През периода януари - май 2025 г. износът на стоки от България за трети страни намалява с 4.5% в сравнение със същия период на 2024 г. и е на стойност 11 887.8 млн. лева (виж табл. 1 и 2 от приложението). Основни търговски партньори на България са Турция, Съединените американски щати, Сърбия, Република Северна Македония, Алжир, Китай и Украйна, които формират 52.5% от износа за трети страни (виж табл. 3 от приложението).
През май 2025 г. износът на стоки от България за трети страни нараства с 0.3% спрямо същия месец на предходната година и е в размер на 2 346.7 млн. лева.
%
При износа, разпределен според Стандартната външнотърговска класификация, най-голям ръст е отбелязан в сектор „Безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн“ (54.8%) (виж табл. 4 от приложението). Най-голям спад се наблюдава в сектор „Минерални горива, масла и подобни продукти“ (53.8%).
Вносът на стоки в България от трети страни през периода януари - май 2025 г. нараства със 7.3% в сравнение със същия период на 2024 г. и е на стойност 17 496.1 млн. лева (по цени CIF)[1] (виж табл. 1 и 2 от приложението). Най-голям е стойностният обем на стоките, внесени от Турция, Китай, Сърбия и Украйна (виж табл. 3 от приложението).
През май 2025 г. вносът на стоки в България от трети страни намалява с 15.6% спрямо същия месец на предходната година и е в размер на 3 079.4 млн. лeвa.
%
При вноса, разпределен според Стандартната външнотърговска класификация, най-голямо увеличение е отчетено в сектор „Разнообразни готови продукти, н.д.“ (29.0%) (виж табл. 4 от приложението). Най-голям спад се наблюдава в сектор „Мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход“ (39.6%).
Външнотърговското салдо (износ FOB - внос CIF) на България с трети страни за периода януари - май 2025 г. е отрицателно и е в размер на 5 608.3 млн. лева (виж табл. 1 и 3 от приложението).
През май 2025 г. външнотърговското салдо (износ FOB - внос CIF) с трети страни също е отрицателно и е на стойност 732.7 млн. лева.
Търговия със стоки на България с трети страни и ЕС - общо
През периода януари - май 2025 г. от България общо са изнесени стоки на стойност 33 015.9 млн. лв., което е с 4.7% по-малко в сравнение със същия период на 2024 година (виж табл. 1 и 2 от приложението).
През май 2025 г. общият износ на стоки възлиза на 6 517.5 млн. лв. и намалява с 4.6% спрямо същия месец на предходната година.
%
През периода януари - май 2025 г. общо в страната са внесени стоки на стойност 40 707.2 млн. лв. (по цени CIF), или с 3.2% повече спрямо същия период на 2024 година (виж табл. 1 и 2 от приложението).
През май 2025 г. общият внос на стоки намалява с 3.4% спрямо същия месец на предходната година и възлиза на 7 598.7 млн. лева.
%
Общото външнотърговско салдо (износ FOB - внос CIF) е отрицателно за периода януари - май 2025 г. и е на стойност 7 691.3 млн. лева (виж табл. 1 и 3 от приложението).
През май 2025 г. общото външнотърговско салдо (износ FOB - внос CIF) също е отрицателно и е на стойност 1 081.2 млн. лева.
[1] Изменение в стойностния обем по текущи цени.
[2] Вносът по цени FOB се изчислява от БНБ (http://bnb.bg/Statistics/StExternalSector/StForeignTrade/StFTImports/index.htm?toLang=_BG).
[3] Изменение в стойностния обем по текущи цени.
[4] Изменение в стойностния обем по текущи цени.
[5] Изменение в стойностния обем по текущи цени.
