Училища, паралелки, учители, учащи, новоприети и завършили в програми за придобиване на ІІ степен професионална квалификация по статистически зони, статистически райони, области и общини


Динамичен ред: Edu_2.9.3.xls

УЧИЛИЩА, ПАРАЛЕЛКИ, УЧИТЕЛИ, УЧАЩИ, НОВОПРИЕТИ И ЗАВЪРШИЛИ В ПРОГРАМИ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ІІ СТЕПЕН ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО СТАТИСТИЧЕСКИ ЗОНИ, СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ, ОБЛАСТИ И ОБЩИНИ ПРЕЗ УЧЕБНАТА 2020/2021 ГОДИНА 1
(Брой)
Статистически зони
Статистически райони
Области
Общини
Училища Паралелки Учители Учащи Новоприети Завършили средно образование
общо в т.ч. жени общо в т.ч. жени общо в т.ч. жени общо от випуск 2020
Общо 47 1 143 1 069 774 24 872 10 113 6 339 2 623 2 794 2 475
Северна и Югоизточна България 33 696 707 502 15 232 6 137 3 675 1 472 1 746 1 543
Северозападен 13 206 216 145 4 278 1 927 942 408 434 367
Видин 2 43 35 24 942 366 215 92 82 73
Белоградчик - 5 - - 86 24 25 8 20 16
Видин 2 15 24 20 466 180 117 50 37 35
Димово - 8 - - 141 62 23 9 7 6
Кула - 5 - - 70 32 13 8 10 10
Ново село - 5 - - 82 34 17 7 5 4
Ружинци - 5 11 4 97 34 20 10 3 2
Враца 5 53 65 47 1 150 572 248 116 104 93
Борован - - - - 139 52 18 - - -
Бяла Слатина 1 10 - - 186 94 41 28 - -
Враца 2 14 43 32 300 158 73 39 36 35
Криводол - 6 - - 139 73 46 18 19 15
Мездра - 5 - - 70 37 21 6 - -
Мизия 1 6 11 9 118 65 18 9 17 11
Оряхово - 4 - - 69 24 - - 14 14
Роман 1 4 11 6 42 16 11 4 - -
Хайредин - 4 - - 87 53 20 12 18 18
Ловеч 1 28 52 34 545 244 100 47 67 57
Летница - 7 10 9 132 75 26 13 15 14
Ловеч - 9 25 14 133 54 24 7 29 24
Луковит - 4 - - 80 20 - - 2 -
Тетевен 1 5 17 11 129 60 25 11 15 14
Троян - 3 - - 71 35 25 16 6 5
Монтана 5 29 64 40 778 333 178 59 90 65
Бойчиновци 1 10 22 12 267 96 58 14 47 30
Вълчедръм 1 5 9 7 101 66 26 15 13 11
Вършец - 3 - - 70 27 29 10 - -
Георги Дамяново 1 2 7 4 36 10 3 2 8 6
Лом 1 6 13 7 221 95 34 12 6 3
Монтана 1 3 13 10 83 39 28 6 16 15
Плевен - 53 - - 863 412 201 94 91 79
Белене - 2 - - 28 12 10 4 - -
Гулянци - 1 - - 18 8 - - 11 11
Долни Дъбник - 10 - - 217 77 23 8 19 18
Кнежа - 10 - - 165 90 46 23 8 8
Левски - 5 - - 49 18 14 5 1 -
Никопол - 3 - - 47 25 17 6 - -
Плевен - 17 - - 251 125 75 39 49 39
Червен бряг - 5 - - 88 57 16 9 3 3
Северен централен 6 133 128 84 2 772 1 017 651 230 467 429
Велико Търново 1 33 13 8 814 350 225 92 95 92
Велико Търново - 6 - - 116 77 13 9 42 42
Горна Оряховица - - - - 21 5 - - 2 2
Златарица 1 7 8 4 125 51 31 13 7 7
Лясковец - - - - 34 10 5 5 - -
Павликени - - - - 46 11 35 6 - -
Полски Тръмбеш - 7 - - 156 46 51 17 3 2
Свищов - 5 - - 111 61 23 10 29 28
Стражица - 8 - - 149 73 57 32 6 6
Сухиндол - - 5 4 56 16 10 - 6 5
Габрово 1 14 15 9 247 97 86 33 6 4
Габрово - 9 - - 101 49 45 23 - -
Дряново - - - - 1 1 - - - -
