Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | "Годишна бизнес статистика" |
Лице за контакт | Светослава Филипович |
Длъжност | Началник на отдел |
Адрес | ул. "П. Волов" № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 179 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Изследването по СБС на нефинансовите предприятия обхваща сектори от B до N (без К) и раздел S95, съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008), които са обособени в четири анекса - Промишленост (B, C, D и E), Строителство (F), Търговия (G) и Услуги (H, I, J, L, M, N и S95). За периода 2002 - 2007 г. данните са разработвани по Националната класификация на икономическите дейности (НКИД-2003), като са наблюдавани само сектори от С до I и сектор К. От 2008 г. данните се разработват по КИД-2008. Годишните данни на нефинансовите предприятия са агрегирани по сектори (1-ви знак по КИД-2008 и НКИД-2003). Годишни данни по големина на предприятията: Показателите се публикуват на ниво сектор (1-ви знак по КИД-2008 и НКИД-2003) и по групи според броя на заетите лица. Годишни регионални данни: На регионално ниво се публикуват три показателя на ниво сектор (1-ви знак по КИД-2008 и НКИД-2003) и по статистически райони (NUTS). Видът и съдържанието на показателите и агрегационните нива отговарят напълно на изискванията на Европейските регламенти по СБС, подробно описани в "Нормативна база" - документи и споразумения. |
Използвани класификации |
|
Обхват | Нефинансовите предприятия, класифицирани в сектори от B до N (без К) и раздел S95 по КИД-2008 от референтната 2008 г.; сектори от С до I и сектор К по НКИД-2003 за периода 2002-2007 година. |
Понятия и дефиниции | Основните показателите по СБС са:
|
Статистическа единица | Основната единица на наблюдението по СБС е предприятие. От годишните данни на предприятията се изчисляват общите показатели по СБС и данните по групи според броя на заетите лица. Предприятието е най-малката организационна единица, произвеждаща стоки или услуги, която взема самостоятелно управленски решения. Предприятието извършва една или няколко дейности на едно или повече места. Предприятието може да бъде самостоятелна юридическа единица. Другата използвана единица на наблюдението по СБС е местна единица, която представлява обособена автономна част от предприятието (работилница, фабрика, склад, офис, магазин и др.), разположена на територията на страната, от където се извършват една или няколко дейности и има поне един зает (дори на непълно работно време). Данните за местните единици се попълват от предприятието в "Справка за местните единици", която е неразделна част от годишния отчет за дейността, и се използват за изчисляването на регионалните данни по СБС. |
Статистическа съвкупност | Наблюдението по СБС е изчерпателно и статистическата съвкупност се формира от всички нефинансови предприятия, класифицирани в сектори от B до N (без К) и раздел S95 по КИД-2008 от референтната 2008 г. и сектори от С до I и сектор К по НКИД-2003 за периода 2002-2007 година. |
Географски обхват (територия) | Данните се отнасят за дейността на нефинансовите предприятията, извършвана на територията на страната. |
Времеви обхват | От 2008 г. (данните са изчислени по КИД-2008), 2002-2007 г. (данните са изчислени по НКИД-2003). |
Базисен период | Не се прилага. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Основни източници на данни за изчисляване на показателите по СБС за нефинансовите предприятия са:
|
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | Изчерпателно за всички нефинансови предприятия в обхвата на изследването по СБС. |
Валидиране на данни | Валидирането на данните се извършва чрез допълнителен логически контрол на входните данни и съпоставяне на изходните данни с резултатите от предходните години и други изследвания в НСИ. |
Обработка на данни | Наблюдението е изчерпателно и не се прави допълнителна оценка на данните. Показателите по СБС се изчисляват на ниво предприятие (местна единица) и се агрегират в съответствие с изискванията на регламентите по СБС. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Включва усъвършенстване на системата за събиране на първичните данни чрез онлайн базираната информационна система "Бизнес статистика", осигуряваща строг аритметичен и логически контрол на входните данни. Извършва се и допълнителен логически контрол на изход при установени различия в стойностите на даден показател между две последователни години извън определени граници, а също и сравнение с резултатите от други изследвания в НСИ - Краткосрочна бизнес статистика, Продком, Външна търговия, Работна сила. |
Оценка на качеството | Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството - приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Основни потребители на данните по СБС са:
|
Удовлетвореност на потребителите | Не е правено проучване на удовлетвореността на потребителите, но няма регистрирани случаи на неизпълнени заявки за предоставяне на информация. |
Пълнота | За периода 2002-2008 г. изискванията на Европейските регламенти са изпълнени с малки изключения, но от 2009 г. общото съответствие е 100%. |
Степен на пълнота на данните | Пълно съответствие - 100% |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Статистическите данни са с добра точност и надеждност. |
