Училища, паралелки, учители, учащи, новоприети и завършили в програми за придобиване на ІІІ степен професионална квалификация по статистически зони, статистически райони, области и общини


Динамичен ред: Edu_2.9.2.xls

УЧИЛИЩА, ПАРАЛЕЛКИ, УЧИТЕЛИ, УЧАЩИ, НОВОПРИЕТИ И ЗАВЪРШИЛИ В ПРОГРАМИ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ІІІ СТЕПЕН ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО СТАТИСТИЧЕСКИ ЗОНИ, СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ, ОБЛАСТИ И ОБЩИНИ ПРЕЗ УЧЕБНАТА 2020/2021 ГОДИНА 1
(Брой)
Статистически зони
Статистически райони
Области
Общини
Училища Паралелки Учители Учащи Новоприети Завършили средно образование
общо в т.ч. жени общо в т.ч. жени общо в т.ч. жени общо от випуск 2020
Общо 352 4 755 9 554 7 012 110 370 43 484 25 147 9 980 16 847 15 962
Северна и Югоизточна България 194 2 520 5 035 3 643 57 775 23 202 13 265 5 385 8 841 8 339
Северозападен 46 524 1 037 746 11 925 4 946 2 790 1 197 1 896 1 759
Видин 2 14 63 55 761 317 202 90 152 134
Брегово - 3 - - 52 20 19 10 15 12
Видин 2 7 63 55 637 266 159 71 137 122
Ружинци - 4 - - 72 31 24 9 - -
Враца 7 104 129 88 2 610 976 714 275 303 278
Борован 1 10 17 12 190 85 48 23 16 14
Бяла Слатина 1 24 29 17 514 221 124 55 61 61
Враца 2 28 37 24 1 016 316 316 109 135 117
Козлодуй 1 18 19 18 464 160 130 42 19 15
Мездра 2 15 27 17 257 102 55 25 27 27
Оряхово - 7 - - 143 78 41 21 24 24
Роман - 1 - - 8 3 - - 3 2
Хайредин - 1 - - 18 11 - - 18 18
Ловеч 7 104 172 124 2 170 927 536 237 316 288
Априлци - 5 8 7 63 33 22 18 9 7
Ловеч 3 25 54 40 554 220 122 56 136 120
Луковит 1 20 24 15 437 182 134 45 23 20
Тетевен 1 21 22 15 388 152 105 41 61 57
Троян 2 24 60 45 514 261 107 59 66 65
Ябланица - 9 4 2 214 79 46 18 21 19
Монтана 6 82 148 112 1 965 853 421 189 359 336
Берковица 1 14 18 12 305 113 62 29 41 35
Вършец - - - - 2 1 - - 17 17
Георги Дамяново - 3 - - 42 12 12 4 - -
Лом 2 21 45 33 505 230 120 56 84 73
Монтана 3 44 85 67 1 111 497 227 100 217 211
Плевен 24 220 525 367 4 419 1 873 917 406 766 723
Белене 1 3 9 7 28 12 - - 12 12
Гулянци - 5 - - 104 46 27 9 - -
Долни Дъбник 1 3 22 13 61 34 21 18 - -
Кнежа 2 29 53 35 593 240 92 41 72 67
Левски 1 5 15 8 88 27 27 12 17 16
Плевен 15 145 369 264 3 009 1 302 648 284 579 551
Пордим - 4 - - 64 25 14 6 - -
Червен бряг 4 26 57 40 472 187 88 36 86 77
Северен централен 52 624 1 197 850 13 774 5 574 2 904 1 189 2 068 1 956
Велико Търново 15 172 314 224 4 110 1 639 845 336 685 662
Велико Търново 6 83 124 93 1 867 813 417 183 361 349
Горна Оряховица 5 45 100 74 1 206 392 211 58 190 188
Елена - 9 - - 162 85 39 19 14 12
Лясковец - - - - 23 14 13 4 - -
Павликени 1 8 31 22 262 111 39 21 37 36
Свищов 2 20 42 27 452 194 110 51 66 63
Стражица 1 7 17 8 138 30 16 - 17 14
Габрово 6 99 152 103 1 967 762 452 195 283 273
Габрово 2 56 75 55 1 028 384 231 103 167 162
Дряново 1 7 10 9 109 42 30 9 - -
Севлиево 2 30 46 32 701 260 154 60 99 94
Трявна 1 6 21 7 129 76 37 23 17 17
Разград 10 109 197 135 2 403 977 438 187 319 289
Завет 1 4 12 6 58 20 9 2 6 6
