Училища, паралелки, учители, учащи, новоприети и завършили в програми за придобиване на ІІ степен професионална квалификация по статистически зони, статистически райони, области и общини


Динамичен ред: Edu_2.9.3.xls

УЧИЛИЩА, ПАРАЛЕЛКИ, УЧИТЕЛИ, УЧАЩИ, НОВОПРИЕТИ И ЗАВЪРШИЛИ В ПРОГРАМИ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ІІ СТЕПЕН ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО СТАТИСТИЧЕСКИ ЗОНИ, СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ, ОБЛАСТИ И ОБЩИНИ ПРЕЗ УЧЕБНАТА 2018/2019 ГОДИНА 1
(Брой)
Статистически зони
Статистически райони
Области
Общини
Училища Паралелки Учители Учащи Новоприети Завършили средно образование
общо в т.ч. жени общо в т.ч. жени общо в т.ч. жени общо от випуск 2018
Общо 51 1 160 788 552 25 364 10 486 4 833 2 025 3 560 3 198
Северна и Югоизточна България 32 730 436 297 15 816 6 510 3 138 1 271 2 135 1 931
Северозападен 12 221 161 106 4 259 1 885 928 454 575 522
Видин 2 48 31 24 977 375 276 127 83 73
Белоградчик - 3 - - 56 16 23 9 9 8
Видин 2 27 31 24 581 197 132 52 49 41
Димово - 7 - - 136 59 55 34 5 4
Кула - 5 - - 80 48 22 13 14 14
Ново село - 5 - - 102 47 22 11 6 6
Ружинци - 1 - - 22 8 22 8 - -
Враца 4 69 46 32 1 134 548 228 112 136 128
Борован 1 10 15 11 200 84 43 21 25 23
Бяла Слатина - 9 - - 191 92 26 11 - -
Враца 1 5 9 8 179 99 26 10 44 42
Криводол - 5 - - 131 81 31 20 9 9
Мездра 1 22 10 4 83 20 12 4 11 8
Мизия 1 7 12 9 133 72 26 17 17 17
Оряхово - 4 - - 91 42 27 10 16 16
Роман - 3 - - 54 12 14 5 2 1
Хайредин - 4 - - 72 46 23 14 12 12
Ловеч 1 29 20 15 633 264 114 48 132 128
Летница - 6 6 6 157 91 52 31 14 14
Ловеч - 11 - - 185 78 20 13 60 60
Луковит - 5 - - 106 11 23 - 36 32
Тетевен 1 5 14 9 146 67 19 4 22 22
Троян - 2 - - 39 17 - - - -
Монтана 5 36 64 35 826 378 169 85 118 95
Бойчиновци 1 10 19 8 257 91 50 18 28 23
Вълчедръм 1 5 12 7 104 70 16 9 10 10
Вършец - 2 - - 46 23 25 13 26 24
Георги Дамяново 1 4 9 5 75 20 15 6 5 5
Лом 1 11 14 8 254 110 46 22 40 26
Монтана 1 4 10 7 90 64 17 17 9 7
Плевен - 39 - - 689 320 141 82 106 98
Белене - 1 - - 17 8 - - 1 1
Долни Дъбник - 10 - - 196 71 45 21 5 5
Кнежа - 6 - - 113 53 21 15 6 6
Левски - 5 - - 63 20 12 8 22 18
Никопол - 1 - - 21 11 21 11 - -
Плевен - 12 - - 205 103 26 15 63 59
Червен бряг - 4 - - 74 54 16 12 9 9
Северен централен 6 146 84 57 3 525 1 413 512 148 548 481
Велико Търново 2 39 22 18 810 352 124 46 121 113
Велико Търново 1 10 11 11 172 113 5 2 23 20
Горна Оряховица - 1 - - 53 21 - - 10 9
Златарица 1 6 7 4 108 29 36 13 6 5
Лясковец - 2 - - 25 8 11 - - -
Павликени - 1 - - 24 3 - - 6 6
Полски Тръмбеш - 5 - - 95 24 21 4 7 7
Свищов - 6 - - 184 79 - - 55 53
Стражица - 4 - - 104 57 40 22 11 10
Сухиндол - 4 4 3 45 18 11 5 3 3
