1. Кризисни събития, загинали и пострадали лица
През 2024 г. възникналите кризисни събития (бедствия, аварии, инциденти и кризи) са 15 611, като нарастват с 4.3% спрямо предходната година. Най-висок относителен дял заемат пожарите с произтекли от тях материални щети1 - 50.2%, следвани от пътнотранспортните произшествия (инциденти) с пострадали лица2 - 45.9%. Нарастването при пожарите на годишна база е с 4.7%, а при пътнотранспортните произшествия с 2.5%. Увеличение на събитията спрямо предходната година се наблюдава и при екстремните температури - с 119.4%, и при „суша“ - 28.7%.
Фиг. 1. Брой възникнали кризисни събития по области през 2024 година

1 Пожари - в изследването са включени пожари с материални щети, загинали или ранени лица.
2 Пътнотранспортни произшествия - включват произшествия със загинали и ранени лица.
Фиг. 3. Брой пожари с щети, загинали или ранени лица по области през 2024 година

Фиг. 4. Брой ПТП със загинали и ранени лица по области през 2024 година

През 2024 г. броят на загиналите лица вследствие на възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризи е 630, или 9.8 лица на 100 000 души от населението на страната. Най-висок дял от тях заемат загиналите при транспортни инциденти - 478 лица, следвани от загиналите при пожари - 124 лица. Областите с най-много загинали са Пловдив - с 69 лица и София (столица) - с 57 лица, а с най-малко - Смолян - с 5 лица.
Фиг. 6. Брой загинали лица на 100 000 души от населението по области през 2024 година

Пострадалите (ранените) лица през годината са общо 9 429, или 146.4 лица на 100 000 души от населението на страната. Най-висок относителен дял пострадали e отчетен при пътнотранспортни инциденти - 96.0%, и при пожари - 3.6% от всички пострадали лица. На регионално ниво пострадалите са най-много в областите Варна - 1 048 лица, София (столица) - 936 лица и Пловдив - 759 лица.
Фиг. 8. Брой пострадали лица на 100 000 души от населението по области през 2024 година

2. Бедствия
През 2024 г. кризисните събития в страната, за които е обявено бедствено положение, са общо 38, като броят им е с 66 по-малко спрямо предходната година, и с 11 по-малко спрямо 2022 година. От тях най-голям дял заемат бедствията, свързани с горски пожари, наводнения, суша и градушки. В сравнение с 2023 г. увеличение отбелязват обявените бедствени положения в резултат на липса на вода за питейно-битови нужди (суша).
В резултат на възникналите бедствия в страната са загинали четирима души.
През 2024 г. бедствията засягат, частично или изцяло, територията на 47 общини от общо 19 административни области в страната. Общият брой на населението в засегнатите от бедствия общини е 1 308 715 души, или 20.3 % от общото население на страната.
Фиг. 9. Общини с обявено пълно или частично бедствено положение през 2024 година

3. Публични разходи за кризисни събития
По оценка на НСИ през 2024 г. изразходваните средства за готовност, превенция, реагиране и възстановяване от кризисни събития в сектор „Държавно управление“ са 1 578 700 хил. лева, или 0.77% от БВП на страната.
Общите разходи за кризисни събития през 2024 г. намаляват с 2.5% спрямо предходната година, докато разходите от държавния бюджет се увеличават с 4.1%, като достигат 1 550 600 хил. лева.
През 2024 г. най-много средства са изразходвани по направленията „възстановяване“ (50.3%) и „готовност“ (40.7%), докато през 2023 г. разходите за готовност са с най-висок дял (46.5%).
Таблица 1. Изразходени средства за кризисни събития по направления за периода 2021 - 2024 година1
| Направление | Година | |||||||
| 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||||
| Хил. лева | % | Хил. лева | % | Хил. лева | % | Хил. лева | % | |
| Общо | 7408400 | 100.0 | 4309300 | 100.0 | 1619200 | 100.0 | 1578700 | 100.0 |
| Превенция | 349700 | 4.7 | 420800 | 9.8 | 227300 | 14.0 | 104400 | 6.6 |
| Готовност | 648900 | 8.8 | 1311400 | 30.4 | 752800 | 46.5 | 642600 | 40.7 |
| Реагиране | 895400 | 12.1 | 295800 | 6.9 | 105400 | 6.5 | 36900 | 2.3 |
| Възстановяване | 5514400 | 74.4 | 2281300 | 52.9 | 533700 | 33.0 | 794800 | 50.3 |
1 Оценка на НСИ по данни на Министерство на финансите.