Исперих - 18 - - 342 129 72 27 38 38
Кубрат 1 5 15 12 131 61 32 15 13 13
Лозница 1 10 21 13 179 106 32 21 25 24
Разград 7 72 149 104 1 693 661 293 122 237 208
Русе 15 172 428 317 3 799 1 550 836 343 556 518
Бяла 1 6 19 13 127 68 46 22 14 14
Ветово - - - - - - - - - -
Две могили 1 9 18 11 180 50 41 11 15 13
Русе 13 157 391 293 3 492 1 432 749 310 527 491
Силистра 6 72 106 71 1 495 646 333 128 225 214
Дулово - 10 - - 196 144 35 24 40 36
Кайнарджа - 6 - - 142 71 32 10 2 2
Силистра 6 47 106 71 977 357 199 69 181 176
Ситово - 2 - - 27 1 14 - - -
Тутракан - 7 - - 153 73 53 25 2 -
Североизточен 46 633 1 333 966 14 553 5 894 3 386 1 363 2 185 2 076
Варна 19 357 707 535 8 164 3 457 2 058 864 1 194 1 144
Аксаково - 4 - - 99 50 27 11 - -
Белослав - 2 - - 61 24 - - - -
Бяла 1 2 8 7 45 20 2 - 5 5
Варна 14 288 622 478 6 606 2 764 1 728 727 1 054 1 012
Ветрино - 6 - - 117 54 20 8 10 10
Вълчи дол 1 9 10 4 163 59 44 17 5 5
Девня - 7 - - 152 71 39 17 19 15
Долни чифлик - 7 - - 140 29 29 - 13 12
Провадия 2 21 48 35 494 263 90 49 65 62
Суворово 1 11 19 11 287 123 79 35 23 23
Добрич 10 90 209 144 1 869 738 455 176 262 254
Генерал Тошево 1 13 24 16 284 114 65 27 25 24
Добрич 7 62 143 98 1 342 539 338 129 230 223
Каварна 1 7 17 12 122 25 33 8 - -
Тервел 1 5 25 18 86 42 19 12 7 7
Шабла - 3 - - 35 18 - - - -
Търговище 9 83 218 142 2 153 771 406 133 346 326
Омуртаг 1 13 25 14 258 92 38 22 27 24
Попово 2 22 67 45 653 240 118 33 133 123
Търговище 6 48 126 83 1 242 439 250 78 186 179
Шумен 8 103 199 145 2 367 928 467 190 383 352
Велики Преслав 2 16 32 23 367 128 62 20 52 49
Нови пазар 1 5 13 8 133 40 29 16 9 9
Шумен 5 82 154 114 1 867 760 376 154 322 294
Югоизточен 50 739 1 468 1 081 17 523 6 788 4 185 1 636 2 692 2 548
Бургас 15 276 466 371 6 469 2 360 1 652 617 862 827
Айтос 1 26 19 15 398 135 146 61 - -
Бургас 11 203 381 302 4 953 1 763 1 215 433 760 732
Карнобат 1 19 28 23 456 161 139 57 17 16
Малко Търново - 5 - - 72 27 20 3 9 8
Несебър 1 11 21 16 305 134 57 21 28 24
Поморие 1 5 17 15 130 70 26 20 38 37
Сунгурларе - 7 - - 155 70 49 22 10 10
Сливен 11 128 319 218 3 115 1 231 762 306 492 467
Котел 1 15 52 34 302 163 63 34 42 41
Нова Загора 2 15 49 35 301 110 42 18 70 62
Сливен 8 98 218 149 2 512 958 657 254 380 364
Стара Загора 16 250 474 356 6 071 2 542 1 396 583 1 071 1 014
Гълъбово 1 11 22 18 269 95 52 22 52 40
Казанлък 4 64 121 91 1 480 605 364 140 264 255
Мъглиж 1 14 20 12 309 104 78 26 9 9
Раднево 1 16 20 18 301 99 70 28 65 51
Стара Загора 8 145 263 198 3 465 1 543 735 341 646 628
Чирпан 1 - 28 19 247 96 97 26 35 31
Ямбол 8 85 209 136 1 868 655 375 130 267 240
Елхово - 4 - - 49 43 - - 11 11
Ямбол 8 81 209 136 1 819 612 375 130 256 229
Югозападна и Южна централна България 158 2 235 4 519 3 369 52 595 20 282 11 882 4 595 8 006 7 623
Югозападен 87 1 327 2 572 1 938 31 157 12 288 7 080 2 818 4 897 4 720
Благоевград 17 210 417 323 4 920 2 066 1 187 514 728 691
Банско 3 22 37 25 445 128 99 27 81 74
Белица 1 8 10 8 124 80 27 22 21 18
