Система на здравни сметкиSystem of health accountssystemofhealthaccountsfalse2021-08-10T14:10:58+03:002020-N1urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATA_PROVIDERS.NSIurn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATAFLOWS_SCHEME.systemofhealthaccounts<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Статистика на здравеопазването и правосъдието“</p><p>"Health and Justice Statistics" Department</p><p>Евелин Йорданова</p><p>Evelin Yordanova</p><p>началник на отдел</p><p>Head of department</p><p>ул. „П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str.; 1038 Sofia, Bulgaria</p><p><a href="mailto:ejordanova@nsi.bg">ejordanova@nsi.bg</a></p><p><a href="mailto:ejordanova@nsi.bg">ejordanova@nsi.bg</a></p><p>+359 2 9857 459</p><p>+359 2 9857 459</p><p style="text-align: justify;">Системата на здравни сметки (СЗС) се разработва като статистическа система с повтарящи се, текущи изчисления и производство на статистическа информация при приложение на хармонизирана методология и стандартни класификации. СЗС е международно приета статистическа система за описание, класифициране и анализ на разходите за здраве и източниците на финансиране. Приложението на тази статистическа система има за цел да се оценят всички разходи за здравеопазване – както публичните, така и разходите на домакинствата, на нетърговските организации - фондации, сдружения, на частните здравноосигурителни фондове, на предприятията за дейности по трудова медицина.</p><p style="text-align: justify;">Основните цели на Системата на здравни сметки са:</p><ul><li style="text-align: justify;">Да се осигури международно съпоставима информация в система от стандартни матрици;</li><li style="text-align: justify;">Да се дефинират хармонизирани граници на здравния сектор и приложат хармонизирани дефиниции;</li><li style="text-align: justify;">Да се разграничат основните функции на здравния сектор от функциите, свързани със здравеопазването;</li><li style="text-align: justify;">Да се осъществи анализирането на системата на здравеопазване от икономическа гледна точка в съответствие с методологическите принципи на макроикономическите /националните/ сметки и класификационните разрези на Международната класификация на здравните сметки.</li></ul><p style="text-align: justify;">СЗС осигурява статистическа информация на национално ниво за разходите за здраве по видове изпълнители на медицински услуги; по функции според целите на медицинските дейности (терапевтична грижа, рехабилитация, клинична лаборатория, санитарен транспорт и др) и според финансовите източници.</p><p style="text-align: justify;">При разработването на данните за периода 2010 - 2013 г. са приложени дефинициите и класификациите на Система на здравни сметки, версия 1.0. В допълнение, данните за 2011 и 2012 г. са разработени и съгласно новата методология, като са взети предвид ревизиите, направени във връзка с приложението на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010). </p><p style="text-align: justify;">При разработването на данните за периода 2013 - 2019 г. са приложени дефинициите и класификациите на Системата на здравните сметки, версия 2011.</p><p style="text-align: justify;">При разработване на данните за 2018 г. е извършена ревизия за периода 2013 – 2017 г. поради включването на нов източник на данни и извършената допълнителна методологическа работа по отношение оценката на разходите на домакинствата с цел повишаване качеството и съпоставимостта на данните.</p><p style="text-align: justify;">При разработването на данните за 2019 г. е извършена ревизия на данните за 2017 г., предоставяни от НЗОК. В съответствие с изискванията на Регламент 2015/359 на Комисията и методологически указания на Евростат разходите в ревизираните таблици се предоставени на начислена, а не на касова основа, т.е. в годината, когато дейностите са извършени, а не когато те са заплатени.</p><p style="text-align: justify;">Отчетен период: Данните се отнасят за календарна година (от 1 януари до 31 декември).</p><p style="text-align: justify;">Времевият обхват на последния доклад за качеството е от 2014 до 2016 референтни години.</p><p style="text-align: justify;">System of Health Accounts is being developed as a statistical system with repetitive current calculations and production of statistical information in accordance with a harmonized methodology and standard classifications. System of Health Accounts is an internationally accepted statistical system for description, classification and analysis of health care expenditure and sources of funding. The application of this statistical system aims to assess all health care expenditure - both public and household, spending of non-profit organizations - foundations, associations, private health insurance funds of enterprises for activities in labour medicine.</p><p style="text-align: justify;">The main objectives of the System of Health Account are:</p><ul><li style="text-align: justify;">to provide internationally comparable information in a system of standard matrices;</li><li style="text-align: justify;">to define harmonized health sector boundaries and to apply harmonized definitions;</li><li style="text-align: justify;">to distinguish the main functions of the health sector from the functions related to healthcare;</li><li style="text-align: justify;">to analyze the healthcare system from an economic point of view in accordance with the methodological principles of the macroeconomic (national) accounts and in accordance with the International Classification of Health Accounts.</li></ul><p style="text-align: justify;">SHA provides statistical information at national level on health expenditure by type of provider; by functions according to the aims of the medical activities (curative care, rehabilitation, clinical laboratory, sanitary transport, etc.) and according to the financial sources.</p><p style="text-align: justify;">The definitions and classifications of the System of Health Accounts, Manual v.1.0. are followed for the period from 2010 to 2013, and for 2013 - 2019 data - the definitions and classifications of the System of Health Accaunts, ver. 2011. In addition, 2011 and 2012 data are elaborated according to the SHA, ver. 2011 requirements and following the requirements of "System of National Accounts, 2010" (SNA2010) and revisions done. </p><p style="text-align: justify;">During the process of 2018 data compilation, a revision was made in respect to the 2013 – 2017 data due to the inclusion of a new data source and the additional methodological work performed regarding the household expenditures estimation in order to improve the quality and comparability of the data.</p><p style="text-align: justify;">During the process of 2019 data compilation, a revision was made in respect to the 2017 NHIF data. In accordance with the requirements of Commission Regulation 359/2015 and Eurostat methodological guidelines the expenditure in the revised tables are provided on an “accrual” principle, i.е. in the year when the activities were carried out, not when they were paid for.</p><p style="text-align: justify;">Accounting period: Health expenditure and financing data pertain to the calendar year (1 January to 31 December).</p><p style="text-align: justify;">The time coverage of this Quality report is 2014 to 2016 reference years.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Системата на здравни сметки </strong>се изгражда при използването на Международната класификация на здравните сметки (International Classification for Health Accounts) чрез приложението на <strong>три специфични класификации</strong>:</p><ul><li style="text-align: justify;">Класификация на функциите (ICHA-HC);</li><li style="text-align: justify;">Класификация на изпълнителите на персонални и колективни медицински услуги (ICHA-HP);</li><li style="text-align: justify;">Класификация на финансовите източници (ICHA-HF ) (Система за здравни сметки, версия 1.0);</li><li style="text-align: justify;">Класификация на финансиращите схеми (ICHA-HF) (Система на здравни сметки, версия 2011);</li></ul><p style="text-align: justify;">Методологията и класификациите са разработени от Евростат, Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и Световната здравна организация.</p><p style="text-align: justify;">The System of Health Accounts is built using<strong> the International Classification for Health Accounts </strong>by applying three specific classifications:</p><ul><li style="text-align: justify;">Classification of Health Care Functions (ICHA-HC);</li><li style="text-align: justify;">Classification of Health Care Providers (ICHA-HP);</li><li style="text-align: justify;">Classification of Health Care Financing Sources (ICHA-HF) (SHA, ver.1.0);</li><li style="text-align: justify;">Classification of Health Care Financing Schemes (ICHA-HF) (SHA, ver. 2011).</li></ul><p style="text-align: justify;">Methodology and classifications have been developed by Eurostat, the Organisation for Economic Cooperation and Development and the World Health Organization.