Месечната инфлация е -0.8%, а годишната инфлация е 5.6%. Инфлацията е измерена чрез ИПЦ, като месечната инфлация се отнася за септември 2025 г. спрямо предходния месец, а годишната инфлация е за септември 2025 г. спрямо същия месец на предходната година.
През септември 2025 г. спрямо предходния месец е регистрирано намаление на цените в групите: „Развлечения и култура“ (-9.9%), „Ресторанти и хотели“ (-0.9%) и „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ (-0.1%). Най-голямо е увеличението в групите „Образование“ (4.5%) и „Облекло и обувки“ (1.0%).
Индекс на потребителските цени (ИПЦ)
През септември 2025 г. месечната инфлация е -0.8%, а годишната инфлация за септември 2025 г. спрямо септември 2024 г. е 5.6%[1].
Инфлацията от началото на годината (септември 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 3.4%, а средногодишната инфлация за периода октомври 2024 - септември 2025 г. спрямо периода октомври 2023 - септември 2024 г. е 3.8%.
Месечна инфлация
През септември 2025 г. цените на стоките и услугите са намалени в следните потребителски групи:
По-високи са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи:
Без промяна остават цените на стоките и услугите в групите „Транспорт“ и „Здравеопазване“.
През месец септември 2025 г. са намалeни цените на следните хранителни продукти: грозде - с 10.9%, пипер - с 10.7%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - със 7.5%, краставици - с 6.9%, ябълки - с 6.4%, зрял лук - с 6.2%, маслини - с 4.6%, домати - с 2.7%, прясна и охладена риба - с 2.1%, нискомаслено прясно мляко - с 1.9%, цитрусови и южни плодове - с 1.8%, зеле - с 1.8%, месо от едър рогат добитък - с 1.6%, свинско месо - с 1.6%, газирани напитки - с 1.4%, какао - с 1.3%, бира - с 1.2%, кисели млека - с 0.9%, месо от домашни птици - с 0.8%, сол - с 0.8%, плодови сокове - с 0.7%, брашно - с 0.6%, ракии - с 0.5%, оцет - с 0.4%, трайни колбаси - с 0.4%, захар - с 0.4%, други пресни зеленчуци (зелен фасул, тиквички и патладжан) - с 0.3%, млечни масла - с 0.3%, хляб „Добруджа“ - с 0.2%, ориз - с 0.1%, зрял чесън - с 0.1%, и други.
Увеличени са цените на следните хранителни продукти: дини и пъпеши - с 4.3%, гъби - с 2.6%, замразена риба - с 2.4%, мляно месо (кайма) - с 2.4%, маргарин - с 2.1%, кафе - с 1.3%, сирене - с 1.3%, шоколад и шоколадови изделия - с 1.3%, кашкавал - с 1.2%, пълномаслено прясно мляко - с 1.1%, зрял боб - с 1.1%, яйца - с 1.0%, вина - с 1.0%, леща - с 1.0%, типов и ръжен хляб - с 0.8%, сладолед - с 0.7%, малотрайни колбаси - с 0.6%, сушени зеленчукови подправки - с 0.5%, макаронени изделия - с 0.3%, олио - с 0.3%, бял хляб - с 0.1%, и други.
В групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: хотели във ваканционни центрове и курорти - с 26.5%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания - с 15.7%, международни полети - с 11.7%, климатични инсталации - с 2.5%, велосипеди - с 2.3%, готварски печки - с 2.0%, почистващи и дезинфекционни препарати за дома - с 2.0%, телевизори - с 1.7%, централно газоснабдяване - с 1.5%, препарати за почистване на съдове - с 1.0%, перални машини - с 0.9%, продукти за лична хигиена - с 0.8%, въглища - с 0.5%, метан за ЛТС - с 0.4%, хладилници - с 0.2%, дизелово гориво - с 0.2%, и други.
При нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: цветарство - с 4.3%, висше образование - с 2.7%, курсове за водачи на ЛТС - с 2.2%, бръснаро-фризьорски услуги и услуги за поддържане на добър външен вид - с 1.4%, облекло - с 1.3%, поддържане и ремонт на ЛТС - с 1.1%, услуги по обществено хранене - с 1.0%, мебели - с 0.8%, дърва за отопление - с 0.6%, пътнически транспорт с такси - с 0.6%, цигари - с 0.6%, пелети - с 0.5%, други пощенски услуги (куриерски услуги) - с 0.4%, обувки - с 0.3%, бензин А100Н - с 0.3%, бензин А95Н - с 0.2%, и други.
