Училища, паралелки, учители, учащи, новоприети и завършили в програми за придобиване на ІІ степен професионална квалификация по статистически зони, статистически райони, области и общини


Динамичен ред: Edu_2.9.3.xls

УЧИЛИЩА, ПАРАЛЕЛКИ, УЧИТЕЛИ, УЧАЩИ, НОВОПРИЕТИ И ЗАВЪРШИЛИ В ПРОГРАМИ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ІІ СТЕПЕН ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО СТАТИСТИЧЕСКИ ЗОНИ, СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ, ОБЛАСТИ И ОБЩИНИ ПРЕЗ УЧЕБНАТА 2019/2020 ГОДИНА 1
(Брой)
Статистически зони
Статистически райони
Области
Общини
Училища Паралелки Учители Учащи Новоприети Завършили средно образование
общо в т.ч. жени общо в т.ч. жени общо в т.ч. жени общо от випуск 2019
Общо 47 1 168 991 688 24 464 10 030 5 562 2 366 2 928 2 644
Северна и Югоизточна България 31 743 653 436 15 114 6 169 3 424 1 441 1 642 1 497
Северозападен 14 219 259 175 4 336 1 971 969 457 407 361
Видин 2 55 52 36 1 018 389 210 82 63 58
Белоградчик - 4 - - 69 19 19 6 - -
Видин 2 27 26 21 532 197 89 40 33 31
Димово - 9 1 - 154 62 50 19 5 5
Кула - 5 6 4 73 36 16 3 13 13
Ново село - 5 10 7 76 29 17 4 7 7
Ружинци - 5 9 4 114 46 19 10 5 2
Враца 6 60 114 85 1 136 572 248 129 141 122
Борован 1 10 15 12 182 80 16 2 23 16
Бяла Слатина 1 10 25 22 186 88 34 19 11 10
Враца 2 12 43 33 262 136 75 44 26 25
Криводол - 5 8 6 108 62 24 12 14 10
Мездра 1 5 10 4 81 32 16 8 16 14
Мизия 1 7 13 8 132 78 41 24 23 22
Оряхово - 4 - - 73 34 11 3 13 13
Роман - 3 - - 29 11 11 4 7 7
Хайредин - 4 - - 83 51 20 13 8 5
Ловеч 1 28 35 25 620 268 146 63 76 70
Летница - 7 11 10 171 100 39 22 15 11
Ловеч - 8 8 5 147 54 31 11 40 40
Луковит - 4 - - 103 22 22 2 3 2
Тетевен 1 6 16 10 135 66 28 15 10 10
Троян - 3 - - 64 26 26 13 8 7
Монтана 5 31 58 29 770 353 137 60 82 71
Бойчиновци 1 10 20 6 248 98 47 19 36 36
Вълчедръм 1 5 9 7 99 67 27 19 11 11
Вършец - 2 - 4 52 23 23 10 - -
Георги Дамяново 1 3 8 - 54 16 2 1 6 4
Лом 1 8 11 6 242 101 28 11 17 12
Монтана 1 3 10 6 75 48 10 - 12 8
Плевен - 45 - - 792 389 228 123 45 40
Белене - 1 - - 18 8 - - - -
Гулянци   2 - - 30 16 - - - -
Долни Дъбник - 12 - - 245 94 63 28 4 4
Кнежа - 6 - - 126 62 48 22 4 4
Левски - 5 - - 52 18 14 6 11 8
Никопол - 2 - - 34 21 18 14 - -
Плевен - 12 - - 193 107 66 38 26 24
Червен бряг - 5 - - 94 63 19 15 - -
Северен централен 5 151 127 79 3 023 1 176 579 215 426 399
Велико Търново 1 40 31 20 779 347 187 88 109 99
Велико Търново - 9 - - 149 96 12 8 31 30
Горна Оряховица - - - - 36 10 - - 6 5
Златарица 1 7 9 5 130 48 42 19 8 6
Лясковец - 1 - - 32 6 8 - - -
Павликени - - - - 13 7 9 4 3 -
Полски Тръмбеш - 6 2 - 113 37 42 17 4 4
Свищов - 6 - - 131 63 20 15 50 48
Стражица - 6 14 10 112 54 36 19 7 6
Сухиндол - 5 6 5 63 26 18 6 - -
