Наблюдение на работната сила - Наблюдение на работната сила/Тримесечни данни Labour Force Survey - Labour Force Survey - quarterly dataLFSquarterfalse2022-03-31T15:36:52+03:002021_Q3urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATA_PROVIDERS.NSIurn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATAFLOWS_SCHEME.LFSquarter<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Статистика на пазара на труда”</p><p>Labour Market Statistics Department</p><p>Цвета Костова</p><p>Милка Гълъбова</p><p>Tsveta Kostova</p><p>Milka Galabova</p><p>държавен експерт</p><p>главен експерт</p><p>State expert</p><p>Chief expert</p><p>ул. „П. Волов” № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str., 1038 Sofia, Bulgaria</p><p><a href="mailto:ckostova@nsi.bg">ckostova@nsi.bg</a></p><p>mgalabova@nsi.bg</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p><a href="mailto:ckostova@nsi.bg">ckostova@nsi.bg</a></p><p>mgalabova@nsi.bg</p><p>(+359 2) 9857 619</p><p>(+359 2) 9857 132</p><p> </p><p>(+359 2) 9857 619</p><p>(+359 2) 9857 132</p><br /><br /><br /><br /><p><b>Тримесечни данни от наблюдението на работната сила</b></p><p style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила е извадково статистическо изследване, провеждано чрез домакинствата. Основната цел на изследването е да осигури данни за икономическата активност на населението на 15 и повече навършени години и за основните характеристики на заетите и безработните лица и лицата извън работната сила в Република България.</p><p><b>Quarterly data from the Labour force survey</b></p><p style="text-align: justify">The Labour Force Survey (LFS) is a sample statistical survey carried out through households. The main purpose of the survey is to provide data on labour status of population aged 15 years and over and on the main characteristics of employed, unemployed and persons out of labour force in the Republic of Bulgaria.</p><p style="text-align: justify">В наблюдението на работна сила се използват класификации, хармонизирани с действащите международни класификации по отношение на икономическите дейности, професиите, степените на завършено образование и други. Основните класификации са:</p><ul><li style="text-align: justify">Международна стандартна класификация на образованието 1997 (МСКО 1997) - до края на 2013 година;</li><li style="text-align: justify">Международна стандартна класификация на образованието 2011 (МСКО 2011) - от началото на 2014 година;</li><li style="text-align: justify">Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008);</li><li style="text-align: justify">Национална класификация на професиите и длъжностите - 2005 - съвместима с Международната стандартна класификация на професиите ISCO'88 - до края на 2010 година;</li><li style="text-align: justify">Национална класификация на професиите и длъжностите - 2011 - съвместима с Международната стандартна класификация на професиите ISCO'08 - от началото на 2011 година;</li><li style="text-align: justify">Международна класификация на статуса в заетостта (ICSE-93);</li><li style="text-align: justify">Класификация на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS).</li></ul><p style="text-align: justify">The classifications applied in the Labour Force Survey are harmonised with the international classifications in terms of economic activities, occupations, levels of education. The main classifications used are the following:</p><ul><li style="text-align: justify">International Standard Classification of Education, 1997 version (ISCED 1997) - until the end of 2013;</li><li style="text-align: justify">International Standard Classification of Education, 2011 version (ISCED 2011) - since the beginning of 2014;</li><li style="text-align: justify">Classification of Economic Activities (CEA-2008, for international use NACE.BG 2008) - since 2008;</li><li style="text-align: justify">National Classification of Occupations and Duties-2005 (NCOD-2005) (1st digit - occupational class), comparable to the International Standard Classification of Occupations - ISCO '88 - until the end of 2010;</li><li style="text-align: justify"> National Classification of Occupations and Duties-2011 (NCOD-2011) (1st digit - occupational class), comparable to the International Standard Classification of Occupations - ISCO '08 - since the beginning of 2011;</li><li style="text-align: justify"> International classification of professional status - ICSE-93;</li><li style="text-align: justify">Classification of Territorial Units for Statistical Purposes in Bulgaria - NUTS.</li></ul><ul><li style="text-align: justify;">Наблюдението обхваща лицата, живеещи в обикновените домакинства в страната. Въпросите, отнасящи се за икономическата активност, се задават на лицата на възраст 15 - 89 навършени години.</li></ul><p>All members of the selected non-institutional households are covered. The questions on labour market participation are asked to persons aged 15 - 89 years.</p><p style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила осигурява оценки за основните характеристики на пазара на труда, като заетост, безработица, неактивност, професии, икономически дейности, продължителност на работното време и други, както и социално-демографски характеристики като пол, възраст, местоживеене (град/село), образование и други.</p><p style="text-align: justify">Основните дефиниции, използвани в наблюдението, са в съответствие с препоръките на Международната организация на труда и законодателството на Европейския съюз.</p><p style="text-align: justify"><b>Заети</b> са лицата на възраст 15 - 89 навършени години, които през наблюдавания период, който е една календарна седмица:</p><ul><li style="text-align: justify">извършват работа, дори за един час, за което получават работна заплата или друг доход;</li><li style="text-align: justify">не работят, но имат работа, от която временно отсъстват поради:</li></ul><p style="text-align: justify;">- годишен отпуск, болест, отпуск при раждане и отглеждане на дете до навършване на 2-годишна възраст, гъвкав график на работното време;</p><p style="text-align: justify;">- участие в обучение, свързано с работата;</p><p style="text-align: justify;">- сезонност на работата, ако продължават редовно да извършват дейности, свързани с работата и извън активния сезон;</p><p style="text-align: justify;">- друго отсъствие (вкл. неплатен отпуск за гледане на дете между 2- и 8-годишна възраст), ако очакваната му продължителност е 3 месеца или по-малко.</p><p style="text-align: justify;">Лицата, произвеждащи селскостопански продукти се считат за заети, ако основната част от продукцията е предназначена за продажба или за размяна.</p><p style="text-align: justify;"><b>Безработни</b> са лицата на възраст 15 - 74 навършени години, които през наблюдавания период не са заети лица, съгласно посочената по-горе дефиниция наблюдавания период, като едновременно с това:</p><ul><li style="text-align: justify;">са на разположение да започнат работа до две седмици след края на наблюдавания период;</li><li style="text-align: justify;">активно търсят работа през период от четири седмици, вкл. наблюдаваната седмица, или вече са намерили работа, която очакват да започнат до три месеца след края на наблюдавания период.