Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) Basic and secondary education (primary, lower secondary and upper secondary)basicandsecondaryeducationfalse2024-01-24T15:05:49+02:002012-N1urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATA_PROVIDERS.NSIurn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATAFLOWS_SCHEME.basicandsecondaryeducation<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Статистика на образованието и културата“</p><p>'Education and Culture Statistics' Department</p><p>Радостин Георгиев</p><p><st1:personname w:st="on">Svilen Kateliev</st1:personname></p><p>главен експерт</p><p>Head of department</p><p>ул. „П. Волов" № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str.; 1038 Sofia, Bulgaria</p><p>RDGeorgiev@nsi.bg</p><p><a href="mailto:SKateliev@nsi.bg">SKateliev@nsi.bg</a></p><p>+359 2 9857 259</p><p>+359 2 9857 469</p>26/04/202226/04/202226/04/202226/04/202226/04/202226/04/20222022-04-26T00:00:002026-04-26T00:00:00<p>Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език.</p><p>Датата на статистическото наблюдение до 2021 година е 1 октомври. Източник на данни са образователните институции.</p><p>Датата на статистическото наблюдение от 2022 година е 1 декември. Източник на данни е Националната електронна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО).</p><p>Statistics on basic and secondary education provide data on educational activity in all types of schools and vocational training after secondary education in vocational colleges. Main units of the survey are students (new entrants and graduates) and teaching staff. The main breakdowns of characteristics for collecting data on enrolled students are following: sex, year of birth, grade, repeating a grade, level of education, mode of attendance, type, profile and location of the basic (secondary) school, profession/specialty studied, studying of foreign languages, studying of mother tongue.</p><p>The reference date up to the 2021 is October 1. Data source: educational institutions.</p><p>The reference date for 2022 and forth December 1. Data sorce: <span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="1" data-phrase-index="0"><span class="Q4iAWc">The National Electronic System for Preschool and School Education.</span></span></span></p><p style="text-align: left">· <a href="http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf">Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011)</a>;</p><p style="text-align: left">· Списък на професиите за професионално образование и обучение, утвърден със заповед № РД 09-413 от 12.05.2003 г. на министъра на образованието и науката;</p><p style="text-align: left">· Класификация на областите на образование и обучение 2015 (КОО 2015), обнародвана в ДВ, бр. 46 от 17.06.2016 година.</p><p style="text-align: left">· <a href="http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf">International Standard Classification of Education, 2011 version (ISCED 2011)</a>;</p><p><span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="4" data-phrase-index="0"><span class="Q4iAWc">· List of professions for vocational education and training, approved by order № RD 09-413 of 12.05.2003 of the Minister of Education and Science;</span></span><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="4" data-phrase-index="1"><span class="Q4iAWc"> </span></span></span></p><p><span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="4" data-phrase-index="2"><span class="Q4iAWc">· Classification of the fields of education and training 2015 (KOO 2015), promulgated in the State Gazette, no.</span></span> <span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="4" data-phrase-index="3"><span class="Q4iAWc">46 of 17.06.2016.</span></span></span></p><p>Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.</p><p>The survey covers all governmental, municipal and created according to the existing legal order private schools.</p><p>За <strong>ученик</strong> се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.</p><p><strong>Новоприети</strong> ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.</p><p><strong>Завършили</strong> степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.</p><p><strong>Напуснали ученици</strong> са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си. Данни за напусналите ученици са налични до учебната 2019/2020 година, поради липса на информация за тях в административните регистри на МОН.</p><p><strong>Учителите (преподавателите)</strong> са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.</p><p><strong>Управленският персонал</strong> включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.</p><p><strong>Образователни институции</strong> - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.</p><p>A <strong>pupil/student</strong> is every person enrolled in an educational program of formal education according to ISCED irrespective of the mode of attendance. Formal education includes the educational programmes implement in the legitimate educational institutions created according to the existing legal order.</p><p><strong>Newly enrolled</strong> pupils/students - pupils/students who have been enrolled for the first time in the initial grade or course of the respective educational level are considered newly enrolled. This means that those which have been enrolled in the same educational level previous years are not included to the number of the newly enrolled.</p><p><strong>Graduates</strong> are those pupils/students who have received a document for a completed level from a legitimate education institution, containing all the necessary records and stamps according to the law.</p><p><strong>Students who have left school </strong>are defined as students who were enrolled in the beginning of the previous school year but before its end due to some of the listed reasons had left the school. Those who have left school cannot be treated as dropouts from the educational system because they could continue their education during the next school year and those who were under 16 years of age are obliged to continue their education. <span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="1" data-phrase-index="0"><span class="Q4iAWc">Data on left students are available up to the 2019/2020 school year, due to lack of information about them in the administrative registers of the Ministry of Education and Science.</span></span></span></p><p><strong>The teachers</strong> are official persons who directly conduct the training sessions according to curriculum irrespective of whether they are full or part time employees. Directors and assistant directors are observed separately although a great part of them may have lecturing functions as well.