Приложение
(Млн. левове) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Месеци/Периоди | Износ - FOB общо | Износ - FOB ЕС | Износ - FOB трети страни | Внос - CIF[2] общо | Внос - CIF ЕС | Внос - CIF трети страни | Търговско салдо - FOB/CIF общо | Търговско салдо - FOB/CIF ЕС | Търговско салдо - FOB/CIF трети страни |
I.2024 | 6 373.9 | 4 095.0 | 2 278.9 | 7 418.2 | 4 534.1 | 2 884.1 | -1 044.3 | -439.1 | -605.2 |
II.2024 | 6 684.5 | 4 245.6 | 2 438.9 | 7 575.8 | 4 624.0 | 2 951.8 | -891.3 | -378.4 | -512.9 |
III.2024 | 7 318.5 | 4 581.1 | 2 737.4 | 8 040.0 | 4 645.0 | 3 395.0 | -721.5 | -63.9 | -657.6 |
I - III.2024 | 20 376.9 | 12 921.7 | 7 455.2 | 23 034.0 | 13 803.1 | 9 230.9 | -2 657.1 | -881.4 | -1 775.7 |
IV.2024 | 7 444.6 | 4 785.1 | 2 659.5 | 8 544.6 | 5 109.9 | 3 434.7 | -1 100.0 | -324.8 | -775.2 |
V.2024 | 6 835.2 | 4 495.7 | 2 339.5 | 7 868.2 | 4 221.5 | 3 646.7 | -1 033.0 | 274.2 | -1 307.2 |
I - V.2024 | 34 656.7 | 22 202.5 | 12 454.2 | 39 446.8 | 23 134.5 | 16 312.3 | -4 790.1 | -932.0 | -3 858.1 |
I.2025 | 6 304.0 | 4 181.9 | 2 122.1 | 8 205.7 | 4 434.3 | 3 771.4 | -1 901.7 | -252.4 | -1 649.3 |
II.2025 | 6 669.0 | 4 134.5 | 2 534.5 | 7 601.0 | 4 516.1 | 3 084.9 | -932.0 | -381.6 | -550.4 |
III.2025 | 6 942.1 | 4 432.6 | 2 509.5 | 8 841.6 | 4 948.1 | 3 893.5 | -1 899.5 | -515.5 | -1 384.0 |
I - III.2025 | 19 915.1 | 12 749.0 | 7 166.1 | 24 648.3 | 13 898.5 | 10 749.8 | -4 733.2 | -1 149.5 | -3 583.7 |
IV.2025 | 6 583.3 | 4 208.3 | 2 375.0 | 8 460.2 | 4 793.3 | 3 666.9 | -1 876.9 | -585.0 | -1 291.9 |
V.2025 | 6 517.5 | 4 170.8 | 2 346.7 | 7 598.7 | 4 519.3 | 3 079.4 | -1 081.2 | -348.5 | -732.7 |
I - V.2025 | 33 015.9 | 21 128.1 | 11 887.8 | 40 707.2 | 23 211.1 | 17 496.1 | -7 691.3 | -2 083.0 | -5 608.3 |
[1] Предварителни данни към 10.07.2025 година.
[2] Вносът по цени FOB се изчислява от БНБ (http://bnb.bg/Statistics/StExternalSector/StForeignTrade/StFTImports/index.htm?toLang=_BG).
(Проценти) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Месеци/Периоди | Износ - FOB общо | Износ - FOB ЕС | Износ - FOB трети страни | Внос - CIF общо | Внос - CIF ЕС | Внос - CIF трети страни |
I | -1.1 | 2.1 | -6.9 | 10.6 | -2.2 | 30.8 |
II | -0.2 | -2.6 | 3.9 | 0.3 | -2.3 | 4.5 |
III | -5.1 | -3.2 | -8.3 | 10.0 | 6.5 | 14.7 |
I - III | -2.3 | -1.3 | -3.9 | 7.0 | 0.7 | 16.5 |
IV | -11.6 | -12.1 | -10.7 | -1.0 | -6.2 | 6.8 |
V | -4.6 | -7.2 | 0.3 | -3.4 | 7.1 | -15.6 |
I - V | -4.7 | -4.8 | -4.5 | 3.2 | 0.3 | 7.3 |
[1] Предварителни данни към 10.07.2025 година.
