Кръстосана класификация на бруто образуването на основен капитал /БООК/ по дейности и по активи /операции/ - годишни данниCross-classification of gross fixed capital formation (GFCF) by industry and by assets (transactions) - Annual dataNAESA2010T2200yNAESA2010T2200yfalse2017-11-06T14:21:19+02:00ESQRS_MSDESTATESQRS_FULL_REPORTFULL_ESQRS2017NSINAESA2010T2200y<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>Нефинансови национални и регионални сметки</p><p>Non-financial national and regional accounts</p><p>Лиляна Дудева</p><p>Liliana Doudeva</p><p>Главен експерт</p><p>Chief expert</p><p>ул. „П.Волов“ № 2, София 1038</p><p>2 P. Volov Str., Sofia 1038</p><p>LDoudeva@NSI.bg </p><p>LDoudeva@NSI.bg </p><p>35929857114</p><p>35929857114</p><div>Националните сметки на България са разработени в съответствие с възприетите методологически принципи на „Системата на националните сметки“, 2008 – съвместно издание на ООН, ОИСР, Евростат, МВФ и Световната банка и на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010) - издание на Евростат. Основен макроикономически показател на системата за национални сметки като елемент на брутния вътрешен продукт (БВП) е бруто капиталообразуването (P.5). Бруто капиталообразуването се състои от три компонента разграничени според ролята им във възпроизводствения процес: бруто образуване на основен капитал (P.51g), изменение на запасите (P.52) и придобиване минус отписване на ценности (P.53).</div><div>Бруто образуването на основен капитал (P.51g) включва придобивания и отписвания на дълготрайни активи. Видове дълготрайни активи: AN.111 Жилищни сгради, AN.112 Други сгради и постройки (тук се включват AN.1121 Нежилищни сгради, AN.1122 Други постройки and AN.1123 Подобрения върху земите), AN.113 Машини и оборудване (тук се включват AN.1131 Транспортни средства, AN1132 Информационно и комуникационно оборудване, AN.1139 Други машини и оборудване); AN.114 Оръжейни системи и AN.115 Отглеждани животни и растения. Нематериалните активи са наречени в ESA 2010 Продукти, обект на интелектуална собственост, код AN.117. Те се състоят от AN.1171 Научноизследователска и развойна дейност, AN.1172 Проучване и оценка на полезни изкопаеми, AN.1173 Компютърен софтуер и бази данни, AN.1174 Оригинали на развлекателни, литературни или художествени творби и AN.1179 Други продукти, обект на интелектуална собственост. Дълготрайните активи са произведени активи, които се използват в производствения процес повече от 1 година. Бруто образуването на основен капитал не включва разходи на домакинствата за придобиване на дълготрайни стоки (дефинирани в ЕСС 2010 като “машини и оборудване придобити от домакинствата за целите на крайното потребление). В бруто образуването на основен капитал се включва позицията P.512 Разходи по прехвърляне на собствеността върху непроизведени активи. </div><div>National accounts for Bulgaria are compiled according to the main methodological recommendations of the documents "System of National Accounts, 2008" (SNA 2008), an issue of EUROSTAT, IMF, OECD, UN and the World Bank, and "European System of Accounts, 2010" (ESA 2010), an issue of EUROSTAT. Main aggregate of the system of national accounts as an element of the GDP by final expenditure is the Gross capital formation (P.5). Gross capital formation consists of the three components distinguished by their role in the process of reproduction: gross fixed capital formation (P.51g), changes in inventories (P.52) and acquisitions less disposals of valuables (P.53).</div><div>Gross fixed capital formation (P.51g) includes acquisitions and disposals of fixed assets. Type of fixed assets: AN.111 Dwellings, AN.112 Other buildings and structures (here should be included AN.1121 Buildings other than dwellings, AN.1122 Other structures and AN.1123 Land improvements), AN.113 Machinery and equipment (here should be included AN.1131 Transport equipment, AN1132 ICT equipment, AN.1139 Other machinery and equipment); AN.114 Weapons systems and AN.115 Cultivated biological resources. The intangible assets are called in ESA 2010 Intellectual property products, coded AN.117. They consist of AN.1171 Research and development, AN.1172 Mineral exploration and evaluation, AN.1173 Computer software and databases, AN.1174 Entertainment, literary or artistic originals and AN.1179 Other intellectual property products. Fixed assets are produced assets used in production for more than one year. Excluded from gross fixed capital formation are in particular expenditures on acquisition of durables purchased by households (defined in ESA 2010 as “machinery and equipment acquired by households for purposes of final consumption”). GFCF should include P.512 Costs of ownership transfer on non-produced assets, assets like land, contracts, leases and licenses. </div><p>Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008), агрегирана номенклатура А64.