Училища, паралелки, учители, учащи, новоприети и завършили в програми за придобиване на ІІІ степен професионална квалификация по статистически зони, статистически райони, области и общини


Динамичен ред: Edu_2.9.2.xls

УЧИЛИЩА, ПАРАЛЕЛКИ, УЧИТЕЛИ, УЧАЩИ, НОВОПРИЕТИ И ЗАВЪРШИЛИ В ПРОГРАМИ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ІІІ СТЕПЕН ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО СТАТИСТИЧЕСКИ ЗОНИ, СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ, ОБЛАСТИ И ОБЩИНИ ПРЕЗ УЧЕБНАТА 2018/2019 ГОДИНА 1
(Брой)
Статистически зони
Статистически райони
Области
Общини
Училища Паралелки Учители Учащи Новоприети Завършили средно образование
общо в т.ч. жени общо в т.ч. жени общо в т.ч. жени общо от випуск 2018
Общо 354 4 705 9 748 7 206 107 542 42 501 22 841 9 118 19 445 18 464
Северна и Югоизточна България 199 2 503 5 101 3 718 56 749 22 888 11 992 4 842 10 055 9 531
Северозападен 47 543 1 092 790 11 740 4 932 2 447 993 2 144 2 013
Видин 2 35 64 54 753 354 133 55 163 156
Брегово - 4 - - 74 29 - - - -
Видин 2 29 64 54 650 310 115 46 163 156
Ружинци - 2 - - 29 15 18 9 - -
Враца 8 87 167 119 2 036 728 559 190 353 320
Бяла Слатина 2 22 50 35 499 215 149 64 92 77
Враца 3 32 76 54 834 246 228 67 157 144
Козлодуй 1 15 19 17 374 115 91 22 52 50
Мездра 1 9 10 9 168 71 65 21 19 17
Оряхово - 5 - - 107 61 26 16 18 18
Роман 1 3 12 4 33 8 - - 3 2
Хайредин - 1 - - 21 12 - - 12 12
Ловеч 7 107 153 107 2 090 881 486 219 351 326
Априлци - 5 - - 59 26 13 7 20 20
Ловеч 3 30 60 45 635 214 110 43 118 109
Луковит 1 20 22 14 341 195 121 65 33 24
Тетевен 1 19 22 14 348 125 80 36 69 65
Троян 2 24 45 32 496 216 107 47 95 93
Ябланица - 9 4 2 211 105 55 21 16 15
Монтана 6 87 156 120 2 070 907 373 145 420 402
Берковица 1 14 16 11 294 108 72 22 37 33
Вършец - 2 - - 44 25 6 4 5 5
Георги Дамяново - 1 - - 13 3 - - - -
Лом 2 22 46 34 538 228 97 41 86 85
Монтана 3 48 94 75 1 181 543 198 78 292 279
Плевен 24 227 552 390 4 791 2 062 896 384 857 809
Белене 1 4 11 8 51 20 10 4 12 12
Гулянци - 4 - - 76 41 28 15 10 10
Долни Дъбник 1 3 26 15 60 35 - - 5 5
Кнежа 2 30 51 34 685 284 97 37 70 65
Левски 1 9 18 9 115 32 16 4 22 18
Плевен 15 147 383 279 3 196 1 399 610 265 664 633
Пордим - 2 - - 36 17 19 8 - -
Червен бряг 4 28 63 45 572 234 116 51 74 66
Северен централен 54 599 1 269 888 13 266 5 329 2 838 1 168 2 378 2 238
Велико Търново 14 178 332 231 4 059 1 622 923 380 713 689
Велико Търново 5 79 136 98 1 761 738 417 180 329 323
Горна Оряховица 5 55 99 69 1 297 455 247 82 250 239
Елена - 8 - - 146 71 26 12 11 11
Лясковец - 1 - - 9 8 9 8 - -
Павликени 1 11 29 19 270 102 77 33 38 36
Свищов 2 17 52 36 408 203 112 54 71 67
Стражица 1 7 16 9 168 45 35 11 14 13
Габрово 6 90 151 101 1 810 667 382 146 352 329
Габрово 2 47 74 53 947 323 192 78 209 202
Дряново 1 5 12 11 85 45 19 7 15 10
Севлиево 2 33 44 30 672 242 145 47 108 97
Трявна 1 5 21 7 106 57 26 14 20 20
Разград 11 105 237 159 2 256 884 467 202 374 332
Завет 1 1 13 8 71 34 - - 3 3
