Наблюдение на работната сила - Наблюдение на работната сила/Годишни данни Labour Force Survey - Labour Force Survey - annual dataLFSannualLFSannualfalse2022-01-19T12:05:45+02:00ESQRS_MSDESTATESQRS_FULL_REPORTFULL_ESQRS2020NSILFSannual<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Статистика на пазара на труда”</p><p>Labour Market Statistics Department</p><p>Цвета Костова</p><p>Милка Гълъбова</p><p>Tsveta Kostova</p><p>Milka Galabova</p><p>държавен експерт</p><p>главен експерт</p><p>State expert</p><p>Chief expert</p><p>ул. ,,П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str.; 1038 Sofia, Bulgaria</p><p><a href="mailto:ckostova@nsi.bg">ckostova@nsi.bg</a></p><p>mgalabova@nsi.bg</p><p><a href="mailto:ckostova@nsi.bg">ckostova@nsi.bg</a></p><p>mgalabova@nsi.bg</p><p> </p><p>(+359 2) 9857 619</p><p>(+359 2) 9857 132</p><p>(+359 2) 9857 619</p><p>(+359 2) 9857 132</p><br /><br /><br /><br /><p><b>Годишни данни от наблюдението на работната сила</b></p><p style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила е извадково статистическо изследване, провеждано чрез домакинствата. Основната цел на изследването е да осигури данни за икономическата активност на населението на 15 и повече навършени години и за основните характеристики на заетите и безработните лица и лицата извън работната сила в Република България.</p><p><b>Annual data from the Labour Force Survey</b></p><p style="text-align: justify">The Labour force survey is a sample statistical survey carried out through households. The main purpose of the survey is to provide data on labour status of population aged 15 years and over and for the main characteristics of employed, unemployed and persons out of labour force in the Republic of Bulgaria.</p><p style="text-align: justify">В наблюдението на работна сила се използват класификации, хармонизирани с действащите международни класификации по отношение на икономическите дейности, професиите, степените на завършено образование и други. Основните класификации са:</p><ul><li style="text-align: justify">Международна стандартна класификация на образованието 2011 (МСКО 2011);</li><li style="text-align: justify">Международна стандартна класификация на образованието 1997 (МСКО 1997) - до 2013 г. включително;</li><li style="text-align: justify">Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008);</li><li style="text-align: justify">Национална класификация на професиите и длъжностите - 2005 - съвместима с Международната стандартна класификация на професиите ISCO'88 - до 2010 г. включително;</li><li style="text-align: justify">Национална класификация на професиите и длъжностите - 2011 - съвместима с Международната стандартна класификация на професиите ISCO'08 - от 2011 година;</li><li style="text-align: justify">Международна класификация на статуса в заетостта (ICSE-93);</li><li style="text-align: justify">Класификация на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS).</li></ul><p>The classifications applied in the Labour force survey are harmonised with the international classifications in terms of economic activities, occupations, levels of education. The main classifications used are the following:</p><ul><li>International Standard Classification of Education, 2011 version (ISCED 2011);</li><li>International Standard Classification of Education, 1997 version (ISCED 1997) - until 2013;</li><li>Classification of Economic Activities (CEA-2008, for international use NACE.BG 2008<strong>)</strong> - since 2008;</li><li>National Classification of Occupations and Duties-2005 (NCOD-2005) (1st digit - occupational class), comparable to the International Standard Classification of Occupations - ISCO '88 - until 2010;</li><li>National Classification of Occupations and Duties-2011 (NCOD-2011) (1st digit - occupational class), comparable to the International Standard Classification of Occupations - ISCO'08 - since 2011;</li><li>International classification of professional status - ICSE-93;</li><li>Classification of Territorial Units for Statistical Purposes in Bulgaria - NUTS.</li></ul><p style="text-align: justify">Наблюдението обхваща лицата на 15 и повече навършени години, живеещи в обикновените домакинства в страната.</p><p>All persons aged 15 years and over living in the selected non-institutional households are covered.</p><p style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила осигурява оценки за основните характеристики на пазара на труда, като заетост, безработица, неактивност, професии, икономически дейности, продължителност на работното време и други, както и социално-демографски характеристики като пол, възраст, местоживеене (град/село), образование и други.</p><p style="text-align: justify">Основните дефиниции, използвани в наблюдението, са в съответствие с препоръките на Международната организация на труда и законодателството на Европейския съюз. Дефиницията за безработица е съгласно Регламент на Европейската комисия (EК) No 1897/2000.</p><p style="text-align: justify"><b>Заети</b> са лицата на 15 и повече навършени години, които през наблюдавания период, който е една календарна седмица:</p><ul><li style="text-align: justify">извършват работа, дори за един час, за което получават работна заплата или друг доход;</li><li style="text-align: justify">не работят, но имат работа, от която временно отсъстват поради болест, годишен отпуск, отпуск поради бременност и раждане, родителски отпуск, стачка или други причини.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Безработни</b> са лицата на възраст 15 - 74 навършени години, които:</p><ul><li style="text-align: justify">нямат работа през наблюдавания период;</li><li style="text-align: justify">активно търсят работа през период от четири седмици, вкл. наблюдаваната седмица, или вече са намерили работа, която очакват да започнат до три месеца след края на наблюдавания период;</li><li style="text-align: justify">имат възможност да започнат работа до две седмици след края на наблюдавания период.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Заетите и безработните лица съставляват работната сила (икономически активното население).</b></p><p style="text-align: justify"><b>Коефициент на икономическа активност</b> - относителен дял на икономически активното население от населението на същата възраст.</p><p style="text-align: justify"><b>Коефициент на заетост</b> - относителен дял на заетите лица от населението на същата възраст.</p><p style="text-align: justify"><b>Коефициент на безработица</b><b> - </b>относителен дял на безработните лица от икономически активното население (работната сила).</p><p style="text-align: justify"><b>Продължителност на безработицата - </b>определя се като по-краткия от следните два периода:</p><p style="text-align: justify">- продължителност на търсене на работа;</p><p style="text-align: justify">- продължителност на времето, през което лицето е било без работа.</p><p style="text-align: justify"><b>Продължително безработни лица</b> - лицата, които са безработни от една година и повече.</p><p style="text-align: justify"><b>Коефициент на продължителна безработица</b> - относителен дял на продължително безработните лица от икономически активното население (работната сила).</p><p style="text-align: justify"><b>Лица извън работната сила</b> (текущо икономически неактивно население) - лицата на 15 и повече навършени години, които не са нито заети, нито безработни през наблюдавания период. В тази група се отнасят и лицата, които са в отпуск за отглеждане на дете до 2-годишна възраст.</p><p style="text-align: justify"><b>Обезкуражени лица </b>- лицата на 15 и повече навършени години, които желаят да работят, но не търсят активно работа, защото предполагат, че няма да намерят.</p><p style="text-align: justify"><b>Продължителност на работно време</b> - разпределението на лицата според продължителността на работното време - пълно или непълно, е извършено въз основа на преценката на анкетираните лица. <b>Фактическото седмично работно време</b> се отнася за броя на часовете, вкл. извънредните, през които лицето работи в рамките на наблюдавания период на основната си работа.