</li></ul><p style="text-align: justify;">За активни методи на търсене на работа се считат:</p><p style="text-align: justify;">- контакт с държавно бюро по труда с цел намиране на работа;</p><p style="text-align: justify;">- контакт с частни бюра, агенции, фирми, извършващи посредническа дейност по наемане на работа;</p><p style="text-align: justify;">- директно отнасяне към работодатели;</p><p style="text-align: justify;">- търсене на съдействие от роднини, приятели и познати за намиране на работа;</p><p style="text-align: justify;">- подаване или отговаряне на обяви за работа в печатни или електронни медии;</p><p style="text-align: justify;">- изучаване на обяви за работа в печатни или електронни медии;</p><p style="text-align: justify;">- явяване на изпит, тест или интервю за кандидатстване за работа;</p><p style="text-align: justify;">- качване или актуализиране на автобиография (CV) онлайн;</p><p style="text-align: justify;">- подготовка за започване на самостоятелен бизнес (търсене на земя, сграда, помещение, оборудване; кандидатстване за разрешения, патенти, кредити, с цел започване на самостоятелен бизнес).</p><p style="text-align: justify"><b>Заетите и безработните лица съставляват работната сила (икономически активното население).</b></p><p style="text-align: justify"><b>Коефициент на икономическа активност</b> - относителен дял на икономически активното население (работната сила) от общото население.</p><p style="text-align: justify"><b>Коефициент на заетост</b> - относителен дял на заетите лица от общото население.</p><p style="text-align: justify"><b>Коефициент на безработица</b><b> - </b>относителен дял на безработните лица от икономически активното население (работната сила).</p><p style="text-align: justify"><b>Продължителност на безработицата - </b>определя се като по-краткия от следните два периода:</p><ul><li style="text-align: justify">продължителност на търсене на работа;</li><li style="text-align: justify">продължителност на времето, през което лицето е било без работа.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Продължително безработни лица</b> - лицата, които са безработни от една година и повече.</p><p style="text-align: justify"><b>Коефициент на продължителна безработица</b> - относителен дял на продължително безработните лица от икономически активното население (работната сила).</p><p style="text-align: justify"><b>Лица извън работната сила</b> (текущо икономически неактивно население) - лицата, които не са нито заети, нито безработни през наблюдавания период, вкл. всички лица под 15 или над 89 навършени години.</p><p style="text-align: justify"><b>Обезкуражени лица </b>- лицата на възраст 15 - 74 навършени години, които желаят да работят, но не търсят активно работа, защото предполагат, че няма да намерят подходяща работа.</p><p style="text-align: justify"><b>Продължителност на работно време</b> - разпределението на лицата според продължителността на работното време - пълно или непълно, е извършено въз основа на преценката на анкетираните лица. <b>Фактическото седмично работно време</b> се отнася за броя на часовете, вкл. извънредните, през които лицето работи в рамките на наблюдавания период на основната си работа.</p><p style="text-align: justify"><b>Статус в заетостта - </b>според статуса в заетостта лицата се класифицират в следните групи:</p><ul><li style="text-align: justify">работодатели - лица, които сами или в съдружие с други лица управляват собствени предприятия (фирми, стопанства) или извършват самостоятелно друга дейност за производство на стоки или услуги, <b>като наемат на работа поне едно лице</b>;</li><li style="text-align: justify">самостоятелно заети лица - лица, които сами или в съдружие с други лица управляват собствени предприятия, работят на свободна практика, работят под аренда или извършват самостоятелно друга дейност за производство на стоки и услуги, <b>като не наемат на работа други лица</b>;</li><li style="text-align: justify">наети лица - лица, извършващи работа, за която получават възнаграждение в пари или в натура под формата на работна заплата, възнаграждение по граждански договор или друго възнаграждение, работещи в обществени предприятия и организации или за частен работодател;</li><li style="text-align: justify">неплатени семейни работници - лица, които работят без заплащане във фирма, предприятие или стопанство на родствено лице.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Икономическа дейност - </b>определя се от вида на производството или извършваните услуги от предприятието или поделението, където е основната работа на лицето.</p><p style="text-align: justify"><b>Икономически сектори - </b>разпределението на заетите по икономически сектори е извършено чрез групиране на икономическите дейности по следния начин:</p><ul><li style="text-align: justify">Сектор „Селско и горско стопанство” включва селско, ловно, горско и рибно стопанство.</li><li style="text-align: justify">Сектор „Индустрия” включва добивна промишленост, преработваща промишленост, производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и газообразни горива, доставяне на води, канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване и строителство.</li><li style="text-align: justify">Сектор „Услуги” включва всички останали икономически дейности.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Професия</b> - определя се от вида на работата, която извършва лицето към наблюдавания период.</p><p style="text-align: justify">The Labour Force Survey provides estimates for the main characteristics of labour market as employment, unemployment, inactivity, occupations, economic activities, working time and other, as well as social-demographic characteristics as sex, age, place of residence (urban/rural), education etc.</p><p style="text-align: justify">The main definitions applied in the survey are in accordance with the recommendation of International Labour Organisation and EU legislation.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><b>Employed persons </b>are persons aged 15 - 89 years who during the reference period:</p><ul><li style="text-align: justify">performed some work for at least one hour for pay in cash or in kind or other income;</li><li style="text-align: justify;">did not work but had a job or an enterprise, a business from which they were temporarily absent due to following reasons:</li></ul><p>- holydays, illness, maternity or paternity leave, working time arrangement;</p><p>- participation in job-related training;</p><p>- off-season, where persons continue to regularly perform tasks and duties for the job or business, excluding fulfilment of legal or administrative obligations;</p><p>- other absence (incl. unpaid parental leave for taking care of a child between 2 and 8 years of age), where the expected duration of this absence is 3 month or less.</p><p>Persons that produce agricultural goods are considered employed if the main part of these products is intended for sale or barter.</p><p> </p><p><b>Unemployed </b><strong>persons</strong> are persons aged 15 - 74 who were not employed during the reference week, according to the above definition, and</p><ul><li>were currently available for work, i.e. were available for paid employment or self-employment before the end of the 2 weeks following the reference week; and</li><li>were actively seeking work in the four-week period ending with the reference week or found a job to start within a period of at most 3 months from the end of the reference week.</li></ul><p>As active methods of job search are considered the following:</p><p>- contacting a public employment office in order to find work;</p><p>- contacting a private employment agency to find a job;</p><p>- contacting employers directly;</p><p>- asking friends, relatives, or acquaintances;</p><p>- placing or answering job advertisements;</p><p>- studying job advertisements;</p><p>- taking a recruitment test or examination or being interviewed;</p><p>- placing or updating CVs online;</p><p>- making preparations to set up a business.</p><p> </p><p style="text-align: justify"><b>Labour force (economically active population)</b> comprises all employed and unemployed persons.