ВЪНШНА ТЪРГОВИЯ Foreign Trade Statisticsforeigntradefalse2023-09-14T10:03:01+03:002012-N1urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATA_PROVIDERS.NSIurn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATAFLOWS_SCHEME.foreigntrade<p>Национален Статистически Институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Статистика на външната търговия със стоки”</p><p>Foreign Trade Statistics in goods Department</p><p>Ерма Петрова</p><p>Erma Petrova</p><p>началник на отдел</p><p>Head of Department</p><p>ул. "П. Волов" № 2,</p><p>София 1038</p><p>2, P. Volov Str.; 1038 Sofia, Bulgaria</p><p>epetrova@nsi.bg</p><p>epetrova@nsi.bg</p><p>+359 2 9857 145</p><p>+359 2 9857 145</p><br /><br />13/09/202313/09/202313/09/202313/09/202313/09/202313/09/20232023-09-13T00:00:00<p>Външната търговия със стоки обхваща търговията с трети страни (Екстрастат) и със страните – членки на ЕС (Интрастат).</p><p>Вносът включва всички стоки, които влизат на статистическата територия на Република България от други страни и са предназначени за потребление в страната, за преработка в страната, с цел да бъдат изнесени в друга страна след преработката, а също и внос на стоки след преработка извън страната.</p><p>Износът включва всички стоки, които напускат статистическата територия на Република България и са предназначени за нормален експорт за друга страна. Включват се и стоки, които са връщат на търговския партньор след преработка в Република България, или се изнасят стоки предназначени за преработка на територията на друга страна с цел обратното им връщане в Република България.</p><p>В статистическите обеми на вноса и износа не се включват внесените стоки поставени под режим митническо складиране без преработка, а в износа - реекспорта на тези стоки.</p><p>Статистиката на външната търговия не отчита транзитното преминаване на стоки през територията на Р България.</p><p>Основните източници на информация са:</p><ul><li>Единния административен документ, който се попълва от всички субекти, извършващи внос или износ на стоки от/за трети страни;</li><li>Интрастат декларации за вътресъюзен внос и износ от/за страни членки на Европейския съюз;</li></ul><p>Агенция „Митници“ е институцията, отговорна за събирането на митническите декларации (ЕАД), а Националната агенция за приходите – за Интрастат декларациите.</p><p>За компенсиране на влиянието на праговете, под които търговците са освободени от подаване на Интрастат декларации, както и за да се вземат предвид неподадените данни, се правят оценки на търговията под прага и на неотговорилите.</p><p>Детайлната статистическа информация за външната търговия се събира на ниво стоков код (8 знака) на Комбинираната номенклатура, като се подготвят и публикуват и данни, агрегирани на по-високите нива от номенклатурата – подпозиции (6-значен код), позиции (4-значен код), глави (2-значен код) и раздели. На базата на преходни таблици данните са представени и на агрегирани нива на Стандартна външнотърговска класификация и Класификация на продуктите по икономически дейности.</p><p>Данните по страни са класифицирани съгласно Номенклатурата на страните и териториите за целите на външнотърговската статистика. От 2007 г. агрегираните данни се публикуват по страна партньор. В Информационна система „Външна търговия“ са достъпни и данните за вноса по страна на произход.</p><p>Индексите на цените на износа и вноса се публикуват тримесечно по сектори и раздели на Стандартна външнотърговска класификация.</p><p>Foreign trade in goods covers the trade with third countries (Extrastat) and with the Member states of EU (Intrastat).</p><p>Imports include all goods entering the statistical territory of the Republic of Bulgaria from other countries and are for consumption in the country, for processing in the country with the purpose to be exported/dispatched to another country after processing, and also imports/arrivals of goods after processing outside the country.</p><p>Exports include all goods leaving the statistical territory of the Republic of Bulgaria and are for normal export to another country. It covers also goods returned to the trade partner after processing in Bulgaria or exported/dispatched goods sent for processing in another country in order to be returned back to the Republic of Bulgaria.</p><p>Statistical data on imports and exports do not include imported goods placed under the customs warehousing procedure without processing, and in exports - re-exports of these goods.</p><p>Foreign trade statistics does not cover the transit of goods through the territory of Bulgaria.</p><p>The main sources of information are:</p><p>· Single Administrative Document completed by all entities engaged in import or export of goods from/to third countries;</p><p>· Intrastat declarations for Intra - EU imports and exports of goods <span style="line-height: 20.6719989776611px;">from/to</span> countries of the European Union;</p><p>Customs Agency is the institution responsible for the collection of customs declarations (SAD) and the National Revenue Agency - for Intrastat declarations.</p><p><span style="line-height: 20.6719989776611px;">Adjustments are applied to compensate the impact of exemption thresholds, which release the information providers from statistical formalities, as well as, to take into account the late or not response of the providers.</span></p><p>The detailed statistical information is collected on commodity level of the Combined Nomenclature (CN8) and data are prepared and disseminated also on higher levels of aggregation sub-headings (6-digits), headings (4-digits), chapters (2-digits) and sections). On the basis of correspondence tables data are presented on aggregated levels of Standard International Trade Classification and Classification of Products by Activity.</p><p>Data by countries are classified according to the nomenclature of countries and territories for the external trade statistics. Since 2007 the aggregated data are published by partner country. Data on imports by country of origin are available in the Information System "Foreign Trade".</p><p>Price (unit value) indices of exports and imports are published quarterly by sections and divisions of the Standard International Trade Classification.</p><p>· Хармонизирана система;</p><p>· Комбинирана номенклатура;</p><p>· Стандартна външнотърговска класификация;</p><p>· Класификация на продуктите по икономически дейности (КПИД-2008);</p><p>· Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008);</p><p>· Широки икономически категории;</p><p>· Номенклатура на страните и териториите за целите на външнотърговската статистика.</p><p>· Harmonized Commodity Description and Coding System (HS);</p><p>· Combined Nomenclature (CN);</p><p>· Classification of Products by Economic Activities (CPA.BG 2008);</p><p>· Classification of Economic Activities (NACE.BG-2008);</p><p>· Standard International Trade Classification (SITC);</p><p>· Broad Economic Categories (BEC);</p><p>· Nomenclature of countries and territories for the purposes of foreign trade statistics.</p><p>Обект на статистическото изследване на външнотърговската статистика са стоките, които напускат или влизат на статистическата територия на Република България и от които се формира стокообменът на страната.</p><p>Subject of the statistical survey on foreign trade statistics are the goods leaving or entering the statistical territory of the Republic of Bulgaria which form the trade turnover of the country.</p><p>Детайлните статистически данни за търговията със стоки се събират и разпространяват на месечна база. Стойността на търговията и количеството в нетно тегло са основните показатели, налични за всички стоки от Комбинираната номенклатура. На базата на тези детайлни данни се съставя индекси и други различни показатели на статистиката на външната търговия.</p><p>The detailed statistics on trade in goods are collected and disseminated on a monthly basis. The trade value and the quantity in net mass are the main indicators available for all products of the Combined Nomenclature. On the basis of these detailed data price (unit value) indices and various other indicators on foreign trade statistics are compiled.</p><p>Всяко физическо и юридическо лице, което подава митническа декларация, подава статистическите данни за търговията извън ЕС, при условие, че митническата процедура е със статистическа значимост.</p><p>В рамките на статистически данни за вътресъюзната търговия, всяко данъчнозадължено лице, извършващо търговска сделка в рамките на ЕС, е отговорно за предоставяне на информацията. Въпреки това, малките и средни търговски оператори са освободени от задължение за предоставяне на Интрастат декларации. Ежегодно се определят прагове за всеки поток, които позволяват на търговците в рамките на ЕС да не докладват техните сделки, при условие че общата стойност на търговията им не надвишава определена сума през предходната или настоящата календарна година. Въпреки това, стандартите за качество се гарантират при определянето на праговете.</p><p>Any natural and legal person lodging a customs declaration in a Member State is reporting to the extra-EU trade statistics on the condition that the customs procedure is of statistical relevance.</p><p>Within intra-EU trade statistics any taxable person carrying out an intra-EU trade transaction is responsible for providing the information.