ЦЕНИ НА ПРОИЗВОДИТЕЛ НА ВЪТРЕШНИЯ И МЕЖДУНАРОДНИЯ ПАЗАР В ПРОМИШЛЕНОСТТА - Индекси на цени на производител на вътрешния пазар; Индекси на цени на производител на международния пазар; Общ индекс на цени на производител PRODUCER PRICES ON THE DOMESTIC AND ON NON-DOMESTIC MARKET IN INDUSTRY - Producer price indices on the domestic market, Producer price indices on the non-domestic market, Total producer price indices in industryProducerPriceIndicesonDomesticandonNon-domesticMarketinIndustry-monthlydataProducerPriceIndicesonDomesticandonNon-domesticMarketinIndustry-monthlydatafalse2019-05-20T10:40:15+03:00ESQRS_MSDESTATESQRS_FULL_REPORTFULL_ESQRS2000-2017NSIProducerPriceIndicesonDomesticandonNon-domesticMarketinIndustry-monthlydata<p>Национален Статистически Институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Краткосрочна бизнес статистика и статистика на транспорта“</p><p>“Short-term Business Statistics and Transport Statistics” Department</p><p>Любомира Димитрова</p><p>Lyubomira Dimitrova</p><p>Старши експерт</p><p>Junior expert</p><p class="MsoNormal">ул. „П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str.; Sofia, Bulgaria</p><p><a href="mailto:%20LStoilova@nsi.bg">LStoilova@nsi.bg</a></p><p><a href="mailto:LStoilova@nsi.bg">LStoilova@nsi.bg</a></p><p>+359 2 9857 122</p><p>+359 2 9857 122</p><p>НСИ изчислява три ценови индекса в промишлеността:</p><p>· Общ индекс на цени на производител;</p><p>· Индекс на цени на производител на вътрешния пазар;</p><p>· Индекс на цени на производител на международния пазар.</p><p>Индексите на цени на производител са един от основните краткосрочни икономически показатели, характеризиращи икономическата конюнктура в страната. Индексите измерват средното изменение на цените на промишлените продукти, произвеждани и продавани от българските предприятия на базата на постоянна извадка от групи продукти, произведени от дейността и продадени на вътрешния пазар или директно изнесени на международния пазар, която е представителна за цялото производство.</p><p>ИЦП не измерват действителното равнище на цените, те се ограничават до измерване на средното изменение на цените между два времеви периода.</p><p>Three Producer Price Indices are calculated in NSI:</p><p>· Total producer price index;</p><p>· Producer price index on the domestic market;</p><p>· Producer price index on the non-domestic market.</p><p>Producer Price Index (PPI) is one of the main short-term business indicators; it is regarded as one of the important measures of the economic situation in the Country. Indices for particular economic activity measure the average change in the prices of industrial products, which are produced and sold by Bulgarian enterprises. This is done on the bases of constant sample of groups of products, produced by the activity and sold on the domestic market or directly exported on non-domestic market and that sample is representative for total industrial production.</p><p>PPI do not measure the actual price levels, they are limited in measuring of the average price changes between two points of time.</p><p>· Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008);</p><p>· Номенклатура на промишлената продукция (ПРОДПРОМ);</p><p>· Основни производствени групировки.</p><p>· Classification of economic activities (CEA-2008, for international use NACE.BG-2008);</p><p>· Nomenclature of industrial production (PRODCOM.BG);</p><p>· Main industrial groupings (MIGs).</p><p>Индексите на цени на производител се изчисляват за икономическите дейности от добивната, преработващата промишленост и производството и разпределението на електрическа и топлинна енергия и газообразни горива и доставянето на вода (Сектори B, C, D и раздел Е36 от КИД-2008). Не се включват групи 07.2, 25.4, 30.1, 30.3, 30.4 и клас 24.46 на КИД-2008. Изчисляват се индекси по икономически дейности с 2-значен код на КИД - 2008, по сектори, по основни производствени групировки (Продукти за междинно потребление, Инвестиционни продукти, Потребителски дълготрайни продукти, Потребителски недълготрайни продукти и Енергийни продукти) и общо за Промишленост. Предприятия с годишен оборот под 100 000 лева са изключени от наблюдението.</p><p>The PPI survey covers mining and quarrying, manufacturing, electricity, gas, steam and air conditioning supply and water supply (Sections B, C, D and Division E36 of NACE.BG-2008). Excluded are Groups 07.2, 25.4, 30.1, 30.3 and 30.4 and Class 24.46.</p><p>Indices are calculated by economic activities at division level (2-nd digit level of NACE.BG-2008), at section level, for Main Industrial Groupings (MIGs: Intermediate products, Investment products, Consumer durable products, Consumer non-durable products, Energy products) and for total "Industry" level.</p><p>Индексите на цени измерват месечното изменение на цените на промишлените продукти, произвеждани от българските предприятия и продадени на вътрешния пазар или директно изнесени на международния пазар. Цената на производител е цената на вратата на предприятието-производител и включва всички отстъпки и други намаления, не включва акцизи и ДДС. В повечето случаи наблюдаваните цени съответстват на цените, посочени при сключване на договора. Всеки конкретен продукт, когато се избира за участие в наблюдението се описва достатъчно подробно за да може лесно да се идентифицира всеки месец, когато се отчита неговата цена. Продуктите се специфицират с всички определящи цената характеристики (марка, съдържание, използван материал, клиент). Ако правят намаления, отчетните единици са помолени да уточнят също и количество, за което се правят тези отстъпки. Индексите на цените на производител измерват средното изменение на действителни цени, получени за фиксирана кошница от продукти, която остава непроменена през месеците и в същото време се вземат предвид промените в качеството на наблюдаваните продукти. При наблюдението на цени се следи за промените в качеството, които могат да бъдат причинени, както от промяна в някоя от физическите характеристики на даден продукт, така и от промяна в характеристиките на транзакцията.</p><p>Наблюдават се цените към определена дата около 15-ия ден на съответния месец.</p><p>The Producer Price Indices measure the monthly change in prices of industrial products produced by Bulgarian enterprises and sold on the domestic market or on non-domestic market.</p><p>The producer price is the ex-factory price and it includes discounts and other reductions. Excise duties and VAT are excluded. In most cases prices correspond to the prices stated at the moment of the contract.</p><p>Each specific product is precisely described when first selected and is very carefully identified each month when its price is reported. The products are specified with all price-determining characteristics: (brand, content, material used, nature of customer). When taking into account discounts, reporting units are asked to specify also the quantity, in order not to have fluctuations due to changes in customer's prices.<br />The producer price indices measure the average of the actual prices received for a fixed basket of products that remains the same from one month to the next and also it attempts to take account of changes in quality by means of price changes. The surveyed prices take account of changes in quality that can be caused by a change in either the physical characteristics of a product or a change in the transaction characteristics.