</p><p style="text-align: justify;">В обхвата на изследването се включват всички институционални и аналитични статистически единици, които имат функции в съответствие с класификацията на функциите (ICHA-HC), независимо от това дали в статистическата практика са единици на сектор „Здравеопазване” като икономически дейности.</p><p style="text-align: justify;">Данните се разработват само на национално ниво.</p><p style="text-align: justify;">All institutional and analytical statistical units that have functions according to the SHA classification of functions, regardless of whether they are in the statistical practice units of the Health sector as economic activities are included.</p><p style="text-align: justify;">Data is compilated only on national level.</p><p><strong>Граници на системата на здравеопазване – методологически подход и обхват </strong></p><p style="text-align: justify;">Определянето на границите на здравния сектор се предпоставя от целите на СЗС като статистическа система за представяне разходите на обществото като цяло за здраве, а не само на системата на здравеопазване. Три са основните критерии за определяне съпоставими граници на сектора:</p><ul><li style="margin-left: 39pt;">дефиниране на крайното използване на здравните услуги според класификацията на функциите на СЗС;</li><li style="margin-left: 39pt;">определяне границите между здравни и социални грижи и</li><li style="margin-left: 39pt;">класифициране на разходите за здравеопазване по функции и изпълнители.</li></ul><p style="text-align: justify;">Разработването на СЗС методологически започва с дефинирането на стоките и услугите, чието <strong>крайно потребление</strong> формира сектора „Здравеопазване”. Общите разходи за здравеопазване по СЗС измерват крайното използване на тези стоки и услуги плюс капиталовите разходи в институциите, изпълнители на здравни услуги – тези, в които здравеопазването е преобладаваща функция. Разликата със системата на национални сметки е, че при здравните сметки се включват институционалните и аналитични статистически единици, които имат функции в съответствие с класификацията на функциите, независимо от това дали в статистическата практика са единици на сектор „Здравеопазване” като икономически дейности. Всички първични и вторични производители на здравни услуги трябва да бъдат включени, независимо от това дали те са класифицирани в националните статистики като статистически единици от отрасъл Здравеопазване.</p><p style="text-align: justify;">Системата на здравни сметки се разработва в три подсистеми. Подсистемите са разработени така, че агрираните таблици се получават чрез детайлното разпределение на разходите по функции, по изпълнители и на функциите по изпълнители в отделни таблици.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Общите разходи</strong> са сума от текущите разходи и капиталовите разходи.</p><p style="text-align: justify;">Общите разходи за здравеопазване включват разходите на публичния и частния сектор.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Разходите на публичния сектор </strong>включват сектор Държавно управление, включително публичните социално-осигурителни фондове:</p><ul><li style="text-align: justify;">разходи на републиканския бюджет;</li><li style="text-align: justify;">на централното правителство - министерства и ведомства;</li><li style="text-align: justify;">на местно правителство - общините;</li><li style="text-align: justify;">на социално осигурителните фондове – Национална здравноосигурителна каса (НЗОК) и Национален осигурителен институт (НОИ).</li></ul><p style="text-align: justify;">Съгласно методологическите изисквания на Системата на здравните сметки, версия 1.0 <strong>разходите на частния сектор</strong> включват:</p><ul><li style="text-align: justify;">Индивидуални потребителски <u>разходи на домакинствата</u> за регламентирани плащания на медицински и стоматологични и зъботехнически услуги, консумативи и други терапевтични стоки. Включват се и плащанията в системата на търговия на дребно в аптеки, санитарни и оптични магазини.</li><li style="text-align: justify;"><u>Изплатени претенции от застрахователите</u> по смисъла на чл. 83, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване (доброволно здравно осигуряване);</li><li style="text-align: justify;"><u>Разходи на нетърговските организации, обслужващи домакинствата</u> - поради това, че не могат да бъдат детайлно разпределени по функция и изпълнители, тези разходи са отнасят към некласифицирани дейности.</li><li style="text-align: justify;">Разходи на предприятия и организации за дейностите по трудова медицина за наетите лица.</li></ul><p style="text-align: justify;">Съгласно методологическите изисквания на Системата на здравните сметки, версия 2011 разходите за доброволно здравно осигуряване, НТООД и разходите на предприятия и организации за дейностите по трудова медицина са отделени от частния сектор в отделна <strong>Схема за доброволни плащания на здравни услуги. </strong></p><p style="text-align: justify;"> </p><p style="text-align: justify;"><strong>Класификация на изпълнителите на здравни услуги</strong> <strong>(ICHA-HP)</strong></p><p style="text-align: justify;">Класификацията на изпълнителите на здравни услуги има за цел рекласифициране на националните институции от здравния сектор в международно съпоставими и приложими категории изпълнители на здравни услуги. Класификацията на изпълнителите на здравни услуги включва единици, в които производството на здравни услуги е основен предмет на дейност и тези, в които производството на здравни услуги е вторична дейност. Като изпълнители на здравни услуги в СЗС се класифицират и домакинствата, в случаите на грижи за болен член на семейството и на сестрински тип грижи.</p><p style="text-align: justify;"> </p><p style="text-align: justify;"><strong>Класификацията по функции</strong> <strong>(ICHA-HC) </strong>по същество съдържа два класификационни признака:</p><p style="text-align: justify;">1. Основна цел/вид на медицинската помощ или дейността:</p><ul><li style="margin-left: 18.15pt; text-align: justify;">лечебна помощ;</li><li style="margin-left: 18.15pt; text-align: justify;">рехабилитация;</li><li style="margin-left: 18.15pt; text-align: justify;">спомагателни медицински дейности;</li><li style="margin-left: 18.15pt; text-align: justify;">медицински продукти за пациенти от извънболничната помощ;</li><li style="margin-left: 18.15pt; text-align: justify;">профилактика и обществено здравеопазване;</li><li style="margin-left: 18.15pt; text-align: justify;">административни разходи за здравна администрация и администрация на здравното осигуряване.</li></ul><p style="text-align: justify;">2. Начина/модела на оказване на медицинската помощ:</p><ul><li style="text-align: justify;">болнична;</li><li style="text-align: justify;">извънболнична помощ;</li><li style="text-align: justify;">дневна грижа;</li><li style="text-align: justify;">домашно лечение и други.</li></ul><p style="text-align: justify;">Чрез тази класификация се анализират разходите за персонални и колективни здравни услуги. Здравеопазването съчетава /включва/ персонални здравни услуги, осигурявани пряко на отделният човек и колективни здравни услуги, които се отнасят до изпълнението на задачи на общественото здравеопазване, като превенция, профилактика, здравна администрация и администрация на здравното осигуряване.</p><p><strong>Health care boundaries</strong></p><p style="text-align: justify;">Determining the health care boundaries is supposed by the objectives of the SHA as a statistical system for representing the health expenditure of society as a whole and not just the healthcare system. The main criteria for defining the health care boundaries are as follow:</p><ul><li style="margin-left: 39pt;">defining the final use of health care goods and services according to the SHA classification of the functions;</li><li style="margin-left: 39pt;">determining the boundaries between health and social care and</li><li style="margin-left: 39pt;">classification of the healthcare expenditure by functions and providers.</li></ul><p style="text-align: justify;">The development of the SHA methodologically starts with the definition of the goods and services whose final consumption forms the Healthcare sector. According to the SHA methodology the total health expenditures measure the final use of these goods and services plus capital investments in institutions providing health services - those where healthcare is a predominant activity. The difference with the system of national accounts is that the health accounts include institutional and analytical statistical units that have functions according to the SHA classification of functions, regardless of whether they are in the statistical practice units of the Health sector as economic activities. All primary and secondary healthcare providers has to be included, regardless of whether they are classified by national statistics as statistical units of the Health sector.