Страни и територии | Износ - FOB 2024 | Износ - FOB 2025 | Износ - FOB изменение спрямо същия период на предходната година - % | Внос - CIF 2024 | Внос - CIF 2025 | Внос - CIF изменение спрямо същия период на предходната година - % | Търговско салдо - FOB/CIF2024 | Търговско салдо - FOB/CIF 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
млн. левове | млн. левове | млн. левове | млн. левове | млн. левове | млн. левове | |||
Трети страни - общо | 12 454.2 | 11 887.8 | -4.5 | 16 312.3 | 17 496.1 | 7.3 | -3 858.1 | -5 608.3 |
в това число: | ||||||||
Албания | 301.1 | 104.2 | -65.4 | 41.8 | 48.3 | 15.6 | 259.3 | 55.9 |
Алжир | 236.4 | 636.7 | 169.3 | 49.6 | 13.4 | -73.0 | 186.8 | 623.3 |
Босна и Херцеговина | 73.3 | 73.2 | -0.1 | 26.6 | 29.4 | 10.5 | 46.7 | 43.8 |
Бразилия | 37.2 | 30.4 | -18.3 | 244.2 | 397.5 | 62.8 | -207.0 | -367.1 |
Виетнам | 35.8 | 25.7 | -28.2 | 153.2 | 178.9 | 16.8 | -117.4 | -153.2 |
Гибралтар | 491.5 | 198.3 | -59.7 | 0.0 | 0.1 | x | 491.5 | 198.2 |
Грузия | 292.3 | 269.3 | -7.9 | 108.2 | 306.0 | 182.8 | 184.1 | -36.7 |
Египет | 515.4 | 219.8 | -57.4 | 1 072.3 | 396.2 | -63.1 | -556.9 | -176.4 |
Израел | 112.2 | 115.8 | 3.2 | 49.4 | 71.5 | 44.7 | 62.8 | 44.3 |
Индия | 129.5 | 159.6 | 23.2 | 192.4 | 193.5 | 0.6 | -62.9 | -33.9 |
Индонезия | 57.6 | 28.8 | -50.0 | 495.1 | 32.5 | -93.4 | -437.5 | -3.7 |
Иран, ислямска република | 133.6 | 83.1 | -37.8 | 51.1 | 61.0 | 19.4 | 82.5 | 22.1 |
Казахстан | 82.6 | 65.9 | -20.2 | 330.1 | 664.5 | 101.3 | -247.5 | -598.6 |
Канада | 122.1 | 159.3 | 30.5 | 127.9 | 275.4 | 115.3 | -5.8 | -116.1 |
Китай | 637.8 | 447.1 | -29.9 | 1 932.3 | 2 470.6 | 27.9 | -1 294.5 | -2 023.5 |
Либия | 20.9 | 64.7 | 209.6 | 483.4 | 97.4 | -79.9 | -462.5 | -32.7 |
Мароко | 175.9 | 240.0 | 36.4 | 90.7 | 122.9 | 35.5 | 85.2 | 117.1 |
Намибия | 0.7 | 4.3 | 514.3 | 120.7 | 10.3 | -91.5 | -120.0 | -6.0 |
Норвегия | 56.9 | 63.1 | 10.9 | 316.6 | 34.8 | -89.0 | -259.7 | 28.3 |
Обединени арабски емирства | 125.6 | 137.5 | 9.5 | 35.6 | 53.4 | 50.0 | 90.0 | 84.1 |
Обединено кралство[3] | 562.7 | 384.0 | -31.8 | 354.2 | 309.2 | -12.7 | 208.5 | 74.8 |
Перу | 8.7 | 17.9 | 105.7 | 392.5 | 189.7 | -51.7 | -383.8 | -171.8 |
Република Корея | 209.5 | 61.9 | -70.5 | 151.6 | 134.7 | -11.1 | 57.9 | -72.8 |
Република Северна Македония | 657.0 | 648.6 | -1.3 | 381.7 | 453.4 | 18.8 | 275.3 | 195.2 |
Република Южна Африка | 109.5 | 37.9 | -65.4 | 26.5 | 19.1 | -27.9 | 83.0 | 18.8 |
Руска федерация | 300.5 | 312.3 | 3.9 | 828.0 | 261.2 | -68.5 | -527.5 | 51.1 |
Сингапур | 32.1 | 40.2 | 25.2 | 17.6 | 24.8 | 40.9 | 14.5 | 15.4 |
Съединени американски щати | 799.5 | 822.1 | 2.8 | 380.2 | 611.2 | 60.8 | 419.3 | 210.9 |