</p><div>National accounts aggregates by industry (up to NACE A*64); Classification of Economic Activities (CEA-2008, for international use NACE.BG-2008). ESA2010 uses aggregation levels of the NACE Rev.2 classification to define industry breakdowns (NACE stands for Nomenclature générale des Activités économiques dans les Communautés Européennes). NACE Rev.2 is a classification of economic activities widely used in statistics and in other domains. Requirements for the transmission of NACE Rev.2 series have been specified in the Commission Regulation (EC) No 715/2010 of 10 August 2010</div><div> </div><p>Националните сметки описват общата икономика на дадена страна. Обхванати са всички единици с център на икономическа дейност на територия страната. Две от най-важните разбивки на икономиката са по институционални сектори и по дейности на КИД 2008. По отношение на разбивката по институционални сектори ЕСС 2010 разграничава пет взаимноизключващи се вътрешни институционални сектора: а) Нефинансови предприятия; б) Финансови предприятия; в) сектор "Държавно управление"; г) Домакинства; д) Нетърговски организации, обслужващи домакинствата. Петте сектора заедно образуват цялата национална икономика. Бруто образуването на основен капитал в таблица 2200 се отнася до цялата икономика.</p><p>National accounts describe the total economy of a country. All units that have their centre of predominant economic interest in the economic territory of that country are covered. Two of the most important breakdowns are the breakdown by institutional sector and the breakdown by NACE Rev. 2 activity. Concerning the institutional sector breakdown, ESA 2010 distinguishes five mutually exclusive domestic institutional sectors: (a) non-financial corporations; (b) financial corporations; (c) general government; (d) households; (e) non-profit institutions serving households. The five sectors together make up the total domestic economy. Gross fixed capital formation in table 2200 refer to the whole economy. </p><div>Всички статистически понятия и определения, които се използват в националните сметки, са описани в приложение А към регламента за ЕСС 2010.</div><div> </div><div>All statistical concepts and definitions to be used in national accounts are described in Annex A of the ESA 2010 Regulation (link to blue book on ESA 2010 methodology). </div><div> </div><div> </div><p>Статистическа единица за агрегатите в тази таблица е местна единица по вид дейност.</p><p>Statistical unit for the agregates in this table is the local kind-of-activity unit (local KAU).</p><p>Всички резидентни статистически единици (местни ЕВД).</p><div>All resident statistical units (local KAU).</div><div> </div><p>Географският обхват за бруто образуването на основен капитал в тази таблица е общата икономика на страната. </p><p>The reference area for Gross fixed capital formation in this table is the total economy of the country.</p><p>от 1995</p><p>data starting from 1995</p><p>2010</p><p>2010</p><p>Данните за бруто образуване на основен капитал, по-конкретно за придобиване и отписване на дълготрайни активи, се събират за всички единици съставящи счетоводен баланс с идентични справки в годишните отчети за дейността. Има два вида справки за тези единици: "Справка за разходите за придобиване на дълготрайни материални активи" и "Справка за нетекущите (дълготрайните) активи към 31.12.". Справката за нетекущите (дълготрайните) активи към 31.12. е основният източник на данни за разчетите на бруто образуването на основен капитал по видове активи, по институционални сектори и по дейности. Данните за единиците от сектор държавно управление се сравняват и координират с данните от "Годишен отчет на консолидираната фискална програма". За единиците, които не съставят счетоводен баланс, данните се събират със "Справка 3. Дълготрайни материални и нематериални активи" от годишния отчет за дейността. Допълнителни източници на данни за бруто образуване на основен капитал: "Справка за приходите на строителните предприятия по видове строителство ", Тримесечно изследване "Издадени разрешителни за строеж на нови сгради", Отчет