ИНДЕКСИ НА ПОТРЕБИТЕЛСКИТЕ ЦЕНИ - Индекс на потребителските цени (ИПЦ) Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ) Индекс на цените на малка по състав кошница (ИЦМК) INDICES OF CONSUMER PRICES - Consumer Price Indices (CPI) Harmonized Indices of Consumer Prices (HICP) Price Indices of a Small Basket (PISB)consumerpriceindicesconsumerpriceindicesfalse2024-02-16T11:42:37+02:00ESQRS_MSDESTATESQRS_FULL_REPORTFULL_ESQRS2012-N1NSIconsumerpriceindices<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Потребителски цени, цени на жилища и ППС“</p><p>"Consumer Prices, Housing prices and PPP" Department</p><p>Албена Данчева</p><p>Albena Dancheva</p><p>Началник на отдел</p><p>Head of department</p><p>ул. „П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str., 1038 Sofia, Bulgaria</p><p><a href="mailto:pfarah@nsi.bg">ADancheva@nsi.bg</a></p><p><a href="mailto:pfarah@nsi.bg">ADancheva@nsi.bg</a></p><p>+359 2 9857 767</p><p>+359 2 9857 767</p><p>Цел на<b> статистическото наблюдение на потребителските цени</b> е да се получат представителни за страната данни за изменението на цените на определени видове стоки и услуги, потребявани от домакинствата. Наблюдението осигурява необходимата информация за изчисляването на следните показатели: <b>индекс на потребителските цени (ИПЦ)</b>, <b>хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)</b> и <b>индекс на цените на малка по състав кошница (ИЦМК)</b>.</p><p><b>ИПЦ</b> е официален измерител на инфлацията в Република България. Той измерва общото относително изменение на цените на стоките и услугите, които се използват от българските (резидентни) домакинства за лично (непроизводствено) потребление.</p><p><b>ХИПЦ</b> е сравнима мярка на инфлацията на страните от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към Еврозоната. ХИПЦ е изчислен според хармонизирани за ЕС методология и дефиниции. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерва общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите, но двата индекса се различават по домакинствата, които обхващат. ХИПЦ обхваща потреблението на всички домакинства, включително институционалните (колективните) и чуждестранните на територията на страната, докато ИПЦ - потреблението на българските домакинства.</p><p><b>ИЦМК</b> измерва общото относително изменение на цените на определени социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, които са от съществено значение за биологичното и социално съществуване на отделния човек и домакинство със сравнително ниски доходи.</p><p>Индексите на потребителските цени измерват само ценовите изменения и затова се дефинират като индекси на „чистата“ ценова промяна. Те не измерват стойността на живота и не са индекси на издръжката на живота.</p><p>ИПЦ и ХИПЦ се използват като макроикономически показатели, измерители на инфлацията, докато ИЦМК не се използва като такъв, а чрез него обществеността получава допълнителна информация за инфлационните процеси в страната.</p><p>The aim of the statistical survey of consumer prices is is to obtain country representative data for the price change of defined goods and services, consumed by households. The survey provides the necessary information for the compilation of the following indicators: Consumer Price Index (CPI), Harmonized Index of Consumer Prices (HICP) and Price Index of Small Basket (PISB).</p><p><b>CPI </b>is the official measure of inflation in the Republic of Bulgaria. It measures the total relative price change of goods and services used by resident households for private (non-production) consumption.</p><p><b>HICP</b> is comparable measure of inflation across EU Member states. It is one of the criterions of price stability and for readiness of Bulgaria to join the Euro-zone. HICP is calculated according to a harmonized approach and a single set of definitions for EU member states. HICP, just as CPI, measures the total relative change of the prices of goods and services but they differ in the coverage of households. HICP covers the consumption of all households on the territory of the country, including institutional and foreign ones, while CPI - consumption of Bulgarian households.</p><p><b>PISB</b> measures the relative average price changes of defined socially useful and vital for the living goods and services that are essential for the biological and social existence of a separate person and household with comparatively low income.</p><p>Indices of consumer basket measure only the change of prices and therefore they are defined as "pure price change" indices. They do not measure the cost of living and are not cost of living indices.</p><p>CPI and HICP are used as macroeconomic indicators, measure of inflation, unlike PISB which give the public additional information on inflation processes in the country.</p><p>ECOICOP (ЕКОИКОП) - Европейска класификация на индивидуалното потребление по цели, съгласно Регламент (ЕС) 2016/792 от 11 май 2016 г.<a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation">[1]</a> на Европейския парламент и на Съвета</p><p> </p><div><hr align="left" size="1" width="33%" /><div id="ftn1"><p><a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation">[1]</a> <strong>Regulation (EU) 2016/792</strong> of the European Parliament and of the Council of 11 May 2016 on harmonised indices of consumer prices and the house price index, and repealing Council Regulation (EC) No 2494/95 <em>(ОJ L 135, 24.05.2016 ,p.11)</em></p><p> </p></div></div><p> </p><p>ECOICOP classification – the European Classification of Individual Consumption According to Purpose, according <strong>Regulation (EU) 2016/792</strong> of 11 May 2016<a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation">[1]</a> of the European Parliament and of the Council.</p><p> </p><div><hr align="left" size="1" width="33%" /><div id="ftn1"><p><a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation">[1]</a> <strong>Regulation (EU) 2016/792</strong> of the European Parliament and of the Council of 11 May 2016 on harmonised indices of consumer prices and the house price index, and repealing Council Regulation (EC) No 2494/95 (ОJ L 135, 24.05.2016 ,p.11)</p><p> </p></div></div><p> </p><p>Статистическото наблюдение на потребителските цени обхваща сектор „Домакинства“ и по-точно стоките и услугите потребявани от домакинствата.</p><p>Statistical survey of consumer prices covers sector "Households" and more precisely the goods and services consumed by households.</p><p>Публикуват се следните данни:</p><p><b>ИПЦ:</b></p><p>1) Месечни данни:</p><p>· Индекси (ИПЦ 1995=100);</p><p>· Месечна инфлация (предходният месец = 100);</p><p>· Инфлация с натрупване от началото на годината (декември на предходната година = 100);</p><p>· Годишна инфлация (съответният месец от предходната година =100);</p><p>· Средногодишна инфлация (предходните 12 месеца = 100).</p><p>2) Годишни данни:</p><p>· Годишна инфлация;</p><p>· Средногодишна инфлация.</p><p><b>ХИПЦ:</b></p><p>1) Месечни данни:</p><p>· Индекси (ХИПЦ 2015=100);</p><p>· Месечна инфлация (предходният месец = 100);</p><p>· Инфлация с натрупване от началото на годината (декември на предходната година = 100);</p><p>· Годишна инфлация (съответният месец от предходната година =100);</p><p>· Средногодишна инфлация (предходните 12 месеца = 100).</p><p>2) Годишни данни:</p><p>· Годишна инфлация;</p><p>· Средногодишна инфлация.</p><p><b>ИЦМК:</b></p><p>1) Месечни данни:</p><p>· Процент на изменение за текущия месец спрямо предходния месец (предходният месец = 100);</p><p>· Процент на изменение за текущия месец спрямо декември на предходната година (декември на предходната година = 100).</p><p>The following data are published:</p><p><b>CPI:</b></p><p>1) Monthly:</p><ul><li>Indices (CPI 1995=100);</li><li>Monthly inflation rates (previous month=100);</li><li>Inflation rates since the beginning of the year (December of the previous year=100);</li><li>Annual inflation rates (corresponding month of the previous year=100);</li><li>Annual average inflation rates (previous 12 months=100).</li></ul><p>2) Annual:</p><ul><li>Annual inflation rates;</li><li>Annual average inflation rates.</li></ul><p><b>HICP:</b></p><p>1) Monthly:</p><ul><li>Indices (HICP 2015=100);</li><li>Monthly inflation rates (previous month=100);</li><li>Inflation rates since the beginning of the year (December of the previous year=100);</li><li>Annual inflation rates (corresponding month of the previous year=100);</li><li>Annual average inflation rates (previous 12 months=100).</li></ul><p>2) Annual:</p><ul><li>Annual inflation rates;</li><li>Annual average inflation rates.</li></ul><p><b>PISB:</b></p><p>1) Monthly:</p><p>· Monthly rates of change (previous month=100);</p><ul><li>Inflation rates since the beginning of the year (December of the previous year=100).</li></ul><p><b>ИПЦ: </b>Всеки публикуван индекс или инфлационен процент се отнася до крайните парични потребителски разходи на българските (резидентни) домакинствата на територията на страната.</p><p><b>ХИПЦ: </b>Всеки публикуван индекс или инфлационен процент се отнася до крайните парични потребителски разходи на всички домакинствата (вкл. институционалните и чуждестранните) на територията на страната.</p><p><b>ИЦМК: </b>Всеки публикуван индекс или процент на изменение се отнася до крайните парични потребителски разходи на нискодоходните български домакинствата на територията на страната.</p><p><b>CPI: </b>Each published index or rate of change refers to the 'final monetary consumption expenditure' of Bulgarian (residential) households on the territory of the country.</p><p><b>HICP: </b>Each published index or rate of change refers to the 'final monetary consumption expenditure' of all households on the territory of the country (including institutional and foreign ones).</p><p><b>PISB: </b>Each published index or rate of change refers to the 'final monetary consumption expenditure' of Bulgarian households with the lowest income, on the territory of the country.</p><p>Статистическата съвкупност са „крайните парични потребителски разходи на домакинствата“ на икономическата територия на страната.