Габрово 1 10 11 8 197 81 48 18 5 4
Габрово - 5 - - 74 36 26 9 1 1
Дряново - - - - 1 - - - 3 3
Севлиево 1 5 11 8 122 45 22 9 1 -
Разград 1 26 39 23 504 158 93 23 63 58
Завет - 2 - - 25 - - - 4 1
Исперих 1 7 39 23 116 35 27 13 18 18
Кубрат - 3 - - 90 38 18 2 12 12
Лозница - 7 - - 93 15 14 2 14 12
Разград - 7 - - 180 70 34 6 15 15
Русе - 29 12 7 651 312 137 66 132 126
Бяла - 6 - - 177 68 61 24 1 1
Ветово - 7 12 7 100 43 29 13 - -
Русе - 16 - - 374 201 47 29 131 125
Силистра 2 46 34 21 892 278 114 20 117 112
Главиница - 2 - - 31 - - - - -
Дулово - 12 - - 206 4 52 - 18 16
Кайнарджа 1 7 21 13 161 32 29 - 12 11
Силистра - 15 - - 297 151 22 15 37 36
Ситово 1 5 13 8 98 39 11 5 13 13
Тутракан - 5 - - 99 52 - - 37 36
Североизточен 3 157 94 68 3 299 1 475 765 359 420 388
Варна 1 56 38 21 1 251 539 297 125 180 164
Аврен - 7 8 4 130 57 32 15 7 7
Аксаково - 7 13 8 200 88 36 16 36 27
Белослав 1 4 11 9 78 29 31 13 13 13
Бяла - 2 - - 33 11 - - - -
Варна - 16 - - 382 206 122 48 87 80
Вълчи дол - 2 2 - 43 21 - 0 10 10
Долни Чифлик - 5 - - 110 67 46 29 - -
Дългопол - 4 4 - 58 27 16 4 6 6
Провадия - 6 - - 149 29 14 - 6 6
Суворово - 3 - - 68 4 - - 15 15
Добрич - 52 10 10 1 006 431 223 101 121 112
Балчик - 10 8 8 169 76 43 21 15 12
Генерал Тошево - 1 - - 12 2 - - 4 4
Добрич - 24 - - 554 273 101 56 61 59
Добрич-селска - 1 2 2 21 7 21 7 - -
Каварна - 4 - - 76 17 24 4 6 6
Тервел - 10 - - 135 34 34 13 20 16
Шабла - 2 - - 39 22 - - 15 15
Търговище 1 18 22 18 398 236 117 73 65 63
Попово - 2 - - 99 73 51 41 - -
Търговище 1 16 22 18 299 163 66 32 65 63
Шумен 1 31 24 19 644 269 128 60 54 49
Велики Преслав - 2 - - 43 13 - - 1 1
Върбица - 4 - - 89 48 28 18 9 9
Никола Козлево - 5 7 6 101 51 20 12 7 6
Нови пазар 1 10 17 13 190 84 36 12 10 10
Хитрино - 2 - - 33 12 20 10 - -
Шумен - 8 - - 188 61 24 8 27 23
Югоизточен 9 216 173 114 4 456 1 547 1 111 410 389 349
Бургас 4 55 67 47 1 387 497 332 115 148 133
Бургас 2 37 26 19 941 323 219 68 109 105
Карнобат - 1 - - 26 5 26 5 - -
Несебър 1 2 22 16 32 11 - - 17 14
Поморие - 5 - - 121 51 22 11 - -
Средец 1 10 19 12 267 107 65 31 22 14
Сливен - 50 11 7 705 212 232 84 67 60
Котел - 5 8 5 136 85 29 18 25 25
Нова Загора - 10 - - 211 33 100 33 4 1
Сливен - 32 3 2 294 77 65 24 38 34
Твърдица - 3 - - 64 17 38 9 - -
Стара Загора 3 58 56 38 1 234 448 328 131 78 69
Гурково - 6 7 6 115 52 28 13 8 7
Гълъбово - - - - 12 5 - 0 - -
Казанлък - 5 3 3 119 57 47 26 8 5
Николаево 1 8 11 4 178 63 43 18 5 5
Павел баня 1 12 14 10 249 110 63 28 13 10
Стара Загора 1 22 21 15 426 144 134 46 43 42
Чирпан - 5 - - 135 17 13 - 1 -
Ямбол 2 53 39 22 1 130 390 219 80 96 87
Елхово 2 22 31 17 376 127 70 31 34 30
Тунджа - 5 8 5 84 32 18 7 6 6
Ямбол - 26 - - 670 231 131 42 56 51