</p><p style="text-align: justify"><b>Статус в заетостта - </b>според статуса в заетостта лицата се класифицират в следните групи:</p><ul><li style="text-align: justify">работодатели - лица, които сами или в съдружие с други лица управляват собствени предприятия (фирми, стопанства), работят под аренда или извършват самостоятелно друга дейност, като наемат на работа поне едно лице;</li><li style="text-align: justify">самостоятелно заети лица - лица, които сами или в съдружие с други лица извършват стопанска дейност, работят на свободна (частна) практика, работят под аренда или извършват самостоятелно друга дейност, като не наемат на работа други лица;</li><li style="text-align: justify">наети лица - лица, извършващи работа, за която получават възнаграждение в пари или в натура под формата на работна заплата, възнаграждение по граждански договор или друго възнаграждение, работещи в обществени предприятия и организации или за частен работодател;</li><li style="text-align: justify">неплатени семейни работници - лица, които работят без заплащане във фирма, предприятие или стопанство на родствено лице от същото домакинство.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Икономическа дейност - </b>определя се от вида на производството или извършваните услуги от предприятието или поделението, където е основната работа на лицето.</p><p style="text-align: justify"><b>Икономически сектори - </b>разпределението на заетите по икономически сектори е извършено чрез групиране на икономическите дейности по следния начин:</p><ul><li style="text-align: justify">Сектор „Селско и горско стопанство” включва селско, ловно, горско и рибно стопанство.</li><li style="text-align: justify">Сектор „Индустрия” включва добивна промишленост, преработваща промишленост, производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и газообразни горива, доставяне на води, канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване и строителство.</li><li style="text-align: justify">Сектор „Услуги” включва всички останали икономически дейности.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Професия</b> - определя се от вида на работата, която извършва лицето към наблюдавания период.</p><p style="text-align: justify"><b>Непълно заети лица и потенциална работна сила</b></p><ul><li style="text-align: justify"><b>Лица, работещи на непълно работно време, желаещи и имащи готовност да работят повече</b> - лицата на 15 - 74 навършени години, работещи на непълно работно време, желаещи и имащи готовност да работят повече.</li><li style="text-align: justify"> <b>Лица, търсещи работа, но нямащи готовност да започнат работа веднага - </b>лица извън работната сила на 15 - 74 навършени години, които изпълняват едно от следните условия:</li></ul><p style="text-align: justify">- използват само пасивни методи на търсене на работа (например очакват резултати от интервю за работа) и имат готовност да започнат работа.</p><p style="text-align: justify">- намерили са работа, която да започнат по-късно от 3 месеца след края на наблюдавания период;</p><p style="text-align: justify">- намерили са работа, която да започнат до 3 месеца след края на наблюдавания период, но нямат готовност да започнат работа;</p><p style="text-align: justify">- търсят активно работа през последните 4 седмици, вкл. наблюдаваната, но нямат готовност да започнат работа в рамките на 2 седмици след края на наблюдавания период;</p><ul><li style="text-align: justify"> <b>Лица, имащи готовност да започнат работа, но нетърсещи работа - </b>лица извън работната сила на 15 - 74 навършени години, които желаят да работят и имат готовност да започнат работа (до две седмици след края на наблюдавания период), но не търсят работа.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Специфични показатели</b></p><ul><li style="text-align: justify"><b>Коефициент на заетост на жените с най-малко едно дете под 7 години</b> – относителен дял на заетите жени (на 15 - 64 навършени години), които имат деца под 7 години, живеещи в домакинството, от общия брой на жените с деца на тази възраст, живеещи в домакинството.</li><li style="text-align: justify"><b>Относителен дял на лицата, живеещи в домакинства без заети лица - </b>представлява съотношението между лицата (на 0 - 17 или 18 - 59 навършени години), които живеят в домакинства без заети лица и населението на същата възраст. Студентите на възраст 18 - 24 навършени години, които живеят в домакинства, съставени само от студенти в същата възрастова група, се изключват.</li><li style="text-align: justify"> <b>Рано напуснали образование и обучение - </b>Относителен дял на лицата на възраст 18 - 24 навършени години, завършили най-много основно образование и неучастващи в образование и обучение през последните 4 седмици, вкл. наблюдаваната седмица, от населението на същата възраст.</li><li style="text-align: justify"><b>Относителен дял на младежите (на 20 - 24 навършени години) със завършено най-малко средно образование </b><b>-</b><b> </b>относителен дял на<b> </b>лицата на възраст 20 - 24 навършени години със завършено най-малко средно образование (степен 3 съгласно МСКО 2011) от населението на същата възраст.</li><li style="text-align: justify"><b><b>Относителен дял на населението на 30 - 34 навършени години със завършено висше образование </b><b>-</b><b> </b></b>относителен дял на лицата на възраст 30 - 34 навършени години със завършено висше образование (степени 6 - 8 съгласно МСКО 2011) от населението на същата възраст.</li><li style="text-align: justify"><b>Относителен дял на населението (на 25 - 64 навършени години), участващо в образование и обучение - </b>съотношението между броя на лицата на възраст 25 - 64 навършени години, участващи в образование или обучение през последните 4 седмици, вкл. наблюдаваната седмица, и населението на същата възраст.</li><li style="text-align: justify"><strong>Неработещи и неучещи младежи - </strong>относителен дял на лицата на възраст 15 - 24/15 - 29 години, които не са заети през наблюдавания период и не участват в образование или обучение през последните 4 седмици, вкл. наблюдаваната седмица, от населението на същата възраст.</li></ul><p style="text-align: justify">The Labour force survey provides estimates for the main characteristics of labour market as employment, unemployment, inactivity, occupations, economic activities, working time and other, as well as social-demographic characteristics as sex, age, place of residence (urban/rural), education etc.</p><p style="text-align: justify">The main definitions applied in the survey are in accordance with the recommendation of International Labour Organisation and EU legislation. The definition of unemployment is according to Commission Regulations No 1897/2000.</p><p style="text-align: justify"><b>Employed </b>are persons aged 15 and over who during the reference period:</p><ul><li style="text-align: justify">performed some work for at least one hour for pay in cash or in kind or other income;</li><li style="text-align: justify">did not work but had a job or an enterprise, a business from which they were temporarily absent due to illness, annual leave, full-paid maternity leave, parental leave, strike or another labour dispute, etc.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Unemployed </b>are persons aged 15 to 74 who:</p><ul><li style="text-align: justify">did not work at all during the reference period;</li><li style="text-align: justify">were actively seeking work within the preceding four weeks, including the reference one or have found a new job or business that is expected to start within 3 months following the reference period;</li><li style="text-align: justify">were available to start working within two weeks following the reference period.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Economically active population </b>(labour force) comprises all employed and unemployed persons.