Габрово 1 8 11 7 174 75 51 17 3 2
Габрово - 3 - - 51 27 20 8 1 1
Дряново - 1 - - 16 8 - - - -
Севлиево 1 4 11 7 107 40 31 9 2 1
Разград - 23 - - 561 209 97 12 112 97
Завет - - - - 46 - - - 5 3
Исперих - 7 - - 131 36 23 - 11 11
Кубрат - 3 - - 69 42 14 7 13 13
Лозница - 6 - - 99 24 25 4 25 23
Разград - 7 - - 216 107 35 1 58 47
Русе - 30 14 7 921 399 130 54 123 115
Бяла - 6 - - 292 125 25 - 8 6
Ветово - 3 14 7 87 37 26 10 - -
Две могили - - - - - - - - - -
Русе - 21 - - 542 237 79 44 115 109
Силистра 3 46 37 25 1 059 378 110 19 189 154
Главиница - 1 - - 16 - - - - -
Дулово - 9 - - 204 9 47 9 30 24
Кайнарджа 1 7 18 12 187 43 45 3 18 8
Силистра 1 17 8 6 382 205 - - 93 77
Ситово 1 5 11 7 124 48 18 7 14 14
Тутракан - 7 - - 146 73 - - 34 31
Североизточен 3 163 49 38 3 508 1 598 759 355 580 536
Варна 1 57 11 9 1 307 569 318 143 252 221
Аврен - 7 - - 131 57 36 19 14 -
Аксаково - 8 - - 212 90 35 14 36 36
Белослав 1 3 11 9 78 27 - - 21 20
Бяла - 2 - - 36 12 19 5 - -
Варна - 16 - - 375 234 100 58 106 95
Вълчи дол - 4 - - 95 49 - - 10 8
Долни Чифлик - 3 - - 68 40 43 23 - -
Дългопол - 4 - - 62 30 18 8 6 6
Провадия - 5 - - 153 30 46 16 21 18
Суворово - 5 - - 97 - 21 - 38 38
Добрич 1 54 17 12 1 111 475 204 87 144 140
Балчик - 10 3 3 198 96 50 24 27 27
Генерал Тошево - 2 - - 22 2 - - - -
Добрич 1 25 14 9 607 282 98 47 81 80
Каварна - 4 - - 72 20 19 5 9 9
Тервел - 10 - - 159 41 37 11 15 13
Шабла - 3 - - 53 34 - - 12 11
Търговище - 20 - - 412 236 94 62 92 90
Омуртаг - 2 - - 32 21 21 21 6 6
Попово - - - - 52 36 13 8 - -
Търговище - 18 - - 328 179 60 33 86 84
Шумен 1 32 21 17 678 318 143 63 92 85
Велики Преслав - 3 - - 59 19 - - - -
Върбица - 4 - - 83 45 28 13 - -
Никола Козлево - 5 5 5 99 53 27 14 7 5
Нови пазар 1 9 16 12 194 103 43 21 12 12
Хитрино - 1 - - 19 5 19 5 - -
Шумен - 10 - - 224 93 26 10 73 68
Югоизточен 11 200 142 96 4 524 1 614 939 314 432 392
Бургас 4 63 56 37 1 452 543 300 99 155 142
Бургас 2 35 18 15 919 342 194 55 99 95
Камено - 6 - - 105 46 29 12 13 12
Карнобат - - - - - - - - 4 -
Несебър 1 8 19 12 83 28 1 - 24 22
Поморие - 4 - - 111 50 29 13 - -
Средец 1 10 19 10 234 77 47 19 15 13
Сливен - 28 13 9 647 203 164 41 66 64
Котел - 5 8 5 136 85 28 18 23 23
Нова Загора - 7 - - 129 1 52 - 1 1
Сливен - 15 5 4 353 107 84 23 42 40
Твърдица - 1 - - 29 10 - - - -
Стара Загора 4 59 41 28 1 223 449 273 107 98 84
Гурково - 6 - - 113 45 47 18 12 12
Гълъбово - 1 - - 24 9 - - - -
Казанлък - 4 - - 108 54 26 24 15 15
Николаево 1 8 10 5 188 68 26 15 12 7
Павел баня 1 12 12 9 236 102 53 22 19 12
Стара Загора 2 19 19 14 368 136 69 25 36 34
Чирпан - 9 - - 186 35 52 3 4 4
Ямбол 3 50 32 22 1 202 419 202 67 113 102
Елхово 2 16 32 22 389 128 67 23 36 35
Тунджа - 5 - - 80 29 18 6 6 6
