БВП - Разходи за крайно потребление - национално ниво - БВП Gross Domestic Product by Final Expenditure - Total of economy - GDPGDPbyFinalExpenditure-Annualdata false2023-08-17T20:06:37+03:002018-A0urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATA_PROVIDERS.BG1urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATAFLOWS_SCHEME.GDPbyFinalExpenditure-Annualdata <p>Национален Статистически Институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>Нефинансови национални и регионални сметки</p><p>Non-financial National and Regional Accounts</p><p>Боряна Манолова</p><p>Милена Панова</p><p>Boryana Manolova</p><p>Milena Panova</p><p>Началник отдел</p><p>Главен експерт</p><p>Head of department</p><p>Chief expert</p><p>ул. „П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2 P. Volov Str., Sofia 1038</p><p>BManolova@NSI.bg</p><p>MPanova@NSI.bg</p><p>BManolova@nsi.bg</p><p>MPanova@nsi.bg</p><p>+359 2 9857 623</p><p>+359 2 9857 737</p><p>+359 2 9857 623</p><p>+359 2 9857 737</p>17/08/202317/08/202317/08/202317/08/202317/08/202317/08/2023<p>Националните сметки на България са разработени в съответствие с възприетите методологически принципи на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010) - издание на Евростат, и на „Системата на националните сметки“, 2008 – съвместно издание на ООН, ОИСР, Евростат, МВФ и Световната банка. Основен макроикономически показател на системата за национални сметки е брутният вътрешен продукт (БВП).</p><p>БВП по метода на крайното използване се изчислява като сума от индивидуалното потребление (вкл. крайни потребителски разходи на домакинствата, крайни потребителски разходи на нетърговските организации, обслужващи домакинствата, крайни разходи на правителството за индивидуално потребление), колективното потребление (крайните разходи на правителството за колективно потребление, които задоволяват потребностите на обществото като цяло), бруто образуване на основен капитал (направените инвестиции за дълготрайни активи), изменението на запасите и външнотърговското салдо на стоки и услуги (разликата между износа и вноса на стоки и услуги).</p><p>National accounts for Bulgaria compiled according to the main methodological recommendations of the documents "System of National Accounts, 2008" (SNA2008), an issue of EUROSTAT, IMF, OECD, UN and the World Bank, and "European System of Accounts, 2010" (ESA2010), an issue of EUROSTAT.</p><p>Main macroeconomic indicators of the system of national accounts are the gross domestic product (GDP).</p><p>GDP by final expenditure is calculated as a sum of individual consumption(including final consumption expenditure of households, final consumption expenditure of non-profit institutions serving households, final government expenditure on individual consumption ), collective consumption (final cost to the government for collective consumption , which satisfy the needs of society as a whole), gross fixed capital formation(investments made in fixed assets), changes in inventories, net exports of goods and services(the difference between exports and imports of goods and services).</p><p>Потоците от продукти и услуги в икономическата система на България са структурирани въз основа на националните класификации, съвместими с класификационните стандарти на Европейска система от национални сметки 2010 (ЕСНС2010):</p><p>· Класификация на индивидуалното потребление по цели (КОИКОП);</p><p>· Класификация на функциите на държавното управление (КОФОГ);</p><p>· Номенклатура на промишлената продукция (ПРОДПРОМ);</p><p>· Комбинирана номенклатура.</p><p>Flows of products and services in the economic system of Bulgaria are structured based on national classifications consistent with the classification standards of the European System of Accounts 2010 (ESA 2010):Classification of Individual Consumption According to Purpose (COICOP);</p><p>· Classification of the Functions of Government (COFOG);</p><p>· Nomenclature of Industrial Production (PRODCOM.BG);</p><p>· Combined Nomenclature.</p><p>Общо за икономиката.</p><p>Total of economy</p><p>БВП по метода на разходите за крайно използване обхваща следните компоненти:</p><p><b><i>Индивидуалното потребление на домакинствата</i></b>, измерено с:</p><p><b><i>Крайните потребителски разходи на домакинствата</i></b>, обхващащи следните позиции:</p><ul><li>покупки на стоки от търговската мрежа на дребно, вкл. покупките между населението, покупките от заведенията за обществено хранене и столовете, както и заплатеното за текущ ремонт на стоките;</li><li>покупки на услуги – електроенергия, водоснабдяване, топлоенергия;</li><li>транспортни и съобщителни услуги, жилищни наеми, образователни услуги, платени</li></ul><p>здравни услуги, услуги, свързани със свободното време, културата и спорта;</p><ul><li>застрахователни и други услуги;</li><li>стоки, произведени от домакинствата за собствено потребление, представени чрез некорпорираните дейности и натурално потребените стоки от населението;</li><li>доход в натура;</li><li>условно изчислената рента на жилищата, заемани от собствениците им.