Европейска SDMX структура за метаданни (ESMS)
Контакт | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Организация | Национален статистически институт | ||||||||||
Отдел | „Статистика на пазара на труда” | ||||||||||
Лице за контакт | Жана Герон Диана Тотева Цвета Костова | ||||||||||
Длъжност | държавен експерт държавен експерт главен експерт | ||||||||||
Адрес | ул. „П. Волов”№ 2, София 1038 | ||||||||||
Електронна поща | |||||||||||
Телефон | (+359 2) 9857 549 (+359 2) 9857 664 (+359 2) 9857 619 | ||||||||||
Факс | |||||||||||
Актуализиране на метаданните | |||||||||||
Дата на потвърждаване | 30 март 2017 г. | ||||||||||
Дата на публикуване | 02 септември 2016 г. | ||||||||||
Дата на последно актуализиране | 30 март 2017 г. | ||||||||||
Статистическо представяне | |||||||||||
Описание на данните | Тримесечни данни от наблюдението на работната сила Наблюдението на работната сила е извадково статистическо изследване, провеждано чрез домакинствата. Основната цел на изследването е да осигури данни за икономическата активност на населението на 15 и повече навършени години и за основните характеристики на заетите и безработните лица и лицата извън работната сила в Република България. | ||||||||||
Използвани класификации | В наблюдението на работна сила се използват класификации, хармонизирани с действащите международни класификации по отношение на икономическите дейности, професиите, степените на завършено образование и други. Основните класификации са:
| ||||||||||
Обхват | Наблюдението обхваща лицата на 15 и повече навършени години, живеещи в обикновените домакинства в страната. | ||||||||||
Понятия и дефиниции | Наблюдението на работната сила осигурява оценки за основните характеристики на пазара на труда, като заетост, безработица, неактивност, професии, икономически дейности, продължителност на работното време и други, както и социално-демографски характеристики като пол, възраст, местоживеене (град/село), образование и други. Основните дефиниции, използвани в наблюдението, са в съответствие с препоръките на Международната организация на труда и законодателството на Европейския съюз. Дефиницията за безработица е съгласно Регламент на Европейската комисия (EК) № 1897/2000. Заети са лицата на 15 и повече навършени години, които през наблюдавания период, който е една календарна седмица:
Безработни са лицата на възраст 15 - 74 навършени години, които:
Заетите и безработните лица съставляват работната сила (икономически активното население). Коефициент на икономическа активност - относителен дял на икономически активното население от населението на същата възраст. Коефициент на заетост - относителен дял на заетите лица от населението на същата възраст. Коефициент на безработица - относителен дял на безработните лица от икономически активното население (работната сила). Продължителност на безработицата - определя се като по-краткия от следните два периода:
Продължително безработни лица - лицата, които са безработни от една година и повече. Коефициент на продължителна безработица - относителен дял на продължително безработните лица от икономически активното население (работната сила). Лица извън работната сила (текущо икономически неактивно население) - лицата на 15 и повече навършени години, които не са нито заети, нито безработни през наблюдавания период. В тази група се отнасят и лицата, които са в отпуск за отглеждане на дете до 2-годишна възраст. Обезкуражени лица - лицата на 15 и повече навършени години, които желаят да работят, но не търсят активно работа, защото предполагат, че няма да намерят. Продължителност на работно време - разпределението на лицата според продължителността на работното време - пълно или непълно, е извършено въз основа на преценката на анкетираните лица. Фактическото седмично работно време се отнася за броя на часовете, вкл. извънредните, през които лицето работи в рамките на наблюдавания период на основната си работа. Статус в заетостта - според статуса в заетостта лицата се класифицират в следните групи:
Икономическа дейност - определя се от вида на производството или извършваните услуги от предприятието или поделението, където е основната работа на лицето. Икономически сектори - разпределението на заетите по икономически сектори е извършено чрез групиране на икономическите дейности по следния начин:
Професия - определя се от вида на работата, която извършва лицето към наблюдавания период. | ||||||||||
