ИНТЕГРИРАНА СТАТИСТИКА НА СОЦИАЛНАТА ЗАЩИТА (ESSPROS) - Приходи и разходи за социална защита EUROPEAN SYSTEM OF INTEGRATED SOCIAL PROTECTION STATISTICS (ESSPROS) - Receipts and expenditure for social protectionSocialprotection-ESSPROSSocialprotection-ESSPROSfalse2023-10-10T10:02:31+03:00ESMS_MSDESTATESMS_REPORT_FULLFULL_ESMS2012-N1NSISocialprotection-ESSPROS<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Статистика на условията на живот<span style="font-size: 11pt; text-align: center;">“</span></p><p>Statistics of Living Standart Department</p><p>Георги Марков</p><p>Georgi Markov</p><p>Главен експерт</p><p>Chief expert</p><p>ул.“П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov str., 1038 Sofia</p><p><a href="mailto:ttsonkova@nsi.bg">GMarkokov@nsi.bg</a></p><p><a href="mailto:ttsonkova@nsi.bg">GMarkov@nsi.bg</a></p><p>+359 2 9857 252</p><p>+359 2 9857 252</p>10/10/202310/10/202310/10/202310/10/202310/10/202310/10/20232023-10-10T00:00:002023-10-10T00:00:00<p>Европейската система за интегрирана статистика на социалната защита (ESSPROS) е специфичен инструмент за статистическо наблюдение на социалните плащания за целите на социалната защита и тяхното финансиране в страните членки на Европейския съюз.</p><p>Системата за социална защита се състои от три модула - основен, за бенефициентите на пенсии и за нетните социални обезщетения.</p><p>В основния модул се формират годишни данни за приходите и разходите по схеми на социална защита и за изплатените обезщетения и помощи по функции „Болест/Здравна грижа“, „Инвалидност“, „Навършена възраст“, „Семейство/Деца“, „Наследници“, „Безработица“, „Жилищни нужди“ и „Социално изключване“.</p><p>The European System of integrated Social PROtection Statistics (ESSPROS) is a specific tool for statistical monitoring of social transfers for social protection as well as their financing in the member states of the EU.</p><p>The social protection system consists of three parts - the core system, the module on pension beneficiaries and the module on net social protection benefits.</p><p>In the core system annual data for receipts and expenditure by scheme is provided as well as data on paid benefits by function "Sickness/Healthcare", "Disability", "Old age", "Survivors", "Family/Children", "Unemployment", "Housing" and "Social exclusion not elsewhere classified".</p><p>· Класификация на приходите на схемите за социална защита по тип;</p><p>· Класификация на институционалните сектори, от които произлизат приходите на схемите за социална защита;</p><p>· Класификация на разходите на схемите за социална защита по тип;</p><p>· Класификация на функциите за социална защита;</p><p>· Класификация на обезщетенията и помощите по функции.</p><p>· Classification of ESSPROS functions;</p><p>· Classification of institutional sectors from which receipts of social protection schemes originate;</p><p>· Classification of expenditure of social protection system by type;</p><p>· Classification of social protection functions;</p><p>· Classification of social benefits in each function.</p><p>Европейската система за интегрирана статистика на социалната защита включва следните схеми за социална защита в Република България:</p><ul><li>Фонд „Пенсии“;</li><li>Фонд „Пенсии несвързани с трудова дейност“;</li><li>Фонд „Трудова злополука и професионално заболяване“;</li><li>Фонд „Общо заболяване и майчинство“;</li><li>Фонд „Безработица“;</li><li>Учителски пенсионен фонд;</li><li>Професионални пенсионни фондове;</li><li>Универсални пенсионни фондове;</li><li>Национална здравно-осигурителна каса;</li><li>Допълнително здравно осигуряване;</li><li>Здравни грижи пряко финансирани от държавата;</li><li>Подпомагане на семейства с деца и закрила на детето;</li><li>Социално подпомагане;</li><li>Социална интеграция на хората с увреждания;</li><li>Активни мерки за заетост;</li><li>Социални стипендии;</li><li>Социални услуги извършвани от общините;</li><li>Социални помощи и обезщетения, изплащани от работодателя.</li></ul><p>In Bulgaria ESSPROS includes the following social protection schemes:</p><ul><li>Pensions fund;</li><li>Pensions not related to labor activities fund;</li><li>Work injury and occupation diseases fund;</li><li>General diseases and maternity fund;</li><li>Unemployment fund;</li><li>Teachers' pension fund;</li><li>Professional pension funds;</li><li>Universal pension funds;</li><li>National Health Insurance Fund;</li><li>Supplementary health insurance;</li><li>Healthcare financed directly by government;</li><li>Assistance of families with children and child protection;</li><li>Social assistance;</li><li>Social integration of disabled people;</li><li>Active measures for employment;</li><li>Social educational scholarships and grants;</li><li>Social services provided by municipalities;</li><li>Social benefits provided by employer.</li></ul><p><b>Социалната защита</b> обхваща всички интервенции от обществени или частни органи и</p><p>организации, насочени към облекчаване на домакинствата или лицата от тежестта на определени рискове или нужди, при условие, че не се включват нито едновременни реципрочни, нито индивидуални мерки.</p><p><b>Схемата за социална защита</b> е обособена система от правила, подкрепяни от една или повече институционални единици, управляващи осигуряването на обезщетения за социална защита и тяхното финансиране.