Наблюдение на работната сила - Самостоятелна заетост - допълнителен модул към наблюдението на работната сила през 2017 година Labour Force Survey ad-hoc module "Self-employment"LFS_AHMEQ_A_2017LFS_AHMEQ_A_2017false2018-08-02T10:07:49+03:00ESMS_MSDESTATESMS_REPORT_FULLFULL_ESMS2017NSILFS_AHMEQ_A_2017<p>Национален статистически институт<br /> </p><p><br />National Statistical Institute</p><p>„Статистика на пазара на труда”</p><p>Labour Market Statistics Department<br /> </p><p>Тодор Давидков</p><p>Жана Герон</p><p>Todor Davidkov</p><p>Jana Gueron</p><p>Началник на отдел</p><p>Държавен експерт</p><p>Head of department</p><p>State expert</p><p>ул. „Панайот Волов” №2, София 1038<br /> </p><p>2, P. Volov Str.; 1038 Sofia, Bulgaria<br /> </p><p>tdavidkov@nsi.bg</p><p>jgueron@nsi.bg<br /> </p><p>TDalidkov@nsi.bg</p><p>JGueron@nsi.bg<br /> </p><p>+359 2 9857 568</p><p>+359 2 9857 549</p><p> </p><p>+359 2 9857 568</p><p>+359 2 9857 549</p><p><br /> </p><br /><p><br /> </p>18/07/201818/07/201818/07/201818/07/201818/07/201818/07/20182018-07-18T00:00:002018-07-18T00:00:00<p style="text-align: justify;">Основни резултати от допълнителния модул „Самостоятелна заетост” към наблюдението на работната сила.</p><p style="text-align: justify;">Наблюдението на работната сила е извадково статистическо изследване, провеждано чрез домакинствата. Основната цел на изследването е да осигури данни за икономическата активност на населението на 15 и повече навършени години и за основните характеристики на заетите и безработните лица и лицата извън работната сила в Република България. През 2017 г. към наблюдението на работната сила е включен допълнителен модул „Самостоятелна заетост”.</p><p style="text-align: justify;">Допълнителният модул предоставя статистическа информация за самостоятелно заетите лица - брой и значимост на клиентите, възможност за определяне на работното време, причини за започване на самостоятелна дейност, основна трудност в работата и други, както и за сравнение между наетите и самостоятелна заетите лица по отношение на удовлетвореността и автономността на работата им.</p><p style="text-align: justify;"><br /> </p><p style="margin-left: 0.95pt; text-align: justify;">Main results from the Labour force survey ad-hoc module on self-employment.</p><p style="text-align: justify;">The Labor force survey is a sample statistical survey carried out through households. The main purpose of the survey is to provide data on labour status of population aged 15 years and over and for the main characteristics of employed, unemployed and persons out of labour force in the Republic of Bulgaria. In 2017 an ad-hoc module on self-employment was incorporated in the regular Labour force survey.</p><p style="text-align: justify;">The 2017 ad-hoc module provides statistical information about the self-employed persons - number and importance of clients, influence over working time, reasons for becoming self-employed, main difficulties in work etc., as well as information allowing comparison between employees and self-employed persons in regard of satisfaction and autonomy of their work.</p><p style="text-align: justify;"><br /> </p><ul><li style="text-align: justify;">Международна стандартна класификация на образованието, ревизия 2011 г. (ISCED 2011);</li><li style="text-align: justify;">Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008) - съвместима със Статистическата класификация на икономическите дейности на Европейската общност NACE, Rev.2;</li><li style="text-align: justify;">Национална класификация на професиите и длъжностите - 2011 - съвместима с Международната стандартна класификация на професиите ISCO'08 - от 1.01.2011 година;</li><li style="text-align: justify;">Международна класификация на статуса в заетостта (ICSE-93);</li><li style="text-align: justify;">Класификация на териториалните единици за статистически цели в България - съответстваща на Европейската класификация на териториалните единици за статистически цели (NUTS).</li></ul><p style="text-align: justify;"><br /> </p><p>The classifications applied in the Labour force survey are harmonised with the international classifications in terms of economic activities, occupations, educational attainment. The main classification used are the following: </p><ul><li>Classification of Economic Activities - 2008, which is a Bulgarian version of NACE, Rev. 2 - since 2008;</li><li>National Classification of Occupations - 2011 (1st digit - occupational class), comparable to the International Standard Classification of Occupations – ISCO ’08 - since 1 January 2011;</li><li>International Classification of Status in Employment - ICSE-93;</li><li>Classification of Territorial Units for Statistical Purposes in Bulgaria, harmonized with the European Classification of Territorial Units for Statistics - NUTS.