</p><p style="text-align: justify;">System of Health Accounts is being developed in three subsystems. Subsystems are designed so that the aggregated tables are obtained by a detailed allocation of expenditure by function, by providers and allocation of functions by providers in separate tables.</p><p>The total expenditure is the sum of current and capital expenditure.</p><p><strong>Total health expenditure</strong> includes both expenditure made by the public and private sectors.</p><p><strong>The expenditure of the public sector </strong>includes general government, including public social security funds:</p><ul><li>Expenses of the state budget;</li><li>Central government - ministries and institutions;</li><li>Local government - municipalities;</li><li>Social insurance funds - National Health Insurance Fund (NHIF) and the National Social Security Institute (NSSI).</li></ul><p>According to the methodological requirements of the SHA, ver.1.0 <strong>the expenditure of the private sector </strong>include:</p><ul><li style="text-align: justify;">Individual consumption expenditures of households on regulated payments for medical, dental and dental technical services, supplies, and other therapeutic goods. Also included are the payments in the system of retail trade in pharmacies, optical and sanitary shops.</li><li>Claims paid by the voluntary health insurance companies;</li><li style="text-align: justify;">Expenditures of non-profit institutions serving households - as these expenses can not be allocated in detail by functions and by providers, they are allocated to non-classified activities.</li><li>Expenditure of enterprises and organizations for activities related to labour health care for employees.</li></ul><p style="text-align: justify;">According to the methodological requirements of the SHA, ver. 2011 expenditures for Voluntary health care insurance and enterprises' and organisations' expenditures for labour medical activities are separated from private sector in a <u>separate</u> <strong>Voluntary Health Care Payment Schemes.</strong></p><p> </p><p><strong>Classification of healthcare providers</strong> <strong>(ICHA-HP)</strong></p><p style="text-align: justify;">Classification of healthcare providers aims reclassification of national institutions in the health sector in internationally comparable and relevant categories of providers of health services. Classification of providers of health care services includes units in which the production of health services is a major activity and those in which the production of health care is a secondary activity. As providers of health services in SHA are also classified the households in the case of care for a sick family member and care of nursing type.</p><p> </p><p><strong>Classification of Health Care Functions</strong><strong> (ICHA-HC)</strong> essentially contains two classification attributes:</p><p>1. Main purpose/type of medical care or activity:</p><ul><li>Curative care;</li><li>Rehabilitation;</li><li>Ancillary services;</li><li>Medical goods for patients in outpatient care;</li><li>Prevention and public health;</li><li>Administrative costs for health administration and administration of health insurance.</li></ul><p>2. Mode of provision</p><ul><li>Inpatient care;</li><li>Outpatient care;</li><li>Day care;</li><li>Home based care.</li></ul><p style="text-align: justify;">Through this classification the expenditures on personal and collective healthcare goods and services are analysed. Health care combines (includes) personal health services provided directly to the individual and collective health services which relate to the implementation of tasks of public health such as prevention, prophylactic, health administration and health insurance administration.</p><p style="text-align: justify;">Регламент (ЕС) 2015/359 на Комисията за прилагане на Регламент (ЕО) № 1338/2008 на Европейския парламент и на Съвета регламентира събирането на данни за „разходите за крайно потребление“, което е дефинирано като „разходи за крайно потребление на местни единици на стоки и услуги в областта на здравното обслужване“.</p><p style="text-align: justify;">Статистическите единици в СЗС са местните единици, доставчици на здравни стоки и услуги за резидентни единици. Включват се и плащанията на институционални единици, които се наричат „финансови агенти“. Финансовите агенти са институционални единици, които управляват една или повече финансиращи схеми. Финансовите агенти са ключови статистически единици при изготвянето на здравните сметки. Докато финансиращите схеми са ключови единици за анализ на начина на финансиране на потреблението на здравни стоки и услуги, данните относно съответните плащания се събират или от финансовите агенти, които управляват различните схеми за финансиране, или от изпълнителите.</p><p style="text-align: justify;">Съгласно Методологията за прилагане Системата на здравните сметки SHA 2011 „ключовите концепции за описание на структурата на системата за финансиране на здравеопазването се основават на измерване на: (а) разходите за здравеопазване на финансиращите схеми, при които стоките и услугите се купуват директно от доставчиците на здравни услуги от една страна, и б) видовете приходи на финансиращите схеми от друга страна.</p><p style="text-align: justify;">Регламент 2015/359 на Комисията ограничава обхвата си до събиране на данни за разходите за здравеопазване на финансиращите схеми. </p><p style="text-align: justify;">Commission Regulation 2015/359 concerns the collection of data on "current expenditure on healthcare" which is defined as the "final consumption expenditure of resident units on health care goods and services".<br />Local KAUs operating as providers of healthcare goods and services to resident units are statistical units in SHA.<br />Also transactions by institutional units are recorded in SHA, in which framework institutional units are also referred to as "financing agents". More precisely, SHA financing agents are institutional units that manage one or more financing schemes. The transactions are executed by the financing agents, according to the rules of the financing schemes.<br />Financing agents serve as key statistical units in producing national health accounts. While financing schemes are the key units for analysing how the consumption of health care goods and services is financed, the data concerning the relevant transactions are collected either from the financing agents that operate the different financing schemes or from the providers.<br />According to SHA Manual 2011, "the key concepts for describing the structure of the health care financing system are based on measuring: (a) the expenditure of health care financing schemes, under which goods and services are purchased directly from health care providers, on the one hand, and (b) the types of revenues of health care financing schemes, on the other hand. <br />Commission Regulation 2015/359 limits its scope to the collection of data on the expenditure of health care financing schemes.</p><p style="text-align: justify;">Включват се всички институционални и аналитични статистически единици, които имат функции в съответствие с класификацията на функциите (ICHA-HC), независимо от това дали в статистическата практика са единици на сектор „Здравеопазване” като икономически дейности.</p><p style="text-align: justify;">СЗС се фокусира върху потреблението на здравни стоки и услуги от резидентното население, независимо къде се случва това. Това предполага включване на вноса (от нерезидентни доставчици) и изключване на износа (стоки и услуги за здравеопазване, предоставяни на нерезиденти).</p><p style="text-align: justify;"> </p><p style="text-align: justify;">All institutional and analytical statistical units that have functions according to the SHA classification of functions, regardless of whether they are in the statistical practice units of the Health sector as economic activities are included.</p><p style="text-align: justify;">SHA focuses on the consumption of health care goods and services by the resident population irrespective of where this takes place. This implies the inclusion of imports (from non-resident providers) and the exclusion of exports (health care goods and services provided to non-residents).</p><p>За територията на Република България.</p><p>Territory of the Republic of Bulgaria.</p><p>2010 - 2013 (данни по Системата на здравните сметки, версия 1.0)<br type="_moz" />2011 - 2019 (данни по Системата на здравните сметки, версия 2011)</p><p>2010 - 2013 (data according to the SHA, ver.1.0);<br type="_moz" />2011 - 2019 (data according to the SHA, ver. 2011).</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify;">Изследването по същество е сводна разработка, като се използват различни източници на данни – както други изследвания, провеждани от НСИ, така и административни източници на данни.