Статистическа единица | Лица | ||||||||||
Статистическа съвкупност | Наблюдението на работната сила обхваща постоянното население на страната. | ||||||||||
Географски обхват (територия) | За територията на Република България. | ||||||||||
Времеви обхват | Първо тримесечие 2003 - четвърто тримесечие 2016 | ||||||||||
Базисен период | Не се прилага. | ||||||||||
Мерна единица | |||||||||||
Основната част от абсолютните данни представляват брой лица и са посочени в хиляди, а коефициентите - в %. Продължителността на фактическото работно време е представено в часове. | |||||||||||
Отчетен период | |||||||||||
За всяко лице, включено в извадката, наблюдаваният период е една календарна седмица (от понеделник до неделя). В рамките на всяко тримесечие извадката е равномерно разпределена във всички 13 календарни седмици. | |||||||||||
Нормативна база | |||||||||||
Нормативни документи и други споразумения | Концепциите и дефинициите, използвани в изследването на работната сила, са в съответствие с:
| ||||||||||
Споделяне на данни | Не се прилага. | ||||||||||
Конфиденциалност | |||||||||||
Конфиденциалност - политика | Опазването на тайната на индивидуалните данни е гарантирано съгласно:
| ||||||||||
Конфиденциалност - защита на данните | Индивидуални данни не се публикуват, спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката. Индивидуалните анонимизирани данни, които се предоставят за изследователски и научни цели, не съдържат административна информация, като лични данни и адрес, позволяващи директна идентификация. Извършва се и допълнително агрегиране на данните по отделни променливи.
| ||||||||||
Политика по разпространение | |||||||||||
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. Основните резултати от наблюдението на работната сила се разпространяват тримесечно чрез прессъобщение и на интернет сайта на НСИ - 45 дни след края на тримесечието. | ||||||||||
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488 | ||||||||||
Достъп на потребителите | Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда и в Информационната система ИНФОСТАТ в съответствие със Закона за статистиката (Глава 5) и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени. Достъпността от всички потребители до резултатите от статистическите изследвания и тяхната равнопоставеност са регламентирани в Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на Националния статистически институт. | ||||||||||
Честота на разпространение | |||||||||||
Тримесечно | |||||||||||
Достъпност и яснота | |||||||||||
Прессъобщения | Прессъобщения с основните резултати от наблюдението на работната сила се публикуват на интернет сайта на НСИ (www.nsi.bg) всяко тримесечие съгласно Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | ||||||||||
Публикации | Няма | ||||||||||
Онлайн база данни | Подробни резултати от наблюдението на работната сила са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда - Наблюдение на работната сила - Тримесечни данни: http://www.nsi.bg/bg/node/3992, както и в информационната система ИНФОСТАТ. | ||||||||||
Достъп до микроданни | Анонимизирани индивидуални данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели: http://www.nsi.bg/bg/node/575 | ||||||||||
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. | ||||||||||
Методологични документи |
| ||||||||||
Документация за качеството | Отчети по качеството 2008, 2009, 2010 г. са налични на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/756 | ||||||||||
Управление на качеството | |||||||||||
Осигуряване на качеството | Осигуряването на качеството в наблюдението на работната сила се извършва в съответствие с политиката и програмата за управление на качеството в НСИ. НСИ следва и програма за изпълнение на препоръките на Работна група на Евростат за качеството на наблюдението на работната сила. | ||||||||||
Оценка на качеството | Ежегодно се подготвят доклади за качеството на наблюдението на работната сила, съдържащи информация за различните аспекти на качеството. | ||||||||||
Приложимост | |||||||||||
Потребности на потребителите | Основни потребители на статистическа информация от наблюдението на работната сила са:
- Европейска комисия - Главна дирекция „Заетост” и други дирекции; - Евростат - отдел „Пазар на труда” и други отдели в Евростат; - Европейска централна банка; - Организация за икономическо сътрудничество и развитие; - Международна организация на труда; - ЮНЕСКО; - УНИЦЕФ.