за приходите и разходите, Справка за производството и продажбите на промишлени продукти, Митническа статистика по продуктови групи, Икономически сметки за селското стопанство, Справка за научноизследователската и развойна дейност (НИРД), Платежен баланс, Наблюдение на структурата на заплатите, данни от националните сметки. </p><p>Data on Gross fixed capital formation, namely data on acquisition and disposal of fixed assets are collected for all the units compiling balance sheet in identical annexes to the annual reports. There are two types of annexes for these units: "Annex for the expenditure on acquisition of fixed tangible assets (FTA)" and "Annex for non-current (fixed) assets as of 31.12.". The "Annex for non-current (fixed) assets as of 31.12." is the main data source for estimates of GFCF by type of assets, by institutional sector and by activity. The data for the government sector institutions are compared and coordinated with the data from the “Annual report of the consolidated fiscal program”. For the units not compiling balance sheet data are collected with "Annex 3. Fixed tangible and intangible assets". Additional sources for Gross fixed capital formation: Annex for revenues of construction enterprises by type of construction; Quarterly survey "Building permits issued and construction of new buildings started"; Report on revenues and expenditures; Annex for production and sales of industrial goods; Custom statistics by product groups; Economic Accounts in Agriculture; Frascati Manual surveys; Balance of payment data; Structure of earnings survey; National accounts data. </p><p>Годишно</p><p>Annual</p><p>Изчерпателно за всички единици</p><p>Exhaustively for all units</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing data quality</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing the quality of data and the development of estimation of the completeness of the data.</p><p>Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните.</p><p>Quality is assured by strict application of ESA 2010 concepts and by thorough validation of the data.</p><p>Система за вътрешен контрол върху съставянето на националните сметки - Въвеждането на система за управление на качеството е включено в проектната рамка, която се прилага в момента в БНСИ. (Текст от наръчника за собствените ресурси, изготвен съвместно от всички институции, участващи в цялостната административна и техническа процедура съгласно Документ 1375/2003 - Министерство на финансите, Национална агенция за приходите, Агенция "Митници", Министерство на земеделието и храните (МЗХ), Агенцията за икономически анализи и прогнози (АИАП) и БНСИ.)</p><p>System of internal control of national accounts compilation – The introduction of quality management system is included in the project framework currently in place in BNSI. (text from the Own resources manual jointly prepared by all the institutions involved in the whole administrative and technical procedures according to the CD 1375/2003 – Ministry of Finance (MoF), National Revenue Agency (NRA), Customs Agency, Ministry of Agriculture and Foods (MoAF), Agency for Economic Analyses and Forecasts (AEAF) and BNSI.)</p><p>Данните за националните сметки са ключова информация за наблюдението на икономическата политика и вземането на решения, прогнозирането, административните цели и информацията за широката общественост, както и икономическите изследвания. Потребителите на данни за годишните национални сметки обикновено се интересуват от анализиране на структурните промени в икономиката в средносрочен план.</p><p>National Accounts data is key information for economic policy monitoring and decision making, forecasting, for administrative purposes and for information of the general public and for economic research. Users of annual national accounts data are typically interested in analysing structural changes in the economy from a medium-term perspective</p><p>BG NSI follows up the interest perceived from users on the basis of databases and downloads of the data. ?!?!?!</p><p>BG NSI follows up the interest perceived from users on the basis of databases and downloads of the data. ?!?!?!</p><p>Годишните данни за националните сметки са ключов инструмент за икономически анализ.</p><p>Annual national accounts data are a key instrument for economic analysis</p><p>БНСИ публикува всички ревизии и обяснения на данните.</p><p>BG NSI publishes all revision and explanations of the data.