</p><p><b>Social</b><b> </b><b>protection</b><b> </b>encompasses all interventions from public and private bodies intended to relieve households and individuals of the burden of a defined set of risks or needs, provided that there is neither a simultaneous reciprocal nor an individual arrangement involved.</p><p><b>A</b><b> </b><b>social</b><b> </b><b>protection</b><b> </b><b>scheme</b><b> </b>is a distinct body of rules, supported by one or more institutional units, governing the provision of social protection benefits and their financing.</p><p>Схема за социална защита.</p><p>Social protection scheme</p><p>Европейската система за социална защита събира и представя информация за всички помощи и тяхното финансиране, като разходи и приходи на единиците, които са отговорни за предоставянето на социална защита.</p><p>The European system of integrated social protection statistics gathers data on benefits provided, and their financing, as expenditures and receipts of the units that are responsible for providing social protection.</p><p>За територията Република България.</p><p>The territory of Bulgaria.</p><p>2005 - 2021 година</p><p>2005 - 2021</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Млн. лева</p><p>Million BGN</p><p>Година</p><p>Year</p><p>· Регламент 458/2007 на Европейския парламент и Съвета от 25 април 2007 относно Европейска система за интегрирана статистика на социалната защита;</p><p>· Регламент 1322/2007 на Европейската комисия за формата за предаване на данните, изпращане на резултатите и критериите за оценка на качеството на Основния модул и модула за бенефициентите на пенсии от 12/11/2007 година;</p><p>· Регламент 10/2008 на Европейската комисия за дефинициите, подробните класификации и обновяване на правилата за разпространение на данните от основния модул и модула за бенефициентите на пенсии от 08/01/2008 година;</p><p>· Регламент 110/2011 на Европейската комисия за подходящите форми за предаване на данни, резултатите, които следва да се предават, и критериите за измерване на качеството по отношение на ESSPROS модула за нетните обезщетения за социална закрила;</p><p>· Регламент 263/2011 на Европейската комисия по отношение на пристъпването към цялостно събиране на данните за ESSPROS модула за нетните обезщетения за социална закрила;</p><p>· Закон за статистиката.</p><p>· Regulation (EC) No 458/2007 of the European Parliament and of the Council on the European system of integrated social protection statistics (ESSPROS);</p><p>· Commission Regulation (EC) No 1322/2007 on appropriate formats for transmission, results to be transmitted and criteria for measuring quality for the ESSPROS core system and the module on pension beneficiaries of 12/11/2007;</p><p>· Commission Regulation (EC) No 10/2008 on definitions, detailed classifications and updating of the rules for dissemination for the ESSPROS core system and the module on pension beneficiaries of 08/01/2008;</p><p>· Commission Regulation (EC) No 110/2011 as regards the appropriate formats for the transmission of data, the results to be transmitted and the criteria for measuring quality for the ESSPROS module on net social protection benefits;</p><p>· Commission Regulation (EC) No 263/2011 as regards the launch of full data collection for the ESSPROS module on net social protection benefits;</p><p>· Law on Statistics.</p><p>· Закон за статистиката;</p><p>· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><ul><li>Law on Statistics;</li></ul><p>· Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p>Date of publication of statistical information is available in the Release Calendar presenting the results of the statistical surveys carried out by the National Statistical Institute</p><p>Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/488">http://www.nsi.bg/bg/node/488</a></p><p>The calendar is available on the NSI website: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/480">http://www.nsi.bg/en/node/480</a></p><p><a name="rel_policy">Данните за европейската система за интегрирана статистика на социалната защита (ESSPROS) са публикувани на интернет сайта на НСИ в раздел Социални дейности, в съгласие със Закона за статистиката (глава 5) и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и предоставяйки данните по обективен, професионален и прозрачен начин, третирайки всички потребители равностойно.</a></p><p><a name="rel_policy">Data </a>on ESSPROS is published on the NSI website, section Social Protection<b> </b>in accordance with the Law on Statistics and the European Statistics Code of Practice respecting the professional independence and aimed at objectivity, transparency and equal treatment of all consumers.</p><p>Годишно</p><p>Annualy</p><p>Приходи и разходи за социална защита</p><p>Receipts and expenditure for social protection.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Подробни данни за <strong>социална защита</strong> са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Социални дейности: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/4061">http://www.nsi.bg/bg/node/4061</a> и информационна система „Инфостат“.