Севлиево 1 5 15 9 145 47 41 10 6 4
Разград 1 23 39 25 458 144 96 24 85 73
Завет - 1 - - 9 - - - 6 5
Исперих 1 6 39 25 109 41 6 5 9 9
Кубрат - 3 - - 75 38 12 9 3 2
Лозница - 3 - - 49 10 - - 11 11
Разград - 10 - - 216 55 78 10 56 46
Русе - 25 - - 559 259 120 59 133 126
Бяла - 6 - - 156 57 39 23 10 10
Ветово - 6 - - 87 36 18 8 17 17
Русе - 13 - - 316 166 63 28 106 99
Силистра 3 38 61 42 694 167 124 22 148 134
Главиница - 3 - - 52 2 18 - - -
Дулово 1 12 26 18 205 4 44 2 31 23
Кайнарджа 1 7 23 17 134 24 46 12 30 30
Силистра - 8 - - 166 76 - - 39 36
Ситово 1 5 12 7 81 33 16 8 12 10
Тутракан - 3 - - 56 28 - - 36 35
Североизточен 3 145 88 64 3 126 1 403 801 359 384 345
Варна 2 51 36 26 1 149 488 326 151 121 104
Аврен - 8 - - 136 61 31 19 1 1
Аксаково - 6 - - 177 80 37 19 34 27
Белослав 1 5 12 9 105 41 41 13 15 13
Бяла - 3 - - 47 15 14 5 - -
Варна - 10 - - 221 98 69 25 33 28
Вълчи дол - - - - 10 9 - - 18 16
Долни Чифлик 1 7 22 15 185 115 80 52 - -
Дългопол - 4 2 2 61 30 18 12 4 3
Провадия - 6 - - 157 36 36 6 11 11
Суворово - 2 - - 50 3 - - 5 5
Добрич - 51 9 8 1 039 463 231 110 113 105
Балчик - 10 9 8 174 85 39 20 5 5
Генерал Тошево - - - - - - - - - -
Добрич - 23 - - 517 258 106 48 75 70
Добрич-селска - 3 - - 93 29 26 11 - -
Каварна - 3 - - 62 17 - - 11 10
Тервел - 10 - - 147 52 33 19 10 8
Шабла - 2 - - 46 22 27 12 12 12
Търговище - 15 11 6 363 216 121 61 45 42
Омуртаг - - - - 23 - 23 - - -
Попово - 5 - - 120 93 35 27 - -
Търговище - 10 11 6 220 123 63 34 45 42
Шумен 1 28 32 24 575 236 123 37 105 94
Велики Преслав - 1 - - 20 7 - - 11 10
Върбица - 4 - - 99 52 30 14 17 17
Никола Козлево - 5 8 7 96 42 19 6 11 8
Нови пазар 1 9 17 13 184 75 45 12 21 21
Хитрино - 2 7 4 29 10 - - - -
Шумен - 7 - - 147 50 29 5 45 38
Югоизточен 11 212 275 209 5 056 1 790 1 281 475 461 402
Бургас 4 77 130 100 1 849 689 479 181 236 217
Бургас 3 52 106 84 1 239 450 308 115 166 160
Камено - 5 - - 100 33 29 10 18 15
Карнобат - 1 - - 26 5 - - - -
Несебър - 1 - - 16 7 - - 15 9
Поморие - 6 - - 141 66 26 15 15 14
Средец 1 11 23 15 307 122 96 35 22 19
Царево - 1 1 1 20 6 20 6 - -
Сливен - 36 10 8 793 230 196 57 23 21
Котел - 5 7 6 140 89 28 19 21 21
Нова Загора - 14 - - 285 59 100 32 - -
Сливен - 13 3 2 278 62 42 3 2 -
Твърдица - 4 - - 90 20 26 3 - -
Стара Загора 5 56 92 74 1 288 480 345 139 86 72
Гурково - 7 8 7 140 56 55 20 13 11
Гълъбово - 1 - - 21 8 21 8 5 5
Казанлък - 6 - - 133 81 49 37 2 1
Николаево 1 7 13 10 144 61 28 15 8 5
Павел баня 1 12 16 11 261 104 57 19 15 10
Стара Загора 3 23 55 46 474 157 135 40 40 40
Чирпан - - - - 115 13 - - 3 -
Ямбол 2 43 43 27 1 126 391 261 98 116 92
Елхово 2 16 31 18 416 168 78 34 85 63
Тунджа - 5 12 9 79 30 18 7 7 5
Ямбол - 22 - - 631 193 165 57 24 24
Югозападна и Южна централна България 14 447 362 272 9 640 3 976 2 664 1 151 1 048 932