</p><p><strong>The management personnel</strong> include official persons performing management functions at the level of the educational institution.</p><p><strong>An educational institution</strong> is defined as a centre taking independent decisions, which performs educational services for persons and organizations and is created according to the rules of the law. This means that the institution has a manager (director, rector or another manager) i.e. that this is an 'independent' educational institution. 'Dependent' educational institutions are branches or units known under other names and are typically subordinate to an independent institution.</p><p> </p><p>Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.</p><p>Pupils/students (incl. newly enrolled and graduates) and education personnel.</p><p>Участници във формално образование</p><p>Participants in formal education.</p><p>Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.</p><p>Whole country. Data is published down to municipality level.</p><p>От 2000 година.</p><p>From 2000.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Брой и процент.</p><p>Number and per cent.</p><p>Учебна година</p><p>School year.</p><ul><li>Закон за професионалното образование и обучение;</li><li>Закон за народната просвета и Правилник за неговото прилагане (до 2016 година);</li><li>Методически документи на Евростат;</li><li>Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;</li><li>Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията;</li><li>Закон за статистиката;</li><li>Закон за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план;</li><li>Закон за предучилищното и училищното образование (От 2016 година).</li></ul><ul><li>Law on Vocational Education and Training;</li><li>Law on National Enlightment and the Rules on its implementation (up to the 2016);</li><li>Methodological documents of Eurostat;</li><li>Regulation (EC) N 452/2008 of the European Parliament and of the Council concerning the production and development of statistics on education and lifelong learning;</li><li>Commission regulation (EU) No 88/2011;</li><li>Law on Statistics;</li><li>Law of the Level of Education, Educational Minimum and Curriculum.</li><li>Pre-school and School education act (From 2016).</li></ul><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>· Закон за статистиката;</p><p>· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p>· Law on Statistics;</p><p>· Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p>Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).</p><p>In compliance to the Law on Statistics (Articles 25 and 26).</p><p>Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p>In accordance to the dates defined in the Release Calendar presenting the results of the statistical surveys carried out by the National Statistical Institute.</p><p>Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/488">http://www.nsi.bg/bg/node/488</a></p><p>The calendar is available on the NSI website: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/480">http://www.nsi.bg/en/node/480</a></p><p>В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.</p><p>In accordance to the Rules for Dissemination of Statistical Products and Services.</p><p>Годишно.</p><p>Annual</p><p>Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.</p><p>Regular press release in the internet site.</p><p>· Образование в Република България;</p><p>· Статистически годишник;</p><p>· Статистически справочник;</p><p>· Районите, областите и общините в Република България.</p><p>· Education in the <st1:place w:st="on"><st1:placetype w:st="on">Republic</st1:placetype> of <st1:placename w:st="on">Bulgaria</st1:placename></st1:place>;</p><p>· Statistical Yearbook;</p><p>· Statistical Reference Book;</p><p>· <span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="1" data-phrase-index="0"><span class="Q4iAWc">The regions, districts and municipalities in the Republic of Bulgaria.</span></span></span></p><p>Данни за <b>основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)</b> са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/3432">http://www.nsi.bg/bg/node/3432</a> и в Информационна система "Инфостат": <a href="https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140">https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140</a></p><p>Data on <b>Basic and secondary education (primary, lower secondary and upper secondary)</b> are available to all users of the NSI website under the heading<b> </b>Education and Lifelong Learning: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/4810">http://www.nsi.bg/en/node/4810</a> and Informational System "Infostat": <a href="https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140">https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140</a></p><p>Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.</p><p>In accordance to the Rules on Provision of the Anonymised Individual Data for Scientific and Research purposes.</p><p>Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.</p><p>Information services by order in accordance to the Rules for Dissemination of Statistical Products and Services.</p><p>· Методологически наръчник на Евростат;</p><p>· Методология на изследването: <a href="http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf">http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf</a></p><p>· Methodological documents of Eurostat;</p><p>· Survey Methodology: <a href="http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth_en.pdf">http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth_en.pdf</a></p><p>Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.</p><p>Quality report in accordance to the Commission Regulation No 88/2011.</p><p>Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.</p><p>A set of quality criteria have been set up within the Commission Regulation No 88/2011.</p><p>Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.</p><p>The national quality report provides users with basic <st1:personname w:st="on">info</st1:personname>rmation on quality at national level.</p><p>Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.</p><p>State and regional authorities, international organisations, national and foreign users.</p><p>Информацията не е налична.</p><p>Information is not available.</p><p>Информацията не е налична.</p><p>Information is not available.</p><p>Не се прилага (изчерпателно изследване).</p><p>Not applicable (census).</p><p>Не се прилага (изчерпателно изследване).</p><p>Not applicable (census).</p><p>Не се прилага (изчерпателно изследване).</p><p>Not applicable (census).