Месечната инфлация е 0.0%, а годишната инфлация е 3.7%. Инфлацията е измерена чрез ИПЦ, като месечната инфлация се отнася за май 2025 г. спрямо предходния месец, а годишната инфлация е за май 2025 г. спрямо същия месец на предходната година.
През май 2025 г. спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите: „Ресторанти и хотели“ (0.8%), „Разнообразни стоки и услуги“ (0.6%), „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ (0.6%) и „Облекло и обувки“ (0.5%). Намаление е регистрирано в групите: „Транспорт“ (-1.8%), „Съобщения“ (-1.0%), „Развлечения и култура“ (-0.9%) и „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ (-0.3%).
Индекс на потребителските цени (ИПЦ)
През май 2025 г. месечната инфлация е 0.0%, а годишната инфлация за май 2025 г. спрямо май 2024 г. е 3.7%[1].
Инфлацията от началото на годината (май 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 1.9%, а средногодишната инфлация за периода юни 2024 - май 2025 г. спрямо периода юни 2023 - май 2024 г. е 2.8%.
Месечна инфлация
През май 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:
По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи:
Без промяна остават цените на услугите в група „Образование“.
През месец май 2025 г. са увеличени цените на следните хранителни продукти: зрял лук - с 6.9%, цитрусови и южни плодове - с 6.6%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 5.7%, ябълки - с 5.0%, месо от едър рогат добитък - с 3.5%, леща - с 3.1%, чипс - с 2.7%, свинско месо - с 2.0%, вина - с 2.0%, маргарин - с 1.9%, кафе - с 1.9%, плодови сокове - с 1.9%, гъби - с 1.5%, кашкавал - с 1.3%, трайни колбаси - с 1.2%, сирене - с 1.2%, минерална вода - с 1.2%, агнешко месо - с 1.1%, кисели млека - с 0.9%, газирани напитки - с 0.9%, брашно - с 0.7%, макаронени изделия - с 0.7%, ориз - с 0.6%, нискомаслено прясно мляко - с 0.6%, месо от домашни птици - с 0.5%, олио - с 0.5%, хляб „Добруджа“ - с 0.3%, пълномаслено прясно мляко - с 0.2%, и други.
Намалени са цените на следните хранителни продукти: краставици - с 21.1%, пипер - с 18.2%, домати - с 11.3%, зеле - с 8.5%, листни зеленчуци - със 7.3%, яйца - с 2.3%, зрял чесън - с 2.0%, сладолед - с 1.6%, прясна и охладена риба - с 0.9%, типов и ръжен хляб - с 0.7%, млечни масла - с 0.5%, сол - с 0.4%, бира - с 0.4%, ракии - с 0.3%, бял хляб - с 0.3%, зрял боб - с 0.2%, и други.
В групите на нехранителните стоки и на услугите e регистрирано увеличение на цените при: пътни такси (винетки) - с 11.9%, финансови услуги на банки - с 3.5%, климатици - с 1.6%, готварски печки - с 1.5%, бръснаро-фризьорски услуги и услуги за поддържане на добър външен вид - с 1.1%, хотели във ваканционни центрове и курорти - с 1.0%, козметични продукти - с 1.0%, перални, сушилни и съдомиялни машини - с 0.9%, цигари - с 0.8%, градинарство - с 0.8%, облекло - с 0.7%, бойлери - с 0.6%, услуги по обществено хранене - с 0.6%, продукти и препарати за почистване и поддържане - с 0.5%, хладилници - с 0.4%, поддържане и ремонт на ЛТС - с 0.4%, цветарство - с 0.4%, и други.
При нехранителните стоки и при услугите е регистрирано намаление на цените при: централно газоснабдяване - с 9.7%, международни полети - със 7.3%, метан за ЛТС - със 7.5%, дизелово гориво - с 3.7%, бензин А95Н - с 3.5%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 3.0%, бензин А100Н - с 2.5%, прахосмукачки - с 2.2%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания в страната - с 1.5%, дърва за отопление - с 1.2%, велосипеди - с 0.8%, телевизори - с 0.7%, кина и театри - с 0.7%, газообразни горива за битови нужди - с 0.4%, въглища - с 0.4%, други продукти за лична хигиена - с 0.4%, пелети - с 0.3%, други пощенски услуги (куриерски услуги) - с 0.2%, и други.