Таблица 2. Изразходени средства за кризисни събития като процент от БВП по направления и по години1
| Направление | (% от БВП) | |||
| Година | ||||
| 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Общо | 5.30 | 2.56 | 0.88 | 0.77 |
| Превенция | 0.25 | 0.25 | 0.12 | 0.05 |
| Готовност | 0.46 | 0.78 | 0.41 | 0.31 |
| Реагиране | 0.64 | 0.18 | 0.06 | 0.02 |
| Възстановяване | 3.95 | 1.36 | 0.29 | 0.39 |
1 БВП - По текущи цени; данните за 2024 г. са предварителни.
Оценките на НСИ показват, че през 2024 г. 1 421 600 хил. лева, или 90.0% от общите средства за кризисни събития, са изразходени от централната изпълнителна власт, докато местните власти са отчели 157 100 хил. лева. Високият относителен дял при министерствата и ведомствата се дължи на средствата, изразходвани по направления „възстановяване“ - 726 700 хил. лева и „готовност“ - 591 400 хил. лева. По-голямата част от средствата за възстановяване са изразходени по мярка „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна“, а при направление „готовност“ - за дейности по противопожарна охрана, управление на държавния резерв и военновременните запаси и други. Общините също отчитат най-много изразходени средства по направленията „възстановяване“ - 68 100 хил. лева и „готовност“ - 51 200 хил. лева.
Таблица 3. Изразходени средства от централната и местната власт по направления през 2024 година1
| Направление | (Хил. лева) | ||
| Общо | Министерства и ведомства | Общини | |
| Общо | 1578700 | 1421600 | 157100 |
| Превенция | 104400 | 67900 | 36500 |
| Готовност | 642600 | 591400 | 51200 |
| Реагиране | 36900 | 35600 | 1300 |
| Възстановяване | 794800 | 726700 | 68100 |
1 Оценка на НСИ по данни на Министерство на финансите.
1 Оценка на НСИ по данни на Министерство на финансите.
През 2024 г. 98.2% от изразходените средства за кризисни събития са осигурени от държавния бюджет, а останалите 1.8% от ЕС. По-голямата част от средствата, осигурени от ЕС, са изразходвани по направление „възстановяване“, докато през 2023 г. повече от половината отпуснати средства от ЕС са изразходени по направление „готовност“.
1 Оценка на НСИ по данни на Министерство на финансите.
През 2024 г. за дейности, свързани със защита на населението при стихийни бедствия и аварии, са изразходени 173 000 хил. лева, или 11.0% от общите разходи за кризисни събития (1 578 700 хил. лева). Изразходваните средства за защита на населението при стихийни бедствия и аварии нарастват с 5.7% спрямо предходната година и с 12.4% спрямо 2022 година.Таблица 4. Изразходени средства за защита на населението, управление и дейности при стихийни бедствия и аварии по години1
| Направление | Година | |||||||
| 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||||
| Хил. лева | % | Хил. лева | % | Хил. лева | % | Хил. лева | % | |
| Общо | 147600 | 100.0 | 153900 | 100.0 | 163600 | 100.0 | 173000 | 100.0 |
| Превенция | 40400 | 27.4 | 50800 | 33.0 | 42000 | 25.7 | 41800 | 24.2 |
| Готовност | 39500 | 26.8 | 44500 | 28.9 | 48100 | 29.4 | 58800 | 34.0 |
| Реагиране | 300 | 0.2 | 400 | 0.3 | 300 | 0.2 | 300 | 0.2 |
| Възстановяване | 67400 | 45.7 | 58200 | 37.8 | 73200 | 44.7 | 72100 | 41.7 |
1 Оценка на НСИ по данни на Министерство на финансите.