- Министерства и държавни агенции; - Българска народна банка; - Синдикати; - Организации на работодателите; - Неправителствени организации; - Научни организации и институти; - Отделни фирми и организации - за собствени маркетингови проучвания или консултантски услуги. | ||||||||||
Удовлетвореност на потребителите | Няма информация. | ||||||||||
Пълнота | Наблюдението на работната сила в България обхваща всички задължителни променливи, съгласно законодателството на Европейския съюз по отношение на наблюдението на работната сила. | ||||||||||
Точност и надеждност | |||||||||||
Обща точност | Наблюдението на работната сила се извършва върху двустепенна гнездова извадка, включваща около 19.6 хил. домакинства всяко тримесечие (около 0.65% от домакинствата в страната). Както при всяко извадково изследване резултатите са обременени от грешки, дължащи се на извадката, както и на други грешки, свързани с невъзможността да бъдат анкетирани някои от единиците в извадката, възможни грешки при регистрацията на отговорите, обработката и други. | ||||||||||
Извадкови грешки | За оценка на стохастичната точност на резултатите от наблюдението тримесечно се изчисляват коефициенти на вариация (относителни стандартни грешки) и интервали на доверителност (обхватът от стойности, които в 95% от случаите съдържат истинската стойност на показателя в генералната съвкупност) по основни показатели.
| ||||||||||
Неизвадкови грешки | Относителен дял на неанкетираните домакинства - % 1
1 Не са вкючени необитаемите жилища. Данни за четвърто тримесечие на 2016 година
| ||||||||||
Навременност и точност на представяне | |||||||||||
Навременност | Основните резултати от наблюдението на работната сила се обявяват 45 дни след края на съответното тримесечие. | ||||||||||
Точност на представяне | Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | ||||||||||
Съгласуваност и сравнимост | |||||||||||
Географска сравнимост | Поради единството на използваните принципи, променливи, дефиниции и класификации е налице висока степен на сравнимост на резултатите от наблюдението на работната сила между страните-членки на ЕС. | ||||||||||
Сравнимост във времето | От 2003 г. се въвежда непрекъснато наблюдение на работната сила, осигуряващо средни тримесечни и годишни оценки. От същата година започва прилагането на хармонизираната дефиниция за безработица, съгласно Регламент No 1897/2000. От първото тримесечие на 2012 г. е въведен нов подход при претеглянето на единиците от извадката за наблюдението на работната сила, чието влияние трябва да се има предвид при ползването на данните от наблюдението на работната сила. Основните промени се състоят в следното:
Върху сравнимостта на резултатите от наблюдението с предходни години оказва влияние и различието в данните за населението между текущата демографска статистика (използвани при първоначалната оценка на резултатите от наблюдението през 2010 и 2011 г.) и тези, получени при Преброяването на населението към 1 февруари 2011 година. Поради наличието на нови оценки за населението на база на Преброяване 2011 и промените в начина на претегляне на резултатите от наблюдението на работната сила са подготвени и поместени на интернет сайта на НСИ ревизирани тримесечни и годишни данни за 2010 и 2011 година. Вследствие на посочените промени ревизираните данни за 2010 г. не са напълно съпоставими с данните за предишни години. | ||||||||||
Съгласуваност между предметни области | Съгласуваност с данните за населението Оценките на текущата демографска статистика за населението на страната (по пол, местоживеене, възрастови групи, области) се използват при претеглянето на резултатите от извадката при наблюдението на работната сила, като се използват последните налични оценки. От 2012 г. от данните за населението, използвани при оценката на резултатите от наблюдението на работната сила, са изключени лицата, живеещи в колективни домакинства (които са извън обхвата на изследването). Съгласуваност с оценките за заетите лица по методологията на Национални сметки Национални сметки използват информация от различни източници, които се комбинират с оглед да се получи възможно най-изчерпателна и съвместима с другите показатели на Национални сметки оценка, в резултат на което данните за заетите лица според Национални сметки могат да се различават от тези на използваните източници. Основното различие с данните от Наблюдението на работната сила е по отношение на броя на заетите лица в селското стопанство. При оценката на данните за самостоятелно заетите лица в селското стопанство Национални сметки използват данни от преброяването на земеделските стопанства и извадкови изследвания на земеделските стопанства, провеждани от Министерство на земеделието и храните. Между Наблюдението на работната сила и Национални сметки съществуват и концептуални различия като например:
