Национално ниво


Динамичен ред: Labour_2.1.1.xls

СРЕДЕН СПИСЪЧЕН БРОЙ НА НАЕТИТЕ ЛИЦА ПО ТРУДОВО И СЛУЖЕБНО ПРАВООТНОШЕНИЕ ПО ИКОНОМИЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ И СЕКТОРИ ПРЕЗ 2018 ГОДИНА *
Икономически дейности 2018 година
Общо Обществен сектор Частен сектор
Общо 2 238 402 529 341 1 709 061
Селско, горско и рибно стопанство 69 932 11 770 58 162
Добивна промишленост 21 399 7 350 14 049
Преработваща промишленост 503 919 7 135 496 784
Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива 29 980 14 721 15 259
Доставяне на води;канализационни услуги,управление на отпадъци и възстановяване 36 316 22 221 14 095
Строителство 119 979 2 100 117 879
Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети 380 508 399 380 109
Транспорт, складиране и пощи 139 207 47 469 91 738
Хотелиерство и ресторантьорство 110 075 4 402 105 673
Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения 87 557 3 667 83 890
Финансови и застрахователни дейности 55 740 1 996 53 744
Операции с недвижими имоти 20 723 2 438 18 285
Професионални дейности и научни изследвания 77 684 9 940 67 744
Административни и спомагателни дейности 109 466 16 258 93 208
Държавно управление 111 595 111 595 x
Образование 161 567 151 949 9 618
Хуманно здравеопазване и социална работа 134 540 98 829 35 711
Култура,спорт и развлечения 33 593 13 728 19 865
Други дейности 34 622 1 374 33 248

*предварителни данни
СРЕДЕН СПИСЪЧЕН БРОЙ НА НАЕТИТЕ ЛИЦА ПО ТРУДОВО И СЛУЖЕБНО ПРАВООТНОШЕНИЕ ПО ИКОНОМИЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ И СЕКТОРИ ПРЕЗ 2017 ГОДИНА
Икономически дейности 2017 година
Общо Обществен сектор Частен сектор
Общо 2 308 129 533 420 1 774 709
Селско, горско и рибно стопанство 71 340 12 044 59 296
Добивна промишленост 21 624 7 297 14 327
Преработваща промишленост 521 444 7 684 513 760
Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива 30 205 14 649 15 556
Доставяне на води;канализационни услуги,управление на отпадъци и възстановяване 36 732 22 674 14 058
Строителство 127 493 2 257 125 236
Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети 379 830 472 379 358
Транспорт, складиране и пощи 148 623 48 197 100 426
Хотелиерство и ресторантьорство 119 137 4 350 114 787
Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения 90 854 3 837 87 017
Финансови и застрахователни дейности 56 997 2 102 54 895
Операции с недвижими имоти 24 035 2 622 21 413
Професионални дейности и научни изследвания 79 533 9 896 69 637
Административни и спомагателни дейности 112 810 14 335 98 475
Държавно управление 111 624 111 624 x
Образование 162 697 152 988 9 709
Хуманно здравеопазване и социална работа 138 636 101 011 37 625
Култура,спорт и развлечения 36 911 13 943 22 968
Други дейности 37 604 1 438 36 166
22.02.2019
Годишна статистика на заетостта и разходите за труд - Наети лица, средна работна заплата, движение на наетите лица, разходи на работодателя за труд
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на пазара на труда“

Лице за контакт

Тодор Давидков

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов“ № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 568

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване08 август 2014 г.
Дата на публикуване08 август 2014 г.
Дата на последно актуализиране30 март 2017 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Данните се събират от предприятия и организации, извършващи дейност на територията на страната. Основен източник на информация е счетоводната документация на предприятието (ведомости за заплати, трудови договори, таблици за явяванията и неявяванията на работа и други).

Използвани класификации

· Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003);

· Класификация на икономическите дейности (КИД-2008);

· Единен класификатор на административно-териториалните и териториалните единици в Република България (EKATTE);

· Класификация на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS).

·Национална класификация на професиите и длъжностите.

Обхват

Наблюдават се предприятия от всички икономически дейности, назависимо от формата на собственост и източника на финансиране.