Методологични бележки
Данните в изследването „Възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризи“ са получени въз основа на представените в НСИ годишни отчети от общинските администрации и са допълнени с информация от други изследвания на НСИ и административни източници.
Понятия
Бедствие е значително нарушаване на нормалното функциониране на обществото, предизвикано от природни явления и/или от човешка дейност и водещо до негативни последици за живота или здравето на населението, имуществото, икономиката и за околната среда, предотвратяването, овладяването и преодоляването на което надхвърля капацитета на системата за обслужване на обичайните дейности по защита на обществото.
Бедствено положение е режим, който се въвежда в зоната на бедствието от определените в закона органи, свързан с прилагането на мерки за определен период от време, с цел овладяване на бедствието и провеждане на спасителни и неотложни аварийно- възстановителни работи.
Авария е инцидент от голям мащаб, включващ пътища, магистрали и въздушен трафик, пожар, разрушаване на хидротехнически съоръжения, инциденти, причинени от дейности в морето, ядрени инциденти и други екологични и промишлени аварии, причинени от дейности или действия на човека.
Инцидент е непредвидимо или трудно за прогнозиране, ограничено по време и пространство действие, с висока интензивност на сили или вследствие на човешка дейност, застрашаващо живота или здравето на хора, имуществото или околната среда.
Опасност е опасно явление, вещество, човешка дейност или състояние, което може да причини загуба на човешки живот, травми или други последици за здравето, имуществени щети, загуба на поминък и услуги, социални и икономически сътресения или увреждане на околната среда.
Криза е всяка ситуация, в която е настъпило вредоносно събитие, което по своя мащаб явно превишава вредоносните събития от всекидневния живот и което значително застрашава живота и здравето на хора, има съществени последици върху имуществото или изисква мерки за снабдяване на населението със стоки от първа необходимост. Криза е налице и тогава, когато настъпването на такова вредоносно събитие се смята за непосредствено предстоящо. Кризи са и въоръжените конфликти и войните.
Реагиране са действията, които са предприети непосредствено преди, по време на или незабавно след бедствието с цел спасяване на човешки живот, намаляване на въздействията върху здравето, осигуряване на обществената безопасност и на основните потребности на засегнатите хора.
Възстановяване е възобновяване или подобряване на поминъка, здравето, икономическите, физическите, социалните, културните и природните активи, системи и дейности на засегнатото от бедствие население при спазване на принципите на устойчивото развитие и „да изградим отново, но по-добре“ с цел избягване или намаляване на бъдещия риск от бедствия.
Превенция са организационни и физически дейности (мерки), насочени към избягване или намаляване на негативните последици от бедствия, например изграждане на защитни съоръжения, почистване на речни легла и други.
Готовност са дейности (мерки) за повишаване на знанията и способностите на държавни структури, организации, общности и хора, които спомагат за предвиждането, реагирането и ликвидирането на последствията от вероятни, неизбежни, случващи се или случили се бедствия, постигнати в резултат на предварително предприети
действия - например провеждане на обучения, учения, тренировки, закупуване на техника и лични предпазни средства и други.
Методи на изчисление
Загинали лица в резултат на кризисни събития на 100 000 души от населението - броят на загиналите лица е разделен на средногодишното население на съответната териториална единица и умножен по 100 000.
Пострадали лица в резултат на кризисни събития на 100 000 души от населението - броят на пострадалите лица е разделен на средногодишното население на съответната териториална единица и умножен по 100 000.
Изразходени средства за кризисни събития като процент от БВП - изразходените средства по направления са разделени на общия БВП на страната в хил. лева (по текущи цени) и умножен по 100.
В обхвата на оценката на НСИ за извършените разходите през референтната година за кризисни събития в сектор „Държавно управление“ са включени следните дейности от раздел VI на Единната бюджетна класификация (ЕБК):
При наличие на извънредни кризисни събития през годината, допълнително се оценяват извършените за тях разходи, извън изброените по-горе дейности от ЕБК.
