НОТИФИКАЦИОННИ ТАБЛИЦИ ЗА ДЪЛГА И ДЕФИЦИТА НА СЕКТОР "ДЪРЖАВНО УПРАВЛЕНИЕ" NOTIFICATION TABLES FOR DEBT AND DEFICIT OF GENERAL GOVERNMENT SECTORGovernmentdeficitfalse2023-10-31T10:12:26+02:002012-N1urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATA_PROVIDERS.NSIurn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATAFLOWS_SCHEME.Governmentdeficit<p>Национален Статистически Институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Финансови национални сметки“</p><p>"Financial National Accounts" Department</p><p><span style="font-size:14px;">Петър Каменов</span></p><p><span style="font-size:14px;">Елена Петрова</span></p><p><span style="font-size:14px;">Десислава Малинкова</span></p><p><span style="text-align: center; font-size: 11pt;">Peter Kamenov</span></p><p>Elena Petrova</p><p>Desislava Malinkova</p><p><span style="font-size:14px;">началник на отдел</span></p><p><span style="font-size:14px;">държавен експерт</span></p><p><span style="font-size:14px;">държавен експерт</span></p><p>Head of Department</p><p>State expert</p><p><span style="font-size: 14.6667px;">State expert</span></p><p>ул. „П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str.; 1038 Sofia, Bulgaria</p><p><span style="font-size:12px;"><a href="mailto:PKamenov@nsi.bg">PKamenov@nsi.bg</a></span></p><p><span style="font-size:12px;"><a href="mailto:MGeorgieva@nsi.bg">ENPetrova@nsi.bg</a></span></p><p><span style="font-size:12px;"><a href="mailto:MGeorgieva@nsi.bg" style="font-size: 12.16px;">DMalinkova@nsi.bg</a></span></p><p> </p><h3 style="color:blue;"><a href="mailto:PKamenov@nsi.bg">PKamenov@nsi.bg</a></h3><h3 style="color:blue;"><a href="mailto:MGeorgieva@nsi.bg">ENPetrova@nsi.bg</a></h3><h3 style="color:blue;">DMalinkova@nsi.bg</h3><p>+359 2 9857 516</p><p>+359 2 9857 507</p><p><span style="font-size: 12.16px;">+359 2 9857 192</span></p><p>+359 2 9857 516</p><p>+359 2 9857 507</p><p><span style="font-size: 14.6667px;">+359 2 9857 192</span></p><p> </p>21/04/202323/10/202321/04/202323/10/202321/04/202323/10/20232023-04-21T00:00:002023-10-23T00:00:00<p>Балансовата позиция (дефицит (-)/излишък (+)) на сектор „Държавно управление“ и дългът представляват два от критериите за членство в Европейския икономически и паричен съюз (т.нар. Маастрихтски критерии). Дефицитът/излишъкът на сектор "Държавно управление" се измерва с нето получените (-)/ нето предоставените заеми (+). Държавният дълг включва всички финансови задължения, поети от името и за сметка на държавата. Консолидираният брутен дълг на сектор “Държавно управление” се представя в номинална стойност общо и по категории финансови инструменти и е дължим към края на всяка година.</p><p>The deficit /surplus of the sector "General Government" and the debt are important indicators, which are used for assessing the fiscal position of the government sector. They form a part of convergent criteria for membership in European Economic and Monetary Union (e.g. Maastricht criteria). The level of deficit / surplus and debt of the General Government are measured with net borrowing (-) / net lending (+). General government consolidated gross debt is in nominal value and its due in the end of the year. The indicator is presented by financial instruments categories.</p><p>· Европейска система от национални и регионални сметки 2010 (ЕСС’2010);</p><p>· Ръководство за дефицита и дълга на сектор „Държавно управление“.</p><p>· European System of Accounts, 2010 (ESA 2010);</p><p>· ESA 2010 Manual on government deficit and debt.</p><p>Съгласно ЕСС‘2010 сектор „Държавно управление“ се състои от подсектор „Централно държавно управление“, подсектор „Местно държавно управление“ и подсектор „Социалноосигурителни фондове“.</p><p>In accordance of ESA 2010 General Government sector consists of three sub-sectors: Central Government, Local Government and Social Security Funds.</p><p>Данните за дълга и дефицита на сектор „Държавно управление” са разработени в съответствие с изискванията на Ръководството за дефицита и дълга на сектор „Държавно управление”, Регламент на Съвета на ЕС № 479/2009, относно прилагане на Протокола за процедурата при прекомерен дефицит и Регламент на Съвета на ЕС № 679/2010 за изменение на Регламент на Съвета на ЕС № 479/2009 по отношение на качеството на статистическите данни в контекста на процедурата при прекомерен дефицит,Регламент на Комисията (ЕС) № 220/2014 от 7 март 2014 г. за изменение на Регламент (ЕО) № 479/2009 на Съвета по отношение на позоваванията на Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз , както и Регламент на Съвета на ЕС Регламент (ЕС) № 549/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2013 година относно Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз</p><p><b>Дефицитът / излишъкът</b> на сектор „Държавно управление” се измерва с нето получени (-) / нето предоставени заеми (+).