Цените на лекарствените продукти са намалени с 0.1%. Увеличени са цените на услугите на медицински лаборатории с 1.1% и на стоматологичните и лекарските услуги - съответно с 0.6 и 0.4%.
Натрупана инфлация
Натрупаната инфлация, измерена с ИПЦ, за последните три години (септември 2025 г. спрямо септември 2022 г.) е 13.5%, а за последните пет години (септември 2025 г. спрямо септември 2020 г.) е 41.1%.
Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
През септември 2025 г. месечната инфлация е -0.6%, а годишната инфлация за септември 2025 г. спрямо септември 2024 г. е 4.1%[2].
Инфлацията от началото на годината (септември 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 2.7%, а средногодишната инфлация за периода октомври 2024 - септември 2025 г. спрямо периода октомври 2023 - септември 2024 г. е 3.1%.
Месечна инфлация
Според ХИПЦ през септември 2025 г. цените на стоките и услугите са намалени в следните потребителски групи:
По-високи са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи:
Без промяна остават цените на стоките и услугите в група „Здравеопазване“.
Натрупана инфлация
Натрупаната инфлация, измерена с ХИПЦ, за последните три години (септември 2025 г. спрямо септември 2022 г.) е 12.4%, а за последните пет години (септември 2025 г. спрямо септември 2020 г.) е 35.1%.
Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
Според индекса на цените за малката кошница през септември 2025 г. цените на стоките и услугите остават без промяна на месечна база, а от началото на годината е регистрирано увеличение с 4.7%[3].
Цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
Методологични бележки
Индексът на потребителските цени (ИПЦ) е официален измерител на инфлацията в Република България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства. Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.
Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерват общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. При изчисляването му за 2025 г. за тегла се използват данни за крайните парични потребителски разходи на домакинствата (КППРД) - вътрешна концепция за 2023 г., които са преразгледани и актуализирани, за да бъдат представителни за 2024 г., следвайки методологичните препоръки на Евростат относно конструирането на теглата на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите[4].
В изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 2015/2010 от началото на 2016 г. е сменена базисната година за ХИПЦ и всички индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година. Динамичните редове са преизчислени при новата базисна година и са публикувани на сайта на НСИ (www.nsi.bg).
Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата. Източник на информацията за теглата е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. Този индекс в година t се изчислява с тегла от година t - 1.
Верижните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо предходния месец. Верижните индекси на потребителските цени са измерители на месечната инфлация.
12-месечните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо същия месец на предходната година. 12-месечните индекси на потребителските цени са измерители на годишната инфлация.
Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината измерват изменението на цените през текущия месец спрямо декември на предходната година. Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината са измерители на натрупаната инфлация от началото на годината. През декември всяка година 12-месечният индекс и индексът с натрупване от началото на годината са равни.
Средногодишните индекси на потребителските цени измерват средното изменение на цените за дванадесетте месеца на текущата година спрямо средното изменение на цените за дванадесетте месеца на предходната година. Средногодишните индекси на потребителските цени са измерители на средногодишната инфлация.