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><b>Activity rate (Participation rate) </b>- the number of persons in the labour force (economically active population) as percentage of the total population.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><b>Employment rate </b>- the number of employed persons as percentage of the total population.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><b>Unemployment rate </b>- the number of unemployed persons as percentage of the labour force (economically active population).</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><strong>Duration of unemployment</strong> is the duration of the search for employment or the length of the period since leaving last job, whichever period is shorter.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><b>Long-term unemployed </b><strong>persons</strong> are persons who have been unemployed for one or more years.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><b>Long-term unemployment rate </b>- long-term unemployed persons as percentage of the economically active population (labour force).</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><b>Persons not in the labour force (inactive population) </b>are persons who were neither employed, nor unemployed during the reference period (incl. all persons aged below 15 or above 89 completed years).</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><b>Discouraged persons </b>are persons not in the labour force aged 15 - 74 years who want to work but are not actively looking for job, because they do not believe they will find suitable job.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><b>Working time</b>. Distinction between full-time and part-time work is made according to the subjective declaration of the respondents.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify">The number of actual working hours per week refers to the main job, incl. paid or unpaid overtime.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><b>Professional status</b>. According to the professional status the employed persons are classified in the following categories:</p><ul><li style="text-align: justify">employers - persons who work in their own enterprise, business, farm, professional practice and employ at least one other person;</li><li style="text-align: justify">self-employed - persons who work in their own enterprise, business, farm, professional practice and do not employ any other person;</li><li style="text-align: justify">employees - persons who work for a public or private employer and who receive wages (salaries), fees, remuneration by civil contract etc.;</li><li style="text-align: justify">unpaid family workers - persons who work without pay in an enterprise, farm, owned and operated by a family member.</li></ul><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><b>Economic activity</b>. Economic activity is defined by the type of production or services provided by the local units of an enterprise, where a person works. Employed persons are classified by economic activity according to the NACE.BG 2008. Aggregated economic activity groupings according to nomenclature A21 are used.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"><b>Economic sectors</b>. The employed are classified by economic sectors through aggregation of the economic activity grouping as follows:</p><ul><li style="text-align: justify">The Agriculture and forestry sector includes Agriculture, hunting, forestry and Fishing;</li><li style="text-align: justify">The Industry sector includes Mining and quarrying, Manufacturing, Electricity, gas, steam and air conditioning supply, Water supply, sewerage, waste management and remediation activities, Construction;</li><li style="text-align: justify">The Service sector includes all other economic activities.</li><li style="text-align: justify"> </li></ul><p style="text-align: justify"><b>Occupations</b>. Occupation is defined by the type of work that the person carries out on the main job during the reference week. Employed persons are classified by occupation according to the National Classification of Occupations and Duties-2011 (1<sup>st</sup> digit - occupational class), comparable to the International Standard Classification of Occupations - ISCO-08.</p><p> </p><p>Лица</p><p>Persons</p><p>Наблюдението на работната сила обхваща постоянното население на страната.</p><p>Total population usually residing in Bulgaria, except persons living in collective households.</p><p>За територията на Република България.</p><p>The whole territory of Republic of Bulgaria.</p><p>Първо тримесечие 2003 - четвърто тримесечие 2021 година</p><p>First quarter 2003 - third quarter 2021</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable</p><br /><br /><p style="text-align: justify">Източник на данните е наблюдението на работната сила, което се извършва върху извадка от около 19.6 хил. домакинства от цялата страна.</p><p>Source of data is Labour Force Survey, carried out over a sample of 19.6 thousand households.</p><p style="text-align: justify">Тримесечно</p><p>Quarterly</p><p style="text-align: justify">Данните се събират с помощта на хартиена анкетна карта чрез провеждането на персонално интервю с лицата от домакинствата, включени в извадката. Въпросите за икономическата активност се задават на лицата на възраст 15 - 89 навършени години.</p><p style="text-align: justify">Data are collected through paper questionnaire and personal interview with members of the selected households. Questions on labour market participation are asked to persons aged 15 - 89 years.</p><p style="text-align: justify">В процеса на въвеждане на информацията от анкетните карти в компютър се извършва логически контрол. Преди публикуване на информацията се извършват допълнителни проверки за съвместимост.</p><p style="text-align: justify">Plausibility checks are executed during the data entry. Additional consistency checks are carried out before publishing of data. </p><p style="text-align: justify;">Попълнените анкетни карти се кодират и въвеждат на персонален компютър в отделите "Статистически изследвания" на териториалните статистически бюра.</p><p style="text-align: justify">Масивите с данни се изпращат в НСИ, където на национално равнище се извършва допълнителен контрол и претегляне на първичните данни. Претеглените данни се групират по различни признаци и се оформят в таблици за разпространение и публикуване.</p><p style="text-align: justify">The filled in questionnaires are coded (for economic activity, occupation, place of work, field of education etc.) and data are entered into computer in NSI regional units. Data files are sent to NSI, where additional control and weighting are performed. Data are aggregated by different variables (characteristics), tabulated and prepared for dissemination.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applied.</p><br /><br /><p style="text-align: justify">Осигуряването на качеството в наблюдението на работната сила се извършва в съответствие с политиката и програмата за управление на качеството в НСИ.</p><p style="text-align: justify">НСИ следва и програма за изпълнение на препоръките на Работна група на Евростат за качеството на наблюдението на работната сила.</p><p style="text-align: justify">Assurance of quality of Labour Force Survey in accordance with Quality management policy and Quality management programme of NSI.</p><p style="text-align: justify"> </p><p>Ежегодно се подготвят доклади за качеството на наблюдението на работната сила, съдържащи информация за различните аспекти на качеството.