</p><ul><li style="text-align: justify;">Министерство на финансите – Доклад по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България, Отчет за касово изпълнение на бюджета и детайлна информация за разходите по функция Здравеопазване по параграфи и подпараграфи на Бюджетната класификация;</li><li style="text-align: justify;">НЗОК - Отчет за изпълнение на бюджета на НЗОК и детайлна информация за разходите в съответствие с методологическите изсиквания на Системата на здравни сметки;</li><li style="text-align: justify;">Министерство на здравеопазването - Отчет за изпълнение на бюджета на МЗ и детайлна информация за разходите в съответствие с методологическите изсиквания на Системата на здравни сметки;</li><li style="text-align: justify;">Национален осигурителен институт – „Държавното обществено осигуряване“;</li><li>Агенция за социално подпомагане към МТСП - детайлна информация за разходите в съответствие с методологическите изсиквания на Системата на здравни сметки;</li><li style="text-align: justify;">За разработване на оценката за разходите на домакинствата по системата на здравни сметки и класифицирането им по функции и изпълнители се използва оценката на системата на националните сметки за индивидуалните разходи /потребление/ на сектор Домакинства за здравеопазване като обща оценка. Дезагрегирането и класифицирането по изпълнители и функции се разработва при комбинирано използване на данните от статистическите изследвания на НСИ в областта на бизнес статистиката, наблюдението на домакинските бюджети и статистика на здравеопазването;</li><li style="text-align: justify;">Оценка по Системата на национални сметки на разходите за крайно потребление на НТООД за здравеопазване.</li><li style="text-align: justify;">Изследвания в областта на бизнес статистиката:</li></ul><ol><li style="margin-left: 74.9pt; text-align: justify;">Счетоводни и статистически отчети на застрахователите по смисъла на чл. 83, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване, по здравноосигурителни пакети;</li><li style="margin-left: 74.9pt; text-align: justify;">Годишни отчети за дейността на нефинансовите предприятия съставящи и несъставящи баланс - счетоводни и статистически отчети на изпълнителите на медицински услуги;</li><li style="margin-left: 74.9pt; text-align: justify;">Продажби на дребно по групи стоки.</li></ol><table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:532px;" width="0"><tbody><tr><td style="width:28.32%;height:111px;"><p><strong>Източник</strong></p></td><td style="width:22.02%;height:111px;"><p><strong>Първична/и променлива/и на СЗС, използваща този източник на данни</strong></p></td><td style="width:14.82%;height:111px;"><p><strong>Времеви период, обхванат от този източник на данни</strong></p></td><td style="width:21.52%;height:111px;"><p><strong>Навременност (брой месеци след края на отчетния период)</strong></p></td><td style="width:13.32%;height:111px;"><p><strong>Честота</strong></p></td></tr><tr><td style="width:28.32%;height:16px;"><p>Годишни отчети за дейността на нефинансовите предприятия съставящи и несъставящи баланс - счетоводни и статистически отчети на изпълнителите на медицински услуги</p></td><td style="width:22.02%;height:16px;"><p>Обхванати кодове по КИД: 86, 87, и 32.50</p><p>Относно HP5 и HP8.2 – обхванати кодове по КИД: 21, 26, 46, 47.1, 47.2, 47.73, 47.74, 47.78, 47.91. Използва се информация за продажбите на едро и дребно по групи стоки, чието съдържание е в съответствие с Класификацията на индивидуалното потребление по цели (COICOP).</p><p>HF.3.1 (финансирани HC.1.1, HC.1.3.1, HC.1.3.2, HC.2.1, HC.3.1, HC.4.1, HC.4.2 HC.5, от изпълнители HP.1, HP.2.1, HP.3.1, HP.3.2, HP.3.4, HP.4.2, HP.5 и HP.8.2) HF.2.3 финансирани HC.6.4 от изпълнители HP.8.2</p><p>HF.2.1 (финансирани HC.1.1, HC.1.3.1, HC.1.3.2, HC.1.4 и HC.0 от изпълнители HP.1.1, HP.3.1, HP.3.2, HP.3.4, HP.8.1, и HP0)</p></td><td style="width:14.82%;height:16px;"><p>2003 - 2019</p></td><td style="width:21.52%;height:16px;"><p>11 месеца</p></td><td style="width:13.32%;height:16px;"><p>Годишно</p></td></tr><tr><td style="width:28.32%;height:16px;"><p>Министерство на финансите</p></td><td style="width:22.02%;height:16px;"><p>HF.1.1 (финансирани HC.1.1, HC.2.1, HC.6.1, и HC.6.4 от изпълнители HP.1.1, HP.6, и HP.8.2)</p></td><td style="width:14.82%;height:16px;"><p>2003 - 2019</p></td><td style="width:21.52%;height:16px;"><p>9 месеца</p></td><td style="width:13.32%;height:16px;"><p>Годишно</p></td></tr><tr><td style="width:28.32%;height:16px;"><p>Национален осигурителен институт</p></td><td style="width:22.02%;height:16px;"><p>Разходи за рехабилитация (HC2.1) на НОИ (HF1.2/1.3) и изплатени директно на изпълнителите (HP1.3)</p></td><td style="width:14.82%;height:16px;"><p>2003 - 2019</p></td><td style="width:21.52%;height:16px;"><p>9 месеца</p></td><td style="width:13.32%;height:16px;"><p>Годишно</p></td></tr><tr><td style="width:28.32%;height:16px;"><p>Национална здравноосигурителна каса</p></td><td style="width:22.02%;height:16px;"><p>HF.1.2 (финансирани HC.1.1, HC.1.2, HC.1.3, HC.2.1, HC.2.3, HC.3.1, HC.4.1, HC.4.2, HC.5, HC.6.2, HC.6.3, HC.6.4, HC.7.2 и HC.0 от изпълнители HP.1.1, HP.1.3, HP.2.1, HP.3.1, HP.3.2, HP.3.4, HP.4.2, HP.5.1, HP.5.9, HP.7.2, и HP.9)</p></td><td style="width:14.82%;height:16px;"><p>2003 - 2019</p></td><td style="width:21.52%;height:16px;"><p>9 месеца</p></td><td style="width:13.32%;height:16px;"><p>Годишно</p></td></tr><tr><td style="width:28.32%;height:16px;"><p>Министерство на здравеопазването</p></td><td style="width:22.02%;height:16px;"><p>HF.1.1 (финансирани HC.1.1, HC.1.3, HC.2.1, HC.2.2, HC.3.1, HC.4, HC.6.1, HC.6.2, HC.6.3, HC.6.4, HC.6.5 и HC.7.1 от изпълнители HP.1, HP.2.9, HP.4, HP.6, и HP.7.1)</p></td><td style="width:14.82%;height:16px;"><p>2003 - 2019</p></td><td style="width:21.52%;height:16px;"><p>9 месеца</p></td><td style="width:13.32%;height:16px;"><p>Годишно</p></td></tr><tr><td style="width:28.32%;height:16px;"><p>Агенция за социално подпомагане към Министерството на труда и социалната политика</p></td><td style="width:22.02%;height:16px;"><p>HF.1.1 (финансирани HC1.1, HC1.3.2 и HC5.1 от изпълнители HP1.1, HP1.3 и HP5.1)</p></td><td style="width:14.82%;height:16px;"><p> </p></td><td style="width:21.52%;height:16px;"><p> </p></td><td style="width:13.32%;height:16px;"><p> </p></td></tr><tr><td style="width:28.32%;height:16px;"><p>Система на национални сметки - Оценка на разходите за крайно потребление на НТООД за здравеопазване </p></td><td style="width:22.02%;height:16px;"><p>HF2.3 (разходи на НТООД, неразпределени по функции (HC.0) и платени на изпълнители (HP8.1)</p></td><td style="width:14.82%;height:16px;"><p>2003 - 2019</p></td><td style="width:21.52%;height:16px;"><p>9 месеца</p></td><td style="width:13.32%;height:16px;"><p>Годишно</p></td></tr></tbody></table><p style="margin-left: 74.9pt; text-align: justify;"> </p><ul><li style="text-align: justify;">Ministry of Finance – Report on the State Budget Execution of the Republic of Bulgaria, Statement of the Cash Execution of the Budget and detailed information on the Function “Health” expenditures by paragraphs and sub-paragraphs of the Budgetary Classification;</li><li style="text-align: justify;">National Health Insurance Fund - Report on NHIF budget execution; in addition detailed administrative information on the expenses of the NHIF according to the SHA methodology is provided;</li><li style="text-align: justify;">Ministry of Health - Report on MH budget execution; in addition detailed administrative information on the expenses of the MH according to the SHA methodology is provided;</li><li style="text-align: justify;">National Social Security Institute – „State Social Security“;</li><li style="text-align: justify;">Social Assistance Agency at the Ministry of labor and social policy – detailed administrative information on the expenses of the SAA according to the SHA methodology is provided;</li><li style="text-align: justify;">Generally the National Accounts estimation on household’s individual consumption of health services is taken into account and a cross-validation between results obtained from NSI annual business statistical surveys and national accounts estimate is done. Disaggregation and reclassification of expenditure by providers and functions is done by combined using of data from statistical surveys in the field of business and health statistics as well as Household Budget Survey;</li><li style="text-align: justify;">National accounts - final consumption expenditure of non-profit institutions serving households for Health;</li><li style="text-align: justify;">Business statistical surveys:</li></ul><ol><li style="margin-left: 74.9pt; text-align: justify;">Accountancy and statistical reports of Private health inshurance funds, by 'medical packages';</li><li style="margin-left: 74.9pt; text-align: justify;">“Annual report of non-trade enterprises” - accountancy and statistical reports of Health establishments applying double-entry accounting as well as those applying single-entry accounting (that do not prepare balance);</li><li style="margin-left: 74.9pt; text-align: justify;">Survey on domestic trade - Retale sales by group of goods.