение може да бъде или да не бъде придружено от издаването на някакъв документ - удостоверение, свидетелство или друго.

· Самостоятелното обучение е целенасочена (преднамерена) учебна дейност, предприета с цел повишаване на персоналните знания и умения.

Статистическа единица

Лица и учебни дейности

Статистическа съвкупност

Съвкупността обхваща лицата на възраст 25-64 години, живеещи в обикновени домакинства.

Географски обхват (територия)

Територията на цялата страна

Времеви обхват

2007, 2011, 2016

Базисен период

Не се прилага.

Статистическа обработка
Източници на данни

Лица на възраст 25-64 години, живеещи в обикновени домакинства, попаднали в извадката.

Честота на събиране на данни

На всеки 5 години.

Събиране на данни

Анкетиране Лице-в-лице (PAPI)

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент на Комисията N 1175/2014.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Данните се използват от Министерството на труда и социалната политика и Министерството на образованието и науката.

Най-важните показатели от участието в учене през целия живот (формално, неформално и самостоятелно) са включени в Националната стратегия за учене през целия живот.

Има интерес от научните организации.

Удовлетвореност на потребителите

Не е налична.

Пълнота

Не е налична.

Степен на пълнота на данните

100%

Точност и надеждност
Обща точност

Двустепенна стратифицирана случайна извадка.

Извадкови грешки

За всички изчисления на грешките е използван SPSS, модул Complex Sample Analysis.

Показатели за извадкови грешки
Индикатори за участие в неформално обучениеAES 2007AES 2011AES 2016
Стандартна грешка95% доверителен интервалСтандартна грешка95% доверителен интервалСтандартна грешка95% доверителен интервал
Общо0.95(33.37;37.10)0.86(22.76;26.14)0.86(20.78;24.15)
Жени1.14(31.43;35.89)1.03(21.21;25.27)1.1(20.18;24.48)
Мъже1.14(34.61;39.09)1.04(23.61;27.70)1.08(20.47;24.72)
Участници на възраст 25-34 години1.95(37.35;45.02)1.42(23.03;28.62)1.80(20.09;27.16)
Участници на възраст 35-49 години1.38(37.70;43.11)1.29(26.57;31.64)1.33(24.0;29.23)
Участници на възраст 50-64 години1.07(24.23;28.45)1.03(17.32;21.36)1.09(15.27;19.55)
Участници на възраст 35-49 години1.18(36.94;41.56)1.17(26.27;30.85)1.14(23.45;27.45)
Участници на възраст 55-64 години1.18(17.97;22.61)1.00(13.06;17.00)1.07(12.54;14.67)
Участие в неформално образование и обучение, възраст 25 - 64 години, лица с ниско образование (ISCED 0-2) - % 1.22(12.57;17.37)1.15(9.62;14.15)1.17(14.09;17.95)
Участие в неформално образование и обучение, възраст 25 - 64 години, лица със средно образование (ISCED 3-4) - % 1.24(35.75;40.61)1.05(21.30;5.43)1.04(52.63;56.88)
Участие в неформално образование и обучение, възраст 25 - 64 години, лица с високо образование (ISCED 5-8) - % 1.88(46.30;53.66)1.70(33.91;40.60)1.70(27.46;30.89)
Работещи1.2(46.91;51.62)1.26(34.81;39.74)1.17(29.30;33.91)
Безработни1.07(4.22;8.42)0.72(2.37;5.21)0.86(1.82;5.19)
Икономически неактивни0.85(2.52;5.84)0.45(0.69;2.47)0.33(0.01;1.32)

 

Неизвадкови грешки

При изследването през 2007 равнището на отговаряемост е 81.5%.

При изследването през 2011 равнището на отговаряемост е 87.9%.

При изследването през 2016 равнището на отговаряемост е 77.2%.

Грешки на обхвата

Извадката е излъчена на база резултатите от преброяването през 2011 година. Някои недостатъци, произтичащи от това:

  • Въпреки, че Регистъра на населението се обновява с демографски събития - раждания и умирания, не винаги може да се проследи миграцията.
  • Съществува лаг във времето между датата на интервюто и обновяване на Регистъра на населението.
Степен на свръхобхват

AES 2007: 13.1% домакинства.

AES 2011: 6.3% домакинства.

AES 2016: 11.0% домакинства.

Дял на общите единици

AES 2007: 86.9% домакинства.

AES 2011: 93.6% домакинства.

AES 2016: 89.0% домакинства.

Грешки при измерването

Изследването се провежда самостоятелно.

Начин на интервюиране - лице-в-лице.

Не се допуска друг член на домакинството да отговаря на въпросника.

През 2007 г. изцяло проведено пилотно изследване, през 2011 и 2016 г. само част от въпросника е тестван преди да бъде проведено проучването.

Грешки поради липса на отговор

AES 2007: 642 домакинства.