</li></ul><p><br /> </p><p>Наблюдението на работната сила обхваща лицата на 15 и повече навършени години, живеещи в обикновени домакинства. Допълнителният модул „Самостоятелна заетост” обхваща заетите лица.</p><p style="text-align: justify;">All persons aged 15 years and over living in the selected non-institutional households are covered by the Labour force survey. The target population for the ad-hoc module "Self -employment" consists of employed persons.</p><p style="text-align: justify;">Наблюдението на работната сила осигурява оценки за основните характеристики на пазара на труда, като заетост, безработица, неактивност, професии, икономически дейности, продължителност на работното време и други, както и социално-демографски характеристики като пол, възраст, местоживеене (град/село), образование и други.</p><p style="text-align: justify;">Основните дефиниции, използвани в наблюдението, са в съответствие с препоръките на Международната организация на труда (МОТ) и законодателството на Европейския съюз.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Заети</strong> са лицата на 15 и повече навършени години, които през наблюдавания период, който е една календарна седмица:</p><ul><li style="text-align: justify;">извършват работа, дори за един час, за което получават работна заплата или друг доход;</li><li><p style="text-align: justify;">не работят, но имат работа, от която временно отсъстват поради болест, годишен отпуск, отпуск поради раждане и отглеждане на дете, родителски отпуск, стачка или други причини</p></li></ul><p style="text-align: justify;"><strong>Статус в заетостта - </strong>според статуса в заетостта лицата се класифицират в следните групи:</p><ul><li style="text-align: justify;">работодатели - лица, които сами или в съдружие с други лица управляват собствени предприятия (фирми, стопанства), работят под аренда или извършват самостоятелно друга дейност, <strong>като наемат на работа поне едно лице</strong>;</li><li style="text-align: justify;">самостоятелно заети лица - лица, които сами или в съдружие с други лица извършват стопанска дейност, работят на свободна (частна) практика, работят под аренда или извършват самостоятелно друга дейност, <strong>като не наемат на работа други лица</strong>;</li><li style="text-align: justify;">наети лица - лица, извършващи работа, за която получават възнаграждение в пари или в натура под формата на работна заплата, възнаграждение по граждански договор или друго възнаграждение, работещи в обществени предприятия и организации или за частен работодател;</li><li style="text-align: justify;">неплатени семейни работници - лица, които работят без заплащане във фирма, предприятие или стопанство на родствено лице от същото домакинство.</li></ul><p style="text-align: justify;"><strong>Икономическа дейност - </strong>определя се от вида на производството или извършваните услуги от предприятието или поделението, където е основната работа на лицето.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Икономически сектори</strong> - разпределението на заетите по икономически сектори е извършено чрез групиране на икономическите дейности по следния начин:</p><ul><li style="text-align: justify;">Сектор „Селско и горско стопанство” включва селско, ловно, горско и рибно стопанство.</li><li style="text-align: justify;">Сектор „Индустрия” включва: добивна промишленост, преработваща промишленост, производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и газообразни горива, доставяне на води, канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване и строителство.</li><li style="text-align: justify;">Сектор „Услуги” включва всички останали икономически дейности.</li></ul><p> </p><p style="text-align: justify;">The Labour force survey provides estimates of the main characteristics of labour market as employment, unemployment, inactivity, occupations, economic activities, working time and other, as well as social-demographic characteristics as sex, age, place of residence (urban/rural), education etc.</p><p style="text-align: justify;">The main definitions applied in the survey are in accordance with the recommendation of International Labour Organization (ILO) and EU legislation.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Employed </strong>are persons aged 15 and over who during the reference period:</p><p style="text-align: justify;">- performed some work for at least one hour for pay in cash or in kind or other income;</p><p style="text-align: justify;">- did not work but had a job or an enterprise, a business from which they were temporarily absent due to illness, annual leave, full-paid maternity leave, parental leave, strike or another labour dispute, etc.