</li></ol><table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%"><tbody><tr><td style="width:23.54%;"><p><strong>Source name</strong></p></td><td style="width:22.8%;"><p><strong>Primary SHA variable(s) using this data source</strong></p></td><td style="width:15.04%;"><p><strong>Time period covered by this data source</strong></p></td><td style="width:19.5%;"><p><strong>Timeliness</strong></p><p><strong>(Number of months after the end of the accounting period)</strong></p></td><td style="width:19.12%;"><p><strong>Frequency</strong></p></td></tr><tr><td style="width:23.54%;"><p>Annual report of non-trade enterprises - accountancy and statistical reports of Health establishments applying double-entry accounting as well as those applying single-entry accounting (that do not prepare balance)</p></td><td style="width:22.8%;"><p>NACE code that are covered: 86, 87, and 32.50</p><p>Concerning HP5 and HP8.2 - NACE codes that are covered: 21, 26, 46, 47.1, 47.2, 47.73, 47.74, 47.78, 47.91. Information on the Wholesale and Retail sales by commodity groups, content of which is in accordance with the Classification of Individual Consumption by Purpose (COICOP) is used.</p><p>HF.3.1 ((financing HC.1.1, HC.1.3.1, HC.1.3.2, HC.2.1, HC.3.1, HC.4.1, HC.4.2 HC.5, provided by HP.1, HP.2.1, HP.3.1, HP.3.2, HP.3.4, HP.4.2, HP.5 and HP.8.2)</p><p>HF.2.3 financing HC.6.4 provided by HP.8.2</p><p>HF.2.1 (financing HC.1.1, HC.1.3.1, HC.1.3.2, HC.1.4 and HC.0 provided by HP.1.1, HP.3.1, HP.3.2, HP.3.4, HP.8.1, and HP0)</p></td><td style="width:15.04%;"><p>2003 - 2019</p></td><td style="width:19.5%;"><p>11 months</p></td><td style="width:19.12%;"><p>Annual</p></td></tr><tr><td style="width:23.54%;"><p>Ministry of Finance</p></td><td style="width:22.8%;"><p>HF.1.1 (financing HC.1.1, HC.2.1, HC.6.1, and HC.6.4 provided by HP.1.1, HP.6, and HP.8.2)</p></td><td style="width:15.04%;"><p>2003 - 2019</p></td><td style="width:19.5%;"><p>9 months</p></td><td style="width:19.12%;"><p>Annual</p></td></tr><tr><td style="width:23.54%;"><p>National Social Security Fund</p></td><td style="width:22.8%;"><p>Expenditure for rehabilitation (HC2.1) done by National Social Security Institute (HF1.2/1.3) and paid directly to the providers (HP1.3)</p></td><td style="width:15.04%;"><p>2003 - 2019</p></td><td style="width:19.5%;"><p>9 months</p></td><td style="width:19.12%;"><p>Annual</p></td></tr><tr><td style="width:23.54%;"><p>National Health Insurance Fund</p></td><td style="width:22.8%;"><p>HF.1.2 (financing HC.1.1, HC.1.2, HC.1.3, HC.2.1, HC.2.3, HC.3.1, HC.4.1, HC.4.2, HC.5, HC.6.2, HC.6.3, HC.6.4, HC.7.2 and HC.0</p><p>provided by HP.1.1, HP.1.3, HP.2.1, HP.3.1, HP.3.2, HP.3.4, HP.4.2, HP.5.1, HP.5.9, HP.7.2, and HP.9)</p></td><td style="width:15.04%;"><p>2003 - 2019</p></td><td style="width:19.5%;"><p>9 months</p></td><td style="width:19.12%;"><p>Annual</p></td></tr><tr><td style="width:23.54%;"><p>Ministry of Health</p></td><td style="width:22.8%;"><p>HF.1.1 (financing HC.1.1, HC.1.3, HC.2.1, HC.2.2, HC.3.1, HC.4, HC.6.1, HC.6.2, HC.6.3, HC.6.4, HC.6.5 and HC.7.1 provided by HP.1, HP.2.9, HP.4, HP.6, and HP.7.1)</p></td><td style="width:15.04%;"><p>2003 - 2019</p></td><td style="width:19.5%;"><p>9 months</p></td><td style="width:19.12%;"><p>Annual</p></td></tr><tr><td style="width:23.54%;"><p>Social Assistance Agency at the Ministry of labor and social policy</p></td><td style="width:22.8%;"><p>HF.1.1 (financing HC1.1, HC1.3.2 and HC5.1 provided by HP1.1, HP1.3 и HP5.1)</p></td><td style="width:15.04%;"><p>2015 - 2019</p></td><td style="width:19.5%;"><p>7 months</p></td><td style="width:19.12%;"><p>Annual</p></td></tr><tr><td style="width:23.54%;"><p>National Accounts </p></td><td style="width:22.8%;"><p>HF2.3 (Expenditure done by NPISHs (HC.0) and paid to the providers (HP8.1))</p></td><td style="width:15.04%;"><p>2003 - 2019</p></td><td style="width:19.5%;"><p>9 months</p></td><td style="width:19.12%;"><p>Annual</p></td></tr></tbody></table><p> </p><p>Годишно</p><p>Annually</p><p>Изчерпателно за всички единици.</p><p style="text-align: justify;">Exhaustive for all units.</p><p style="text-align: justify;">The data is provided to Eurostat, WHO and OECD in accordance with the deadline set out in Commission Regulation 359/2015. Once the validation process has been successfully completed, the data is published - T + 22 months</p><p style="text-align: justify;">Данните се валидират на национално ниво, с цел да се осигури съгласуваност и пълнота на резултатите, като се извършва:</p><p style="margin-left: 35.55pt; text-align: justify;">• оценка на пълнотата и обхвата на всеки източник на данни;</p><p style="margin-left: 35.55pt; text-align: justify;">• анализ на тенденциите, темповете на растеж и аномалиите;</p><p style="margin-left: 35.55pt; text-align: justify;">• кръстосано валидиране на данните от различни източници.</p><p style="text-align: justify;"> </p><p style="text-align: justify;">На следващ етап данните се валидират от международен експертен екип от трите организации - Евростат, СЗО и ОИСР.</p><p style="text-align: justify;">Извършва се проверка за:</p><p style="margin-left: 72pt; text-align: justify;">1. Съгласуваност на данните между таблиците;</p><p style="margin-left: 72pt; text-align: justify;">2. Съгласуваност на данните в таблиците, включително наличие на отрицателни стойности или нетипични случаи;</p><p style="margin-left: 72pt; text-align: justify;">3. Изменение в сравнение с предходни години.</p><p style="margin-left: 72pt; text-align: justify;"> </p><p style="text-align: justify;">Публикуването на окончателните данни е след приключване на успешна процедура по валидиране.</p><p style="text-align: justify;">In order to ensure consistency and completeness of the results, the data is validated at national level as follows:</p><ul><li style="text-align: justify;"><span style="font-size: 11pt;">evaluation of completeness and coverage of each data source;</span></li><li style="text-align: justify;">analysis of trends, growth rates and anomalies;</li><li style="text-align: justify;">cross-validation between different data sources.</li></ul><p style="text-align: justify;">At the next stage data is validated by a team of experts from the three organizations - Eurostat, WHO and OECD.</p><p style="text-align: justify;">Data validation is performed as follow:</p><p style="text-align: justify;">1. Consistency of the data between tables;</p><p style="text-align: justify;">2. Consistency of the data within tables, including a presence of negative values or atypical entries;</p><p style="text-align: justify;">3. The growth rates against the previous year.</p><p style="text-align: justify;">Изграждането на здравните сметки се извършва отдолу нагоре, т.е. работи се с първични данни, като се прави сводна, балансова разработка по трите класификации.</p><p style="text-align: justify;">Следват се правила за логическата последователност и аритметически засечки между трите подсистеми.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Оценка на разходите на домакинствата</strong></p><p style="text-align: justify;">Основен източник на данни са изследванията в областта на бизнес статистиката, провеждани от НСИ:</p><ol><li style="text-align: justify;">Изчерпателно се обхващат всички предприятия в страната, които представят Годишни отчети за дейността на нефинансовите предприятия съставящи и несъставящи баланс и класифицирани съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008) в раздели 86, 87 и клас 32.50.</li><li style="text-align: justify;">Единиците се рекласифицират в специално разработени таблици в съответствие с Класификацията на изпълнителите на здравни услуги (ICHA-HP) съгласно Системата на здравни сметки. За оценка на обхвата на единиците и правилното класифициране като изпълнители съгласно методологическите изисквания на СЗС се използва информацията от изчерпателното изследване на НСИ „Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и други здравни заведения“. За заведенията, попадащи извън обхвата на изследванията в бизнес статистиката, информацията се основава на експертна оценка. </li><li style="text-align: justify;">Като се работи с първичните данни, запис по запис, информацията за приходите от населението се рекласифицира съгласно Класификацията по функции (ICHA-HC) и при спазване на методологическите изисквания на Системата на здравни сметки.</li><li style="text-align: justify;">Оценката по Системата на национални сметки на крайните потребителски разходи на домакинствата за здравеопазване, както и разходите на домакинствата с източник „Наблюдение на домакинските бюджети“ също се вземат предвид.