</p><p>However small and medium trade operators are exempted from obligation to provide Intrastat declarations. Each year thresholds are defined which allows intra-EU traders not to report on their transaction or provide less detailed information on condition that their total trade value does not exceed a certain amount during the previous or present calendar year. However, quality standards are assured when determining the thresholds.</p><p>Търговията със стоки включва всички стоки, които добавят или изваждат от запасите от материални ресурси на страната ни, като влизат (внос) или напускат (износ) статистическата територия на Република България, включително и стоките, предназначени за преработка. Информацията за стоките се предоставя от юридическите или физическите лица.</p><p>Trade in goods includes all goods which add or subtract from the stock of material resources of the country by entering (imports) or leaving (exports) its statistical territory of the Republic of Bulgaria including goods for processing. Information on the goods is provided by legal or natural person.</p><p>Информацията обхваща търговията със стоки с трети страни и страните - членки на ЕС.</p><p>The information covers foreign trade in goods with third countries and Member States of the EU.</p><p>От 2000 година.</p><p>Since 2000.</p><p>Тримесечните индекси на цените на износа и вноса на стоки се изчисляват на база средногодишните цени на предходната година.</p><p>Quarterly price (unit value) indices of exports and imports of goods are calculated based on average annual prices of the previous year.</p><br /><p>Стойността на търговията се събира и публикува в левове. В Информационна система „Инфостат“ има възможност също за избор на стойност в щатски долари. Освен това в Инфостат са публикувани данни за нетното тегло в килограми и количеството по допълнителна мерна единица (напр. литър, брой, м2, м3, грам, чифт, % и др.), както са определени в Комбинираната номенклатура за съответната година.</p><p>The value of trade is collected and published in the BGN. Information System " Infostat" also gives possibility to select value in BGN and USD. Moreover the Information System contains data on the net weight in kilograms and quantity in supplementary unit (eg. liter, number, m2, m3, gram, pair, per cent, etc.), as defined in the Combined Nomenclature for the referent year.</p><p>Месечните обеми на изнесените и внесени стоки се определят в зависимост от датата, на която е оформен митническият документ, а при търговия с партньори от ЕС референтният месец е този, през който стоките физически са доставени или са напуснали територията на Р България.</p><p>The reference period for the exported and imported goods is the calendar month during which the customs declaration is accepted by the customs authorities on extra-EU trade and for intra-EU trade the calendar month during which goods are physically delivered or left the territory of the Republic of Bulgaria.</p><p><b>Търговия с трети страни:</b></p><ul><li>Регламент (ЕС) 2019/2152 на Европейския парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 година за европейската бизнес статистика (включително за вътресъюзната търговия със стоки) </li><li>Регламент (ЕС) за изпълнение № 2020/1197 на Комисията от 30 юли 2020 година за установяване на технически спецификации и правила по силата на Регламент на Европейския парламент и на Съвета № 2019/2152 за европейска бизнес статистика.</li><li>Регламент (ЕО) № 471/2009 на Европейския парламент и на Съвета;</li></ul><ul><li>Регламент (ЕО) № 92/2010 на Комисията;</li><li>Регламент (ЕО) № 113/2010 на Комисията;</li><li>Закон за митниците;</li><li>Наредба № 17/2006 за писмено деклариране чрез Единния Административен Документ (ЕАД);</li><li><span lang="EN-US" style="font-size: 9pt; background-image: initial; background-attachment: initial; background-size: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-position: initial; background-repeat: initial;">Споразумение за сътрудничество и обмен на информация между Националния статистически институт и Агенция</span><span class="apple-converted-space"><span lang="EN-US" style="font-size: 9pt; background-image: initial; background-attachment: initial; background-size: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-position: initial; background-repeat: initial;"> </span></span><span lang="EN-US" style="font-size: 9pt; background-image: initial; background-attachment: initial; background-size: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-position: initial; background-repeat: initial;">Митници”.</span></li></ul><p><b>Търговия със страните – членки на ЕС:</b></p><ul><li>Регламент (ЕО) № 638/2004 на Европейския парламент и на Съвета;</li><li>Регламент (ЕО) № 222/2009 на Европейския парламент и на Съвета;</li><li>Регламент (ЕО) № 1982/2004 на Комисията;</li><li>Регламент (ЕО) № 1915/2005 на Комисията;</li><li>Регламент (ЕО) № 91/2010 на Комисията;</li><li>Регламент (ЕО) № 96/2010 на Комисията;</li><li>Регламент (ЕО) № 1093/2013 на Комисията;</li><li>Закон за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки;</li><li>Наредба № Н-4/2007 за прилагане на системата Интрастат;</li><li>Наредба за различните или специ<span style="line-height: 20.6719989776611px;">фичните правила, които ще се прилагат за специфичните стоки и движения на стоки, референтните периоди, начина на тяхното отчитане и деклариране, както и стоките, които ще бъдат изключени от статистическата дейност за вътрешнообщностната търговия със стоки от 2006 година;</span></li><li>Заповед на Председателя на НСИ за определяне на праговете за деклариране и видовете данни (за всяка година);</li><li>Инструкция за предоставяне на данни за вътрешнообщностната търговия със стоки от Националната агенция за приходите на Националния статистически институт и за взаимодействието между двете институции във връзка с функционирането на система Интрастат.</li></ul><p><b>Trade with third countries</b><b>:</b></p><ul><li>Regulation (EU) 2019/2152 of the European Parliament and of the Council on European business statistics (EBS),</li><li>Commission Implementing Regulation (EU ) No 2020/1197;</li><li>Regulation (EC) No 471/2009 of the European Parliament and of the Council;</li><li>Regulation (EC) No 92/2010 of the Commission;</li><li>Regulation (EC) No 113/2010 of the Commission;</li><li>Customs Law;</li><li>Ordinance No 17/2006 for the written declaration by the Single Administrative Document (SAD);</li><li><span style="line-height: 20.6719989776611px;">Agreement for co-operation and exchange of data between the NSI and the Customs Agency.</span></li></ul><p><b>Intra-EU trade</b>:</p><ul><li>Regulation (EC) No 638/2004 of the European Parliament and of the Council;</li><li>Regulation (EC) No 222/2009 of the European Parliament and of the Council;</li><li>Regulation (EC) No 1982/2004 of the Commission;</li><li>Regulation (EC) No 1915/2005 of the Commission;</li><li>Regulation (EC) No 91/2010 of the Commission;</li><li>Regulation (EC) No 96/2010 of the Commission;</li><li>Regulation (EC) No 1093/2013 of the Commission;</li><li>Law on Statistics of intra-Community trade in goods;</li><li>Ordinance No H-4/2007 for the implementation of the Intrastat system;</li><li>Ordinance on the different or specific rules applied to specific goods and movements of goods, reference periods, method of reporting and declaring, as well as goods to be excluded from the statistics on intra-Community trade in goods;</li></ul><ul><li><span style="line-height: 20.6719989776611px;">Ordinance of the President of the NSI defining the thresholds for declaring under the Intrastat system and the types of data subject to declaring (for each year)</span><span style="line-height: 20.6719989776611px;">;</span></li><li><span style="line-height: 20.6719989776611px;">Instruction for provision of data on intra-Community trade in goods from the NRA to the NSI and for the interaction between the two institutions related to the operation of the Intrastat system.</span></li></ul><p>Данните се предоставят на Евростат, ООН, ФАО и други международни организации.</p><p>The data are provided to Eurostat, the UN, FAO and other international organizations.</p><br /><p>· Закон за статистиката;</p><p>· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><ul><li>Law on Statistics;</li><li>Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</li><li><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:427px;" width="426"><colgroup><col /></colgroup><tbody><tr height="208"><td height="208" style="width:427px;height:208px;">In foreign trade statistics the principle of "passive confidentiality" is applied, by which data should be suppressed only at the request of traders who feel that their interests would be harmed by the dissemination of their data. Passive confidentiality is therefore different from "active confidentiality", where the NSI takes directly the initiative to suppress data automatically when the suppression criteria are met, without informing the trade operator concerned. </td></tr></tbody></table></li></ul><p>Индивидуални данни не се публикуват (потискат се), спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката.</p><p>Individual data are not published in accordance with article 25 of the Law on Statistics. The publishing of individual data can be performed only in accordance with article 26 of the same law.