</p><p><b>ИПЦ</b> обхваща крайните парични потребителски разходи на резидентни (българскитe) домакинства на икономическата територия на страната.</p><p>ИПЦ изключва:</p><p>· разходите на резидентни (български) домакинства в чужбина;</p><p>· разходите на институционалните (колективните) домакинства;</p><p>· разходи на нерезидентите (чуждестранни граждани);</p><p>· разходите за потребителски стоки с цел бизнес.</p><p><b>ХИПЦ</b> обхваща крайните парични потребителски разходи на следните категории домакинства на икономическата територия на страната в съответствие с вътрешната концепция за потребление:</p><p>· разходи на резидентни (български) домакинства, вкл. институционалните (колективните) домакинства;</p><p>· разходи на нерезидентите (чуждестранни граждани).</p><p>ХИПЦ изключва:</p><p>· разходите на резидентни (български) домакинства в чужбина;</p><p>· разходите за потребителски стоки с цел бизнес.</p><p><b>ИЦМК</b> обхваща крайните парични потребителски разходи на най-нискодоходните 20% резидентни (български) домакинства на икономическата територия на страната.</p><p>Statistical population is the "household final monetary consumption expenditure" within the economic territory of the country.</p><p><b>CPI</b> covers final monetary consumption expenditures of residential households within the economic territory of the country.</p><p>CPI excludes:</p><p>· expenditures of Bulgarian households abroad;</p><p>· expenditures of institutional households;</p><p>· expenditures of non-residents (foreign citizens);</p><p>· expenditures for consumer goods for business purposes.</p><p><b>HICP</b> covers final monetary consumption expenditures of the following households' categories within the economic territory of the country according to the domestic concept for consumption:</p><p>· expenditures of residential (Bulgarian) households, incl.institutional households;</p><p>· expenditures of non-residents (foreign citizens);</p><p>HICP excludes:</p><p>· expenditures of Bulgarian households abroad;</p><p>· expenditures for consumer goods for business purposes.</p><p><b>PISB</b> includes consumer expenditures of 20% residential (Bulgarian) households within the economic territory of the country with the lowest income.</p><p>За територията на Република България.</p><p>Territory of the Republic of Bulgaria.</p><p><b>ИПЦ:</b></p><p>· Общ ИПЦ – от май 1990 година;</p><p>· ИПЦ по групи стоки – от януари 1995 година;</p><p><b>ХИПЦ: </b>от януари 1997 година;</p><p><b>ИЦМК:</b> от януари 2001 година.</p><p><b>CPI:</b></p><p>· Total CPI - since May 1990;</p><p>· CPI by commodity groups - since January 1995;</p><p><b>HICP:</b> since January 1997;</p><p><b>PISB: </b>since January 2001.</p><p><b>ИПЦ</b>: 1995=100;</p><p><b>ХИПЦ</b>: 2015=100;</p><p><b>ИЦМК</b>: 2000=100</p><p><b>CPI:</b> 1995=100;</p><p><b>HICP:</b> 2015=100;</p><p><b>PISB: </b>2000=100.</p><p>Основният източник на данни за ИПЦ, ХИПЦ и ИЦМК е <strong>статистическото наблюдение на потребителските цени</strong>. Наблюдението е извадково и е с месечна периодичност.</p><p><span style="font-size: 11pt; text-align: center;">Индексите на потребителските цени са базирани на четири основни извадки:</span></p><ul><li>потребителска кошница - извадка от стоки и услуги, потребявани от домакинствата, чийто цени се регистрират;</li><li>извадка от населените места, в които се наблюдават цените на стоките и услугите от потребителската кошница;</li><li>точки на наблюдение - извадка от магазини, ателиета, ресторанти, кафенета и други в населените места от географския обхват;</li><li>регистрирани цени - извадка от цени, съдържаща цените в точките на наблюдение на стоките и услугите от потребителската кошница.</li></ul><p><strong>Размер на извадката за ИПЦ/ХИПЦ </strong>(данните се отнасят за 2024 година)<strong>:</strong></p><p><strong>Брой на планираните наблюдения на цените (регистрации) за месеца:</strong></p><p><strong>41 039</strong></p><p><strong>01 </strong>Хранителни продукти и безалкохолни напитки <strong>14 148</strong></p><p><strong>02 </strong>Алкохолни напитки и тютюневи изделия <strong>1 626</strong></p><p><strong>03 </strong>Облекло и обувки <strong>6 547</strong></p><p><strong>04 </strong>Жилища, вода, електроенергия, газ и др. горива <strong>1 064</strong></p><p><strong>05 </strong>Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайно поддържане на дома <strong>4 397</strong></p><p><strong>06 </strong>Здравеопазване <strong>3 228</strong></p><p><strong>07 </strong>Транспорт <strong>1 638</strong></p><p><strong>08 </strong>Съобщения <strong>266</strong></p><p><strong>09 </strong>Развлечения и култура <strong>2 030</strong></p><p><strong>10 </strong>Образование <strong>100</strong></p><p><strong>11 </strong>Ресторанти и хотели <strong>2 975</strong></p><p><strong>12 </strong>Разнообразни стоки и услуги <strong>3 020</strong></p><p><strong>Брой на стоките и услуги представители: </strong></p><p><strong>Общо: 852</strong></p><p><strong>01 </strong>Хранителни продукти и безалкохолни напитки <strong>167</strong></p><p><strong>02 </strong>Алкохолни напитки и тютюневи изделия <strong>27</strong></p><p><strong>03 </strong>Облекло и обувки <strong>121</strong></p><p><strong>04 </strong>Жилища, вода, електроенергия, газ и др. горива <strong>107</strong></p><p><strong>05 </strong>Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайно поддържане на дома <strong>77</strong></p><p><strong>06 </strong>Здравеопазване <strong>62</strong></p><p><strong>07 </strong>Транспорт <strong>53</strong></p><p><strong>08 </strong>Съобщения <strong>51</strong></p><p><strong>09 </strong>Развлечения и култура <strong>65</strong></p><p><strong>10 </strong>Образование <strong>6</strong></p><p><strong>11 </strong>Ресторанти и хотели <strong>57</strong></p><p><strong>12 </strong>Разнообразни стоки и услуги <strong>59</strong></p><p><strong>Брой на точките за наблюдение на цените:</strong> над <strong>6 400.</strong></p><p><strong>Кошницата за ИЦМК</strong> (малка по състав кошница) през 2024 г. съдържа 208 стоки и услуги, разпределени в три основни потребителски групи:</p><ul><li>хранителни стоки - 58;</li><li>нехранителни стоки - 49;</li><li>услуги - 101.</li></ul><p>Основните източници на данни, използвани при конструирането на теглата са национални сметки (ХИПЦ) и наблюдението на домакинските бюджети (за ИПЦ и ИЦМК).</p><p> </p><p>The main data source for the CPI, HICP and PISB is the statistical survey of consumer prices. It is a sample survey with monthly periodicity.</p><p>Indices of consumer prices are based on four main samples:</p><p>· Consumer basket - a sample of goods and services, consumed by households, the price of which are registered;</p><p>· A sample of settlements, where the prices of goods and services from the consumer basket are observed;</p><p>· Observation points - a sample of shops, restaurants, cafes and others within the settlements;</p><p>· Registered prices - a sample of prices, comprising the prices in the observation points of the goods and services from the consumer basket.</p><p><strong>Sample size for the CPI and HICP </strong>(reference year 2024)<strong>:</strong></p><p><strong>No of price observations per month: 41 039</strong></p><p><strong>01 </strong>Food and non-alcoholic beverages <strong>14 148</strong></p><p><strong>02 </strong>Alcoholic beverages, tobacco <strong>1 626</strong></p><p><strong>03 </strong>Clothing and footwear <strong>6 547</strong></p><p><strong>04 </strong>Housing, water, electricity, gas and other fuels <strong>1 064</strong></p><p><strong>05 </strong>Furnishings, household equipment and routine household maintenance <strong>4 397</strong></p><p><strong>06 </strong>Health <strong>3 228</strong></p><p><strong>07 </strong>Transport <strong>1 638</strong></p><p><strong>08 </strong>Communication <strong>266</strong></p><p><strong>09 </strong>Recreation and culture <strong>2 030</strong></p><p><strong>10 </strong>Education <b>100</b></p><p><strong>11 </strong>Restaurants and hotels <strong>2 975</strong></p><p><strong>12 </strong>Miscellaneous goods and services <strong>3 020</strong></p><p><strong>Number of representative goods and services for CPI and HICP:</strong></p><p><strong>All items: 852</strong></p><p><strong>01 </strong>Food and non-alcoholic beverages <strong>167</strong></p><p><strong>02 </strong>Alcoholic beverages, tobacco <strong>27</strong></p><p><strong>03 </strong>Clothing and footwear <strong>121</strong></p><p><strong>04 </strong>Housing, water, electricity, gas and other fuels <strong>107</strong></p><p><strong>05 </strong>Furnishings, household equipment and routine household maintenance <strong>77</strong></p><p><strong>06 </strong>Health <strong>62</strong></p><p><strong>07 </strong>Transport <strong>5</strong><strong>3</strong></p><p><strong>08 </strong>Communication <strong>51</strong></p><p><strong>09 </strong>Recreation and culture <strong>65</strong></p><p><strong>10 </strong>Education <strong>6</strong></p><p><strong>11 </strong>Restaurants and hotels <strong>57</strong></p><p><strong>12 </strong>Miscellaneous goods and services <strong>5</strong><strong>9</strong></p><p><strong>Number of observation points: </strong>above<strong> 6 400.</strong></p><p><strong>PISB basket</strong> (small basket) in 2024 comprises 208 goods and services, distributed in three main commodity groups:</p><p>· Food products - 58;</p><p>· Non-food products - 49;</p><p>· Services - 101.</p><p>Main data sources, used in weights construction are national accounts (for HICP) and the Households budget survey (for CPI and PISB).</p><p>Цените на повечето стоки и услуги се регистрират всеки месец, като периодът на регистрация е от 1-о до 30-то число на месеца (не се извършва регистрация през почивните дни и официалните празници). Изключение са цените на някои специфични услуги, които се регистрират всяка седмица (например, комплексни услуги за почивка и туристически пътувания), или в началото или в края на месеца (например, детски градини) или два пъти годишно (например, университетски такси).