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Professional status</strong>. According to professional status the employed persons are classified in the following categories:</p><ul><li style="text-align: justify;">employers - persons who work in their own enterprise, business, farm, professional practice and employ at least one other person;</li><li style="text-align: justify;">self-employed - persons who work in their own enterprise, business, farm, professional practice and do not employ any other person;</li><li style="text-align: justify;">employees - persons who work for a public or private employer and who receive wages (salaries), fees, remuneration by civil contract etc.;</li><li style="text-align: justify;">unpaid family workers - persons who work without pay in an enterprise, farm, owned and operated by a relative of the same households.</li></ul><p style="text-align: justify;"><strong>Economic activity.</strong> Economic activity is defined by the type of production or services provided by the local units of an enterprise, where a person works. Employed persons are classified by economic activity according to the Classification of Economic Activities - 2008, in force since 2008, which is comparable to NACE, Rev. 2. Aggregated economic activity groupings according to nomenclature A21 are used.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Economic sectors.</strong> The employed are classified by economic sectors by aggregating the data by economic activity as follows:</p><ul><li style="text-align: justify;">The Agriculture and forestry sector includes Agriculture, hunting, forestry and Fishing;</li><li style="text-align: justify;">The Industry sector includes Mining and quarrying, Manufacturing, Electricity, gas , steam and air conditioning supply, Water supply, sewerage, waste management and remediation activities, Construction;</li><li style="text-align: justify;">The Service sector includes all other economic activities.</li></ul><p>Лица, живеещи в обикновени домакинства</p><p>Persons living in private households.</p><p>Наблюдението на работната сила обхваща постоянното население на страната. Допълнителният модул „Самостоятелна заетост” се отнася за заетите лица.</p><p>Total population usually residing in Bulgaria, except persons living in collective households.</p><p>Target population of the ad-hoc module "Self-employment" are employed persons.</p><p>За територията на Република България.</p><p>Whole territory of Republic of Bulgaria</p><p>2017 година<br /> </p><p>2017</p><p><br />Не се прилага.</p><p>Not applicable</p><br /><p>Брой лица - в хиляди</p><p>Number of persons - in thousands</p><p style="text-align: justify;">По принцип наблюдаваният период в наблюдението на работната сила за всяко отделно домакинство (лице) е една календарна седмица. Някои от показателите от допълнителния модул „Самостоятелна заетост” се отнасят за период от 12 месеца преди края на наблюдаваната седмица.</p><p>Generally, for every person in the LFS sample the reference period is one calendar week (from Monday to Sunday). Some of the indicators of the 2017 ad-hoc module refer to the period of 12 months, prior to the end of reference week.</p><br /><p>Не се прилага<br /> </p><p>Not applicable</p><p style="margin-left: 0.95pt; text-align: justify;">Концепциите и дефинициите, използвани в изследването на работната сила, са в съответствие с:</p><ul><li style="text-align: justify;">Препоръките на Международната организация на труда;</li><li style="text-align: justify;">Регламент (ЕО) № 577/98 на Съвета от 9 март 1998 г. относно организацията на извадковото изследване на работната сила в Общността;</li><li style="text-align: justify;">Регламент (ЕО) № 2257/2003 на Европейския парламент и Съвета от 25 ноември 2003 г. за изменение на Регламент (ЕО) № 577/98 на Съвета и адаптиране на характеристиките на изследването;</li><li style="text-align: justify;">Регламент 1372/2007 на Европейския парламент и Съвета от 23 октомври 2007 г. за изменение на Регламент (ЕО) № 577/98;</li><li style="text-align: justify;">Регламент № 377/2008 на Комисията от 25 април 2008 г. за прилагане на Регламент (ЕО) № 577/98 относно кодификацията, която ще се използва за предаване на данни от 2009 г. нататък и на използването на подизвадка за събиране на данни по структурните променливи и за определянето на референтните тримесечия;</li><li style="text-align: justify;">Закон за статистиката</li></ul><p style="text-align: justify;">Провеждането на допълнителния модул „Самостоятелна заетост” е в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕО) 2016/8 на Комисията от 5 януари 2016 година за определяне на техническите характеристики на допълнителния модул за 2017 г. относно самостоятелната заетост.