Ямбол 1 29 - - 733 262 117 38 71 61
Югозападна и Южна централна България 19 430 352 255 9 548 3 976 1 695 754 1 425 1 267
Югозападен 11 201 216 158 4 532 1 963 716 322 655 582
Благоевград 4 48 88 69 1 281 509 204 71 245 207
Благоевград 1 4 14 12 136 61 - - 27 21
Гоце Делчев 1 17 30 25 444 173 73 21 108 92
Петрич 1 8 26 17 206 55 54 12 57 51
Разлог - 5 - - 189 67 26 4 18 17
Сандански - 10 - - 225 102 51 34 10 6
Якоруда 1 4 18 15 81 51 - - 25 20
Кюстендил 3 23 29 21 469 203 81 37 59 53
Бобов дол - 3 - - 32 - 3 - 1 1
Дупница 1 11 12 6 256 119 23 11 56 50
Кюстендил 2 9 17 15 181 84 55 26 2 2
Перник - 13 - - 264 131 37 21 56 49
Земен - 2 - - 20 9 6 3 - -
Перник - 6 - - 140 85 31 18 35 32
Радомир - 5 - - 104 37 - - 21 17
София 4 69 71 44 1 445 607 183 71 159 143
Ботевград 1 16 27 17 426 180 30 8 20 19
Горна Малина - 6 - - 114 60 21 7 17 16
Долна баня 1 7 12 8 81 41 21 14 - -
Елин Пелин - 1 - - 18 9 - - 9 6
Етрополе 1 11 18 11 209 71 45 14 32 29
Златица - 2 - - 35 16 - - - -
Ихтиман - 8 - - 163 57 19 1 4 1
Копривщица - 5 - - 84 26 16 10 11 11
Костенец - 1 - - 35 13 - - - -
Пирдоп - 5 - - 109 61 17 6 10 10
Своге - 3 - - 90 36 - - 31 30
Сливница 1 4 14 8 81 37 14 11 25 21
София (столица) - 48 28 24 1 073 513 211 122 136 130
Столична - 48 28 24 1 073 513 211 122 136 130
Южен централен 8 229 136 97 5 016 2 013 979 432 770 685
Кърджали 3 39 55 38 872 363 148 61 131 120
Кирково - 4 - - 48 7 9 - 15 13
Крумовград 1 10 20 9 277 114 62 26 12 9
Кърджали 1 19 22 18 416 185 61 28 88 82
Момчилград 1 6 13 11 131 57 16 7 16 16
Пазарджик 3 37 35 26 793 273 153 57 119 106
Велинград - 5 - - 105 38 29 12 16 13
Пазарджик 2 21 24 20 439 134 94 34 45 38
Пещера - 1 - - 21 9 - - - -
Септември 1 3 11 6 68 5 - - 20 17
Стрелча - 5 - - 122 61 30 11 19 19
Сърница - 2 - - 38 26 - - 19 19
Пловдив 2 100 30 22 2 229 870 468 200 295 260
Асеновград - 10 - - 263 164 52 33 34 29
Брезово - 5 - - 103 32 - - 19 19
Карлово - 3 - - 96 68 25 15 30 29
Перущица 1 11 15 12 227 74 51 17 3 1
Пловдив 1 45 15 10 954 354 216 111 160 138
Първомай - 5 - - 105 26 35 - 15 10
Раковски - 11 - - 278 117 51 19 25 25
Садово - 5 - - 104 - 23 - - -
Хисаря - 5 - - 99 35 15 5 9 9
Смолян - 13 - - 206 81 50 28 53 49
Баните - 1 - - 13 6 13 6 - -
Доспат - 1 - - 9 4 - - 10 9
Неделино - 2 - - 51 27 23 14 18 18
Смолян - 3 - - 46 21 14 8 12 12
Чепеларе - 6 - - 87 23 - - 13 10
Хасково - 40 16 11 916 426 160 86 172 150
Димитровград - 4 - - 80 54 - - 14 8
Ивайловград - 2 7 2 29 10 - - 12 12
Любимец - 5 - - 106 27 29 14 27 19
Минерални бани - 2 - - 34 17 22 12 - -
Свиленград - 2 - - 50 16 - - 55 55
Симеоновград - - - - 19 9 2 1 - -
Стамболово - 5 9 9 104 59 25 14 12 9
Тополовград - 3 - - 67 30 40 17 - -
Хасково - 17 - - 427 204 42 28 52 47