</p><p>Повечето от цените се регистрират на регионално ниво от квалифицирани специалисти - служители в териториалните статистически бюра: теглото на тези цени е 80% от общото тегло. Цените на електроенергията, куриерски услуги, мобилните телефони, персонални компютри, книгите, вестниците, автомобили, записани носители на записи, електронни игри, застраховки, комплексните услуги за почивка и туристически пътувания, хотели във ваканционни центрове и курорти, къмпинги и подобни места за настаняване, финансови услуги, административни и правни услуги и на някои здравни, транспортни и телекомуникационни услуги се регистрират централизирано.</p><p>Prices of most goods and services are collected each month between the 1st and 30th of the month (prices are not collected during weekends and public holidays). The exceptions to this rule are the prices of some specific services which are registered each week (for example, Package holidays), or at the beginning or at the end of the month (for example, Kindergarten), or twice in a year (for example, University fees).</p><p>Most of the prices are observed regionally by price collectors - qualified specialists employed by the regional statistical offices (RSOs): locally collected prices account for 80% of the total HICP weight. The prices of electricity, mobile phones, personal computers, books, newspapers, pre- recorded recording media, electronic games, insurance, packaged holidays, hotels in holiday centres, camping sites, youth hostels and similar accommodation services, banking services, administrative fees, legal services and accountancy and some of the health, transport and telecommunication services are collected centrally.</p><p><b>Подбор на точките за наблюдение на цените:</b></p><p>Цените се регистрират в избрани точки на наблюдение - извадка от магазини, ателиета, ресторанти, кафенета и други в населените места от географския обхват. За подбор на точките за наблюдение на цените се прилагат т.нар. целеви (експертен) подбор. Подборът се извършва на регионално ниво от специалистите регистратори по цените в териториалните статистически бюра.</p><p>Броят и структурата на наблюдаваните търговски точки се определят така, че да се осигури оптимален брой регистрации, които са достатъчни за формиране на национално ниво представително изменение на цените за всяка от наблюдаваните стоки и услуги. Броят на търговските точки се определя пропорционално на броя на населението в областните центрове и на реализирания стокооборот в съответните търговски обекти. В извадката се включват обекти, които:</p><ul><li>реализират голям обем продажби на дребно за населението;</li><li>предлагат асортиментно разнообразие от стоки, достатъчно представителни за съответните групи елементарни агрегати.</li></ul><p>Обхванати са основните форми на търговия: хипермаркети, супермаркети, универсални и специализирани магазини, кооперативни пазари. Покупките по пощата и по интернет не са включени поради незначителния им дял. Цените на персоналните компютри, мобилните телефони, фиксираните и мобилните телефонни услуги се регистрират от интернет сайтовете на съответните доставчици.</p><p><b>Техники за подбор и спецификация на стоките и услуги представители:</b></p><p>Регистрират се цените на специално подбрани представителни продукти – извадка от стоки и услуги представители. Подборът и спецификацията на продуктите се извърша съвместно от служителите в Централното управление на НСИ и регистраторите в териториалните статистически бюра.</p><p>Прилагат се следните процедури по подбор и спецификация на стоките и услугите представители:</p><ul><li>използване на данните от наблюдението на домакинските бюджети за първоначален подбор на стоките и услуги представители;</li><li>използване на алтернативни източници на данни за дефиниране на характеристиките на подбраните продукти (административни източници, интернет сайтове на доставчиците и т.н.) в допълнение на наличната информация от НДБ, където това е възможно;</li><li>използване на експертното мнение и практическия опит на регистраторите по цените, когато информацията от предходните два етапа е недостатъчна за дефиниране на подбраните продукти;</li><li>подбор на стоките и услугите представители за наблюдение на цените, като се използва техниката на целеви подбор.</li></ul><p>Спецификациите на отделните стоки/услуги имат различно ниво на детайлност, включвайки характеристика като: грамаж, вид на опаковката, размер, материал, модел и т.н. Използват се два вида спецификации: точни и по-общи. Доколко детайлни ще бъдат спецификациите зависи от естеството на продукта. Ако продуктът има много характеристики, които са определящи за цената, тогава спецификацията е по-точна.</p><p>Конкретната разновидност на стоките/услугите, чиято цена ще се регистрира в търговския обект, се избира от регистраторите на цените. Те са инструктирани да изберат типичната разновидност на продукта:</p><p>· която е най-продаваната в наблюдавания търговски обект;</p><p>· която отговаря най-точно на предварително определените характеристики на продукта, включен в извадката за наблюдение на цените.</p><p>В края на всяка година, по време на годишната актуализация на кошницата от потребителски стоки и услуги, служителите от Централното управление на НСИ изпращат писма до териториалните статистически бюра с инструкции по процедурите за спецификация на продуктите, които регистраторите трябва да прилагат. Проблемите по подбора и спецификацията на продуктите се обсъждат също и на регулярни работни срещи с регистраторите на цените.</p><p><b>Outlet selection:</b></p><p>The prices are collected at selected observation points (outlets) - a sample of stores, shops, restaurants, cafes, etc. in the sample of localities. The sampled outlets are chosen using non-probability sampling methods: 'purposive' or 'judgmental' sampling. They are selected at regional level by price collectors in the regional statistical offices.</p><p>The number and structure of the observation points ensure that the optimum number of prices is collected, enough to represent national price for any group of goods and services observed. The number of observation points is determined in proportion to the population in the selected district centres and to the volume of retail sales in the relevant outlets. The sample includes outlets which:</p><ul><li>have a large volume of retail sales;</li><li>supply a variety of goods representative of the relevant elementary aggregate groups.</li></ul><p>The main types of trade are covered, including hypermarkets, supermarkets, general and specialised stores and market stalls. Mail order and Internet shopping are not included in the index (until now they have not been significant). Prices for PCs, mobile phones, mobile and fixed phone services are collected from the Internet sites of the relevant suppliers.</p><p><b>Methods of product selection and specification:</b></p><p>The prices of a specially selected representative sample of goods and services ('consumer basket') are collected. The products are selected and specified jointly by staff in central office and by price collectors in the regional statistical offices.</p><p>The procedures for specifying the representative goods and services can be described as follows:</p><ul><li>definition of an initial product sampling framework using HBS results;</li><li>use of alternative data sources to define the exact characteristics of the products sampled (administrative data, private databases, etc.), in addition to HBS data, where possible;</li><li>use of price collectors' field experience if the data from the upper two sources are not enough to define and specify the products sampled;</li><li>extraction of the sample of goods and services representative by using purposive sampling methods.</li></ul><p>The specifications for individual goods/services are more or less detailed, indicating size, unit, materials, model, brand characteristics, etc. Two kinds of specifications are used: detailed and general. How tight or loose the specifications will be depends on the nature of the product. If a product has many characteristics which could affect its price, the specification is more detailed.</p><p>The specific variety of each good/service (reference product-offer) whose price will be collected in the outlet sampled is selected by price collectors. They are instructed to pick the 'typical' product variety:</p><ul><li>which is the top selling variety in the outlet sampled; and</li><li>which corresponds most closely to the predetermined characteristics of the product, included in the sample of price observation.</li></ul><p>At the end of each year, during the annual revision of the CPI/HICP, NSI officials send to the RSOs experts series of instructions for procedures of price specifications which price collectors must apply. The problems on the sellection of the products and products' specifications are discussed at regular seminars/workshops with price collectors.</p><p>Работата по контрол и осигуряване на качеството на информацията и валидирането на данните се извършва както на регионално ниво – в териториалните статистически бюра, така и на национално ниво, като по-голямата част от работата е концентрирана в отдел “Потребителски цени, цени на жилища и ППС” в централно управление на НСИ.</p><p>Процесът по валидиране на данните на регионално ниво се извършва на два етапа. Първият етап се осъществява по време на въвеждането на данните за регистрираните цени в програмното осигуряване за обработка на информацията, а вторият е проверка и валидиране от специалистите в ТСБ и при необходимост се извършват повторни посещения в търговските обекти.</p><p>Валидиране на данните на национално ниво се извършва след първото изчисляване на индекса за текущия месец. Обект на контрол и проверка са екстремните равнища на цените, екстремните или нетипични промени в равнището на цените, липсващите наблюдения, отпадането/въвеждането на търговски обекти, промените в спецификациите на стоките/услугите, сезонните продукти и т.н.</p><p>Автоматично отхвърляне на регистрираните цени нe се извършва. Всяка проблемна цена се разглежда индивидуално и корекции, ако са необходими такива, се извършват само въз основа на съответната налична информация.