Понятия и дефиниции

Наети лица са лицата, които са в трудово правоотношение с работодателя съгласно Кодекса на труда и в служебно правоотношение съгласно Закона за държавния служител, по силата на които правоотношения те получават възнаграждение в пари или натура под формата на работна заплата за извършена в определен обем и качество работа, независимо дали договорът за наемане е постоянен или временен, на пълно или непълно работно време. Средният списъчен брой се определя по метода на средната аритметична величина чрез сумиране на средния списъчен брой за всеки месец и полученият сбор се раздели на 12 (броя на месеците в годината).Средния списъчен брой на наетите за един месец е сумата от списъчния брой на наетите за всеки календарен ден от месеца (включително празничните и почивните дни) разделена на броя на календарните дни през отчетния месец. Списъчният брой на наетите за почивните и празничните дни се приема за равен на списъчния брой от последния работен ден (преди съответния почивен или празничен ден). Средният списъчен брой на лицата наети на непълно работно време се преизчислява към пълна заетост въз основа на установената в трудовия договор на лицето продължителност на работното време.

Брутна работна заплата е възнаграждението, което лицето получава за положения от него труд преди приспадането на задължителните и доброволните вноски за социално и здравно осигуряване и данъчните начисления за сметка на наетото лице. Брутната работна заплата на наетите лица включва начислените средства за: основна заплата за отработено време или извършена работа; възнаграждение за основен и допълнителен платен годишен отпуск и други видове платени отпуски съгласно КТ и ЗДС; възнаграждение за извънреден труд; допълнителни трудови възнаграждения за продължителна работа, нощен труд, работа при вредни или други специфични условия на труд, работа в празнични и почивни дни, за по-висока лична квалификация и др. съгласно КТ или договорени чрез колективен трудов договор; допълнително материално стимулиране под формата на месечни, тримесечни и годишни премии. Средната годишна брутна работна заплата се изчислява като начислените средства за работна заплата за отчетната година се разделят на средния списъчен брой на наетите по трудово правоотношение без лицата в отпуск по майчинство.

Движение на наетите лица - приетите и напуснали лица в рамките на отчетния период, за фирмите на двустранно счетоводство.

Разходи на работодателя за труд представляват сумата от начислените средства за работна заплата, разходите за социални и здравни осигуровки, обезщетенията по КТ, ЗДС и КСО, социалните разходи и надбавки и данъка върху социалните разходи.

Статистическа единица

Единица на наблюдението са предприятията - фирми, министерства, ведомства, политически, религиозни, обществени организации, съюзи и движения и други, които извършват икономическа дейност на територията на Република България през отчетната година.

Статистическа съвкупност

Годишната статистика на заетостта и разходите за труд се основава на наблюдението на заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд, което е изчерпателно за всички предприятия от обществения сектор и частния сектор, независимо от вида на тяхната икономическа дейност и действащото законодателство, по което са създадени и регистрирани.

Географски обхват (територия)

Цялата страна

Времеви обхват

2000 – 2015

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

· Наети лица – среден списъчен брой през годината;

· Средна работна заплата – левове;

· Движение на наетите лица – списъчен брой;

· Разходи на работодателя за труд – левове.

Отчетен период

Календарна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения

· Закон за статистиката;

· Национална статистическа програма.

Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Индивидуални данни не се публикуват (потискат се), спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката.

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика „Пазар на труда” в съответствие със Закона за статистиката (Глава 5) и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени.

Честота на разпространение

Годишно

Достъпност и яснота
Прессъобщения
Публикации

Статистически годишник

Онлайн база данни

Подробни резултати от изследването се публикуват на интернет сайта на НСИ рубрика Пазар на труда - Годишна статистика на заетостта и разходите за труд: http://www.nsi.bg/bg/node/3950

Информационна система ИНФОСТАТ на НСИ https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=3&lang=bg

Достъп до микроданни

Анонимизирани индивидуални данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели: http://www.nsi.bg/bg/node/575

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

Методика за изчисляване на списъчния и средния списъчен брой на персонала.

Документация за качеството
Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Съгласно чл. 2 ал.3 от Закона за статистиката статистическата информация се произвежда при спазването на следните критерии за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност.

Оценка на качеството
Приложимост
Потребности на потребителите

Потребителските групи са определени въз основа на получените в НСИ искания за данни. Потребителите на данните от изследването могат да се класифицират в няколко групи:

  • национални институции – министерства, агенции, специализирани съвети, други правителствени органи и обществени институции;
  • международни институции – Евростат, МОТ и др.
  • социалните партньори – синдикати, сдружения на работодатели;
  • частни институции и предприятия, включително медии;
  • изследователи и студенти.

Вътрешни за НСИ потребители: Структурна бизнес статистика, Национални сметки и т.н.

Удовлетвореност на потребителите

Няма информация.