Югозападна и Южна централна България 16 425 338 252 9 350 3 861 2 138 925 1 286 1 147
Югозападен 8 198 201 148 4 399 1 892 924 416 683 612
Благоевград 2 34 39 28 1 080 445 180 74 272 231
Банско   1 - - 18 14 18 14 - -
Благоевград 1 6 14 12 152 69 22 9 37 33
Гоце Делчев - 3 - - 323 133 24 12 101 96
Петрич 1 6 25 16 128 26 22 2 51 42
Разлог - 6 - - 166 54 25 4 20 16
Сандански - 9 - - 215 107 43 26 28 18
Симитли   1 - - 26 7 26 7 - -
Якоруда - 2 - - 52 35 - - 35 26
Кюстендил 2 26 25 20 481 208 131 66 55 48
Бобов дол - 5 6 4 36 - 6 - 1 1
Дупница - 11 - - 239 110 60 32 53 46
Кюстендил 2 10 19 16 206 98 65 34 1 1
Перник - 11 6 4 235 114 58 25 68 60
Земен - 1 6 4 28 10 12 2 - -
Перник   8 - - 162 92 46 23 38 30
Радомир - 2 - - 45 12 - - 30 30
София 3 65 70 46 1 347 533 185 57 142 137
Ботевград 1 12 28 17 319 145 - 0 20 20
Горна Малина - 5 13 11 101 56 26 17 28 28
Долна баня 1 5 12 6 101 47 19 8 14 14
Елин Пелин - 1 - - 14 3 13 2 16 16
Етрополе 1 10 17 12 199 66 44 18 25 22
Златица - 2 - - 29 14 - - - -
Ихтиман - 7 - - 159 46 34 - 3 3
Копривщица - 4 - - 122 39 14 7 5 4
Костенец - - - - 9 1 - - 3 3
Пирдоп - 6 - - 123 44 32 5 27 26
Своге - 4 - - 90 37 - - - -
Сливница - 9 - - 81 35 3 - 1 1
София (столица) 1 62 61 50 1 256 592 370 194 146 136
Столична 1 62 61 50 1 256 592 370 194 146 136
Южен централен 8 227 137 104 4 951 1 969 1 214 509 603 535
Кърджали 3 34 51 39 748 311 109 44 93 81
Кирково - 4 - - 49 3 13 - 13 12
Крумовград 1 10 18 10 255 106 64 29 20 17
Кърджали 1 15 21 19 349 161 23 11 44 39
Момчилград 1 5 12 10 95 41 9 4 16 13
Пазарджик 3 40 33 23 867 286 176 78 94 76
Велинград - 9 - 6 164 48 33 15 17 13
Пазарджик 2 22 22 17 509 152 122 49 33 24
Пещера - 1 - - 14 4 - - - -
Септември 1 2 11 - 47 7 - - 7 5
Стрелча - 5 - - 116 62 21 14 19 19
Сърница - 1 - - 17 13 - 0 18 15
Пловдив 2 95 35 27 2 137 874 603 267 329 305
Асеновград - 9 - - 230 140 50 22 43 38
Брезово - 3 - - 58 17 - - 42 42
Карлово - 2 - - 66 45 25 16 22 20
Перущица 1 7 15 12 213 73 52 23 6 2
Пловдив 1 44 20 15 970 398 324 140 161 153
Първомай - 8 - - 93 23 15 9 9 9
Раковски - 11 - - 283 121 59 25 32 32
Садово - 5 - - 103 - 26 - 3 2
Сопот   1 - - 26 18 26 18 - -
Хисаря - 5 - - 95 39 26 14 11 7
Смолян - 13 - - 229 88 61 24 27 22
Баните - 2 - - 33 13 19 7 - -
Доспат - 1 - - 14 6 14 6 4 4
Златоград   1 - - 9 3 9 3 - -
Неделино - 3 - - 70 35 19 8 - -
Смолян - 2 - - 45 19 - - - -
Чепеларе - 4 - - 58 12 - - 23 18
Хасково - 45 18 15 970 410 265 96 60 51
Димитровград - 4 - - 91 42 28 1 8 7
Ивайловград - 3 5 2 41 7 16 - - -
Любимец - 5 - - 105 21 30 7 4 2
Минерални бани - 3 4 4 48 26 20 11 - -
Свиленград - 3 - - 75 32 27 14 - -
Симеоновград - - - - 18 6 1 1 1 1
Стамболово - 5 9 9 106 57 26 17 22 19
Тополовград - 5 - - 106 47 38 18 - -
Хасково - 17 - - 380 172 79 27 25 22