AES 2011: 436 домакинства.

AES 2016: 987 домакинства.

Степен на неотговорили единици от съвкупността
 AES 2007AES 2011AES 2016
Равнище на неотговаряемост (%)18.5212.1122.76
Неустановен контакт  (%)9.66.1113.33
Откази (%)8.855.229.09
Невъзможност за отговор (%)--0.18
Изтрити домакинства (%)--0.02
Други причини(%)0.060.780.14

 

Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника

AES 2007: - няма равнище на отговаряемост под 90%.

AES 2011: FEDPAYVAL (10.98%) и NFEPAIDVAL1 (15.26%)

AES 2016: NFEPAIDVAL2 (15.8%) и NFEPAUDVAL1 (11.7%).

Грешки при обработката

Кодирането, първоначална проверка на данни и въвеждане на данни се извършва в териториалните статистически бюра (ТСБ). В преобладаващия брой ТСБ-та (по-малките), анкетьорите провеждат кодирането и въвеждането на данни под ръководството на отговорен експерт. В други ТСБ-та има отделни експерти за кодиране и / или въвеждане на данни. ТСБ-та са свободни да изберат най-добрият, за тях, начин за извършване на поставената задача. Програма за въвеждане на данни е проектирана с допълнителни мерки за контрол и филтри. Добавени са също допълнителни правила за проверка чрез сравняване на въведената информация между различните, свързани въпроси, за да се избегне възможни противоречиви отговори.
По време на въвеждане на данните, експертите от ТСБ-тата, които са срещнали трудности или проблеми са се обърнали към експерти в централното управление за решения. Някои общи решения или появили се специални функции са разпределени към всички ТСБ-та като разширения на методологията.
След приключване на работата на регионално ниво, данните са проверени и потвърдени отново в централното управление. Намерини са някои грешки главно при кодиране, но те са били коригирани в базата данни. Допълнителни проверки са извършени на ниво „запис“.

Степен на импутация

Не се прилага.

Грешки, свързани с допусканията на модела

Неприложимо.

Сезонно изглаждане

Не се прилага (годишни данни).

Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - средна стойност

Неприложимо.

Навременност и точност на представяне
Навременност
Година на изследванеРабота на теренОбработкаПредоставяне на данните на Евростат
200711/2007-12/200702/2008-05/200805/2008-06/2008
201111/2011-01/201204/2011-06-201209/2012
201611/2016-01/201703/2017 - 07/201708/2017

 

Лаг във времето - първи резултати

7 месеца

Лаг във времето - окончателни резултати

Неприложимо (публикуват се само окончателни данни).

Точност на представяне

Всички резултати са предоставени навреме. 

Точност на представяне - предоставяне и публикуване

Всички резултати са предоставени навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС. Частична сравнимост с предходни вълни поради различия в методологията. Данните за самостоятелното обучение от последната вълна не бива да се сравняват с тези от предходна.

Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци

Не се прилага (липсват потоци).

Сравнимост във времето

Частична сравнимост поради промени в общата методология.

Дължина на съпоставимите динамични редове

Три вълни - 2007, 2011 и 2016 г.

Съгласуваност между предметни области

Частична сравнимост със сходни изследвания.

Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност

Неприложимо.

Съгласуваност с националните сметки

Неприложимо.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация. 

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Прессъобщение на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/3530/

 

 

 

Публикации

Образование в Република България

Онлайн база данни

Данни за образованието и обучението на възрастни са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3530

Таблици с данни - консултации

Неприложимо.

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Метаданни - консултации

Неприложимо.

Методологични документи

Методологически наръчник на Евростат.

Степен на пълнота на метаданните

100%

Документи за качеството

2011: Доклад за качество съгласно Регламент на Комисията N 823/2010.

2016: Доклад за качество съгласно Регламент на Комисията N 1175/2014.

Разходи и натовареност

Служители, участващи в  провеждането на изследването:

  • 4 експерта от отдел "Статистика на образованието и културата" - отговорни за организацията на изследването, прилагането на методологията, подготовката на въпросника и указанията на анкетьорите, излъчване на извадката, обучение на регионалните координатори, обработката на данните, подготовката на масива за Евростат и доклад за качеството му, както и за разпространение на резултатите.
  • 1 експерт от отдел "Информационни системи и приложен софтуер", отговорен за програмата за въвеждане на въпросниците.
  • 28 регионални координатори от ОСИ, отговорни за работата на терен, обучението на анкетьорите, извършващи контролни функции и прекодирането и въвеждането на данните.
  • Средното време за попълване на въпросника е 23.4 мин.
Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
  • петък, 15 септември 2017 - 11:10

    Изследването на образованието и обучението на възрастни се провежда веднъж на 5 години във всички държави - членки на ЕС, по единна методология и чрез хармонизиран инструментариум, което осигурява съпоставими данни за оценка на  ученето през целия живот.