</p><p style="text-align: justify"><b>Activity rate </b>- ratio between the economically active population and the total population of the same age group.</p><p style="text-align: justify"><b>Employment rate </b>- ratio between the employed population and the total population of the same age group.</p><p style="text-align: justify"><b>Unemployment rate </b>- ratio between the unemployed persons and the economically active population.</p><p style="text-align: justify">Duration of unemployment is the duration of the search for employment or the length of the period since leaving last job; whichever period is shorter.</p><p style="text-align: justify"><b>Long-term unemployed </b>are persons who have been unemployed for one or more years.</p><p style="text-align: justify"><b>Long-term unemployment rate </b>- ratio between the long-term unemployed persons and the economically active population.</p><p style="text-align: justify"><b>Persons not in the labour force (inactive population)</b> are persons aged 15 and over who were neither employed, nor unemployed during the reference period. All persons on leave for taking care of children until 2 years of age are also included.</p><p style="text-align: justify"><b>Discouraged persons </b>are persons not in the labour force who want to work but who do not actively look for a job, because they do not believe they will find one.</p><p style="text-align: justify"><b>Working time</b>. Distinction between full-time and part-time work is made according to the subjective declaration of the respondents.</p><p style="text-align: justify">The number of actual working hours per week refers to the main job, incl. paid or unpaid overtime.</p><p style="text-align: justify"><b>Professional status</b>. According to the professional status the employed persons are classified in the following categories:</p><ul><li style="text-align: justify">employers - persons who work in their own enterprise, business, farm, professional practice and employ at least one other person;</li><li style="text-align: justify">self-employed - persons who work in their own enterprise, business, farm, professional practice and do not employ any other person;</li><li style="text-align: justify">employees - persons who work for a public or private employer and who receive wages (salaries), fees, remuneration by civil contract etc;</li><li style="text-align: justify">unpaid family workers - persons who work without pay in an enterprise, farm, owned and operated by a relative of the same households.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Economic activity</b>. Economic activity is defined by the type of production or services provided by the local units of an enterprise, where a person works. Employed persons are classified by economic activity according to the NACE.BG 2008. Aggregated economic activity groupings according to nomenclature A21 are used.</p><p style="text-align: justify"><b>Economic sectors</b>. The employed are classified by economic sectors by aggregating the data by economic activity as follows:</p><ul><li style="text-align: justify">The Agriculture and forestry sector includes Agriculture, hunting, forestry and Fishing;</li><li style="text-align: justify">The Industry sector includes Mining and quarrying, Manufacturing, Electricity, gas, steam and air conditioning supply, Water supply, sewerage, waste management and remediation activities, Construction;</li><li style="text-align: justify">The Service sector includes all other economic activities.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Occupations</b>. Occupation is defined by the type of work that the person carries out on the main job during the reference week. Employed persons are classified by occupation according to the National Classification of Occupations and Duties-2011 (1<sup>st</sup> digit - occupational class), comparable to the International Standard Classification of Occupations - ISCO-08.</p><p style="text-align: justify"><b>Underemployed part-time workers and potential labour force</b></p><ul><li style="text-align: justify"><b>Underemployed part-time workers</b><b> - </b>Persons aged 15-74 working part-time who wish to work additional hours and are available to do so.</li><li style="text-align: justify"><b>Persons seeking work but not immediately available -</b><b> </b>Persons aged 15-74 neither employed nor unemployed who meet one of the following criteria:</li></ul><p style="text-align: justify">- actively seeking work during the last 4 weeks ( incl. the reference week) but not available for work in the next 2 weeks;</p><p style="text-align: justify">- found a job to start in less than 3 months and are not available for work in the next 2 weeks;</p><p style="text-align: justify">- found a job to start in 3 months or more;</p><p style="text-align: justify">- are passively seeking work (e.g. waiting for the results of a job interview) during the last 4 weeks and are available for work in the next 2 weeks.</p><ul><li style="text-align: justify"><b>Persons available to work but not seeking - </b>Persons aged 15-74 neither employed nor unemployed who want to work, are available for work in the next 2 weeks but do not seek work.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Specific indicators</b></p><ul><li style="text-align: justify"><b>Employment rate of women with at least one child under 7</b> - a ratio between employed women (15-64) with at least one child under 7, living in the same household, and the total number of women (15-64) with at least one child under 7, living in the same household.</li><li style="text-align: justify"><b>Jobless households</b><b> </b>-<b> </b>a<b> </b>ratio between persons (aged 0-17 or 18-59) living in households where no-one works and the total population of the same age group. Students aged 18-24, living in households, consisted solely of students of the same age group are excluded from the calculations.</li><li style="text-align: justify"><b>Early leavers from education and training - </b>a ratio between persons aged 18-24 having attained lower secondary education as a highest and not received any education and training in the four weeks preceding the survey and the total population of the same age group.</li><li style="text-align: justify"><b>Youth education attainment level</b><b> </b>-<b> </b>share of population aged 20-24 having completed at least upper secondary education (ISCED 2011 level 3) in the total population of the same age group.</li><li style="text-align: justify"><b>Tertiary educational attainment </b>-<b> </b>share of population aged 30-34 having completed tertiary education (ISCED 2011 levels 6-8) in the total population of the same age group.</li><li style="text-align: justify"><b>Lifelong learning -</b><b> </b>share of population aged 25-64 participating in education or training in the four weeks preceding the survey in the total population of the same age group.</li><li style="text-align: justify"><strong>Young people neither in employment nor in education and training - </strong>share of population aged 15-24/15-29 not employed during the reference period and not participating in education or training in the four weeks preceding the survey, in the total population of the same age group.</li></ul><p>Лица</p><p>Persons</p><p>Наблюдението на работната сила обхваща постоянното население на страната.</p><p>Total population usually residing in Bulgaria, except persons living in collective households.</p><p>За територията на Република България.</p><p>The whole territory of Republic of Bulgaria.</p><p>2003 - 2020 година</p><p>2003 - 2020</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable</p><br /><br /><p>Източник на данните е наблюдението на работната сила, което се извършва върху извадка от около 19.6 хил. домакинства от цялата страна.</p><p>Source of data is Labour force survey, carried out over a sample of 19.6 thousand households.</p><p>Тримесечно. Годишните данни са осреднени стойности от четирите тримесечия на годината.