Реалната инфлация и „усещането” за инфлация

  • Начало
  • Реалната инфлация и „усещането” за инфлация

Реалната инфлация и „усещането” за инфлация

Във връзка с публикации в медиите относно инфлацията и индексите на потребителските цени за юни 2012 г. Националният статистически институт прави следното уточнение:

Проучванията на потребителите често показват, че хората имат „усещането“ за по-висока инфлация, отколкото показват в действителност ценовите индекси. Причините за това са:

·                 Разликата във времето на наблюдение на цените и публикуване на данните. Например индексът за юни се публикува 13 дни след края на отчетния период - през юли, а отразява изменението на цените през юни спрямо май.

·                 Разлика в модела на потребление - малко вероятно е индексът на инфлация за едно лице или домакинство да се покрива с националния индекс. Националният индекс на инфлация отразява модела на потребление средно на домакинство за страната, а не на определено семейство или лице. Всеки има индивидуален модел на потребление и неговата лична инфлация се различава от националната.

·                 Повишенията на цените привличат вниманието ни повече от пониженията и ги помним по-дълго. Склонни сме по-малко да забелязваме стабилните или намаляващите цени, които също се вземат предвид при отчитането на средния темп на инфлация.

·                 Повече забелязваме честите покупки в брой - когато мислим за инфлацията, често обръщаме твърде много внимание на промените в цените на тези продукти. Така е възможно да надценим или да подценим реалния темп на инфлацията.

·                 По-малко забелязваме редките покупки - съществена част от бюджета на домакинството отива за стоки и услуги, които купуваме по-рядко. Примери за това са големите електрически уреди, телевизорите, почивките и други. Когато мислим за инфлацията, обръщаме по-малко внимание на тези разходи и на промените в цените им.

Разликата между „усещането” за инфлация от потребителите и отчитаната инфлация се наблюдава и в други страни и е предмет на изследване от Евростат, Европейската централна банка и статистическите служби на страните - членки на ЕС.

Една от препоръките за намаляване на тази разлика е изработване на калкулатор на личната инфлация. На сайта на НСИ е поместен „Калкулатор на личната инфлация”, където всеки може да изчисли инфлацията съобразно собствените разходи.

Индексът на потребителските цени (ИПЦ) за юни 2012 г. спрямо май 2012 г. е 99.0%, т.е. месечната инфлация е минус 1.0%.

Инфлацията през месец юни традиционно е повлияна от сезонни причини, промоции и разпродажби, които обуславят отрицателните стойности през годините (табл. 1).

 

1. Инфлацията, измерена чрез ИПЦ, за периода 2002 - 2012 година

(Предходният месец = 100)

(%)

Код

Групи стоки и услуги

Юни 2002

Юни 2003

Юни 2004

Юни 2005

Юни 2006

Юни 2007

Юни 2008

Юни 2009

Юни 2010

Юни 2011

Юни 2012

00

Общ ИПЦ

-1.7

-2.2

-1.8

-1.3

-1.6

-0.4

-0.2

-0.4

-0.9

-0.9

-1.0

01

Хранителни продукти и безалкохолни напитки

-3.8

-5.4

-4.4

-4.1

-4.6

-1.4

-2.3

-2.3

-2.7

-2.4

-2.4

02

Алкохолни напитки и тютюневи изделия

1.0

0.0

0.0

0.4

0.2

0.4

2.1

0.5

0.2

0.1

0.1

03

Облекло и обувки

-0.4

-0.5

-0.5

-0.1

0.1

0.0

0.5

-0.3

-0.5

0.2

-0.3

04

Жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива

-0.1

-0.1

0.0

-0.1

0.1

0.2

0.8

0.0

0.0

0.1

0.0

05

Жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома

-0.2

0.0

-0.1

-0.1

-0.1

0.3

0.5

0.0

0.0

0.0

-0.2

06

Здравеопазване

0.0

-0.3

-0.1

0.1

0.2

0.2

0.1

2.6

0.1

0.1

-0.1

07

Транспорт

-1.0

-1.0

-0.9

2.7

0.1

0.4

3.3

2.6

0.1

-1.0

-1.8

08

Съобщения

0.0

0.0

0.0

-0.3

-0.1

-0.2

0.0

0.0

0.0

0.0

0.1

09

Свободно време, развлечения и културен отдих

-1.1

2.0

-0.4

0.1

0.8

-0.1

0.8

1.5

0.0

0.9

0.5

10

Образование

0.0

0.3

-0.3

0.0

0.2

0.1

0.4

0.0

0.0

0.4

0.0

11

Ресторанти и хотели

0.1

0.2

-0.1

0.4

0.1

0.3

1.0

0.0

0.1

0.4

0.6

12

Разнообразни стоки и услуги

0.1

-0.1

0.3

-0.1

0.2

0.3

0.6

0.8

0.2

0.2

-0.2

 

Най-голямо намаление на цените се наблюдава в групата на хранителните продукти и безалкохолните напитки, която е с най-голям принос в инфлацията за юни. Тази група има най-висок дял в общите парични разходи на домакинствата и изменението на цените на стоките в нея оказва значително влияние върху общия ИПЦ. Други групи с по-висок дял на паричните разходи са „Жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива”, „Транспорт” и „Здравеопазване”.

 

2. Изменение на цените на някои стоки от потребителската кошница на НСИ

Групи стоки представители

Средни цени - лв.

Индекси - %

май 2012

юни 2012

юни 2012 спрямо май 2012

Домати оранжерийни - 1 кг

3.08

1.85

60.0

Краставици оранжерийни - 1 кг

1.96

1.42

72.4

Зелен пипер оранжериен - 1 кг

3.28

2.48

75.6

Зелен градински фасул - 1 кг

2.91

2.19

75.1

Тиквички - 1 кг

1.53

0.77

49.9

Ранни картофи до 31.08. - 1 кг

1.32

0.84

63.8

Газ пропан-бутан за битови нужди- 1 кг

2.89

2.79

96.9

Дизелово моторно гориво за ЛТС - 1 л

2.61

2.53

97.1

Газ пропан-бутан за ЛТС - 1 л

1.26

1.19

94.3

Бензин А 95 H (безоловен) за ЛТС - 1 л

2.57

2.50

97.4

Бензин А 98 Н (безоловен) за ЛТС - 1 л

2.76

2.69

97.5

LED-LCD тeлевизор с диагонал на екрана 81 см (32") - 1 бр.

767.18

749.64

97.7