</p><p>Тримесечно се изчисляват основни индикатори за качеството, като стандартна грешка, коефициент на вариация и интервали да доверителност по определени показатели, относителен дял на неотговорилите и други.</p><p>LFS Quality Report containing information of different quality aspects is prepared each year.</p><p>Main quality indicators as standard errors, coefficients of variation, non-response rate and other are calculated quarterly.</p><br /><br /><p>Основни потребители на статистическа информация от наблюдението на работната сила са:</p><ul><li class="MsoListParagraphCxSpFirst" level1="" mso-list:l15="">Международни организации:</li></ul><p>- Европейска комисия - Главна дирекция „Заетост” и други дирекции;</p><p>- Евростат - отдел „Пазар на труда” и други отдели в Евростат;</p><p>- Европейска централна банка;</p><p>- Организация за икономическо сътрудничество и развитие;</p><p>- Международна организация на труда;</p><p>- ЮНЕСКО;</p><p>- УНИЦЕФ.</p><ul><li>Потребители в страната:</li></ul><p>- Министерства и държавни агенции;</p><p>- Българска народна банка;</p><p>- Синдикати;</p><p>- Организации на работодателите;</p><p>- Неправителствени организации;</p><p>- Научни организации и институти;</p><p>- Отделни фирми и организации - за собствени маркетингови проучвания или консултантски услуги.</p><p>The main users of LFS statistical data are:</p><ul><li>International organisations:</li></ul><p>- European Commission - DG Employment and other Directorates</p><p>- Eurostat - Labour Market unit and other units</p><p>- European Central Bank</p><p>- OECD</p><p>- International Labour Organisation</p><p>- UNESCO</p><p>- UNICEF</p><ul><li>National users:</li></ul><p>- Ministries and State agencies</p><p>- Bulgarian National Bank</p><p>- Trade Unions</p><p>- Employers' organisations</p><p>- Non-governmental organisations</p><p>- Research institutions</p><p>- Companies, agencies - for own marketing researches or consultancy activities.</p><p>Няма информация.</p><p>Not available.</p><p style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила в България обхваща всички задължителни променливи, съгласно законодателството на Европейския съюз по отношение на наблюдението на работната сила.</p><br /><p style="text-align: justify">The national Labour Force Survey implements the full set of compulsory variables, according to EU Regulations.</p><br /><p style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила в България обхваща всички задължителни променливи, съгласно законодателството на Европейския съюз по отношение на наблюдението на работната сила.</p><p> </p><p style="text-align: justify">The national Labour Force Survey implements the full set of compulsory variables, according to EU Regulations.</p><p> </p><br /><br /><p style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила се извършва върху двустепенна гнездова извадка, включваща около 19.6 хил. домакинства всяко тримесечие (около 0.65% от домакинствата в страната). Както при всяко извадково изследване резултатите са обременени от грешки, дължащи се на извадката, както и на други грешки, свързани с невъзможността да бъдат анкетирани някои от единиците в извадката, възможни грешки при регистрацията на отговорите, обработката и други.</p><p style="text-align: justify">The sample used for the Labour Force Survey is a two-stage stratified cluster sample, which includes about 19.6 thousand households (about 0.65% sampling rate). Due to the sampling approach used, the estimates of the parameters obtained from the survey could vary from their values in the population due to sampling errors, errors due to non-response, errors in registration or processing etc.</p><p style="text-align: justify">За оценка на стохастичната точност на резултатите от наблюдението тримесечно се изчисляват коефициенти на вариация (относителни стандартни грешки) и интервали на доверителност (обхватът от стойности, които в 95% от случаите съдържат истинската стойност на показателя в генералната съвкупност) по основни показатели.</p><p> </p><br /><p style="text-align: justify">Coefficients of variation (relative standard errors) and confidence intervals (i.e. the range of values that 95% of times would capture the true value in the population) are calculated for assessment of stochastic reliability of the estimates for main indicators.</p><p> </p><br /><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:748px;" width="748"><colgroup><col /><col /><col /><col /><col /><col /></colgroup><tbody><tr height="168"><td height="168" style="width:156px;height:168px;"> </td><td style="width:141px;">Брой на заетите лица на възраст 20 - 64 навършени години - хил.</td><td style="width:103px;">Коефициент на заетост (20 - 64 навършени години) - %</td><td style="width:131px;">Брой на безработните лица - хил.</td><td style="width:112px;">Коефициент на безработица - %</td><td style="width:105px;">Коефициент на безработица за възрастовата група 15 - 24 навършени години - %</td></tr><tr height="18"><td height="18" style="height:18px;">Оценка</td><td style="width: 141px; text-align: right;">2983.9</td><td style="width: 103px; text-align: right;">73.6</td><td style="width: 131px; text-align: right;">146.7</td><td style="width: 112px; text-align: right;">4.5</td><td style="width: 105px; text-align: right;">15.9</td></tr><tr height="34"><td height="34" style="width: 156px; height: 34px;">Коефициент на вариация - %</td><td style="text-align: right;">1.4</td><td style="text-align: right;">1.4</td><td style="text-align: right;">5.8</td><td style="text-align: right;">5.6</td><td style="text-align: right;">13.8</td></tr><tr height="18"><td height="18" style="width: 156px; height: 18px;">Стандартна грешка</td><td style="text-align: right;">42.5</td><td style="text-align: right;">1.0</td><td style="text-align: right;">8.5</td><td style="text-align: right;">0.3</td><td style="text-align: right;">2.2</td></tr><tr height="34"><td height="34" style="width: 156px; height: 34px;">Интервали на доверителност</td><td style="text-align: right;">2900.5;3067.3</td><td style="text-align: right;">71.6;75.7</td><td style="text-align: right;">130.2;163.3</td><td style="text-align: right;">4.1;5.0</td><td style="text-align: right;">11.6;20.1</td></tr></tbody></table><p>Данни за четвъртото тримесечие на 2021 година.</p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:765px;" width="766"><colgroup><col /><col /><col /><col /><col /><col /></colgroup><tbody><tr height="118"><td height="118" style="width:163px;height:118px;"> </td><td style="width:141px;"><p>Number of employed persons</p><p>Age group: 20 - 64</p></td><td style="width:103px;"><p>Employment rate</p><p>Age group: 20 - 64</p></td><td style="width:131px;">Number of unemployed persons</td><td style="width:123px;">Unemployment rate as a percentage of labour force</td><td style="width:105px;"><p>Youth unemployment rate as a percentage of labour force </p><p>Age group: 15 -24</p></td></tr><tr height="18"><td height="18" style="height:18px;">Estimate</td><td style="width: 141px; text-align: right;">3028.7</td><td style="width: 103px; text-align: right;">74.5</td><td style="width: 131px; text-align: right;">150.6</td><td style="width: 123px; text-align: right;">4.6</td><td style="width: 105px; text-align: right;">15.2</td></tr><tr height="18"><td height="18" style="height: 18px;">Coefficient of variation - %</td><td style="text-align: right;">1.4</td><td style="text-align: right;">1.4</td><td style="text-align: right;">5.8</td><td style="text-align: right;">5.7</td><td style="text-align: right;">11.3</td></tr><tr height="18"><td height="18" style="height: 18px;">Standard error</td><td style="text-align: right;">42.1</td><td style="text-align: right;">1.0</td><td style="text-align: right;">8.8</td><td style="text-align: right;">0.3</td><td style="text-align: right;">1.7</td></tr><tr height="18"><td height="18" style="height: 18px;">Confidence interval</td><td style="text-align: right;">2946.1;3111.4</td><td style="text-align: right;">72.5;76.6</td><td style="text-align: right;">133.3;167.8</td><td style="text-align: right;">4.1;5.1</td><td style="text-align: right;">11.8;18.6</td></tr></tbody></table><p> </p><p>Data for the third quarter of 2021.