Използване на информационни и комуникационни технологии в домакинствата и от лицата - 2025 година

  • Начало
  • Прессъобщения
  • Използване на информационни и комуникационни технологии в домакинствата и от лицата - 2025 година

Използване на информационни и комуникационни технологии в домакинствата и от лицата - 2025 година

Основните резултати от изследването за използване на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в домакинствата и от лицата през 2025 г. показват, че:

  • 92.8% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си;
  • 86.5% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично;
  • 51.2% пазаруват онлайн за лични цели;
  • 35.9% използват глобалната мрежа за взаимодействие с административни органи и публични институции;
  • 22.5% използват генеративен изкуствен интелект.

Достъп до интернет

Запазва се тенденцията за ежегодно нарастване на домакинствата с достъп до интернет и през 2025 г. 92.8% от домакинствата в България имат достъп до глобалната мрежа в домовете си. От домакинствата, живеещи в градовете, 94.9% разполагат с интернет връзка, а при тези, живеещи в селата, относителният дял е 86.2%. Разликата в цифровата свързаност между градските и селските райони намалява и през 2025 г. тя е 8.7 процентни пункта, при 21.5 процентни пункта през 2016 година.

Югозападният район e с най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет (95.9%), следван от Североизточен и Южен централен район, съответно с 92.7 и 92.3%. Най-малко домакинства разполагат с онлайн свързаност в Северозападния район - 87.3%.

Използване на интернет от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години

През 2025 г. 86.5% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, като относителният им дял е нараснал с 4.6 процентни пункта в сравнение с предходната година. Делът на хората, които никога не са сърфирали в интернет, намалява до 7.0%.

Най-активни потребители на интернет са учащите (99.3%) и младите хора във възрастовите групи 16 - 24 и 25 - 34 години - съответно 98.2 и 96.9%, както и лицата с висше образование - 96.6%. Все повече възрастни хора се възползват от възможностите, които предоставя глобалната мрежа и през 2025 г. относителният дял на лицата на възраст 65 - 74 години, които сърфират редовно, е 59.7%.

Таблица 1. Относителен дял на лицата, използващи интернет всеки ден или поне веднъж седмично по пол, образование, възраст и трудов статус (проценти)
2024 2025
Общо 81.9 86.5
По пол
Мъже 82.8 87.1
Жени 81.1 86.0
По образование
Основно и по-ниско 62.3 70.8
Средно 81.7 86.1
Висше 94.5 96.6
По възраст
16 - 24 години 93.9 98.2
25 - 34 години 95.4 96.9
35 - 44 години 93.8 95.8
45 - 54 години 89.0 92.2
55 - 64 години 77.9 82.9
65 - 74 години 48.6 59.7
По трудов статус
Заети 93.2 96.1
Безработни 73.6 80.6
Учащи (неработещи, неактивни) 96.7 99.3
Други неактивни 57.1 63.3

Най-предпочитаното устройство за достъп до интернет e мобилен телефон (смартфон), който се използва от 85.5% от лицата, следван от лаптоп - 34.5%.

Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 75.6% посочват, че извършват телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat, Zoom, MS Teams, Webex), а най-малко участват в онлайн консултации, анкети, гласуване по граждански и политически въпроси - 6.6%.

Таблица 2. Относителен дял на лицата по цели на използване на интернет и по пол през 2025 година (проценти)
Цели Общо Мъже Жени
Комуникация
Телефонни и видео разговори по интернет 75.6 75.5 75.7
Участие в социални мрежи 71.1 69.9 72.2
Размяна на съобщения в реално време 71.0 70.6 71.3
Изпращане/получаване на имейли (е-поща) 51.8 51.1 52.5
Достъп до информация
Четене на новинарски сайтове, вестници, списания онлайн 59.6 60.7 58.4
Търсене на информация за стоки и услуги 47.0 45.2 48.7
Търсене на информация за здравето 37.0 27.7 46.1
Обществено и политическо участие
Изразяване на мнение по граждански и политически въпроси в уебсайт или в социалните медии 18.1 18.3 17.9
Участие в онлайн консултации, анкети, гласуване по граждански и политически въпроси 6.6 5.9 7.3
Професионален живот
Търсене или кандидатстване за работа по интернет 8.3 8.0 8.7
Други онлайн услуги
Интернет банкиране 31.1 31.3 30.9
Продажба на стоки и услуги чрез уебсайт или приложение 14.7 15.9 13.5
Участие в онлайн курс 9.5 8.3 10.7

През 2025 г. 22.5% от лицата използват приложения с генеративен изкуствен интелект (AI), като ChatGPT, Copilot, Gemini, BgGPT и др. за създаване на текст, изображения, програмен код, видеоматериали и други данни. Най-активни потребители са младите хора във възрастовата група 16 - 24 години (50.0%) и тези на възраст 25 - 34 години - 36.4%, при едва 3.3% за възрастните хора на 65 - 74 години. При лицата с висше образование относителният дял е 41.2%.

