ОБЩИ ПРИХОДИ ОТ ДАНЪЦИ И ТАКСИ И ИЗВЪРШЕНИ РАЗХОДИ ЗА БИТОВИ ОТПАДЪЦИ| Контакт | 
|---|
| Организация | Национален статистически институт | 
|---|
| Отдел | „Сметки в околната среда и енергетиката“ | 
|---|
| Лице за контакт | Зорка Борисова | 
|---|
| Длъжност | държавен експерт | 
|---|
| Адрес | ул. „Панайот Волов“ № 2, София 1038 | 
|---|
| Електронна поща | ZBorisova@nsi.bg | 
|---|
| Телефон | +359 2 9857 108 | 
|---|
| Факс |  | 
|---|
| Статистическо представяне | 
|---|
| Описание на данните | Със статистическото изследване се осигурява информация от общинските администрации за общите приходи от данъци и такси, приходите от такси за битови отпадъци и извършените разходи за битови отпадъци. Данните се използват при изчисляването на разходите за опазване и възстановяване на околната среда, вкл. по отношение на извършването на оценка за тяхното качество. Данните са резултат от статистическо изследване „Приходи и разходи за битови отпадъци и разходи за водоснабдителна инфраструктура“, провеждано от НСИ | 
|---|
| Използвани класификации | -          Класификация на извършените разходи, съгласно чл. 66, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси. -          Класификация на икономическите дейности (КИД-2008) -          Класификация на териториалните единици за статистически цели в България Класификация на направленията за околната среда (обща класификация, приета от Организацията на обединените нации (ООН) и Евростат) с версия CEPA 2000 | 
|---|
| Обхват | Статистическото изследване е изчерпателно и обхваща всички общински администрации  | 
|---|
| Понятия и дефиниции | Приходи от местни данъци и такси са средства, за които общинските администрации определят размер и администрират тяхното събиране, а събраните средства постъпват в общинския бюджет. Приходи от такси за битови отпадъци се заплаща от предприятия и домакинства за извършваните от общинската администрация услуги по: събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. Наблюдават се приходите по параграф 27-7 "Такса битови отпадъци" от отчета за изпълнение на общинския бюджет, който се представя в Министерство на финансите. Разходи за битови отпадъци са средства, предназначени за всички дейности и действия на общинските администрации за предотвратяване, намаляване и премахване на замърсяването и всякакво друго влошаване на околната среда, предизвикано от домакинствата, както и от предприятия, държавни организации, НПО и др.  | 
|---|
| Статистическа единица | Общинска администрация. | 
|---|
| Статистическа съвкупност | Статистическата съвкупност се състои от всички общински администрации на територията на страната. | 
|---|
| Географски обхват (територия) | Общо за страната. | 
|---|
| Времеви обхват | 2004-2023 | 
|---|
| Базисен период | Неприложимо. | 
|---|
| Статистическа обработка | 
|---|
| Източници на данни | -          Статистическо изследване „Приходи и разходи за битови отпадъци и разходите за водоснабдителна инфраструктура“. За проверка на данните се използва информация и от други статистически изследвания (Разходи за опазване и възстановяване на околната среда и Екологични стоки и услуги) и административни данни (МФ, МОСВ - ПУДООС). | 
|---|
| Честота на събиране на данни | Годишно. | 
|---|
| Събиране на данни | От респондентите се събират данни за: -          Приходи за битови отпадъци -          Разходи за битови отпадъци | 
|---|
| Валидиране на данни | Валидирането на данните е част от дейностите по осигуряване на качеството на статистическата информация. Първичните данни се валидират по отношение на пълнота, правилно класифициране, мерни единици, съпоставимост с предходни години, сравнимост с данните от други статистически области и/или административни източници, логически контрол и др. Статистическите данни се валидират по отношение на тяхната сравнимост, точност, достоверност и т.н., в съответствие с критериите за качество, съгласно Закона за статистиката. | 
|---|
| Обработка на данни | Обработката на данните се извършва при стриктно прилагане на методологията на изследването и на методите за проверка на данните.  Обработката на данните включва действията, чрез които въз основа на първичните данни, приведени в подходящ вид, се изчисляват статистическите данни, като за целта се използват специализирани програмни продукти. | 
|---|
| Изглаждане | Неприложимо. | 
|---|
| Управление на качеството | 
|---|
| Осигуряване на качеството | Качеството на данните се осигурява чрез прилагане на принципите на Кодекса на европейската статистическа практика и Общата рамка за управление на качеството в Националната статистическа система, включително чрез прилагането на вътрешната методика „Статистика и сметки в околната среда, разработена от НСИ. Дейностите по осигуряване на качеството гарантират спазването на изискванията на Закона за статистиката по отношение на критериите за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност. Чрез тях се осигурява и прилагането на принципите на Кодекса на Европейската статистическа практика: стабилна методология; подходящи статистически процедури; умерено натоварване на респондентите; ефективност на разходите; приложимост; точност; навременност и точност на представяне; съпоставимост и съгласуваност; достъпност и яснота. | 