</li><li style="text-align: justify;">За оценка на разходите по функция НС5 Медицински продукти – Използват се данни за продажбите на дребно по групи стоки за група „Фармацевтични, медицински и ортопедични стоки“ съгласно Класификацията на разходите за крайно потребление по цели (COICOP) на предприятията в страната класифицирани съгласно КИД-2008 както следва: 21, 26, 46, 47.1, 47.2, 47.73, 47.74, 47.78 и 47.91. Оценката е направена в съответствие с методологическите изисквания на Системата на здравни сметки. </li><li style="text-align: justify;">Информацията за разходите на домакинствата, разпределени по изпълнители и по функции трябва да бъде балансирана.</li></ol><p style="text-align: justify;">Construction of the System of health accounts is done by usage of “bottom-up” approach, i.e. working with primary data by making a compilation, balance sheet according the three classifications.</p><p style="text-align: justify;">Rules of arithmetic and logical sequence hitch between the three subsystems are applied.</p><p> </p><p><strong>H</strong><strong>ousehold expenditure</strong><strong>s estimation</strong></p><p style="text-align: justify;">Business statistical surveys (annual records on accountancy and statistical reports) conducted by NSI are the basic data source:</p><p style="text-align: justify;">All enterprises in the country that submit “Annual report of non-trade enterprises” and are classified in 86, 87 and 32.50 according to the Classification of Economic Activities (NACE.BG-2008) are exhaustively covered.</p><p style="text-align: justify;">Units are reclassified in specially developed tables in accordance with the Classification of healthcare providers (ICHA-HP). For assessment of the coverage of the units as well as the correct classification of providers according to the methodological requirements of the SHA, information from the NSI exhaustive survey "Inpatient and outpatient health establishments and other health establishments" is used. For establishments outside the business statistical surveys coverage, information is based on expert estimation.</p><p style="text-align: justify;">Data are proceeded case by case in order to classify the revenue from population data in accordance to the Classification of Health Care Functions (ICHA-HC).</p><p style="text-align: justify;">Generally the National Accounts estimation on household’s individual consumption of health services as well as HBS data on household expenditure are taken into account and a cross-validation between results obtained from NSI statistical surveys is done.</p><p style="text-align: justify;">Concerning HC5 Medical goods estimation - Estimations are done based on retail sales by group of goods for the group "Pharmaceuticals, medical and orthopaedic goods" according to the Classification COICOP and NACE code of the enterprises. NACE codes that are covered: 21, 26, 46, 47.1, 47.2, 47.73, 47.74, 47.78. The estimation is based on the methodological requirements of the SHA 2011 Manual.</p><p style="text-align: justify;">Household expenditures information broken down by providers and by function should be balanced.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify;">Националният статистически институт, отговарящ за събирането на данни по Системата на здравни сметки, работи, за да гарантира, че статистическите практики, използвани за съставяне на националните здравни сметки съответстват на методологическите изисквания и че се спазват добрите практики в тази област, съгласно хармонизираната методология.</p><p style="text-align: justify;">The National Statistical Institute as an authoritie responsible for SHA data collection is working to ensure that the statistical practices used to compile national health accounts are in compliance with SHA methodological requirements and that good practices in the field are being followed, according to the methodology underlined in the SHA 2011 Manual.</p><p style="text-align: justify;">Осигуряването на качеството на информацията в изследването се извършва в съответствие с политиката и програмата за управление на качеството в НСИ.</p><p style="text-align: justify;">Качеството на данните зависи от начина, по който е организирано предоставянето на здравни грижи и каква информация се предоставя и събира от съответните институции.</p><p style="text-align: justify;">Националният статистически институт непрекъснато работи за поддържането и подобряването на качеството и съпоставимостта на данните по Системата на здравни сметки. </p><p style="text-align: justify;">В съответствие с изискванията на Регламент (ЕО) 1338/2008 на всеки пет години се изготвя доклад качество на данните.</p><p style="text-align: justify;">The quality of the data is subject to the way, in which health care provision is organised in countrie, and which information is available to and collected by the respective institutions.</p><p style="text-align: justify;">The National Statistical Institute is continuously working to maintain and improve the quality and the comparability of SHA data.</p><p style="text-align: justify;">In accordance with the requirements of Commission Regulation 1338/2008 every five years is provided the a report on the quality.</p><p style="text-align: justify;">Все повече се очаква здравните сметки да предоставят данни (заедно с друга статистическа информация), които да бъдат използвани за наблюдение и оценка на ефективността на здравната система. Един от важните приоритети е да се разработят надеждни и своевременни данни, които да са сравними както между отделните държави, така и във времето. Това е абсолютно необходимо за проследяване на тенденцията в разходите за здравеопазване и факторите, които я пораждат, което от своя страна може да се използва за сравняване между отделните страни и за прогнозиране на начина, по който тя ще нараства в бъдеще.</p><p style="text-align: justify;">Данните по системата на здравни сметки се използват по два основни начина: за международни сравнения, където акцентът е върху подбора на международно съпоставими данни за разходите и на национално равнище с по-подробни анализи на разходите за здравеопазване и по-силен акцент върху сравненията във времето. Данните по Системата на здравни сметки са от решаващо значение за двете. </p><p style="text-align: justify;">Потребители на данните са държавни институции и органите на местната власт, международни организации, национални и чуждестранни потребители.</p><p style="text-align: justify;">Health accounts are increasingly expected to provide inputs (along with other statistical information) into improved analytical tools to monitor and assess health system performance. One high priority is to develop reliable, timely data that is comparable both across countries and over time. This is indispensable for tracking trends in health spending and the factors driving it, which can in turn be used to compare it across countries and to project how it will grow in the future.</p><p style="text-align: justify;">Health accounts are thus used in two main ways: internationally, where the emphasis is on a selection of internationally comparable expenditure data, and nationally, with more detailed analyses of health care spending and a greater emphasis on comparisons over time. Health accounts are crucial for both of these.</p><p style="text-align: justify;">Data users are state and regional authorities, international organisations, national and foreign users.</p><p style="text-align: justify;">НСИ периодично провежда изследването „Удовлетвореност на потребителите“, което обхваща всички статистически области. То има за цел да оцени удовлетвореността на потребителите от предоставяните статистически данни и да очертае препоръки за бъдещо развитие на статистическата система според нуждите на потребителите.</p><p style="text-align: justify;">NSI conducts a regular statistical survey "Users' satisfaction" which covers all statistical domains. It aims to assess user satisfaction in NSI data provision and to outline the recommendations for future development of statistical system according to the needs of the users.</p><p style="text-align: justify;">За задължителните променливи от Класификацията на функциите (HC):</p><ul><li style="text-align: justify;">HC.2.4 "Рехабилитация при домашни условия" се отчита в HC2.3 "Извънболнични рехабилитационни грижи"; </li><li style="text-align: justify;">HC.3.2 „Дневни продължителни сестрински грижи (здраве)“ и HC.3.3 „Извънболнични продължителни сестрински грижи (здраве)“ не могат да бъдат отделени (липсват данни). Дневните продължителни грижи, както и извънболничните продължителни грижи са част от задълженията на личните лекари или специалистите, а разходите се отчитат в HC1.</li></ul><p style="text-align: justify;">For the compulsory variables of the HC categories - the category HC.2.4 "Home-based rehabilitative care" is reported in HC2.3 "Outpatient rehabilitative care". The categories HC.3.2 "Day long-term care (health)" and HC. 3.3 "Outpatient long-term care (health)" are missing. The day long-term care as well as outpatient long-term care are part of the duties of GPs or specialists and the expenditures are reported in HC1.