</p><p style="text-align: justify;"> </p><p> </p><ul><li style="text-align: justify;">ILO recommendations</li><li style="text-align: justify;">Council Regulation (EC) No 577/98 of 9 March 1998 on the organisation of a labour force sample survey in the Community;</li><li style="text-align: justify;">Regulation (EC) No 2257/2003 of the European Parliament and of the Council of 25 November 2003 amending Council Regulation (EC) No 577/98 on the organisation of a labour force sample survey in the Community to adapt the list of survey characteristics;</li><li style="text-align: justify;">Regulation (EC) No 1372/2007 of the European Parliament and of the Council of 23 October 2007 amending Council Regulation (EC) No 577/98 on the organisation of a labour force sample survey in the Community;</li><li style="text-align: justify;">Commission Regulation (EC) No 377/2008 of 25 April 2008 implementing Council Regulation (EC) No 577/98 on the organisation of a labour force sample survey in the Community as regards the codification to be used for data transmission from 2009 onwards, the use of a sub-sample for the collection of data on structural variables and the definition of the reference quarters;</li><li style="text-align: justify;">Commission Implementing Regulation (EU) 2016/8 of 5 January 2016 specifying the technical characteristics of the 2017 ad- hoc module on self-employment</li><li style="text-align: justify;">Law of Statistics</li></ul><p style="text-align: justify;"><br /> </p><p style="margin-left:.95pt;">Опазването на тайната на индивидуалните данни е гарантирано съгласно:</p><ul><li>Закон за статистиката;</li><li>Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</li></ul><p><br /> </p><p style="text-align: justify;">· Law on Statistics;</p><p style="text-align: justify;">· Regulation (EC) No 223/2009 of the European Parliament and of the Council of 11 March 2009 on European statistics (provision 24 and Article 20 (4)) (OJ L 87, p. 164), stipulates the necessity to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p style="text-align: justify;">Индивидуалните анонимни данни, които се предоставят за изследователски и научни цели, не съдържат административна информация, като лични данни и адрес, позволяващи директна идентификация. Извършва се и допълнително агрегиране на данните по отделни променливи.</p><p style="text-align: justify;">Индивидуални данни не се публикуват, спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката.</p><p style="text-align: justify;">Individual anonymised data provided for the purposes of scientific research do not consist any administrative data as personal information and address and do not allow direct identification. Additional aggregation of data is performed for some of the variables.</p><p style="text-align: justify;">In accordance with Article 25 of the Law on Statistics individual data are not published. Dissemination of individual data is possible only in accordance with Article 26 of the Law on Statistics.</p><p><br /> </p><br /><p style="text-align: justify;">Основните резултати от допълнителния модул „Самостоятелна заетост” към наблюдението на работната сила са публикувани на интернет сайта на НСИ на 20 юни 2018 година.</p><p>The main results from the LFS ad-hoc module on self-employment were published on the NSI website on 20 June 2018.</p><p style="text-align: justify;">Достъпността от всички потребители до резултатите от статистическите изследвания и тяхната равнопоставеност са регламентирани в Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на Националния статистически институт.</p><p style="text-align: justify;">Данните се публикуват на интернет страницата на НСИ в рубрика „Пазар на труда” в съответствие със Закона за статистиката (Глава 5) и Европейския кодекс на статистическата практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители се третират справедливо.</p><p style="text-align: justify;">Data are disseminated on the NSI website, section "Labour Market" in accordance with the Law on Statistics and European Statistics Code of Practice respecting professional independence and in an objective, professional and transparent manner in which all users are treated equitably.</p><p style="text-align: justify;">Accessibility of all users to statistical data and equality of their rights are stipulated in the Regulation for dissemination of statistical products and services by the National Statistical Institute.