</p><p style="text-align: justify"> </p><br /><br /><br /><br /><br /><p>9.1% (четвърто тримесечие 2021 година)</p><p>8.7% (third quarter 2021)</p><br /><br /><br /><br /><p>Относителен дял на неанкетираните домакинства - % <sup><font size="2">1</font></sup></p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:265px;" width="331"><tbody><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p><strong>Общо</strong></p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right"><strong>24.3</strong></p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p> по причини:</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"> </td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>Отказ</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right">3.9</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>Неосъществен контакт</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right">19.9</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>Други</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right">0.6</p></td></tr></tbody></table><p><sup><font size="2">1</font></sup> Не са включени необитаемите жилища.</p><p>Данни за четвъртото тримесечие на 2021 година.</p><p> </p><p>Rate of non-response - %<sup><font size="2">1</font></sup></p><p> </p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:265px;" width="331"><tbody><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p><strong>Т</strong><strong>otal</strong></p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right"><strong>22.4</strong></p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p> By reason:</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"> </td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>Refusals</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right">4.0</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>Non-contacts</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right">17.8</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:232px;height:19px;"><p>Other</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:33px;height:19px;"><p align="right">0.6</p></td></tr></tbody></table><p><sup><font size="2">1 </font></sup>Non-occupied dwelings are not included in the calculation on non-response rate.</p><p>Data for the third quarter of 2021.</p><p> </p><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p>Не се прилага.</p><p> </p><p>Not applied.</p><p> </p><p>Ревизия на вече публикувани данни обикновено не се прави. По изключение ревизия на данните може да се направи след получаване на нови оценки за населението при преброяване.</p><p style="text-align: justify;">Revisions of previously released data are usually not performed. By exception revisions may happen after new estimates of population from a population census became available.</p><p style="text-align: justify">Поради наличието на нови оценки за населението на база на Преброяване 2011 и промените в начина на претегляне на резултатите от наблюдението на работната сила са подготвени и поместени на сайта на НСИ ревизирани тримесечни данни за 2010 и 2011 година. </p><br /><p style="text-align: justify">Due to availability of new population estimates based on 2011 Population Census and changes in LFS weighting procedure revised quarterly LFS data for 2010 and 2011 are produced and published at the NSI website.</p><br /><br /><br /><br /><br /><p style="text-align: justify">Основните резултати от наблюдението на работната сила се обявяват около 45 дни след края на съответното тримесечие.</p><p style="text-align: justify">The main LFS results are released about 45 calendar days after the end of the reference quarter.</p><br /><br /><p>Около 45 дни след края на съответното тримесечие</p><p>The main LFS results are released about 45 calendar days after the end of the reference quarter.</p><p> </p><p style="text-align: justify">Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><br /><p>The LFS results are released strictly to the Release Calendar.</p><p>Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p> </p><p>The LFS results are released strictly to the Release Calendar.</p><p> </p><br /><br /><p style="text-align: justify">Поради единството на използваните принципи, променливи, дефиниции и класификации е налице висока степен на сравнимост на резултатите от наблюдението на работната сила между страните-членки на ЕС.</p><p style="text-align: justify">Comparability across EU Member States is considered high due to use of harmonised concepts, variables, definitions and classifications.</p><p>Не се прилага</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify">От 2003 г. се въвежда непрекъснато наблюдение на работната сила, осигуряващо средни тримесечни и годишни оценки. От същата година започва прилагането на хармонизираната дефиниция за безработица, съгласно Регламент № 1897/2000.</p><p style="text-align: justify">От първото тримесечие на 2012 г. е въведен нов подход при претеглянето на единиците от извадката за наблюдението на работната сила, чието влияние трябва да се има предвид при ползването на данните от наблюдението на работната сила. Основните промени се състоят в следното:</p><ul><li style="text-align: justify">увеличен е броят на възрастовите групи на ниво общо за страната (от 4 на 14), за които се осъществява съпоставимост между оценките от наблюдението и тези от текущата демографска статистика;</li><li style="text-align: justify">от данните за населението, използвани при оценката на резултатите от наблюдението на работната сила, са изключени лицата, живеещи в колективни домакинства (които са извън обхвата на изследването).</li></ul><p style="text-align: justify">Върху сравнимостта на резултатите от наблюдението с предходни години оказва влияние и различието в данните за населението между текущата демографска статистика (използвани при първоначалната оценка на резултатите от наблюдението през 2010 и 2011 г.) и тези, получени при Преброяването на населението към 1 февруари 2011 година. Поради наличието на нови оценки за населението на база на Преброяване 2011 и промените в начина на претегляне на резултатите от наблюдението на работната сила са подготвени и поместени на интернет сайта на НСИ ревизирани тримесечни и годишни данни за 2010 и 2011 година. Вследствие на посочените промени ревизираните данни за 2010 г. не са напълно съпоставими с данните за предишни години.