|---|
| Оценка на качеството | Оценката за качеството се извършва на всеки етап от статистическия производствен процес, съобразно Общата рамка за управление на качеството в НСС и принципите на Кодекса на Европейската статистическа практика. Тя включва статистическите процеси и статистическа информация. За оценка на качеството се прилагат изискванията на действащите методологични документи, включително указанията във вътрешната методика „Статистика и сметки в околната среда, разработена от НСИ.За оценка на качеството на данните се проверява тяхната съгласуват с данните от отчет Разходи за опазване и възстановяване на околната среда и отчет Екологични стоки и услуги. С цел осигуряване качеството на данните се работи и за непрекъснато усъвършенстване на онлайн базираната информационна система за събиране на първичните данни, осигуряваща възможност за аритметичен и логически контрол на входните данни и се извършват на допълнителни анализи и проверки. | 
|---|
| Приложимост | 
|---|
| Потребности на потребителите | Данните, за приходите и разходите за битови отпадъци служат за подпомагане на докладването по модула за разходите за опазване и възстановяване на околната среда, съгласно Регламент (ЕС) №691/2011 относно Европейските икономически сметки за околна среда Основни потребители на статистическа информация от наблюдението са държавни и общински структури, асоциации, фирми и граждани. | 
|---|
| Удовлетвореност на потребителите | НСИ провежда регулярно статистическо изследване „Удовлетвореност на потребителите от предоставяните статистически информационни продукти и услуги“, което обхваща всички статистически области. То има за цел да оцени удовлетвореността на потребителите от предоставяната от НСИ статистическа информация и да дефинира препоръки за бъдещото развитие на статистическата система в съответствие с нуждите на потребителите. | 
|---|
| Пълнота | Данните отговарят на изискванията на приложимото законодателство по отношение на обхват и наблюдавани показатели. | 
|---|
| Степен на пълнота на данните | Неприложимо. | 
|---|
| Точност и надеждност | 
|---|
| Обща точност | Точността на данните, като един от критериите за качество на статистическата информация, съгласно Закона за статистиката, се гарантира чрез дейностите по осигуряване на качеството в рамките на статистическия производствен процес. | 
|---|
| Извадкови грешки | Неприложимо. | 
|---|
| Показатели за извадкови грешки | Неприложимо. | 
|---|
| Неизвадкови грешки | Неприложимо. | 
|---|
| Грешки на обхвата | Неприложимо. | 
|---|
| Степен на свръхобхват | Неприложимо. | 
|---|
| Дял на общите единици | Неприложимо. | 
|---|
| Грешки при измерването | Неприложимо. | 
|---|
| Грешки поради липса на отговор | Неприложимо. | 
|---|
| Степен на неотговорили единици от съвкупността | Неприложимо. | 
|---|
| Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Неприложимо. | 
|---|
| Грешки при обработката | Неприложимо. | 
|---|
| Степен на импутация | Неприложимо. | 
|---|
| Грешки, свързани с допусканията на модела | Неприложимо. | 
|---|
| Сезонно изглаждане | Неприложимо. | 
|---|
| Ревизия на данните - политика | В съответствие с принципите на Кодекса на Европейската статистическа практика и изискванията на вътрешните правила/интегрираната система за управление статистическите процеси се наблюдават редовно и се преразглеждат при необходимост. Ревизиите се извършват, съгласно стандартни, утвърдени и прозрачни процедури, и се анализират редовно с цел усъвършенстване на източниците на данни, статистическите процеси и продукти. | 
|---|
| Ревизия на данните - практика | Данните се ревизират при промяна в нормативните изисквания, прилаганата методология или при установена необходимост. | 
|---|
| Ревизия на данните - средна стойност | Неприложимо. | 
|---|
| Навременност и точност на представяне | 
|---|
| Навременност | Данните се публикуват 14 месеца след отчетната година. | 
|---|
| Лаг във времето - първи резултати | Неприложимо. | 
|---|
| Лаг във времето - окончателни резултати | Неприложимо. | 
|---|
| Точност на представяне | Данните се публикуват, съгласно сроковете в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | 
|---|
| Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Всички публикации се правят навременно, съгласно Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | 
|---|
| Съгласуваност и сравнимост | 
|---|
| Географска сравнимост | Данните се изготвят на национално ниво. Предвид прилагането на общи дефиниции и класификации, частта, която включва данни за разходите чл. 66, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси са сравними с останалите държави от ЕС. | 