</p><p>Quarterly. Annual data are calculated as an average of the four quarters of the year.</p><p style="text-align: justify">Данните се събират с помощта на хартиена анкетна карта чрез провеждането на персонално интервю с лицата (на възраст 15 и повече навършени години) от домакинствата, включени в извадката.</p><p style="text-align: justify">Data are collected through paper questionnaire and personal interview with persons (aged 15 or over) from the selected households.</p><p style="text-align: justify">В процеса на въвеждане на информацията от анкетните карти в компютър се извършва логически контрол. Преди публикуване на информацията се извършват допълнителни проверки за съвместимост.</p><p>Plausibility checks are performed during the data entry. Additional consistency checks are carried out before publishing of data.</p><p style="text-align: justify">Попълнените анкетни карти се кодират и въвеждат на персонален компютър в териториалните поделения на НСИ.</p><p style="text-align: justify">Масивите с данни се изпращат в НСИ, където на национално равнище се извършва допълнителен контрол и претегляне на първичните данни. Претеглените данни се групират по различни признаци и се оформят в таблици за разпространение и публикуване.</p><p>The filled in questionnaires are coded (for economic activity, occupation, place of work, field of education etc.) and entered into computer in NSI regional offices. Data files are sent to NSI, where additional control and weighting is doing. Data are aggregated by different variables (characteristics), tabulated and disseminated.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applied</p><br /><br /><p>Осигуряването на качеството в наблюдението на работната сила се извършва в съответствие с политиката и програмата за управление на качеството в НСИ.</p><p>НСИ следва и програма за изпълнение на препоръките на Работна група на Евростат за качеството на наблюдението на работната сила.</p><p>Assurance of quality of Labour force survey in accordance with Quality management policy and Quality management programme of NSI.</p><p>NSI follows the recommendation of Eurostat Task Force on the Quality of the EU-LFS by fulfillment of the national Action Plan.</p><p>Ежегодно се подготвят доклади за качеството на наблюдението на работната сила, съдържащи информация за различните аспекти на качеството.</p><p> </p><p>LFS Quality Report consisting information of different quality aspects is prepared each year.</p><br /><br /><p>Основни потребители на статистическа информация от наблюдението на работната сила са:</p><ul><li>Международни организации:</li></ul><p>- Европейска комисия - Главна дирекция „Заетост” и други дирекции;</p><p>- Евростат - отдел „Пазар на труда” и други отдели в Евростат;</p><p>- Европейска централна банка;</p><p>- Организация за икономическо сътрудничество и развитие;</p><p>- Международна организация на труда;</p><p>- ЮНЕСКО;</p><p>- УНИЦЕФ.</p><ul><li>Потребители в страната:</li></ul><p>- Министерства и държавни агенции;</p><p>- Българска народна банка;</p><p>- Синдикати;</p><p>- Организации на работодателите;</p><p>- Неправителствени организации;</p><p>- Научни организации и институти;</p><p>- Отделни фирми и организации – за собствени маркетингови проучвания или консултантски услуги.</p><p>The main users of LFS statistical data are:</p><ul><li>International organisations:</li></ul><p>- European Commission - DG Employment and other Directorates</p><p>- Eurostat - Labour Market unit and other units</p><p>- European Central Bank</p><p>- OECD</p><p>- International Labour Organisation</p><p>- UNESCO</p><p>- UNICEF</p><ul><li>National users:</li></ul><p>- Ministries and State agencies</p><p>- Bulgarian National Bank</p><p>- Trade Unions</p><p>- Employers' organisations</p><p>- Non-governmental organisations</p><p>- Research institutions</p><p>- Companies, agencies - for own marketing researches or consultancy activities.</p><p>Няма информация.</p><p>Not available</p><p style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила в България обхваща всички задължителни променливи, съгласно законодателството на Европейския съюз по отношение на наблюдението на работната сила.</p><p style="text-align: justify">The national Labour force survey implements the full set of compulsory variables, according to EU Regulations.</p><br /><p>Наблюдението на работната сила в България обхваща всички задължителни променливи, съгласно законодателството на Европейския съюз по отношение на наблюдението на работната сила.</p><p> </p><p>The national Labour force survey implements the full set of compulsory variables, according to EU Regulations.</p><p> </p><p>Резултатите от наблюдението на работната сила се използват широко както от национални, така и международни потребители.</p><p>The results from the Labour force survey are widely used at national and international level.</p><p style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила се извършва върху двустепенна гнездова извадка, включваща около 19.6 хил. домакинства всяко тримесечие (около 0.65% от домакинствата в страната). Както при всяко извадково изследване резултатите са обременени от грешки, дължащи се на извадката, както и на други грешки, свързани с невъзможността да бъдат анкетирани някои от единиците в извадката, възможни грешки при регистрацията на отговорите, обработката и други.</p><p style="text-align: justify">The sample used for the Labour force survey is a two-stage stratified cluster sample which includes about 19.6 thousand households each quarter (representing about 0.65% sampling rate). Due to the sampling approach used in the Labour force survey, the estimation of the parameters obtained from the Labour force survey could vary from those in the population due to sampling errors, errors due to non-response, errors in registration or processing etc.</p><p style="text-align: justify">За оценка на стохастичната точност на резултатите от наблюдението се изчисляват коефициенти на вариация (относителни стандартни грешки) и интервали на доверителност (обхватът от стойности, които в 95% от случаите съдържат истинската стойност на показателя в генералната съвкупност) по основни показатели.</p><p> </p><br /><p>Coefficients of variation (relative standard errors), standard errors and confidence intervals (i.e. the range of values that 95% of times would capture the true value in the population) are calculated for assessment of stochastic reliability of the estimates for main indicators.</p><p> </p><br /><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="792"><tbody><tr><td colspan="7" style="width:633px;height:19px;"> </td></tr><tr><td style="width:104px;height:96px;"><p> </p></td><td style="width:66px;height:96px;"><p>Брой на заетите лица на възраст 20 - 64 навършени години - хил.</p></td><td style="width:85px;height:96px;"><p>Коефициент на заетост (20 - 64 навършени години) - %</p></td><td style="width:76px;height:96px;"><p>Брой на заетите на непълно работно време (20 - 64 навършени години) - хил.</p></td><td style="width:66px;height:96px;"><p>Брой на безработните лица - хил.