Инфлация и индекси на потребителските цени - юли 2025 година

Инфлация и индекси на потребителските цени - юли 2025 година

Месечната инфлация е 1.7%, а годишната инфлация е 5.3%. Инфлацията е измерена чрез ИПЦ, като месечната инфлация се отнася за юли 2025 г. спрямо предходния месец, а годишната инфлация е за юли 2025 г. спрямо същия месец на предходната година.

През юли 2025 г. спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите: „Развлечения и култура“ (13.2%), „Ресторанти и хотели“ (2.4%), „Съобщения“ (2.0%) и „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ (1.9%). Намаление е регистрирано в група „Облекло и обувки“ (-3.4%).

Индекс на потребителските цени (ИПЦ)

През юли 2025 г. месечната инфлация е 1.7%, а годишната инфлация за юли 2025 г. спрямо юли 2024 г. е 5.3%[1].

Инфлацията от началото на годината (юли 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 4.1%, а средногодишната инфлация за периода август 2024 - юли 2025 г. спрямо периода август 2023 - юли 2024 г. е 3.2%.

Месечна инфлация

През юли 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:

  • „Развлечения и култура“ - увеличение с 13.2%;
  • „Ресторанти и хотели“ - увеличение с 2.4%;
  • „Съобщения“ - увеличение с 2.0%;
  • „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ - увеличение с 1.9%;
  • „Транспорт“ - увеличение с 1.3%;
  • „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ - увеличение с 1.0%;
  • „Образование“ - увеличение с 0.6%;
  • „Разнообразни стоки и услуги“ - увеличение с 0.6%;
  • „Здравеопазване“ - увеличение с 0.3%;
  • „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“ - увеличение с 0.2%;
  • „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ - увеличение с 0.2%.

По-ниски са цените на стоките и услугите в следната потребителска група:

  • „Облекло и обувки“ - намаление с 3.4%.

 

През месец юли 2025 г. са увеличени цените на следните хранителни продукти: листни зеленчуци - с 6.8%, ябълки - с 5.6%, пипер - с 4.6%, сладолед - с 3.6%, бира - с 2.9%, маслини - с 2.7%, домати - с 2.5%, праскови и кайсии - с 2.2%, минерална вода - с 2.2%, шоколад и шоколадови изделия - с 1.9%, мляно месо (кайма) - с 1.9%, млечни масла - с 1.8%,  месо от едър рогат добитък - с 1.6%, месо от домашни птици - с 1.3%, яйца - с 1.3%, вина - с 1.3%, зрял чесън - с 1.2%, цитрусови и южни плодове - с 1.2%, плодови сокове - с 1.1%, трайни колбаси - с 0.9%, малотрайни колбаси - с 0.6%, краставици - с 0.6%, газирани напитки - с 0.5%, ракии - с 0.4%, макаронени изделия - с 0.3%, кисели млека - с 0.3%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 0.3%, захар - с 0.3%, прясна и охладена риба - с 0.2%, бял хляб - с 0.1%, и други.

Намалени са цените на следните хранителни продукти: картофи - с 13.6%, други пресни зеленчуци (зелен фасул, тиквички и патладжан) - с 11.0%, зеле - със 7.1%, пресни зеленчукови подправки - с 2.0%, леща - с 1.3%, чипс - с 1.0%, кашкавал - с 0.8%, ориз - с 0.8%, типов и ръжен хляб - с 0.7%, пълномаслено прясно мляко - с 0.7%, оцет - с 0.7%, зрял лук - с 0.6%, кафе - с 0.5%, маргарин - с 0.5%, зрял боб - с 0.5%, гъби - с 0.4%, брашно - с 0.4%, олио - с 0.3%, сол - с 0.2%,  свинско месо - с 0.1%, сирене - с 0.1%, и други.

В групите на нехранителните стоки и на услугите e регистрирано увеличение на цените при: пакетни услуги за почивка и туристически пътувания - с 21.2%, международни полети - с 15.9%, услуги по краткосрочно настаняване - 13.0%, топлинна енергия за подгряване на вода - с 5.7%, курсове за водачи на ЛТС - с 5.0%, други пощенски услуги (куриерски услуги) - с 4.5%,  електроенергия - с 2.6%, дизелово гориво - с 2.5%, бензин А95Н - с 1.9%, принадлежности за ЛТС - с 1.6%, бензин А100Н - с 1.5%, телевизори - с 1.5%, бръснаро-фризьорски услуги и услуги за поддържане на добър външен вид - с 1.4%, финансови услуги на банки - с 1.4%, козметични продукти - с 1.4%, прахосмукачки - с 1.4%, дърва за отопление - с 1.2%, градинарство и цветарство - с 1.2%, готварски печки - с 1.1%, поддържане и ремонт на ЛТС - с 1.1%, услуги по обществено хранене - с 0.9%, климатици - с 0.8%, пелети - с 0.8%, цигари - с 0.8%, почистващи и дезинфекционни средства - с 0.8%, продукти за лична хигиена - с 0.8%, пътнически транспорт с такси - с 0.4%, и други.