1 Без директорите и заместник-директорите с преподавателска заетост.
24.04.2020


Европейска SDMX структура за метаданни (ESMS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване25 април 2019 г.
Дата на публикуване25 април 2019 г.
Дата на последно актуализиране25 април 2019 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2018

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой и процент.

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения
  • Закон за професионалното образование и обучение;
  • Закон за народната просвета и Правилник за неговото прилагане;
  • Методически документи на Евростат;
  • Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;
  • Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията;
  • Закон за статистиката;
  • Закон за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план;
  • Закон за предучилищното и училищното образование.
Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml


Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2018

Базисен период

Не се прилага.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Степен на пълнота на данните

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Показатели за извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки на обхвата

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на свръхобхват

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Дял на общите единици

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при измерването

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки поради липса на отговор

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговорили единици от съвкупността

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при обработката

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на импутация

Не се прилага (не се прилага импутация).

Грешки, свързани с допусканията на модела

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Сезонно изглаждане

Не се прилага (данните са годишни).

Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - средна стойност

Не се прилага (не се публикуват предварителни данни).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Лаг във времето - първи резултати

26 седмици.

Лаг във времето - окончателни резултати

Не се прилага (публикуват се само окончателни резултати).

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Точност на представяне - предоставяне и публикуване

Не се прилага (данните се предоставят на точната дата).

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци

Не се прилага (липсват потоци).

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Дължина на съпоставимите динамични редове

До учебната 2016/2017 - 17 години.

От учебната 2017/2018 - 2 години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност

Не се прилага (годишно изследване).

Съгласуваност с националните сметки

Не е налично.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Таблици с данни - консултации

Не се прилага.

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Метаданни - консултации

Не е налично.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Степен на пълнота на метаданните

Не е налично.

Документи за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
  • петък, 24 април 2020 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
    • През учебната 2019/2020 година в детски градини са записани 217.9 хил. деца, или с 0.4% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2019 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 25.8 хил. и 21.6 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2019/2020 година са 220.2 хиляди.
    • Към 31.12.2019 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 440 лица, от които 558 чужди граждани.
  • четвъртък, 25 април 2019 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт  годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2018/2019 година в детски градини са записани 218.8 хил. деца, или с 1.0% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2018 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.5 хил. и 23.0 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2018/2019 година са 229.5 хиляди.
    • Към 31.12.2018 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 467 лица, от които 504 чужди граждани.
  • петък, 27 април 2018 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2017/2018 година в детски градини са записани 220.9 хил. деца, или с 1.6% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2017 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.6 хил. и 21.7 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2017/2018 година са 236.3 хиляди.
    • Към 31.12.2017 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 564 лица, от които 529 чужди граждани.
  • петък, 15 септември 2017 - 11:10

    Изследването на образованието и обучението на възрастни се провежда веднъж на 5 години във всички държави - членки на ЕС, по единна методология и чрез хармонизиран инструментариум, което осигурява съпоставими данни за оценка на  ученето през целия живот.