По-голямата част от хората използват приложения с изкуствен интелект за лични цели (20.2%), 8.4% - за професионални (свързани с работата) цели, а 5.2% се консултират с изкуствения интелект за учебни цели в рамките на формалната образователна система.сновната причина, поради която лицата не използват приложения с изкуствен интелект е, че нямат необходимост (45.5%), 9.3% не знаят как да ги използват, а 6.3% не знаят, че такива приложения съществуват.

Електронно управление (е-управление)

През 2025 г. 35.9%[1] от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с административни органи и публични институции. В сравнение с предходната година относителният им дял се е повишил с 4.1 процентни пункта.

Хората с висше образование се възползват по-често от услугите на електронното управление (65.9%), при едва 8.7% за населението с основно и по-ниско образование. По възраст най-висок е относителният дял на лицата, взаимодействащи онлайн с административни органи и публични институции във възрастовата група 35 - 44 години (49.8%), а най-нисък при тези на възраст 65 - 74 години (11.8%). Жените използват предлаганите онлайн услуги от администрацията повече от мъжете - съответно 36.8 и 35.0%.

 

[1] Относителният дял се отнася за лицата, които използват интернет за взаимодействие с административни органи и публични институции през последните 12 месеца преди интервюто.

Българските граждани използват електронното управление най-често с цел:

  • достъп до лична информация, съхранявана от административни органи и публични институции - 19.0%;
  • изтегляне на официални документи/формуляри - 16.6%;
  • получаване на информация - 15.6%;
  • подаване на данъчна декларация онлайн в уебсайта на НАП - 15.2%.

Най-малко лица подават жалби и искове онлайн, или подават искове за отпускане на помощи, обезщетения, упражняване на права - по 1.9%.

Електронна търговия

През 2025 г. всеки втори българин (51.2%[1]) пазарува онлайн за лични цели, като в сравнение с предходната година относителният дял се е увеличил с 1.4 процентни пункта. Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 53.4 и 49.0%. Най-активни при закупуването на стоки и услуги по интернет са хората на възраст 25 - 34 години (70.8%) и тези на 16 - 24 години - 67.7%. Най-малко пазаруват онлайн възрастните хора  между 65 и 74 години - 17.7%.

 

[1] Относителният дял се отнася за лицата, които купуват стоки и услуги през последните 12 месеца преди интервюто.

Най-много са пазарувалите по интернет в Югозападен и Североизточен район - съответно 62.0 и 55.0%, а най-малко - в Югоизточен район (37.7%). Наблюдава се значително разделение при използването на електронна търговия по местоживеене, като 55.0% от градското население пазарува онлайн, при 40.4% за живеещите в селата.

Таблица 3. Относителен дял на лицата, които купуват стоки и услуги за лични цели по интернет по статистически райони и по местоживеене през 2025 година (проценти)
Общо В градовете В селата
Общо 51.2 55.0 40.4
Статистически райони
Северозападен 47.5 50.4 42.0
Северен централен 47.6 53.4 35.6
Североизточен 55.0 61.0 37.3
Югоизточен 37.7 44.3 19.7
Югозападен 62.0 62.8 58.1
Южен централен 45.2 46.6 42.3

Стоките и услугите, които най-често пазаруват потребителите по интернет, са:

  • материални стоки - 95.4%[1];
  • настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори) - 39.3%;
  • транспортни услуги (напр. билет за автобус, влак, самолетен полет, таксиметров превоз) - 33.6%;
  • билети за културни или други събития - 32.7%;
  • абонамент за интернет или мобилна телефонна услуга - 25.0%;
  • филми, сериали или спортни събития като стрийминг услуга - 23.1%.

 

[1] Относителните дялове са изчислени на базата на броя лица, които купуват стоки и услуги през последните три месеца преди интервюто.

Цифрови умения

През 2025 г. 38.3% от лицата имат основни и над основните цифрови умения[1]. Най-висок е относителният дял при хората на възраст между 25 и 34 години (56.6%) и при младите хора на 16 - 24 години - 52.8%. Най-ниска е цифровата грамотност сред населението във възрастовата група 65 - 74 години, като почти половината от тях (49.8%) са без цифрови умения.

Лицата, които посочват, че са срещали в новинарски сайтове в интернет или в социалните медии информация, която считат за невярна или съмнителна, са 45.5%. От тях 42.4% проверяват нейната достоверност чрез:

  • проверка на източниците или намиране на друга информация в интернет - 76.6%[2];
  • обсъждане на информацията извън интернет с други лица или чрез използване на източници извън интернет - 49.9%;
  • проследяване на коментарите или участие в обсъждане по интернет - 44.4%.

Почти една трета от хората (29.6%) са срещали съобщения в интернет, които считат за унизителни или враждебни по отношение на групи от хора или отделни лица. Тези съобщения са били насочени основно към политически или социални възгледи (68.0%)[3], сексуална ориентация (52.6%) или расов и етнически произход - 49.1%.