</p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:427px;" width="426"><colgroup><col /></colgroup><tbody><tr height="131"><td height="131" style="width:427px;height:131px;">The only exception in which the external trade statistics do not apply the principle of "passive confidentiality" are certain specific goods and movements of goods. The value of the transactions for these products is included in the total value of trade, but the partner country and commodity code are suppressed.</td></tr></tbody></table><p> </p><p> </p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:960px;" width="960"><colgroup><col span="15" /></colgroup><tbody><tr height="32"><td colspan="3" height="32" style="width:192px;height:32px;"><strong> Confidentiality - INTRASTAT</strong></td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;"><strong>2008</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2009</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2010</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2011</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2012</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2013</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2014</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2015</strong></td></tr><tr height="41"><td height="175" rowspan="6" style="height:175px;"> </td><td colspan="2" rowspan="6" style="width:128px;">Confidentiality in detailed data - Impact in figures</td><td colspan="2" rowspan="2" style="width:128px;">Number of CN8 codes affected</td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;">Arrival</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td></tr><tr height="20"><td height="20" style="width:64px;height:20px;"> </td><td style="width:64px;">Dispatch</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td></tr><tr height="20"><td colspan="2" height="59" rowspan="2" style="width:128px;height:59px;">Share of confidential records in total trade value</td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;">Arrival</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td></tr><tr height="39"><td height="39" style="width:64px;height:39px;"> </td><td style="width:64px;">Dispatch</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td></tr><tr height="20"><td colspan="2" height="55" rowspan="2" style="width:128px;height:55px;">Share of confidential records in total net mass</td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;">Arrival</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td></tr><tr height="35"><td height="35" style="width:64px;height:35px;"> </td><td style="width:64px;">Dispatch</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td></tr><tr height="20"><td height="20" style="height:20px;"> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td></tr><tr height="34"><td height="34" style="height:34px;"> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td></tr><tr height="20"><td colspan="3" height="20" style="height:20px;"><strong> Confidentiality - EXTRASTAT</strong></td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;"><strong>2008</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2009</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2010</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2011</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2012</strong></td><td><strong>2013</strong></td><td><strong>2014</strong></td><td><strong>2015</strong></td></tr><tr height="20"><td height="180" rowspan="6" style="height:180px;"> </td><td colspan="2" rowspan="6" style="width:128px;">Confidentiality in detailed data - Impact in figures</td><td colspan="2" rowspan="2" style="width:128px;">Number of 8-digit codes affected</td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;">Import</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td></tr><tr height="32"><td height="32" style="width:64px;height:32px;"> </td><td style="width:64px;">Export</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td><td style="width:64px;">0</td></tr><tr height="32"><td colspan="2" height="64" rowspan="2" style="width:128px;height:64px;">Share of confidential records in total trade value</td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;">Import</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td></tr><tr height="32"><td height="32" style="width:64px;height:32px;"> </td><td style="width:64px;">Export</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td></tr><tr height="32"><td colspan="2" height="64" rowspan="2" style="width:128px;height:64px;">Share of confidential records in total net mass</td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;">Import</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td></tr><tr height="32"><td height="32" style="width:64px;height:32px;"> </td><td style="width:64px;">Export</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td></tr></tbody></table><p> </p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:459px;" width="459"><colgroup><col /></colgroup><tbody><tr height="237"><td height="237" style="width:459px;height:237px;">В статистиката на външната търговия се прилага принципа на „пасивна конфиденциалност“, при която данните се потискат само по искане на търговците, които смятат, че техните интереси ще бъдат засегнати от разпространението на техните данни. Пасивна конфиденциалност се различава от прилаганата в останалите статистически области „активна конфиденциалност“, при която НСИ взема директно инициативата за автоматично потискане на данните, когато са изпълнени определени критерии, без да уведоми съответния оператор на търговията. </td></tr></tbody></table><p> </p><br /><p>Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p>The date of publication of statistical information is indicated in the Release Calendar presenting the results of the statistical surveys carried out by the National Statistical Institute.</p><p>Календарът е наличен на интeрнeт сайта на НСИ: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/488">http://www.nsi.bg/bg/node/488</a></p><p>The calendar is available on the NSI website: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/480">http://www.nsi.bg/en/node/480</a></p><p>Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика Външна търговия и Информационна система „ Инфостат“ в съответствие със Закона за статистиката и Европейския кодекс на статистическите практики, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители се третират равностойно.</p><p>Data are published on NSI website under the section Foreign Trade and Information System "Foreign Trade" in accordance with the Law on Statistics and the European Statistics Code of Practice respecting professional independence and aimed at objectivity, transparency and equal treatment of all users.</p><br /><p>Месечна, тримесечна и годишна.</p><p>Monthly, quarterly and annual.</p><p>Прессъобщения се публикуват ежемесечно при обявяването на данните.</p><p>Press releases are published monthly in the announcement of the data.</p><p>· "Статистически справочник";</p><p>· "Статистически годишник";</p><p> </p><ul><li>"Statistical Reference Book";</li><li> "Statistical Yearbook";</li></ul><p> </p><p>Месечно публикуване в интернет сайта.</p><p>Агрегирани данни са достъпни до всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Външна търговия</p><p>Детайлните месечни данни са достъпни чрез Информационна система „Инфостат“</p><p>Monthly publication on the website.</p><p>Aggregated data are available to all users of the NSI website under the section Foreign Trade</p><p>Detailed monthly data are available through the Information System " Infostat"</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Информационна услуга по заявка съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.</p><p>Information service on request in accordance with the Rules for the dissemination of statistical products and services by NSI.</p><p>Методология за статистическо отчитане на износа и вноса на стоки; Методика за определяне на прага за наблюдение при събиране на статистическа информация за вътрешнообщностната търговия със стоки; Методика за дооценка на търговията със страните - членки на ЕС; Методика за изчисляване индекси на цени на износа и вноса на стоки (индекс на средните цени).</p><p>Methodology on statistical recording of exports and imports of goods; Methodology on defining the threshold on intra-EU trade in goods; Methodology on estimation of non-response and below threshlod trade of <span style="line-height: 20.6719989776611px;">intra-EU trade in goods</span><span style="line-height: 20.6719989776611px;">; Methodology for calculating price (unit value) indices of exports and imports of goods.</span></p><p>Докладите за качеството са достъпни на: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/7498">http://www.nsi.bg/bg/node/7498</a></p><p>Quality reports are available at: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/7979">http://www.nsi.bg/en/node/7979</a></p><br /><p>Осигуряването на качеството е съгласно изискванията на Евростат.</p><p>Quality assurance is according to Eurostat requirements.</p><p>Ежегодно на Евростат се предоставя доклад за качеството на данните съгласно стандартизирани показатели за качеството.</p><p>Quality report on the statistics transmitted is provided annually to Eurostat according to standardized quality indicators.</p><br /><p>Основни потребители са Българска народна банка, Министерство на икономиката и енергетиката, Министерство на земеделието и храните, Министерски съвет, областни и общински администрации, Евростат, ООН, обикновени граждани, медии и други международни и национални организации.