Завършили по степени на образование, статистически зони, статистически райони и области


Динамичен ред: Edu_2.8.9.xls

ЗАВЪРШИЛИ ПРЕЗ 2017 Г. ПО СТЕПЕНИ НА ОБРАЗОВАНИЕ, СТАТИСТИЧЕСКИ ЗОНИ, СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ И ОБЛАСТИ
(Брой)
Статистически зони,
статистически райони и
области
Основно образование 1
Общо общообра-зователни училища специални училища професионални паралелки с прием след VІ и VІІ клас училища по изкуствата и спортни училища професионални гимназии с прием след VІІ клас
Общо 113 250 101 275 106 1 049 1 029 9 791
Северна и Югоизточна България 57 948 52 563 46 479 340 4 520
Северозападен 12 995 12 267 2 59 59 608
Видин 1 567 1 426 - 27 - 114
Враца 2 995 2 944 - 14 10 27
Ловеч 2 278 2 232 - - - 46
Монтана 2 270 2 101 2 - - 167
Плевен 3 885 3 564 - 18 49 254
Северен централен 13 037 11 477 13 49 63 1 435
Велико Търново 3 605 3 202 - - 44 359
Габрово 1 689 1 384 5 5 19 276
Разград 2 060 1 932 1 - - 127
Русе 3 186 2 845 - - - 341
Силистра 2 497 2 114 7 44 - 332
Североизточен 14 284 13 259 14 76 53 882
Варна 7 399 6 692 1 76 - 630
Добрич 2 338 2 186 - - 53 99
Търговище 1 686 1 636 13 - - 37
Шумен 2 861 2 745 - - - 116
Югоизточен 17 632 15 560 17 295 165 1 595
Бургас 6 870 6 103 - - 86 681
Сливен 3 578 3 273 17 77 26 185
Стара Загора 5 060 4 391 - 6 53 610
Ямбол 2 124 1 793 - 212 - 119
Югозападна и Южна централна България 55 302 48 712 60 570 689 5 271
Югозападен 32 079 28 047 41 152 537 3 302
Благоевград 5 189 4 813 - - - 376
Кюстендил 1 816 1 683 - 14 - 119
Перник 1 761 1 609 - - - 152
София 4 031 3 523 1 138 - 369
София-град 19 282 16 419 40 - 537 2 286
Южен централен 23 223 20 665 19 418 152 1 969
Кърджали 3 067 2 945 - 7 - 115
Пазарджик 4 101 3 767 6 44 - 284
Пловдив 10 951 9 204 13 367 126 1 241
Смолян 1 573 1 500 - - 26 47
Хасково 3 531 3 249 - - - 282
ЗАВЪРШИЛИ ПРЕЗ 2017 Г. ПО СТЕПЕНИ НА ОБРАЗОВАНИЕ, СТАТИСТИЧЕСКИ ЗОНИ, СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ И ОБЛАСТИ
(Продължение и край)
 
(Брой)
Статистически зони,
статистически райони и
области
Средно образование
Общо общообра-зователни училища специални училища училища по изкуствата и спортни (ІІІ степен професионална квалификация) професионални гимназии (ІІІ степен професионална квалификация) професионални гимназии (ІІ степен професионална квалификация)
Общо 48 281 26 556 11 1 563 16 585 3 566
Северна и Югоизточна България 24 285 12 737 1 720 8 727 2 100
Северозападен 5 439 2 862 1 150 1 834 592
Видин 635 386 - - 149 100
Враца 1 188 737 - 35 250 166
Ловеч 1 056 643 - 21 271 121
Монтана 861 393 1 - 379 88
Плевен 1 699 703 - 94 785 117
Северен централен 5 589 2 713 - 97 2 219 560
Велико Търново 1 555 789 - 21 619 126
Габрово 721 331 - 23 348 19
Разград 746 309 - 8 331 98
Русе 1 467 651 - 45 636 135
Силистра 1 100 633 - - 285 182
Североизточен 6 271 3 559 - 169 1 980 563
Варна 3 266 1 818 - 137 1 067 244
Добрич 1 003 607 - 14 262 120
Търговище 899 481 - 18 285 115
Шумен 1 103 653 - - 366 84
Югоизточен 6 986 3 603 - 304 2 694 385
Бургас 2 967 1 705 - 79 1 026 157
Сливен 1 102 550 - 119 386 47
Стара Загора 2 241 1 028 - 93 1 013 107
Ямбол 676 320 - 13 269 74
Югозападна и Южна централна България 23 996 13 819 10 843 7 858 1 466
Югозападен 14 425 8 606 7 588 4 540 684
Благоевград 2 394 1 350 - 15 758 271
Кюстендил 770 373 - 16 317 64
Перник 804 390 - 18 351 45
София 1 479 724 - 22 586 147
София-град 8 978 5 769 7 517 2 528 157
Южен централен 9 571 5 213 3 255 3 318 782
Кърджали 1 043 697 - - 241 105
Пазарджик 1 619 791 3 - 682 143
Пловдив 4 527 2 328 - 194 1 656 349
Смолян 762 512 - 31 191 28
Хасково 1 620 885 - 30 548 157