Поверителност и защита на личната информация

През 2025 г. 54.4% от лицата извършват дейности, свързани с управлението на достъпа до тяхната лична информация в интернет, като най-често това са:

  • запознаване с декларациите за поверителност преди предоставяне на лична информация - 35.6%;
  • ограничаване или отказване на достъпа до информация за географското местоположение - 26.7%;
  • ограничаване на достъпа до профил или съдържание в социални мрежи, или в складово пространство в интернет - 22.9%;
  • отказване от използването на лични данни с рекламна и маркетингова цел - 22.4%.

Притеснения, че дейностите в интернет се записват с цел показване на персонализирани реклами, имат 47.0% от хората, 10.3% използват софтуер за ограничаване на възможността за проследяване на действията им в интернет, а 16.6% променят настройките на интернет браузъра си, за да ограничат броя на „бисквитките“, които се съхраняват на устройствата им.

 

[1] Индикаторът за цифрови умения е базиран на дейности, извършвани от лицата в интернет или свързани с използването на софтуер и други цифрови инструменти. За повече информация виж Методологичните бележки.

[2] Относителните дялове са изчислени на базата на броя лица, които проверяват достоверността на информацията в интернет.

[3] Относителните дялове са изчислени на базата на броя лица, които са срещали враждебни или унизителни съобщения в интернет.

 

Използване на интернет от лицата на възраст между 75 и 89 навършени години

През 2025 г. 24.9% от лицата на възраст между 75 и 89 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Относителният дял на тези, които никога не са използвали глобалната мрежа, е 59.7%, като основната причина е липса на необходимост (интернет не е полезен, интересен и т.н.) - 52.6%, за 22.8% използването на интернет е твърде сложно, а 5.8% от възрастните имат физически или психични ограничения при използване на интернет.

Основно лицата на възраст 75 - 89 години хора достъпват интернет чрез мобилен телефон или смартфон (23.9%), 3.3% използват лаптоп, а 3.1% - настолен компютър.

Дейностите, които извършват онлайн лицата в тази възрастова група най-често са:

  • телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat, Zoom, MS Teams, Webex) - 19.8%;
  • четене на новинарски сайтове, вестници, списания - 16.6%;
  • размяна на съобщения в реално време (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Messenger, Snapchat, Skype, Discord, Telegram) - 14.0%;
  • търсене на информация за здравето - 12.1%;
  • участие в социални мрежи (напр. Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok и др.) - 10.5%.

 

Методологични бележки

Изследването за използване на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в домакинствата и от лицата е част от Европейската статистическа програма и се провежда ежегодно в България съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) 2024/2182 на Европейската комисия. Изследването се финансира съвместно от НСИ и Европейската комисия съгласно подписано споразумение между двете институции. Основната му цел е получаване на надеждни сравними данни, които да отразяват разпространението и използването на ИКТ на национално и европейско ниво.

Обект на изследването са домакинствата и лицата в домакинствата. Единица на наблюдение са всички обикновени домакинства и лицата в тях на възраст от 16 до 74 навършени години, като от 2025 г. в изследването са включени и лицата на възраст от 75 до 89 години. През периода април - юни 2025 г. са анкетирани 4 258 домакинства, избрани на случаен принцип, и 8 421 лица в тези домакинства. Методът на анкетиране е персонално интервю, проведено от анкетьор, служител на НСИ. Анкетната карта за 2025 г. съдържа няколко модула, които събират информация за наличие и използване на интернет в домакинствата и от лицата, електронно правителство, електронна търговия, електронна идентификация, цифровиумения, поверителност и защита на личната информация, както и въпроси, свързани със социално-демографските характеристики на домакинствата и лицата. По време на изследването са събрани данни за три времеви интервала: към момента на интервюто, за последните три месеца преди интервюто и за последните 12 месеца преди интервюто.

Генеративният изкуствен интелект (AI) е инструмент, който може да създава ново съдържание, напр. текст, изображения, програмен код, видеоматериали или други данни, въз основа на наличната информация и моделите, които е научил от съществуващи примери.

Индикаторът за цифрови умения измерва цифровата грамотност и компетентност на хората и е базиран на избрани дейности свързани с използването на интернет и софтуер, които извършват лицата в пет специфични области: грамотност, свързана с информация и данни; комуникация и сътрудничество; решаване на проблеми; създаване на цифрово съдържание и умения за безопасност в интернет. Според разнообразието и сложността на извършваните дейности се изчисляват няколко нива на цифрови умения - без умения, ниски, основни и над основните цифрови умения.

Повече информация и данни от изследванията за използването на информационни и комуникационни технологии в домакинствата и от лицата, могат да се намерят на сайта на НСИ и в Информационна система ИНФОСТАТ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Подробни данни могат да бъдат намерени на сайта на НСИ в разделите:
Информационно общество