Като цяло данните на Национални сметки са по-подходящи за измерване и анализ на заетостта като влагане на труд, докато данните на Наблюдението на работната сила са по-походящи за анализ на труда като социално явление. Съгласуваност с данните от Наблюдението на наетите лица, работната заплата и другите разходи за труд Основното различие в данните между двете изследвания се състои в това, че наблюденията на наетите лица, средствата за работна заплата и другите разходи за труд осигуряват данни за лицата, които са в трудово правоотношение с работодател съгласно Кодекса на труда или в служебно правоотношение по Закона за държавния служител, докато Наблюдението на работната сила обхваща и лица, наети на работа по друг вид договор или без договор, както и самостоятелно заетите лица (работодатели, лица, работещи за своя сметка, и лица, работещи без формално заплащане в семеен бизнес). За разлика от Наблюдението на работната сила в броя на наетите лица по трудово и служебно правоотношение се включват лицата в отпуск за отглеждане на деца до 2-годишна възраст, но се изключват лицата, работещи в дейностите по отбрана и опазване на обществения ред. Различията в единиците на наблюдение, в наблюдавания период, в начина на класифицирането на данните по икономически дейности, в принципите на териториално отнасяне (по местоживеене/по месторабота) и др. също оказват влияние върху сравнимостта на резултатите. Съгласуваност с данните за регистрираните безработни Основните методологически различия между Наблюдението на работната сила и данните на Агенцията по заетостта са следните:
Наблюдението на работната сила е извадково анкетно изследване, при което информацията се получава от самите лица, докато данните на Агенцията по заетостта се основават на регистри и имат изчерпателен характер. | ||||||||||
Вътрешна съгласуваност | Поради закръгляването на данните директно от компютър, в някои случаи общите данни могат да се различават незначително от сумата на отделните групи, включващи се в тях. | ||||||||||
Разходи и натовареност | |||||||||||
Средната продължителност на интервюто по наблюдението на работната сила на едно лице е около 15 минути. Продължителността на интервюто зависи от статуса на отделното лице и поредността на участие в наблюдението. | |||||||||||
Ревизия на данните | |||||||||||
Ревизия на данните - политика | Ревизия на вече публикувани данни обикновено не се прави. По изключение ревизия на данните може да се направи след получаване на нови оценки за населението при преброяване. | ||||||||||
Ревизия на данните - практика | Поради наличието на нови оценки за населението на база на Преброяване 2011 и промените в начина на претегляне на резултатите от наблюдението на работната сила са подготвени и поместени на сайта на НСИ ревизирани тримесечни данни за 2010 и 2011 година. | ||||||||||
Статистическа обработка | |||||||||||
Източници на данни | Източник на данните е наблюдението на работната сила, което се извършва върху извадка от около 19.6 хил. домакинства от цялата страна. | ||||||||||
Честота на събиране на данни | Тримесечно | ||||||||||
Събиране на данни | Данните се събират с помощта на хартиена анкетна карта чрез провеждането на персонално интервю с лицата (на възраст 15 и повече навършени години) от домакинствата, включени в извадката. | ||||||||||
Валидиране на данни | В процеса на въвеждане на информацията от анкетните карти в компютър се извършва логически контрол. Преди публикуване на информацията се извършват допълнителни проверки за съвместимост. | ||||||||||
Обработка на данни | Попълнените анкетни карти се кодират и въвеждат на персонален компютър в ТСБ. Масивите с данни се изпращат в НСИ, където на национално равнище се извършва допълнителен контрол и претегляне на първичните данни. Претеглените данни се групират по различни признаци и се оформят в таблици за разпространение и публикуване. | ||||||||||
Изглаждане | Не се прилага. | ||||||||||
Коментар |