</p></td><td style="width:76px;height:96px;"><p>Коефициент на безработица - %</p></td><td style="width:94px;height:96px;"><p>Коефициент на безработица за възрастовата група 15 - 24 навършени години - %</p></td></tr><tr><td style="width:104px;height:19px;"><p>Оценка</p></td><td style="width:66px;height:19px;"><p align="right">3014.7</p></td><td style="width:85px;height:19px;"><p align="right">73.4</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">54.3</p></td><td style="width:66px;height:19px;"><p align="right">168.6</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">5.1</p></td><td style="width:94px;height:19px;"><p align="right">14.2</p></td></tr><tr><td style="width:104px;height:19px;"><p>Коефициент на вариация - %</p></td><td style="width:66px;height:19px;"><p align="right">1.2</p></td><td style="width:85px;height:19px;"><p align="right">1.2</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">7.2</p></td><td style="width:66px;height:19px;"><p align="right">4.3</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">4.2</p></td><td style="width:94px;height:19px;"><p align="right">8.0</p></td></tr><tr><td style="width:104px;height:19px;"><p>Стандартна грешка</p></td><td style="width:66px;height:19px;"><p align="right">35.7</p></td><td style="width:85px;height:19px;"><p align="right">0.9</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">3.9</p></td><td style="width:66px;height:19px;"><p align="right">7.3</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">0.2</p></td><td style="width:94px;height:19px;"><p align="right">1.1</p></td></tr><tr><td style="width:104px;height:22px;"><p>Интервали на доверителност</p></td><td style="width:66px;height:22px;"><p align="right">2944.7;3084.7</p></td><td style="width:85px;height:22px;"><p align="right">71.7;75.1</p></td><td style="width:76px;height:22px;"><p align="right">46.6;61.9</p></td><td style="width:66px;height:22px;"><p align="right">154.3;182.9</p></td><td style="width:76px;height:22px;"><p align="right">4.7;5.6</p></td><td style="width:94px;height:22px;"><p align="right">12.0;16.4</p></td></tr></tbody></table><p>Данни за 2020 година.</p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="792"><tbody><tr><td colspan="7" style="width:633px;height:19px;"><p><strong>Sampling error indicators </strong><strong>(2020)</strong></p></td></tr><tr><td style="width:85px;height:96px;"><p> </p></td><td style="width:76px;height:96px;"><p align="center">Number of employed persons - thous.</p></td><td style="width:95px;height:96px;"><p align="center">Employment rate - %</p></td><td style="width:76px;height:96px;"><p align="center">Number of part-time employed persons - thous.</p></td><td style="width:66px;height:96px;"><p align="center">Number of unemployed persons - thous.</p></td><td style="width:76px;height:96px;"><p align="center">Unemployment rate - %</p></td><td style="width:94px;height:96px;"><p align="center">Youth unemployment rate as a percentage of labour force - %</p></td></tr><tr><td style="width:85px;height:38px;"><p> </p></td><td style="width:76px;height:38px;"><p align="center">Age group: 20 - 64</p></td><td style="width:95px;height:38px;"><p align="center">Age group: 20 - 64</p></td><td style="width:76px;height:38px;"><p align="center">Age group: 20 - 64</p></td><td style="width:66px;height:38px;"><p align="center">Age group: 15 -74</p></td><td style="width:76px;height:38px;"><p align="center">Age group: 15 - 74</p></td><td style="width:94px;height:38px;"><p align="center">Age group: 15 - 24</p></td></tr><tr><td style="width:85px;height:19px;"><p>Estimate</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">3014.7</p></td><td style="width:95px;height:19px;"><p align="right">73.4</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">54.3</p></td><td style="width:66px;height:19px;"><p align="right">168.6</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">5.1</p></td><td style="width:94px;height:19px;"><p align="right">14.2</p></td></tr><tr><td style="width:85px;height:19px;"><p> Coefficient of variation</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">1.2</p></td><td style="width:95px;height:19px;"><p align="right">1.2</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">7.2</p></td><td style="width:66px;height:19px;"><p align="right">4.3</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">4.2</p></td><td style="width:94px;height:19px;"><p align="right">8.0</p></td></tr><tr><td style="width:85px;height:19px;"><p> Standard error</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">35.7</p></td><td style="width:95px;height:19px;"><p align="right">0.9</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">3.9</p></td><td style="width:66px;height:19px;"><p align="right">7.3</p></td><td style="width:76px;height:19px;"><p align="right">0.2</p></td><td style="width:94px;height:19px;"><p align="right">1.1</p></td></tr><tr><td style="width:85px;height:22px;"><p>Confidence Interval</p></td><td style="width:76px;height:22px;"><p align="right">2944.7;3084.7</p></td><td style="width:95px;height:22px;"><p align="right">71.7;75.1</p></td><td style="width:76px;height:22px;"><p align="right">46.6;61.9</p></td><td style="width:66px;height:22px;"><p align="right">154.3;182.9</p></td><td style="width:76px;height:22px;"><p align="right">4.7;5.6</p></td><td style="width:94px;height:22px;"><p align="right">12.0;16.4</p></td></tr></tbody></table><p> </p><div class="field-item even"><p style="text-align: justify"> </p></div><p> </p><br /><br /><p> </p><br /><br /><br /><br /><p>7.4%</p><p>7.4%</p><br /><p>Not applicable</p><br /><br /><br /><br /><p><strong>Относителен дял на неотговорилите домакинства - %<sup>1</sup></strong></p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:265px;" width="331"><tbody><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p><strong>Общо</strong></p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right"><strong>27.4</strong></p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>По причини:</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p> </p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>Отказ</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right">4.0</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>Неосъществен контакт</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right">21.9</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>Други</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right">1.6</p></td></tr></tbody></table><p> </p><p><sup><font size="2">1 </font></sup>Необитаемите жилища не са включени при изчисляване дела на неотговорилите.</p><p><sup><font size="2">Данни за 2020 година</font></sup></p><p> </p><p><strong>Non-response rate (2020) - %<sup><font size="2">1</font></sup></strong></p><p> </p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:265px;" width="331"><tbody><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p><strong>Т</strong><strong>otal</strong></p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right"><strong>27.4</strong></p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p> By reason:</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p> </p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>Refusals</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right">4.0</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>Non-contacts</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right">21.9</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>Other</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right">1.6</p></td></tr></tbody></table><p> </p><p><sup><font size="2">1 </font></sup>Non-occupied dwellings are not included in the calculation of non-response rate.</p><p> </p><br /><p>The relatively high item non-response rate (>10%) is observed only for few variables as: hours actually worked on second job, duration of temporary contract etc.</p><br /><br /><p>Импутация се извършва само по определени променливи (икономическа дейност, професия, статус на основната работа) като обхваща незначителен брой случаи.</p><br /><p>Not applicable</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applied</p><p style="text-align: justify">Ревизия на вече публикувани данни обикновено не се прави. По изключение ревизия на данните може да се направи след получаване на нови оценки за населението след преброяване.</p><p>Revisions of previously released data are usually not performed. By exception revisions may happen after new estimates of population from a Population Census became available.</p><p style="text-align: justify">Поради наличие на оценки за населението на база на Преброяване 2011 и извършени промени в начина на претегляне на резултатите са подготвени и поместени ревизирани данни от наблюдението на работната сила за 2010 и 2011 година.</p><br /><p>Due to availability of population estimates based on 2011 Population Census and changes in LFS weighting procedure revised LFS data for 2010 and 2011 are produced and published at the NSI website.