</p><p style="text-align: justify;">Във връзка с изпълнението на Регламент (EС) 2019/1700 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на обща рамка за европейската статистика за лицата и домакинствата, основана на индивидуални данни, събрани чрез извадки, и произтичащи от него регламенти на Европейската комисия в областта на статистиката на работната сила от първото тримесечие на 2021 г. са направени промени в методологията на наблюдението на работната сила, свързани преди всичко с дефинициите за заетост и безработица, по-съществените от които са следните:</p><ul><li style="text-align: justify;">лицата, които са в отпуск за гледане на дете между 1- и 2-годишна възраст, през който получават обезщетение във фиксиран размер, се отнасят към заетите лица (до края на 2020 г. са отнасяни към икономически неактивните лица);</li><li style="text-align: justify;">лицата, които са в неплатен отпуск за гледане на дете между 2- и 8-годишна възраст, се считат за заети, само ако еднократната продължителност на ползване на този вид отпуск е най-много 3 месеца, т. е. не ползват наведнъж целия полагаем им се отпуск (по 6 месеца за всеки от родителите). До края на 2020 г. всички лица, ползващи такъв вид отпуск, са отнасяни към заетите лица;</li><li style="text-align: justify;">лицата, които отсъстват от работа по причини, различни от годишен отпуск, заболяване или злополука и отпуск за отглеждане на дете, се считат за заети, само ако продължителността на отсъствието 3 месеца или по-малко (независимо дали получават частично възнаграждение);</li><li style="text-align: justify;">лицата, които произвеждат селскостопански продукти за собствено потребление, са изключени от категорията на заетите лица, дори чрез това производство да задоволяват основна част от потреблението в домакинството. За заети се считат само лицата, произвеждащи селскостопанска продукция, основната част от която е предназначена за продажба или за размяна.</li></ul><p style="text-align: justify;">Поради направените промени в методологията на наблюдението на работната сила, данните за първото тримесечие на 2021 г. не са напълно съпоставими с тези за предишни периоди.</p><p style="text-align: justify">Since the beginning of 2003 a quarterly continuous Labour Force Survey which provides quarterly and annual estimates has been implemented. From the same year the harmonised definition of unemployment in accordance with Commission Regulation No 1897/2000 has been applied.</p><p style="text-align: justify">In the first quarter of 2012 a new weighting procedure was introduced in the Labour Force Survey which should be taken into account in use of LFS data. The main differences were the following:</p><ul><li style="text-align: justify">the number of age groups at national level for which the consistence between LFS estimates and current population estimates is achieved increased (from 4 to 14);</li><li style="text-align: justify">population data used in LFS weighting procedure exclude population living in institutional households (which are not covered by the survey).</li></ul><p style="text-align: justify">The discrepancy between current population estimates (used for initial quarterly LFS estimates in 2010 and 2011) and the data from the Population Census as of 1 February 2011 has also an impact over the comparability of LFS data. Due to availability of new population estimates based on 2011 Population Census and changes in the weighting procedure revised LFS estimates for 2010 and 2011 are produced and published at the NSI website.</p><p style="text-align: justify;">In consequence, the revised data for 2010 are not fully comparable with those for previous years.</p><p style="text-align: justify;"> </p><p style="text-align: justify;">In the first quarter of 2021 certain changes in the methodology of the Labour Force Survey have been implemented in line with the Regulation (EU) 2019/1700 of European Parliament and of the Council establishing a common framework for European statistics relating to persons and households, based on data at individual level collected from samples, and subsequent implementing regulations in the field of labour force statistics. These changes concern mainly employment and unemployment definitions, some of them are the following:</p><ul><li style="text-align: justify;">Persons on leave for looking after a child of one to two years of age who are receiving fixed compensation during that leave, are considered employed (they used to be considered economically inactive persons up to the end of 2020);</li><li style="text-align: justify;">Persons on an unpaid parental leave for looking after a child of two to eight years of age are considered employed only if the one time duration of using that leave is at most three months. All persons on this kind of leave used to be considered employed up to 2020.</li><li style="text-align: justify;">Persons who are absent from work due to reasons other than holidays, illness, accident or paid maternity and parental leave are considered employed only if the expected duration of this absence is 3 months or less (even they are being partially compensated);</li><li style="text-align: justify;">Persons who produce agricultural goods for self-consumption are excluded from the employed person’s category even if they satisfy their household’s main consumption needs by that production. Employed are considered only persons growing agricultural produce, which main part is intended for sale or barter.</li></ul><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify"> </p><br /><p><br /> </p><p align="center"><strong>Съгласуваност с данните за населението</strong></p><p style="text-align: justify">Оценките на текущата демографска статистика за населението на страната (по пол, местоживеене, възрастови групи, области) се използват при претеглянето на резултатите от извадката при наблюдението на работната сила, като се използват последните налични оценки. От 2012 г. от данните за населението, използвани при оценката на резултатите от наблюдението на работната сила, са изключени лицата, живеещи в колективни домакинства (които са извън обхвата на изследването).</p><p style="text-align: center"><strong>Съгласуваност с оценките за заетите лица по методологията на Национални сметки</strong></p><p style="text-align: justify">Национални сметки използват информация от различни източници, които се комбинират с оглед да се получи възможно най-изчерпателна и съвместима с другите показатели на Национални сметки оценка, в резултат на което данните за заетите лица според Национални сметки могат да се различават от тези на използваните източници. Основното различие с данните от Наблюдението на работната сила е по отношение на броя на заетите лица в селското стопанство. При оценката на данните за самостоятелно заетите лица в селското стопанство Национални сметки използват данни от преброяването на земеделските стопанства и извадкови изследвания на земеделските стопанства, провеждани от Министерство на земеделието, храните и горите.</p><p style="text-align: justify">Между Наблюдението на работната сила и Национални сметки съществуват и концептуални различия като например:</p><ul><li style="text-align: justify">съгласно Европейската система от сметки (ЕСС’ 95) данните за заетите лица според методологията на Национални сметки се основават на концепцията за резидентност на производствените единици, докато Наблюдението на работната сила обхваща заетите лица, които са постоянно население на страната, вкл. работещи в други страни;</li><li style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила не обхваща лицата, живеещи в колективни домакинства, които се включват в оценките на Национални сметки;</li></ul><p style="text-align: justify">Като цяло данните на Национални сметки са по-подходящи за измерване и анализ на заетостта като влагане на труд, докато данните на Наблюдението на работната сила са по-подходящи за анализ на труда като социално явление.</p><p style="text-align: center"> <strong>Съгласуваност с данните от Наблюдението на наетите лица, работната заплата и другите разходи за труд</strong></p><p style="text-align: justify">Основното различие в данните между двете изследвания се състои в това, че наблюденията на наетите лица, средствата за работна заплата и другите разходи за труд осигуряват данни за лицата, които са в трудово правоотношение с работодател съгласно Кодекса на труда или в служебно правоотношение по Закона за държавния служител, докато Наблюдението на работната сила обхваща и лица, наети на работа по друг вид договор или без договор, както и самостоятелно заетите лица (работодатели, лица, работещи за своя сметка, и лица, работещи без формално заплащане в семеен бизнес). За разлика от Наблюдението на работната сила в броя на наетите лица по трудово и служебно правоотношение се не включват лицата, работещи в дейностите по отбрана и опазване на обществения ред.