Инфлация и индекси на потребителските цени - юни 2025 година

Инфлация и индекси на потребителските цени - юни 2025 година

Месечната инфлация е 0.4%, а годишната инфлация е 4.4%. Инфлацията е измерена чрез ИПЦ, като месечната инфлация се отнася за юни 2025 г. спрямо предходния месец, а годишната инфлация е за юни 2025 г. спрямо същия месец на предходната година.

През юни 2025 г. спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите: „Развлечения и култура“ (2.8%), „Ресторанти и хотели“ (1.3%), „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ (0.8%) и „Транспорт“ (0.7%). Намаление е регистрирано в групите: „Облекло и обувки“ (-0.6%), „Съобщения“ (-0.2%) и „Разнообразни стоки и услуги“ (-0.1%).

Индекс на потребителските цени (ИПЦ)

През юни 2025 г. месечната инфлация е 0.4%, а годишната инфлация за юни 2025 г. спрямо юни 2024 г. е 4.4%[1].

Инфлацията от началото на годината (юни 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 2.4%, а средногодишната инфлация за периода юли 2024 - юни 2025 г. спрямо периода юли 2023 - юни 2024 г. е 2.9%.

Месечна инфлация

През юни 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:

  • „Развлечения и култура“ - увеличение с 2.8%;
  • „Ресторанти и хотели“ - увеличение с 1.3%;
  • „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ - увеличение с 0.8%;
  • „Транспорт“ - увеличение с 0.7%;
  • „Здравеопазване“ - увеличение с 0.4%;
  • „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ - увеличение с 0.3%;
  • „Образование“ - увеличение с 0.2%;
  • „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ - увеличение с 0.1%.

По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи:

  • „Облекло и обувки“ - намаление с 0.6%;
  • „Съобщения“ - намаление с 0.2%;
  • „Разнообразни стоки и услуги“ - намаление с 0.1%.

Без промяна остават цените на стоките и услугите в група „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“.

През месец юни 2025 г. са увеличени цените на следните хранителни продукти: ябълки - с 8.6%, цитрусови и южни плодове - със 7.1%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 6.9%, гъби - с 4.5%, минерална вода - с 3.8%, месо от домашни птици - с 2.8%, прясна и охладена риба - с 2.8%, ракии - с 2.7%, месо от едър рогат добитък - с 2.1%, кафе - с 2.0%, пълномаслено прясно мляко - с 1.4%,  мляно месо  (кайма) - с 1.3%, сирене - с 1.2%, леща - с 1.0%, плодови сокове - с 1.0%, кашкавал - с 0.8%,  брашно - с 0.8%, маргарин - с 0.7%, хляб  - с 0.6%, свинско месо - с 0.5%, сол - с 0.5%, ориз - с 0.4%, газирани напитки - с 0.4%, нискомаслено прясно мляко - с 0.4%, зрял боб - с 0.3%, и други.

Намалени са цените на следните хранителни продукти: зеле - с 23.0%, пипер - с 17.9%, краставици - с 15.8%, картофи - с 15.6%, домати - с 5.6%, сладолед - с 3.5%, зрял чесън - с 2.8%, бира - с 2.5%, зрял лук - с 2.3%, млечни масла - с 1.6%, маслини - с 1.4%, олио - с 0.9%, трайни колбаси - с 0.4%, макаронени изделия - с 0.3%, яйца - с 0.3%, чипс - с 0.3%, вина - с 0.3%, и други.

В групите на нехранителните стоки и на услугите e регистрирано увеличение на цените при: пътнически транспорт с влак - с 19.9%, хотели във ваканционни центрове и курорти - с 12.5%, курсове за водачи на ЛТС - с 4.6%, други пощенски услуги (куриерски услуги) - с 4.6%, дизелово гориво - с 1.3%, бензин А95Н - с 1.3%, цигари - с 1.2%, препарати за почистване на съдове - с 1.2%, поддържане и ремонт на ЛТС - с 1.1%, бензин А100Н - с 0.8%, бръснаро-фризьорски услуги и услуги за поддържане на добър външен вид - с 0.7%,  услуги по обществено хранене - с 0.7%, велосипеди - с 0.5%, прахове за пране - с 0.3%, обувки - с 0.2%, готварски печки - с 0.2%, градинарство - с 0.2%, и други.