Исперих 1 14 34 21 294 108 70 31 44 39
Кубрат 1 4 13 8 109 54 45 13 16 15
Лозница 1 10 22 15 184 107 31 20 44 37
Разград 7 76 155 107 1 598 581 321 138 267 238
Русе 16 160 419 311 3 604 1 488 731 288 681 642
Бяла 1 4 19 13 116 56 32 25 7 6
Ветово - 1 - - 14 5 - - 4 4
Две могили 1 9 17 11 163 33 38 6 25 24
Русе 14 146 383 287 3 311 1 394 661 257 645 608
Силистра 7 66 130 86 1 537 668 335 152 258 246
Главиница - 1 - - 18 - 18 - - -
Дулово 1 10 23 15 222 171 45 35 41 40
Кайнарджа - 4 - - 112 56 25 16 - -
Силистра 6 48 107 71 1 110 411 199 79 217 206
Тутракан - 3 - - 75 30 48 22 - -
Североизточен 48 597 1 278 945 13 675 5 486 2 895 1 138 2 297 2 182
Варна 21 310 678 525 7 223 3 021 1 585 674 1 342 1 298
Аксаково - 2 - - 52 28 25 14 - -
Белослав - 2 - - 53 21 27 9 - -
Бяла 1 3 8 7 46 17 - - 13 13
Варна 15 248 576 458 5 804 2 330 1 300 553 1 183 1 148
Ветрино - 6 - - 114 60 21 11 17 16
Вълчи дол 1 7 12 5 128 49 38 11 32 32
Девня - 4 - - 105 51 27 11 15 15
Долни чифлик 1 8 17 12 169 58 24 - 16 15
Провадия 2 23 49 34 568 308 81 44 66 59
Суворово 1 7 16 9 184 99 42 21 - -
Добрич 9 75 175 124 1 728 688 381 142 266 255
Генерал Тошево 1 11 23 14 229 90 55 20 14 12
Добрич 6 53 113 82 1 273 520 271 109 221 214
Каварна 1 4 15 10 102 23 23 3 15 15
Тервел 1 5 24 18 91 39 18 4 16 14
Шабла - 2 - - 33 16 14 6 - -
Търговище 9 102 205 140 2 139 781 421 126 303 276
Омуртаг 1 11 22 11 245 69 49 - 32 27
Попово 2 33 60 41 667 270 147 46 117 109
Търговище 6 58 123 88 1 227 442 225 80 154 140
Шумен 9 110 220 156 2 585 996 508 196 386 353
Велики Преслав 2 19 36 26 428 170 72 27 59 54
Нови пазар 1 7 17 10 160 39 29 11 4 4
Шумен 6 84 167 120 1 997 787 407 158 323 295
Югоизточен 50 764 1 462 1 095 18 068 7 141 3 812 1 543 3 236 3 098
Бургас 15 280 478 392 6 838 2 706 1 432 546 1 234 1 195
Айтос 1 14 18 14 321 104 66 16 32 32
Бургас 12 217 408 335 5 387 2 140 1 145 435 1 067 1 040
Карнобат 1 17 25 19 457 163 105 43 53 50
Малко Търново - 5 8 8 61 25 18 7 5 5
Несебър - 11 - - 244 106 40 18 31 26
Поморие 1 10 19 16 228 116 29 15 29 27
Сунгурларе - 6 - - 140 52 29 12 17 15
Сливен 11 133 299 200 3 055 1 166 670 292 503 476
Котел 1 15 44 29 292 158 67 40 50 50
Нова Загора 2 20 45 30 427 141 69 40 60 47
Сливен 8 98 210 141 2 336 867 534 212 393 379
Стара Загора 17 267 507 382 6 270 2 561 1 307 550 1 191 1 147
Гълъбово 1 13 21 16 328 137 50 19 38 35
Казанлък 4 63 113 85 1 460 589 307 120 286 278
Мъглиж 1 13 17 10 271 89 60 23 16 14
Павел баня - - - - - - - - - -
Раднево 1 16 23 22 324 100 50 15 68 52
Стара Загора 9 154 307 231 3 708 1 561 814 356 728 713
Чирпан 1 8 26 18 179 85 26 17 55 55
Ямбол 7 84 178 121 1 905 708 403 155 308 280
Елхово - 5 - - 59 53 13 13 2 2
Ямбол 7 79 178 121 1 846 655 390 142 306 278
Югозападна и Южна централна България 155 2 202 4 647 3 488 50 793 19 613 10 849 4 276 9 390 8 933
Югозападен 84 1 253 2 701 2 060 29 278 11 318 6 366 2 613 5 564 5 312
Благоевград 15 187 383 293 4 524 1 913 924 426 879 817