</p><p>Prices have to be reported on a fixed date around the 15th day of the reference month.</p><p>Наблюдаваната единица е предприятие (правна единица = предприятие).</p><p>The surveyed unit is enterprise (Legal unit considered as enterprise).</p><p>ПРОДПРОМ изследването формира извадковата рамка за идентифициране на единиците за наблюдение на цените на производител. ПРОДПРОМ изследването обхваща изчерпателно всички нефинансови предприятия, произвеждащи промишлени продукти и / или предоставящи промишлени услуги с определен праг на стойността на приходите от продажби от промишлено производство и промишлените услуги. Моделът на извадката на ПРОДПРОМ изследването осигурява 90% обхват на продадена продукция на национално ниво за всеки клас на КИД-2008. Броят на единиците в съвкупността (ПРОДПРОМ изследване) обхваща около 20 000 единици.</p><p>The frame for identifying observation units for the population is the PRODCOM survey, which covers exhaustively all non-financial enterprises manufacturing industrial commodities and/or rendering industrial services with a specified threshold of receipts from sales of industrial production and industrial services. The sample model ensures 90% coverage of sold production in terms of value at the national level for each NACE.BG-2008 class.</p><p>The number of units in the population of interest (PRODCOM survey) encompasses about 10 000 units.</p><p>На национално ниво: Индексите се изчисляват и публикуват общо за територията на България.</p><p>На европейско ниво: Евростат изчислява и публикува обобщени данни за страните членки на ЕС и за страните в Евро-зоната. Евростат публикува и данните, получени от страните членки на ЕС, Норвегия и страните, кандидатстващи за членство в ЕС.</p><p>At national level: The indices are calculated and published total for the territory of Bulgaria.</p><p>At European level: Eurostat calculates and publishes aggregated data for EU Member States countries and for the euro area countries. Eurostat publishes data received from the EU Member States, Norway and the candidate countries.</p><p>Индексите на цени на производител на вътрешния пазар се публикуват като динамичен ред от януари 2000 година. Индексите на цени на производител на международния и Общия индекс на цени на производител се публикуват като динамичен ред от януари 2005 година.</p><p>Producer price indexes on domestic market are published as time series from January 2000.</p><p>Producer price indexes on non-domestic market and Total producer price indexes are published as time series from January 2005.</p><p>Индексите се изчисляват и публикуват при база 2015 година.</p><p>2015 (Since January 2018 the base year for STS has been changed from 2010 to 2015).</p><p>Информация за изчисляване на индексите на цени на производител в промишлеността се получава от месечните наблюдения на цените на производител на вътрешния пазар и на цените на производител на международния пазар. С наблюденията на цени на производител целта е: (1) Да се сравняват цените на конкретни специфични продукти, с еднакво качество и в двата периода; (2) Да се коригират цените при промяна на качеството на конкретните продукти.</p><p>Изчисляването на индексите на цени се базира на представителна извадка от продукти (спецификации).</p><p><u>Индекси на цени на вътрешния пазар</u>. В съответствие с методологията за изчисляване на индексите на цени извадковатa техника прилагана при наблюдението на цени на производител на вътрешния пазар преминава през три етапа: първо извадка от продуктови позиции в Номенклатурата на промишлената продукция (ПРОДПРОМ-2015), втората стъпка е извадка от предприятия и накрая се прави извадка от представителни продукти (спецификации). Извадка, пропорционална на размера е основният прилаган извадков метод.</p><p>На база на годишното наблюдение на производството и продажбите на промишлени продукти (ПРОДПРОМ) е направена извадка от продуктови групи. След това за всяка една от избраните ПРОДПРОМ групи е формирана извадка от предприятия, които ще участват в наблюдението. Прилаганата извадкова техника на този етап е „извадка с вероятност пропорционална на размера“, с която се осигурява необходимият обхват. Броят на единиците в извадката зависи от степента на концентрация на предприятията в съответната ПРОДПРОМ група.</p><p>За всяко предприятие от съответната продуктова група, попаднало в извадката за наблюдение на цените, оценката на индекса се базира на извадка от представителни конкретни продукти. За всяко предприятие, произвежданите от него продуктови позиции се декомпозират на групи от продукти, показващи едно и също поведение по отношение на изменението на цените и от всяка група се избират представителните продукти, които най-добре отразяват изменението на цените за групата. На този етап се прилага ‘целева извадка’ или ‘експертен избор’, при който продуктите се избират от специалисти, така че да бъдат представителни по отношение на изменението на цените.</p><p><u>Индекси на цени на производител на международния пазар</u><strong>. </strong>Извадковатa техника преминава през два етапа: извадка от предприятия и извадка от представителни продукти (спецификации).</p><p>Извадката от предприятия е направена на база на годишната информация за приходите от продажби на международния пазар. В извадката се включват предприятията с по-значим обем на приходите от продажби за износ.</p><p>При определяне на наблюдаваните продукти (спецификации) за наблюдение на цените на международния пазар се прилагат същите основни концепции, както при наблюдението на цените на вътрешния пазар.</p><p>За цените на производител на вътрешния пазар извадката включва 1600 промишлени предприятия 900 ПРОДПРОМ групи и 7600 специфични продукти (спецификации).</p><p>За цените на производител на международния пазар извадката включва 600 промишлени предприятия (директни износители на промишлени продукти), 500 ПРОДПРОМ групи и 2650 специфични продукти (спецификации).</p><p>Information for calculation of Producer price indices in industry is received on the bases of monthly surveys on producer prices of industrial products, sold on the domestic market and on industrial products sold on non-domestic market. The aim of Producer price surveys is: (1) To be compared prices of specific products with equal quality in the two surveyed time periods; (2) In the case of quality change of the surveyed specific products this quality change to be taken into account.</p><p>Data collection is based on a representative sample of products (specifications).</p><p>Producer price indexes on domestic market: According to the methodology the sampling method used for domestic producer price index compilation involves a three stage sampling process: first PRODCOM groups are selected, as a second step - reporting units are selected and then specific products (specifications) are selected. The sample method used is probability proportional to size.