Възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризи| Контакт | 
|---|
| Организация | НСИ | 
|---|
| Отдел | Регионална статистика и географска информация | 
|---|
| Лице за контакт | Арслан АхмедовМайкъл Гердемски
 | 
|---|
| Длъжност | Началник на отделСтарши експерт
 | 
|---|
| Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 | 
|---|
| Електронна поща | [email protected][email protected]
 | 
|---|
| Телефон | +359 02 9857 751+359 02 9857 488
 | 
|---|
| Факс |  | 
|---|
| Актуализиране на метаданните | 
|---|
| Дата на потвърждаване | 03  декември  2024  г. | 
|---|
| Дата на публикуване | 03  декември  2024  г. | 
|---|
| Дата на последно актуализиране | 03  декември  2024  г. | 
|---|
| Статистическо представяне | 
|---|
| Описание на данните | Изследването обхваща броя на възникналите кризисни събития на територията на Република България през референтната година, по категории, видове събития (опасности) и по общини. Основни показатели:  Брой събития по категории и вид;Брой загинали и пострадали (ранени) лица - абсолютен брой и на 100 000 души от населението;Публични разходи за кризисни събития по направления и източник на финансиране - хил. лева; хил. евро, % от БВП.
 Методи на изчисление Загинали лица в резултат на кризисни събития на 100 000 души от населението - броят на загиналите лица е разделен на средногодишното население на съответната териториална единица и умножен по 100 000.Пострадали лица в резултат на кризисни събития на 100 000 души от населението - броят на пострадалите лица е разделен на средногодишното население на съответната териториална единица и умножен по 100 000.Изразходени средства за кризисни събития като процент от БВП - изразходените средства по направления са разделени на общия БВП на страната в хил. лева (по текущи цени) и умножен по 100. Данните за БВП са изчислени въз основа на ревизията от 18 октомври 2024 година.
 В обхвата на оценката на НСИ за извършените разходите през референтната година за кризисни събития в сектор „Държавно управление“ са включени следните дейности от раздел VI на Единната бюджетна класификация (ЕБК): Управление на държавния резерв и военновременните запаси;Противопожарна охрана;Неотложна дейност по защита на населението и националното стопанство;Отбранително-мобилизационна подготовка, поддържане на запаси и мощности;Превантивна дейност за намаляване на вредните последствия от бедствия и аварии;Ликвидиране на последици от стихийни бедствия и производствени аварии;Доброволни формирования за защита при бедствия;Международни програми и споразумения, дарения и помощи от чужбина;Други дейности за защита на населението при стихийни бедствия и аварии;Геозащита;Безопасност и съхраняване на радиоактивни отпадъци;Извеждане на ядрени съоръжения от експлоатация.
 При наличие на извънредни кризисни събития през годината, допълнително се оценяват извършените за тях разходи, извън изброените по-горе дейности от ЕБК. | 
|---|
| Използвани класификации | Събития и опасности по вид (в съответствие със SENDAI);Единен класификатор на административно-териториалните и териториалните единици в Република България (EKATTE);Единна бюджетна класификация (ЕБК).