</p><br /><br /><br /><br /><br /><p>Основните годишни резултати от наблюдението на работната сила се обявяват около два месеца и половина след края на съответната година.</p><p>The main LFS results are released about 2.5 months after the end of the reference year.</p><br /><br /><p>Основните годишни резултати от наблюдението на работната сила се обявяват около два месеца и половина след края на съответната година.</p><p> </p><p>The main LFS results are released about 2.5 months after the end of the reference year.</p><p> </p><p style="text-align: justify">Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><br /><p>The LFS results are released strictly to the Release Calendar.</p><br /><p>Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p>The LFS results are released strictly to the Release Calendar.</p><p> </p><br /><br /><p style="text-align: justify">Поради единството на използваните принципи, променливи, дефиниции и класификации е налице висока степен на сравнимост на резултатите от наблюдението на работната сила между страните-членки на ЕС.</p><p style="text-align: justify">Comparability across EU Member States is considered high due to use of harmonised concepts, variables, definitions and classifications.</p><br /><p style="text-align: justify">От 2003 г. се въвежда непрекъснато наблюдение на работната сила, осигуряващо средни тримесечни и годишни оценки. От същата година започва прилагането на хармонизираната дефиниция за безработица, съгласно Регламент No 1897/2000.</p><p style="text-align: justify">От първото тримесечие на 2012 г. е въведен нов подход при претеглянето на единиците от извадката за наблюдението на работната сила, чието влияние трябва да се има предвид при ползването на данните от наблюдението на работната сила. Основните промени се състоят в следното:</p><ul><li style="text-align: justify">увеличен е броят на възрастовите групи на ниво общо за страната (от 4 на 14), за които се осъществява съпоставимост между оценките от наблюдението и тези от текущата демографска статистика;</li><li style="text-align: justify">от данните за населението, използвани при оценката на резултатите от наблюдението на работната сила, са изключени лицата, живеещи в колективни домакинства (които са извън обхвата на изследването).</li></ul><p style="text-align: justify">Върху сравнимостта на резултатите от наблюдението с предходни години оказва влияние и различието в данните за населението между текущата демографска статистика (използвани при първоначалната оценка на тримесечните и годишните резултати от наблюдението през 2010 и 2011 г.) и тези, получени при Преброяването на населението към 1 февруари 2011 година. Поради наличието на нови оценки за населението на база на Преброяване 2011 и промените в начина на претегляне на резултатите от наблюдението на работната сила са подготвени и поместени на интернет сайта на НСИ ревизирани тримесечни и годишни данни за 2010 и 2011 година.<br />Вследствие на посочените промени ревизираните данни за 2010 г. не са напълно съпоставими с данните за предишни години.</p><p style="text-align: justify">Since the beginning of 2003 a quarterly continuous Labour force survey which provides quarterly and annual estimates is implemented. From the same year the harmonised definition of unemployment in accordance with Commission Regulation No 1897/2000 has been applied.</p><p style="text-align: justify">Since the first quarter of 2012 a new weighting procedure has been used in the labour force survey which should be taken into account in use of LFS data. The main differences from the procedure used in previous years are the following:</p><ul><li style="text-align: justify">the number of age groups at national level for which the consistence between LFS estimates and current population estimates is achieved increased (from 4 to 14);</li><li style="text-align: justify">population data used in LFS weighting procedure exclude population living in institutional households (which are not covered by the survey).</li></ul><p style="text-align: justify">The discrepancy between current population estimates (used for initial LFS quarterly and annual estimates for 2010 and 2011) and the data from the Population Census as of 1 February 2011 has also impact over the comparability of LFS data. Due to availability of new population estimates based on 2011 Population Census and changes in LFS weighting procedure revised LFS estimates for 2010 and 2011 are produced and published at the NSI website.</p><p style="text-align: justify">In consequence the revised data for 2010 are not fully comparable with those for previous years.</p><p>11 години</p><p>11 years</p><p align="center"><strong>Съгласуваност с данните за населението</strong></p><p style="text-align: justify">Оценките на текущата демографска статистика за населението на страната (по пол, местоживеене, възрастови групи, области) се използват при претеглянето на резултатите от извадката при наблюдението на работната сила, като се използват последните налични оценки. От 2012 г. от данните за населението, използвани при оценката на резултатите от наблюдението на работната сила, са изключени лицата, живеещи в колективни домакинства (които са извън обхвата на изследването).</p><p style="text-align: center"><strong>Съгласуваност с оценките за заетите лица по методологията на Национални сметки</strong></p><p style="text-align: justify">Национални сметки използват информация от различни източници, които се комбинират с оглед да се получи възможно най-изчерпателна и съвместима с другите показатели на Национални сметки оценка, в резултат на което данните за заетите лица според Национални сметки могат да се различават от тези на използваните източници. Основното различие с данните от Наблюдението на работната сила е по отношение на броя на заетите лица в селското стопанство. При оценката на данните за самостоятелно заетите лица в селското стопанство Национални сметки използват данни от преброяването на земеделските стопанства и извадкови изследвания на земеделските стопанства, провеждани от Министерство на земеделието и храните.</p><p style="text-align: justify">Между Наблюдението на работната сила и Национални сметки съществуват и концептуални различия като например:</p><ul><li style="text-align: justify">съгласно Европейската система от сметки (ЕСС’ 95) данните за заетите лица според методологията на национални сметки се основават на концепцията за резидентност на производствените единици, докато Наблюдението на работната сила обхваща заетите лица, които са постоянно население на страната, вкл. работещи в други страни;</li><li style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила не обхваща лицата, живеещи в колективни домакинства, които се включват в оценките на Национални сметки;</li><li style="text-align: justify">за разлика от Национални сметки в данните за заетите лица от Наблюдението на работната сила не се включват лицата в отпуск за отглеждане на деца до 2-годишна възраст.</li></ul><p style="text-align: justify">Като цяло данните на Национални сметки са по-подходящи за измерване и анализ на заетостта като влагане на труд, докато данните на Наблюдението на работната сила са по-походящи за анализ на труда като социално явление.</p><p style="text-align: center"><strong>Съгласуваност с данните от Наблюдението на наетите лица, работната заплата и другите разходи за труд</strong></p><p style="text-align: justify">Основното различие в данните между двете изследвания се състои в това, че наблюденията на наетите лица, средствата за работна заплата и другите разходи за труд осигуряват данни за лицата, които са в трудово правоотношение с работодател съгласно Кодекса на труда или в служебно правоотношение по Закона за държавния служител, докато Наблюдението на работната сила обхваща и лица, наети на работа по друг вид договор или без договор, както и самостоятелно заетите лица (работодатели, лица, работещи за своя сметка, и лица, работещи без формално заплащане в семеен бизнес). За разлика от Наблюдението на работната сила в броя на наетите лица по трудово и служебно правоотношение се включват лицата в отпуск за отглеждане на деца до 2-годишна възраст, но се изключват лицата, работещи в дейностите по отбрана и опазване на обществения ред.