</p><p>Data quality checks and validation work is distributed between central office and regional statistical offices, but most of the data editing is carried out at the "Consumer prices, housing prices and PPP" division in the central office of NSI.</p><p>The data validation process at regional offices can be divided into two stages. The first one takes place during the entering of the collected prices into the computer system, the second stage includes checking and validating by specialists in regional statistical offices and if necessary, prices are cross-checked in outlets.</p><p>The validation of the data in the central office is done after the first index calculation. Data quality checks fall into the following types of validation: 'relevant' index change validation (extreme and unusual price levels/changes); missing prices validation; outlets replacement validation; product specification change validation; fresh products price change validation; etc.</p><p>There is no automatic rejection of observed prices in our validation process. Each case (problematic price) is considered individually and all necessary modifications are done only on the basis of relevant information.</p><p><strong>Тегла:</strong></p><p><strong>ИПЦ: </strong>Данните за крайните парични потребителски разходи на домакинствата се използват като статистически тегла за изчисляването на ИПЦ. Основен източник за информация за разходите е наблюдението на домакинските бюджети в страната. ИПЦ в година <em>t</em> се изчислява с тегла от година <em>t-1</em>.</p><p>Допълнителни източници на данни се използват за детайлизирането на теглата за електроенергията, топлоенергията, телекомуникациите, тютюневите изделия, облеклата и обувките, лекарствата, горивата, автомобилите, наемите на жилище, застраховките, хотелите, книгите, вестниците и някои други. На най-ниското ниво на агрегация са дефинирани 464 групи елементарни агрегати.</p><p>Теглата са изразени като част от общите разходи за всички стоки и услуги, попадащи в обхвата на индекса. Актуализират се всяка година на основата на данните от наблюдението на домакинските бюджети и от допълнителните източници.</p><p><strong>ХИПЦ: </strong>Теглата за ХИПЦ се конструират съгласно изискванията на Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1148 на Комисията от 31 юли 2020 г. за определяне, в съответствие с Регламент (ЕС) 2016/792 на Европейския парламент и на Съвета, на методическите и техническите спецификации на хармонизираните индекси на потребителските цени и на индекса на цените на жилищата<a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation">[1]</a> Теглата за ХИПЦ отразяват структурата на крайните парични потребителски разходи на домакинствата (КППРД) - вътрешна концепция.</p><p>Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. При изчисляването на ХИПЦ за 2024 г. за тегла се използват данни за крайните парични потребителски разходи на домакинствата (КППРД) - вътрешна концепция за 2022 г., които са преразгледани и актуализирани, за да бъдат представителни за 2023 г., следвайки методологичните препоръки на Евростат относно конструирането на теглата на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите<a href="https://ec.europa.eu/eurostat/documents/10186/10693286/Guidance-on-the-compilation-of-HICP-weights-in-case-of-large-changes-in-consumer-expenditures.pdf">[2]</a>.</p><p><span style="font-size: 11pt; text-align: center;">При конструирането на теглата за ХИПЦ, данните на националните сметки за крайните потребителски разходи на домакинствата се адаптират както следва:</span></p><p>От крайните потребителски разходи на домакинствата, <strong>КПРД – вътрешна концепция</strong>, изчислени от национални сметки, <strong>се изваждат:</strong></p><ul><li>Собственото крайно потребление (което формира част от КПРД и не предполага парични транзакции) – главно условната рента COICOP 04.2.0</li><li>Разходите по следните COICOP класове:</li></ul><p>a) Наркотици (COICOP 02.3.0)</p><p>б) Хазартни игри (COICOP 09.4.3)</p><p>в) Проституция (COICOP 12.2.0)</p><p>г) Премиите за застраховка живот (12.5.1)</p><p>д) Административните такси за частите пенсионни фондове и др. подобни (COICOP 12.6.2)</p><p><strong>и резултатът е:</strong></p><p>Крайните парични потребителски разходи на домакинствата, <strong>КППРД – вътрешна концепция</strong>.</p><p>Данните от наблюдението на домакинските бюджети (НДБ) се използват за конструиране на теглата на по-ниските нива на агрегация, където информация от националните сметки не е налична.</p><p>Допълнителни източници на данни се използват за детайлизирането на теглата за електроенергията, топлоенергията, телекомуникациите, тютюневите изделия, облеклата и обувките, лекарствата, горивата, автомобилите, наемите на жилище, застраховките, хотелите, книгите, вестниците и някои други. На най-ниското ниво на агрегация са дефинирани 464 групи елементарни агрегати.</p><p>Теглата са изразени като част от общите разходи за всички стоки и услуги, попадащи в обхвата на индекса.</p><p>За осигуряването на общ базисен период на индекса теглата са ажустирани, т.е. осъвременени (price up-date), към декември 2023 година.</p><p>Теглата се актуализират всяка година на основата на данните от националните сметки, от наблюдението на домакинските бюджети и от други източници.</p><p><strong>ИЦМК: </strong>Данните за крайните парични потребителски разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата се използват като статистически тегла за изчисляването на ИЦМК. Основен източник за информация за разходите е наблюдението на домакинските бюджети в страната. ИЦМК в година <em>t</em> се изчислява с тегла от година <em>t-1</em>.</p><p>Допълнителни източници на данни се използват за детайлизирането на теглата някои групи стоки.</p><p>Теглата са изразени като част от общите разходи за всички стоки и услуги, попадащи в обхвата на индекса. Актуализират се всяка година на основата на данните от наблюдението на домакинските бюджети и от допълнителните източници.</p><p><strong>Изчисляване на индексите на групите елементарни агрегати:</strong></p><p>Индексите на групите елементарни агрегати се изчисляват по формулата на непретеглена средна геометрична.</p><p><strong>Изчисляване на индексите на високите йерархични равнища и на общия индекс:</strong></p><p>Индексите на високите йерархични равнища и общият индекс се изчисляват по формулата на Ласпер – претеглена средна аритметична от индексите със съответните тегла.</p><p><strong>Третиране на липсващите наблюдения на цените и замени:</strong></p><p>В случаите, когато дадена цена липсва временно, тя се оценява през първия и втория месец. За оценка на липсващата цена се извършва импутация по метода на съвпадащите извадки като се използва т.нар. краткосрочен подход – импутирането се извършва с верижния индекс. Ако цената продължава да липсва и през третия месец, регистраторът е длъжен да извърши замяна, като избере заместител на липсващата цена.</p><p>Когато извършват замяна на отпадаща стока/услуга с нова, регистраторите са инструктирани:</p><p>· да изберат стока/услуга-заместител, която има аналогично качество на старата и продажбите й в търговския обект са със значителен обем, и</p><p>· да получат информация за цената на новата стока/услуга в предходния месец, ако това е възможно.</p><p>Когато извършват замяна на търговски обект (поради закриване на магазина или дългосрочно затваряне), регистраторите са длъжни да изберат нов търговски обект, който трябва да отговаря на следните изисквания:</p><p>· да е възможно най-близко до отпадащия от извадката търговски обект от гледна точка на териториалното му разположение;</p><p>· да е от същия тип/форма на търговия;</p><p>· да е възможно най-подобен на стария от гледна точка на обема на продажбите извършвани в него.</p><p><strong>Въвеждане на нови и значими стоки и услуги:</strong></p><p>Процедурите по идентифицирането на нови и значими стоки и услуги се базират на:</p><p>· анализ на данните на НДБ за структурата на разходите на домакинствата;</p><p>· информация от регистраторите на цените за състоянието на пазара;</p><p>· консултации с доставчиците;</p><p>· номенклатурата на стоките и услугите, включени в Програмата за европейски сравнения;</p><p>· списъка на Евростат за въведените нови и значими стоки и услуги в страните членки.</p><p>Новите и значими стоки и услуги представители се въвеждат в края на всяка година (през м.декември) по време на годишната актуализация на извадката от стоки и услуги представители.</p><p><strong>Третиране на намаленията в цените:</strong></p><p>Цените на стоките, които са обект на сезонни разпродажби, намаления, промоции и др. подобни се включват при изчисляването на индексите, когато са налични и достъпни за всички потенциални потребители.</p><p><strong>Третиране на сезонните продукти:</strong></p><p>Сезонните продукти се третират съгласно изискванията на Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1148 <a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation" style="font-size: 11pt; text-align: center;">[1]</a><span style="font-size: 11pt; text-align: center;"> на Европейския парламент и на Съвета.</span></p><p> </p><div><hr align="left" size="1" width="33%" /><div id="ftn1"><p><a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation">[1]</a> <strong style="font-size: 11pt; text-align: center;">Commission Implementing Regulation (EU) 2020/1148</strong><span style="font-size: 11pt; text-align: center;"> of 31 July 2020 laying down the methodological and technical specifications in accordance with Regulation (EU) 2016/792 of the European Parliament and of the Council as regards harmonised indices of consumer prices and the house price index</span><em style="font-size: 11pt; text-align: center;"> (ОJ L 252, 04.08.2020,</em><em style="font-size: 11pt; text-align: center;"> p.12)</em></p><p> </p></div></div><p>При конструирането на теглата за сезонните продукти се прилага т.нар. фиксиран подход, т.е. прилагат се фиксирани тегла за сезонните продукти през цялата година.</p><p>Цените на липсващите плодове и зеленчуци, когато те са „извън сезон“, се оценяват по метода на т.