</p><p style="text-align: justify">Различията в единиците на наблюдение, в наблюдавания период, в начина на класифицирането на данните по икономически дейности, в принципите на териториално отнасяне (по местоживеене/по месторабота) и др. също оказват влияние върху сравнимостта на резултатите.</p><p style="text-align: center"><strong>Съгласуваност с данните за регистрираните безработни</strong></p><p style="text-align: justify">Основните методологически различия между Наблюдението на работната сила и данните на Агенцията по заетостта са следните:</p><ul><li style="text-align: justify">Данните на Агенцията по заетостта се отнасят за безработните лица, регистрирани в бюрата по труда. Съгласно прилаганата международна дефиниция в Наблюдението на работната сила безработни могат да бъдат и лица, които не са регистрирани в бюрата по труда, но търсят работа чрез други активни методи - чрез частни посреднически агенции, директно отнасяне към работодатели, чрез съдействие от роднини и познати, чрез подаване, отговаряне или изучаване на обяви в печатни или електронни медии, качване или актуализиране на автобиография (CV) онлайн и др. Дори регистрацията в бюрата по труда сама по себе си не е активен метод за търсене на работа. За активен метод се счита контактът с бюрото по труда с цел намиране на работа.</li><li style="text-align: justify">За разлика от регистрираните безработни, според Наблюдението на работната сила безработни могат да бъдат също учащи и пенсионери, които търсят активно работа и имат готовност да започнат работа.</li><li style="text-align: justify">При изчисляването на коефициента на безработица при Наблюдението на работната сила се използват текущи данни за икономически активното население (работната сила), получени при същото наблюдение, докато данните за икономически активните лица, използвани за изчисляване на равнището на регистрираната безработица, са от преброяването на населението, поради което са постоянна величина за по-дълъг период от време.</li></ul><p style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила е извадково анкетно изследване, при което информацията се получава от самите лица, докато данните на Агенцията по заетостта се основават на регистри и имат изчерпателен характер.</p><p style="text-align: center;"> <strong>Coherence with population data</strong></p><p style="text-align: justify;">The LFS uses the latest available population estimates (by age, place of residence, age group and districts) to gross up sample results. Since 2012 population data used for LFS estimates excluded persons living in collective households (which are out of scope of the survey).</p><p style="text-align: justify;"> </p><p style="text-align: center"> <strong>Coherence with employment estimates in National Accounts</strong></p><p style="text-align: justify">National Accounts (NA) use different data sources which are combined to obtain the best comprehensive and consistent estimates. In results National Accounts data could differ from the results of each source. For Bulgaria the main difference between LFS and NA refers to Agricultural employment. In the estimation of self-employment in agriculture NA use data based on Agricultural Census and sample surveys, carried out by Ministry of Agriculture, Food and Forestry.</p><p style="text-align: justify">NA employment data are based on domestic concept (employment in resident production units irrespective of the place of residence of the employee) while LFS gives information on the national concept (i.e. resident employed).</p><p style="text-align: justify">LFS does not cover persons living in collective households which are included in NA employment estimates.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: center"> <strong>Coherence with Annual and Quarterly Surveys on employees, hours worked, wages and salaries and other expenditures paid by the employer </strong></p><p style="text-align: justify">The main methodological difference between the two surveys is the coverage of employed persons. The surveys on employee, hours worked, wages and salaries and other expenditures paid by the employer provides data on persons who work under employment contract according to the Labour Code or the State Officials Act, while the Labour Force Survey covers also persons employed by other type of contract or without formal contract as well as self employed persons (employers, own account workers and unpaid family workers). The published data on employees by labour contract do not include defence and public security activities.</p><p style="text-align: justify">The existed differences in terms of survey units, reference periods, modes of classifying by economic activities (register/description given by the respondents), principles of territorial allocation (by place of work/by place of living) also influenced on the comparability of results from the surveys.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: center;"> <strong>Coherence with registered unemployment data</strong></p><p style="text-align: justify;">The main methodological differences between the LFS data on unemployment and data on registered unemployment provided by National Employment Agency are the following:</p><ul><li style="text-align: justify"> According to the International Labour Organisation (ILO) definition applied in Labour Force Survey, unemployed are considered not only and not all persons, registered in employment offices, but also those who are looking for job using other active methods: by private employment agencies, direct application to employers, assistance from friends or relatives, placing, answering or studying job advertisements, placing or updating CVs online etc. The registration itself is not regarded as active method but the contact with an employment agency with a purpose to find job.</li><li style="text-align: justify">In contrast to registered unemployed, students and pensioners who are actively looking for work and are available for work are considered as unemployed in LFS.</li><li style="text-align: justify">The data on economically active population used as denominator for the calculation of unemployment rate is different - in LFS economically active population consists of employed and unemployed persons, as estimated through the same survey, while for calculation of registered unemployment rate, Population Census data for economically active population is being used.</li></ul><p>Годишните данни от наблюдението на работната сила представляват средна аритметична от данните за четирите тримесечия на съответната година.</p><p>The yearly LFS data are calculated as average of the four quarters of the respective year.</p><p style="text-align: center;"><strong>Съгласуваност с оценките за заетите лица по методологията на Национални сметки</strong></p><p style="text-align: justify;">Национални сметки използват информация от различни източници, които се комбинират с оглед да се получи възможно най-изчерпателна и съвместима с другите показатели на Национални сметки оценка, в резултат на което данните за заетите лица според Национални сметки могат да се различават от тези на използваните източници. Основното различие с данните от Наблюдението на работната сила е по отношение на броя на заетите лица в селското стопанство. При оценката на данните за самостоятелно заетите лица в селското стопанство Национални сметки използват данни от преброяването на земеделските стопанства и извадкови изследвания на земеделските стопанства, провеждани от Министерство на земеделието, храните и горите.