Статистическа област: Инфлация и индекси на потребителските цени:
Инфлация и индекси на потребителските цени | Национален статистически институт (nsi.bg)
ИС ИНФОСТАТ: Потребителски цени:
https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=68
Метаданни и методология:
Индекси на потребителските цени (ИПЦ) | Национален статистически институт (nsi.bg)
Калкулатори на инфлацията:
Калкулатори на инфлацията | Национален статистически институт (nsi.bg)
Приложение
Таблица 1
Код | Потребителски групи | Тегла | септември 2025 г. спрямо август 2025 г. | септември 2025 г. спрямо декември 2024 г. | септември 2025 г. спрямо септември 2024 г. |
---|---|---|---|---|---|
% | % | % | % | ||
00 | Общ ИПЦ | 100.000 | 99.2 | 103.4 | 105.6 |
01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 29.826 | 99.9 | 105.3 | 106.2 |
02 | Алкохолни напитки и тютюневи изделия | 4.718 | 100.4 | 106.5 | 107.8 |
03 | Облекло и обувки | 4.552 | 101.0 | 95.6 | 100.8 |
04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 13.573 | 100.1 | 107.3 | 108.7 |
05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома | 5.967 | 100.3 | 101.3 | 100.7 |
06 | Здравеопазване | 7.928 | 100.0 | 94.8 | 95.5 |
07 | Транспорт | 9.312 | 100.0 | 98.7 | 100.4 |
08 | Съобщения | 5.022 | 100.5 | 104.5 | 105.6 |
09 | Развлечения и култура | 7.645 | 90.1 | 102.3 | 119.1 |
10 | Образование | 0.509 | 104.5 | 107.2 | 109.4 |
11 | Ресторанти и хотели | 5.764 | 99.1 | 108.8 | 110.8 |
12 | Разнообразни стоки и услуги | 5.184 | 100.5 | 104.5 | 105.2 |
Хранителни стоки | 31.131 | 99.9 | 105.2 | 106.1 | |
Нехранителни стоки | 34.890 | 100.3 | 100.3 | 101.6 | |
Обществено хранене | 5.009 | 101.0 | 109.8 | 112.1 | |
Услуги | 28.969 | 97.0 | 104.1 | 108.8 |
Таблица 2
Код | Потребителски групи | Тегла | 2015 = 100 | септември 2025 г. спрямо август 2025 г. | септември 2025 г. спрямо декември 2024 г. | септември 2025 г. спрямо септември 2024 г. |
---|---|---|---|---|---|---|
‰ | % | % | % | % | ||
00 | Общ ХИПЦ | 1000.000 | 142.81 | 99.4 | 102.7 | 104.1 |
01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 219.661 | 181.97 | 99.8 | 105.7 | 106.4 |
02 | Алкохолни напитки и тютюневи изделия | 56.922 | 140.14 | 100.4 | 106.2 | 107.3 |
03 | Облекло и обувки | 39.747 | 105.45 | 101.3 | 96.5 | 101.6 |
04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 96.547 | 163.15 | 100.1 | 107.6 | 108.6 |
05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома | 69.081 | 126.69 | 100.4 | 101.3 | 101.0 |
06 | Здравеопазване | 76.061 | 115.54 | 100.0 | 91.6 | 92.4 |
07 | Транспорт | 141.190 | 119.30 | 99.5 | 99.0 | 100.6 |
08 | Съобщения | 53.837 | 95.06 | 100.5 | 104.5 | 105.6 |
09 | Развлечения и култура | 92.041 | 123.47 | 96.9 | 100.9 | 105.2 |
10 | Образование | 13.934 | 171.63 | 104.5 | 107.2 | 109.4 |
11 | Ресторанти и хотели | 82.002 | 184.84 | 95.2 | 107.1 | 108.4 |
12 | Разнообразни стоки и услуги | 58.976 | 149.66 | 100.5 | 103.7 | 104.6 |
Таблица 3
Код | Потребителски групи | Тегла | септември 2025 г. спрямо август 2025 г. |
---|---|---|---|
% | % | ||
00 | Общ ИЦМК | 100.000 | 100.0 |
01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 50.013 | 99.9 |
03 | Облекло и обувки | 3.895 | 101.0 |
04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 23.511 | 100.1 |
05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома | 2.767 | 100.9 |
06 | Здравеопазване | 12.894 | 99.8 |
07 | Транспорт | 0.695 | 100.1 |
08 | Съобщения | 0.098 | 100.0 |
09 | Развлечения и култура | 0.561 | 100.2 |
12 | Разнообразни стоки и услуги | 5.566 | 100.4 |
Хранителни стоки | 50.013 | 99.9 | |
Нехранителни стоки | 29.156 | 100.3 | |
Услуги | 20.831 | 100.1 |
[1] Според методологията за индекса на потребителските цени (ИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 1 от приложението.
[2] Според методологията за хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ). За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и табл. 2 от приложението.
[3] За повече информация виж „Методологични бележки“ на стр. 6 и 7 и виж табл. 3 от приложението.
[4] Насоки относно конструирането на тегла на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите, Евростат, Дирекция C „Макроикономическа статистика“, 03.02.2020 година:
Copyright © 2025 НСИ Всички права запазени