 | 
|---|
| Обхват | Кризисни събития/опасности - земетресения, движения на земни маси, вулканична дейност, бури, екстремни температури, сурови зимни условия, наводнения, лавини, кални потоци, суши, пожари, инфекциозни заболявания при хората и животните, включително зоонози, нашествия на вредители, космически явления, промишлени, транспортни и други аварии, деградиране на околната среда и други, в т.ч. техните подкатегории.  | 
|---|
| Понятия и дефиниции | • Бедствие е значително нарушаване на нормалното функциониране на обществото, предизвикано от природни явления и/или от човешка дейност и водещо до негативни последици за живота или здравето на населението, имуществото, икономиката и за околната среда, предотвратяването, овладяването и преодоляването на което надхвърля капацитета на системата за обслужване на обичайните дейности по защита на обществото. • Инцидент е непредвидимо или трудно прогнозируемо, ограничено по време и пространство действие, с висока интензивност на сили или вследствие на човешка дейност, застрашаващо живота или здравето на хора, имуществото или околната среда. • Авария е инцидент от голям мащаб, включващ пътища, магистрали и въздушен трафик, пожар, разрушаване на хидротехнически съоръжения, инциденти, причинени от дейности в морето, ядрени инциденти и други екологични и промишлени аварии, причинени от дейности или действия на човека. • Опасност е опасно явление, вещество, човешка дейност или състояние, което може да причини загуба на човешки живот, травми или други последици за здравето, имуществени щети, загуба на поминък и услуги, социални и икономически сътресения или увреждане на околната среда. • Реагиране - действията, които са предприети непосредствено преди, по време на или незабавно след бедствието с цел спасяване на човешки живот, намаляване на въздействията върху здравето, осигуряване на обществената безопасност и на основните потребности на засегнатите хора. • Възстановяване - възобновяване или подобряване на поминъка, здравето, икономическите, физическите, социалните, културните и природните активи, системи и дейности на засегнатото от бедствие население при спазване на принципите на устойчивото развитие и „да изградим отново, но по-добре“ с цел избягване или намаляване на бъдещия риск от бедствия. • Превенция - организационни и физически дейности (мерки), насочени към избягване или намаляване на негативните последици от бедствия, например изграждане на защитни съоръжения, почистване на речни легла и други. • Готовност - дейности (мерки) за повишаване на знанията и способностите на държавни структури, организации, общности и хора, които спомагат за предвиждането, реагирането и ликвидирането на последствията от вероятни, неизбежни, случващи се или случили се бедствия, постигнати в резултат на предварително предприети действия - напр. провеждане на обучения, учения, тренировки, закупуване на техника и лични предпазни средства и други.  | 
|---|
| Статистическа единица | Възникнало кризисно събитие - бедствие, авария, инцидент или криза. | 
|---|
| Статистическа съвкупност | Изчерпателно изследване сред общинските администрации. Всички събития, довели до човешки щети и материални загуби, настъпили на територията на страната в рамките на отчетната година.  | 
|---|
| Географски обхват (територия) | Настъпили кризисни събития на територията на Република България през отчетната година.  | 
|---|
| Времеви обхват | По различна методология: 2021 - 2023 година;2009 - 2020 година;2004 - 2008 година.
 | 
|---|
| Базисен период | Не се прилага. | 
|---|
| Мерна единица | 
|---|
|   | 
| Отчетен период | 
|---|
| Календарна година. | 
| Нормативна база | 
|---|
| Нормативни документи и други споразумения |  | 
|---|
| Споделяне на данни | Данните се предоставят съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. | 
|---|
| Конфиденциалност | 
|---|
| Конфиденциалност - политика |  | 
|---|
| Конфиденциалност - защита на данните |  | 
|---|
| Политика по разпространение | 
|---|
| Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | 
|---|
| Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488   | 
|---|
| Достъп на потребителите | Данните се публикуват:  | 
|---|
| Честота на разпространение | 
|---|
| Годишно. | 
| Достъпност и яснота | 
|---|
| Прессъобщения | Годишно. | 
|---|
| Публикации | - | 
|---|
| Онлайн база данни | https://www.nsi.bg/bg/node/19887 | 
|---|
| Достъп до микроданни | Анонимизирани индивидуални данни (в контекста на изследването - на общинско ниво) могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели http://www.nsi.bg/bg/node/575/    | 
|---|
| Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка съгласно Правилника за разпространение на статистическите продукти и услуги на НСИ http://www.nsi.bg/bg/node/564/ | 
|---|
| Методологични документи | https://nsi.bg/bg/node/19887/ | 
|---|
| Документация за качеството | - | 
|---|
| Управление на качеството | 
|---|
| Осигуряване на качеството | Включва строг аритметичен и логически контрол на входните данни.  | 
|---|
| Оценка на качеството | Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството - приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност. | 
|---|
| Приложимост | 
|---|
| Потребности на потребителите | Основни потребители на статистическа информация от изследването са: Министерства и ведомства;Общински администрации;Неправителствени и научни организации;Заинтересовани лица.