Банско 3 19 36 23 471 138 70 14 93 83
Белица 1 6 9 8 132 94 20 15 16 14
Благоевград 3 51 106 91 1 242 418 253 96 255 245
Гоце Делчев 1 24 56 43 616 277 148 82 92 89
Петрич 1 26 38 31 620 277 105 59 118 109
Разлог 3 26 62 42 662 333 149 78 175 152
Сандански 3 29 76 55 671 328 145 64 117 112
Якоруда - 6 - - 110 48 34 18 13 13
Кюстендил 8 75 147 117 1 699 686 419 181 402 358
Бобов дол 1 2 9 5 46 20 18 10 8 -
Дупница 3 28 60 52 603 233 156 70 144 127
Кюстендил 4 41 78 60 953 384 220 88 225 210
Сапарева баня - 4 - - 97 49 25 13 25 21
Перник 8 92 170 139 2 053 861 475 206 409 387
Перник 6 78 143 118 1 811 757 414 179 358 343
Радомир 2 13 27 21 229 99 61 27 51 44
Трън - 1 - - 13 5 - - - -
София 13 172 277 222 3 784 1 440 874 361 652 602
Ботевград 1 17 24 20 425 175 132 58 60 51
Долна баня - 4 - - 69 22 - - - -
Елин Пелин 1 7 13 11 147 68 31 16 16 12
Златица 1 6 12 9 124 36 19 4 24 21
Ихтиман 1 11 25 20 254 104 81 37 28 14
Копривщица - 6 - - 93 46 15 6 17 17
Костенец 1 9 18 14 170 73 37 16 31 28
Костинброд 1 10 21 17 235 106 52 28 36 36
Пирдоп 2 17 29 28 319 152 72 40 82 73
Правец 1 28 34 23 744 182 162 35 128 126
Самоков 3 35 62 50 733 293 163 78 140 135
Своге 1 18 39 30 384 162 94 38 72 71
Сливница - 4 - - 87 21 16 5 18 18
София (столица) 40 727 1 724 1 289 17 218 6 418 3 674 1 439 3 222 3 148
Столична 40 727 1 724 1 289 17 218 6 418 3 674 1 439 3 222 3 148
Южен централен 71 949 1 946 1 428 21 515 8 295 4 483 1 663 3 826 3 621
Кърджали 8 71 119 88 1 559 532 278 80 235 221
Джебел 1 7 9 7 173 74 30 11 25 24
Кърджали 6 52 94 70 1 213 380 217 57 163 155
Момчилград 1 12 16 11 173 78 31 12 47 42
Пазарджик 13 194 361 265 4 395 1 722 927 345 813 737
Батак 1 8 8 5 107 18 11 3 16 9
Белово - 4 - - 79 46 38 24 - -
Велинград 3 42 73 55 907 364 157 60 219 184
Пазарджик 6 96 200 145 2 273 883 511 186 464 446
Панагюрище 1 18 39 30 418 154 85 29 71 62
Пещера 1 7 19 16 169 68 39 21 31 26
Септември 1 16 22 14 379 162 62 18 12 10
Сърница - 3 - - 63 27 24 4 - -
Пловдив 31 455 1 019 746 10 788 4 272 2 314 907 1 909 1 857
Асеновград 3 31 62 51 745 196 162 38 118 117
Брезово 1 3 15 10 65 29 34 14 - -
Карлово 3 25 55 39 651 228 150 53 81 74
Куклен 1 7 14 6 135 36 27 9 9 8
Марица - 2 - - 19 11 10 6 - -
Пловдив 18 321 736 541 7 663 3 045 1 619 630 1 474 1 442
Първомай 1 13 30 23 298 146 57 36 61 59
Раковски 2 16 39 28 322 126 71 28 27 20
Садово 1 7 19 9 146 106 41 29 - -
Сопот 1 25 49 39 640 299 129 57 120 118
Хисаря - 5 - - 104 50 14 7 19 19
Смолян 9 73 144 99 1 245 437 217 53 237 216
Девин 1 7 12 8 139 72 17 7 20 20
Златоград - 5 - - 80 34 13 4 10 7
Мадан 1 10 19 14 172 38 29 4 39 34
Смолян 5 41 88 63 732 270 134 36 159 146
Чепеларе 2 10 25 14 122 23 24 2 9 9
Хасково 10 156 303 230 3 528 1 332 747 278 632 590
Димитровград 1 9 27 27 229 72 79 26 37 26
Свиленград 1 13 28 23 326 149 76 40 58 58
Тополовград - 7 - - 160 74 - - 8 3
Харманли 1 16 21 17 283 82 75 26 66 66
Хасково 7 111 227 163 2 530 955 517 186 463 437