</p><p style="text-align: justify;">Между Наблюдението на работната сила и Национални сметки съществуват и концептуални различия като например:</p><ul><li>съгласно Европейската система от сметки (ЕСС’ 95) данните за заетите лица според методологията на Национални сметки се основават на концепцията за резидентност на производствените единици, докато Наблюдението на работната сила обхваща заетите лица, които са постоянно население на страната, вкл. работещи в други страни;</li><li>Наблюдението на работната сила не обхваща лицата, живеещи в колективни домакинства, които се включват в оценките на Национални сметки;</li></ul><p style="text-align: justify;">Като цяло данните на Национални сметки са по-подходящи за измерване и анализ на заетостта като влагане на труд, докато данните на Наблюдението на работната сила са по-походящи за анализ на труда като социално явление.</p><p> </p><p style="text-align: justify;"> <strong>Coherence with employment estimates in National Accounts</strong></p><p style="text-align: justify;">National Accounts use different data sources which are combined to obtain the best comprehensive and consistent estimate. In results National Accounts data could differ from the results of each source. For Bulgaria the main difference between LFS and NA refers to Agricultural employment. In the estimation of self-employment in agriculture NA use data based on Agricultural Census and sample surveys, carried out by Ministry of Agriculture, Food and Forestry.</p><p style="text-align: justify;">NA employment data are based on domestic concept (employment in resident production units irrespective of the place of residence of the employee) while LFS gives information on the national concept (i.e. resident employed).</p><p style="text-align: justify;">LFS does not cover persons living in collective households.</p><p> </p><p style="text-align: justify;">Поради закръгляването на данните директно от компютър, в някои случаи общите данни могат да се различават незначително от сумата на отделните групи, включващи се в тях.</p><p>Some of the totals (rows and columns) in tables are not equal to the sum of their components because of the rounding of figures.</p><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p style="text-align: justify">Прессъобщения с основните резултати от наблюдението на работната сила се публикуват на интернет сайта на НСИ (<a href="http://www.nsi.bg">www.nsi.bg</a>) всяко тримесечие съгласно Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p>Press release for the main Labour Force Survey results is posted on the NSI website <a href="http://www.nsi.bg/en">(http://www.nsi.bg/en</a>) each quarter according to the Release Calendar.</p><p>Няма</p><p>None</p><p style="text-align: justify;">Подробни резултати от <b>наблюдението на работната сила</b> са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика „Пазар на труда“- Наблюдение на работната сила - Тримесечни данни: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/3992">http://www.nsi.bg/bg/node/3992</a>, както и в информационната система ИНФОСТАТ: <a href="https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=94">https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=94</a></p><p style="text-align: justify">Detailed quarterly Labour Force Survey results are available to all users of the NSI website under the heading Labour Market, Labour Force Survey, Quarterly data: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/6473">http://www.nsi.bg/en/node/6473</a> and through the information system INFOSTAT <a href="https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=94" style="font-size: 11pt; text-align: center;">https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=94</a></p><p style="text-align: justify"> </p><br /><br /><p style="text-align: justify">Анонимизирани индивидуални данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/575">http://www.nsi.bg/bg/node/575</a></p><p style="text-align: justify;">Individual anonymous micro-data could be provided for scientific and research purposes by individual request according to the 'Rules of for provision of anonymised individual data for scientific and research purposes of the National Statistical Institute'.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify">Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.</p><p>An information service could be provided by request, according to the Rules for Dissemination of Statistical Products and Services of the National Statistical Institute.</p><br /><br /><ul><li>Методология на наблюдението на работната сила: <a href="http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/LFS_Methodology.pdf">http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/LFS_Methodology.pdf</a></li><li>Брошура „Наблюдение на работната сила“</li><li>Указания за попълване на анкетните карти за наблюдение на работната сила.</li></ul><ul><li>Methodology of Labour force survey: <a href="http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/LFS_Methodology_EN.pdf">http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/LFS_Methodology_EN.pdf</a></li><li>Interviewers' instructions.</li></ul><br /><br /><p>Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)</p><p><a href="https://www.nsi.bg/bg/node/15278">https://www.nsi.bg/bg/node/15278</a></p><p>ESS Standard for Quality Reports Structure (ESQRS)</p><p><a href="https://www.nsi.bg/en/node/15278">https://www.nsi.bg/en/node/15278</a></p><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p style="text-align: justify">Средната продължителност на интервюто по наблюдението на работната сила на едно лице е около 15 минути. Продължителността на интервюто зависи от статуса на отделното лице и поредността на участие в наблюдението.</p><p style="text-align: justify">The average duration of LFS interview is about 15 minutes per person. The individual duration of an interview depends on the labour status of person and survey wave.</p><p>Опазването на тайната на индивидуалните данни е гарантирано съгласно:</p><ul><li style="text-align: justify">Закон за статистиката;</li><li style="text-align: justify">Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</li></ul><ul><li style="text-align: justify">Law on Statistics;</li><li style="text-align: justify">Regulation (EC) No 223/2009 of the European Parliament and of the Council of 11 March 2009 on European statistics (provision 24 and Article 20 (4)) (OJ L 87, p. 164), stipulates the necessity to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</li></ul><p style="text-align: justify">Индивидуални данни не се публикуват, спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката.</p><p style="text-align: justify">Индивидуалните анонимизирани данни, които се предоставят за изследователски и научни цели, не съдържат административна информация, като лични данни и адрес, позволяващи директна идентификация. Извършва се и допълнително агрегиране на данните по отделни променливи.</p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify">In accordance with Article 25 of the Law on Statistics Individual data are not published. Dissemination of individual data is possible only in accordance with Article 26 of the Law on Statistics.</p><p style="text-align: justify">Individual anonymous data provided for the purposes of scientific research do not contain any administrative data as personal information and address and do not allow direct identification. Additional aggregation of data is performed for some of the variables.</p><p style="text-align: justify"> </p><br /><br />