</p><p>Detailed results on <strong>ESSPROS</strong> are available to all users of the NSI website under the heading Social Protection: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/6914">http://www.nsi.bg/en/node/6914</a> and informational system “Infostat”</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.</p><p>Information service on request, according to the Rules for the dissemination of statistical products and services in NSI.</p><p>· Ръководство по ESSPROS 1996 (издадена от Евростат) - за периода 1999-2005 година;</p><p>· Ръководство по Европейска система за интегрирана статистика на социалната защита, публикувана през 2008 г. (Евростат) - за периода след 2005 година;</p><p>· Ръководство по Европейска система за интегрирана статистика на социалната защита, публикувана през 2016 г. (Евростат).</p><p>· ESSPROS manual 1996 (published by Eurostat) for the period 1999-2005;</p><p>· ESSPROS manual, published in 2008 (Eurostat) for the period after 2005;</p><p>· ESSPROS manual, published in 2016 (Eurostat).</p><p>Качествена информация по схеми и видове помощи.</p><p>Quality information by scheme and type of benefits.</p><p>Европейската система за интегрирана статистика на социалната защита е годишно изследване, което се провежда в рамките на Регламент №458/2007 на ЕП и Съвета за Европейската система за интегрирана статистика на социалната защита, на Регламент №1322/2007 на Европейската комисия по отношение на използваните формати за предаване на данните, резултатите и критериите за измерване на качеството и Регламент №10/2008 на Европейската комисия по отношение на дефинициите, подробните класификации и правилата за разпространение.</p><p>The European system for integrated social protection statistics is an annual survey which is conducted in the framework of Regulation No 458/2007 of the European Parliament and of the Council on the European system for social protection statistics, Commission Regulation (EC) No 1322/2007 on appropriate formats for transmission, results to be transmitted and criteria for measuring quality and Commission Regulation (EC) No 10/2008 on definitions, detailed classifications and updating of the rules for dissemination.</p><p>Данните са съпроводени с качествена информация за всяка схема за социална защита както и подробно описание на отделните видове предоставяни помощи.</p><p>Всяка година се изготвя доклад за качеството.</p><p>Data is accompanied by quality information for each social protection scheme as well as detailed description of the various types of benefits provided.</p><p>Quality report is prepared.</p><p>Основните потребители на данни от ESSPROS са:</p><ul><li>Институционални потребители като други дейности на Комисията, други европейски институции, национални административни органи (предимно тези, отговарящи за мониторинга на социалната защита) или други международни организации;</li><li>Евростат, министерства и държавни агенции;</li><li>Изследователски организации и институции;</li><li>Крайни потребители – вкл. пресата – интересуващи се от приходите и разходите за социална защита в ЕС.</li></ul><p>The main users of ESSPROS data are:</p><ul><li>Institutional users as other activities of the Commission, other European institutions, national administrative institutions (mainly those responsible for monitoring the social protection) or other international organizations;</li><li>Eurostat, ministries and state agencies;</li><li>Research organizations and institutions;</li><li>End users - including the press - interested in receipts and expenditure of social protection in the EU.</li></ul><p>Не е провеждано изследване за удовлетвореността на потребителите.</p><p>No survey is conducted for user satisfaction.</p><p>ESSPROS обхваща всички интервенции от обществени или частни органи и организации, насочени към облекчаване на домакинствата или лицата от тежестта на определени рискове или нужди, при условие, че не се включват нито едновременни реципрочни, нито индивидуални мерки.</p><p>ESSPROS encompasses interventions from public and private bodies intended to relieve households and individuals of the burden of a defined set of risks or needs, provided that there is neither a simultaneous reciprocal nor an individual arrangement involved.</p><p>Тъй като данните, използвани за ESSPROS се основават на множество административни източници, стандартните показатели за измерване на точността не са директно приложими. Следователно, точността е оценена чрез отчитане на неизвадкови грешки в източниците на данни.</p><p>As ESSPROS data are based on many administrative sources, the standard indicators for measuring accuracy are not directly applicable. Therefore, the accuracy is estimated by considering the non-sampling errors in the data sources.</p><p>ESSPROS не е извадково изследване.</p><p>ESSPROS is not a sample survey.</p><p>Ограничения в обхвата и проблеми при измерването, оценка на използвания метод за оценка и ревизии.</p><p>Limitations in the scope of and problems of measurement, evaluation of the method of estimation and revisions.</p><p>Според графика за предоставяне на данните от ESSPROS, определен от Регламент 458/2007, данните се предоставят с разлика от 18 месеца.