</li></ul><p>Индивидуалното потребление на домакинствата се изчислява в съответствие с т. нар. национална концепция, т.е. включва потреблението на резиденти в чужбина и изключва потреблението на нерезиденти в страната. От 1997 г. потребителските разходи на домакинствата се изчисляват по класификацията СOIСОР – Единно международно класифициране на потребителските разходи, използвана в СНС 2008 и ЕСС 2010. Потребителските разходи на домакинствата са представени в 12 основни раздела.</p><p>Крайните потребителски разходи на правителството за предоставени индивидуални услуги на домакинствата включват предоставените безплатни услуги в областта на здравеопазването, социалното осигуряване, образованието, спорта, културата и изкуството. Те се измерват с брутната продукция на тези дейности, намалени със заплатените такси (ако има такива), включени в междинното потребление на други сектори или в крайните потребителски разходи на домакинствата.</p><p><b><i>Крайните потребителски разходи на НТООД</i></b><i> </i>се измерват с продукцията на този институционален сектор. Това са разходите на синдикални, религиозни, благотворителни и други организации с идеална цел за предоставяне на стоки и услуги на домакинствата безплатно или по икономически незначими цени.</p><p>Данните за крайните потребителски разходи на домакинствата следват международно възприетата национална концепция по отношение на потребителските разходи на чуждите туристи в страната и на българите в чужбина. Съгласно нея паричните разходи на чуждите туристи на територията на страната се отчитат в приходната страна на платежния баланс като износ на стоки и услуги, а паричните разходи на българските граждани в чужбина се отчитат в разходната страна на платежния баланс като внос на стоки и услуги. Прилагането на този методологически принцип не променя равнището на БВП, тъй като той влияе едновременно освен на оценката за крайното потребление, така и на външнотърговското салдо на стоките и услугите.</p><p>Колективното потребление се измерва с крайните разходи на правителството за колективни услуги, предоставени на обществото като цяло. Включват се услугите по поддържането на населените места, осъществени от общините, фундаменталните научни изследвания, държавната администрация, отбраната и сигурността на страната.</p><p>Те се измерват с обема на тяхната брутна продукция, намалена със стойността на платените такси за оказани услуги, елемент на крайните потребителски разходи на домакинствата.</p><p><b><i>Бруто образуването на основен капитал</i></b><i> </i>включва разходите за придобиване на следните видове дълготрайни нефинансови активи, включително увеличението на незавършеното строителство:</p><ul><li>дълготрайни материални активи, включващи трайни насаждения; продуктивни и работни животни, сгради; машини, съоръжения и оборудване; транспортни средства; стопански инвентар;</li><li>дълготрайни нематериални активи като програмни продукти, геологопроучвателни и проучвателно-проектантски работи и други.</li></ul><p>Това са инвестиции, вложени за покупка на активи, използвани многократно в производствения процес за продължителен период от време (повече от една година).</p><p>Съгласно прилаганата методология придобитите съществуващи активи остават извън обхвата на показателя, като само стойността на разходите по дистрибуцията и монтажа на съществуващите активи влияе върху размера на бруто образуването на основен капитал.</p><p>Елементите на бруто образуването на основен капитал се оценяват по покупни цени, когато те са купени, и по базисни цени, ако те са произведени за собствено потребление.</p><p><b><i>Изменението на запасите</i></b><i> </i>включва:</p><ul><li>Изменение на запасите от суровини и материали, незавършено производство, готова продукция и стоки за препродажба в предприятията, млади животни и животни за угояване. Оценката се отнася до тяхното физическо нарастване (намаляване), т. е. размерът на холдинговата печалба/загуба, акумулирана в резултат на изменение на цените, а не на реален производствен процес;</li><li>Изменение на запасите на домакинствата, резултат от некорпорираните им дейности.</li></ul><p>Годишните оценки за изменението на запасите и за холдинговите печалби и загуби се правят като сума от тримесечните оценки. За запасите от готова продукция и незавършено производство холдинговите печалби и загуби се елиминират от оценките на продукцията в производствената сметка. Mеждинното потребление е коригирано със стойността на холдинговите печалби за суровини и материали. Изменението на запасите като елемент на БВП по метода на разходите за крайно използване се изчислява без холдингови печалби и загуби за четирите групи запаси.</p><p>Оценките на изменението на запасите без холдингови печалби/загуби се правят по следния начин:</p><p>Наличностите на запасите по вид и по дейности в началото и в края на дадено тримесечие се дефлират със специфични ценови индекси, с което се трансформират в средногодишни цени на предходната година. Разликата между дефлираните стойности (края минус началото на периода) представлява оценка на физическото изменение на запасите по постоянни цени без холдингови печалби/загуби. Оценката за изменението на запасите по цени на съответното тримесечие се получава чрез инфлиране на оценката по постоянни цени с ценови индекс за съответното тримесечие.