Допълнителни източници на информация:
Статистически данни и допълнителна информация по темата може да намерите в рубрика „Кризисни събития“ на страницата на НСИ: https://nsi.bg/bg/node/2891
Приложение
| Подкатегория/вид събитие | Събития (опасности) | Загинали лица | Пострадали лица |
|---|---|---|---|
| Общо | 15611 | 630 | 9429 |
| Земетресения | 1 | 0 | 0 |
| движение на земни пластове | 1 | 0 | 0 |
| Движение на маси (сухо) | 47 | 1 | 0 |
| срутище | 4 | 1 | 0 |
| свлачище | 40 | . | . |
| пропадане на земята или слягане | 3 | 0 | 0 |
| Буря | 97 | 6 | 1 |
| градушка | 7 | 0 | 0 |
| светкавица/гръмотевична буря | 5 | 2 | 1 |
| обилен дъжд | 65 | 1 | 0 |
| силна буря | 13 | 3 | 0 |
| вятър | 7 | 0 | 0 |
| Екстремни температури | 68 | 0 | 0 |
| студена вълна (в т.ч. слани) | 21 | . | . |
| топлинна вълна | 47 | . | . |
| Сурови зимни условия | 11 | 0 | 0 |
| сняг/лед | 10 | 0 | 0 |
| зимна буря/виелица | 1 | 0 | 0 |
| Наводнение | 32 | 0 | 0 |
| дъждовно | 20 | 0 | 0 |
| инфраструктурно | 7 | 0 | 0 |
| речно | 5 | 0 | 0 |
| Лавина | 1 | 1 | 0 |
| Кален поток | 1 | 0 | 0 |
| Суша | 148 | 0 | 0 |
| Стихиен пожар | 983 | 4 | 22 |
| горски пожар | 324 | 0 | 12 |
| полски пожар | 659 | 4 | 10 |
| Промишлена авария | 480 | 6 | 10 |
| срутване | 1 | 1 | 1 |
| експлозия | 1 | 4 | 0 |
| пожар (промишлен) | 465 | 1 | 9 |
| други (промишлени) | 13 | 0 | 0 |
| Други аварии (непромишлени) | 6400 | 119 | 311 |
| експлозия (непромишлена) | 1 | 0 | 1 |
| пожар (непромишлен) | 6382 | 119 | 310 |
| други (непромишлени) | 17 | 0 | 0 |
| Транспортни аварии/инциденти | 7217 | 493 | 9085 |
| въздухоплавателни | 3 | 0 | 1 |
| пътни | 7173 | 478 | 9054 |
| железопътни | 34 | 15 | 30 |
| воднотранспортни | 7 | 0 | 0 |
| Инфекциозни и зоонозни болести по животните | 23 | 0 | 0 |
| вирусна болест | 20 | 0 | 0 |
| бактериална болест | 3 | 0 | 0 |
| Нашествие на вредители | 5 | 0 | 0 |
| нашествие на насекоми | 5 | 0 | 0 |
| Деградиране на околната среда | 1 | 0 | 0 |
| свързани с деградиране на околната среда | 1 | 0 | 0 |
| Други | 96 | 0 | 0 |
| размирици, терористични актове, етнически конфликти, кибератаки | 1 | 0 | 0 |
| други неизброени | 95 | 0 | 0 |
| “.” – липсват данни. |
| Категория събития/опасности | Събития (опасности) | Загинали лица | Пострадали лица |
|---|---|---|---|
| Общо | 15611 | 630 | 9429 |
| Биологични | 28 | 0 | 0 |
| Геофизични | 48 | 1 | 0 |
| Други бедствия и кризи | 97 | 0 | 0 |
| Климатоложки | 1131 | 4 | 22 |
| Метеорологични | 176 | 6 | 1 |
| Техногенни | 14097 | 618 | 9406 |
| Хидроложки | 34 | 1 | 0 |
| Област | Събития (опасности) | Загинали лица | Пострадали лица |
|---|---|---|---|
| Общо за страната | 15611 | 630 | 9429 |
| Благоевград | 656 | 17 | 368 |
| Бургас | 929 | 29 | 614 |
| Варна | 1415 | 39 | 1048 |