</p><p>On the base of the annual survey on production and sales of industrial products - PRODCOM survey the sample of product groups is made. After that for each of the selected PRODCOM groups, the sample of reporting units is made. These units (enterprises) will participate in the price survey. A probabilistic method - proportional to size is used to ensure sufficient coverage. The number of the units selected in the sample depends on the degree of industrial concentration of the enterprises from each sampled PRODCOM group.</p><p>For each enterprise with the corresponding PRODCOM group that was sampled for price survey, the Price index estimation is based on the sample of specific product (specifications). For each enterprise the selected PRODCOM product groups are desegregated into group of product that show equal price changes and from these groups representative specification (specific products) are selected. The selected specifications reflect in the best way the price changes of the whole group. At that stage of sampling so called ‘purposive sampling’ or ‘expert choice’ is applied. The experts from the selected enterprises choose the price quotations, in other words products with the highest sales volume are selected and long presence on the market.</p><p>Producer Price Indexes on Non-domestic Market: The sampling technique applied has two stages – sample of enterprises, and sample of representative products (specifications). The sample of enterprises is made on the bases of annual information on receipts of export sales of industrial enterprises. Enterprises with significant amount of export sales are selected for price survey. The basic concepts relating to determination of priced products relating to export prices are the same as those applying to domestic prices.</p><p>For Domestic producer prices survey the sample includes 1550 industrial enterprises 900 PRODCOM groups and 7150 specific products (specifications).</p><p>For Non-domestic producer prices survey the sample includes 560 industrial enterprises (direct exporters of industrial products) 470 PRODCOM groups and 2250 specific products (specifications).</p><p>Месечно</p><p>Monthly</p><p>За събиране на информацията се използват два въпросника:</p><ul><li>Въпросник за цените на производител на вътрешния пазар;</li><li>Въпросник за цените на производител на международния пазар;</li></ul><p>Методи за събиране на данните:</p><ul><li>Онлайн, чрез Информационна система „Краткосрочна бизнес статистика“;</li><li>Хартиен формуляр – изпраща се на респондентите, събира се от ТСБ, които въвеждат информацията в Информационна система „Краткосрочна бизнес статистика“.</li></ul><p>Two questionnaires are used:</p><p>• Questionnaire on Producer price index on domestic market;</p><p>• Questionnaire on Producer price index on non-domestic market.</p><p>Data collection media:</p><p>• Online through Information system “Short-term business statistics”;</p><p>• Paper questionnaire. The questionnaires are sent out to the respondents and collected by regional statistical offices, where the information is entered into IS STS.</p><p>Валидиране на входните данни:</p><p>При запис на данните Информационна система „Краткосрочна бизнес статистика“ извършва задължителен и препоръчителен контрол, съобразно зададените валидационни правила. Ако попълнените данни в даден отчет не изпълняват задължителните или препоръчителните условия за валидация, системата извежда на потребителския екран съответните съобщения за грешка. Системата не позволява да се приключи отчет, докато не се коригират грешките и задължителния контрол не бъде изпълнен.</p><p>Валидирането на входните данни се извършва на ниво спецификация. Ако месечните изменения на цените (спрямо предходния месец) са извън границите от-15% до + 15%, електронната система автоматично предупреждава отговорния експерт и тези екстремни изменения трябва да бъдат потвърдени и обяснени от отчетните единици.</p><p>Проверка на изходните данни:</p><p>Изходните данни се проверяват на ниво група по отношение на предходния месец, съответния месец на предходната година, а също и по отношение на екстремните стойности. Ако е необходимо, отново се валидират индивидуалните данни на статистическите единици.</p><p>Validation of the data in the report:</p><p>When recording the data, the Information system “Short-term statistics” carries out obligatory and recommended controls according to set with validation rules. In case there are errors, the system displays a warning dialog error in the report. The system does not allow completion of the report until these errors have been corrected.</p><p>Data editing is carried out at the level of specification prices, if monthly price movements (compare to the previous month) are outside the range of -15% to + 15% the electronic system automatically warns the responsible expert and these movements must be especially conformed by the enterprises with explanations.</p><p>Validation of the output data:</p><p>Output data is verified at group level with regard to the previous month, the same month of the previous year and also with regard to extreme values, if necessary data is validated at the level of statistical units.</p><p><u>Третиране на липсващите цени</u></p><p>Цените на временно липсващите продукти се импутират, чрез използване на следните методи: (1) Отчетната единица може да направи оценка на липсващата цена; (2) Импутиране на липсващата цена на база на изменението на цените на наличните продукти от същото предприятие и от същата ПРОДПРОМ група; (3) Импутиране на липсващата цена на база на изменението на цените на сравними продукти от подобно предприятие; (4) Импутиране на липсващата цена на база на изменението на цените на наличните продукти от елементарните агрегати; (5) Повтаряне на последната налична цена.</p><p>Когато даден продукт, обект на наблюдението на цените спре да се произвежда, той се заменя с друг продукт от същата продуктова група, който приблизително ще замени стария продукт на пазара. Заместването на спецификациите се осъществява чрез свързването на простите индекси на стария и заместващия го представителен продукт.</p><p><u>Изчисляване на индексите на цени на производител на вътрешния </u><u>и </u><u>на международния пазар</u></p><p>Индексите на цени се изчисляват при фиксирана база по формулата на Ласпер, т.е те са предеглени със структурата на оборота през фиксирана базисна година. След получаване на информацията от предприятията за цените на представителните продукти се изчисляват единични индекси на всеки един от тях (ценовото съотношение на цената за текущия месец към средногодишната цена през базисната година), след което се претеглят със структурата на продажбите на различни нива на агрегация през базисната година.</p><p>Индексите на цени на различните нива на агрегация се получават като претеглени средни чрез възходяща система за претегляне, определена от структурата на КИД-2008.</p><p>В системата за претегляне съществуват две категории тегла, в зависимост от нивото на агрегация на индекса:</p><ul><li>На ниво 3-ти знак на КИД -2008 индексите се получават като ценовите изменения се претеглят със структурата на продажбите на вътрешния или на международния пазар на групите, получени от годишното ПРОДПРОМ наблюдение през базисната година;</li><li>Индексите на по-високите нива на агрегация се изчисляват чрез претегляне със структурата съответно на оборота на вътрешния и на международния пазар от базисната година.