Благоевград 4 56 116 95 1 342 481 338 130 186 182
Гоце Делчев 1 32 53 39 868 401 244 112 111 110
Петрич 1 27 39 32 674 290 160 72 107 101
Разлог 3 27 70 52 623 302 120 61 81 74
Сандански 3 32 78 59 723 323 181 80 127 120
Якоруда 1 6 14 13 121 61 18 10 14 12
Кюстендил 9 87 195 151 1 840 740 464 183 263 231
Бобов дол 1 3 8 4 68 27 26 8 4 -
Дупница 4 29 67 53 672 267 158 63 89 77
Кюстендил 4 48 120 94 963 380 243 98 169 154
Сапарева баня - 7 - - 137 66 37 14 1 -
Перник 8 109 168 134 2 309 998 538 234 300 286
Перник 6 92 145 117 1 997 869 452 200 276 265
Радомир 2 17 23 17 304 127 86 34 24 21
Трън - - - - 8 2 - - - -
София 14 171 297 224 3 976 1 567 891 365 594 555
Ботевград 1 20 24 19 467 178 85 22 64 54
Долна баня - - - - 23 4 10 - - -
Елин Пелин 1 - 16 14 136 74 25 16 13 13
Етрополе - 1 - - 15 8 15 8 - -
Златица 1 4 11 8 80 19 - - 26 22
Ихтиман 1 17 29 25 410 181 131 58 15 15
Копривщица - 3 - - 45 14 9 - 14 11
Костенец 1 8 22 14 157 57 21 7 24 23
Костинброд 1 10 19 11 267 147 62 35 47 45
Пирдоп 2 20 33 28 348 170 85 43 57 53
Правец 1 30 43 33 774 195 180 60 156 156
Самоков 3 36 45 36 751 314 154 66 100 89
Своге 1 18 40 27 417 187 94 43 60 58
Сливница 1 4 15 9 86 19 20 7 18 16
София (столица) 39 750 1 495 1 106 18 112 6 917 4 000 1 522 3 012 2 957
Столична 39 750 1 495 1 106 18 112 6 917 4 000 1 522 3 012 2 957
Южен централен 71 908 1 947 1 431 21 438 7 994 4 802 1 777 3 109 2 903
Кърджали 7 53 106 77 1 381 468 234 63 161 145
Ардино - 4 - - 74 39 - - - -
Джебел 1 5 10 8 125 57 11 4 21 17
Кирково - 1 - - 13 - 13 - - -
Кърджали 6 41 96 69 1 123 350 210 59 140 128
Момчилград - 2 - - 46 22 - - - -
Пазарджик 15 206 332 240 4 824 1 832 1 019 378 673 598
Батак 1 6 10 7 70 17 11 1 9 8
Белово - 9 - - 158 88 33 18 13 13
Велинград 3 34 65 45 791 317 145 54 165 131
Пазарджик 7 108 174 132 2 662 996 583 221 376 357
Панагюрище 1 17 34 27 413 155 109 40 65 56
Пещера 1 9 18 15 174 74 42 20 17 9
Септември 2 18 31 14 463 140 80 19 28 24
Сърница - 5 - - 93 45 16 5 - -
Пловдив 30 435 1 076 791 10 766 4 022 2 527 927 1 606 1 555
Асеновград 3 31 61 50 752 187 202 56 82 77
Брезово 1 7 16 11 126 49 32 12 12 11
Карлово 3 30 61 43 659 235 146 52 60 51
Куклен 1 6 14 10 112 33 23 6 7 7
Марица - 4 - - 54 29 23 12 - -
Пловдив 17 294 759 554 7 440 2 735 1 740 618 1 246 1 220
Първомай 1 15 45 33 360 177 104 60 37 35
Раковски 2 14 43 31 336 124 72 32 16 16
Садово 1 8 23 13 174 109 44 22 9 8
Сопот 1 21 54 46 650 290 121 51 112 106
Хисаря - 5 - - 103 54 20 6 25 24
Смолян 9 71 149 105 1 173 398 245 103 151 142
Девин 1 6 15 10 93 47 9 9 9 9
Златоград - 3 - - 47 19 - - - -
Мадан 1 9 17 12 136 40 9 9 30 26
Неделино - 1 - - 15 7 15 7 - -
Рудозем - 1 - - 9 - - - - -
Смолян 5 41 88 65 736 249 184 65 98 95
Чепеларе 2 10 29 18 137 36 28 13 14 12
Хасково 10 143 284 218 3 294 1 274 777 306 518 463
Димитровград 1 11 28 25 263 92 100 36 16 11
Свиленград 1 12 27 22 282 131 80 39 55 53
Тополовград - 3 - - 70 33 - - 26 22
Харманли 1 11 19 15 228 110 66 27 32 9
Хасково 7 106 210 156 2 451 908 531 204 389 368