|---|
| Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Неприложимо. | 
|---|
| Сравнимост във времето | 2019-2023 | 
|---|
| Дължина на съпоставимите динамични редове | Данните са сравними във времето. Налични са динамични редове от 2004 година (от 2010 година в ИНФОСТАТ). При промяна на методологията се извършва ревизия на данните в динамичния ред. | 
|---|
| Съгласуваност между предметни области | Данните са съгласувани с данни от: -          Изследването „Разходи за опазване и възстановяване на околната среда“; -          Изследването „Екологични стоки и услуги“. Прилага се класифициране, съгласно Класификацията на икономическите дейности, което позволява съвместен анализ с данните от националните сметки. | 
|---|
| Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Данните се съгласуват с годишни данни от други области. | 
|---|
| Съгласуваност с националните сметки | Данните се съгласуват с Национални сметки. | 
|---|
| Вътрешна съгласуваност | Данните са с висока степен на вътрешна съгласуваност. В рамките на процедурата по оценка на качеството се проверява съгласуваността на първичните статистически данни по приходи от местни данъци и такси и разходи за битови отпадъци, на агрегираните и детайлните данни, на данните във формата за докладване на интернет страницата на НСИ. | 
|---|
| Достъпност и яснота | 
|---|
| Прессъобщения | Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ. | 
|---|
| Публикации | Неприложимо. | 
|---|
| Онлайн база данни | Данните за общите приходите и разходите за битови отпадъци са налични на интернет страницата на НСИ в: -              Рубрика „Околна среда“; -              Системата Инфостат. | 
|---|
| Таблици с данни - консултации | Неприложимо. | 
|---|
| Достъп до микроданни | Индивидуални анонимизирани данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели на НСИ. | 
|---|
| Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. | 
|---|
| Метаданни - консултации | Неприложимо. | 
|---|
| Методологични документи | -          Ръководство „Сметки за разходите за опазване на околната среда“ от 2017 г.        -          Вътрешна Методика „Статистика и сметки в околната среда“. | 
|---|
| Степен на пълнота на метаданните | Неприложимо. | 
|---|
| Документи за качеството | -          Кодекс на Европейската статистическа практика -          Интегрирана система за управление в НСИ -          Общ модел на статистическия производствен процес в НСИ -          Ръководство за вътрешни одити по качеството на статистическите процеси и продукти в Националния статистически институт -          Вътрешна методика „Статистика и сметки в околната среда“ Доклад за качеството се публикува ежегодно с публикуването на статистическите данни на интернет страницата на НСИ. | 
|---|
| Разходи и натовареност | 
|---|
| Разходите (бюджетът) за статистическите изследвания са оповестени в Националната статистическа програма, публикувана на интернет страницата на НСИ. Намаляването на натовареността на респондентите е приоритет при провеждането на статистическите изследвания. В тази връзка се предприемат действия за облекчаване на натоварването, например: събиране и проверка на първичните данни чрез онлайн базираната информационна система "Статистика на околната среда", съдържаща строги аритметични и логически контроли; подобряване на указанията за попълване на формулярите по изследванията; осигуряване на методологическа и техническа помощ; непрекъснато проучване на възможностите за използване на информация от административни и други източници; провеждане на ежегодни обучения на респонденти и експерти от НСИ, и други. Като основен измерител за натовареността на респондентите се използва времето, необходимо за попълването на статистическите формуляри. За целта във всеки формуляр е включена секция, която респондентите трябва да попълнят, относно времето, необходимо за попълване на формуляра (включва и времето за подготовката на данните). На базата на тази информация и предвид спецификата на изследването натовареността на респондентите може да се определи като относително висока. Цялостната натовареност на отговорните експерти се определя като висока, особено в случаите на ревизии на данни от предходни отчетни периоди. | 
| Конфиденциалност | 
|---|
| Конфиденциалност - политика | Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. Законът за статистиката (чл. 25, ал. 1) определя, че получаваните и събираните при статистическите изследвания индивидуални данни са статистическа тайна и могат да се използват само за статистически цели. | 
|---|
| Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно чл. 25 от Закона за статистиката, индивидуалните данни не се разгласяват или предоставят. Предоставянето на индивидуални данни е възможно, само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката. | 
|---|
| Коментар | 
|---|