Месечната инфлация е 1.7%, а годишната инфлация е 5.3%. Инфлацията е измерена чрез ИПЦ, като месечната инфлация се отнася за юли 2025 г. спрямо предходния месец, а годишната инфлация е за юли 2025 г. спрямо същия месец на предходната година.
През юли 2025 г. спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите: „Развлечения и култура“ (13.2%), „Ресторанти и хотели“ (2.4%), „Съобщения“ (2.0%) и „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ (1.9%). Намаление е регистрирано в група „Облекло и обувки“ (-3.4%).
Индекс на потребителските цени (ИПЦ)
През юли 2025 г. месечната инфлация е 1.7%, а годишната инфлация за юли 2025 г. спрямо юли 2024 г. е 5.3%[1].
Инфлацията от началото на годината (юли 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 4.1%, а средногодишната инфлация за периода август 2024 - юли 2025 г. спрямо периода август 2023 - юли 2024 г. е 3.2%.
Месечна инфлация
През юли 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:
По-ниски са цените на стоките и услугите в следната потребителска група:
През месец юли 2025 г. са увеличени цените на следните хранителни продукти: листни зеленчуци - с 6.8%, ябълки - с 5.6%, пипер - с 4.6%, сладолед - с 3.6%, бира - с 2.9%, маслини - с 2.7%, домати - с 2.5%, праскови и кайсии - с 2.2%, минерална вода - с 2.2%, шоколад и шоколадови изделия - с 1.9%, мляно месо (кайма) - с 1.9%, млечни масла - с 1.8%, месо от едър рогат добитък - с 1.6%, месо от домашни птици - с 1.3%, яйца - с 1.3%, вина - с 1.3%, зрял чесън - с 1.2%, цитрусови и южни плодове - с 1.2%, плодови сокове - с 1.1%, трайни колбаси - с 0.9%, малотрайни колбаси - с 0.6%, краставици - с 0.6%, газирани напитки - с 0.5%, ракии - с 0.4%, макаронени изделия - с 0.3%, кисели млека - с 0.3%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 0.3%, захар - с 0.3%, прясна и охладена риба - с 0.2%, бял хляб - с 0.1%, и други.
Намалени са цените на следните хранителни продукти: картофи - с 13.6%, други пресни зеленчуци (зелен фасул, тиквички и патладжан) - с 11.0%, зеле - със 7.1%, пресни зеленчукови подправки - с 2.0%, леща - с 1.3%, чипс - с 1.0%, кашкавал - с 0.8%, ориз - с 0.8%, типов и ръжен хляб - с 0.7%, пълномаслено прясно мляко - с 0.7%, оцет - с 0.7%, зрял лук - с 0.6%, кафе - с 0.5%, маргарин - с 0.5%, зрял боб - с 0.5%, гъби - с 0.4%, брашно - с 0.4%, олио - с 0.3%, сол - с 0.2%, свинско месо - с 0.1%, сирене - с 0.1%, и други.
В групите на нехранителните стоки и на услугите e регистрирано увеличение на цените при: пакетни услуги за почивка и туристически пътувания - с 21.2%, международни полети - с 15.9%, услуги по краткосрочно настаняване - 13.0%, топлинна енергия за подгряване на вода - с 5.7%, курсове за водачи на ЛТС - с 5.0%, други пощенски услуги (куриерски услуги) - с 4.5%, електроенергия - с 2.6%, дизелово гориво - с 2.5%, бензин А95Н - с 1.9%, принадлежности за ЛТС - с 1.6%, бензин А100Н - с 1.5%, телевизори - с 1.5%, бръснаро-фризьорски услуги и услуги за поддържане на добър външен вид - с 1.4%, финансови услуги на банки - с 1.4%, козметични продукти - с 1.4%, прахосмукачки - с 1.4%, дърва за отопление - с 1.2%, градинарство и цветарство - с 1.2%, готварски печки - с 1.1%, поддържане и ремонт на ЛТС - с 1.1%, услуги по обществено хранене - с 0.9%, климатици - с 0.8%, пелети - с 0.8%, цигари - с 0.8%, почистващи и дезинфекционни средства - с 0.8%, продукти за лична хигиена - с 0.8%, пътнически транспорт с такси - с 0.4%, и други.