Извадкови грешки | Наблюдението по СБС е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки. |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Не се прилага. |
Степен на свръхобхват | Не се прилага. |
Дял на общите единици | 100% |
Грешки при измерването | Не се прилага. |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. |
Грешки при обработката | Не се прилага. |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. |
Сезонно изглаждане | Не се прилага. |
Ревизия на данните - политика | Националната политика, както и тази на Евростат, допуска ревизирането на вече публикувани данни, ако има сериозни основания за това. Всички направени ревизии на националните данни се отразяват и в агрегираните данни за Европейския съюз. |
Ревизия на данните - практика | Ревизираните данни заместват вече публикуваните във възможно най-кратки срокове, след като е направена ревизията. |
Ревизия на данните - средна стойност | - |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Сроковете за публикуване на данните по СБС на национално ниво са t+18 месеца за окончателните данни. В Евростат предварителните и окончателните данни по СБС се изпращат съответно в срок t+10 и t+18 месеца, където t е отчетната година. |
Лаг във времето - първи резултати | t+10 |
Лаг във времето - окончателни резултати | t+18 |
Точност на представяне | Сроковете за публикуване стриктно се спазват. |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Не се прилага. |
Съгласуваност и сравнимост | |
100% | |
Географска сравнимост | Методиката за изчисляването на показателите по СБС е напълно хармонизирана с изискванията на Европейското законодателство в областта на СБС, което осигурява сравнимост на данните между Р България и всички страни членки, които също са изпълнили тези изисквания. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага. |
Сравнимост във времето | Сравнимостта на данните е лимитирана от използването на различните класификации на икономическите дейности (КИД-2008 и НКИД-2003), доколкото има разминаване в обхвата на дадена дейност. Динамичните редове с данни са напълно съпоставими за периодите 2008 - последна отчетена година и 2002-2007 година. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | 2008-2019 г. за публикуваните данни на национално ниво |
Съгласуваност между предметни области | От направено проучване на Евростат за различията между логически обвързани данни от различни изследвания е установено, че данните се разминават в границите от 1%, което е напълно нормално и се обяснява с различна методология или източник. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | 100% методологическа съпоставимост за показателя "Оборот". |
Съгласуваност с националните сметки | Максимално възможната степен. |
Вътрешна съгласуваност | Между взаимосвързаните серии с данни по СБС (общ модул и данни по групи според броя на заетите лица) няма никакви различия, а между общите и регионалните данни различията са методологически - първите се изчисляват на база предприятие, а вторите на база местна единица.
|
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | - |
Публикации | - |
Онлайн база данни | Данните по СБС са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика: Бизнес статистика - Годишна бизнес статистика - Структурна бизнес статистика - Нефинансови предприятия:
|
Таблици с данни - консултации | Консултациите се извършват предимно по телефона и няма система за тяхното броене. |
Достъп до микроданни | Не са достъпни. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Метаданни - консултации | Консултациите се извършват предимно по телефона и няма система за тяхното броене. |
Методологични документи | Методологическо ръководство по СБС на Евростат, базирано на Европейското законодателство в областта на СБС и хармонизираното национално законодателство в същата област. |
Степен на пълнота на метаданните | 100% |
Документи за качеството | Национални доклади за качество съгласно Регламентите по СБС. |
Разходи и натовареност | |
НСИ полага изключителни усилия за намаляване натовареността на респондентите. Пример за това е подписаното споразумение "Единна входна точка" между НСИ и Националната агенция за приходите за еднократно представяне на годишните отчети и ползване на данните и от двете институции. Разработената от НСИ онлайн базирана информационна система "Бизнес статистика" и осигурената методологическа и техническа помощ на респондентите по време на отчетната кампания са високо оценени от респондентите и спомагат за реалното намаляване на тяхната натовареност. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Регламент (ЕС) № 223/2009 от 11 март 2009 г. дефинира общи правила за определяне и защита на конфиденциалните данни и начините за изпращането и използването им в Евростат. Законът за статистиката също гарантира опазването на статистическата тайна и използването на индивидуалните данни на предприятията само за статистически цели. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно Закона за статистиката и Европейското законодателство конфиденциални са индивидуалните (първичните) данни на предприятията. За да се гарантира тяхната защита и невъзможността да бъдат идентифицирани, агрегираните показатели също се определят като конфиденциални, когато:
|
Коментар |