нар. „всесезонна оценка“:</p><p>· през първият месец, когато даден продукт е „извън сезон“, оценената му цена е равна на средната цена от предходния период, когато продукта е бил „в сезон“;</p><p>· от вторият месец „извън сезон“, оценената цена е равна на цената от предходния месец, коригирана с ценовото изменение на всички налични продукти.</p><p>Цените на липсващите облекла и обувки, когато те са „извън сезон“, се оценяват по метода на т.нар. „извънсезонна оценка“:</p><p>· през първият месец, когато даден продукт е „извън сезон“, оценената му цена е равна на средната цена от предходния период, когато продукта е бил „в сезон“;</p><p>· от вторият месец „извън сезон“, оценената цена е равна на цената от предходния месец, коригирана ценовото изменение на сезонните продукти, които са „в-сезон“.</p><p> </p><p><b>Weights:</b></p><p><b>CPI:</b> Data on the final monetary consumption expenditures of the households are used as statistical weights for the CPI calculation. The main source of information concerning the expenditures is the household budget survey in the country. CPI in year t is calculated on the basis of the expenditures structure of year t - 1.</p><p>Additional sources are used to work out in detail weights for electricity, heat energy, telecommunications, tobacco, clothing and footwear, medicines, fuels, automobiles, actual rentals for housing, insurances, accommodation services, books, newspapers etc. At the lowest level of aggregation 455 elementary aggregates are defined.</p><p>Weights are expressed as a part of the total expenditures of all goods and services within the scope of the index. They are updated annually based on Households budget survey and additional data.</p><p><b>HICP:</b> Weights for HICP are constructed according to Comission Implementing Regulation (EU) 2020/1148 of 31 July 2020 laying down the methodological and technical specifications in accordance with Regulation (EU) 2016/792 of the European Parliament and of the Council as regards harmonised indices of consumer prices and the house price index <a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation">[1]</a><u>.</u> HICP weights reflect the structure of the final monetary consumption expenditures of the households (HFMCE) - domestic concept.</p><p><span style="font-size: 11pt; text-align: center;">The main source of information for HICP weights is the national accounts (NA) data. For calculation of the HICP in 2024, NA data for households’ final monetary consumption expenditures (HFMCE) - domestic concept in </span><span style="font-size: 11pt; text-align: center;">2022 is used. NA 2022 data are reviewed and updated to make them representative of year 2023 following Eurostat’s methodological guidance on the compilation of HICP weights in case of large changes in consumer expenditures.</span><span style="text-align: center; font-size: 14.6667px;"> </span><a href="https://ec.europa.eu/eurostat/documents/10186/10693286/Guidance-on-the-compilation-of-HICP-weights-in-case-of-largechanges-in-consumer-expenditures.pdf" style="text-align: center; color: rgb(0, 98, 160); text-decoration-line: underline; font-size: 14.6667px;">[2]</a></p><div><div id="ftn1"><div id="ftn1"><p><span style="font-size: 11pt; text-align: center;">In constructing of the weights for HICP, data from NA are adapted as follows:</span></p></div></div></div><p>From the <b>HFMCE - domestic concept</b>, as resulting from national accounts, <b>are excluded</b>:</p><p>· Own final consumption (to the extent that it forms part of HFCE and does not involve monetary transactions) - mainly imputed rentals COICOP 04.2.0</p><p>· Expenditure on the following COICOP classes:</p><p>a) Narcotics (COICOP 02.3.0)</p><p>b) Games of chance (COICOP 09.4.3)</p><p>c) Prostitution (COICOP 12.2.0)</p><p>d) Service charge for life insurance (12.5.1)</p><p>e) Administrative charges of private pension funds and the like (COICOP 12.6.2)</p><p><b>and the result is</b>:</p><p>Households final monetary consumption expenditure, <b>HFMCE - domestic concept.</b></p><p>Data from household budget survey (HBS) is used for construction of the weights at the lower levels of aggregation, where the information from NA is not available.</p><p>Additional sources are used to work out in detail weights for electricity, heat energy, telecommunications, tobacco, clothing and footwear, medicines, fuels, automobiles, actual rentals for housing, insurances, accommodation services, books, newspapers etc. At the lowest level of aggregation 464 elementary aggregates are defined.</p><p>Weights are expressed as a part of the total expenditures of all goods and services within the scope of the index.</p><p>Weights are price-updated to December 2023 for ensuring of the common base period of the index.</p><p><span style="font-size: 11pt; text-align: center;">Weights are reviewed and updated annually based on NA and HBS results and on other data sources.</span></p><p><b>PISB:</b> Data for final monetary consumption expenditures of the 20% of the households with the lowest income are used as statistical weights for the PISB calculations. The main source of weights information is the Households Budget Survey in the country. This index in year t is calculated with the weights of year t-1.</p><p>Additional sources are used to work out in detail weights for some commodity groups.</p><p>Weights are expressed as a part of the total expenditures of all goods and services within the scope of the index. They are updated annually based on Households budget survey and additional data.</p><p><b>Computation of the lowest-level indices: </b>For compilation of price indices for elementary aggregates the unweighted geometric mean of prices is used.</p><p><b>Computation of the high hierarchical level indices and of the total index: </b>The Laspeyres formula is used in the compilation of the high-level indices and of the total index - weighted average of the indices and the corresponding weights.</p><p><b>Treatment of the missing observations and replacements</b></p><p>In case of temporally missing price the imputation is done in the 1<sup>st</sup> and in the 2<sup>nd</sup> month. For estimation of the missing price the method of matching samples is used and the short-term approach is applied - the imputation is done using the short-term price relative. If the price is still missing in the 3<sup>rd</sup> month, the price collector is obliged to select a replacement.</p><p>When replacing an old product by a new replacement product, price collectors are instructed to:</p><p>· Choose another product with the most similar quality and the one that accounts for the substantial amount of sales value in the outlet; and,</p><p>· Ask for the price of the new replacement product in the previous month.</p><p>When replacing an outlet (due to closure of outlet), price collectors are told to choose a new one, which has to be:</p><p>· as close as possible to the old outlet;</p><p>· of the same type;</p><p>· as similar as possible to the old outlet in term of their sales values.</p><p><b>Introduction of newly significant goods and services: </b></p><p>The procedures for identification of newly significant goods and services is based on:</p><p>· Analyses of HBS data on the structure of household expenditures;</p><p>· Price collectors information;</p><p>· Research and consultations with suppliers;</p><p>· Nomenclature of goods and services, included in the PPP survey;</p><p>· Eurostat list of the newly significant goods and services introduced to the member states.</p><p>Newly significant good and services are introduced at the end of each year (in December) during the annual revisions of consumer basket.</p><p><b>Treatment of price reductions</b></p><p>Seasonal sales, other sales prices and reduced prices (e.g. special offers, discounts, etc.) are included in the index when they are available to all potential consumers with no special conditions attached.</p><p><b>Treatment of seasonal products: </b>The seasonal products are treated according to the requirements of the Regulation (EU) 2016/792<a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation" style="font-size: 11pt; text-align: center;">[1]</a><span style="font-size: 11pt; text-align: center;"> of the European Parliament and of the Council.</span></p><p> </p><div><hr align="left" size="1" width="33%" /><div id="ftn1"><p><a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation">[1]</a> <strong>Regulation (EU) 2016/792</strong> of the European Parliament and of the Council of 11 May 2016 on harmonised indices of consumer prices and the house price index, and repealing Council Regulation (EC) No 2494/95 (ОJ L 135, 24.05.2016 ,p.11)</p><p> </p></div></div><p> .</p><p>The fixed-weight approach is used for determining of the weights for seasonal items i.e. during the whole year indices of seasonal products are calculated with fixed weights.</p><p>The prices of the missing fruits and vegetables during the out-of-season are estimated using the method of 'all-seasonal estimation':</p><ul><li>in the first month of out-of season period, the estimated price is equal to the average price of the previous in-season period;</li><li>from the second month of out-of season period, the estimated price is equal to the price of the previous month, adjusted by the price change of all available products.</li></ul><p>The prices of the missing clothing and footwear during the out-of-season are estimated using the method of 'counter-seasonal estimation':</p><ul><li>in the first month of out-of season period, the estimated price is equal to the average price of the previous in-season period;</li><li>from the second month of out-of season period, the estimated price is equal to the price of the previous month, adjusted by the price change of all seasonal products that are in-season.</li></ul><p>Сезонни изглаждания не се прилагат.</p><p><b>Третиране на промените в качеството на наблюдаваните продукти:</b></p><p>При изчисляването на ценовите индекси е важно е да се наблюдават цени на продукти с постоянно качество, тъй като ценовите изменения трябва да отразяват само "чистите" ценови промени, а не и такива, дължащи се на промяна в качеството на наблюдавания продукт.