</p><p>Main users are Bulgarian National Bank, Ministry of Economy and Energy, Ministry of Agriculture and Food, Council of Ministers, regional and municipal administrations, Eurostat, UN, private citizens, media and other international and national organizations.</p><p>Не е провеждано конкретно изследване за удовлетвореността на потребителите. Въпреки това, удовлетвореността на потребителите се наблюдава постоянно чрез формални и неформални контакти.</p><p>Specific survey on user?s satisfaction has not been carried out. However, user?s satisfaction is constantly monitored through formal and informal contacts.</p><p>Пълнотата на данните се осигурява съгласно описаната по-горе законодателна рамка.</p><p>Completeness of the information is provided in accordance with the above-mentioned legislative framework.</p><br /><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:427px;" width="426"><colgroup><col /></colgroup><tbody><tr height="76"><td height="76" style="width:427px;height:76px;">Completeness of ITGS data is based on EU legislation.</td></tr></tbody></table><p> </p><p>Тъй като статистически данни за търговията в рамките на ЕС произхождат от подаваните от търговците Интрастат декларации, основен източник на грешка, която засяга точността на данните в рамките на ЕС, е закъснение в подаването или неподаване на декларация.</p><p>Точността на външнотърговските данни също се влияе от специфични характеристики на тази статистическа област като практиката за потискане на конфиденциални данни и прилагане на прагове за деклариране, за да се намали тежестта върху предприятията.</p><p>As intra-EU trade statistics stem from Intrastat declarations by the traders, a main source of error that affects accuracy of intra-EU data is late or non-response. Intra-EU as well as extra-EU trade data accuracy is also affected by specific characteristics of this statistical field, such as the practice of concealing confidential information and the exemption thresholds applied by countries in order to reduce the burden on enterprises.</p><p>Външнотърговската статистика се основава на системата Интрастат за търговията в рамките на ЕС и на системата за митническо освобождаване за търговията със страните извън Европейския съюз. По тези причини статистиката на външната търговия със стоки не е засегната от грешки, приложими за извадковите наблюдения.</p><p>Foreign trade statistics are based on the Intrastat system for the intra-EU trade and on the customs clearance system for the extra-EU trade. Thus, foreign trade statistics in goods are not affected by errors specifically applicable to sample surveys.</p><p>Точността на данните за външната търговия е засегната по различен начин от праговете (за подаване на Интрастат декларации и статистическа стойност), неподаване на декларации от фирмите, практики за конфиденциалност, както и от изчисляване на статистическата стойност.</p><ul><li><b>Прагове и неподаване на Интрастат декларации</b></li></ul><p>С цел да се намали тежестта върху предприятията, всяка година се определят прагове за пристиганията и изпращанията в рамките на ЕС, които освобождават предприятията да предоставят статистическа информация или намаляват събираната информация. Чрез определяне на праговете за освобождаване се гарантира обхват от най-малко 97% от стойността на изпращанията или пристиганията. От референтната 2009 г. минималния обхват за пристиганията е 95%, а за изпращания - 97%. От референтната 2014 г. минималния обхват за пристиганията е 93%.</p><p>Загубата на информация поради прилагането на праг за освобождаване, както и поради късното подаване на Интрастат декларация или неподаването на такава, се компенсира чрез оценки за тази търговия. Оценките се правят на ниво страна членка и глава на Комбинираната номенклатура. Делът на оценките, както и методологията за тяхното изчисляване се документират в доклада за качеството на статистиката на външната търговия.</p><ul><li><b>Конфиденциалност</b></li></ul><p>В статистиката на външната търговия се прилага принципа на „пасивна конфиденциалност“, при която данните се потискат само по искане на търговците, които смятат, че техните интереси ще бъдат засегнати от разпространението на техните данни. Пасивна конфиденциалност се различава от прилаганата в останалите статистически области „активна конфиденциалност“, при която НСИ взема директно инициативата за автоматично потискане на данните, когато са изпълнени определени критерии, без да уведоми съответния оператор на търговията.</p><p>Единственото изключение, при което статистиката на външната търговия не прилага принципа на „пасивна конфиденциалност“, са определени специални стоки и движения на стоки. Стойността на тези сделките за тези стоки е включена в общата стойност на търговията, но страната партньор и кода на стоката са потиснати.</p><ul><li><b>Изчисляване на статистическата стойност</b></li></ul><p>Външнотърговските данни са публикувани в статистическа стойност. Това е стойността на стоките на границата на страната: FOB (франко борд) стойност за износ/изпращане или CIF (цена, застраховка и транспорт) стойност за внос/пристигане.</p><p>При търговията в рамките на ЕС, статистическата стойност обикновено се различава от сумата, договорена в договора за продажба (фактурната стойност), поради различните условия на доставка, използвани в сделката. Следователно статистическата стойност трябва да се събира или трябва да се оцени с помощта на други променливи, като условията за доставка и вида на транспорта.</p><p>Само търговските оператори над прага на статистическата стойност са задължени да подават тази стойност в Интрастат декларациите. При сделките, извършвани от търговските оператори под прага, статистическата стойност се изчислява на база на фактурната стойност, условията за доставка, вида на транспорта и страната партньор.</p><p>Accuracy of the foreign trade data is affected in different ways by thresholds, non-response, confidentiality practices, as well as by statistical value calculations.</p><p><b>a) Thresholds and non-response</b></p><p>In order to reduce the burden on enterprises, each year thresholds are defined for intra-EU arrivals and dispatches that exempt enterprises to provide statistical information or to limit the information collected. By defining the exemption thresholds is ensured that at least 97 % of the trade value is covered. From the reference year 2009 onwards the minimum coverage rates are 95 % for arrivals and 97 % for dispatches. From the reference year 2014 onwards the minimum coverage rates are 93 % for arrivals</p><p>The loss caused by the exemption threshold as well as the loss of coverage due to late-response or non-response must be offset by means of estimations. The estimations are calculated by Member State and chapters of CN. The share of the estimations and the methodology for their calculation, is documented for in the Quality Report on Foreign Trade Statistics.</p><p><b>b) Confidentiality</b></p><p>In foreign trade statistics the principle of "passive confidentiality" is applied, by which data should be suppressed only at the request of traders who feel that their interests would be harmed by the dissemination of their data. Passive confidentiality is therefore different from "active confidentiality", where the NSI takes directly the initiative to suppress data automatically when the suppression criteria are met, without informing the trade operator concerned.</p><p>The only exception in which the external trade statistics do not apply the principle of "passive confidentiality" are certain specific goods and movements of goods. The value of the transactions for these products is included in the total value of trade, but the partner country and commodity code are suppressed.</p><p><b>c) Statistical value calculation</b></p><p>Trade figures are published as "statistical value". This is the value of goods at the border of the country: FOB (free on board) value for export/dispatch or CIF (cost, insurance and freight) value for import/arrival. In intra-EU trade, the statistical value usually differs from the amount agreed on the sales agreement (the invoice value) as a result of the delivery terms used in the transaction; therefore the statistical value must be collected in connection with the invoice value or must be estimated by using other variables such as delivery terms and mode of transport.</p><p>The trade operators above the statistical value threshold only are required to provide this value in the Intrastat declarations. In transactions of trade operators under the threshold, the statistical value is calculated on the basis of the invoice value, terms of delivery, mode of transport and the partner country.</p><br /><br /><p>Данните се публикуват както следва:</p><ul><li>Агрегирани данни - 40 календарни дни след отчетния месец.</li><li>Детайлни данни за търговията с трети страни - 40 календарни дни след отчетния месец.</li><li>Детайлни данни за търговията със страни –членки на ЕС - 70 календарни дни след отчетния месец.</li><li>Индекси на цени - 95 календарни дни след отчетното тримесечие.</li></ul><p>The data are published as follows:</p><p>· Aggregated data - 40 calendar days after the reference month.</p><p>· Detailed data on trade with third countries - 40 calendar days after the reference month.</p><p>· Detailed data on trade with EU Member States - 70 calendar days after the reference month.</p><p>· Exports and imports price indices - 95 calendar days after the reference quarter.