</p><p><b><i>Външнотърговското салдо</i></b><i> </i>(износ минус внос на стоки и услуги) като компонент на крайно използвания БВП представлява разликата между стойността на изнесените и внесените стоки и услуги. Износът и вносът на стоки се отчитат по цени FOB.</p><p>GDP by the method of the costs of final use includes the following components:</p><p><b><i style="'mso-bidi-font-style:normal'">Individual consumption of households</i></b>, measured by :</p><p><b><i style="'mso-bidi-font-style:normal'">Final consumption expenditure of households</i></b>, covering the following items:</p><p>purchases of goods retailed incl. purchases between population purchases from catering and chairs, as well as pay for the repair of the goods;</p><ul><li>Purchase of services - electricity, water and heat ;</li><li>transport and communication services, residential rents, educational services paid health services, services related to leisure, culture and sport;</li><li>insurance and other services;</li><li>goods produced by households for their own consumption, represented by unincorporated activities and natural products consumed by the population;</li><li>income in kind;</li><li>imputation of housing occupied by owners.</li></ul><p>Individual consumption of households is calculated in accordance with the so-called national plan, i.e. includes consumption of residents abroad and excludes the use of non-residents. Since 1997, household consumption expenditures are estimated classification SOISOR - An international classification of consumer spending used in the SNA 2008 and ESA 2010. Household consumption expenditures are presented in 12 major sections.</p><p><b><i style="'mso-bidi-font-style:normal'">Final consumption expenditure of government</i></b> for Individual household for services provided include free services in health, social security, education, sport, culture and art. They are measured by the gross output of these activities, less the fees paid (if any) included in intermediate consumption of other sectors or in final consumption expenditure of households.</p><p>Final consumption expenditure of NPISHs is measured by the production of this institutional sector. This is the cost of union, religious, charitable and other non-profit organizations to provide goods and services to households free or at not economically significant prices.</p><p>Data on final consumption expenditure of households follow internationally accepted national concept in terms of consumption expenditure of foreign tourists in Bulgaria and the Bulgarians abroad. According to it, the cash expenditure of foreign tourists in the country are recognized in the revenue side of the balance as exports of goods and services , and monetary costs of Bulgarian citizens abroad are recognized in the expenditure side of the balance as imports of goods and services. The application of this methodological principle does not change the level of GDP, as it affects both besides the assessment of final consumption, and trade the balance of goods and services.</p><p>Collective consumption is measured by final government expenditure on collective services provided to the public as a whole. Includes Maintenance of the settlements made by the municipalities, basic research, public administration, defense and security.</p><p>They are measured by the volume of their gross output less the value from the fees paid for services element of final consumption expenditure of households.</p><p><b><i style="'mso-bidi-font-style:normal'">Gross fixed capital formation</i></b> includes the cost of acquiring these types of long-term financial assets, including the increase in construction in progress:</p><ul><li>fixed assets, including perennials, productive livestock, buildings, machinery and equipment, vehicles, furniture and fixtures;</li><li>intangible assets such as software, prospecting and exploratory work, design and more.</li></ul><p>These are investments made for the purchase of assets reused in the manufacturing process for an extended period of time (over a year).</p><p>According to the methodology acquired existing assets remain outside the scope of the indicator, as the value of the cost of distribution and installation of existing assets affects the amount of gross fixed capital formation.</p><p>Elements of gross fixed capital formation are valued at purchasers' prices when they are bought, and the basic price if they are produced for own consumption.