Сърбия | 771.9 | 682.7 | -11.6 | 792.6 | 964.7 | 21.7 | -20.7 | -282.0 |
Тайван[4] | 37.2 | 19.9 | -46.5 | 109.7 | 86.8 | -20.9 | -72.5 | -66.9 |
Тунис | 94.3 | 158.8 | 68.4 | 96.6 | 23.8 | -75.4 | -2.3 | 135.0 |
Турция | 2 360.3 | 2 573.4 | 9.0 | 3 566.8 | 4 776.9 | 33.9 | -1 206.5 | -2 203.5 |
Украйна | 414.4 | 432.4 | 4.3 | 981.5 | 919.2 | -6.3 | -567.1 | -486.8 |
Чили | 20.8 | 22.7 | 9.1 | 271.8 | 96.1 | -64.6 | -251.0 | -73.4 |
Швейцария | 280.1 | 275.2 | -1.7 | 354.2 | 360.2 | 1.7 | -74.1 | -85.0 |
Япония | 62.0 | 59.3 | -4.4 | 149.3 | 132.2 | -11.5 | -87.3 | -72.9 |
[1] Страна партньор е тази, от/за която стоките са получени/изпратени.
[2] Предварителни данни към 10.07.2025 година.
[3] Обединеното кралство включва: Северна Ирландия, Великобритания, Англо-нормандски острови и остров Ман.
[4] Отделна митническа територия Тайван, Пенгу, Кинмен и Матцу.
„x“ - поради естеството на данните не може да има случай
„0“ - величина, по-малка от половината на употребената единица мярка.
Сектори на SITC | Износ - FOB 2024 | Износ - FOB 2025 | Износ - FOB изменение спрямо същия период на предходната година - % | Внос - CIF 2024 | Внос - CIF 2025 | Внос - CIF изменение спрямо същия период на предходната година - % | Търговско салдо - FOB/CIF2024 | Търговско салдо - FOB/CIF 2025 |
млн. левове | млн. левове | млн. левове | млн. левове | млн. левове | млн. левове | |||
Трети страни - общо | 12 454.2 | 11 887.8 | -4.5 | 16 312.3 | 17 496.1 | 7.3 | -3 858.1 | -5 608.3 |
Храни и живи животни | 1 726.8 | 1 871.9 | 8.4 | 928.2 | 1 135.9 | 22.4 | 798.6 | 736.0 |
Безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн | 102.8 | 159.1 | 54.8 | 152.9 | 175.5 | 14.8 | -50.1 | -16.4 |
Необработени (сурови) материали, негодни за консумация (изкл. горивата) | 920.7 | 1 054.9 | 14.6 | 2 710.6 | 2 147.2 | -20.8 | -1 789.9 | -1 092.3 |
Минерални горива, масла и подобни продукти | 2 025.3 | 936.6 | -53.8 | 3 458.2 | 3 614.2 | 4.5 | -1 432.9 | -2 677.6 |
Мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход | 328.7 | 209.4 | -36.3 | 251.0 | 151.5 | -39.6 | 77.7 | 57.9 |
Химични вещества и продукти | 1 684.7 | 1 477.5 | -12.3 | 1 396.8 | 1 480.3 | 6.0 | 287.9 | -2.8 |
Артикули, класифицирани главно според вида на материала | 2 055.9 | 2 225.6 | 8.3 | 2 914.2 | 3 279.5 | 12.5 | -858.3 | -1 053.9 |
Машини, оборудване и превозни средства | 2 414.3 | 2 365.4 | -2.0 | 3 127.0 | 3 748.6 | 19.9 | -712.7 | -1 383.2 |
Разнообразни готови продукти, н.д. | 1 159.6 | 1 530.7 | 32.0 | 1 318.7 | 1 700.6 | 29.0 | -159.1 | -169.9 |
Стоки и сделки, н.д. | 35.4 | 56.7 | 60.2 | 54.7 | 62.8 | 14.8 | -19.3 | -6.1 |
[1] Предварителни данни към 10.07.2025 година.