</p><p><br /> </p><p style="text-align: justify;">Основните резултати от допълнителния модул „Самостоятелна заетост” към наблюдението на работната сила са налични на интернет сайта на НСИ.<br /> </p><p>The main results from the LFS ad-hoc module on self-employment are published on the NSI website.<br /> </p><p>Еднократно</p><p>Once</p><p>Не се прилага</p><p>Not available</p><p>Не се прилага</p><p>Not available</p><p style="text-align: justify;">Основни резултати от допълнителния модул „Самостоятелна заетост” към наблюдението на работната сила са достъпни за всички потребители на интернет страницата на НСИ в рубрика Пазар на труда - Наблюдение на работната сила: http://www.nsi.bg/bg/node/16299</p><p style="text-align: justify;">The main results from the ad-hoc module "Self-employment" are available for all users at the NSI website www.nsi.bg, section "Labour Market", Labour Force Survey http://www.nsi.bg/en/content/16297/self-employment-ad-hoc-module-labour-force-survey-2017</p><p><br /> </p><p style="text-align: justify;">Анонимизирани индивидуални данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.</p><p style="text-align: justify;">Individual anonymous micro-data could be provided for scientific research purposes by individual request according to the Regulation of submission of anonymous individual data for scientific and research purposes</p><p><br /> </p><p>Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.</p><p>An information service could be provided by request, according to the Rules for Dissemination of Statistical Information Products and Services</p><p><br /> </p><ul><li>Методология на наблюдението на работната сила: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/LFS_Methodology.pdf</li><li>Указания за попълване на анкетните карти за допълнителния модул „Самостоятелна заетост”</li><li>Обяснителни бележки на Евростат към променливите от допълнителния модул „Самостоятелна заетост” (на английски език)</li></ul><p>Labour force survey methodology: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/LFS_Methodology_EN.pdf</p><p>Interviewer's instructions for ad-hoc module "Self-employment"</p><p>Eurostat's Explanatory notes for ad-hoc module "Self-employment" variables</p><p>Not published</p><p>Осигуряването на качеството в наблюдението на работната сила се извършва в съответствие с политиката и програмата за управление на качеството в НСИ.</p><p>Ensuring the quality of Labour Force Survey and its modules is according to the policy and Quality Management Programme of NSI.<br /> </p><p style="text-align: justify;">Основни потребители на статистическа информация от наблюдението на работната сила са:</p><p style="text-align: justify;">Международни организации:</p><ul><li style="text-align: justify;">Европейска комисия - Главна дирекция „Заетост” и други дирекции</li><li style="text-align: justify;">Евростат - отдел „Пазар на труда” и други отдели в Евростат</li><li style="text-align: justify;">Европейска централна банка</li><li style="text-align: justify;">Организация за икономическо сътрудничество и развитие</li><li style="text-align: justify;">Международна организация на труда</li><li style="text-align: justify;">ЮНЕСКО</li><li style="text-align: justify;">УНИЦЕФ</li></ul><p style="text-align: justify;">Потребители в страната:</p><ul><li style="text-align: justify;">Министерства и държавни агенции</li><li style="text-align: justify;">Българска народна банка</li><li style="text-align: justify;">Синдикати</li><li style="text-align: justify;">Организации на работодателите</li><li style="text-align: justify;">Неправителствени организации</li><li style="text-align: justify;">Научни организации и институти</li><li style="text-align: justify;">Отделни фирми и организации - за собствени маркетингови проучвания или консултантски услуги</li></ul><p>The main users of LFS statistical data are:</p><p>· <em>International organisations:</em></p><p>- European Commission - DG Employment and other Directorates;</p><p>- Eurostat - Labour Market unit and other units;</p><p>- European Central Bank;</p><p>- OECD;</p><p>- International Labour Organization;</p><p>- UNESCO;</p><p>- UNICEF.</p><p>· <em>National users:</em></p><p>- Ministries and State agencies;</p><p>- Bulgarian National Bank;</p><p>- Trade Unions;</p><p>- Employers' organisations;</p><p>- Non-governmental organisations;</p><p>- Research institutions;</p><p>- Companies, agencies - for own marketing researches and consultancy activities.