1 Без учителите в междуучилищни центрове; без директорите и заместник-директорите с преподавателска заетост.
05.05.2021


Европейска SDMX структура за метаданни (ESMS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване25 април 2019 г.
Дата на публикуване25 април 2019 г.
Дата на последно актуализиране25 април 2019 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2018

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой и процент.

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения
  • Закон за професионалното образование и обучение;
  • Закон за народната просвета и Правилник за неговото прилагане;
  • Методически документи на Евростат;
  • Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;
  • Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията;
  • Закон за статистиката;
  • Закон за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план;
  • Закон за предучилищното и училищното образование.
Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml


Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2018

Базисен период

Не се прилага.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Степен на пълнота на данните

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Показатели за извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки на обхвата

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на свръхобхват

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Дял на общите единици

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при измерването

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки поради липса на отговор

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговорили единици от съвкупността

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при обработката

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на импутация

Не се прилага (не се прилага импутация).

Грешки, свързани с допусканията на модела

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Сезонно изглаждане

Не се прилага (данните са годишни).

Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - средна стойност

Не се прилага (не се публикуват предварителни данни).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Лаг във времето - първи резултати

26 седмици.

Лаг във времето - окончателни резултати

Не се прилага (публикуват се само окончателни резултати).

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Точност на представяне - предоставяне и публикуване

Не се прилага (данните се предоставят на точната дата).

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци

Не се прилага (липсват потоци).

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Дължина на съпоставимите динамични редове

До учебната 2016/2017 - 17 години.

От учебната 2017/2018 - 2 години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност

Не се прилага (годишно изследване).

Съгласуваност с националните сметки

Не е налично.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Таблици с данни - консултации

Не се прилага.

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Метаданни - консултации

Не е налично.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Степен на пълнота на метаданните

Не е налично.

Документи за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
  • понеделник, 26 април 2021 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2020/2021 година в предучилищното образование (детските градини и подготвителните групи в училищата) са записани 215.7 хил. деца.
    • През 2020 г. основно образование са завършили 59.9 хил. ученици, а завършилите средно образование в общообразователни и професионални гимназии са съответно 25.5 хил. и 19.6 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование („професионален бакалавър“, „бакалавър“ и „магистър“) за академичната 2020/2021 година са 219.8 хиляди.
    • Към 31.12.2020 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 570 лица, от които 608 чужди граждани.
  • петък, 24 април 2020 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
    • През учебната 2019/2020 година в детски градини са записани 217.9 хил. деца, или с 0.4% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2019 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 25.8 хил. и 21.6 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2019/2020 година са 220.2 хиляди.
    • Към 31.12.2019 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 440 лица, от които 558 чужди граждани.
  • четвъртък, 25 април 2019 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт  годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2018/2019 година в детски градини са записани 218.8 хил. деца, или с 1.0% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2018 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.5 хил. и 23.0 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2018/2019 година са 229.5 хиляди.
    • Към 31.12.2018 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 467 лица, от които 504 чужди граждани.
  • петък, 27 април 2018 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2017/2018 година в детски градини са записани 220.9 хил. деца, или с 1.6% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2017 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.6 хил. и 21.7 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2017/2018 година са 236.3 хиляди.
    • Към 31.12.2017 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 564 лица, от които 529 чужди граждани.
  • петък, 15 септември 2017 - 11:10