</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Данните за тази таблица се ревизират ако е необходимо веднъж годишно - 9 месеца след края на отчетния период.</p><p>Data for this table are revised if nessesary once per year with the t+9 months releases.</p><p>Данните за националните сметки подлежат на непрекъснати рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до ревизиране на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България двата вида ревизии са: текущи - тримесечни, предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД.</p><p>National accounts data are subject to continuous routine revisions as new input data becomes available. This will typically also entail revisions of the national accounts aggregates, which are derived from these data. In BG national accounts two types of revisions are: Regular – quarterly, preliminary, final data; and Major - based on implementation of new methodology or GNI reservations. </p><p>Данните се предоставят в съответствие с трансмисионната програма на Евростат и съответните дерогации за страната.</p><p>The data transmitted are in compliance with ESA 2010 DTP and respective derogations for the country.</p><p>Данните се предоставят в съответствие с трансмисионната програма на Евростат и съответните дерогации за страната.</p><p>The data transmitted are in compliance with ESA 2010 DTP and respective derogations for the country.</p><p>Данните се предоставят в съответствие с трансмисионната програма на Евростат и съответните дерогации за страната.</p><p>The data transmitted are in compliance with ESA 2010 DTP and respective derogations for the country.</p><p>Сравнимостта се осигурява чрез прилагането на общи определения на ЕСС 2010.</p><p>The comparability is insured by the application of common definitions of ESA 2010</p><p>By using a common framework, the European System of Accounts ESA 2010, data can be comparable over time. </p><p>Използвайки общата рамка на ЕСС 2010, данните могат да бъдат сравними с течение на времето.</p><p>By using a common framework, the European System of Accounts ESA 2010, data can be comparable over time. </p><p>В някои случаи могат да се използват данни от други области на икономическата статистика, например бизнес статистика и статистика за външната търговия за целите на кръстосаната проверка. </p><p>In certain cases, data from other domains of economic statistics, i.e. business statistics and external trade statistics can be used for cross-checking purposes. </p><p>Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани.</p><p>Annual and quarterly data for all sub domains of national accounts should be coherent.</p><p>Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани.</p><p>Annual and quarterly data for all sub domains of national accounts should be coherent.</p><p>Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани.</p><p>Annual and quarterly data for all sub domains of national accounts should be coherent.</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Електронна публикация.</p><p>Electronic publication</p><p>Подробни данни са достъпни за всички потребители на Интернет страницата на НСИ в Статистически данни › Макроикономическа статистика › Брутен вътрешен продукт (БВП) › Брутен вътрешен продукт (БВП) - ЕСС 2010 › Годишни данни › - БВП - Разходи за крайно потребление - национално ниво: http://www.nsi.bg/bg/content/2212/бвп-%3F-азходи-за-крайно-потребление-национално-ниво</p><p>Data are available to all users of the NSI website under the heading Macroeconomic statistics -Gross Domestic Product - Annual data - GDP by Final Expenditure – Total of economy: http://www.nsi.bg/en/content/5490/gdp-final-expenditure-%E2%80%93-total-economy</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>(1) Европейска система от национални и регионални сметки 2010. (2) GNI Inventory for Bulgaria.</p><p>(1) European System of Accounts (2010) (Eurostat). (2) GNI Inventory for Bulgaria.</p><p>Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните.</p><p>Quality is assured by strict application of ESA 2010 concepts and by thorough validation of the data</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Закон за статистиката; Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p>Law on Statistics; Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society. </p><p>Ако данните са с флаг за поверителност или са под ембарго, тези данни не се публикуват.</p><p>If data are with a confidentiality flag or are under an embargo date, these data are not published.</p>