</p><p><b>Държавният дълг</b> включва всички финансови задължения, поети от името и за сметка на държавата. Консолидираният брутен дълг на сектор „Държавно управление” е в номинална стойност и е дължим към края на всяка година. Той е представен по категории финансови инструменти.</p><p>Data on deficit and debt of sector "General Government" have been developed in accordance with the Manual of Government deficit and debt, Council Regulation (EC) 479/2009 on the application of the Protocol on the excessive deficit procedure (EDP) and Council Regulation (EU) No 679/2010 of 26 July 2010 amending Regulation (EC) No 479/2009 as regards the quality of statistical data in the context of the excessive deficit procedure, Commission Regulation (EU) No 220/2014 of 7 March 2014 amending Council Regulation (EC) No 479/2009 as regards references to the European system of national and regional accounts in the European Unionas, as well as Commission Regulation (EU) No 549/2013 of the European Parliament and of the Council of 21 May 2013 on the European system of national and regional accounts</p><p>Статистическата единица е институционалната единица, дефинирана в ЕСС’ 2010. Институционалните единици са групирани в сектор „Държавно управление“ и неговите подсектори.</p><p>The statistical unit is an institutional unit as defined in ESA'2010. The institutional units are grouped to general government sector and its sub-sectors.</p><p>Сектор „Държавно управление“ и неговите подсектори: сектор „Централно държавно управление“, сектор „Местно държавно управление“ и сектор „Социалноосигурителни фондове“.</p><p>General Government sector and its three sub-sectors: Central Government, Local Government and Social Security Funds.</p><p>За територията на Република България.</p><p>Republic of Bulgaria</p><p>2019 - 2022</p><p>2019 - 2022</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Млн. лв.</p><p>Million BGN</p><p>Календарна година.</p><p>Calendar year.</p><p>• Регламент (ЕС) № 549/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2013 година относно Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз<br />• Регламент на Съвета (ЕО) № 479/2009 от 25 май 2009 година за прилагане на Протокола за процедурата при прекомерен дефицит, приложен към Договора за създаване на Европейската общност<br />• Регламент на Съвета (ЕС) № 679/2010 за изменение на Регламент на Съвета (ЕО) № 479/2009 по отношение на качеството на статистическите данни в контекста на процедурата при прекомерен дефицит<br />• Регламент на Комисията (ЕС) № 220/2014 от 7 март 2014 г. за изменение на Регламент (ЕО) № 479/2009 на Съвета по отношение на позоваванията на Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз</p><p>• Regulation (EU) No 549/2013 of the European Parliament and of the Council of 21 May 2013 on the European system of national and regional accounts in the European Union</p><p>· Council Regulation (EC) No 479/2009 of 25 May 2009 on the application of the Protocol on the excessive deficit procedure annexed to the Treaty establishing the European Community ;</p><p>· Council Regulation (EU) No 679/2010 of 26 July 2010 amending Regulation (EC) No 479/2009 as regards the quality of statistical data in the context of the excessive deficit procedure ;</p><p>• Commission Regulation (EU) No 220/2014 of 7 March 2014 amending Council Regulation (EC) No 479/2009 as regards references to the European system of national and regional accounts in the European Union</p><p>Споделянето на данни е регламентирано с Меморандум за сътрудничество в областта на „Държавна финансова статистика“ между Национален статистически институт, Българска народна банка и Министерство на финансите.</p><p>Data sharing is determined by a Memorandum of Cooperation in the field of Government Finance Statistics between National Statistical Institute, Bulgarian National Bank and Ministry of Finance.</p><ul><li>Европейска система от национални и регионални сметки (2010)</li><li> Ръководство за дефицита и дълга на сектор "Държавно управление" - приложение на ЕСС 2010</li><li>Описание на нотификационните таблици (EDP Inventory) за България</li></ul><p>· Закон за статистиката чл. 25;</p><p>· Регламент (ЕО) № 223/2009 на Европейския парламент и на Съвета относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г.) предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p>· Law on Statistics, Article 25;</p><p>· <a href="http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:087:0164:0173:En:PDF" target="_blank">Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics</a> (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p>Данните се считат за конфиденциални по време на валидацията от Евростат до официалното им оповестяване чрез прессъобщение.