При нехранителните стоки и при услугите е регистрирано намаление на цените при: газ пропан-бутан за ЛТС - с 4.7%, обувки - с 3.8%, велосипеди - с 3.7%, облекло - с 3.4%, препарати за почистване на съдове - с 1.6%, автомобилни застраховки - с 1.5%, газообразни горива за битови нужди - с 1.2%, прахове за пране - с 1.0%, бойлери - с 0.7%, материали за текущ ремонт и поддържане на жилище - с 0.3%, метан за ЛТС - с 0.2%, и други.

Регистрирано е увеличение на цените на: стоматологични услуги - с 0.9%, услуги на медицински лаборатории - с 0.8%, лекарски услуги - с 0.4% и лекарствени продукти - с 0.2%.

Натрупана инфлация

Натрупаната инфлация, измерена с ИПЦ, за последните три години (юли 2025 г. спрямо юли 2022 г.) е 17.0%, а за последните пет години (юли 2025 г. спрямо юли 2020 г.) е 41.2%.

  

Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)

През юли 2025 г. месечната инфлация е 1.4%, а годишната инфлация за юли 2025 г. спрямо юли 2024 г. е 3.4%[2].

Инфлацията от началото на годината (юли 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 3.2%, а средногодишната инфлация за периода август 2024 - юли 2025 г. спрямо периода август 2023 - юли 2024 г. е 2.8%.

 

Месечна инфлация

Според ХИПЦ през юли 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:

  • „Ресторанти и хотели“ - увеличение с 5.7%;
  • „Развлечения и култура“ - увеличение с 4.0%;
  • „Съобщения“ - увеличение с 2.0%;
  • „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ - увеличение с 1.7%;
  • „Транспорт“ - увеличение с 1.5%;
  • „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ - увеличение с 1.1%;
  • „Образование“ - увеличение с 0.6%;
  • „Разнообразни стоки и услуги“ - увеличение с 0.6%;
  • „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“ - увеличение с 0.4%;
  • „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ - увеличение с 0.3%;
  • „Здравеопазване“ - увеличение с 0.2%.

По-ниски са цените на стоките и услугите в следната потребителска група:

  • „Облекло и обувки“ - намаление с 3.0%.

 

Натрупана инфлация

Натрупаната инфлация, измерена с ХИПЦ, за последните три години (юли 2025 г. спрямо юли 2022 г.) е 14.6%, а за последните пет години (юли 2025 г. спрямо юли 2020 г.) е 34.6%.

 

Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)

Според индекса на цените за малката кошница през юли 2025 г. е регистрирано увеличение с 0.3% на месечна база и увеличение с 4.5% от началото на годината[3].

Цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:

  • услуги - увеличение с 1.9%;
  • нехранителни стоки - намаление с 0.2%;
  • хранителни продукти - намаление с 0.1%.

 

 

 Методологични бележки

Индексът на потребителските цени (ИПЦ) е официален измерител на инфлацията в Република България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства. Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.

Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерват общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. При изчисляването му за 2025 г. за тегла се използват данни за крайните парични потребителски разходи на домакинствата (КППРД) - вътрешна концепция за 2023 г., които са преразгледани и актуализирани, за да бъдат представителни за 2024 г., следвайки методологичните препоръки на Евростат относно конструирането на теглата на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите[4].

В изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 2015/2010 от началото на 2016 г. е сменена базисната година за ХИПЦ и всички индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година. Динамичните редове са преизчислени при новата базисна година и са публикувани на сайта на НСИ (www.nsi.bg).

Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата. Източник на информацията за теглата е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. Този индекс в година t се изчислява с тегла от година t - 1.

Верижните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо предходния месец. Верижните индекси на потребителските цени са измерители на месечната инфлация.

12-месечните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо същия месец на предходната година. 12-месечните индекси на потребителските цени са измерители на годишната инфлация.

Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината измерват изменението на цените през текущия месец спрямо декември на предходната година. Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината са измерители на натрупаната инфлация от началото на годината. През декември всяка година 12-месечният индекс и индексът с натрупване от началото на годината са равни.

Средногодишните индекси на потребителските цени измерват средното изменение на цените за дванадесетте месеца на текущата година спрямо средното изменение на цените за дванадесетте месеца на предходната година. Средногодишните индекси на потребителските цени са измерители на средногодишната инфлация.