Регистрирано е увеличение на цените на: лекарски услуги - с 0.8%, стоматологични услуги - с 0.3%, услуги на медицински лаборатории - с 0.3%, и лекарствени продукти - с 0.2%.
Натрупана инфлация
Натрупаната инфлация, измерена с ИПЦ, за последните три години (май 2025 г. спрямо май 2022 г.) е 16.8%, а за последните пет години (май 2025 г. спрямо април 2020 г.) е 38.4%.
Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
През май 2025 г. месечната инфлация е 0.1%, а годишната инфлация за май 2025 г. спрямо май 2024 г. е 2.9%[2].
Инфлацията от началото на годината (май 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 1.3%, а средногодишната инфлация за периода юни 2024 - май 2025 г. спрямо периода юни 2023 - май 2024 г. е 2.7%.
Месечна инфлация
Според ХИПЦ през май 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:
По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи:
Без промяна остават цените на услугите в група „Образование“.
Натрупана инфлация
Натрупаната инфлация, измерена с ХИПЦ, за последните три години (май 2025 г. спрямо май 2022 г.) е 14.7%, а за последните пет години (май 2025 г. спрямо май 2020 г.) е 33.2%.
Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
Според индекса на цените за малката кошница през май 2025 г. цените на стоките и услугите остават без промяна на месечна база и увеличение с 4.1% от началото на годината[3].
Цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
Методологични бележки
Индексът на потребителските цени (ИПЦ) е официален измерител на инфлацията в Република България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства. Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.
Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерват общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. При изчисляването му за 2025 г. за тегла се използват данни за крайните парични потребителски разходи на домакинствата (КППРД) - вътрешна концепция за 2023 г., които са преразгледани и актуализирани, за да бъдат представителни за 2024 г., следвайки методологичните препоръки на Евростат относно конструирането на теглата на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите[4].
В изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 2015/2010 от началото на 2016 г. е сменена базисната година за ХИПЦ и всички индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година. Динамичните редове са преизчислени при новата базисна година и са публикувани на сайта на НСИ (www.nsi.bg).
Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата. Източник на информацията за теглата е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. Този индекс в година t се изчислява с тегла от година t - 1.
Верижните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо предходния месец. Верижните индекси на потребителските цени са измерители на месечната инфлация.
12-месечните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо същия месец на предходната година. 12-месечните индекси на потребителските цени са измерители на годишната инфлация.
Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината измерват изменението на цените през текущия месец спрямо декември на предходната година. Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината са измерители на натрупаната инфлация от началото на годината. През декември всяка година 12-месечният индекс и индексът с натрупване от началото на годината са равни.
Средногодишните индекси на потребителските цени измерват средното изменение на цените за дванадесетте месеца на текущата година спрямо средното изменение на цените за дванадесетте месеца на предходната година. Средногодишните индекси на потребителските цени са измерители на средногодишната инфлация.