</p><p>Data are treated as confidential during the validation process from Eurostat, until the news release.</p><p>Данните се считат за конфиденциални по време на валидацията от Евростат до официалното им оповестяване чрез прессъобщение.<br /> </p><p>Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. Статистическата информация за дълга и дефицита на сектор „Държавно управление“ се предоставя на Евростат и публикува на интернет сайта на НСИ два пъти в годината (предварителни данни през месец април и окончателни - през месец октомври).</p><p>The date for publication of statistical information is shown in the Release Calendar presenting the results of the statistical surveys carried out by the National Statistical Institute. Statistical information about the deficit and debt of sector General Government is provided to Eurostat and published on the NSI website twice a year (preliminary data in April and the final - in October).</p><p>Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/488">http://www.nsi.bg/bg/node/488</a></p><p>The calendar is available on the NSI website: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/480">http://www.nsi.bg/en/node/480</a></p><p>Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рублика Макроикономическа статистика - Държавна финансова статистика в съответствие със Закона за статистиката и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени.</p><p>Data are published on NSI website, section Government Finance Statistics in accordance with the Statistics Act and the European Statistics Code of Practice, respecting professional independence and objectivity to transparency, in which all users are treated equitably.</p><p>Правилата за разпространение са утвърдени от Евростат. След валидацията на данните на база календара на разпространение на статистически данни те се публикуват на интернет страницата на НСИ.</p><p>Статистическата информация за дълга и дефицита на сектор „Държавно управление” се предоставя на Евростат и публикува на интернет сайта на Националния статистически институт два пъти в годината (предварителни данни през месец април и окончателни - през месец октомври).</p><p>The statistical information of deficit and surplus of the General Government sector is provided to EUROSTAT and published at the website of National Statistical Institute (NSI) twice a year (preliminary data in April and final data in October).</p><p>Прессъобщения се публикуват на интернет сайта на НСИ.</p><p>The press releases are published on the NSI website.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Подробни резултати са достъпни до всички потребители на интернет сайта на НСИ в рублика Макроикономическа статистика - Държавна финансова статистика, Държавен дефицит/излишък по подсектори на “Държавно управление” и равнище на дълга: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/2432">http://www.nsi.bg/bg/node/2432</a></p><p>Detailed information is available for all users at the NSI website under section Government Finance Statistics,<b> </b>Government deficit/surplus and debt levels by sub-sectors of General Government: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/5287">http://www.nsi.bg/en/node/5287</a></p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>· Описание на източниците и методите за съставяне на фискалните нотификационни таблици на дефицита/излишъка и дълга на сектор „Държавно управление” (процедура по свръхдефицит и дълг) (EDP Inventory) (за България);</p><p>· Ръководство за дефицита и дълга на сектор „Държавно управление“;</p><p>· Европейска система от национални и регионални сметки 2010 (ЕСС’2010).</p><p>· EDP Consolidated Inventory of Sources and Methods (Bulgaria);</p><p>· ESA'2010 Manual on Government Deficit and Debt;</p><p>· European System of Accounts ( ESA 2010).</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Данните се оповестяват с прес съобщение и таблици за последния период и динамичен ред за последните четири години.</p><p>Описание на източниците и методите за съставяне на фискалните нотификационни таблици на дефицита/излишъка и дълга на сектор „Държавно управление” (процедура по свръхдефицит и дълг) (EDP Inventory) (за България);</p><p>Качеството на данните се осигурява със спазването на принципите на ЕСС’2010 и Ръководството за дефицита и дълга на сектор „Държавно управление“, както и от валидирането на данните от Евростат.</p><p>Quality of data is assured by adherence to the ESA'2010 and ESA'2010 Manual on Government Deficit and Debt and by the validation of data by Eurostat.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.<br /> </p><p>Не е изследвана.</p><p>Not investigated.</p><p>Не е изследвана.