</p><p>Tаблица HPxHF = 90.9%</p><p>Таблица HCxHP = 86.7%</p><p>Tаблица HCxHF = 79.3%</p><p>Table HPxHF = 90.9%</p><p>Table HCxHP = 86.7%</p><p>Table HCxHF = 79.3%</p><p style="text-align: justify;">Качеството на данните в голяма степен зависи от качеството на данните на първичните източници.</p><p>The quality of the data depends significantly on the quality of the primary data sources.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p><span style="font-size: 14.6667px;">Не се прилага.</span></p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify;">Свръхобхват - Включени са някои разходи за здравни грижи на нерезиденти.</p><p style="text-align: justify;">Недообхват - Има известно подценяване на разходите за продължителни сестрински грижи (здраве). Разграничението между здравни и социални дългосрочни грижи в България се основава на националното законодателство и Класификацията на икономическите дейности. В рамките на системата на здравеопазването единствено хосписите осигуряват дългосрочни здравни грижи като основна функция. Палиативните грижи в болниците са класифицирани като функция болнична медицинска помощ, а не като дългосрочни грижи. Домовете за хора с увреждания и за възрастни хора са заведения за социални услуги . Лечението на лицата в тях се осъществява въз основа на договор с общопрактикуващи лекари и други специалисти подобно на останалото население. Всички останали социални и резидентни услуги попадат в сферата на социалните услуги.</p><p style="text-align: justify;">При разходите на домакинствата съществува недообхват. Нерегламентираните плащания за здравни стоки и услуги не са включени и на този етап не могат да бъдат отчетени.</p><p style="text-align: justify;">Overcoverage - Health care goods and services by non-residents are included.</p><p style="text-align: justify;">Undercoverage - There is some underestimation of the LTC expenditure. The distinction between health and social long-term care in Bulgaria is based on national legislation and NACE classification. Within health care, only hospices provide long-term health care as a main function. Palliative care in hospitals have been classified as curative care as a function, rather than long-term care. Homes for the disabled and elderly – which come under social care establishments – do not provide on-site medical care. Medical treatment is provided under contract by GPs and other specialists, as for the rest of the population. All other community and residential services come under the umbrella of social services.</p><p style="text-align: justify;">An under-coverage exists in OOP payments. Underground/informal/illegal health services and goods are not included. At this stage we are not able to report these payments.</p><p style="text-align: justify;">Свръхобхват - Включени са някои разходи за здравни грижи на нерезиденти.</p><p style="text-align: justify;">Недообхват - Има известно подценяване на разходите за продължителни сестрински грижи (здраве). Разграничението между здравни и социални дългосрочни грижи в България се основава на националното законодателство и Класификацията на икономическите дейности. В рамките на системата на здравеопазването единствено хосписите осигуряват дългосрочни здравни грижи като основна функция. Палиативните грижи в болниците са класифицирани като функция болнична медицинска помощ, а не като дългосрочни грижи. Домовете за хора с увреждания и за възрастни хора са заведения за социални услуги . Лечението на лицата в тях се осъществява въз основа на договор с общопрактикуващи лекари и други специалисти подобно на останалото население. Всички останали социални и резидентни услуги попадат в сферата на социалните услуги.</p><p style="text-align: justify;">При разходите на домакинствата съществува недообхват. Нерегламентираните плащания за здравни стоки и услуги не са включени и на този етап не могат да бъдат отчетени.</p><p style="text-align: justify;">Overcoverage - Health care goods and services by non-residents are included.</p><p style="text-align: justify;">Undercoverage - There is some underestimation of the LTC expenditure. The distinction between health and social long-term care in Bulgaria is based on national legislation and NACE classification. Within health care, only hospices provide long-term health care as a main function. Palliative care in hospitals have been classified as curative care as a function, rather than long-term care. Homes for the disabled and elderly – which come under social care establishments – do not provide on-site medical care. Medical treatment is provided under contract by GPs and other specialists, as for the rest of the population. All other community and residential services come under the umbrella of social services.</p><p style="text-align: justify;">An under-coverage exists in OOP payments. Underground/informal/illegal health services and goods are not included. At this stage we are not able to report these payments.</p><p style="text-align: justify;">Ако се установи двойно отчитане на разходите, то се елиминира и консолидира.</p><p style="text-align: justify;">If double-counting of expenditure is detected it is removed and consolidated.</p><p style="text-align: justify;">Извършва се национално валидиране на данните – анализ на тенденциите, темп на растеж и атипични стойности. В случай на констатирани грешки, данните се ревизират.</p><p style="text-align: justify;">National data validation is carried out - analysis of trends, growth rates and anomalies. In case of errors detected, the data are revised.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify;">Извършва се национално валидиране на данните – анализ на тенденциите, темп на растеж и атипични стойности и кръстосано валидирани между различни източници на данни. В случай на констатирани грешки, данните се ревизират.</p><p style="text-align: justify;">National data validation is carried out - analysis of trends, growth rates and anomalies and cross-validation between different data sources. In case of errors detected, the data are revised.</p><p style="text-align: justify;">Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify;">Not applicable.</p><p style="text-align: justify;">Има два основни типа ревизия на данните:</p><ul><li style="text-align: justify;">Първият тип ревизия се прилага, когато е налице нова или актуализирана статистическа информация от статистически изследвания или административни източници.</li><li style="text-align: justify;">Вторият вид ревизия е свързана с промяна в методологията и процедурите за изчисление.</li></ul><p style="text-align: justify;">There are two main types of revisions:</p><ul><li style="text-align: justify;">The first type of audits is ongoing when a new or updated statistical information based on statistical surveys or administrative sources is available.</li><li style="text-align: justify;">The second type of revisions is related to a change in the methodology and calculation procedures.</li></ul><p style="text-align: justify;">Данните за 2011 и 2012 г. са ревизирани в съотевтствие с методологическите изисквания на Системата на здравните сметки, версия 2011. В допълнение, са взети предвид ревизиите, направени във връзка с приложението на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010).</p><p style="text-align: justify;">При разработване на данните за 2018 г. е извършена ревизия за периода 2013 – 2017 г. поради включването на нов източник на данни и извършената допълнителна методологическа работа по отношение оценката на разходите на домакинствата с цел повишаване качеството и съпоставимостта на данните.</p><p style="text-align: justify;">При разработване на данните за 2019 г. е извършена ревизия на данните за 2017 г., предоставяни от НЗОК. В съответствие с изискванията на Регламент 2015/359 на Комисията и методологическите изисквания на Евростат разходите в ревизираните таблици са предоставени на начислена, е не на касова основа, т.е. в годината, когато дейностите са извършени, а не когато те са заплатени.</p><p> </p><p style="text-align: justify;">2011 and 2012 data are revised according to the System of Health Accaunts, ver. 2011 requirements. In addition, 2011 and 2012 data are elaborated following the requirements of "System of National Accounts, 2008" (SNA2008) and revisions done.</p><p style="text-align: justify;">During the process of 2018 data compilation, a revision was made in respect to the 2013 – 2017 data due to the inclusion of a new data source and the additional methodological work performed regarding the household expenditures estimation in order to improve the quality and comparability of the data.</p><p style="text-align: justify;">During the process of 2019 data compilation, a revision was made in respect to the 2017 NHIF data. In accordance with the requirements of Commission Regulation 359/2015 and Eurostat methodological guidelines the expenditure in the revised tables are provided on an “accrual” principle, i.