</p><p>Датите за публикуване на данните от предишната позиция се спазват.</p><p>Release dates of the data from the previous position are respected.</p><br /><p><b>а) Съпоставимост между</b><b> статистическите данни за търговията в рамките на ЕС и търговията с трети страни</b></p><p>Има два основни подхода, използвани за измерване на международната търговия със стоки - общата система на търговия и специална система на търговия. За статистиката на търговията с трети страни се прилага специална система на търговия, което означава, че стоки от страна извън ЕС, които са получени в митнически складове, не се записват в статистиката за международната търговия със стоки, освен ако те впоследствие не отиват за свободно обръщение в държавата членка на получаване (или са поставени под митнически режим активно усъвършенстване). По същия начин стоките, излизащи от митнически складове не се отчитат като износ. Общата система на търговия, която се прилага от повечето страни извън ЕС, е по-широко понятие, тъй като включва всички стоки, които влизат или напускат страната. Следва да се отбележи, че при статистиката в рамките на ЕС не се прави пряка връзка с митнически процедури, следователно данните не са съставени на базата на обща или специална търговия.</p><p><b>б</b><b>) съпоставимост между концепцията на Общността и национална концепция</b></p><p>Законодателството на ЕС служи като основа за съставянето на данните, които държавите членки изпращат на Евростат и се публикуват в базата данни COMEXT за статистиката на търговията в рамките на ЕС и търговията с трети страни. Въпреки това, статистическите данни на ЕС и изготвените и публикувани от държавите членки статистическите данни, не винаги са пряко сравними. Държавите членки могат да използват национална концепция на национално равнище, но те трябва да предоставят на Евростат хармонизирани данни в съответствие с концепцията на Общността. Основните разлики между концепцията на Общността и националните концепции са, както следва:</p><ul><li>Разпределение по страни партньори: При пристиганията, някои държави членки записват за страна на произход страната партньор, докато страната членка на изпращане се появява в статистиката на Общността, свързана със същите движения.</li><li>Третиране на транзитното преминаване на стоки: Някои държави членки не отчитат в своите национални данни стоки, които те смятат за транзитни. Това включва внос от трети страни, които са освободени в тези държави членки преди да бъдат изпратени в друга държава членка, или стоки от други държави членки, които са реекспортирани незабавно към трети страни. Тези потоци се включват в статистиката на Общността съответно във вътреобщностната търговия или в търговията с трети страни. Това явление понякога се нарича „ефекта на Ротердам“.</li><li>Други разлики: прилагането на национално ниво на обща система на търговия, а не на специална система на търговия.</li></ul><p><b>в)</b><b> съпоставимост между статистическите данни за търговията в рамките на ЕС на основата на концепцията на Общността</b></p><p>На теория, статистическите данни за търговията в рамките на ЕС, базирани на концепцията на Общността, следва да бъдат напълно съпоставими и в по-малка степен засегнати от асиметрии в сравнение със статистическите данни за търговията с трети страни. Изпращанията от държава членка A до държавата членка Б, както е докладвано от A, трябва да са почти равни на пристиганията в Б от A, както е докладвано от Б. Поради принципно различното остойностяване (CIF> FOB), пристиганията трябва да са малко по-високи, отколкото изпращанията. Въпреки това, след влизането в сила на системата Интрастат, направените двустранни сравнения показаха сериозни и повтарящи се несъответствия в данните на статистиката на търговията в рамките на ЕС. Следователно, сравненията на данните на статистиката на търговията в рамките на ЕС трябва да се правят предпазливо и следва да отчитат съществуването на тези несъответствия. Основните причини за несъответствията са породени от прилагане на прагове, неподаване на декларации и свързаните с тях корекции, статистическата тайна, триъгълна търговия, забавяния в регистрацията на сделките, неправилна класификация на стоките или други методологични разлики. Държавите членки редовно извършват двустранни сравнения на най-детайлно ниво на стоката, за да открият причините за асиметриите и начините за тяхното разрешаване, но универсално средство за предотвратяване на асиметриите в данните не е намерено, въпреки множеството направени анализи.</p><p>Когато допълнителната мерна единица се събира за статистически цели, някои държави членки не събират нетното тегло за търговията в рамките на ЕС, а правят оценки за него. Оценките за на нетното тегло също могат да причинят несъответствия в огледалните данни на държавите членки.</p><p><b>a) Comparability between </b><b>intra-EU</b> <b>trade statistics and statistics on trade with third countries</b></p><p>There are two main approaches used for the measurement of international trade in goods, the general trade system and the special trade system. For extra-EU trade statistics, the special trade system is applied which means that goods from a non-EU country which are received into customs warehouses are not recorded in international trade in goods statistics unless they subsequently go into free circulation in the Member State of receipt (or are placed under the customs procedures for inward processing). Similarly, outgoing goods from customs warehouses are not recorded as exports. The general trade system, which is applied by most of the EU main partner countries, is a wider concept since it includes all goods entering or leaving the country. It should be noted that intra-EU trade statistics do not have a direct link to customs procedures, thus they are not compiled on a general or special trade basis.</p><p><b>b) Comparability between Community concept and National concept</b></p><p>EU legislation serves as a basis for compiling the intra- and extra-EU trade statistics sent by the Member States and published by Eurostat. However, EU statistics, which cover the EU as a whole, and the statistics compiled and published by the Member States, are not always directly comparable. Member States may use a national concept at national level but they have to provide Eurostat with harmonised data according to the Community concept. The principal differences between the Community concept and national concepts are as follows:</p><ul><li>Breakdown by partner country: For arrivals, certain Member States record the country of origin as the partner country, whereas the Member State of consignment appears in the Community statistics relating to the same movements.</li><li>Treatment of goods in transit: Some Member States do not record in their national figures goods, which they consider to be 'in transit'. This involves, firstly, imports from non-member countries which are cleared in these Member States before being dispatched to other Member States and, secondly, goods from other Member States which are immediately re-exported to non-member countries. These flows are included in the Community statistics under intra- or extra-EU trade, as appropriate. This phenomenon is sometimes referred to the 'Rotterdam effect'.</li><li>Other differences: Other methodological differences can cause discrepancies between national and Community statistics, for example applying the general trade system at national level rather than the special trade system.</li></ul><p><b>c) Comparability between intra-EU trade statistics based on Community concept</b></p><p>In theory, intra-EU trade statistics based upon Community concept should be fully comparable; therefore data should generally be less affected by asymmetries than extra-EU trade statistics. Dispatches from Member State A to Member State B, as reported by A, should be almost equal to arrivals into B from A, as reported by B. Due to a different valuation principle (CIF > FOB), arrivals should be slightly higher than dispatches. However, since the Intrastat system came into operation, 19 bilateral comparisons have revealed major and persistent discrepancies in the intra-EU trade statistics. Therefore, comparisons dealing with intra-EU trade statistics have to be made cautiously and should take into account the existence of these discrepancies. The main reasons for the discrepancies are known and are represented by the thresholds, the non-response and their related adjustments; statistical confidentiality; triangular trade; time lags in the registration of the transactions; misclassification of goods; or by other methodological differences. The Member States regularly carry out bilateral studies to find out at detailed product level where the problems are and to resolve them. However, remedies are not easily found despite all the analyses done.</p><p>Some Member States do not collect but estimate net mass when the supplementary unit is collected for intra-trade statistics. Estimates of the net mass could also cause discrepancies in mirror data between the Member States.</p><p>Промените в дефинициите, обхвата или методите и други промени оказват влияние върху непрекъснатостта на динамичните редове на външнотърговските данни. Влиянието на различните методологически и практически промени, настъпили през последните години (разширяване на ЕС, промените в Интрастат и Екстрастат законодателството, промените в номенклатурите на стоките и т.