Бюджетни разходи за научноизследователска и развойна дейност (НИРД) - Бюджетни разходи за НИРД| Контакт |
|---|
| Организация | Национален статистически институт |
|---|
| Отдел | „Статистика на разходите за труд, научноизследователската и развойна дейност, иновациите и информационното общество“ |
|---|
| Лице за контакт | Надя Катеринкина |
|---|
| Длъжност | Държавен експерт |
|---|
| Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
|---|
| Електронна поща | [email protected] |
|---|
| Телефон | +359 2 9857 167 |
|---|
| Факс | |
|---|
| Актуализиране на метаданните |
|---|
| Дата на потвърждаване | 05 януари 2024 г. |
|---|
| Дата на публикуване | 05 януари 2024 г. |
|---|
| Дата на последно актуализиране | 05 януари 2024 г. |
|---|
| Статистическо представяне |
|---|
| Описание на данните | Статистическото изследване на бюджетните разходи за НИРД осигурява международно съпоставима информация за държавната подкрепа за развитие на НИРД. |
|---|
| Използвани класификации | Номенклатура за анализ и сравнение на научните програми и бюджети (NABS 2007). |
|---|
| Обхват | Бюджетните разходи за НИРД обхващат финансираната от държавния бюджет НИРД, осъществявана както на територията на страната, така и извън нея. Ежегодният членски внос в бюджета на международни научни организации, както и плащанията от бюджета, свързани с участието на Република България в двустранни и многостранни научноизследователски програми, също се третират като бюджетни разходи за НИРД. |
|---|
| Понятия и дефиниции | Показателят „Бюджетни разходи за НИРД” включва текущите разходи и разходите за придобиване на дълготрайни активи, предназначени за НИРД. В зависимост от крайната цел на научноизследователските проекти държавните бюджетни разходи за НИРД са разпределени по социално-икономически цели на базата на Номенклатурата за анализ и сравнение на научните програми и бюджети (NABS 2007). |
|---|
| Статистическа единица | Единици на наблюдение са министерства и ведомства, финансиращи НИРД. |
|---|
| Статистическа съвкупност | Изследването е изчерпателно и обхваща всички министерства и ведомства, първостепенни разпоредители с бюджетни кредити за НИРД. |
|---|
| Географски обхват (територия) | За територията на Република България. |
|---|
| Времеви обхват | от 2007 г. - последна отчетна година. |
|---|
| Базисен период | Не се прилага. |
|---|
| Мерна единица |
|---|
Хиляди левове. |
| Отчетен период |
|---|
Година. |
| Нормативна база |
|---|
| Нормативни документи и други споразумения | Европейско законодателство: · Регламент (ЕС) 2019/2152 на Европейския парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 година за европейската бизнес статистика и за отмяна на 10 правни акта в областта на бизнес статистиката; · Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1197 на Комисията от 30 юли 2020 година за установяване на технически спецификации и правила по силата на Регламент (ЕС) 2019/2152 на Европейския парламент и на Съвета за европейската бизнес статистика и за отмяна на 10 правни акта в областта на бизнес статистиката. Национално законодателство: · Закон за статистиката; · Национална статистическа програма. |
|---|
| Споделяне на данни | Не се прилага. |
|---|
| Конфиденциалност |
|---|
| Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
|---|
| Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно Закона за статистиката и Европейското законодателство конфиденциални са индивидуалните (първичните) данни на предприятията. За да се гарантира тяхната защита и невъзможността да бъдат идентифицирани, агрегираните показатели също се определят като конфиденциални, когато даден показател е получен от едно или две предприятия или когато едно предприятие формира над 85% от стойността на показателя. |
|---|
| Политика по разпространение |
|---|
| Календар за разпространение | Срокът за разпространение на статистическата информация е посочен в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
|---|
| Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ. |
|---|
| Достъп на потребителите | Данните се публикуват на интернет сайта и в информационна система ИНФОСТАТ на НСИ и са достъпни за всички потребители на статистическа информация. |
|---|
| Честота на разпространение |
|---|
Годишно. |
| Достъпност и яснота |
|---|
| Прессъобщения | |
|---|
| Публикации | |
|---|
| Онлайн база данни | Данните са достъпни за всички потребители на интернет сайта и в информационна система ИНФОСТАТ на НСИ в рубрика НИРД, иновации и информационно общество |
|---|
| Достъп до микроданни | Микроданни не се разпространяват, нито се предоставят на потребителите. |
|---|
| Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
|---|
| Методологични документи | · Методическо ръководство „Фраскати” (Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development - Frascati Manual, OECD, 2015), възприето от Евростат за статистически изследвания на научноизследователската и развойна дейност. |
|---|
| Документация за качеството | Доклад за качеството на статистическите данни за бюджетните разходи за НИРД. |
|---|
| Управление на качеството |
|---|
| Осигуряване на качеството | Прилаганата статистическа практика за осигуряване на данни за бюджетните разходи за НИРД по социално-икономически цели е в съответствие с препоръките на Методическото ръководство „Фраскати”. |
|---|
| Оценка на качеството | Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството - приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност. |
|---|
| Приложимост |
|---|
| Потребности на потребителите | Основни потребители на данните са министерства, научни организации и други потребители от страната, както и Евростат и други международни организации. |
|---|
| Удовлетвореност на потребителите | Не е провеждано изследване за удовлетвореността на потребителите. |
|---|
| Пълнота | Осигурена е необходимата пълнота на данните в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1197 на Комисията. |
|---|
| Точност и надеждност |
|---|
| Обща точност | Статистическите данни са с добра точност и надеждност. |
|---|
| Извадкови грешки | Наблюдението е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки. |
|---|
| Неизвадкови грешки | |
|---|
| Навременност и точност на представяне |
|---|
| Навременност | Данните се публикуват 6 месеца след края на отчетния период. |
|---|
| Точност на представяне | Спазват се сроковете за предоставяне на данните за бюджетните разходи за НИРД, залегнали в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
|---|
| Съгласуваност и сравнимост |
|---|
| Географска сравнимост | Данните за България са сравними с тези на останалите страни членки на Европейския съюз. |
|---|
| Сравнимост във времето | Данните са сравними във времето. |
|---|
| Съгласуваност между предметни области | Не се прилага. |
|---|
| Вътрешна съгласуваност | Различията между данните за бюджетните разходи за НИРД и разходите за осъществена НИРД, финансирани от бюджета са минимални. |
|---|
| Разходи и натовареност |
|---|
Не се прилага. |
| Ревизия на данните |
|---|
| Ревизия на данните - политика | Не се прилага. |
|---|
| Ревизия на данните - практика | Не се прилага. |
|---|
| Статистическа обработка |
|---|
| Източници на данни | Статистическо изследване на бюджетните разходи за научноизследователска и развойна дейност (НИРД). |
|---|
| Честота на събиране на данни | Годишно. |
|---|
| Събиране на данни | Изчерпателно изследване на всички министерства и ведомства, първостепенни разпоредители с бюджетни кредити за НИРД. |
|---|
| Валидиране на данни | Валидирането на данните се извършва чрез аритметически и логически контрол на входните данни и съпоставяне на изходните данни с резултатите от предходните изследвания и с данни от административни източници. |
|---|
| Обработка на данни | Изследването е изчерпателно и не се правят оценки. |
|---|
| Изглаждане | Не се прилага. |
|---|
| Коментар |
|---|