Нефинансови сметки по институционални сектори - Секторни сметкиNon financial accounts by institutional sector - Sector accountsMacroeconomicstatistics-Non-financialnationalaccountsbyinstitutionalsectors-annualdatafalse2021-08-04T10:18:34+03:002017-A0urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATA_PROVIDERS.BG1urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATAFLOWS_SCHEME.Macroeconomicstatistics-Non-financialnationalaccountsbyinstitutionalsectors-annualdata<p>Национален Статистически Институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>Нефинансови национални и регионални сметки</p><p>Non-financial National and Regional Accounts</p><p>Елена Бакалова</p><p>Поля Върбанова</p><p>Юлия Панайотова</p><p>Milen Kolev</p><p>главен специалист</p><p>главен експерт</p><p>държавен експерт</p><p>Head of department</p><p>ул. „П.Волов“ № 2, София 1038</p><p>2 P. Volov Str., Sofia 1038</p><p><a href="mailto:EBakalova@NSI.bg">EBakalova@NSI.bg</a></p><p><a href="mailto:phvarbanova@NSI.bg">phvarbanova@NSI.bg</a></p><p><a href="mailto:YPanayotova@NSI.bg">YPanayotova@NSI.bg</a></p><p><a href="mailto:MKolev@nsi.bg">MKolev@nsi.bg</a></p><p>+359 2 9857 540</p><p>+359 2 9857 538</p><p>+359 2 9857 737</p><p>+359 2 9857 623</p>04/08/202104/08/202104/08/202104/08/202104/08/202104/08/2021<p>Секторните сметки посочват връзките между институционалните сектори по отношение на основните макроикономически показатели:</p><p>· Брутна добавена стойност/Брутен вътрешен продукт;</p><p>· Външнотърговско салдо на стоки и услуги;</p><p>· Опериращ излишък/смесен доход,бруто;</p><p>· Първични доходи - получени минус платени;</p><p>· Салдо на първичните доходи, бруто/брутен национален доход;</p><p>· Текущи трансфери - получени минус платени;</p><p>· Разполагаем доход, бруто Разходи за крайно потребление;</p><p>· Фактическо крайно потребление;</p><p>· Спестяване, бруто/текущо външно салдо;</p><p>· Капиталови трансфери - получени минус платени;</p><p>· Бруто образуване на основен капитал;</p><p>· Изменение на запасите;</p><p>· Нето предоставени(+)/нето получени(-)заеми.</p><p>Балансиращата статия нето предоставени /нето получени заеми определя крайния резултат от производствената дейност, разпределителните и преразпределителни операции, спестяването и натрупването на нефинансови активи във всеки институционален сектор, както и за цялата икономика спрямо останал свят.</p><p>Sector accounts indicate the relationship between institutional sectors on key macroeconomic indicators:</p><p>· Gross added value estimation / Gross Domestic Product ;</p><p>· External balance of goods and services;</p><p>· An operating surplus / mixed income, gross;</p><p>· Primary income - received minus paid;</p><p>· Balance of primary incomes, gross / gross national income;</p><p>· Current transfers - received minus paid;</p><p>· Disposable income, gross final consumption expenditure ;</p><p>· Actual final consumption;</p><p>· Gross savings / current external balance;</p><p>· Capital transfers - received minus paid;</p><p>· Gross fixed capital formation;</p><p>· Change in inventories;</p><p>· Net lending (+) / net borrowing (-) loans.</p><p>Balancing item net lending / net borrowing determines the final result of the production activity, distribution and redistribution operations, saving and accumulation of non-financial assets at each institutional sector and the whole economy to the rest of the world.</p><p>Европейска система на сметки 2010 (ЕСНС 2010) - класификация на единиците по институционални сектори.</p><p>European System of Accounts (ESA 2010) - classification of units by institutional sectors</p><p>Икономиката по институционални сектори.</p><p>Economy by institutional sectors.</p><p>В макроикономическия анализ не се разглеждат действията на всяка институционална единица поотделно, а се разглеждат съвкупните дейности на подобни институции. Така единиците са обединени в групи, наречени институционални сектори, някои от които са разделени на подсектори. Всеки от секторите и подсекторите обединява институционални единици, които имат сходно икономическо поведение.</p><p>Институционалните единици са групирани в сектори според това какъв вид производител представляват и в зависимост от основната им дейност и функция, които се считат за показателни за икономическото им поведение. Икономическите сектори са следните :</p><p>· Сектор „Нефинансови предприятия“</p><p>· Сектор „Финансови предприятия”:</p><p>- Парично-финансови институции (ПФИ)</p><p>- Централна банка</p><p>- Други парично-финансови институции (ДПФИ)</p><p>- ЗДПФ</p><p>- Застрахователни (осигурителни) дружества (ЗД)</p><p>- Пенсионни фондове (ПФ)</p><p>- Финансови предприятия освен ПФИ и Застрахователни (осигурителни) дружества и пенсионни фондове (ЗДПФ)</p><p>- Инвестиционни фондове, различни от тези на паричния пазар</p><p>- Други финансови посредници без застрахователните (осигурителните) дружества и пенсионните фондове</p><p>- Финансови спомагателни организации</p><p>- Каптивни финансови