</li></ul><p><u>Изчисляване на общ индекс на цени на производител </u><u>в </u><u>промишлеността</u></p><p>Обшият индекс на цени на производител за всяко ниво на агрегация се изчислява от индексите на цени на вътрешния пазар и индексите на цени на международния пазар, претеглени със структурата на оборота на вътрешния и на международния пазар към общия оборот на съответното агрегационно ниво.</p><p>Treatment of missing prices:</p><p>Prices for temporarily missing products are handled by one of following methods: (1) asking the enterprise to estimate the missing price, (2) imputing the missing price by the price change for the prices that are available from the same enterprise from the same PRODCOM group (3) imputing the missing price by the price change for a particular comparable product from similar enterprise, (4) imputing the missing price by the price change for the prices that are available in the elementary aggregates, or (5) repeating the last reported price.</p><p>When a specific product subject to price monitoring, stop producing, is replaced with a new product in the same product group, which will replace approximately oldest product on the market. The replacement of specifications basely is made through the chain of elementary indexes of the old and of the replacement products.</p><p>Calculation of the producer price indexes on domestic and on non-domestic market:</p><p>Producer price indexes are base weighted (Laspeyres) indexes - that is to say they are weighted according to the turnover in the base year. After specification’s price collection from the enterprises, elementary indexes (price relatives) are calculated for each specification (price relative – specification price in the current month divided by average price of that specification in the base year). After that price relatives are weighted with the turnover structure in the base year.</p><p>Producer price indexes at different levels of aggregation are calculated from successive aggregations in which each level of aggregation uses the arithmetic mean of indexes at the level below, duly weighted with sales structure in the base year following the structure of the NACE.BG-2008.</p><p>In the weighting system, there are two categories of weights, which depend on the level of aggregation:</p><ul><li>At group level – 3-th digit of NACE.BG-2008 indexes are calculated as price relatives are weighted with sales structure on domestic or on non-domestic market by PRODCOM groups. These weights are received from annual PRODCOM survey in the base year.</li><li>Producer price index calculation at higher levels of aggregation is base weighted Laspeyres indexes that is to say they are weighted according to the turnover structure on the domestic and on non-domestic market in the base year.</li></ul><p>Calculation of Total Producer Price Index:</p><p>Total producer price index is calculated from Producer price index on domestic market and Producer price index on non-domestic market weighted with the turnover structure on domestic and on non-domestic market to the total value of turnover at each level of aggregation.</p><p>Подход при сезонни продукти: При формиране на извадката от продукти се гарантира, че са избрани продукти, които се произвеждат във всеки месец на годината. Това се постига чрез работa в тясно сътрудничество с респондентите. Когато цената на определен сезонен продукт не е налична (производството им е извън сезона), импутацията се прави на база краткосрочното изменение в цените на наличните продукти от същото предприятие и от същата група, които се произвеждат през текущия сезон.</p><p>Adjustment for seasonal products: When selecting the product samples, it is ensured that there are some price data available for each month of the year. This is achieved through working closely with respondents. When the price for a particular seasonal specification is not available, an imputation is made using the short-term price change of the products from the same PRODCOM group that are in the season.</p><p>Правната рамка, която регулира производството на данни от краткосрочната бизнес статистика постановява, че статистическите данни, събрани в рамките на Европейската статистическа система трябва да бъдат със задоволително качество и трябва да са съпоставими между отделни страни членки. Проверката на данните се осъществява чрез процеса на провеждане на статистическите изследвания - от респондентите, от експертите в регионалните статистически бюра и от експертите в централното управление на НСИ. Идентифицираните неточности и грешки се отстраняват своевременно, с което се осигурява предоставянето на сравними данни с добро качество Качеството на статистическата информация и производствения процес е гарантирано от разпоредбите на Кодекса на европейската статистическа практика. Документацията за управление на качеството е на разположение в <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/471">Интернет</a>.</p><p>The legal framework which regulates the production of data from Short-term business statistics states that statistical data compiled within the EU system must be of satisfactory quality and produced data are comparable between Member States. Verification of data is done through the process of conducting a statistical survey - from respondents, from experts in the regional statistical offices and from national experts in NSI. Identified inaccuracies and errors are removed timely and comparable data of good quality are provided.</p><p>The quality of statistical information and its production process is ensured by the provisions of the European Statistics Code of Practice. The documentation on quality management is available on the <a href="http://www.nsi.bg/en/content/475/basic-page/quality">Internet</a>.</p><p>Оценката на качеството на индексите на цени на производител се основава на изискванията за качество на ЕСС (приложимост, точност, навременност, достъпност и яснота, съгласуваност и сравнимост). Провежда се мониторинг на качеството на показателя, актуализиране на методологията на наблюдението, самооценка на ръководителя на изследването.</p><p>Степента на отговаряемост е близо 100%.</p><p>Основните проблеми на качеството на данните са свързани с наблюдението на цените на продуктите, произвеждани по поръчка, продуктите с дълъг производствен процес, и с цените на промишлените услуги.</p><p>The quality assessment of the PPIs is based on quality requirements of the ESS (relevance, accuracy, timelines and punctuality, accessibility and clarity, coherence and comparability). The monitoring of the quality of the indicator, updating survey methodology, self-assessment of survey manager are carried out. The response rate is near to 100 per cent.</p><p>The main quality problems concern the pricing of one-off products, pricing the products with long production cycle and in some cases pricing of industrial services.</p><p>Основни потребители на информацията:</p><p>· Европейски и международни институции - Евростат и други основни дирекции на ЕК, ЕЦБ, ООН, МВФ, СБ и други;</p><p>· Президентство, Народно събрание, Министерства, БНБ и други представители на централната и местната власт;</p><p>· Научни институти, университети;</p><p>· Медии, браншови организации, бизнес;</p><p>· Вътрешни потребители: Дирекция “Макроикономическа статистика”.