</p><p><b><i style="'mso-bidi-font-style:normal'">Changes in inventories</i></b> include:</p><ul><li>Change in inventories of raw materials, work in progress, finished goods and goods for resale businesses, young animals and animals for fattening. The assessment relates to their physical growth (reduction), i.e. the size of the holding gains / losses accumulated as a result of price changes rather than the actual production process;</li><li>Changes in inventories of households resulting from unincorporated activities.</li></ul><p>Annual estimates of changes in inventories and holding gains and losses are made as the sum of the quarterly estimates.</p><p>For inventories of finished goods and work in progress, holding gains and losses are eliminated from estimates of production in the production account. Intermediate consumption is adjusted by the value of holding gains for raw materials. Changes in inventories as part of GDP by expenditure method for final use is calculated excluding holding gains and losses for the four groups of stocks.</p><p>Estimates of changes in inventories without holding gains / losses are made in the following manner:</p><p>The holdings of stocks by type and activity at the beginning and end of a given quarter are deflated with specific price indices, which are converted into average prices of the previous year. The difference between the deflated values (end minus beginning of the period) is an assessment of physical change in inventories at constant prices without holding gains / losses. Assessment of changes in stocks at the prices of the quarter is obtained through inflated the valuation at constant prices, a price index for the quarter.</p><p><b><i style="'mso-bidi-font-style:normal'">The foreign trade balance</i></b> (exports minus imports of goods and services) as a component of GDP by final use is the difference between the value of exported and imported goods and services. Exports and imports of goods are recorded at prices FOB.</p><p>Институционална единица съгласно ЕСС 2010 – предприятие, домакинство, държавна институция.</p><p>Institutional unit under ESA 2010 - enterprise, household, public institution.</p><p>икономическата територия на страната</p><p>Economic territory of the country</p><p>България</p><p>Bulgaria</p><p>от 1995 (Инфостат)</p><p>from 1995 (Infostat)</p><p>2015 г.</p><p>2015</p><p>млн. лв.</p><p>Million BGN</p><p>година</p><p>Yearly</p><p>РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 549/2013 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 21 май 2013 година относно Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз</p><p>REGULATION (EU) No 549/2013 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL</p><p>Програма на Евростат за предоставяне на данни в областта на национални сметки, МВФ, ООН.</p><p>Eurostat program to provide data on national accounts, the IMF, the UN.</p><p>· Закон за статистиката;</p><p>· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p>· Law on Statistics;</p><p>· Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p>Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. Статистическата информация се публикува годишно: 9 месеца след изтичането на съответния отчетен период.</p><p>The date of publication of statistical information available is in the Calendar for the results of statistical surveys of NSI. Statistical information is published annually: 9 months after the reporting period.</p><p>Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/488">http://www.nsi.bg/bg/node/488</a></p><p>The calendar is available on the NSI website: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/480">http://www.nsi.bg/en/node/480</a></p><p>Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика Макроикономическа статистика - Брутен вътрешен продукт в съответствие със Закона за статистиката и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени.</p><p>Data is published on the NSI website, section Macroeconomic statistics -<b> </b>Gross Domestic Product<b> </b>in accordance with the Law on Statistics and the European Statistics Code of Practice respecting the professional independence and aimed at objectivity, transparency and equal treatment of all consumers.</p><p>годишно</p><p>Yearly</p><p>прессъобщение</p><p>Press Release</p><p>· Публикация „Основни макроикономически показатели“;</p><p>· Статистически годишник;</p><p>· Статистически справочник;</p><p>· Електронна Публикация.</p><p>· Publication "Main Macroeconomic Indicators";</p><p>· Statistical Yearbook;</p><p>· Statistical Reference book;</p><p>· Electronic publication.</p><p>Подробни данни са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Макроикономическа статистика - Брутен вътрешен продукт - Годишни данни - БВП - Разходи за крайно потребление - национално ниво:<i style="'mso-bidi-font-style:normal'"> </i><a href="http://www.nsi.bg/bg/node/2212">http://www.nsi.bg/bg/node/2212</a></p><p>Data are available to all users of the NSI website under the heading Macroeconomic statistics - Gross Domestic Product - Annual data - GDP by Final Expenditure - Total of economy: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/5490">http://www.nsi.bg/en/node/5490</a></p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Европейска система от сметки (2010) (Евростат).