</p><p style="text-align: justify">Различията в единиците на наблюдение, в наблюдавания период, в начина на класифицирането на данните по икономически дейности, в принципите на териториално отнасяне (по местоживеене/по месторабота) и др. също оказват влияние върху сравнимостта на резултатите.</p><p style="text-align: center"><strong>Съгласуваност с данните за регистрираните безработни</strong></p><p style="text-align: justify">Основните методологически различия между Наблюдението на работната сила и данните на Агенцията по заетостта са следните:</p><ul><li style="text-align: justify">Данните на Агенцията по заетостта се отнасят за безработните лица, регистрирани в бюрата по труда. Съгласно прилаганата международна дефиниция в Наблюдението на работната сила безработни могат да бъдат и лица, които не са регистрирани в бюрата по труда, но търсят работа чрез други активни методи - чрез частни посреднически агенции, директно отнасяне към работодатели, чрез съдействие от роднини и познати, чрез подаване, отговаряне или изучаване на обяви във вестници, списания и др. Дори регистрацията в бюрата по труда сама по себе си не е активен метод за търсене на работа. За активен метод се счита контактът с бюрото по труда с цел намиране на работа.</li><li style="text-align: justify">Възрастта, на която лицата могат да се считат за безработни при наблюдението на работната сила е 15 - 74 навършени години, а за регистрираните безработни - 16 - 64 навършени години. За разлика от регистрираните безработни според Наблюдението на работната сила безработни могат да бъдат също учащи и пенсионери, които търсят активно работа и имат готовност да започнат работа.</li><li style="text-align: justify">При изчисляването на коефициента на безработица при Наблюдението на работната сила се използват текущи данни за икономически активното население (работната сила), получени при същото наблюдение, докато данните за икономически активните лица, използвани за изчисляване на равнището на регистрираната безработица, са от преброяването на населението, поради което са постоянна величина за по-дълъг период от време.</li></ul><p style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила е извадково анкетно изследване, при което информацията се получава от самите лица, докато данните на Агенцията по заетостта се основават на регистри и имат изчерпателен характер.</p><p align="center"><strong>Coherence with population data</strong></p><p>The LFS uses the latest available population estimates (by age, place of residence, age group and districts) to gross up sample results. Since 2012 population data used for LFS estimates excluded persons living in collective households (which are out of scope of the survey).</p><p align="center"><strong>Coherence with employment estimates in National Accounts</strong></p><p style="text-align: justify">National Accounts use different data sources which are combined to obtain the best comprehensive and consistent estimate. In results National Accounts data could differ from the results of each source. For Bulgaria the main difference between LFS and NA refers to Agricultural employment. In the estimation of self-employment in agriculture NA use data based on Agricultural Census and sample surveys, carried out by Ministry of Agriculture and Food.</p><p style="text-align: justify">NA employment data are based on domestic concept (employment in resident production units irrespective of the place of residence of the employee) while LFS gives information on the national concept (i.e. resident employed).</p><p style="text-align: justify">LFS does not cover persons living in collective households, who are included in NA employment estimates.</p><p style="text-align: justify">In contrast to National Accounts persons on leave for taking care of a child until 2 years of age are not considered employed according to LFS.</p><p style="text-align: center"><strong>Coherence with Annual and Quarterly Surveys on employees, hours worked, wages and salaries and other expenditures paid by the employer</strong></p><p style="text-align: justify">The main methodological difference between the two surveys is the coverage of employed persons. The surveys on employee, hours worked, wages and salaries and other expenditures provides data on persons who work under employment contract according to the Labour Code or the State Officials Act, while the Labour force survey covers also persons employed by other type of contract or without formal contract and self employed persons (employers, own account workers and unpaid family workers). The published data on employees by labour contract do not include defence and public security activities.</p><p style="text-align: justify">The existed differences in terms of survey units, reference periods, modes of classifying by economic activities (register/description given by the respondents), principles of territorial treatment (by place of work/by place of living) also influenced on the comparability of results from the surveys.</p><p style="text-align: center"><strong>Coherence with registered unemployment data</strong></p><p style="text-align: justify">The main methodological differences between the LFS data on unemployment and data on registered unemployment provided by National Employment Agency are the following:</p><ul><li style="text-align: justify">According to the International Labour Organisation (ILO) definition applied in Labour force survey unemployed are considered not only and not all persons, registered in employment offices, but also those who are looking for job using other active methods: by private employment agencies, direct application to employers, assistance from friends or relatives, placing, answering or studying job advertisements in newspapers, magazines. The registration itself is not regarded as active method but the contact with an employment agency with a purpose to find job.</li><li style="text-align: justify">The age at which persons could be considered as unemployed is 15 - 74 years for Labour force survey and 16 - 64 years for registered unemployed. In contrast to registered unemployed students and pensioners are considered as unemployed in LFS if are actively looking and available for work.</li></ul><p style="text-align: justify">The data on economically active population used as denominator for the calculation of unemployment rate is different - in LFS economically active population consists of employed and unemployed which number is estimated through the same survey while for calculation of registered unemployment rate Population Census data for economically active population is used.</p><p>Годишните данни от наблюдението на работната сила са осреднени стойности от четирите тримесечия на годината.</p><p>Annual data are calculated as an average of the four quarters of the year.</p><p><strong>Съгласуваност с оценките за заетите лица по методологията на Национални сметки</strong></p><p>Национални сметки използват информация от различни източници, които се комбинират с оглед да се получи възможно най-изчерпателна и съвместима с другите показатели на Национални сметки оценка, в резултат на което данните за заетите лица според Национални сметки могат да се различават от тези на използваните източници. Основното различие с данните от Наблюдението на работната сила е по отношение на броя на заетите лица в селското стопанство. При оценката на данните за самостоятелно заетите лица в селското стопанство Национални сметки използват данни от преброяването на земеделските стопанства и извадкови изследвания на земеделските стопанства, провеждани от Министерство на земеделието и храните.