Статистическа област: Инфлация и индекси на потребителските цени:
Инфлация и индекси на потребителските цени | Национален статистически институт (nsi.bg)
ИС ИНФОСТАТ: Потребителски цени:
https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=68
Метаданни и методология:
Индекси на потребителските цени (ИПЦ) | Национален статистически институт (nsi.bg)
Калкулатори на инфлацията:
Калкулатори на инфлацията | Национален статистически институт (nsi.bg)
Приложение
Таблица 1
Код | Потребителски групи | Тегла | Май 2025 г. спрямо Април 2025 г. | Май 2025 г. спрямо Декември 2024 г. | Май 2025 г. спрямо Май 2024 г. |
---|---|---|---|---|---|
% | % | % | % | ||
00 | Общ ИПЦ | 100.000 | 100.0 | 101.9 | 103.7 |
01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 29.826 | 100.5 | 104.8 | 106.9 |
02 | Алкохолни напитки и тютюневи изделия | 4.718 | 100.6 | 103.8 | 106.1 |
03 | Облекло и обувки | 4.552 | 100.5 | 101.2 | 99.5 |
04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 13.573 | 99.7 | 104.7 | 106.4 |
05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома | 5.967 | 100.5 | 100.6 | 99.1 |
06 | Здравеопазване | 7.928 | 100.2 | 93.8 | 95.3 |
07 | Транспорт | 9.312 | 98.2 | 97.3 | 96.1 |
08 | Съобщения | 5.022 | 99.0 | 101.3 | 100.2 |
09 | Развлечения и култура | 7.645 | 99.1 | 97.4 | 107.2 |
10 | Образование | 0.509 | 100.0 | 101.5 | 107.0 |
11 | Ресторанти и хотели | 5.764 | 100.8 | 105.2 | 110.8 |
12 | Разнообразни стоки и услуги | 5.184 | 100.6 | 102.7 | 104.1 |
Хранителни стоки | 31.131 | 100.4 | 104.8 | 106.7 | |
Нехранителни стоки | 34.890 | 99.7 | 100.2 | 99.4 | |
Обществено хранене | 5.009 | 100.6 | 105.9 | 110.5 | |
Услуги | 28.969 | 99.7 | 100.2 | 104.6 |
Таблица 2
Код | Потребителски групи | Тегла | 2015 = 100 | Май 2025 г. спрямо Април 2025 г. | Май 2025 г. спрямо Декември 2024 г. | Май 2025 г. спрямо Май 2024 г. |
---|---|---|---|---|---|---|
‰ | % | % | % | % | ||
00 | Общ ИПЦ | 1000.000 | 140.84 | 100.1 | 101.3 | 102.9 |
01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 219.661 | 180.72 | 100.5 | 105.0 | 106.8 |
02 | Алкохолни напитки и тютюневи изделия | 56.922 | 136.76 | 100.5 | 103.7 | 105.6 |
03 | Облекло и обувки | 39.747 | 110.36 | 100.5 | 101.0 | 99.8 |
04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 96.547 | 159.05 | 99.6 | 104.9 | 106.4 |
05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома | 69.081 | 125.99 | 100.4 | 100.8 | 100.0 |
06 | Здравеопазване | 76.061 | 114.64 | 100.2 | 90.9 | 92.4 |
07 | Транспорт | 141.190 | 117.31 | 98.5 | 97.3 | 97.3 |
08 | Съобщения | 53.837 | 92.10 | 99.0 | 101.3 | 100.3 |
09 | Развлечения и култура | 92.041 | 121.98 | 99.8 | 99.7 | 101.4 |
10 | Образование | 13.934 | 162.52 | 100.0 | 101.5 | 106.9 |
11 | Ресторанти и хотели | 82.002 | 179.66 | 101.3 | 104.1 | 111.1 |
12 | Разнообразни стоки и услуги | 58.976 | 147.49 | 100.9 | 102.2 | 103.9 |
Таблица 3
Код | Потребителски групи | Тегла | Май 2025 г. спрямо Април 2025 г. |
---|---|---|---|
% | % | ||
00 | Общ ИЦМК | 100.000 | 100.0 |
01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 50.013 | 99.9 |
03 | Облекло и обувки | 3.895 | 100.2 |
04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 23.511 | 99.7 |
05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома | 2.767 | 101.6 |
06 | Здравеопазване | 12.894 | 100.3 |
07 | Транспорт | 0.695 | 100.3 |
08 | Съобщения | 0.098 | 100.6 |
09 | Развлечения и култура | 0.561 | 100.3 |
12 | Разнообразни стоки и услуги | 5.566 | 100.5 |
Хранителни стоки | 50.013 | 99.9 | |
Нехранителни стоки | 29.156 | 100.1 | |
Услуги | 20.831 | 100.1 |
[1] Според методологията за индекса на потребителските цени (ИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 1 от приложението.
[2] Според методологията за хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 2 от приложението.
[3] За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и виж табл. 3 от приложението.
[4] Насоки относно конструирането на тегла на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите, Евростат, Дирекция C „Макроикономическа статистика“, 03.02.2020 година:
Copyright © 2025 НСИ Всички права запазени