</p><p>Прилагат се следните методи за оценка на промяната в качеството на наблюдаваните продукти:</p><ul><li>Метод на годишното припокриване (<i>annual overlap</i>). Повечето от наблюдаваните продукти се актуализират всяка година по време на годишната актуализация на извадката от стоки/услуги представители. Месец декември от предходната година се използва като свързващ/припокриващ месец, т.е. тогава се извършва двойна регистрация на цените - цените се регистрират както за старата, така и за новата извадка от стоки/услуги представители. Разликите в качеството между двете извадки се елиминират чрез т.нар. метод на годишното припокриване.</li><li>Метод на директното сравняване (<i>direct comparison</i>). В рамките на календарната година регистраторите на цените са инструктирани да регистрират цените на една и съща разновидност на стоката/услугата представител и когато тази разновидност изчезне трайно от пазара, да я заменят с друга с аналогично качество. В тези случаи се прилага методът на директното сравняване поради минималното различие в качеството между старата и новата разновидност на стоката/услугата.</li><li>Имплицитни (косвени) методи за оценка на качеството. В някои случаи е невъзможно да бъде приложен вторият подход поради това, че разликата в качеството на старата и новата разновидност е значителна. В тези случаи се прилагат т.нар. имплицитни или косвени методи за оценка на качеството: методът на припокриването <i>(overlap</i>) - когато цените на старата и новата разновидност са налични за един и същи период, и методът на свързващото припокриване (<i>bridged overlap</i>) - когато цените не са налични за един и същи период и методът на стойността на опциите (<i>option cost</i>).</li></ul><p>Процедурите по оценка на качеството се извършват на национално ниво. На регионално ниво регистраторите на цените не извършват оценки на качеството, но са инструктирани да информират служителите в централното управление за всеки възникнал случай на значителна промяна в качеството на заменяните продукти.</p><p>Seasonal adjustments are not applied.</p><p><b>Treatment</b><b> </b><b>of</b><b> </b><b>the</b><b> </b><b>quality</b><b> </b><b>changes</b><b> </b><b>of</b><b> </b><b>the</b><b> </b><b>observed</b><b> </b><b>products</b></p><p>When the HICP is calculated, it is important to be priced the products with unchangeable quality, because the change in prices should reflect only 'pure' price changes not changes due to change in the quality of the observed products.</p><p>The following quality adjustment methods dealing with quality change of products are applied:</p><p>· Annual overlap. For many of the products new samples are drawn each year during the annual revision of consumer basket. December is used as linking month and then the dual price collection is done - the prices are collected both for the old and for the new sample. Quality differences between these two samples are then eliminated by overlap method called 'annual overlap'.</p><p>· Direct comparison. Price collectors are instructed to measure the price for the same variety throughout the year and if the variety disappears permanently from the market, they should choose another one with the most similar quality. In these cases, direct comparison method is applied, because of the minor difference in quality between the old and the new variety.</p><p>· Implicit quality adjustment methods. In some particular cases, the second approach is not applicable, due to the fact that quality difference between old and new product is 'significant', and implicit quality adjustment methods are applied. Overlap is used when the prices of both products are available in the same time period; bridged overlap (class-mean imputation) - when prices are not available; option cost.</p><p>Quality adjustment procedures are done centrally by the staff in central office. At regional level, price collectors do not make any quality adjustments; they are only instructed to report to central office for the all cases of considerable quality changes of the replacement products.</p><p>През 2007 г., с цел мониторинг на сравнимостта и качеството на данните, Евростат извърши проверка ХИПЦ за България. Съпоставени бяха прилаганите практики в страната съгласно хармонизирана методология и други ръководства и добри практики в областта на ХИПЦ. Последвалите препоръки са внедрени в практиката от НСИ, за да бъде осигурена точност, надеждност и сравнимост на данните.</p><p>НСИ извършва ежегодно инвентаризация <i>(inventory)</i> на източниците и методите на ХИПЦ, която е един от основните елементи на новата стратегия за мониторинг на съответствието на произвежданите от страните членки ХИПЦ с изискванията на регламентите за ХИПЦ. Инвентаризацията представлява детайлно описание на текущата практика на НСИ и e основа за сравнение до каква степен тя отговаря на законовите изисквания, както и основа за мониторинга на съответствието <i>(Compliance Monitoring), </i>провеждан от Евростат.</p><p>In the context of compliance monitoring and quality assurance, Eurostat reviewed the HICP for Bulgaria in autumn 2007. The statistical practices used to compile the HICP for Bulgaria have been reviewed against HICP methodology and other guidelines and good practices in the field of consumer price indices. The recommendations have been followed by NSI and have been implemented in practice in order to assure accuracy, reliability and comparability of HICP.</p><p>Annually NSI elaborates an inventory of HICP sources and methods which is one of the main elements of the new strategy for monitoring the compliance of HICP produced by countries with the acquisitions of HICP reglaments. The inventory provides detailed description of the current practice in NSI and is the base for assessment to what extend the national practice is relevant to the legal requirements as well as the base for Compliance monitoring conducted by Eurostat.</p><p>Данните за ХИПЦ са съпоставими с другите страни членки на ЕС. Информацията за ХИПЦ е точна, надеждна, навременна и съпоставима. Документ на Евростат:</p><p><a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology">https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology</a></p><p> </p><p>The representativity of the HICP, in terms of accuracy and reliability, is generally adequate. HICP is considered to be sufficiently accurate for all practical purposes it is put into.</p><p>See Eurostat's Compliance Monitoring Reports:</p><p><a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology">https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology</a></p><p> </p><p>Информацията за индексите на потребителските цени се използва за аналитични, прогнозни и управленски цели от държавни институции, ведомства и други организации.</p><p>Основни национални потребители са: Народно събрание на Република България, Правителството, БНБ, Министерства и други държавни агенции, информационни медии;</p><p>Основни международни потребители са: Евростат, ЕЦБ, МВФ, Икономическа комисия на ООН за Европа.</p><p>Data on the consumer price indices are used for analysis, prognoses and management purposes of the government institutions, agencies and other organizations.</p><p>The main national users are: National Assembly of The Republic of Bulgaria, The Government, BNB, Ministries, National and State Agencies; information media;</p><p>Major international user are : Eurostat, ECB, IMF, UN ECE.</p><p>НСИ провежда регулярно статистическо изследване „Удоволетвореност на потребителите“, което обхваща всички статистически области. То има за цел да оцени удовлетвореността на потребителите от предоставяната от НСИ статистическа информация и да се дефинират препоръки за бъдещото развитие на статистическата система в съответствие с нуждите на потребителите.</p><p>NSI conducts a regular statistical survey "Users' satisfaction" which covers all statistical domains. It aims to assess user satisfaction in NSI data provision and to outline the recommendations for future development of statistical system according to the needs of the users.</p><p>Няма липсващи данни. България произвежда и предоставя пълен набор от статистически данни за индекси и тегла в областта на потребителските цени.</p><p>No missing data. Bulgaria produces and delivers the full set of data for indices and weights in the consumer price statistics.</p><p>100%</p><p>100%</p><p>Статистическите данни са с добра точност и надеждност. Точността на ИПЦ, ХИПЦ и на ИЦМК е осигурена чрез стриктното придържане към методологическите препоръки и регламенти на Евростат. Типът на изследването и методите на регистриране на цени осигуряват необходимия обхват и навременност.</p><p>Statistical data are with good accuracy. The accuracy of CPI, HICP and PISB is assured by strictly following Eurostat's methodological recommendations and regulations. The type of survey and the price collection methods ensure sufficient coverage and timeliness.</p><p>Конструирането и изчисляването на ИПЦ, ХИПЦ и ИЦМК са базирани на извадка от потребителски цени и разходи на домакинствата, която не обхваща цялата генералната съвкупност от всички цени/разходи.</p><p>Най-често прилаганата извадкова техника е неслучаен подбор (т.нар. „целеви подбор“), при която е трудно да се оценят извадковите грешки. Поради това, както и поради сложността и комплексността на структурите на индексите на потребителските цени, НСИ не изчислява извадкови грешки.</p><p>Въпреки това с цел предотвратяване на възможни отклонения поради непредставителност на извадката, НСИ работи с възможно най-голяма по обем извадка от потребителски цени, в рамките на ресурса, с който разполага.</p><p>НСИ полага усилия да оптимизира разпределението на ресурсите като определя броя на цените, които ще се регистрират във всяка географска област и във всяка продуктова група, с цел да минимизира отклонението в индекса на национално ниво.</p><p>Construction and producing of CPI, HICP and PISB are based on a sample of consumer prices and household expenditures, which are not the complete universe of all prices/expenditures.</p><p>The common use of purposive sample makes it difficult to assess the sample error. Therefore and due to the complexity of price index structures NSI does not produce estimates on sampling errors.