институции и заемодатели</p><p>· Сектор „Държавно управление“</p><p>- Централно държавно управление (без фондовете за социална сигурност)</p><p>- Федерално държавно управление (без фондовете за социална сигурност)</p><p>- Местно държавно управление (без фондовете за социална сигурност)</p><p>- Фондове за социална сигурност</p><p>· Сектор „Домакинства“</p><p>- Работодатели и лица, работещи за собствена сметка</p><p>- Наети лица</p><p>- Получатели на доход от собственост и трансфери</p><p>- Получатели на доход от собственост</p><p>- Получатели на пенсии</p><p>- Получатели на други трансфери</p><p>· Сектор „ Нетърговски организации, обслужващи домакинствата“</p><p>· Сектор „Останал свят“</p><p>- Държави членки и институции и органи на Европейския съюз</p><p>- Държави, които не са членки на ЕС, и нерезидентни в Европейския съюз международни организации</p><p>- Институции и органи на Европейския съюз</p><p>- Държави членки на Европейския съюз.</p><p>Macro - economic analysis does not consider the actions of each institutional unit separately it considers the aggregate activities of similar institutions. So units are combined into groups called institutional sectors, some of which are divided into subsectors. Each sector and subsector groups together the institutional units which have a similar type of economic behaviour.</p><p>Institutional units are grouped into sectors according to what kind of producer is and depending on their core activities and functions that are considered to be indicative of their economic behavior. Economic sectors are as follows:</p><p>· Non-financial corporations</p><p>· Financial corporations</p><p>- Monetary financial institutions (MFIs)</p><p>- Central bank</p><p>- Other monetary financial institutions (OMFI)</p><p>- Financial corporations except MFIs and Insurance corporations and pension funds (ICPFs)</p><p>- Non-MMF investment funds</p><p>- Other financial intermediaries, except insurance corporations and pension funds</p><p>- Financial auxiliaries</p><p>- Captive financial institutions and money lenders</p><p>- ICPFs</p><p>- Insurance corporations (IC)</p><p>- Pension funds (PF)</p><p>· General government</p><p>- Central government (excluding social security funds)</p><p>- State government (excluding social security funds)</p><p>- Local government (excluding social security funds)</p><p>- Social security funds</p><p>· Households</p><p>- Employers and own-account workers</p><p>- Employees</p><p>- Recipients of property and transfer income</p><p>- Recipients of other transfers</p><p>- Recipients of pensions</p><p>- Recipients of property income</p><p>· Non-profit institutions serving households</p><p>· Rest of the world</p><p>- Member States and institutions and bodies of the European Union</p><p>- Member States of the European Union</p><p>- Institutions and bodies of the European Union</p><p>- Non-member countries and international organisations non-resident in the European Union</p><p>Институционална единица съгласно ЕСС 2010 – предприятие, домакинство, държавна институция.</p><p>Institutional unit under ESA 2010 - enterprise, household, public institution.</p><p>Икономическата територия на страната</p><p>Economic territory of the country</p><p>България</p><p>Bulgaria</p><p>от 2000 (Инфостат)</p><p>from 2000 (Infostat)</p><p>млн. лв.</p><p>Million BGN</p><p>Година</p><p>Year</p><p>РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 549/2013 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 21 май 2013 година относно Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз</p><p>REGULATION (EU) No 549/2013 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL</p><p>Програма на Евростат за предоставяне на данни в областта на национални сметки, МВФ, ООН</p><p>Eurostat program to provide data on national accounts, the IMF, the UN</p><p>· Закон за статистиката;</p><p>· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><ul><li>Law on Statistics;</li></ul><p>· Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p>Датата за публикуване на статистическите показатели е посочена в Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p>The date for publication of statistical information is listed in the Calendar presenting the results of the statistical surveys of NSI.</p><p>Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/488">http://www.nsi.bg/bg/node/488</a></p><p>The calendar is available on the NSI website: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/480">http://www.nsi.bg/en/node/480</a></p><p>Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика Макроикономическа статистика в съответствие със Закона за статистиката и Кодекс на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени.</p><p>Data is published on the NSI website, section Macroeconomic statistics<b> </b>in accordance with the Law on Statistics and the European Statistics Code of Practice respecting the professional independence and aimed at objectivity, transparency and equal treatment of all consumers.