1 Без учителите в междуучилищни центрове; без директорите и заместник-директорите с преподавателска заетост.
25.04.2019


Европейска SDMX структура за метаданни (ESMS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване25 април 2019 г.
Дата на публикуване25 април 2019 г.
Дата на последно актуализиране25 април 2019 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2018

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой и процент.

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения
  • Закон за професионалното образование и обучение;
  • Закон за народната просвета и Правилник за неговото прилагане;
  • Методически документи на Евростат;
  • Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;
  • Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията;
  • Закон за статистиката;
  • Закон за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план;
  • Закон за предучилищното и училищното образование.
Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml


Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2018

Базисен период

Не се прилага.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Степен на пълнота на данните

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Показатели за извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки на обхвата

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на свръхобхват

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Дял на общите единици

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при измерването

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки поради липса на отговор

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговорили единици от съвкупността

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при обработката

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на импутация

Не се прилага (не се прилага импутация).

Грешки, свързани с допусканията на модела

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Сезонно изглаждане

Не се прилага (данните са годишни).

Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - средна стойност

Не се прилага (не се публикуват предварителни данни).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Лаг във времето - първи резултати

26 седмици.

Лаг във времето - окончателни резултати

Не се прилага (публикуват се само окончателни резултати).

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Точност на представяне - предоставяне и публикуване

Не се прилага (данните се предоставят на точната дата).

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци

Не се прилага (липсват потоци).

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Дължина на съпоставимите динамични редове

До учебната 2016/2017 - 17 години.

От учебната 2017/2018 - 2 години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност

Не се прилага (годишно изследване).

Съгласуваност с националните сметки

Не е налично.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Таблици с данни - консултации

Не се прилага.

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Метаданни - консултации

Не е налично.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Степен на пълнота на метаданните

Не е налично.

Документи за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
  • четвъртък, 25 април 2019 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт  годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2018/2019 година в детски градини са записани 218.8 хил. деца, или с 1.0% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2018 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.5 хил. и 23.0 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2018/2019 година са 229.5 хиляди.
    • Към 31.12.2018 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 467 лица, от които 504 чужди граждани.
  • петък, 27 април 2018 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2017/2018 година в детски градини са записани 220.9 хил. деца, или с 1.6% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2017 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.6 хил. и 21.7 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2017/2018 година са 236.3 хиляди.
    • Към 31.12.2017 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 564 лица, от които 529 чужди граждани.
  • петък, 15 септември 2017 - 11:10

    Изследването на образованието и обучението на възрастни се провежда веднъж на 5 години във всички държави - членки на ЕС, по единна методология и чрез хармонизиран инструментариум, което осигурява съпоставими данни за оценка на  ученето през целия живот.

    Националният статистически институт представя окончателни резултати от проведеното в края на 2016 г. изследване.

  • четвъртък, 27 април 2017 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
     През учебната 2016/2017 година в детски градини са записани 224.4 хил. деца, или с 3.3% по-малко в сравнение с предходната година.
     Завършилите средно образование през 2016 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 24.4 и 20.6 хил. ученици.
     Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2016/2017 година са 249.9 хиляди.
     Към 31.12.2016 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 738 лица, от които 503 чужди граждани.
     