</p><p>Nevertheless the NSI aims to avoid possible bias due to sample misrepresentation by using a sample of consumer prices that is as large as possible by the given resource constraints.</p><p>NSI tries to optimise the allocation of resources by indicating the number of prices that should be observed in each geographic area and each item category, in order to minimize the variance of the all items index.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Неизвадковите грешки не са изразени количествено за индексите на потребителските цени. НСИ полага усилия да намали неизвадковите грешки като непрекъснато подобрява методологията и процеса на провеждане на наблюдението, което спомага за избягване на грешките при регистрирането на цените.</p><p>Non-sampling errors are not quantified for the indices of consumer prices. The NSI tries to reduce non-sampling errors through continuous methodological improvements and survey process improvements, which can help us to avoid coding and typing errors.</p><p>Няма грешки в обхвата. Няма разлика между целева и наблюдавана съвкупност. </p><p>No coverage errors. No difference between the target population and the frame population. </p><p>Няма.</p><p>None.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Информационна система "Потребителски цени" (ИС "Потребителски цени") се използва при въвеждане на данни за цените и за характеристиките на предлаганите продукти. Извършват се технически проверки за предотвратяване на грешки с правописа, грешно вписване на цени или мерни единици и т.н. Независимо от това допълнителни проверки за качеството и валидиране на данните се извършват в регионалните статистически служби и централния офис, както е описано в точка "Валидиране на данни".</p><p>Information system Consumer prices (IS Consumer prices) is used to enter data on product-offer's prices and characteristics. Some technical controls are implemented to prevent against typo errors, wrong input of price or measure unit, etc. Nevertheless additional data quality checks and validation work is done in regional statistical offices and central office as described in the point Data validation.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Индексите се изчисляват чрез разработената ИС "Потребителски цени". В софтуера са въведени логически контроли, с цел минимизиране броя на / елиминиране на грешките при обработка. Проверките се извършват, както е описано в точка "Валидиране на данни".</p><p>An IT system is developed and performs indices calculations. Logical controls are implemented in the software to minimise/eliminate the processing errors. Validations are done as described in the point Data validation.</p><p>Средномесечното равнище на импутация за 2023 г. е 1.0%.</p><p>The imputation rate for 2023 is 1.0%.</p><p>Липсват данни.</p><p>n.a</p><p>Not applicable.</p><p>Сериите от индекси (ИПЦ, ХИПЦ и ИЦМК), включително за изминали периоди, са обект на ревизии съгласно условията заложени в чл. 16, 17, 18, 19 и 20 на Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1148 на Комисията от 31 юли 2020 г. за определяне, в съответствие с Регламент (ЕС) 2016/792 на Европейския парламент и на Съвета, на методическите и техническите спецификации на хармонизираните индекси на потребителските цени и на индекса на цените на жилищата. Публикуваните данни могат да бъдат ревизирани за грешки, нова или актуализирана информация, и промени в системата от хармонизирани правила.</p><p> </p><p><span style="font-size: 10pt; line-height: 107%; background: yellow;"><span style="background-color:#ffffff;">CPI, HICP and PISB series, including back data, are revisable under the terms set in </span></span><span lang="EN-US" style="font-size: 10pt; line-height: 107%; background: yellow;"><span style="background-color:#ffffff;">Article 16, 17, 18, 19 and 20 of </span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 107%; background: yellow;"><span style="background-color:#ffffff;">Comission I</span></span><span lang="EN-US" style="font-size: 10pt; line-height: 107%; background: yellow;"><span style="background-color:#ffffff;">mplementing</span></span><span style="font-size: 10pt; line-height: 107%; background: yellow;"><span style="background-color:#ffffff;"> Regulation (EU) 2020/1148 of 31 July 2020 laying down the methodological and technical specifications in accordance with Regulation (EU) 2016/792 of the European Parliament and of the Council as regards harmonised indices of consumer prices and the house price index</span></span><span lang="EN-US" style="font-size: 10pt; line-height: 107%; background: yellow;"><span style="background-color:#ffffff;">.</span></span></p><p>По принцип, месечните ИПЦ, ХИПЦ и ИЦМК не са обект на ревизии. Те са окончателни с първото публикуване. Единствено изключение са индексите за януари, които се ревизират през март с окончателни тегла за текущата година.</p><p>In general, monthly indices are not subject to revision. They are final when first released. The only exception is the January indicators, which were revised in March with final weights for the current year.</p><p>Веднъж годишно - индексите за месец януари.</p><p>Once in a year - indices for January.</p><p><span style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Tahoma, sans-serif;">Данните се публикуват 14-16 дни след месеца, за който се отнасят.</span></p><p><span style="font-size: 10pt; line-height: 107%; background: yellow;"><span style="background-color:#f0ffff;">Data are published 14-16 days after the month in question.</span></span></p><p>15 дни след края на отчетния период (средно)</p><p>15 days after the end of the reference period (on average)</p><p>Данните винаги се доставят и публикуват съгласно датите в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p>Data are always delivered and published on the pre-announced release dates.</p><p>НСИ изпраща данните за индексите на потребителските цени на национални и международни потребители в деня на националната им публикация.</p><p>NSI sends consumer price indices data to national and international users on the day of their national publication.</p><p>Данните за индексите на потребителските цени се изготвят на национално ниво. При конструирането на индексите се използва стратификация на национално ниво и регионални индекси не се произвеждат.</p><p>ХИПЦ е базиран на хармонизирани дефиниции и класификации, заложени в серия от нормативни документи, поради което може да се счита че този индекс е сравним с ХИПЦ на останалите държави от ЕС.</p><p>Indices of consumer prices are compiled on national level. In construction of the indices the national stratification is used and no regional indices are produced.</p><p>HICP is based on the harmonised definitions and classification stipulated in a series of legal acts it should be considered comparable to the HICPs of other EU countries.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Индексите на потребителските цени са сравними във времето. Въпреки това, от първоначалното изчисляване на ИПЦ, ХИПЦ и ИЦМК до настоящия момент, методологията непрекъснато се развива и усъвършенства, поради което са възможни някои прекъсвания в динамичните редове. В такива случаи, ако първичните данни позволяват, историческите данни се ревизират и се извършва оценка на ефекта от внедряването на новите методи.</p><p>От 1999 г. НСИ прилага усъвършенствана методика за конструиране и изчисляване на ИПЦ в съответствие с изискванията на Евростат и МВФ. За осигуряване на съпоставими серии с ИПЦ бе извършена ревизия на месечните индекси за периода януари 1995 – декември 2000 година.</p><p>Внедряването на регламентите относно третирането на сезонните продукти в ХИПЦ (от януари 2011 г.) и относно теглата на ХИПЦ (от януари 2012 г.) са най-новите подобрения на методологията, които имат ефект върху динамичните редове на ХИПЦ. С цел осигуряването на сравними серии от индекси, бяха проведени паралелни изчисления по новия и стария метод и бе оценен ефекта от внедряването на двата нови регламента.</p><p>В изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 2015/2010 от началото на 2016 г. беше сменена базисната година за ХИПЦ и всички индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година.</p><p>За повече информация:</p><p><a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology">https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology</a></p><p>Indices of consumer prices are fully comparable over time. However, there have been several improvements in methodology, since CPI, HICP and PICB were introduced. These changes may have introduced breaks in time series. In such cases, back calculations under the new standards were performed when appropriate basic data was available and historical series were revised.</p><p>Since 1999 NSI applies improved methodology for CPI construction in accordance with the requirements of Eurostat and IMF. In order to provide comparable series of CPI, monthly indices were revised for the period January 1995 - December 2000.</p><p>Implementations of the regulations on the treatment of seasonal items in HICP (since January 2011) and HICP weights (since January 2012) are the latest methodological improvements that impact on the HICP series. Parallel computations by the new and by the old methods were carried out and the implementation of two regulations was assessed, in order to assure comparable series of indices.</p><p>In compliance with Regulation (EC) No 2015/2010 since January 2016 the base year for HICP has been changed and the all indices have been calculated and published at 2015 as a base year.</p><p>For more information:</p><p><a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology">https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology</a></p><p> </p><div>ИПЦ са представени като динамичен ред от януари 1995 година. Последното прекъсване на динамичните редове е в януари 1995 година.</div><div>ХИПЦ <span style="font-size: 14.6667px;">са представени като динамичен ред от </span>декември 1996 година. Последното прекъсване на динамичните редове е в януари 2005 година.