н.), е трудно да се прецени точно. Присъединяването на нови държави-членки на ЕС, могат да причинят проблеми при сравнимостта във времето, тъй като това предполага промяна в източника на данни за присъединяващата се страна - от административен източник (Екстрастат) се преминава към системата на чисто статистическо събиране на данни (Интрастат). Това може да окаже влияние върху точността на статистически данни на детайлно ниво.</p><p>Changes due to definitions, coverage or methods and other changes will have an impact on the continuity of foreign trade series. The impact of the different methodological and practical changes that have occurred in recent years (enlargement of the EU, changes in the Intrastat and Extrastat legislation, changes in product nomenclatures, etc.) is difficult to assess precisely<i>.</i> In particular the accession of new Member States to the EU may cause problems to the comparability over time since it implies for the acceding country a change from an administrative data source (Extrastat) to a purely statistical data collection system (Intrastat). This may have an impact on the accuracy of statistics at detailed level.</p><p>Освен статистическите данни за външната търговия, информация за търговските потоци може да се намери в национални сметки, бизнес статистиката и статистиката на платежния баланс. Събирането на данни и получаването на посочените по-горе статистики изпълнява препоръките (източници и методи) на различни международни организации, т.е. Евростат, Международния валутен фонд (МВФ), Организацията на обединените нации (ООН) и други. Основните разлики между тези източници са по отношение на понятия и определения, статистическа единица или обект, използвани класификации и номенклатури, географско разделение, референтен период и методи за корекция.</p><p>Apart from the foreign trade statistics, information on trade flows can be found in National Accounts, Business Statistics and Balance of Payments. The compilation of the data and the production of the above mentioned statistics follow the recommendations (sources and methods) of different international organisations, i.e. Eurostat, International Monetary Fund (IMF), United Nations (UN), etc. The main differences between these sources are in terms of concepts and definitions, statistical unit or object, classification (nomenclature) used, geographical breakdown, reference period and correction methods.</p><p>Основна характеристика на набора от данни е неговата съгласуваност. Агрегираните данни са получени от детайлните данни, а прехода между различните класификации на стоките се осъществява с помощта на преходни таблици. Това гарантира вътрешната съгласуваност. В допълнение, получени индикатори като индексите на цените се изчисляват от детайлните данни.</p><p>A key feature of the data set is its coherence. Aggregated data are constructed from detailed data and over different product classifications with the help of official correspondence tables. This ensures internal coherence. In addition, derived indicators such as unit value indices are calculated from the detailed data.</p><br /><br /><p>Намаляването на административната тежест върху бизнеса, свързана с подаването на първични данни по отношение на търговията със стоки със страните - членки на ЕС, при запазване на качеството на произвежданата информация, продължава да бъде приоритет в работата на НСИ. Освен прилагането на праг за опростено деклариране на сделки с ниски стойности, който доведе до намаляване на натовареността на респондентите, беше намален и броя на показателите, които трябва да бъдат декларирани от Интрастат операторите от 2011 г. насам, като отпадна задължението за попълване на полето „статистическа процедура“ в Интрастат декларацията. Интрастат респондентите, които трябваше преди да предоставят отделен отчет в НСИ за специалното движение на стоки, от 2011 г. вече подават данните директно в НАП чрез Интрастат декларациите заедно с останалите данни за осъществената търговия със стоки в рамките на ЕС. След получаване на разрешение от НАП, част от Интрастат операторите се възползват от валидната от 2011 г. възможност за опростено деклариране на резервни части за моторни превозни средства и самолети, което улеснява бизнеса при изпълнението на месечните му задължения. Не на последно място са и предприети от НСИ мерки за оптимизиране на статистическия инструментариум и използването на надеждни статистически методи за дооценка на необхванатите потоци, които дадоха възможност за намаляване на обхвата на данните за вътрешнообщностната търговия и допринесоха за редуциране на броя на фирмите, които са задължени да подават Интрастат декларации.</p><p>Reducing the administrative burden on businesses related to submission of primary data on trade in goods with Members States while maintaining the quality of the produced information continues to be a priority in the work of the NSI. Besides the application of threshold for simplified declaration of transactions with low values which reduce the response burden, the number of indicators which must be declared by the Intrastat operators since 2011 was also reduced, as requirement for the completion of the field "statistical procedure" in the Intrastat declaration. PSIs which had previously to provide a separate report to NSI for special movement of goods from 2011 on submit data directly to the NRA by Intrastat declarations together with the other data has carried trade in goods within the EU. Valid from 2011, after receiving permission from the NRA, part of Intrastat operators benefit by simplified declaration of spare parts for motor vehicles and aircraft, which facilitates businesses in the performance of their monthly obligations. Last but not least are the measures taken by NSI for optimizing the statistical tools and the use of reliable statistical methods for estimation of flows not covered by Intrastat declarations, which made it possible to reduce the scope of data for intra-Community trade and contributed to reducing the number of companies that have the obligation to provide Intrastat declarations.</p><p>В края на всяко тримесечие (70 дни след референтното тримесечие) се ревизират всички месечни данни от началото на текущата година. Окончателни данни за дадена година се публикуват 9 месеца след референтната година. При провеждане на огледални сравнения между държавите членки, при които е установена необходимост за ревизиране на данните, се правят корекции и на предходни години.</p><p>At the end of each quarter (70 days after the reference quarter) all the monthly data from the beginning of the current year are revised. Final data for a given year are published nine months after the reference year. Revisions to previous years are made if in conducting mirror comparisons between Member States a necessity to revise the data are identified.</p><p>Виж предишната позиция.</p><p>See the previous position.</p><p> </p><p> </p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:783px;" width="783"><colgroup><col span="3" /><col /><col span="8" /></colgroup><tbody><tr height="33"><td colspan="4" height="33" style="width:271px;height:33px;"><strong> Revision Intrastat</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2008</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2009</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2010</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2011</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2012</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2013</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2014</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2015</strong></td></tr><tr height="20"><td colspan="2" height="65" rowspan="2" style="width:128px;height:65px;">Annual revision rate</td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:79px;">Arrival</td><td style="width:64px;">-0.6%</td><td style="width:64px;">-0.3%</td><td style="width:64px;">1.3%</td><td style="width:64px;">4.3%</td><td style="width:64px;">0.7%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.2%</td><td style="width:64px;">0.0%</td></tr><tr height="45"><td height="45" style="width:64px;height:45px;"> </td><td style="width:79px;">Dispatch</td><td style="width:64px;">-0.7%</td><td style="width:64px;">0.4%</td><td style="width:64px;">0.9%</td><td style="width:64px;">1.6%</td><td style="width:64px;">-0.3%</td><td style="width:64px;">-0.1%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td></tr></tbody></table><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width:768px;" width="768"><colgroup><col span="12" /></colgroup><tbody><tr height="33"><td colspan="4" height="33" style="width:256px;height:33px;"><strong> Revision Extrastat</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2008</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2009</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2010</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2011</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2012</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2013</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2014</strong></td><td style="width:64px;"><strong>2015</strong></td></tr><tr height="20"><td colspan="2" height="65" rowspan="2" style="width:128px;height:65px;">Annual revision rate</td><td style="width:64px;"> </td><td style="width:64px;">Import</td><td style="width:64px;">-1.3%</td><td style="width:64px;">1.7%</td><td style="width:64px;">0.9%</td><td style="width:64px;">-0.2%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">0.1%</td><td style="width:64px;">-0.5%</td><td style="width:64px;">0.0%</td></tr><tr height="45"><td height="45" style="width:64px;height:45px;"> </td><td style="width:64px;">Export</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">-5.0%</td><td style="width:64px;">0.0%</td><td style="width:64px;">1.1%</td><td style="width:64px;">-0.4%</td><td style="width:64px;">1.0%</td><td style="width:64px;">0.2%</td><td style="width:64px;">0.0%</td></tr></tbody></table><p> </p><p>· Единния административен документ, който се попълва от всички субекти, извършващи внос или износ на стоки от/за трети страни;</p><p>· Интрастат декларации за вътресъюзен внос или износ на стоки от/за страни членки на Европейския съюз, предоставяни от търговските оператори, които са надхвърлили прага за деклариране по системата Интрастат за дадена календарна година;</p><p>· Оценки на неотговорилите търговци и на търговията под прага за деклариране;</p><p>· Статистическа информация за специфични стоки и движения;</p><p>· Декларации по ДДС;.