</p><p>Индексите на цени на производител имат следните основни приложения:</p><p>· Основен краткосрочен бизнес показател, който предсказва тенденциите в изменението на инфлацията; ИЦП може да се разглеждат и като ранен измерител на текущия инфлационен процес в икономиката;</p><p>· Дефлатор за изчисляване на обемите в съпоставими цени (например за дефлиране на текущите обеми при изчисляване на индекса на промишленото производство);</p><p>· Безпристрастен измерител на цените при сключване на договори;</p><p>· Краткосрочен показател, изискван от различни международни организации: Евростат, Международния валутен фонд, Европейската централна банка, които го използват за международни сравнения и икономическо наблюдение.</p><p>Main users of the information:</p><p class="MsoListParagraphCxSpFirst" level1="" mso-list:l30="">· Institutions at European level and Multi-national organizations ? Eurostat and other main Departments (Directorates-General) of EC; ECB; UN; IMF; WB; etc.;</p><p>· Presidency, National Assembly, Ministries, National Bank and other representatives of central and local government;</p><p>· Research institutes, universities;</p><p>· Media, professional organizations, business;</p><p>· Internal users: Directorate ?Macroeconomic Statistics?.</p><p>Producer price indices have several main uses:</p><p>· As a main short-term business indicators that predict the tendencies in inflation rate; PPI can be considered as an early measure of the current inflation process in the economy;</p><p>· As a deflator for calculation the values at constant prices. Example for deflation in National accounts, or for deflation of industrial production and then for compilation the industrial production index;</p><p>· As an impartial measure of prices for contractual purposes;</p><p>· As a short-term indicator required from different international organizations like Eurostat, International Monetary Fund, European Central Bank, that use PPI for international comparisons and economic supervision.</p><p>Удовлетвореността на потребителите не е измервана.</p><p>Not available</p><p>Всички нива на детайлизация, които се изискват от Регламентите по краткосрочна бизнес статистика за индексите на цени на производител (Общ индекс, Индекс на цени на вътрешния пазар и Индекс на цени на международния пазар) се изчисляват, публикуват на национално ниво и се предоставят на Евростат.</p><p>All levels of aggregation required by the Regulations on STS concerning Producer price indexes (Total producer price index, Producer price index on domestic market and Producer price index on non-domestic market) are calculated, published nationally and transmitted to Eurostat.</p><p>Всички нива на детайлизация, които се изискват от Регламентите по краткосрочна бизнес статистика за индексите на цени на производител се изчисляват и публикуват.</p><p>All levels of aggregation required by the Regulations on STS concerning Producer price indexes are calculated and published</p><p>Индексите на цени на производител (на вътрешния и на международния пазар) отговарят на принципите за точност и отразяват действителното изменение на цените на производител.</p><p>Информация за изчисляване на индексите се получава от месечните наблюдения на цените на производител на вътрешния пазар и на цените на производител на международния пазар. С наблюденията на цени на производител целта е: (1) Да се сравняват цените на конкретни специфични продукти, с еднакво качество и в двата периода; (2) Да се коригират цените при промяна на качеството на конкретните продукти.</p><p>При наблюдението на цени на производител не се прилага случайна извадка и извадкови грешки не се изчисляват.</p><p>Извадковатa техника, прилагана при наблюдението на цени на производител на вътрешния пазар преминава през три етапа – извадка от продуктови позиции в Номенклатурата на промишлената продукция (ПРОДПРОМ-2015), извадка от предприятия и извадка от представителни продукти (транзакции). Извадката включва 1600 промишлени предприятия, близо 900 ПРОДПРОМ групи и 7600 конкретни продукти (спецификации).</p><p>Извадковатa техника прилагана при наблюдението на цени на производител на международния пазар преминава през два етапа – Извадка от предприятия и Извадка от представителни продукти/транзакции. Извадката включва 600 промишлени предприятия (директни износители на промишлени продукти), близо 500 ПРОДПРОМ групи и 2650 конкретни продукти (спецификации).</p><p>Влиянието на неизвадковите грешки по отношение на обхвата, измерването и обработката е незначително.</p><p>PPI (domestic and non-domestic market) satisfies the principle of accuracy as it describes development of producer prices.</p><p>Information for calculation of PPI is received on the bases of monthly surveys on producer prices of industrial products, sold on the domestic market and on industrial products sold on the non-domestic market. The aim of Producer price surveys is: (1) To be compared prices of specific products with equal quality in the two surveyed time periods; (2) In the case of quality change of the surveyed specific products this quality change to be taken into account.</p><p>Non-probability sampling is applied, so the sampling error is not measured.</p><p>The sampling method used in the PPI survey on domestic market involves a three stage sampling process: first PRODCOM-2015 groups, second reporting units and then specific products (transactions) are sampled. The sample includes 1550 industrial enterprises 900 PRODCOM groups and 7150 specific products (specifications).</p><p>The sampling technique applied in the PPI survey on the non-domestic market has two stages – sample of enterprises, and sample of representative products/transactions. The sample includes 560 industrial enterprises (direct exporters of industrial products) 470 PRODCOM groups and 2250 specific products (specifications).</p><p>There were negligible non-sampling errors concerning coverage, measurement and processing errors.</p><p>Извадкови грешки не се изчисляват, поради сложността на индексите на цени и поради използването на не-случайни извадки.</p><p>Sampling error is not measured due to complexity of price indexes and due to the use of non-probability sampling.</p><p>Извадкови грешки не се изчисляват</p><p>Sampling error is not measured.</p><p>Основният източник на неизвадкови грешки са неотговорилите. Към неотговорилите се подхожда много внимателно поради влиянието, което те оказват върху оценките. Действията за намаляване на неотговорилите включват:</p><p>• Изпращане на информиращи писма;</p><p>• В зависимост от значимостта на неотговорилото предприятие по отношение на големината и представителността на дейността, в която е класифицирано, може да последва телефонно обаждане и/или директен контакт за събиране на данните.</p><p>The main source of non-sampling errors are the missing reports (non-response).