При нехранителните стоки и при услугите е регистрирано намаление на цените при: газ пропан-бутан за ЛТС - с 4.7%, обувки - с 3.8%, велосипеди - с 3.7%, облекло - с 3.4%, препарати за почистване на съдове - с 1.6%, автомобилни застраховки - с 1.5%, газообразни горива за битови нужди - с 1.2%, прахове за пране - с 1.0%, бойлери - с 0.7%, материали за текущ ремонт и поддържане на жилище - с 0.3%, метан за ЛТС - с 0.2%, и други.
Регистрирано е увеличение на цените на: стоматологични услуги - с 0.9%, услуги на медицински лаборатории - с 0.8%, лекарски услуги - с 0.4% и лекарствени продукти - с 0.2%.
Натрупана инфлация
Натрупаната инфлация, измерена с ИПЦ, за последните три години (юли 2025 г. спрямо юли 2022 г.) е 17.0%, а за последните пет години (юли 2025 г. спрямо юли 2020 г.) е 41.2%.
Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
През юли 2025 г. месечната инфлация е 1.4%, а годишната инфлация за юли 2025 г. спрямо юли 2024 г. е 3.4%[2].
Инфлацията от началото на годината (юли 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 3.2%, а средногодишната инфлация за периода август 2024 - юли 2025 г. спрямо периода август 2023 - юли 2024 г. е 2.8%.
Месечна инфлация
Според ХИПЦ през юли 2025 г. цените на стоките и услугите са увеличени в следните потребителски групи:
По-ниски са цените на стоките и услугите в следната потребителска група:
Натрупана инфлация
Натрупаната инфлация, измерена с ХИПЦ, за последните три години (юли 2025 г. спрямо юли 2022 г.) е 14.6%, а за последните пет години (юли 2025 г. спрямо юли 2020 г.) е 34.6%.
Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
Според индекса на цените за малката кошница през юли 2025 г. е регистрирано увеличение с 0.3% на месечна база и увеличение с 4.5% от началото на годината[3].
Цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
Методологични бележки
Индексът на потребителските цени (ИПЦ) е официален измерител на инфлацията в Република България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства. Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.
Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерват общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. При изчисляването му за 2025 г. за тегла се използват данни за крайните парични потребителски разходи на домакинствата (КППРД) - вътрешна концепция за 2023 г., които са преразгледани и актуализирани, за да бъдат представителни за 2024 г., следвайки методологичните препоръки на Евростат относно конструирането на теглата на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите[4].
В изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 2015/2010 от началото на 2016 г. е сменена базисната година за ХИПЦ и всички индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година. Динамичните редове са преизчислени при новата базисна година и са публикувани на сайта на НСИ (www.nsi.bg).
Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата. Източник на информацията за теглата е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. Този индекс в година t се изчислява с тегла от година t - 1.
Верижните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо предходния месец. Верижните индекси на потребителските цени са измерители на месечната инфлация.
12-месечните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо същия месец на предходната година. 12-месечните индекси на потребителските цени са измерители на годишната инфлация.
Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината измерват изменението на цените през текущия месец спрямо декември на предходната година. Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината са измерители на натрупаната инфлация от началото на годината. През декември всяка година 12-месечният индекс и индексът с натрупване от началото на годината са равни.
Средногодишните индекси на потребителските цени измерват средното изменение на цените за дванадесетте месеца на текущата година спрямо средното изменение на цените за дванадесетте месеца на предходната година. Средногодишните индекси на потребителските цени са измерители на средногодишната инфлация.