</p><p>· Single Administrative Document filled in by all persons engaged in import or export of goods from/to third countries;</p><p>· Intrastat declarations for arrivals and dispatches of goods from/to Member States, provided by trade operators that have exceeded the threshold for declaring Intrastat in a calendar year;</p><p>· Estimates of non-response and trade below the threshold;</p><p>· Statistical data for specific goods and movements;</p><p>· VAT returns.</p><p>месечно</p><p>Monthly.</p><p>Единните административни документи (митническите декларации) от всички митнически бюра се въвеждат в системата БИМИС (Българска интегрирана митническа информационна система). Ежемесечно, на базата на двустранно споразумение с Агенция „Митници”, НСИ получава файл с първични записи, които включват 40 полета от ЕАД, необходими за съставянето на външнотърговската статистика.</p><p>Интрастат декларациите се въвеждат в информационната система „Интрастат” на НАП. Ежемесечно, съгласно Инструкцията за информационен обмен между НСИ и НАП, разработена в изпълнение на Закона за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, НСИ получава файл с първичните записи от всички Интрастат декларации. Ежемесечно, съгласно утвърдената Инструкция, НСИ получава от НАП информация от ДДС декларациите за извършените от икономическите субекти вътрешнообщностни доставки и вътрешнообщностни придобивания.</p><p>Месечно НСИ получава допълнителна информация за специфични стоки и движения на стоки.</p><p>Single Administrative Documents (customs declarations) from all customs offices are entered in the Bulgarian Integrated Customs Information System. Monthly, based on a bilateral agreement with Customs Agency, NSI receives primary data which include 40 fields from SAD necessary for the compilation of foreign trade statistics.</p><p>Intrastat declarations are entered in the information system "Intrastat" of NRA. Monthly, according to the Instruction for information exchange between NSI and the NRA developed in implementation of the Law on Statistics of Intra-Community Trade in goods, NSI receives primary file with records of all Intrastat declarations. Monthly, according to the approved instructions, NSI receives from the NRA information from VAT declarations made by economic operators which had carried out intra-Community supplies and intra-Community acquisitions.</p><p>Monthly NSI receives additional information on specific goods and movements of goods.</p><p>Валидирането и логическия контрол на данните се осъществява по време на тяхната обработка чрез Информационна система „Външна търговия“ на база на определени правила.</p><p>Validation and logical control of data are made during their processing by Information System "Foreign Trade" on the basis of defined rules.</p><p>Дейностите по въвеждане, обработка, валидация и логически контрол на данните, оценка на необхванатите потоци, анализ на данните и формиране на изходни файлове и справки, предназначени за различни потребители в НСИ, страната и чужбина, са автоматизирани и интегрирани в Информационна система „Външна търговия“.</p><p><b>Система </b><b>на търговия </b></p><p>Статистиката на външната търговия със стоки прилага специалната система за търговия, което означава, че на стоки от страна извън ЕС, които са получени в митнически складове, не се отчитат, освен ако те впоследствие не отиват за свободно обръщение в страната на получаване (или са поставени под митнически режим на активно усъвършенстване). По същия начин, изходящи стоки от митнически складове не са отчитани като износ.</p><p><b>Статистическа стойност</b></p><p>В статистиката на външната търговия със стоки се прилагат хармонизирани принципи при съставянето на статистическата стойност на търговските потоци. Като цяло всички стоки трябва да се оценяват с общата стойност, която би била фактурирана в случай на продажба или покупка на националната граница на страната. На практика, в повечето случаи статистическата стойност на стоката при вътрешнообщностната търговия е базирана на данъчната основа, определена за целите на ДДС, а при търговията с трети страни - на стойността, определена за митнически цели.</p><p>Въпреки това, за някои търговски сделки стойността, определена за данъчни или митнически цели, не е приложима. Това се отнася най-вече за сделките за преработка, сделките, които не включват прехвърляне на собственост, и връщане на стоки. В тези случаи трябва да бъде направена оценка на общата стойност на продажба или покупка на стоката.</p><p>Статистическата стойност не включва данъци върху износа или вноса като: мита, данък добавена стойност, акцизи, възстановявания при износ или други такси от подобно естество. Тя включва само разходи за транспорт и застраховка, в случай на износ/изпращания по време на пътуването на територията на страната и, в случай на внос/пристигания, в частта от пътуването извън територията на страната. При износ/изпращания статистическата стойност е по цени FOB, а при внос/пристигания по цени CIF.</p><p>Статистическата стойност се събира в левове и се преизчислява в евро и щатски долари за предоставяне на потребителите.</p><p><b>Количествени измерители</b></p><p>Количеството на една стока е основно в килограми. Това е нетното тегло на стоката, която се дефинира като теглото на стоката без опаковка.</p><p>За избрани видове стоки се събира също и количеството по допълнителна мерна единица, тъй като това представлява допълнителна полезна информация (напр. карат, киловатчаса, литър, квадратен метър, кубичен метъра, брой, чифт и други.). В Комбинираната номенклатура, валидна за съответната година, се съдържа допълнителна информация за това дали за дадена стока се събира количеството по допълнителна мерна единица.</p><p><b>Сделки,</b><b> включени в статистиката на външната търговия със стоки </b></p><p>Сделките, които са обикновено също са включени в статистиката на външната търговия със стоки са следните: бартерна търговия; стоки на консигнация; стоки на финансов лизинг; стоки, търгувани между предприятия под обща собственост; стоки, търгувани от правителството; стоки за или след преработка.</p><p><b>Изключения</b></p><p>Сделките, изключени от статистиката на външната търговия със стоки по концептуални или методологични причини са следните:</p><p>· Обикновен транзит на стоки: отчитането на операциите в транзитните страни, се изключват, когато стоката пътува директно през страната по транзита или спира по причини, свързани само с неговото транспортиране.</p><p>· Временна търговия: Стоките, които се движат в чужбина или са въведени в страната за период не по-дълъг от 24 месеца, без промяна на собствеността, без да преминават през трансформация, освен нормалното износване (например наемане, оперативен лизинг).</p><p>· Специални видове търговия, чиито предмет няма търговски характер (например рекламни материали, търговски мостри).</p><p>· Доставка за разположени в чужбина национални военни сили, за посолства и за спешна помощ на пострадали от бедствие райони.</p><p>· Средства за плащане и монетарно злато.</p><p>· Стоки за и след ремонт.</p><p>Пълен списък на стоките, изключени по методологични причини е даден в приложение I на регламентите на Комисията (ЕО) № 113/2010 (Екстрастат) и на Регламент на Комисията (ЕО) № 1982/2004 (Интрастат).</p><p><b>Специфични движения на стоки</b></p><p>Някои движения на стоки са от такъв характер, че тяхното включване в статистиката на външната търговия със стоки заслужава специално внимание. Тези стоки са определени като специфични движения, чиито характеристики са от съществено значение за интерпретирането на информацията. По-конкретно те включват: промишлено предприятие; плавателни съдове и въздухоплавателни средства; морски продукти; стоки, доставени до плавателни съдове и въздухоплавателни средства; пристигания и изпращания на партиди; военни стоки; стоки за или от офшорни инсталации; космически апарати; моторни превозни средства и въздухоплавателни средства; електроенергия и газ; и отпадъчни продукти. Тези стоки се нуждаят от специфични разпоредби по отношение на обхвата на търговията или източниците на данни. За повечето от тези стоки в Регламент (ЕО) № 113/2010 (Екстрастат) и Регламент (ЕО) № 1982/2004 (Интрастат) се определят хармонизирани правила. На национално ниво правилата за тези специфични стоки са регламентирани в „Наредба за различните или специфичните правила, които ще се прилагат за специфичните стоки и движения на стоки, референтните периоди, начина на тяхното отчитане и деклариране, както и стоките, които ще бъдат изключени от статистическата дейност за вътрешнообщностната търговия със стоки от 2006 година“.