Пълнота

Данните се отнасят за цялата страна и за всички икономически дейности.

Точност и надеждност
Обща точност

Общата точност на резултатите от изследването зависи от:

· Използвания инструментариум на изследването. Статистическият формуляр на изследването е разработен в хартиен и електронен вариант. От 2008 данните се събират чрез информационна система „Бизнес статистика“, което от една страна позволява директно онлайн попълване на необходимата информация и от друга моментна проверка на данните и сигнализиране за допуснати грешки;

· Методите на идентифициране и справяне с възможните грешки. При обработката на данните се преминава през 3 етапа на проверка 1) при въвеждането на данните са заложени аритметични и логични контроли, които сигнализират за екстремни стойности, непълни или липсващи данни; 2) на регионално ниво в Териториалните статистически бюра данните се проверяват още веднъж чрез допълнителни контроли, като също така се уточняват и причините за наличие на неотчетени предприятия, липсващи стойности и наличието на стойности извън допустимите граници; 3) на национално ниво в Централно управление на НСИ, данните отново се проверяват за пълнота и обхват като редактирането на данни се извършва чрез: справка с лицата попълнили информацията и използване на информация от административни източници (Персонален регистър на осигурените лица).

Извадкови грешки

Не се прилага – данните са резултат от изчерпателно изследване.

Неизвадкови грешки
Навременност и точност на представяне
Навременност

Данните се публикуват 11 месеца след края на отчетния период.

Точност на представяне

Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Предварителни годишни данни за наетите лица и средната работна заплата се публикуват от извадковото тримесечно изследване „Наети лица, отработено време, средства за работна заплата и други разходи за труд“.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Националните и регионалните данни за наетите лица и средната работна заплата са съобразени с действащата Класификация на териториалните единици за статистически цели, която е приложение на европейската класификация NUTS.

Сравнимост във времето

Сравнимостта във времето е повлияна от промяната в класификацията на икономическите дейности. До 2007 г. се прилага Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003), а от началото на 2008 г. влиза в сила нова Класификация на икономическите дейности (КИД-2008), което води до прекъсване на динамичния ред по икономически дейности за наетите лица и средната работна заплата.

Съгласуваност между предметни области

Всички показатели в набора от данни са вътрешно съгласувани.

Вътрешна съгласуваност

Съпоставимост на данните за наетите лица между Наблюдението на заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд и Наблюдението на работната сила

Основното различие в данните между двете изследвания се състои в това, че наблюденията на наетите лица, средствата за работна заплата и другите разходи за труд осигуряват данни за лицата, които са в трудово правоотношение с работодател съгласно Кодекса на труда или в служебно правоотношение по Закона за държавния служител, докато Наблюдението на работната сила обхваща и лица, наети на работа по друг вид договор или без договор, както и самостоятелно заетите лица (работодатели, лица, работещи за своя сметка, и лица, работещи без формално заплащане в семеен бизнес). За разлика от Наблюдението на работната сила в броя на наетите лица по трудово и служебно правоотношение се включват лицата в отпуск за отглеждане на деца до 2-годишна възраст, но се изключват лицата, работещи в дейностите по отбрана и опазване на обществения ред.

Различията в единиците на наблюдение, в наблюдавания период, в начина на класифицирането на данните по икономически дейности, в принципите на териториално отнасяне (по местоживеене/по месторабота) и др. също оказват влияние върху сравнимостта на резултатите.

Разходи и натовареност

Не се прави изследване за натовареността на респондентите.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

Не се прилага.

Ревизия на данните - практика

Не се прилага.

Статистическа обработка
Източници на данни

Източник на данни е годишното изследване на Заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд.

Източник на данни за предварителните годишни данни е извадковото тримесечно изследване „Наети лица, отработено време, средства за работна заплата и други разходи за труд“.

Честота на събиране на данни

Годишно

Събиране на данни

Наблюдението е изчерпателно за предприятията от обществения сектор и частния сектор.

Валидиране на данни

Данните се валидират на три етапа:

  • при въвеждането на данните от респондентите има заложени логически и аритметични контроли;
  • на териториално ниво в Териториалните статистически бюра;
  • на национално ниво в Централно управление на НСИ
Обработка на данни

Обработката на данните преминава през следните етапи:

  • въвеждане на първичната информация в онлайн режим;
  • проверка на данните;
  • редактиране и импутиране на данни въз основа на допълнителна информация от респондентите и/или от административни източници;
  • формиране на изходи с основни резултати от изследването.
Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml

Страници

Страници