</p><p>Non-respondents are treated very carefully because the bias due to non-response has negative effect on the final estimates. Actions to reduce the non-response include:</p><ul><li>Sending the informative reminder letters to the respondents;</li><li>Depending on the relative importance of non-respondents in terms of their size or representativeness in the activity, the postal survey is supplemented by telephone calls and/or direct contact and collection of data for enterprises.</li></ul><p>Регистъра на статистическите единици (РСЕ) е основен източник за формиране на генералната и извадковите съвкупност. РСЕ има онлайн връзка с Търговския регистър, така че основните характеристики на изследваните единици навременно се актуализират. През годината прекратените предприятия отпадат от извадката и новосъздадените големи предприятия се включват в извадката.</p><p>The Register of statistical units (RSU) is the source of the sampling frame. RSU has direct online connection with the Trade Registry so the main characteristics of surveyed units are on-line updated. During the year the ceased enterprises are removed from the sample and new born big enterprises are included in the sample.</p><p>Надценяването и подценяването на наблюдаваната съвкупност се считат за незначителни, защото онлайн връзката между Регистъра на статистическите единици и Търговския регистър осигурява надеждна рамка за формиране на извадките.</p><p>The over-coverage and under-coverage of the survey population is rather small because the online connection between our Register of statistical units and Trade register assures a reliable sampling frame.</p><p>Не е приложимо</p><p>Not relevant</p><p>Основният източник на грешки са грешките при измерването, които възникват в процеса на събиране на данните. Повечето грешки на измерването се откриват и коригират чрез логическия и аритметически контрол, заложен в Информационна система „Краткосрочна бизнес статистика“ (Онлайн информационна система за събиране, проверка и обработка на данните от краткосрочната бизнес статистика). Системата извършва заложения задължителен и предупредителен контрол и в случай, че има грешки, тя извежда предупредителен диалогов прозорец за откритите несъответствия в отчета.</p><p>One source of errors is the measurement errors which arise at the data collection stage for variety of reasons. Most of measurement errors are detected and corrected through the logical and arithmetical controls of the Information system “Short-term statistics”(Online Information system for data collection, editing and processing of the STS information). The system carries out the statutory and warning controls and in a case there are errors, it displays a warning dialog error in the report.</p><p>Липсващите цени се импутират или заменят. Временно липсващите цени се импутират, като се използват различни методи. Постоянно липсващите цени се заменят. Когато даден специфичен продукт, обект на наблюдението, спре да се произвежда, се заменя с нов продукт от същата продуктова група, който приблизително ще замести старият продукт на пазара.</p><p>Missing prices are imputed or replaced.</p><p>Prices for temporarily missing products are imputed using different methods. Permanently missing prices are replaced. When a specific product that is subject to price monitoring was stopped, it is replaced with a new product in the same product group, which will replace approximately the oldest product on the market.</p><p>Равнището на отговаряемост е близо 100%. В повечето случаи липсващите цени се заменят, като се прилагат подходящите техники за замяна на временно или постоянно липсващи цени .</p><p>Response rate is near to 100%. In most of the cases the missing prices are replaced using relevant techniques for temporarily or permanently missing prices.</p><p>Постоянно липсващите цени се заменят. Когато даден специфичен продукт, обект на наблюдението, спре да се произвежда, се заменя с нов продукт от същата продуктова група, който приблизително ще замести старият продукт на пазара. Заместването на спецификациите се осъществява чрез свързването на простите индекси на стария и заместващият го представителен продукт. През 2018 г. средно месечно са били заменени 0.7% от наблюдаваните спецификации.</p><p>Permanently missing prices are replaced. When a specific product subject to price monitoring, stop producing, is replaced with a new product in the same product group, which will replace approximately the oldest product on the market. The replacement of specifications basely is made through the chain of elementary indices of the old and of the replacement products. In 2017 average monthly were replaced about 0.9% of the priced specifications.</p><p>Подсистеми "Индекси на цените на производител на вътрешния пазар“ и „Индекси на цени на производител на международния пазар", които са част от Информационна система „Краткосрочна бизнес статистика“ дават възможност за проверка на качеството на онлайн получените микро данни, както и за откриване и анализ на възможните източници на грешки. Пълнота и съгласуваността на данните се контролират чрез различни контролни таблици, които са част от функционалността на подсистемите:</p><p>• Контролна таблица за липсващите цени - липсващите цени трябва да бъдат заменени;</p><p>• Контролна таблица за месечни изменения на цените (спрямо предходния месец) извън границите от-15% до + 15%. Тези цени се считат за "невероятни цени" и те трябва да бъдат специално обяснени от предприятията.</p><p>Subsystems “Producer price indices on the domestic market” and “Producer price indices on non-domestic market” that are part of IS STS. IS STS empower the verification of the quality of the online received micro data, also detection and analyses of the possible source of errors are made. Completeness and consistency of the data are verified through different control tables that are presented as part of the output of the system. For example:</p><p>• Control tables for missing prices- the missing prices should be replaced;</p><p>• Monthly movements outside the range of -15% to + 15%. These prices were considered as ‘incredible prices’ and they must be especially conformed by the enterprises with explanations.</p><p>Цените за временно липсващи продукти се оценяват по един от следните методи: (1) искане на предприятието за оценка на липсващата цена, (2) оценка на липсващата цена на база промяната в цените на продуктите на съответното предприятие от същата ПРОДПРМ група (3) оценка на липсващата цена на база на изменението на цената за определен сходен продукт от подобно предприятие, (4) оценка на липсващата цена на база на изменението в цените от елементарните агрегати или (5) повтаряне на последната отчетена цена. Средно месечното равнище на импутация е 0.1%.</p><p>Prices for temporarily missing products are imputed by one of following methods: (1) asking the enterprise to estimate the missing price, (2) imputing the missing price by the price change for the prices that are available from the same enterprise from the same PRODCOM group (3) imputing the missing price by the price change for a particular comparable product from similar enterprise, (4) imputing the missing price by the price change for the prices that are available in the elementary aggregates, or (5) repeating the last reported price.</p><p>The average monthly imputation rate is 0.1%.