Методологични бележки
Законодателна рамка
Регламент (ЕС) 2019/2152 на Европейския парламент и на Съвета от 27 декември 2019 година за европейската бизнес статистика (включително за вътресъюзната търговия със стоки).
Регламент (ЕС) за изпълнение № 2020/1197 на Комисията от 30 юли 2020 година за установяване на технически спецификации и правила по силата на Регламент на Европейския парламент и на Съвета № 2019/2152 за европейска бизнес статистика.
Делегиран Регламент (ЕС) 2021/1704 на Комисията от 14 юли 2021 година за допълнение на Регламент (ЕС) 2019/2152 на Европейския парламент и на Съвета чрез допълнително уточняване на подробности за статистическата информация, която трябва да се предоставя от данъчните и митническите органи, и за изменение на приложения V и VI към него (текст от значение за ЕИП).
Регламент за изпълнение (ЕС) 2021/1225 на Комисията от 27 юли 2021 година за определяне на правилата за обмена на данни съгласно Регламент (ЕС) 2019/2152 на Европейския парламент и на Съвета и за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1197 на Комисията по отношение на държавата членка на извънсъюзен износ и задълженията на отчетните единици.
Закон за статистиката на вътресъюзната търговия със стоки в сила от 01.07.2012 г., изм. и доп., бр.61 от 02.08.2022 година.
Обхват и основна терминология
Външната търговия със стоки обхваща търговията с трети страни (Екстрастат) и със
страните - членки на ЕС (Интрастат), като детайлната статистическа информация се събира на ниво стоков код (8 знака) на Комбинираната номенклатура.
Вносът включва всички стоки, които влизат на статистическата територия* на Република България от други страни и са предназначени за потребление в страната, за преработка в страната, с цел да бъдат изнесени в друга страна след преработката, а също и внос на стоки след преработка извън страната.
Износът включва всички стоки, които напускат статистическата територия на Република България и са предназначени за нормален експорт за друга страна. Включват се и стоки, които са връщат на търговския партньор след преработка в Република България, или се изнасят стоки предназначени за преработка на територията на друга страна с цел обратното им връщане в Република България.
Статистическата територия на Европейския съюз (ЕС), в контекста на статистиката на международната търговия със стоки, съответства на комбинираните митнически територии на държавите - членки на ЕС, с едно изключение - за разлика от митническата територия, статистическата територия на Германия включва Хелголанд.
В статистическите обеми на вноса и износа не се включват внесените стоки, поставени под режим митническо складиране без преработка, а в износа - реекспорта на тези стоки.
Статистиката на външната търговия не отчита транзитното преминаване на стоки през територията на Република България.
Основни източници на информация
Митническа декларация - Единен административен документ (ЕАД), който се попълва от всички субекти, извършващи внос или износ на стоки от/за трети страни.
Интрастат декларация за вътресъюзен внос и износ от/за страни членки на Европейския съюз.
Агенция „Митници“ е институцията, отговорна за събирането на митническите декларации (ЕАД), а Националната агенция за приходите - за Интрастат декларациите.
Оценки на търговията със стоки се правят с цел компенсиране на влиянието на праговете, под които търговците са освободени от подаване на Интрастат декларации, както и за неотговорилите.
Copyright © 2025 НСИ Всички права запазени