1 Без директорите и заместник-директорите с преподавателска заетост.
25.04.2019


Европейска SDMX структура за метаданни (ESMS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване25 април 2019 г.
Дата на публикуване25 април 2019 г.
Дата на последно актуализиране25 април 2019 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2018

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой и процент.

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения
  • Закон за професионалното образование и обучение;
  • Закон за народната просвета и Правилник за неговото прилагане;
  • Методически документи на Евростат;
  • Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;
  • Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията;
  • Закон за статистиката;
  • Закон за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план;
  • Закон за предучилищното и училищното образование.
Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml


Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2018

Базисен период

Не се прилага.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Степен на пълнота на данните

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Показатели за извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки на обхвата

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на свръхобхват

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Дял на общите единици

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при измерването

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки поради липса на отговор

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговорили единици от съвкупността

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при обработката

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на импутация

Не се прилага (не се прилага импутация).

Грешки, свързани с допусканията на модела

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Сезонно изглаждане

Не се прилага (данните са годишни).

Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - средна стойност

Не се прилага (не се публикуват предварителни данни).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Лаг във времето - първи резултати

26 седмици.

Лаг във времето - окончателни резултати

Не се прилага (публикуват се само окончателни резултати).

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Точност на представяне - предоставяне и публикуване

Не се прилага (данните се предоставят на точната дата).

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци

Не се прилага (липсват потоци).

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Дължина на съпоставимите динамични редове

До учебната 2016/2017 - 17 години.

От учебната 2017/2018 - 2 години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност

Не се прилага (годишно изследване).

Съгласуваност с националните сметки

Не е налично.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Таблици с данни - консултации

Не се прилага.

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Метаданни - консултации

Не е налично.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Степен на пълнота на метаданните

Не е налично.

Документи за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
  • четвъртък, 25 април 2019 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт  годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2018/2019 година в детски градини са записани 218.8 хил. деца, или с 1.0% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2018 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.5 хил. и 23.0 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2018/2019 година са 229.5 хиляди.
    • Към 31.12.2018 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 467 лица, от които 504 чужди граждани.
  • петък, 27 април 2018 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2017/2018 година в детски градини са записани 220.9 хил. деца, или с 1.6% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2017 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.6 хил. и 21.7 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2017/2018 година са 236.3 хиляди.
    • Към 31.12.2017 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 564 лица, от които 529 чужди граждани.
  • петък, 15 септември 2017 - 11:10

    Изследването на образованието и обучението на възрастни се провежда веднъж на 5 години във всички държави - членки на ЕС, по единна методология и чрез хармонизиран инструментариум, което осигурява съпоставими данни за оценка на  ученето през целия живот.

    Националният статистически институт представя окончателни резултати от проведеното в края на 2016 г. изследване.

  • четвъртък, 27 април 2017 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
     През учебната 2016/2017 година в детски градини са записани 224.4 хил. деца, или с 3.3% по-малко в сравнение с предходната година.
     Завършилите средно образование през 2016 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 24.4 и 20.6 хил. ученици.
     Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2016/2017 година са 249.9 хиляди.
     Към 31.12.2016 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 738 лица, от които 503 чужди граждани.
     