</p><p>Not available</p><p style="text-align: justify;">Допълнителният модул „Самостоятелна заетост” обхваща всички променливи, съгласно Регламент за изпълнение (ЕО) 2016/8 на Комисията от 5 януари 2016 година за определяне на техническите характеристики на допълнителния модул за 2017 г. относно самостоятелната заетост.</p><p style="text-align: justify;">All variables of ad-hoc module "Self-employment", specified in Commission Implementing Regulation (EU) 2016/8 of 5 January 2016, were covered.</p><p style="text-align: justify;">Наблюдението на работната сила се извършва върху двустепенна гнездова извадка, включваща около 19.6 хил. домакинства всяко тримесечие (около 0.65% от домакинствата в страната). Допълнителният модул „Самостоятелна заетост” е проведен върху част (25%) от извадката за наблюдение на работната сила, включваща домакинствата, подлежащи на анкетиране по наблюдението на работната сила за трети път. Както при всяко извадково изследване резултатите са обременени от грешки, дължащи се на извадката, както и на други грешки, свързани с невъзможността да бъдат анкетирани някои от единиците в извадката, възможни грешки при регистрацията на отговорите, обработката и други.<br /> </p><p style="text-align: justify;">The sample used for the Labour force survey is a two-stage stratified cluster sample which includes quarterly about 19.6 thousand households (representing about 0.65% sampling rate).<br />The ad-hoc module on self-employment was carried out over a part (25%) of LFS sample in each quarter and consisted of the households from the third wave.</p><p style="text-align: justify;">Due to the sampling approach used in the Labour force survey, the estimation of the parameters obtained from the survey could vary from those in the population due to sampling errors, errors due to non-response, errors in registration or processing etc.</p><table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" width="0"><tbody><tr><td nowrap="nowrap" rowspan="2" style="width:263px;height:21px;"><p>Показатели</p></td><td nowrap="nowrap" rowspan="2" style="width:66px;height:21px;"><p align="center">Оценка (хил.) </p></td><td rowspan="2" style="width:104px;height:21px;"><p align="center"> Коефициент на вариация - % </p></td><td colspan="2" nowrap="nowrap" style="width:196px;height:21px;"><p align="center">Интервал на доверителност</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:93px;height:21px;"><p style="text-align: center;"> Долна граница (хил.)</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:103px;height:21px;"><p align="center"> Горна граница (хил.)</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:263px;height:68px;"><p>Работодатели</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:66px;height:68px;"><p align="right">113.8</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:104px;height:68px;"><p align="right">5.2</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:93px;height:68px;"><p align="right">102.3</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:103px;height:68px;"><p align="right">125.4</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:263px;height:77px;"><p>Самостоятелно заети лица, без наети </p></td><td nowrap="nowrap" style="width:66px;height:77px;"><p align="right">239.0</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:104px;height:77px;"><p align="right">4.0</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:93px;height:77px;"><p align="right">220.4</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:103px;height:77px;"><p align="right">257.7</p></td></tr></tbody></table><p> </p><p style="text-align: justify;">Coefficients of variation (relative standard errors), and confidence intervals (i.e. the range of values that 95% of times would capture the true value in the population) are calculated for assessment of stochastic reliability of the estimates for main indicators.</p><p><br /> </p><table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" height="291" width="774"><tbody><tr><td nowrap="nowrap" rowspan="2" style="width:243px;height:21px;"><p>Indicators</p></td><td nowrap="nowrap" rowspan="2" style="width:98px;height:21px;"><p align="center">Estimate</p><p align="center">(in thousands)</p></td><td rowspan="2" style="width:97px;height:21px;"><p align="center"> Coefficient of variation - %</p></td><td colspan="2" nowrap="nowrap" style="width:234px;height:21px;"><p align="center">Confidence interval</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:108px;height:21px;"><p align="center"> Lower limit</p><p align="center">(in thousands) </p></td><td nowrap="nowrap" style="width:125px;height:21px;"><p align="center">Upper limit</p><p align="center"> (in thousands) </p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:243px;height:68px;"><p>Employers</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:98px;height:68px;"><p