</p><p><b>Индекси на средни цени</b></p><p>При изчисляването на индексите на средни цени от търгуваните през определена година стоки се прави подбор на стоки представители, които трябва да са изнесени/внесени под режими, съответващи на статистическата процедура за редовен внос и износ. Не се включват стоките по сделки, при които се извършва активно/пасивно усъвършенстване на стоките, оценките за търговията под прага и неотговорилите по Интрастат, както и някои специфични стоки. За целите на изчисляването на индексите на средни цени се използва информация за индентификационния код на стоката (код по КН), стойностите, количеството, държавата на произход за вносните стоки и държавата на потребление за износните стоки, броя на пратките по месеци за цялата година, броя на месеците за съответната година, през които дадена стока е търгувана. За стоките, за които се изисква попълването на допълнителна мярка (метри, литри, бройки и т. н.), се използва информация за количеството в съответната допълнителна мярка.</p><p>Тримесечно, на базата на файловете с първични записи за съответния период се прави извадка от стоки, които през съответния текущ и базисен период са изнесени или внесени под режими, съответстващи на статистическата процедура за редовен внос или износ. Верижни индекси за годината на производство се изчисляват по каталога на стоките представители и метода заместване.</p><p>Обект на статистическото изследване е изменението на средните цени на стоките през текущия спрямо базисния период на наблюдение.</p><p>All the activities on input, processing, validation and logical control of data, estimations on below threshold trade and non-response, data analysis, and formation of output files and reports for different users in the NSI, other users from the country or abroad are automated and integrated into the Information System "Foreign Trade".</p><p><b>Trade system </b></p><p>Foreign trade statistics in goods applies the special trade system which means that goods from a non-EU country which are received into customs warehouses are not recorded unless they subsequently go into free circulation in the Member State of receipt (or are placed under the customs procedures for inward processing). Similarly, outgoing goods from customs warehouses are not recorded as exports.</p><p><b>The statistical value</b></p><p>Foreign trade statistics in goods apply harmonised principles when compiling the statistical value of trade flows. In general all goods should be valued with the total amount which would be invoiced in case of sale or purchase at the national border of the country. In practice the statistical value of the good is based in most of the cases for intra-EU trade on the taxable amount determined for VAT purposes and for extra-EU trade on the value determined for customs purposes.</p><p>However, for some trade transactions the amount determined for fiscal or customs purposes is not applicable. This concerns mainly processing transactions, transaction not involving transfer of ownership and return of goods. In these cases the total sale or purchase amount of the good has to be estimated.</p><p>The statistical value does not include taxes on export or import, such as customs duties, value added tax, excise duty, levies, export refunds or other taxes with similar effect. It includes only incidental expenses (freight, insurance) incurred, in the case of exports/dispatches, in the part of the journey located on the territory of the country and, in the case of imports/arrivals, in the part of the journey located outside the territory of the country. It is said to be a FOB value (free on board), for exports/dispatches, and a CIF value (cost, insurance, freight) for imports/arrivals.</p><p>The statistical value of the trade flow is collected in BGN and converted into Euro and USD in order to be provided to the users.</p><p><b>The quantity measurements </b></p><p>The quantity of a commodity is documented essentially in kilograms. This is the net weight of the commodity, which is defined as the weight of the commodity without any packing.</p><p>For selected types of commodities the quantity is also recorded and documented in a supplementary unit as this furnishes further useful information (e.g. Carats, Kilowatt Hours, Litre, Square Metre, Cubic Metre, Number of Items, Terajoule). Further information whether a supplementary unit is collected for a given good is available in the Combined Nomenclature valid for the reference year.</p><p><b>Inclusions</b></p><p>The following transactions are generally included in international trade in goods statistics: Barter trade, goods on consignment, goods on financial lease, goods traded between enterprises under common ownership, goods traded on government account and goods with a view or following processing.</p><p><b>Exclusions</b></p><p>The following transactions are excluded from international trade in goods statistics for conceptual or methodological reasons:</p><p>- Goods in simple transit: The reporting on operations in transit countries are excluded when the good travels directly through the transit country or stops for reasons only related to its transport.</p><p>- Temporary trade: Goods moving abroad or entering the country for a period not longer than 24 month without change of ownership, undergoing no transformation except normal depreciation (e.g. hire, operational leasing).</p><p>- Particular trade not subject of a commercial transaction (e.g. advertisement material, commercial samples)</p><p>- Supply for national arm forces stationed abroad, embassies and emergency aid for disaster areas.</p><p>- Means of payment and monetary gold</p><p>- Goods for and after repair</p><p>A comprehensive list of goods excluded for methodological reasons is given in the Annex I of the Commission Regulations (EC) No 113/2010 (Extrastat) and Commission Regulation (EC) No 1982/2004 (Intrastat).</p><p><b>Specific movements of goods </b></p><p>There are some movements of goods of such a nature that their inclusion in international trade in goods statistics merits separate mention. These goods are defined as specific movements, whose features are significant for the interpretation of the information. More specifically, the features may relate to the movement as such, the nature of the goods, the transaction which gives rise to the movement of the goods or the exporter or importer of the goods, in particular industrial plant; vessels and aircraft; sea products; goods delivered to vessels and aircraft; staggered consignments; military goods; goods to or from offshore installations; spacecraft; motor vehicle and aircraft parts; electricity and gas and waste products. These goods need specific provisions regarding the scope of trade or the data sources. For most of these goods harmonised rules are determined by the Commission Regulations (EC) No 113/2010 (Extrastat) and (EC) No 1982/2004 (Intrastat). On national level these specific goods are regulated in the "Ordinance for the different or specific rules that will apply to specific goods and movements of goods, the reference periods, the method of reporting and disclosure, as well as goods to be excluded from statistics of intra-Community trade in goods since 2006".</p><p><b>Indices</b></p><p>From the traded during a given year goods that are exported/imported under customs procedures corresponding to "normal export and import" a selection of representative commodities is made. The transactions with commodities under customs procedure inward/outward processing are excluded. The information used for the index calculation is a 8 digit CN commodity code, values, net mass (in kg) or supplementary unit quantity, where it is applicable (i.e. meters, liters, items, etc.), country of origin for imported goods and country of last known destination for exported goods, monthly number of shipments, number of months in the year during which the selected goods were traded.</p><p>Data are collected quarterly on the base of item data files for the reference period used for the production of foreign trade data both for base and reference year. The sample for index calculation covers all goods exported or imported under customs or statistical procedure for normal export/import. Temporary exports/imports before and after processing and some special trade flows (i.e. ships, aircrafts, military goods, estimations of below threshold trade and non-response) are excluded from the sample. Based on that information after variation analysis a catalogue of selected representative commodities for the base period is elaborated. Chain indices for production year are calculated using this catalogue and substituting method.</p><p>The subject of the statistical survey are the changes in the relative average prices of the traded commodities in the reference period and the relative average prices in the base year.</p><p>Данните за външната търговия на стоки не са сезонно изгладени.</p><p>За отчитане на търговията под прага и на сделките, за които задължените лица не са подали декларации, се правят оценки.</p><p>Data on foreign trade of goods are not seasonally adjusted.</p><p>Estimations for trade below the thresholds and for non-response are made.</p>