</p><p>Моделиране на цените се прилага рядко в наблюдението на цените на производител в промишлеността.</p><p>Model pricing is rarely used in PPI survey.</p><p>Сезонно изглаждане не се прилага.</p><p> </p><p>Seasonal Adjustment is not applied.</p><p>Индексите на цени на производител в промишлеността обикновено се считат за окончателни при първото им публикуване.</p><p>Producer price indices in industry are usually considered to be final when first released.</p><p>Индексите на цени на производител в промишлеността се считат за окончателни при първото им публикуване.</p><p>Producer price indices in industry are considered to be final when first released.</p><p>Не е приложимо</p><p>Not applicable</p><p>НСИ представя информация за индексите на цени на производител (общ индекс, индекси на вътрешния и индекси на международния пазар) 30 дни след края на отчетния месец.</p><p>The Producer price indices (Total PPI, PPI on the domestic market and PPI on non-domestic market) are firstly released 30 days after the end of the reference month.</p><p>Първите ресултати се публикуват 30 дни след края на отчетния месец.</p><p>The first results are published 30 days after the end of the reference month</p><p>Индексите на цени на производител в промишлеността се считат за окончателни при първото им публикуване.</p><p>Producer price indices in industry are considered to be final when first released.</p><p>Регламентите, отнасящи се до краткосрочна бизнес статистика изискват Индексите на цени на производител да се предоставят 30 дни след края на отчетния месец. НСИ изпраща показателите на Евростат в деня на националната им публикация.</p><p>Regulations, concerning Short-term statistics require Producer price indices to be presented 30 days after the end of the reference month. NSI transmits the short term indicators to Eurostat at the day of the national publication.</p><p>НСИ изпраща показателите от КБС на Евростат в деня на националната им публикация.</p><p>NSI transmits the short term indicators to Eurostat at the day of the national publication.</p><p>Индексите на цени на производител в промишлеността са представителни общо за страната, нямат представителност по региони.</p><p>За изчисляване на индексите на цени на производител в промишлеността на вътрешния и на международния пазар НСИ прилага методология, която е в съответствие с международните стандарти. В този смисъл сравнимостта на показателите между страните може да се приеме като много добра.</p><p>Producer price indices in industry are representative for the whole country; they are not representative for the regions of the country.</p><p>To calculate the producer price indices on the domestic and on non-domestic market NSI apply methodology, which is in line with international standards. In this sense, the comparability of the indicators across countries can be considered as very good.</p><p>Не е приложимо</p><p>Not applicable</p><p>Месечните индекси са представени като динамичен ред от януари 2000 година. Регламент (ЕС) № 1165/98 изисква „на всеки пет години страните членки да сменят базисната година за краткосрочната статистика, като за базисни години се използват годините, завършващи с 0 или на 5. Всички показатели трябва да бъдат пребазирани, в рамките на три години след края на новата базова година“. В изпълнение на тези изисквания, от началото на 2018 г. беше сменена базисната година за краткосрочната бизнес статистика. От януари 2018 г. всички краткосрочни показатели, представяни във формата на индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година. Динамичните редове са преизчислени при новата базисна година и са публикувани в интернет сайта на НСИ.</p><p>The monthly indices are presented as time series from January 2000.</p><p>Regulation (EC) № 1165/98 requires “Every five years, Member States shall rebase the indices using as base years the years ending with a 0 or a 5. All indices must be rebased on the new base year within three years after the end of the new base year“. In compliance with these requirements since January 2018 the base year for Short-term business statistics has been changed. All short-term indicators presented in the form of index are calculated and published at 2015 as a base year. The time series has been recalculated according to the new base year and are posted on the website of NSI.</p><p>Индексите на цени на производител на вътрешния пазар са представени като динамичен ред от януари 2000 година. Общият индекс и Индексите на цени на международния пазар са представени като динамичен ред от януари 2005 година.</p><p>The Producer price indexes on domestic market are presented as time series from January 2000. Total PPI and PPI on non-domestic market are presented as time series from January 2005.</p><p>Вътрешна съгласуваност на показателите в рамките на въпросниците се проверява на чрез изчисляване на съотношенията между цените на спецификациите. Проверява се и съгласуваността на резултатите, по отношение на данните от предходни години.</p><p>Индексите на цените на производител се сравняват с изменението на средните цени, изчислени от годищнота ПРОПРОМ изследване, кедето е възможно се правят сравнения с индекса на потребителските цени</p><p>Internal consistency of the indicators within the questionnaires is checked by reference to ratios between specification prices. The consistency of results relative to previous years' results is also checked.</p><p>The Producer price indices are checked with the annual average prices changes calculated from PRODCOM survey; Comparisons with the CPI are made where it is possible.</p><p>Не се прилага (Индексите на цени на производител се събират и изчисляват само с месечна периодичност).</p><p>Not applicable (Producer price indexes are collected and calculated only with monthly periodicity)</p><p>Индексите на цени на производител се изчисляват в съответствие с изискванията на национални сметки.</p><p>Producer price indexes are calculated according to the requirements of the national accounts.</p><p>Всички нива на КИД-2008 са в съответствие, тъй като Индексите на цени на вътрешния пазар и Индексите на цени на международния пазар на по-високите нива на агрегация (2-ри знак и на по-високите нива), се изчисляват като среднопретеглени - индекси на по-ниски нива са претеглени, съответно със структурата на оборота на вътрешния и на международния пазар през базисната година. Индексите на цени на вътрешния пазар и Индексите на цени на международния пазар са в съответствие с Общия индекс на цени. Общият индекс на цени се изчислява от индексите на вътрешния и на международния пазар претеглени със структурата на оборота на вътрешния и на международния пазар към общия оборот през базисната година за всяко ниво на агрегация.</p><p>All NACE levels is consistent as Producer price indexes on domestic market and Producer price indexes on non-domestic market at higher levels of aggregation (2-nd digit level and higher) are calculated as weighted average - indexes at lower levels are weighted respectively with the turnover value on domestic market and on non-domestic market in the base year. PPI sub-indices - PPI on domestic and PPI on non-domestic market are consistent and coherent with Total PPI as Total PPI is calculated from PPI on domestic market and PPI on non-domestic market weighted with the turnover structure on domestic and on non-domestic market to the total value of turnover at each level of aggregation.