    Националният статистически институт представя окончателни резултати от проведеното в края на 2016 г. изследване.

  • четвъртък, 27 април 2017 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
     През учебната 2016/2017 година в детски градини са записани 224.4 хил. деца, или с 3.3% по-малко в сравнение с предходната година.
     Завършилите средно образование през 2016 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 24.4 и 20.6 хил. ученици.
     Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2016/2017 година са 249.9 хиляди.
     Към 31.12.2016 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 738 лица, от които 503 чужди граждани.
     
  • четвъртък, 28 април 2016 - 11:00
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    • През учебната 2015/2016 година в детски градини са записани 232.0 хил. деца, или с 3.8% по-малко в сравнение с предходната година.
    • В началното образование (I - IV клас) се обучават 262.0 хил. ученици, а в прогимназиалното (V - VIII клас) - 216.4 хиляди.
    • Завършилите средно образование през 2015 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 27.0 и 23.3 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за 2015/2016 академична година са 266.7 хиляди.
    • Продължава тенденцията за увеличаване на броя на докторантите, като към 31.12.2015 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 750 лица.
     
  • вторник, 28 април 2015 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт (НСИ) ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    През учебната 2014/2015 година в детските градини са записани 241.1 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 0.2% на техния брой в сравнение с предходната година. 
    През 2014 година завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 27.3 и 26.2 хил. ученици.
    Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2014/2015 академична година e 279.0 хил. лица, като се наблюдава спад с 1.5% в сравнение с предходната година.
    Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 671 лица, или с 9.3% повече в сравнение с предходната година.
     
  • сряда, 30 април 2014 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт  ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2013/2014 година в детските градини са записани 240.6 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 2.4% в техния брой в сравнение с предходната година. 
    • През 2013 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 28.9 и 27.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2013/2014 учебна година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 277.2 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2013 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 055 лица, или с 12.7% повече в сравнение с предходната учебна година.
     
  • вторник, 30 април 2013 - 11:00

    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2012/2013 година в детските градини са записани 235.0 хил. деца, като е регистрирано увеличение от 3.1% в сравнение с предходната учебна година.
    • През 2012 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 30.3 и 29.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за учебната 2012/2013 година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 278.6 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в колежите (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър”) и в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2012 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 5 371 лица, или с 14.2% повече в сравнение с предходната учебна година.

  • сряда, 26 септември 2012 - 11:00

    Изследването на образованието и обучението за възрастни обхваща широк кръг актуални теми: участието в различните форми на Учене през целия живот (формално, неформално и самостоятелно образование и обучение), причини за неучастие в образование и обучение, достъп до информация относно възможностите за образование и обучение, използване на компютри, езикови умения, участие в културни и обществени събития.

Страници

  • Образование в Република България 2020
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2020.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2015/2016 - 2019/2020 учебна година.

  • Статистически справочник 2020 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2020 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2016 - 2019 година.

  • Статистически справочник 2020
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2020 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2016 - 2019 година.

  • Статистически годишник 2019
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 87-то издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2013 - 2018 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2019
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2019.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2014/2015 - 2018/2019 учебна година.

  • Статистически годишник 2018 в инфографики
    Националният статистически институт предлага на вниманието Ви 86-ото издание на Статистическия годишник на Република България в инфографики.

    През 2018 г. за първи път представихме резултатите от статистическите изследвания чрез графики, изображения и други средства за визуализация, което предизвика положителен отзвук сред широк кръг потребители.  Надяваме се, че този съвременен начин на поднасяне на статистическата информация ще събуди интереса и на онези от тях, които за пръв път се докосват до смисъла на числата, разкриващи важни аспекти на обществено-икономическия живот.

  • Статистически справочник 2019 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2019 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2015 - 2018 година.

  • Статистически справочник 2019
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2019 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2015 - 2018 година.

  • Статистически годишник 2018
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 86-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2017 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2018
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2018.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2013/2014 - 2017/2018 учебна година.

Страници