align="right">113.8</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:97px;height:68px;"><p align="right">5.2</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:108px;height:68px;"><p align="right">102.3</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:125px;height:68px;"><p align="right">125.4</p></td></tr><tr><td nowrap="nowrap" style="width:243px;height:77px;"><p>Self-employed persons, without employees </p></td><td nowrap="nowrap" style="width:98px;height:77px;"><p align="right">239.0</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:97px;height:77px;"><p align="right">4.0</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:108px;height:77px;"><p align="right">220.4</p></td><td nowrap="nowrap" style="width:125px;height:77px;"><p align="right">257.7</p></td></tr></tbody></table><p> </p><p>Резултатите от допълнителния модул „Самостоятелна заетост” са публикувани на 20 юни 2018 година.</p><p>The results from the ad-hoc module "Self-employment" were presented on 20 June 2018.<br /> </p><p>Поради единството на използваните принципи, променливи, дефиниции и класификации е налице висока степен на сравнимост между страните-членки на ЕС по отношение на резултатите от наблюдението на работната сила, вкл. и на допълнителните модули към него.<br /> </p><p> Comparability across EU Member States is considered high due to use of harmonised concepts, variables, definitions and classifications.</p><p><br /> </p><p>Не се прилага</p><p>Not applicable</p><p style="text-align: justify;">Данните за заетите лица по статус в заетостта (работодатели, самостоятелно заети лица, наети лица) от допълнителния модул „Самостоятелна заетост” се различават в малка степен от средногодишните данни от наблюдението на работната сила за 2017 г. поради използването на подизвадка при събирането на данните от модула.</p><p style="text-align: justify;">The number of employed persons by professional status (employers, self-employed persons, employees) according to the ad-hoc module slightly differs from the corresponding average annual data from the Labour force survey due to use of subsample.</p><p>Не се прилага</p><p style="text-align: justify;">Средната продължителност на интервюто по допълнителния модул „Самостоятелна заетост” през 2017 г. е около 9 минути на анкетирано лице.<br /> </p><p style="text-align: justify;">The average duration of the interview on the ad-hoc module "Self-employment" was about 9 minutes per person.</p><p>Не се прилага</p><p>Revisions of previously released LFS data are usually not performed. By exception revisions may happen after new estimates of population from a population census became available.</p><p><br /> </p><p>Домакинства, лица</p><p>Households, persons<br /> </p><p>Еднократно</p><p style="text-align: justify;">Данните по допълнителния модул „Самостоятелна заетост” се събират чрез провеждане на лично интервю със заетите лица от домакинствата, включени в извадката, непосредствено след интервюто по основното наблюдение на работната сила. Използва се хартиена анкетна карта.</p><p style="text-align: justify;">Data are collected through paper questionnaire and personal interview with persons from the selected households</p><p style="text-align: justify;">The filled in questionnaires are coded (for economic activity, occupation, place of work, field of education etc.) and entered into computer in NSI regional offices. Data files are sent to NSI, where additional control and weighting is done. Data are aggregated by different variables (characteristics), tabulated and disseminated.</p><p style="text-align: justify;">В процеса на въвеждане на информацията от анкетните карти в компютър се извършва логически контрол. Преди публикуване на информацията се извършват допълнителни проверки за съвместимост.<br /> </p><p>Plausibility checks are performed during the data entry. Additional consistency checks are carried out before publishing of data.</p><p style="text-align: justify;">Попълнените анкетни карти се кодират и въвеждат на персонален компютър в ТСБ.</p><p style="text-align: justify;">Масивите с данни се изпращат в НСИ, където на национално равнище се извършва допълнителен контрол и претегляне. Претеглените данни се групират по различни признаци и се оформят в таблици за разпространение и публикуване.</p><p>The filled in questionnaires are coded and entered into computer in NSI regional units. Data files are sent to NSI, where additional control and weighting was done. Data are aggregated by different variables (characteristics), tabulated and disseminated.</p><p>Не се прилага</p><p>Not applicable</p>