През 2024 г. равнищата на цени за крайните потребителски разходи на домакинствата се различават значително в 27-те държави - членки на ЕС. Най-високи нива на цените са отчетени в Дания (143% от средното за ЕС), Ирландия (138%) и Люксембург (133%). Най-ниско е равнището на цените в България (60% от средното за ЕС), Румъния (64%) и Полша (72%), според експресните оценки за 2024 година.
Информацията за равнищата на цени за потребителски стоки и услуги е публикувана на сайта на Евростат. Това прессъобщение представя част от данните от по-детайлната публикация в Statistics Explained.
Фиг. 1. Индекси на равнища на цени за крайните потребителски разходи на домакинствата, 2024 г., EС-27_2020 = 100
Най-голяма е разликата в равнищата на цените при група „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“
През 2024 г. равнищата на цените в група „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ са три пъти по-високи в „най-скъпата“ държава отколкото в „най-евтината“. Най-ниски нива на цените на алкохола и тютюна са отчетени в България (69% от средното за ЕС равнище), както и в Полша и Словакия (и двете с 83%). Най-високи нива са отчетени в Ирландия (205% от средното за ЕС равнище), Финландия (175%) и Франция (137%). Трябва да се отбележи, че големите ценови различия се дължат основно на различното данъчно третиране на тези продукти в държавите от ЕС.
На второ място по разлика в ценовите равнища е група „Ресторанти и хотели“. Най-ниски нива на цените са регистрирани в България (53% от средното за ЕС), следвана от Румъния (69%) и Унгария (72%). Най-високи нива на цените са наблюдавани в Дания (148% от средното за ЕС), следвана от Ирландия (129%) и Финландия (127%).
В група „Облекла“ най-ниски нива на цените са регистрирани в България (79% от средното за ЕС), Румъния и Унгария (и двете с 85%), както и в Испания (90%). Най-високи нива на цените са регистрирани в Дания (133%), както и в Швеция и Финландия (и двете със 120%).
Различия са регистрирани и за групи „Храни и безалкохолни напитки“ (вариращи от 76% от средното за ЕС в Румъния до 125% в Люксембург), „Транспортни превозни средства за лично ползване“ (вариращи от 89% в Словакия до 120% в Дания) и „Потребителска електроника“ (варираща от 89% от средното равнище за ЕС в Италия до 115% във Финландия).
Страни | Крайни потребителски разходи на домакинствата | Храни и безалкохолни напитки | Алкохолни напитки и тютюневи изделия | Облекла | Транспортни превозни средства за лично ползване | Потребителска електроника | Ресторанти и хотели |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ЕС-27_2020 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Дания | 143 | 120 | 122 | 133 | 120 | 108 | 148 |
Ирландия | 138 | 115 | 205 | 99 | 110 | 104 | 129 |
Люксембург | 133 | 125 | 94 | 108 | 94 | 97 | 124 |
Финландия | 124 | 110 | 175 | 120 | 105 | 115 | 127 |
Белгия | 117 | 105 | 124 | 97 | 105 | 92 | 124 |
Нидерландия | 116 | 99 | 127 | 92 | 114 | 112 | 125 |
Швеция | 115 | 106 | 122 | 120 | 94 | 106 | 117 |
Австрия | 113 | 111 | 90 | 106 | 105 | 103 | 110 |
Франция | 111 | 110 | 137 | 98 | 100 | 112 | 110 |
Германия | 109 | 103 | 100 | 101 | 100 | 97 | 112 |
Естония | 100 | 106 | 105 | 118 | 94 | 96 | 98 |
Италия | 98 | 102 | 88 | 108 | 100 | 89 | 107 |
Кипър | 93 | 105 | 91 | 98 | 91 | 104 | 89 |
Малта | 92 | 112 | 99 | 102 | 99 | 105 | 89 |
Испания | 91 | 95 | 86 | 90 | 96 | 96 | 84 |
Словения | 90 | 100 | 89 | 97 | 91 | 102 | 90 |
Чехия | 88 | 89 | 90 | 97 | 92 | 114 | 74 |
Португалия | 87 | 102 | 94 | 93 | 103 | 99 | 76 |
Гърция | 86 | 106 | 97 | 91 | 93 | 113 | 86 |
Словакия | 85 | 83 | 83 | 97 | 89 | 103 | 91 |
Латвия | 82 | 105 | 103 | 101 | 93 | 102 | 91 |
Литва | 82 | 101 | 97 | 105 | 94 | 103 | 86 |
Хърватия | 76 | 104 | 89 | 95 | 98 | 111 | 95 |
Унгария | 74 | 95 | 86 | 85 | 100 | 100 | 72 |
Полша | 72 | 87 | 83 | 103 | 93 | 96 | 92 |
Румъния | 64 | 76 | 87 | 85 | 94 | 104 | 69 |
България | 60 | 89 | 69 | 79 | 94 | 94 | 53 |
Швейцария | 174 | 159 | 140 | 143 | 110 | 104 | 171 |
Исландия | 162 | 144 | 219 | 141 | 118 | 138 | 167 |
Норвегия | 124 | 131 | 205 | 116 | 92 | 108 | 140 |
Албания | 70 | 100 | 81 | 100 | 106 | 150 | 52 |
Сърбия | 67 | 96 | 72 | 90 | 93 | 130 | 68 |
Босна и Херцеговина | 63 | 83 | 64 | 99 | 97 | 106 | 75 |
Черна гора | 63 | 84 | 70 | 95 | 93 | 111 | 66 |
Република Северна Македония | 55 | 73 | 59 | 78 | 88 | 121 | 50 |
Турция | 53 | 77 | 60 | 69 | 136 | 67 | 69 |
Източникът на данни може да бъде намерен тук.
Географска информация
Европейският съюз (ЕС-27) включва: Белгия, България, Чехия, Дания, Германия, Естония, Ирландия, Гърция, Испания, Франция, Хърватия, Италия, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Унгария, Малта, Нидерландия, Австрия, Полша, Португалия, Румъния, Словения, Словакия, Финландия, Швеция.
Обединеното кралство напусна ЕС на 31 януари 2020 година. Информацията за разпространението на европейската статистическа информация е публикувана на сайта на Евростат.
Методи и дефиниции
Данните, представени в настоящото прессъобщение, се основават на резултатите от наблюдение на цени, включващо повече от 2 000 потребителски стоки и услуги в Европа, което е част от програмата на Евростат - ОИСР за изчисляване на паритети на покупателната способност. Общите равнища на цени, включени в това прессъобщение, се отнасят до концепцията за крайни потребителски разходи на домакинствата (КПРД). Това прессъобщение се отнася до избрани подкатегории от общите КПРД.
Индексите на равнища на цени са измерител на различията в равнищата на цените между страните партньори, показващи колко единици от единната валута са необходими, за да се купи едно и също количество стоки и услуги в сравняваните с базата (ЕС-27_2020 = 100) страни. Те се изчисляват като съотношения между ППС и официалните валутни курсове - национална валута/евро.
Паритетите на покупателната способност в най-простия им вид са съотношения на реални цени в национални валути за един и същ продукт в различните страни партньори, които се използват за превръщане на стойностните показатели от национална в единна валута. Те са изчислени въз основа на реални цени на избрани представителни стоки и услуги (потребителски и инвестиционни) и на стандартни условни строителни обекти. Чрез тях се елиминира влиянието на различните равнища на цените в участващите страни партньори и се приравнява покупателната сила на националните валути.
За повече информация:
Източник: Евростат, 19.06.2025 година.
Copyright © 2025 НСИ Всички права запазени