</p><p><u>За публикуваните данни до 2021 година:</u></p><p>· Референтна дата: 01.10;</p><p>· Провеждане на изследване: октомври - ноември;</p><p>· Обработка на данни: декември - март;</p><p>· Публикуване на национално ниво: април;</p><p>· Предоставяне на Евростат: септември.</p><p><u>За публикуваните данни от 2022 година:</u></p><p>· Референтна дата: 01 декември;</p><p>· Получаване на данните от административен източник (НЕИСПУО) февруари;</p><p>· Обработка на данни: февруари - април;</p><p>· Публикуване на национално ниво: април;</p><p>· Предоставяне на Евростат: септември.</p><p> </p><p><u>For the result published up to the 2021:</u></p><p>· Reference date: October 1;</p><p>· Conducting survey: October - November;</p><p>· Processing: December - March;</p><p>· Dissemination of national results: April;</p><p>· Transmission of data to Eurostat: September.</p><p><u>For the result published from 2022:</u></p><p>· Reference date: December 1;</p><p>· Reciving data from administrative source: February;</p><p>· Processing: February - April;</p><p>· Dissemination of national results: April;</p><p>· Transmission of data to Eurostat: September.</p><p> </p><p> </p><p>Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.</p><p>All deliverables were sent in time.</p><p>Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.</p><p>Fully comparable with all EU member states.</p><p>До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.</p><p>От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.</p><p>От учебната 2021/2022 има прекъсване на динамичния ред поради промяна на източника на данни и на референтната дата. Данните са частично съпоставими с предходните учебни години.</p><p>From 2000/2001 to 2016/2017 school year, there is partial comparability due to the changes of national legislation.</p><p>Since 2017/2018 school year, there is break in the time series due to changes in the national education system (Pre-school and School Education Act, promulgated SG No.79 of 13 October 2015). The data are not comparable to the previous school years.</p><p><span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="2" data-phrase-index="0"><span class="Q4iAWc">From the academic year 2021/2022 there is a break in the time series due to a change in the data source and the reference date.</span></span> <span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="2" data-phrase-index="1"><span class="Q4iAWc">The data are partially comparable with previous school years.</span></span></span></p><p>Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.</p><p>Data are coherent with 'Adult education survey'.</p><p>Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.</p><p>Carried out quality tests, mainly on the coherency of the gathered <st1:personname w:st="on">info</st1:personname>rmation.</p><p>Информацията не е налична.</p><p>Information is not available.</p><p>В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.</p><p>In accordance to the Rules for Dissemination of Statistical Products and Services.</p><p>В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.</p><p>In accordance to the Rules for Dissemination of Statistical Products and Services.</p><p>До 2021 година:</p><p>Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.</p><p>От 2022 година:</p><p>Националната електронна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО), поддържана от Министерството на образованието и науката (МОН) и професионалните колежи с прием след средно образование.</p><p><span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="7" data-phrase-index="0"><span class="Q4iAWc">Up to 2021:</span></span><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="7" data-phrase-index="1"><span class="Q4iAWc"> </span></span><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="7" data-phrase-index="2"><span class="Q4iAWc">All types of state, municipal and established by law established private schools from I to XII class and vocational colleges with admission after secondary education.</span></span><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="7" data-phrase-index="3"><span class="Q4iAWc"> </span></span></span></p><p><span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="7" data-phrase-index="4"><span class="Q4iAWc">From 2022:</span></span><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="7" data-phrase-index="5"><span class="Q4iAWc"> </span></span><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="7" data-phrase-index="6"><span class="Q4iAWc">The National Electronic System for Preschool and School Education (NEISE), maintained by the Ministry of Education and Science (MES) and vocational colleges with admission after secondary education.</span></span></span></p><p>Годишно.</p><p>Annual</p><p><u>До 2021 година:</u></p><p>Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата и професионалните колежи“.</p><p><u>От 2022 година:</u></p><p>1. Административни данни, получавани от Министерството на образованието и науката (МОН);</p><p>2. Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет на професионалните колежи“</p><p><span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="9" data-phrase-index="0"><span class="Q4iAWc">Until 2021:</span></span><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="9" data-phrase-index="1"><span class="Q4iAWc"> Exhousive survey (census) via </span></span><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="9" data-phrase-index="2"><span class="Q4iAWc">the statistical form "Report on Schools and Vocational Colleges".</span></span><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="9" data-phrase-index="3"><span class="Q4iAWc"> </span></span></span></p><p><span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="9" data-phrase-index="4"><span class="Q4iAWc">From 2022:</span></span><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="9" data-phrase-index="5"><span class="Q4iAWc"> </span></span><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="9" data-phrase-index="6"><span class="Q4iAWc">1. Administrative data received from the Ministry of Education and Science (MES);</span></span><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="9" data-phrase-index="7"><span class="Q4iAWc"> </span></span><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="bg" data-number-of-phrases="9" data-phrase-index="8"><span class="Q4iAWc">2. Comprehensive monitoring through the statistical form "Report of the Vocational Colleges"</span></span></span></p><p>Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.</p><p>Data validation is done by the National Statistical Institute and quality tests are carried out by the Eurostat.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p>