| Велико Търново | 618 | 20 | 394 |
| Видин | 273 | 7 | 145 |
| Враца | 479 | 18 | 281 |
| Габрово | 182 | 8 | 96 |
| Добрич | 384 | 20 | 179 |
| Кърджали | 329 | 13 | 243 |
| Кюстендил | 303 | 12 | 154 |
| Ловеч | 518 | 43 | 427 |
| Монтана | 485 | 25 | 307 |
| Пазарджик | 556 | 18 | 365 |
| Перник | 248 | 9 | 106 |
| Плевен | 622 | 34 | 378 |
| Пловдив | 1300 | 69 | 759 |
| Разград | 255 | 7 | 182 |
| Русе | 625 | 23 | 503 |
| Силистра | 225 | 9 | 82 |
| Сливен | 447 | 18 | 187 |
| Смолян | 203 | 5 | 131 |
| София | 578 | 30 | 213 |
| София (столица) | 1785 | 57 | 936 |
| Стара Загора | 758 | 40 | 529 |
| Търговище | 239 | 16 | 142 |
| Хасково | 628 | 21 | 402 |
| Шумен | 354 | 12 | 188 |
| Ямбол | 208 | 11 | 69 |
| * В общия брой за страната са включени 3 събития във въздухоплавателния и 6 във водния транспорт, които не могат да бъдат отнесени към територията на конкретна област. |
| Област | Загинали лица | Пострадали лица |
|---|---|---|
| Общо за страната | 9.8 | 146.4 |
| Благоевград | 5.9 | 128.4 |
| Бургас | 7.5 | 158.8 |
| Варна | 8.9 | 240.4 |
| Велико Търново | 9.9 | 195.7 |
| Видин | 9.8 | 203.8 |
| Враца | 12.3 | 191.4 |
| Габрово | 8.5 | 101.8 |
| Добрич | 13.7 | 122.7 |
| Кърджали | 8.8 | 164.2 |
| Кюстендил | 11.2 | 144.1 |
| Ловеч | 38.6 | 382.9 |
| Монтана | 22.0 | 270.2 |
| Пазарджик | 8.0 | 162.7 |
| Перник | 8.1 | 96.0 |
| Плевен | 15.7 | 174.5 |
| Пловдив | 10.9 | 119.6 |
| Разград | 7.0 | 181.9 |
| Русе | 12.3 | 269.0 |
| Силистра | 9.6 | 87.1 |
| Сливен | 10.6 | 110.2 |
| Смолян | 5.5 | 143.5 |
| София | 13.3 | 94.4 |
| София (столица) | 4.4 | 72.5 |
| Стара Загора | 13.8 | 182.7 |
| Търговище | 16.8 | 149.2 |
| Хасково | 10.1 | 194.0 |
| Шумен | 8.0 | 125.8 |
| Ямбол | 10.4 | 65.2 |
| Направление/Източници на финансиране | 2021 г. | 2022 г. | 2023 г. | 2024 г. |
|---|---|---|---|---|
| Общо | 7408400 | 4309300 | 1619200 | 1578700 |
| от държавния бюджет | 6910800 | 4028200 | 1490100 | 1550600 |
| средства от ЕС | 497600 | 281100 | 129100 | 28100 |
| Превенция | 349700 | 420800 | 227300 | 104400 |
| от държавния бюджет | 334800 | 414200 | 220600 | 104000 |
| средства от ЕС | 14900 | 6600 | 6700 | 400 |
| Готовност | 648900 | 1311400 | 752800 | 642600 |
| от държавния бюджет | 548000 | 1288900 | 667200 | 634500 |
| средства от ЕС | 100900 | 22500 | 85600 | 8100 |
| Реагиране | 895400 | 295800 | 105400 | 36900 |
| от държавния бюджет | 889900 | 153800 | 88100 | 36900 |
| средства от ЕС | 5500 | 142000 | 17300 | 0 |
| Възстановяване | 5514400 | 2281300 | 533700 | 794800 |
| от държавния бюджет | 5138100 | 2171300 | 514200 | 775200 |
| средства от ЕС | 376300 | 110000 | 19500 | 19600 |
| * Оценка на НСИ по данни на Министерство на финансите. |
Copyright © 2025 НСИ Всички права запазени