 | 
|---|
| Удовлетвореност на потребителите | Не е провеждано специализирано изследване за удовлетвореността на потребителите.  | 
|---|
| Пълнота | Неприложимо. | 
|---|
| Точност и надеждност | 
|---|
| Обща точност | Статистическите данни са с добра точност и надеждност.  | 
|---|
| Извадкови грешки | Наблюдението е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки. | 
|---|
| Неизвадкови грешки | Не се прилага.  | 
|---|
| Навременност и точност на представяне | 
|---|
| Навременност | Данните се публикуват съгласно Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | 
|---|
| Точност на представяне |  | 
|---|
| Съгласуваност и сравнимост | 
|---|
| Географска сравнимост | Данните са сравними на всички териториални нива. | 
|---|
| Сравнимост във времето | Частично лимитирана, което е обусловено от използването на различна методология и инструментариум през годините.  | 
|---|
| Съгласуваност между предметни области | Осигурена е съгласуваност на данните за: пожари, пътнотранспортни, железопътни, авиационни и воднотранспортни произшествия, вирусни заболявания (умирания по причини), свлачища. | 
|---|
| Вътрешна съгласуваност | Вътрешната съгласуваност се осигурява посредством прилагането на строги правила за валидиране.  | 
|---|
| Разходи и натовареност | 
|---|
| НСИ полага необходимите усилия за намаляване на натовареността на респондентите. Разработената от НСИ онлайн базирана Информационна система „Бизнес статистика“ и осигурената методологическа и техническа помощ на респондентите по време на отчетната кампания са високо оценени от респондентите и спомагат за реалното намаляване на тяхната натовареност. | 
| Ревизия на данните | 
|---|
| Ревизия на данните - политика | Националната политика допуска ревизирането на вече публикувани данни, ако има сериозни основания за това.  | 
|---|
| Ревизия на данните - практика | Ревизираните данни заместват вече публикуваните във възможно най-кратки срокове, след като е направена ревизията. | 
|---|
| Статистическа обработка | 
|---|
| Източници на данни | Общински администрации;За пътнотранспортни аварии (произшествия) - Министерство на вътрешните работи (МВР);За железопътни аварии (произшествия) - Национална компания железопътна инфраструктура;За въздухоплавателни и морски аварии (произшествия) - Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт;За пожари - АИС „Произшествия - ПБЗН“ на МВР;За свлачища - Регистър на свлачищните райони, Министерство на регионалното развитие и благоустройството;За вирусни заболявания (за 2021 и 2022 г.) - Изследване „Умирания по причини и смъртност по причини“ на НСИ;За кризисни събития с обявено бедствено положение - ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“ на МВР;Финансови данни за извършени публични разходи - Изследване „Разходи на сектор държавно управление“ на НСИ, по данни на Министерство на финансите (МФ);Годишен доклад за изпълнението на държавния бюджет, МФ;Закон за държавния бюджет на Република България.
 | 
|---|
| Честота на събиране на данни | Годишно. | 
|---|
| Събиране на данни | Данните се събират посредством статистическия формуляр „Справка за бедствия, аварии, инциденти и кризи“ на хартиен носител и/или чрез онлайн въвеждане на информацията в Информационна система „Бизнес статистика“ на НСИ. Респонденти са общинските администрации. Бази данни от специализирани административни регистри на МВР, НКЖИ, МРРБ, НБРПВВЖТ и НИМХ. | 
|---|
| Валидиране на данни | Валидирането на данните се извършва чрез: аритметически и логически контрол на входните данни;проверка за съпоставимост, спрямо данните, докладвани от допълнителните източници на информация.
 | 
|---|
| Обработка на данни | Възникналите събития с общонационален мащаб (например пандемията от COVID-19) се отчитат като събития във всяка от областите, но като едно единствено събитие общо за страната. | 
|---|
| Изглаждане |  | 
|---|
| Коментар | 
|---|
| Статистически справки за дейността на бюджетните предприятия и банките за 2022 година: Справка № 13: Справка за възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризи през 2022 г. |