  • четвъртък, 28 април 2016 - 11:00
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    • През учебната 2015/2016 година в детски градини са записани 232.0 хил. деца, или с 3.8% по-малко в сравнение с предходната година.
    • В началното образование (I - IV клас) се обучават 262.0 хил. ученици, а в прогимназиалното (V - VIII клас) - 216.4 хиляди.
    • Завършилите средно образование през 2015 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 27.0 и 23.3 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за 2015/2016 академична година са 266.7 хиляди.
    • Продължава тенденцията за увеличаване на броя на докторантите, като към 31.12.2015 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 750 лица.
     
  • вторник, 28 април 2015 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт (НСИ) ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    През учебната 2014/2015 година в детските градини са записани 241.1 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 0.2% на техния брой в сравнение с предходната година. 
    През 2014 година завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 27.3 и 26.2 хил. ученици.
    Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2014/2015 академична година e 279.0 хил. лица, като се наблюдава спад с 1.5% в сравнение с предходната година.
    Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 671 лица, или с 9.3% повече в сравнение с предходната година.
     
  • сряда, 30 април 2014 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт  ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2013/2014 година в детските градини са записани 240.6 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 2.4% в техния брой в сравнение с предходната година. 
    • През 2013 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 28.9 и 27.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2013/2014 учебна година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 277.2 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2013 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 055 лица, или с 12.7% повече в сравнение с предходната учебна година.
     
  • вторник, 30 април 2013 - 11:00

    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2012/2013 година в детските градини са записани 235.0 хил. деца, като е регистрирано увеличение от 3.1% в сравнение с предходната учебна година.
    • През 2012 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 30.3 и 29.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за учебната 2012/2013 година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 278.6 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в колежите (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър”) и в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2012 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 5 371 лица, или с 14.2% повече в сравнение с предходната учебна година.

  • сряда, 26 септември 2012 - 11:00

    Изследването на образованието и обучението за възрастни обхваща широк кръг актуални теми: участието в различните форми на Учене през целия живот (формално, неформално и самостоятелно образование и обучение), причини за неучастие в образование и обучение, достъп до информация относно възможностите за образование и обучение, използване на компютри, езикови умения, участие в културни и обществени събития.

  • сряда, 2 май 2012 - 11:00

    Образователната структура на населението на 7 и повече навършени години значително се подобрява през 2011 в сравнение с предходните години, следвайки ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя на хората с основно и по-ниско образование.

    По данни от проведеното преброяване на населението и жилищния фонд към 1.02.2011 г. броят на лицата с висше образование е 1 348.7 хил., или всеки пети (19.6%) е висшист, a лицата, завършили средно образование, са 2 990.4 хиляди (43.4%). Делът на лицата с начално и по-ниско образование е 13.9% (или всяко седмо на 100 лица).

Страници

  • Образование в Република България 2019
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2019.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2014/2015 - 2018/2019 учебна година.

  • Статистически годишник 2018 в инфографики
    Националният статистически институт предлага на вниманието Ви 86-ото издание на Статистическия годишник на Република България в инфографики.

    През 2018 г. за първи път представихме резултатите от статистическите изследвания чрез графики, изображения и други средства за визуализация, което предизвика положителен отзвук сред широк кръг потребители.  Надяваме се, че този съвременен начин на поднасяне на статистическата информация ще събуди интереса и на онези от тях, които за пръв път се докосват до смисъла на числата, разкриващи важни аспекти на обществено-икономическия живот.

  • Статистически справочник 2019 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2019 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2015 - 2018 година.

  • Статистически справочник 2019
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2019 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2015 - 2018 година.

  • Статистически годишник 2018
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 86-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2017 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2018
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2018.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2013/2014 - 2017/2018 учебна година.

  • Статистически справочник 2018 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2018 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2014 - 2017 година.

  • Статистически годишник 2017 в инфографики
    Националният статистически институт предлага един по-различен поглед към статистическата информация, включена в 85-ото издание на Статистическия годишник на Република България.

    Публикацията е насочена към по-широк кръг потребители, като статистическите данни са поднесени по разбираем и достъпен начин.

    Актуалното състояние и промените в обществено-икономическия и културния живот в страната са представени не по традиционния начин с таблици и текст, а чрез инфографики - изображения, графики и други средства за визуализация.

  • Статистически справочник 2018
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2018 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2014 - 2017 година.

  • Статистически годишник 2017
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 85-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2016 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

Страници