При нехранителните стоки и при услугите е регистрирано намаление на цените при: газ пропан-бутан за ЛТС - с 5.0%, международни полети - с 4.0%, финансови услуги на банки - с 3.7%, телевизори - с 1.6%, козметични продукти - с 1.5%, облекло - с 1.0%,  климатици - с 0.9%, пелети - с 0.8%, газообразни горива за битови нужди - с 0.8%, почистващи и дезинфекционни средства - с 0.7%, мобилни телефонни услуги - с 0.7%, кина и театри - с 0.6%, хладилници - с 0.6%, продукти за лична хигиена - с 0.6%, бойлери - с 0.5%, и други.

Регистрирано е увеличение на цените на: услуги на медицински лаборатории - с 1.4%, лекарски услуги - с 0.5%, стоматологични услуги - с 0.4% и лекарствени продукти - с 0.3%.

Натрупана инфлация

Натрупаната инфлация, измерена с ИПЦ, за последните три години (юни 2025 г. спрямо юни 2022 г.) е 16.3%, а за последните пет години (юни 2025 г. спрямо юни 2020 г.) е 39.5%.

 

Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)

През юни 2025 г. месечната инфлация е 0.4%, а годишната инфлация за юни 2025 г. спрямо юни 2024 г. е 3.1%[2].

Инфлацията от началото на годината (юни 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 1.8%, а средногодишната инфлация за периода юли 2024 - юни 2025 г. спрямо периода юли 2023 - юни 2024 г. е 2.8%.

Месечна инфлация

Според ХИПЦ през юни 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:

  • „Ресторанти и хотели“ - увеличение с 2.7%;
  • „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ - увеличение с 0.7%;
  • „Транспорт“ - увеличение с 0.5%;
  • „Развлечения и култура“ - увеличение с 0.5%;
  • „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ - увеличение с 0.4%;
  • „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ - увеличение с 0.3%;
  • „Здравеопазване“ - увеличение с 0.3%;
  • „Образование“ - увеличение с 0.2%.

По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи:

  • „Облекло и обувки“ - намаление с 0.8%;
  • „Разнообразни стоки и услуги“ - намаление с 0.5%;
  • „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“ - намаление с 0.2%;
  • „Съобщения“ - намаление с 0.2%.

 Натрупана инфлация

Натрупаната инфлация, измерена с ХИПЦ, за последните три години (юни 2025 г. спрямо юни 2022 г.) е 13.9%, а за последните пет години (юни 2025 г. спрямо юни 2020 г.) е 33.8%.

Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)

Според индекса на цените за малката кошница през юни 2025 г. е регистрирано увеличение с 0.1% на месечна база и увеличение с 4.2% от началото на годината[3].

Цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:

  • услуги - увеличение с 0.1%;
  • хранителни продукти - увеличение с 0.1%.

 

Без промяна остават цените в група „Нехранителни стоки“.

 

 Методологични бележки

Индексът на потребителските цени (ИПЦ) е официален измерител на инфлацията в Република България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства. Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.

Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерват общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. При изчисляването му за 2025 г. за тегла се използват данни за крайните парични потребителски разходи на домакинствата (КППРД) - вътрешна концепция за 2023 г., които са преразгледани и актуализирани, за да бъдат представителни за 2024 г., следвайки методологичните препоръки на Евростат относно конструирането на теглата на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите[4].

В изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 2015/2010 от началото на 2016 г. е сменена базисната година за ХИПЦ и всички индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година. Динамичните редове са преизчислени при новата базисна година и са публикувани на сайта на НСИ (www.nsi.bg).

Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата. Източник на информацията за теглата е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. Този индекс в година t се изчислява с тегла от година t - 1.

Верижните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо предходния месец. Верижните индекси на потребителските цени са измерители на месечната инфлация.

12-месечните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо същия месец на предходната година. 12-месечните индекси на потребителските цени са измерители на годишната инфлация.

Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината измерват изменението на цените през текущия месец спрямо декември на предходната година. Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината са измерители на натрупаната инфлация от началото на годината. През декември всяка година 12-месечният индекс и индексът с натрупване от началото на годината са равни.

Средногодишните индекси на потребителските цени измерват средното изменение на цените за дванадесетте месеца на текущата година спрямо средното изменение на цените за дванадесетте месеца на предходната година. Средногодишните индекси на потребителските цени са измерители на средногодишната инфлация.