Югозападен 9 221 258 188 4 573 1 991 1 303 592 522 464
Благоевград 2 48 63 46 1 095 448 224 86 147 126
Банско - 2 - - 40 27 13 8 - -
Благоевград - 6 - - 123 53 - - 22 18
Гоце Делчев 1 12 35 27 305 119 45 16 53 48
Петрич 1 7 28 19 152 35 54 14 16 9
Разлог - 7 - - 164 51 36 7 18 18
Сандански - 10 - - 216 119 25 15 13 9
Симитли - 2 - - 50 17 32 13 - -
Струмяни - 1 - - 19 13 19 13 - -
Якоруда - 1 - - 26 14 - - 25 24
Кюстендил 2 26 23 19 532 218 178 68 63 49
Бобов дол - 3 - - 27 - 1 - 5 4
Дупница - 11 - - 247 107 83 31 54 42
Кюстендил 2 12 23 19 258 111 94 37 4 3
Перник - 13 - - 200 91 49 19 41 41
Земен - 4 - - 39 14 14 4 - -
Перник - 8 - - 141 73 35 15 41 41
Радомир - 1 - - 20 4 - - - -
София 3 54 66 45 1 233 467 276 99 139 130
Ботевград 1 8 27 16 216 86 46 19 20 19
Горна Малина - 5 13 11 110 62 24 11 15 14
Долна баня 1 - 9 6 76 44 10 8 7 7
Елин Пелин - 2 - - 28 6 13 4 - -
Етрополе 1 9 17 12 179 53 52 15 37 33
Златица - 2 - - 42 9 27 3 - -
Ихтиман - 8 - - 158 43 23 1 4 4
Копривщица - 6 - - 150 56 27 14 7 6
Костенец - 2 - - 42 16 38 15 - -
Пирдоп - 6 - - 117 42 14 8 8 8
Своге - 3 - - 63 27 - - 22 21
Сливница - 3 - - 52 23 2 1 19 18
София (столица) 2 80 106 78 1 513 767 576 320 132 118
Столична 2 80 106 78 1 513 767 576 320 132 118
Южен централен 5 226 104 84 5 067 1 985 1 361 559 526 468
Кърджали 3 30 47 35 666 262 163 65 98 88
Кирково - 3 - - 37 3 - - 10 6
Крумовград 1 10 18 10 258 113 59 27 12 11
Кърджали 1 13 18 16 288 116 77 30 58 53
Момчилград 1 4 11 9 83 30 27 8 18 18
Пазарджик 1 38 14 12 844 290 202 77 105 98
Велинград - 11 - - 192 65 71 30 20 18
Пазарджик 1 20 14 12 493 162 104 35 26 25
Пещера - 1 - - 13 1 - - 14 14
Септември - 1 - - 22 3 - - 18 16
Стрелча - 5 - - 124 59 27 12 10 8
Сърница - - - - - - - - 17 17
Пловдив 1 85 28 25 2 148 857 588 236 168 150
Асеновград - 9 - - 231 104 56 18 30 23
Брезово - 1 - - 26 7 - - 13 12
Карлово - 4 - - 103 73 45 33 2 2
Марица - 2 - - 26 8 26 8 - -
Перущица 1 11 15 13 217 78 56 24 6 5
Пловдив - 29 - - 839 346 240 100 72 64
Първомай - 6 13 12 113 36 25 7 1 1
Раковски - 11 - - 335 133 72 24 30 30
Садово - 5 - - 106 - 24 - 2 2
Сопот - 2 - - 46 30 19 13 - -
Хисаря - 5 - - 106 42 25 9 12 11
Смолян - 17 - - 271 95 108 31 36 34
Баните - 3 - - 49 23 16 10 - -
Девин - 1 - - 23 - 23 - - -
Доспат - 2 - - 29 11 15 5 - -
Златоград - 2 - - 15 5 6 2 - -
Мадан - 1 - - 22 3 22 3 - -
Неделино - 4 - - 83 45 15 10 - -
Смолян - 1 - - 10 5 - - 19 19
Чепеларе - 3 - - 40 3 11 1 17 15
Хасково - 56 15 12 1 138 481 300 150 119 98
Димитровград - 3 - - 36 9 - - 15 15
Ивайловград - 3 3 1 45 5 16 - 11 11
Любимец - 5 - - 101 29 24 11 5 3
Минерални бани - 4 5 4 55 28 12 6 - -
Свиленград - 4 - - 98 43 26 11 - -
Симеоновград - 8 - - 158 64 36 22 12 10
Стамболово - 5 7 7 115 62 31 16 14 10
Тополовград - 8 - - 191 95 68 39 - -
Хасково - 16 - - 339 146 87 45 62 49
05.05.2021