  • четвъртък, 28 април 2016 - 11:00
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    • През учебната 2015/2016 година в детски градини са записани 232.0 хил. деца, или с 3.8% по-малко в сравнение с предходната година.
    • В началното образование (I - IV клас) се обучават 262.0 хил. ученици, а в прогимназиалното (V - VIII клас) - 216.4 хиляди.
    • Завършилите средно образование през 2015 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 27.0 и 23.3 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за 2015/2016 академична година са 266.7 хиляди.
    • Продължава тенденцията за увеличаване на броя на докторантите, като към 31.12.2015 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 750 лица.
     
  • вторник, 28 април 2015 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт (НСИ) ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    През учебната 2014/2015 година в детските градини са записани 241.1 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 0.2% на техния брой в сравнение с предходната година. 
    През 2014 година завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 27.3 и 26.2 хил. ученици.
    Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2014/2015 академична година e 279.0 хил. лица, като се наблюдава спад с 1.5% в сравнение с предходната година.
    Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 671 лица, или с 9.3% повече в сравнение с предходната година.
     
  • сряда, 30 април 2014 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт  ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2013/2014 година в детските градини са записани 240.6 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 2.4% в техния брой в сравнение с предходната година. 
    • През 2013 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 28.9 и 27.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2013/2014 учебна година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 277.2 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2013 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 055 лица, или с 12.7% повече в сравнение с предходната учебна година.
     
  • вторник, 30 април 2013 - 11:00

    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2012/2013 година в детските градини са записани 235.0 хил. деца, като е регистрирано увеличение от 3.1% в сравнение с предходната учебна година.
    • През 2012 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 30.3 и 29.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за учебната 2012/2013 година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 278.6 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в колежите (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър”) и в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2012 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 5 371 лица, или с 14.2% повече в сравнение с предходната учебна година.

  • сряда, 26 септември 2012 - 11:00

    Изследването на образованието и обучението за възрастни обхваща широк кръг актуални теми: участието в различните форми на Учене през целия живот (формално, неформално и самостоятелно образование и обучение), причини за неучастие в образование и обучение, достъп до информация относно възможностите за образование и обучение, използване на компютри, езикови умения, участие в културни и обществени събития.

  • сряда, 2 май 2012 - 11:00

    Образователната структура на населението на 7 и повече навършени години значително се подобрява през 2011 в сравнение с предходните години, следвайки ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя на хората с основно и по-ниско образование.

    По данни от проведеното преброяване на населението и жилищния фонд към 1.02.2011 г. броят на лицата с висше образование е 1 348.7 хил., или всеки пети (19.6%) е висшист, a лицата, завършили средно образование, са 2 990.4 хиляди (43.4%). Делът на лицата с начално и по-ниско образование е 13.9% (или всяко седмо на 100 лица).

Страници

  • Образование в Република България 2019
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2019.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2014/2015 - 2018/2019 учебна година.

  • Статистически справочник 2019 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2019 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2015 - 2018 година.

  • Статистически справочник 2019
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2019 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2015 - 2018 година.

  • Статистически годишник 2018
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 86-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2017 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2018
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2018.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2013/2014 - 2017/2018 учебна година.

  • Статистически справочник 2018 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2018 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2014 - 2017 година.

  • Статистически годишник 2017 в инфографики
    Националният статистически институт предлага един по-различен поглед към статистическата информация, включена в 85-ото издание на Статистическия годишник на Република България.

    Публикацията е насочена към по-широк кръг потребители, като статистическите данни са поднесени по разбираем и достъпен начин.

    Актуалното състояние и промените в обществено-икономическия и културния живот в страната са представени не по традиционния начин с таблици и текст, а чрез инфографики - изображения, графики и други средства за визуализация.

  • Статистически справочник 2018
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2018 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2014 - 2017 година.

  • Статистически годишник 2017
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 85-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2016 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2017
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2017.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2012/2013 - 2016/2017 учебна година.

Страници