Статистическа област: Инфлация и индекси на потребителските цени:
Инфлация и индекси на потребителските цени | Национален статистически институт (nsi.bg)
ИС ИНФОСТАТ: Потребителски цени:
https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=68
Метаданни и методология:
Индекси на потребителските цени (ИПЦ) | Национален статистически институт (nsi.bg)
Калкулатори на инфлацията:
Калкулатори на инфлацията | Национален статистически институт (nsi.bg)
Приложение
Таблица 1
Код | Потребителски групи | Тегла | юли 2025 г. спрямо юни 2025 г. | юли 2025 г. спрямо декември 2024 г. | юли 2025 г. спрямо юли 2024 г. |
---|---|---|---|---|---|
% | % | % | % | ||
00 | Общ ИПЦ | 100.000 | 101.7 | 104.1 | 105.3 |
01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 29.826 | 100.2 | 105.1 | 107.6 |
02 | Алкохолни напитки и тютюневи изделия | 4.718 | 101.0 | 105.7 | 107.6 |
03 | Облекло и обувки | 4.552 | 96.6 | 97.1 | 99.7 |
04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 13.573 | 101.9 | 107.1 | 108.4 |
05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома | 5.967 | 100.2 | 100.8 | 99.3 |
06 | Здравеопазване | 7.928 | 100.3 | 94.5 | 95.4 |
07 | Транспорт | 9.312 | 101.3 | 99.3 | 98.1 |
08 | Съобщения | 5.022 | 102.0 | 103.1 | 104.1 |
09 | Развлечения и култура | 7.645 | 113.2 | 113.4 | 114.5 |
10 | Образование | 0.509 | 100.6 | 102.3 | 107.9 |
11 | Ресторанти и хотели | 5.764 | 102.4 | 109.2 | 108.3 |
12 | Разнообразни стоки и услуги | 5.184 | 100.6 | 103.2 | 103.9 |
Хранителни стоки | 31.131 | 100.3 | 105.1 | 107.5 | |
Нехранителни стоки | 34.890 | 100.1 | 100.4 | 100.4 | |
Обществено хранене | 5.009 | 100.9 | 107.5 | 111.0 | |
Услуги | 28.969 | 105.3 | 106.8 | 107.7 |
Таблица 2
Код | Потребителски групи | Тегла | 2015 = 100 | юли 2025 г. спрямо юни 2025 г. | юли 2025 г. спрямо декември 2024 г. | юли 2025 г. спрямо юли 2024 г. |
---|---|---|---|---|---|---|
‰ | % | % | % | % | ||
00 | Общ ИПЦ | 1000.000 | 143.49 | 101.4 | 103.2 | 103.4 |
01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 219.661 | 181.74 | 100.3 | 105.6 | 107.7 |
02 | Алкохолни напитки и тютюневи изделия | 56.922 | 139.24 | 101.1 | 105.6 | 107.2 |
03 | Облекло и обувки | 39.747 | 106.17 | 97.0 | 97.2 | 100.3 |
04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 96.547 | 162.48 | 101.7 | 107.2 | 108.2 |
05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома | 69.081 | 126.32 | 100.4 | 101.0 | 100.3 |
06 | Здравеопазване | 76.061 | 115.30 | 100.2 | 91.4 | 92.3 |
07 | Транспорт | 141.190 | 119.73 | 101.5 | 99.3 | 97.6 |
08 | Съобщения | 53.837 | 93.71 | 102.0 | 103.1 | 104.1 |
09 | Развлечения и култура | 92.041 | 127.44 | 104.0 | 104.2 | 103.8 |
10 | Образование | 13.934 | 163.84 | 100.6 | 102.3 | 107.8 |
11 | Ресторанти и хотели | 82.002 | 195.13 | 105.7 | 113.1 | 106.0 |
12 | Разнообразни стоки и услуги | 58.976 | 147.69 | 100.6 | 102.3 | 103.5 |
Таблица 3
Код | Потребителски групи | Тегла | юли 2025 г. спрямо юни 2025 г. |
---|---|---|---|
% | % | ||
00 | Общ ИЦМК | 100.000 | 100.3 |
01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 50.013 | 99.9 |
03 | Облекло и обувки | 3.895 | 96.8 |
04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 23.511 | 101.8 |
05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома | 2.767 | 99.3 |
06 | Здравеопазване | 12.894 | 100.3 |
07 | Транспорт | 0.695 | 100.8 |
08 | Съобщения | 0.098 | 99.9 |
09 | Развлечения и култура | 0.561 | 99.6 |
12 | Разнообразни стоки и услуги | 5.566 | 100.2 |
Хранителни стоки | 50.013 | 99.9 | |
Нехранителни стоки | 29.156 | 99.8 | |
Услуги | 20.831 | 101.9 |
[1] Според методологията за индекса на потребителските цени (ИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 1 от приложението.
[2] Според методологията за хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 2 от приложението.
[3] За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и виж табл. 3 от приложението.
[4] Насоки относно конструирането на тегла на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите, Евростат, Дирекция C „Макроикономическа статистика“, 03.02.2020 година:
Copyright © 2025 НСИ Всички права запазени