    Изследването на образованието и обучението на възрастни се провежда веднъж на 5 години във всички държави - членки на ЕС, по единна методология и чрез хармонизиран инструментариум, което осигурява съпоставими данни за оценка на  ученето през целия живот.

    Националният статистически институт представя окончателни резултати от проведеното в края на 2016 г. изследване.

  • четвъртък, 27 април 2017 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
     През учебната 2016/2017 година в детски градини са записани 224.4 хил. деца, или с 3.3% по-малко в сравнение с предходната година.
     Завършилите средно образование през 2016 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 24.4 и 20.6 хил. ученици.
     Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2016/2017 година са 249.9 хиляди.
     Към 31.12.2016 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 738 лица, от които 503 чужди граждани.
     
  • четвъртък, 28 април 2016 - 11:00
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    • През учебната 2015/2016 година в детски градини са записани 232.0 хил. деца, или с 3.8% по-малко в сравнение с предходната година.
    • В началното образование (I - IV клас) се обучават 262.0 хил. ученици, а в прогимназиалното (V - VIII клас) - 216.4 хиляди.
    • Завършилите средно образование през 2015 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 27.0 и 23.3 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за 2015/2016 академична година са 266.7 хиляди.
    • Продължава тенденцията за увеличаване на броя на докторантите, като към 31.12.2015 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 750 лица.
     
  • вторник, 28 април 2015 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт (НСИ) ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    През учебната 2014/2015 година в детските градини са записани 241.1 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 0.2% на техния брой в сравнение с предходната година. 
    През 2014 година завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 27.3 и 26.2 хил. ученици.
    Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2014/2015 академична година e 279.0 хил. лица, като се наблюдава спад с 1.5% в сравнение с предходната година.
    Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 671 лица, или с 9.3% повече в сравнение с предходната година.
     
  • сряда, 30 април 2014 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт  ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2013/2014 година в детските градини са записани 240.6 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 2.4% в техния брой в сравнение с предходната година. 
    • През 2013 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 28.9 и 27.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2013/2014 учебна година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 277.2 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2013 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 055 лица, или с 12.7% повече в сравнение с предходната учебна година.
     
  • вторник, 30 април 2013 - 11:00

    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2012/2013 година в детските градини са записани 235.0 хил. деца, като е регистрирано увеличение от 3.1% в сравнение с предходната учебна година.
    • През 2012 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 30.3 и 29.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за учебната 2012/2013 година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 278.6 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в колежите (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър”) и в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2012 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 5 371 лица, или с 14.2% повече в сравнение с предходната учебна година.

Страници

  • Статистически годишник 2020
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 88-то издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2014 - 2019 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2020
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2020.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2015/2016 - 2019/2020 учебна година.

  • Статистически справочник 2020 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2020 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2016 - 2019 година.

  • Статистически справочник 2020
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2020 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2016 - 2019 година.

  • Статистически годишник 2019
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 87-то издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2013 - 2018 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2019
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2019.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2014/2015 - 2018/2019 учебна година.

  • Статистически годишник 2018 в инфографики
    Националният статистически институт предлага на вниманието Ви 86-ото издание на Статистическия годишник на Република България в инфографики.

    През 2018 г. за първи път представихме резултатите от статистическите изследвания чрез графики, изображения и други средства за визуализация, което предизвика положителен отзвук сред широк кръг потребители.  Надяваме се, че този съвременен начин на поднасяне на статистическата информация ще събуди интереса и на онези от тях, които за пръв път се докосват до смисъла на числата, разкриващи важни аспекти на обществено-икономическия живот.

  • Статистически справочник 2019 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2019 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2015 - 2018 година.

  • Статистически справочник 2019
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2019 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2015 - 2018 година.

  • Статистически годишник 2018
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 86-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2017 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

Страници