</div><div>ИЦМК <span style="font-size: 14.6667px;">са представени като динамичен ред от </span>януари 2001 година. Няма прекъсване в динамичните редове.</div><div>CPIs are presented as dynamic row since January 1995. Last break in time serries is in January 1995.</div><div>HICPs <span style="font-size: 14.6667px;">are presented as dynamic row since </span> December 1996. Last break in time serries is in January 2005.</div><div>PISBs <span style="font-size: 14.6667px;">are presented as dynamic row since</span> January 2001. No break in time serries.</div><p><b>Разлики между националния ИПЦ и ХИПЦ</b></p><p>ИПЦ, както и ХИПЦ са измерители на инфлацията, т.е. измерват промяната в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса, в по-голямата си част са базирани на едни и същи източници на данни, изчисляват се от една и съща кошница от стоки и услуги, с използването на едни и същи статистически техники и методи, но измерват инфлацията с различна цел и затова използват различни концепции.</p><p>Националният ИПЦ е официален измерител на инфлацията в Република България. Той предоставя информация за ценовите изменения в националната икономика на правителството, бизнеса, гражданите и обществеността като цяло. ИПЦ се използва за икономически анализи, като финансов инструмент, а също и като средство за индексация на различни доходи, вземания, задължения, плащания по договори и др.</p><p>ХИПЦ се използва основно за целите на паричната политика в ЕС. ХИПЦ е един от критериите, за да се прецени дали дадена страна-членка е готова да се присъедини към еврозоната. ХИПЦ се използва като сравнима мярка на инфлацията на страните от ЕС и за оценка на ценовата стабилност в страните членки. Това приложение на ХИПЦ изисква хармонизирана концептуалната рамка и сравними резултати. В допълнение, ХИПЦ все повече се използва за икономически анализи и за индексации.</p><p>Изчисляваният ХИПЦ се различава от националния ИПЦ. Основната причина е третирането на потреблението нерезидентите (чуждестранните граждани) на територията на страната в двата индекса. Това потребление е обхванато при изчисляването на ХИПЦ, докато при националния ИПЦ е извън обхвата.</p><p>При изчисляването на ИЦМК се използват същите статистически техники и методи, както при ИПЦ и ХИПЦ, но неговото предназначение не е да измерва инфлацията, а да даде допълнителна информация за инфлационните процеси в страната. ИЦМК измерва промяната в цените на определени социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, които се използват от нискодоходните домакинства.</p><p>CPI as well as HICP are measures of inflation, i.e. assesses the change of price level of goods and services. Both indices, in most of the cases are based on the same data sources, both are estimated from the same basket of goods and services, using the same statistical techniques and methods, but differ in their purpose as a measure of inflation therefore they use different concepts.</p><p>CPI is an official measure of inflation in Republic of Bulgaria. It gives information about the price changes in the national economy to the Government, business, citizens and the public as a whole. CPI is used for economic analysis, as a financial instrument, and also as a tool for indexation of different income, claims, liabilities, contract payments, etc.</p><p>HICP is used mainly for the monetary policy of EU. HICP is one of the criteria for assessment weather a member state is ready to join the Eurozone. HICP is used as a comparable measure of inflation in EU states and for evaluation of price stability in member states. This application of HICP requires harmonized conceptual framework and comparable results. In addition, HICP is increasingly used in economic analyses and indexation.</p><p>Estimated HICP differs from the national CPI. The main reason is the treatment of non-residents (foreign citizens) consumption on the territory of the country. This consumption is covered in HICP calculation but is out of the scope of the national CPI.</p><p>The same statistical techniques and methods used for calculation of CPI and HICP are used for the computation of PISB, but its purpose is to give additional information about the inflation processes in the country, not to measure the inflation. PISB measure the price change of certain socially useful and vital for the living goods and services, consumed by households with comparatively low income.</p><p>Годишните ИПЦ / ХИПЦ / ИЦМК са получени от месечните данни и са напълно съгласувани.</p><p>Annual CPI/HICP/PISB indices are derived from monthly and are fully reconcilable.</p><p>Индексите на потребителските цени се изчисляват в съответствие с изискваниятана националните сметки.</p><p>The consumer price indices are calculated in compliance with national accounts' requirements.</p><p>Ценовите индекси са вътрешно съгласувани. Агрегираните данни на по-високо ниво се получават от детайлните индекси чрез точно дефинирани процедури.</p><p>Price indices are internal coherent. Higher level aggregations are derived from detailed indices according to well-defined procedures.</p><p>Статистическите данни за <b>индексите на потребителските цени</b> се публикуват в регулярни прессъобщения съгласно предварително утвърден график. Данните се публикуват ежемесечно и обхващат: индекси към различни периоди приети за база, месечна инфлация, инфлация с натрупване от началото на годината, годишна инфлация и средногодишна инфлация.</p><p>Statistics on consumer price indices are published in regular press-releases according to pre-defined timetable. Data are released monthly and cover: indices calculated on different base periods, monthly inflation rates, inflation rates since the beginning of the year, annual inflation rates and annual average inflation rates.</p><p>· </p><ul><li>„Статистически годишник” - раздел “Цени”;</li><li>„Статистически справочник” - годишно издание на НСИ, раздел “Цени”;</li><li>„България” - годишна брошура на НСИ;</li><li>„Ключови показатели за България”;</li><li>„Индекси на потребителските цени и инфлация - Отговори на най-често задаваните въпроси” - брошура.</li></ul><ul><li>‘Statistical Yearbook of the Republic of Bulgaria’, Chapter ’Prices’;</li><li>‘Statistical Reference Book’, Chapter ’Prices‘ - annual publication of NSI;</li><li>‘<a href="http://www.nsi.bg/Public_e/New-BG2009.htm" target="mainarea">Bulgaria</a>‘ - annual brochure of NSI;</li><li>‘<a href="http://www.nsi.bg/Public_e/New-125years.htm" target="mainarea">Key</a> Indicators for Bulgaria‘;</li><li>‘Consumer Price Index and Inflation - Answers to the Most Frequently Asked Questions’ - brochure.</li></ul><p>Подробни данни за <b>индексите на потребителските цени</b> са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика - Инфлация и индекси на потребителските цени: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/2445">http://www.nsi.bg/bg/node/2445</a></p><p>Statistics on consumer price indices are available to all users of the NSI website under the heading Inflation and Consumer Price Indices: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/6010">http://www.nsi.bg/en/node/6010</a></p><p>Не са налични.</p><p>n.a.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не са налични.</p><p>n.a.</p><p>· Интернет сайта на НСИ:</p><p>https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/CPI_methodology_2024-BG.pdf</p><p> </p><p>https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/CPIBasket_2024-BG.pdf</p><p> </p><p>https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/HICP_methodology_2024-BG.pdf</p><p> </p><p>https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/MK_methodology_2024-BG.pdf</p><p> </p><p>https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/MK_SmallBasket_2024-BG.pdf</p><p> </p><p><span style="font-size: 11pt; text-align: center;">· Регламенти на ЕС и ЕК:</span></p><p><a href="http://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation">http://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation</a></p><p> </p><p>· Internet site of NSI:</p><p>https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/CPI_methodology_2024-ENG.pdf</p><p> </p><p>https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/CPIBasket_2024-ENG.pdf</p><p> </p><p>https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/HICP_methodology_2024-ENG.pdf</p><p> </p><p>https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/MK_methodology_2024-ENG.pdf</p><p> </p><p>https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/MK_SmallBasket_2024-ENG.pdf</p><p> </p><p> </p><p><span style="font-size: 11pt; text-align: center;">· EU reglaments:</span></p><p><a href="http://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation">http://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/legislation</a></p><p> </p><p>Документ на Евростат за Мониторинг на съответствието <em>(Compliance Monitoring Report)</em> за 2007, 2015 и 2018:<a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology" style="font-size: 11pt; text-align: center;">https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology</a></p><p> </p><p>Eurostat's Compliance Monitoring Report for 2007, 2015 and for 2018:</p><p><a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology">https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology</a></p><p>· Закон за статистиката;</p><p>· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p><a href="http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:087:0164:0173:bg:PDF">http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:087:0164:0173:bg:PDF</a></p><p>· Law on Statistics;</p><p><strong>· </strong>Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p><a href="https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R0223&from=EN">https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R0223&from=EN</a></p><p>Индивидуални данни не се публикуват (потискат се), спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката.</p><p>Individual data are not published in accordance with article 25 of the Law on Statistics. The publishing of individual data can be performed only in accordance with article 26 of the same law.</p>