    Националният статистически институт представя окончателни резултати от проведеното в края на 2016 г. изследване.

  • четвъртък, 27 април 2017 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
     През учебната 2016/2017 година в детски градини са записани 224.4 хил. деца, или с 3.3% по-малко в сравнение с предходната година.
     Завършилите средно образование през 2016 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 24.4 и 20.6 хил. ученици.
     Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2016/2017 година са 249.9 хиляди.
     Към 31.12.2016 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 738 лица, от които 503 чужди граждани.
     
  • четвъртък, 28 април 2016 - 11:00
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    • През учебната 2015/2016 година в детски градини са записани 232.0 хил. деца, или с 3.8% по-малко в сравнение с предходната година.
    • В началното образование (I - IV клас) се обучават 262.0 хил. ученици, а в прогимназиалното (V - VIII клас) - 216.4 хиляди.
    • Завършилите средно образование през 2015 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 27.0 и 23.3 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за 2015/2016 академична година са 266.7 хиляди.
    • Продължава тенденцията за увеличаване на броя на докторантите, като към 31.12.2015 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 750 лица.
     
  • вторник, 28 април 2015 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт (НСИ) ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    През учебната 2014/2015 година в детските градини са записани 241.1 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 0.2% на техния брой в сравнение с предходната година. 
    През 2014 година завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 27.3 и 26.2 хил. ученици.
    Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2014/2015 академична година e 279.0 хил. лица, като се наблюдава спад с 1.5% в сравнение с предходната година.
    Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 671 лица, или с 9.3% повече в сравнение с предходната година.
     
  • сряда, 30 април 2014 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт  ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2013/2014 година в детските градини са записани 240.6 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 2.4% в техния брой в сравнение с предходната година. 
    • През 2013 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 28.9 и 27.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2013/2014 учебна година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 277.2 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2013 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 055 лица, или с 12.7% повече в сравнение с предходната учебна година.
     
  • вторник, 30 април 2013 - 11:00

    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2012/2013 година в детските градини са записани 235.0 хил. деца, като е регистрирано увеличение от 3.1% в сравнение с предходната учебна година.
    • През 2012 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 30.3 и 29.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за учебната 2012/2013 година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 278.6 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в колежите (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър”) и в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2012 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 5 371 лица, или с 14.2% повече в сравнение с предходната учебна година.

  • сряда, 26 септември 2012 - 11:00

    Изследването на образованието и обучението за възрастни обхваща широк кръг актуални теми: участието в различните форми на Учене през целия живот (формално, неформално и самостоятелно образование и обучение), причини за неучастие в образование и обучение, достъп до информация относно възможностите за образование и обучение, използване на компютри, езикови умения, участие в културни и обществени събития.

  • сряда, 2 май 2012 - 11:00

    Образователната структура на населението на 7 и повече навършени години значително се подобрява през 2011 в сравнение с предходните години, следвайки ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя на хората с основно и по-ниско образование.

    По данни от проведеното преброяване на населението и жилищния фонд към 1.02.2011 г. броят на лицата с висше образование е 1 348.7 хил., или всеки пети (19.6%) е висшист, a лицата, завършили средно образование, са 2 990.4 хиляди (43.4%). Делът на лицата с начално и по-ниско образование е 13.9% (или всяко седмо на 100 лица).

  • петък, 29 април 2011 - 11:00

    През периода 2006 - 2010 г. образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години продължава да се подобрява, като следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование. Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.9% през 2006 г. на 23.2% през 2010 г., или с 1.3 процентни пункта, а на тези със средно образование се увеличава от 52.5 на 56.2%, или с 3.7 процентни пункта. Същевременно относителният дял на лицата с основно и по-ниско образование намалява с 5.0 процентни пункта - от 25.6 на 20.6%. Това означава, че понастоящем 79.4% от населението в най-активната възраст за трудова дейност (25 - 64 г.) е със средно или висше образование.

  • петък, 30 април 2010 - 11:00

    Образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години през последните години продължава да се подобрява, като следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование. Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.6% през 2005 г. на 22.8% през 2008 г. и достига 23.0% през 2009 г.

Страници

  • Образование в Република България 2017
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2017.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2012/2013 - 2016/2017 учебна година.

  • Статистически справочник 2017 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2017 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2013 - 2016 година.

  • Статистически справочник 2017
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2017 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2013 - 2016 година.

  • Статистически годишник 2016
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 84-тото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2011 - 2015 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2016
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2016.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2011/2012 - 2015/2016 учебна година.

  • Статистически справочник 2016 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2016 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2012 - 2015 година.

  • Статистически справочник 2016
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2016 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2012 - 2015 година.

  • Статистически годишник 2015
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 83-тото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2010 - 2014 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2015
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2015.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2010/2011 - 2014/2015 учебна година.

  • Статистически справочник 2015 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2015 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2010 - 2014 година.

Страници