</p><p>Not investigated.</p><p>Пълен обхват.</p><p> </p><p>All required data are available.</p><p>Full coverage.<br /> </p><p>не се изследва.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not available.</p><p>Не се прилага.</p><p> </p><p>Not available.<br /> </p><p>Не се прилага.</p><p> </p><p>Not available.</p><p>предварителни и окончателни данни.</p><p>Full coverage.</p><p>Съгласно Регламент на Съвета (ЕО) № 479/2009 и неговото изменение статистическата информация за дълга и дефицита на сектор „Държавно управление” се предоставя на Евростат два пъти годишно: преди 1 април и преди 1 октомври.</p><p> According to Council Regulation 479/2009 as amended the statistical information on deficit and surplus of the General Government sector should be provided to Eurostat twice a year: preliminary data before 1 April and final data before 1 October.</p><p>Сроковете от предишната позиция стриктно се спазват.</p><p> </p><p>Terms under previous item are strictly followed.<br /> </p><p>Спрямо календара на статистическите изследвания.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Съгласуваност с таблиците от трансмисионната програма на ЕСС’2010.</p><p>Consistency with tables in ESA 2010 transmission program.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Съгласуваност на таблиците от трансмисионната програма на ЕСС'2010.</p><p>Не се прилага.</p><p><span style="line-height: 20px; font-size: 12px; background-color: rgb(255, 255, 255);">Consistency with tables in ESA 2010 transmission program.</span></p><p>Consistency with tables in ESA 2010 transmission program.<br /> </p><p>Not applicable.<br /> </p><p>Липсва оценка.</p><p>Not available.</p><p>Спазва се политиката на ревизии на Евростат.</p><p>Adherence to Eurostat revision policy.</p><p>Спазва се политиката на ревизии на Евростат.<br /> </p><p><br /> </p><p>Adherence to Eurostat revision policy.</p><p><br /> </p><p>Спазва се политиката на ревизии на Евростат.</p><p>Adherence to Eurostat revision policy.</p><p>Основни източници на данни за разработване на нотификационните таблици са:</p><p>· отчет за касовото изпълнение на Консолидирания държавен бюджет, както и на отделните бюджетни единици;</p><p>· оборотни ведомости на подсекторите на сектор „Държавно управление”;</p><p>· финансовите отчети на институционалните единици, които се включват допълнително към сектор „Държавно управление” (болници с държавно участие, ФЛАГ и други нефинансови предприятия);</p><p>· статистическа информация за издадените и използвани компенсаторни инструменти, предоставена от Централния депозитар.</p><p>Main data sources to compilation a notification tables are:</p><p>· reports of cash implementation of the consolidated state budget and individual budgetary entities;</p><p>· trial balances of the subsectors of General Government;</p><p>· the financial statements of the institutional units which are included in addition to sector "General Government" (government-owned hospitals, FLAG and other non-financial enterprises);</p><p>· statistical information on the issued and used compensatory instruments provided by the Central Depository.</p><p>Два пъти годишно.</p><p>Twice per year.</p><p>Изчерпателно за всички единици на сектор „Държавно управление“.</p><p>Exhaustively for all units of General Government sector.</p><p>Данните се валидират от Евростат.</p><p>Data are validated by Eurostat.</p><p>Данните за дефицита и дълга на сектор „Държавно управление“ се базират на основните източници на данни, като са прилагат допълнителни преизчисления в съответствие с възприетите от страните-членки на Европейския съюз (ЕС) дефиниции и методологически правила по отношение на обхвата и начина на оценка на трансакциите на сектор „Държавно управление”, съгласно Ръководството за дефицита и дълга, разработено от Евростат.</p><p>Информацията за дефицита/излишъка и дълга на сектор „Държавно управление” се различава от тази по националната методология основно по това, че трансакциите на сектора се отчитат на начислена основа и се елиминира влиянието на средствата от ЕС.</p><p>The information on deficit/ surplus and debt is based on the main data sources and additional calculation is applied according to accepted by member states definition and methodological rules regarding coverage and estimation of transaction for General Government sector, according to developed by EUROSTAT Manual for Deficit and Debt. The information on deficit / surplus and debt of the General Government sector, is different from this in national methodology mainly that the transactions of the sector are reported on accrual bases and the influence of the amount received from European Union is eliminated.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>За държавните предприятия и болници.</p>