Европейска SDMX структура за метаданни (ESMS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване25 април 2019 г.
Дата на публикуване25 април 2019 г.
Дата на последно актуализиране25 април 2019 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2018

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой и процент.

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения
  • Закон за професионалното образование и обучение;
  • Закон за народната просвета и Правилник за неговото прилагане;
  • Методически документи на Евростат;
  • Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;
  • Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията;
  • Закон за статистиката;
  • Закон за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план;
  • Закон за предучилищното и училищното образование.
Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml


Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2018

Базисен период

Не се прилага.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Степен на пълнота на данните

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Показатели за извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки на обхвата

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на свръхобхват

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Дял на общите единици

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при измерването

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки поради липса на отговор

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговорили единици от съвкупността

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при обработката

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на импутация

Не се прилага (не се прилага импутация).

Грешки, свързани с допусканията на модела

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Сезонно изглаждане

Не се прилага (данните са годишни).

Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - средна стойност

Не се прилага (не се публикуват предварителни данни).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Лаг във времето - първи резултати

26 седмици.

Лаг във времето - окончателни резултати

Не се прилага (публикуват се само окончателни резултати).

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Точност на представяне - предоставяне и публикуване

Не се прилага (данните се предоставят на точната дата).

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци

Не се прилага (липсват потоци).

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Дължина на съпоставимите динамични редове

До учебната 2016/2017 - 17 години.

От учебната 2017/2018 - 2 години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност

Не се прилага (годишно изследване).

Съгласуваност с националните сметки

Не е налично.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Таблици с данни - консултации

Не се прилага.

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Метаданни - консултации

Не е налично.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Степен на пълнота на метаданните

Не е налично.

Документи за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
  • понеделник, 26 април 2021 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2020/2021 година в предучилищното образование (детските градини и подготвителните групи в училищата) са записани 215.7 хил. деца.
    • През 2020 г. основно образование са завършили 59.9 хил. ученици, а завършилите средно образование в общообразователни и професионални гимназии са съответно 25.5 хил. и 19.6 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование („професионален бакалавър“, „бакалавър“ и „магистър“) за академичната 2020/2021 година са 219.8 хиляди.
    • Към 31.12.2020 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 570 лица, от които 608 чужди граждани.
  • петък, 24 април 2020 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
    • През учебната 2019/2020 година в детски градини са записани 217.9 хил. деца, или с 0.4% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2019 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 25.8 хил. и 21.6 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2019/2020 година са 220.2 хиляди.
    • Към 31.12.2019 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 440 лица, от които 558 чужди граждани.
  • четвъртък, 25 април 2019 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт  годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2018/2019 година в детски градини са записани 218.8 хил. деца, или с 1.0% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2018 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.5 хил. и 23.0 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2018/2019 година са 229.5 хиляди.
    • Към 31.12.2018 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 467 лица, от които 504 чужди граждани.
  • петък, 27 април 2018 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2017/2018 година в детски градини са записани 220.9 хил. деца, или с 1.6% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2017 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.6 хил. и 21.7 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2017/2018 година са 236.3 хиляди.
    • Към 31.12.2017 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 564 лица, от които 529 чужди граждани.
  • петък, 15 септември 2017 - 11:10

    Изследването на образованието и обучението на възрастни се провежда веднъж на 5 години във всички държави - членки на ЕС, по единна методология и чрез хармонизиран инструментариум, което осигурява съпоставими данни за оценка на  ученето през целия живот.