1 Прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.
27.04.2018


Европейска SDMX структура за метаданни (ESMS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

SKateliev@nsi.bg

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване27 април 2018 г.
Дата на публикуване27 април 2018 г.
Дата на последно актуализиране27 април 2018 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2017

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой и процент.

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения
  • Закон за професионалното образование и обучение;
  • Закон за народната просвета и Правилник за неговото прилагане;
  • Методически документи на Евростат;
  • Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;
  • Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията;
  • Закон за статистиката;
  • Закон за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план;
  • Закон за предучилищното и училищното образование.
Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния Статистически Институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml


Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

SKateliev@nsi.bg

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2017

Базисен период

Не се прилага.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния Статистически Институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Степен на пълнота на данните

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Показатели за извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки на обхвата

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на свръхобхват

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Дял на общите единици

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при измерването

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки поради липса на отговор

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговорили единици от съвкупността

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при обработката

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на импутация

Не се прилага (не се прилага импутация).

Грешки, свързани с допусканията на модела

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Сезонно изглаждане

Не се прилага (не се прилага сезонност).

Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - средна стойност

Не се прилага (не се публикуват предварителни данни).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Лаг във времето - първи резултати

26 седмици.

Лаг във времето - окончателни резултати

Не се прилага (публикуват се само окончателни резултати).

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Точност на представяне - предоставяне и публикуване

Не се прилага (данните се предоставят на точната дата).

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци

Не се прилага (липсват потоци).

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Дължина на съпоставимите динамични редове

До учебната 2016/2017 - 17 години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност

Не се прилага (годишно изследване).

Съгласуваност с националните сметки

Не е налично.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Таблици с данни - консултации

Не се прилага.

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Метаданни - консултации

Не е налично.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Степен на пълнота на метаданните

Не е налично.

Документи за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
  • петък, 27 април 2018 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2017/2018 година в детски градини са записани 220.9 хил. деца, или с 1.6% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2017 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.6 хил. и 21.7 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2017/2018 година са 236.3 хиляди.
    • Към 31.12.2017 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 564 лица, от които 529 чужди граждани.
  • петък, 15 септември 2017 - 11:10

    Изследването на образованието и обучението на възрастни се провежда веднъж на 5 години във всички държави - членки на ЕС, по единна методология и чрез хармонизиран инструментариум, което осигурява съпоставими данни за оценка на  ученето през целия живот.

    Националният статистически институт представя окончателни резултати от проведеното в края на 2016 г. изследване.

  • четвъртък, 27 април 2017 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
     През учебната 2016/2017 година в детски градини са записани 224.4 хил. деца, или с 3.3% по-малко в сравнение с предходната година.
     Завършилите средно образование през 2016 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 24.4 и 20.6 хил. ученици.
     Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2016/2017 година са 249.9 хиляди.
     Към 31.12.2016 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 738 лица, от които 503 чужди граждани.
     