е. in the year when the activities were carried out, not when they were paid for.</p><p style="text-align: justify;">Промените в резултат на ревизии на данни през последните години варират от -0.1% до + 0.04% (темпове на растеж) в зависимост от вида на ревизията – отнася се за периода, обхванат от последния доклад за качеството (2014 – 2016).</p><p style="text-align: justify;">Changes resulting from data revisions in the last years range from -0.1% to + 0.04% (grow rates) depending on the kind of revision - refers to the period covered by the last quality report (2014-2016).</p><p style="text-align: justify;">Данните се предоставят на Евростат, СЗО и ОИСР в съответствие със сроковете, заложени в Регламент 359/2015. След успешно приключване на процедурата по валидиране, данните се публикуват - Т + 22 мес.</p><p style="text-align: justify;">The data are provided to Eurostat, WHO and OECD in accordance with the deadline set out in Commission Regulation 359/2015. Once the validation process has been successfully completed, the data is published - T + 22 months</p><p>Не се прилага.</p><p style="text-align: justify;">Not applicable.</p><p style="text-align: justify;">Данните се обявяват в срока, предвиден в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ - обикновено Т + 22 мес.</p><p style="text-align: justify;">Data are disseminated according to the Release Calendar presenting the results of the statistical surveys carried out by the National Statistical Institute.</p><p style="text-align: justify;">Данните и метаданни за референтната година Т се предоставят на Евростат, СЗО и ОИСР до 30 април Т + 2</p><p style="text-align: justify;">Transmission to Eurostat, WHO and OECD: 30 April in year t for figures on year t-2.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p style="text-align: justify;">Not applicable.</p><p style="text-align: justify;">2010 - 2013 - данни по Системата на здравни сметки, версия 1.0</p><p style="text-align: justify;">2011 - 2019 - данни по Системата на здравни сметки, версия 2011.</p><p style="text-align: justify;">Има прекъсване на динамичния ред от 2013 г., като данните са съпоставими за периода 2013 – 2019 г.</p><p> </p><p style="text-align: justify;">2010 - 2013 - data according to the SHA, ver.1.0;</p><p style="text-align: justify;">2011 - 2019 - data according to the SHA, ver. 2011. </p><p style="text-align: justify;">Since 2013, there is a break in time series. The data are comparable for the period 2013 – 2019.</p><p style="text-align: justify;">2010 - 2013 - данни по Системата на здравни сметки, версия 1.0</p><p style="text-align: justify;">2011 - 2019 - данни по Системата на здравни сметки, версия 2011.</p><p style="text-align: justify;">Има прекъсване на динамичния ред от 2013 г., като данните са съпоставими за периода 2013 – 2019 г.</p><p> </p><p style="text-align: justify;">2010 - 2013 - data according to the SHA, ver.1.0;</p><p style="text-align: justify;">2011 - 2019 - data according to the SHA, ver. 2011. </p><p style="text-align: justify;">Since 2013, there is a break in time series. The data are comparable for the period 2013 – 2019.</p><p style="text-align: justify;">Данните по СЗС могат да бъдат съгласувани с тези от бизнес статистиката.</p><p style="text-align: justify;">Между СЗС и Интегрирана статистика на социалната защита (ESSPROS) не е възможна пълна съгласуваност, тъй като методите за производство на данните са различни.</p><p style="text-align: justify;">The SHA figures can be reconciled with figures from Business statistics. A full coherence between SHA and ESSPROS is not feasible. Compilation methods for SHA and ESSPROS are different for Bulgarian NSI and therefore data cannot be mapped.</p><p>Не се прилага.</p><p><span style="font-size: 14.6667px;">Not applicable.</span></p><p style="text-align: justify;">Съществува съгласуваност в правилата за отчитане. Въпреки това, поради различия в обхвата и дефинициите, използвани от системата на здравните сметки и националните сметки, пълна съгласуваност не е приложима.</p><p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 14.6667px; text-align: justify;">C</span>oherence in accounting principles exist. However, as differences in the scope and the concepts used by SHA and National accounts exist, a full coherence is not applicable.</p><p style="text-align: justify;">Данните са съгласувани. Агрегираните таблици се получават чрез детайлното разпределение на разходите по функции, по изпълнители и на функциите по изпълнители в отделни таблици.</p><p style="text-align: justify;"> </p><p><strong>Нетипични записи:</strong></p><table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%"><tbody><tr><td nowrap="nowrap" style="width:374px;"><p><strong>Година</strong></p></td><td style="width:204px;"><p><strong>Нетипичен запис</strong></p></td><td nowrap="nowrap" style="width:844px;"><p><strong>Пояснение</strong></p></td></tr><tr><td style="width:374px;"><p>2003 - 2019</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:204px;"><p>HC.0xHP.8.1</p></td><td style="width:844px;"><p style="text-align: justify;">Разходите на нетърговските организации, обслужващи домакинствата, не могат да бъдат детайлно разпределени по функция и изпълнители.</p><p style="text-align: justify;">Източник на информация: Национални сметки.</p></td></tr></tbody></table><p> </p><p style="text-align: justify;">The data are reconciled. Aggregate tables are obtained by a detailed allocation of expenses by function, by providers and about functions by providers in separate tables.</p><p style="text-align: justify;"> </p><p><strong>Atypical entries:</strong></p><table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%"><tbody><tr><td nowrap="nowrap" style="width:374px;"><p><strong>Years(s)</strong></p></td><td style="width:204px;"><p><strong>Atypical entry</strong></p></td><td nowrap="nowrap" style="width:844px;"><p><strong>Explanations</strong></p></td></tr><tr><td style="width:374px;"><p>2003 - 2016</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:204px;"><p>HC.0xHP.8.1</p></td><td style="width:844px;"><p>The expenditure of Non-profit institutions serving households cannot be classified by function. Data source – National accounts.</p></td></tr></tbody></table><p> </p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify;">Подробни данни за <b>системата за здравни сметки</b> са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Здравеопазване - Система на здравни сметки: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/3302">http://www.nsi.bg/bg/node/3302</a></p><p>Онлайн база данни на Евростат.</p><p style="text-align: justify;">Detailed data on the system of health accounts are available to all users on the NSI website under the heading Health - System of Health Accounts: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/5568">http://www.nsi.bg/en/node/5568</a>.</p><p>Online on Eurostat database.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not available.</p><p style="text-align: justify;">Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.</p><p style="text-align: justify;">Information service on request, according to the Rules for the dissemination of statistical products and services in NSI.</p><p>Не се прилага.</p><p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 14.6667px;">N</span>ot applicable.</p><ul><li>Система на здравни сметки - Организация за икономическо сътрудничество и развитие, 2000 - версия 1.0;</li><li>Методологически указания на Евростат за разработване на съвместния въпросник;</li><li>Система на здравни сметки (2011) - ОИСР, Евростат, СЗО - версия 2011.</li></ul><ul><li style="text-align: justify;">System of Health Accounts - Organization for Economic Cooperation and Development, 2000 - ver. 1.0;</li><li style="text-align: justify;">Eurostat methodological guidelines for the Joint OECD, EUROSTAT and WHO Health Accounts (SHA 2011) Data collection;</li><li style="text-align: justify;">System of Health Accounts, OECD Publishing (SHA 2011) - OECD, Eurostat, WHO - ver. 2011.</li></ul><p>100%</p><p>Доклад за качество.</p><p> </p><p>Quality report.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><ul><li style="text-align: justify;">Закон за статистиката;</li><li style="text-align: justify;">Регламент 223/2009 на Европейския парламент и на Съвета относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите е едно демократично общество.</li></ul><ul><li>Law on Statistics;</li><li style="text-align: justify;">Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</li></ul><p style="text-align: justify;">Индивидуални данни не се публикуват, спазвайки чл.25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуалните данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката.</p><p style="text-align: justify;">Individual data are not published in accordance with article 25 of the Law on Statistics. The publishing of individual data can be performed only in accordance with article 26 of the same law.</p>