Статистическа област: Инфлация и индекси на потребителските цени:

Инфлация и индекси на потребителските цени | Национален статистически институт (nsi.bg)

ИС ИНФОСТАТ: Потребителски цени:

https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=68

Метаданни и методология:

Индекси на потребителските цени (ИПЦ) | Национален статистически институт (nsi.bg)

Калкулатори на инфлацията:

Калкулатори на инфлацията | Национален статистически институт (nsi.bg)


Приложение

Таблица 1

Индекси на потребителските цени за юни 2025 година
Код Потребителски групи Тегла юни 2025 г. спрямо май 2025 г. юни 2025 г. спрямо декември 2024 г. юни 2025 г. спрямо юни 2024 г.
% % % %
00 Общ ИПЦ 100.000 100.4 102.4 104.4
01 Хранителни продукти и безалкохолни напитки 29.826 100.1 104.9 107.5
02 Алкохолни напитки и тютюневи изделия 4.718 100.8 104.7 106.9
03 Облекло и обувки 4.552 99.4 100.6 100.1
04 Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива 13.573 100.3 105.0 106.7
05 Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома 5.967 100.0 100.6 99.1
06 Здравеопазване 7.928 100.4 94.2 95.5
07 Транспорт 9.312 100.7 98.0 97.7
08 Съобщения 5.022 99.8 101.1 101.6
09 Развлечения и култура 7.645 102.8 100.2 109.9
10 Образование 0.509 100.2 101.7 107.2
11 Ресторанти и хотели 5.764 101.3 106.6 109.9
12 Разнообразни стоки и услуги 5.184 99.9 102.6 103.5
Хранителни стоки 31.131 100.1 104.8 107.3
Нехранителни стоки 34.890 100.1 100.4 100.1
Обществено хранене 5.009 100.7 106.6 110.6
Услуги 28.969 101.2 101.4 105.4
 

 

   

Таблица 2

 

Хармонизирани индекси на потребителските цени за юни 2025 година
Код Потребителски групи Тегла 2015 = 100 юни 2025 г. спрямо май 2025 г. юни 2025 г. спрямо Декември 2024 г. юни 2025 г. спрямо юни 2024 г.
% % % %
00 Общ ИПЦ 1000.000 141.44 100.4 101.8 103.1
01 Хранителни продукти и безалкохолни напитки 219.661 181.18 100.3 105.3 107.6
02 Алкохолни напитки и тютюневи изделия 56.922 137.77 100.7 104.4 106.4
03 Облекло и обувки 39.747 109.51 99.2 100.2 100.3
04 Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива 96.547 159.71 100.4 105.3 106.7
05 Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома 69.081 125.77 99.8 100.6 100.0
06 Здравеопазване 76.061 115.02 100.3 91.2 92.5
07 Транспорт 141.190 117.92 100.5 97.8 97.9
08 Съобщения 53.837 91.91 99.8 101.1 101.6
09 Развлечения и култура 92.041 122.58 100.5 100.2 102.2
10 Образование 13.934 162.82 100.2 101.7 107.1
11 Ресторанти и хотели 82.002 184.54 102.7 106.9 109.1
12 Разнообразни стоки и услуги 58.976 146.76 99.5 101.7 103.1

 

 

   Таблица 3

 

 

Верижни индекси на цените за малката кошница от 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги на най-нискодоходните 20% от домакинствата за юни 2025 година
Код Потребителски групи Тегла юни 2025 г. спрямо май 2025 г.
% %
00 Общ ИЦМК 100.000 100.1
01 Хранителни продукти и безалкохолни напитки 50.013 100.1
03 Облекло и обувки 3.895 99.5
04 Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива 23.511 100.2
05 Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома 2.767 97.5
06 Здравеопазване 12.894 100.5
07 Транспорт 0.695 103.0
08 Съобщения 0.098 100.4
09 Развлечения и култура 0.561 100.2
12 Разнообразни стоки и услуги 5.566 99.7
Хранителни стоки 50.013 100.1
Нехранителни стоки 29.156 100.0
Услуги 20.831 100.1

 

 

[1] Според методологията за индекса на потребителските цени (ИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 1 от приложението.

[2] Според методологията за хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 2 от приложението.

[3] За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и виж табл. 3 от приложението.

[4] Насоки относно конструирането на тегла на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите, Евростат, Дирекция C „Макроикономическа статистика“, 03.02.2020 година:

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/10186/10693286/Guidance-on-the-compilation-of-HICP-weights-in-case-of-large-changes-in-consumer-expenditures.pdf.

Подробни данни могат да бъдат намерени на сайта на НСИ в
Инфлация и индекси на потребителските цени