</p><p>Между Наблюдението на работната сила и Национални сметки съществуват и концептуални различия като например:</p><ul><li>съгласно Европейската система от сметки (ЕСС’ 95) данните за заетите лица според методологията на национални сметки се основават на концепцията за резидентност на производствените единици, докато Наблюдението на работната сила обхваща заетите лица, които са постоянно население на страната, вкл. работещи в други страни;</li><li>Наблюдението на работната сила не обхваща лицата, живеещи в колективни домакинства, които се включват в оценките на Национални сметки;</li><li>за разлика от Национални сметки в данните за заетите лица от Наблюдението на работната сила не се включват лицата в отпуск за отглеждане на деца до 2-годишна възраст.</li></ul><p>Като цяло данните на Национални сметки са по-подходящи за измерване и анализ на заетостта като влагане на труд, докато данните на Наблюдението на работната сила са по-походящи за анализ на труда като социално явление.</p><p> </p><p align="center"><strong>Coherence with employment estimates in National Accounts</strong></p><p>National Accounts use different data sources which are combined to obtain the best comprehensive and consistent estimate. In results National Accounts data could differ from the results of each source. For Bulgaria the main difference between LFS and NA refers to Agricultural employment. In the estimation of self-employment in agriculture NA use data based on Agricultural Census and sample surveys, carried out by Ministry of Agriculture and Food.</p><p>NA employment data are based on domestic concept (employment in resident production units irrespective of the place of residence of the employee) while LFS gives information on the national concept (i.e. resident employed).</p><p>LFS does not cover persons living in collective households, who are included in NA employment estimates.</p><p>In contrast to National Accounts persons on leave for taking care of a child until 2 years of age are not considered employed according to LFS.</p><p> </p><p>Поради закръгляването на данните директно от компютър, в някои случаи общите данни могат да се различават незначително от сумата на отделните групи, включващи се в тях.</p><p>Some of the totals (rows and columns) in tables are not equal to the sum of the components because of the rounding of figures.</p><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p style="text-align: justify">Прессъобщения с основните резултати от наблюдението на работната сила се публикуват на интернет сайта на НСИ (<a href="http://www.nsi.bg">www.nsi.bg</a>), съгласно Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p style="text-align: justify">Press release for the main Labour force survey annual results is posted on the NSI website <a href="http://www.nsi.bg/en">(http://www.nsi.bg/en</a>) according to the Release Calendar.</p><p>„Заетост и безработица - годишни данни” - електронно издание</p><p>Общи издания на НСИ:</p><ul><li>Статистически годишник;</li><li>Статистически справочник;</li><li>Брошура ,,България”.</li></ul><p>"Employment and unemployment - annual data" - specialised electronic publication</p><p>General Publications of the NSI:</p><ul><li>Statistical Reference Book;</li><li>Statistical Yearbook;</li><li>"Bulgaria" (brochure).</li></ul><p>Подробни годишни резултати от <b>наблюдението на работната сила</b> са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда - Наблюдение на работната сила - Годишни данни: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/4002">http://www.nsi.bg/bg/node/4002</a>, както и в информационната система ИНФОСТАТ: <a href="https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=96">https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=96</a></p><p>Detailed annual results are available to all users on the NSI website under the heading Labour Market, Labour Force Survey, Annual data: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/6486">http://www.nsi.bg/en/node/6486</a> and through the information system INFOSTAT: <a href="https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=96">https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=96</a></p><br /><p>Not available</p><p style="text-align: justify">Анонимизирани индивидуални данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка, съгласно Правилника на НСИ за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/575">http://www.nsi.bg/bg/node/575</a></p><p style="text-align: justify">Individual anonymous micro-data could be provided for the scientific and research purposes by individual request according to the Regulation of submission of anonymous individual data for scientific and research purposes.</p><p style="text-align: justify">Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.</p><p>An information service could be provided by request, according to the NSI Rules for Dissemination of Statistical Information Products and Services.</p><br /><p>Not available</p><ul><li>Методология на наблюдението на работната сила: <a href="http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/LFS_Methodology.pdf">http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/LFS_Methodology.pdf</a></li><li> Брошура „Наблюдение на работната сила”</li><li> Указания за попълване на анкетните карти за наблюдение на работната сила.</li></ul><ul><li>Methodology of the Labour force survey: <strong><a href="http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/LFS_Methodology_EN.pdf">http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/LFS_Methodology_EN.pdf</a></strong></li><li>Leaflet "Labour Force Survey" - in Bulgarian</li><li>Interviewers' instructions.</li></ul><br /><p>Доклад за качеството на наблюдението на работната сила съгласно Европейската стандартна структура за доклади по качество (ESQRS) е наличен на сайта на НСИ: <a href="https://nsi.bg/bg/node/15276">https://nsi.bg/bg/node/15276</a></p><p>Annual Quality reports</p><p>LFS Quality report according to ESS Standard for Quality Reports Structure (ESQRS) is available on the NSI website: <a href="https://nsi.bg/en/node/15276">https://nsi.bg/en/node/15276</a></p><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p style="text-align: justify">Средната продължителност на интервюто по наблюдението на работната сила на едно лице е около 15 минути. Продължителността на интервюто зависи от статуса на отделното лице и поредността на участие в наблюдението.</p><p>The average duration of LFS interview is about 15 minutes per person. The individual duration of an interview depends on the labour status of person and survey wave.</p><p>Опазването на тайната на индивидуалните данни е гарантирано съгласно:</p><ul><li style="text-align: justify">Закон за статистиката;</li><li style="text-align: justify">Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</li></ul><ul><li>Law on Statistics;</li><li style="text-align: justify">Regulation (EC) No 223/2009 of the European Parliament and of the Council of 11 March 2009 on European statistics (provision 24 and Article 20 (4)) (?J L 87, p. 164), stipulates the necessity to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</li></ul><p style="text-align: justify">Индивидуални данни не се публикуват, спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката.</p><p style="text-align: justify">Индивидуалните анонимизирани данни, които се предоставят за изследователски и научни цели, не съдържат административна информация, като лични данни и адрес, позволяващи директна идентификация. Извършва се и допълнително агрегиране на данните по отделни променливи.</p><p> </p><p style="text-align: justify">In accordance with Article 25 of the Law on Statistics Individual data are not published. Dissemination of individual data is possible only in accordance with Article 26 of the Law on Statistics.</p><p style="text-align: justify">Individual anonymous data provided for the purposes of scientific research do not consist any administrative data as personal information and address and do not allow direct identification. Additional aggregation of data is performed for some of the variables.</p><p> </p><br /><br />