</p><p>European System of Accounts (2010) (Eurostat).</p><p>· Кодекс на европейската статистическа практика;</p><p>· Обща рамка за управление на качеството в НСС.</p><p>· European Statistics Code of Practice;</p><p>· Common framework for quality management in the National Statistical System.</p><p>Мониторинг на Евростат за качество на данните в областта на национални сметки – доклад описание на източниците и методите за разработване на БВП-БНД /валидираща процедура/, Въпросник относно прилагането на принципите на Кодекса на европейската статистическа практика.</p><p>Monitoring of Eurostat data quality in the field of national accounts - report description of sources and methods for the development of GDP, GNI / validation procedures / Questionnaire on the implementation of the principles of the European Statistics Code of Practice.</p><p>· Предварителни годишни оценки – сума от оценките на тримесечните данни – Т+65 дни след изтичане на отчетния период;</p><p>· Актуализирани годишни данни – Т+9 месеца след изтичане на отчетния период;</p><p>· Окончателни данни – балансирани таблици “Ресурс-Използване” – Т+3 години.</p><ul><li>The annual estimates - the sum of estimates of quarterly data - T +65 days after the reporting period;</li><li>Updated annual data - T +9 months after the reporting period;</li><li>Final data - balance sheets "Resource-Use" - T +3 years.</li></ul><p>Допълнителна информация за други показатели в областта на национални сметки са налични в други тематични области свързани с национални сметки.</p><p>Additional information on other indicators in national accounts is available in other subject areas related to national accounts.</p><p>В практиката на системата от национални сметки съществуват два основни типа ревизии на данните. Първият тип ревизии са текущи, регулярни характеризиращи се с наличие на нова или актуализирана статистическа информация на база статистически изследвания или административни източници. Вторият тип ревизии са свързани с промяна на използвана методология и изчислителни процедури за конкретни статистически показатели.</p><p>In practice, the system of national accounts, there are two main types of revisions. The first type of audits is ongoing, regular characterized by the presence of new or updated statistical information based on statistical surveys or administrative sources. The second type of revisions is related to a change in the methodology and calculation procedures for specific statistical indicators.</p><p>Данните за националните сметки подлежат на непрекъснати рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до ревизиране на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България двата вида ревизии са: текущи - предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД.</p><p>National accounts data are subject to continuous routine revisions as new input data becomes available. This will typically also entail revisions of the national accounts aggregates, which are derived from these data. In BG national accounts two types of revisions are: regular – preliminary, final data; and main - based on implementation of new methodology or GNI reservations.</p><p>Източници на данните са статистически изследвания, годишни счетоводни отчети на икономическите единици и административни данни:</p><p>· Годишен отчет на нефинансовите предприятия, включително статистически справки:</p><p>- Отчет за приходите и разходите, включително статистически анекси;</p><p>- Отчет за производството и продажбите на промишлената продукция;</p><p>- Приходи на строителните предприятия по видове строителство;</p><p>- Приходи от продажби на търговските обекти по групи стоки;</p><p>· Годишен отчет на застрахователните дружества и пенсионните фондове;</p><p>· Годишен отчет на организации с нестопанска цел;</p><p>· Наблюдения на домакинските бюджети;</p><p>· Консолидиран отчет за изпълнението на държавния бюджет;</p><p>· Митническа информация;</p><p>· Платежен баланс.</p><p>Sources of data are statistical surveys, annual accounts of economic units and administrative data:</p><ul><li>Annual report of the enterprises, including statistical reports:</li></ul><p>- Income and expenses, including statistical annexes;</p><p>- Report on production and sales of industrial production;</p><p>- Revenues of construction enterprises by types of construction;</p><p>- Sales of retail outlets by product groups;</p><ul><li>Annual report of insurance companies and pension funds;</li></ul><p>· Annual report of non-profit organizations;</p><p>· Observations of household budgets;</p><p>· Consolidated reports on implementation of the state budget;</p><p>· Customs information;</p><p>· Balance of Payments.</p><p>годишно</p><p>Yearly</p><p>изчерпателно</p><p>Comprehensive</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing data quality.</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing the quality of data and the development of estimation of the completeness of the data.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p>