Статистическа област: Инфлация и индекси на потребителските цени:

Инфлация и индекси на потребителските цени | Национален статистически институт (nsi.bg)

ИС ИНФОСТАТ: Потребителски цени:

https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=68

Метаданни и методология:

Индекси на потребителските цени (ИПЦ) | Национален статистически институт (nsi.bg)

Калкулатори на инфлацията:

Калкулатори на инфлацията | Национален статистически институт (nsi.bg)


Приложение

Таблица 1

  

Индекси на потребителските цени за юли 2025 година
Код Потребителски групи Тегла юли 2025 г. спрямо юни 2025 г. юли 2025 г. спрямо декември 2024 г. юли 2025 г. спрямо юли 2024 г.
% % % %
00 Общ ИПЦ 100.000 101.7 104.1 105.3
01 Хранителни продукти и безалкохолни напитки 29.826 100.2 105.1 107.6
02 Алкохолни напитки и тютюневи изделия 4.718 101.0 105.7 107.6
03 Облекло и обувки 4.552 96.6 97.1 99.7
04 Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива 13.573 101.9 107.1 108.4
05 Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома 5.967 100.2 100.8 99.3
06 Здравеопазване 7.928 100.3 94.5 95.4
07 Транспорт 9.312 101.3 99.3 98.1
08 Съобщения 5.022 102.0 103.1 104.1
09 Развлечения и култура 7.645 113.2 113.4 114.5
10 Образование 0.509 100.6 102.3 107.9
11 Ресторанти и хотели 5.764 102.4 109.2 108.3
12 Разнообразни стоки и услуги 5.184 100.6 103.2 103.9
Хранителни стоки 31.131 100.3 105.1 107.5
Нехранителни стоки 34.890 100.1 100.4 100.4
Обществено хранене 5.009 100.9 107.5 111.0
Услуги 28.969 105.3 106.8 107.7

 

 

  

Таблица 2

 

Хармонизирани индекси на потребителските цени за юли 2025 година
Код Потребителски групи Тегла 2015 = 100 юли 2025 г. спрямо юни 2025 г. юли 2025 г. спрямо декември 2024 г. юли 2025 г. спрямо юли 2024 г.
% % % %
00 Общ ИПЦ 1000.000 143.49 101.4 103.2 103.4
01 Хранителни продукти и безалкохолни напитки 219.661 181.74 100.3 105.6 107.7
02 Алкохолни напитки и тютюневи изделия 56.922 139.24 101.1 105.6 107.2
03 Облекло и обувки 39.747 106.17 97.0 97.2 100.3
04 Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива 96.547 162.48 101.7 107.2 108.2
05 Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома 69.081 126.32 100.4 101.0 100.3
06 Здравеопазване 76.061 115.30 100.2 91.4 92.3
07 Транспорт 141.190 119.73 101.5 99.3 97.6
08 Съобщения 53.837 93.71 102.0 103.1 104.1
09 Развлечения и култура 92.041 127.44 104.0 104.2 103.8
10 Образование 13.934 163.84 100.6 102.3 107.8
11 Ресторанти и хотели 82.002 195.13 105.7 113.1 106.0
12 Разнообразни стоки и услуги 58.976 147.69 100.6 102.3 103.5

 

 

  

Таблица 3

 

Верижни индекси на цените за малката кошница от 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги на най-нискодоходните 20% от домакинствата за юли 2025 година
Код Потребителски групи Тегла юли 2025 г. спрямо юни 2025 г.
% %
00 Общ ИЦМК 100.000 100.3
01 Хранителни продукти и безалкохолни напитки 50.013 99.9
03 Облекло и обувки 3.895 96.8
04 Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива 23.511 101.8
05 Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома 2.767 99.3
06 Здравеопазване 12.894 100.3
07 Транспорт 0.695 100.8
08 Съобщения 0.098 99.9
09 Развлечения и култура 0.561 99.6
12 Разнообразни стоки и услуги 5.566 100.2
Хранителни стоки 50.013 99.9
Нехранителни стоки 29.156 99.8
Услуги 20.831 101.9
 

 

  

 

 

[1] Според методологията за индекса на потребителските цени (ИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 1 от приложението.

[2] Според методологията за хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 2 от приложението.

[3] За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и виж табл. 3 от приложението.

[4] Насоки относно конструирането на тегла на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите, Евростат, Дирекция C „Макроикономическа статистика“, 03.02.2020 година:

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/10186/10693286/Guidance-on-the-compilation-of-HICP-weights-in-case-of-large-changes-in-consumer-expenditures.pdf.

Подробни данни могат да бъдат намерени на сайта на НСИ в
Инфлация и индекси на потребителските цени