  • четвъртък, 28 април 2016 - 11:00
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    • През учебната 2015/2016 година в детски градини са записани 232.0 хил. деца, или с 3.8% по-малко в сравнение с предходната година.
    • В началното образование (I - IV клас) се обучават 262.0 хил. ученици, а в прогимназиалното (V - VIII клас) - 216.4 хиляди.
    • Завършилите средно образование през 2015 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 27.0 и 23.3 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за 2015/2016 академична година са 266.7 хиляди.
    • Продължава тенденцията за увеличаване на броя на докторантите, като към 31.12.2015 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 750 лица.
     
  • вторник, 28 април 2015 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт (НСИ) ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    През учебната 2014/2015 година в детските градини са записани 241.1 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 0.2% на техния брой в сравнение с предходната година. 
    През 2014 година завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 27.3 и 26.2 хил. ученици.
    Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2014/2015 академична година e 279.0 хил. лица, като се наблюдава спад с 1.5% в сравнение с предходната година.
    Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 671 лица, или с 9.3% повече в сравнение с предходната година.
     
  • сряда, 30 април 2014 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт  ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2013/2014 година в детските градини са записани 240.6 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 2.4% в техния брой в сравнение с предходната година. 
    • През 2013 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 28.9 и 27.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2013/2014 учебна година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 277.2 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2013 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 055 лица, или с 12.7% повече в сравнение с предходната учебна година.
     
  • вторник, 30 април 2013 - 11:00

    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2012/2013 година в детските градини са записани 235.0 хил. деца, като е регистрирано увеличение от 3.1% в сравнение с предходната учебна година.
    • През 2012 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 30.3 и 29.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за учебната 2012/2013 година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 278.6 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в колежите (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър”) и в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2012 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 5 371 лица, или с 14.2% повече в сравнение с предходната учебна година.

  • сряда, 26 септември 2012 - 11:00

    Изследването на образованието и обучението за възрастни обхваща широк кръг актуални теми: участието в различните форми на Учене през целия живот (формално, неформално и самостоятелно образование и обучение), причини за неучастие в образование и обучение, достъп до информация относно възможностите за образование и обучение, използване на компютри, езикови умения, участие в културни и обществени събития.

  • сряда, 2 май 2012 - 11:00

    Образователната структура на населението на 7 и повече навършени години значително се подобрява през 2011 в сравнение с предходните години, следвайки ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя на хората с основно и по-ниско образование.

    По данни от проведеното преброяване на населението и жилищния фонд към 1.02.2011 г. броят на лицата с висше образование е 1 348.7 хил., или всеки пети (19.6%) е висшист, a лицата, завършили средно образование, са 2 990.4 хиляди (43.4%). Делът на лицата с начално и по-ниско образование е 13.9% (или всяко седмо на 100 лица).

  • петък, 29 април 2011 - 11:00

    През периода 2006 - 2010 г. образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години продължава да се подобрява, като следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование. Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.9% през 2006 г. на 23.2% през 2010 г., или с 1.3 процентни пункта, а на тези със средно образование се увеличава от 52.5 на 56.2%, или с 3.7 процентни пункта. Същевременно относителният дял на лицата с основно и по-ниско образование намалява с 5.0 процентни пункта - от 25.6 на 20.6%. Това означава, че понастоящем 79.4% от населението в най-активната възраст за трудова дейност (25 - 64 г.) е със средно или висше образование.

Страници

  • Статистически справочник 2018
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2018 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2014 - 2017 година.

  • Статистически годишник 2017
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 85-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2016 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2017
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2017.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2012/2013 - 2016/2017 учебна година.

  • Статистически справочник 2017 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2017 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2013 - 2016 година.

  • Статистически справочник 2017
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2017 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2013 - 2016 година.

  • Статистически годишник 2016
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 84-тото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2011 - 2015 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2016
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2016.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2011/2012 - 2015/2016 учебна година.

  • Статистически справочник 2016 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2016 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2012 - 2015 година.

  • Статистически справочник 2016
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2016 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2012 - 2015 година.

  • Статистически годишник 2015
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 83-тото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2010 - 2014 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

Страници