</p><p>Годишно</p><p>Annually</p><p>Публикация „Основни макроикономически показатели“</p><p>Publication "Main Macroeconomic Indicators".</p><p>Подробни данни са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Макроикономическа статистика - Нефинансови сметки по институционални сектори:<i style="'mso-bidi-font-style:normal'"> </i><a href="http://www.nsi.bg/bg/node/2273">http://www.nsi.bg/bg/node/2273</a></p><p>Data are available to all users of the NSI website under the heading Macroeconomic statistics - Non-financial national accounts by institutional sectors: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/5547">http://www.nsi.bg/en/node/5547</a></p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Европейска система от национални сметки (2010) (Евростат).</p><p>European system of accounts (ESA 2010)</p><p>· Кодекс на европейската статистическа практика;</p><p>· Обща рамка за управление на качеството в НСС.</p><p>· European Statistics Code of Practice;</p><p>· Common framework for quality management in the National Statistical System.</p><p>Въпросник относно прилагането на принципите на Кодекса на европейската статистическа практика.</p><p>Questionnaire on the implementation of the principles of the European Statistics Code of Practice.</p><p>· Предварителни годишни оценки – сума от оценките на тримесечните данни – Т+65 дни след изтичане на отчетния период;</p><p>· Актуализирани годишни данни – Т+9 месеца след изтичане на отчетния период;</p><p>· Окончателни данни – балансирани таблици “Ресурс-Използване” – Т+3 години.</p><p>· The annual estimates - the sum of estimates of quarterly data - T +65 days after the reporting period;</p><p>· Updated annual data - T +9 months after the reporting period;</p><p>· Final data - balance sheets "Resource-Use" - T +3 years.</p><p>Допълнителна информация за други показатели в областта на национални сметки са налични в други тематични области свързани с национални сметки.</p><p>Additional information on other indicators in national accounts is available in other subject areas related to national accounts.</p><p>В практиката на системата от национални сметки съществуват два основни типа ревизии на данните. Първият тип ревизии са текущи, регулярни характеризиращи се с наличие на нова или актуализирана статистическа информация на база статистически изследвания или административни източници. Вторият тип ревизии са свързани с промяна на използвана методология и изчислителни процедури за конкретни статистически показатели.</p><p>In practice, the system of national accounts, there are two main types of revisions. The first type of audits is ongoing, regular characterized by the presence of new or updated statistical information based on statistical surveys or administrative sources. The second type of revisions is related to a change in the methodology and calculation procedures for specific statistical indicators.</p><p>Данните за националните сметки подлежат на непрекъснати рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до ревизиране на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България двата вида ревизии са: текущи - предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД.</p><p>National accounts data are subject to continuous routine revisions as new input data becomes available. This will typically also entail revisions of the national accounts aggregates, which are derived from these data. In BG national accounts two types of revisions are: regular – preliminary, final data; and main - based on implementation of new methodology or GNI reservations.</p><p>Информационни източници за разработването:</p><p>· Макроикономически показатели на нефинансови национални сметки;</p><p>· Годишни статистически и счетоводни отчети:</p><p> - Годишен отчет на нефинансовите предприятия;</p><p> - Годишен отчет на организации с нестопанска цел;</p><p>· Административни данни:</p><p> - Консолидиран отчет за изпълнението на държавния бюджет;</p><p> - Митническа информация;</p><p> - Данъчна информация;</p><p> - Платежен баланс;</p><p> -Допълнителна информация от министерства и ведомства.</p><p>Information sources for the development:</p><p>~Macroeconomic indicators of non-financial national accounts;</p><p>~Annual statistical and accounting reports:</p><p> - Annual report of non-financial corporations;</p><p> - Annual report of non-profit organizations;</p><p>~ Administrative data:</p><p> - Consolidated reports on implementation of the state budget;</p><p> - Customs information;</p><p> - Tax information;</p><p> - Balance of payment;</p><p> - Additional information from ministries and agencies;</p><p>Годишно</p><p>Annually</p><p>Изчерпателно на годишна база.</p><p>Exhaustively on an annual basis</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing data quality</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing the quality of data and the development of estimation of the completeness of the data.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p>