</p><p>НСИ публикува регулярно месечно прессъобщение за Индексите на цени на производител в промишлеността (Общ индекс, Индекси на вътрешния и Индекси на международния пазар) 30 дни след края на отчетния месец и то може да бъде намерено <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/947">тук</a>.</p><p>NSI publishes regular monthly press release on Producer price indexes (Total PPI, PPI on domestic market and PPI on non-domestic market) 30 days after the end of the reference month and it can be found <a href="http://www.nsi.bg/en/content/6865/producer-prices-indices-industry">here</a>.</p><p>· Статистически годишник;</p><p>· Статистически справочник;.</p><p>· Statistical Yearbook;</p><p>· Statistical Reference book;</p><p>· Brochure "Bulgaria".</p><p>Динамичните редове с Индексите на цени на производител на вътрешния пазар (от Януари 2000 г.) и с Общия индекс на цени и Индексите на цени на международния пазар (от Януари 2005 г.) по 2-ри знак и на по-високите нива на агрегация на КИД-2008 са достъпни в онлайн системата <a href="https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=188">INFOSTAT</a>.</p><p>The Producer price indexes on domestic market time series (from January 2000), Total producer price indexes and Producer price indexes time series (from January 2005) at 2-nd digit and higher level of aggregation of NACE.BG-2008 are available on the website of NSI – in the on-line database <a href="https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=188">INFOSTAT</a>.</p><p>Микро данни не се разпространяват, нито предоставят на потребителите.</p><p>Micro data are neither distributed nor provided to the users.</p><p>Разпространение по заявка: Специални таблици с данни могат да бъдат получени по заявка от отдел „Връзки с потребителите и е-услуги” в НСИ.</p><p>Dissemination on request: Special tables may be obtained from "Relations with users and e-services" Department of NSI.</p><p>Методология „ <a href="http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/IND_PPI_Methodology.pdf">Индексите на цени на производител в промишлеността</a>";</p><p>Методологически документи на <a href="http://ec.europa.eu/eurostat/web/short-term-business-statistics/methodology">Евростат по краткосрочна бизнес статистика</a>;</p><p>· Methodology "<a href="http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Ind_IIP_Methodology_en.pdf">Producer price indexes in industry</a>";</p><p>· Eurostat <a href="http://ec.europa.eu/eurostat/web/short-term-business-statistics/methodology">Methodology papers on of short-term business statistics</a>;</p><p>Показателите за качеството, отнасящи се за Индексите на цени на производител на вътрешния и на международния пазар се подготвят и публикуват на интернет страницата на НСИ в рубриката <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/11704">Метаданни и методология на изследванията</a>.</p><p>Quality indicators for Domestic and Non-domestic PPIs are prepared and published on the NSI website under <a href="http://www.nsi.bg/en/node/11713"><u>Metadata and methodology of the surveys</u></a>.</p><p>От началото на 2012 г. НСИ започна внедряването на онлайн Информационна система за събиране, проверка и обработка на данните от краткосрочна бизнес статистика. С Информационна система „Краткосрочна бизнес статистика“ се постига по-ефективен начин за събиране на данни от предприятията. С тази нова система се спестяват ресурси, намалява безпокойството на отчетните единици и се подобрява качеството на краткосрочни показатели.</p><p>Since the beginning of 2012 NSI started the developing the online information system for data collection, data editing and data processing of STS information. Information system “Short-term statistics” provides more efficient way of collecting data from enterprises. This new system save recourses, reduce the burden of the reporting units and the quality of short term indicators is improved.</p><p>Регламент (ЕК) № 223/2009 за европейската статистика (чл.20, ал.4) от 11 март 2009, поставя условие за въвеждане на общи принципи и указания, които да осигурят конфиденциалност на използваните данни за производството на европейските статистики и достъпа до тези конфиденциални данни при необходимост за научно-техническа и развойна дейност и нужди на потребителите в демократичното общество.</p><p>Национално законодателство: Закона за статистиката включва разпоредби, свързани с поверителността на данните и опазването на тайната, които са в съответствие със законодателството на ЕС и стандартна европейска практика. В Закона е посочено, че индивидуалните данни, получени и събрани по време на статистическите изследвания са статистическа тайна и могат да се използват само за статистически цели. Индивидуалните данни, получени за целите на статистическите изследвания, не могат да се използват като доказателство на органите на изпълнителната и съдебната власт. Изискванията, задълженията и мерките за защита на данните, както и глоби, които могат да бъдат наложени, са третирани в отделни глави на Закона за статистиката, а именно Глава 6 за "Опазване на тайната" и Глава 9 „Административнонаказателни разпоредби“.</p><p>Regulation (EC) 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009, stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in democratic society.</p><p>The national Law on Statistics includes provisions relating to data confidentiality and protection of secrecy, which are in compliance with the EU legislation and standard European practice. In the Law is stated that individual data received and collected at the time of statistical surveys shall be statistical confidentiality and shall be used only for statistical purposes. Individual data, obtained for the purposes of the statistical surveys, shall not be used as evidence to the bodies of the executive powers and the judicial authorities. Requirements, obligations and measures for data protection, as well as fines that can be imposed, are treated in separate chapters, namely Chapter 6 on "Protection of secrecy" and Chapter 9 on "Administrative penal provisions".</p><p>Член 25 от Закона за статистиката определя критериите, според които данните не могат да се разпространяват или публикуват: Статистическа информация, която обобщава данните за по-малко от три статистически единици или за съвкупност, в която относителният дял на стойността на изучаван параметър на една единица, е над 85 на сто от общата стойност на този параметър за всички единици от съвкупността.</p><p>Данни, които според закона за статистиката са конфиденциални не се публикуват.</p><p>Article 25 of the Law on Statistics specifies the criteria, according to which certain data cannot be made public or released ? individual data, data which could be indirectly identified, as well as aggregations of less than three statistical units and/or when the relative share of one parameter is more than 85% of the total volume of this parameter for all population units.</p><p>Data, which according to the Law on statistics are confidential, are not published.</p>