    Националният статистически институт представя окончателни резултати от проведеното в края на 2016 г. изследване.

  • четвъртък, 27 април 2017 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
     През учебната 2016/2017 година в детски градини са записани 224.4 хил. деца, или с 3.3% по-малко в сравнение с предходната година.
     Завършилите средно образование през 2016 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 24.4 и 20.6 хил. ученици.
     Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2016/2017 година са 249.9 хиляди.
     Към 31.12.2016 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 738 лица, от които 503 чужди граждани.
     
  • четвъртък, 28 април 2016 - 11:00
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    • През учебната 2015/2016 година в детски градини са записани 232.0 хил. деца, или с 3.8% по-малко в сравнение с предходната година.
    • В началното образование (I - IV клас) се обучават 262.0 хил. ученици, а в прогимназиалното (V - VIII клас) - 216.4 хиляди.
    • Завършилите средно образование през 2015 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 27.0 и 23.3 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за 2015/2016 академична година са 266.7 хиляди.
    • Продължава тенденцията за увеличаване на броя на докторантите, като към 31.12.2015 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 750 лица.
     
  • вторник, 28 април 2015 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт (НСИ) ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    През учебната 2014/2015 година в детските градини са записани 241.1 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 0.2% на техния брой в сравнение с предходната година. 
    През 2014 година завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 27.3 и 26.2 хил. ученици.
    Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2014/2015 академична година e 279.0 хил. лица, като се наблюдава спад с 1.5% в сравнение с предходната година.
    Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 671 лица, или с 9.3% повече в сравнение с предходната година.
     
  • сряда, 30 април 2014 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт  ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2013/2014 година в детските градини са записани 240.6 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 2.4% в техния брой в сравнение с предходната година. 
    • През 2013 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 28.9 и 27.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2013/2014 учебна година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 277.2 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2013 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 055 лица, или с 12.7% повече в сравнение с предходната учебна година.
     
  • вторник, 30 април 2013 - 11:00

    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2012/2013 година в детските градини са записани 235.0 хил. деца, като е регистрирано увеличение от 3.1% в сравнение с предходната учебна година.
    • През 2012 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 30.3 и 29.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за учебната 2012/2013 година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 278.6 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в колежите (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър”) и в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2012 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 5 371 лица, или с 14.2% повече в сравнение с предходната учебна година.

Страници

  • Статистически годишник 2020
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 88-то издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2014 - 2019 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2020
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2020.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2015/2016 - 2019/2020 учебна година.

  • Статистически справочник 2020 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2020 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2016 - 2019 година.

  • Статистически справочник 2020
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2020 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2016 - 2019 година.

  • Статистически годишник 2019
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 87-то издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2013 - 2018 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2019
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2019.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2014/2015 - 2018/2019 учебна година.

  • Статистически годишник 2018 в инфографики
    Националният статистически институт предлага на вниманието Ви 86-ото издание на Статистическия годишник на Република България в инфографики.

    През 2018 г. за първи път представихме резултатите от статистическите изследвания чрез графики, изображения и други средства за визуализация, което предизвика положителен отзвук сред широк кръг потребители.  Надяваме се, че този съвременен начин на поднасяне на статистическата информация ще събуди интереса и на онези от тях, които за пръв път се докосват до смисъла на числата, разкриващи важни аспекти на обществено-икономическия живот.

  • Статистически справочник 2019 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2019 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2015 - 2018 година.

  • Статистически справочник 2019
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2019 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2015 - 2018 година.

  • Статистически годишник 2018
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 86-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2017 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

Страници