</p><p>According to the schedule for ESSPROS data provision, defined by Regulation 458/2007, data is provided with a margin of 18 months.</p><p>Целевата дата за предоставяне на данните от основния модул на ESSPROS се определя от Европейския парламент и Регламент (ЕО) № 458/2007 на Съвета (приложение 1, точки 1.3 и 2.3), според който количествените данни на ниво всички схеми , както и качествената информация за година N трябва да се разпространят от Евростат не по-късно от 31 октомври на година N+2.</p><p>The target date for provision of data on the ESSPROS core system is determined by the European Parliament and Regulation (EO) No 458/2007 of the Council (appendix 1, items 1.3 and 2.3), according to which quantitative data at all schemes level and qualitative information for year N must be disseminated by Eurostat no later than 31 October of year N+2.</p><p>Схемите за социална защита се различават значително в отделните страни. Има големи различия в броя и относителното значение на тези схеми. В някои страни броят на схемите за социална защита е много голям, а в други, обикновено тези с малък брой бенефициенти, схемите са само частично покрити от източниците на данни.</p><p>Social protection schemes differ greatly between different countries. There are great differences in the number and share of these schemes. In some countries the number of social protection schemes is very high while in others, usually these with small number of beneficiaries, the schemes are only partially covered by the data sources.</p><p>Има малко промени по отношение на схемите, източниците на данни, навременността и обхвата на данните в различните страни, което означава, че данните от различните години са сравними.</p><p>There are minor changes as regards the schemes, data sources, timeliness and scope of data in different countries which means that data from different years are comparable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Доколкото е възможно трябва да съществува съгласуваност между количествените данни и качествената информация. Когато помощите са класифицирани в определена схема, тяхното описание трябва да бъде налично в качествената информация и обратно, освен в случаите, когато схема, описана в качествената информация все още не е влязла в сила (т.е. не са предоставени помощи през съответната година) или е изтекла (т.е. схемата е разделена на две отделни схеми, обединена е с друга схема или е окончателно премахната).</p><p>Съгласуваност трябва да се осигури доколкото е възможно и между основния модул и модула за бенефициентите на пенсии. Ако има помощи, класифицирани в определен пенсионен елемент за една схема, броят на бенефициентите трябва да бъде намерен в съответния елемент на модула за бенефициентите на пенсии и обратно.</p><p>As far as possible, there needs to be coherence between quantitative data and qualitative information. Where benefits are classified under a certain scheme, the description of these benefits should be found in the qualitative information and vice versa, unless the scheme described in the qualitative information has not yet entered into force (i.e. no benefits are supplied in the reference year) or has expired (i.e. the scheme is split into two different schemes, merged with another scheme or definitively abolished).</p><p>Coherence should be ensured as far as possible between the core system and the module on pension beneficiaries. If there are benefits classified under a particular pension item for a scheme, the number of beneficiaries should be found in the corresponding item in the pension beneficiaries module, and vice versa.</p><p>Данните се събират от административни източници.</p><p>Data is collected from administrative sources.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Възможна е ревизия на данните по различни причини – например смяна на използваните източници на данни, смяна на използваните методи за оценка на данните, поради корекции в използваните понятия и други.</p><p>Data revision is possible due to different reasons, for example change in the data sources used, change in the methods used for data estimation, due to adjustments in definitions used, etc.</p><p>Източниците на данни за системата за социална защита са следните административни регистри и информационни системи:</p><ul><li>Регистър „Пенсии“;</li><li>Персонален регистър на НОИ;</li><li>Подробният годишен отчет за разходите за пенсии, краткосрочните разходи и приходите от осигуровки на ДОО;</li><li>Подробният годишен отчет за приходите и разходите на НЗОК;</li><li>Агрегиран отчет за приходите на здравно-осигурителните компании;</li><li>Справки за изплатените обезщетения и получените премии от здравно-осигурителните компании по вид на услугата;</li><li>Подробният годишен отчет за приходите и разходите на Министерство на здравеопазването;</li><li>База данни за изпълнението на консолидираната фискална програма на Министерство на финансите;</li><li>Информационната система на Агенцията за социално подпомагане;</li><li>Подробният годишен отчет за приходите и разходите на Агенцията за интеграция на хората с увреждания;</li><li>Информационната система на Агенцията по заетостта;</li><li>Информационната система на Министерство на образованието и науката.</li></ul><p>Освен това се използват следните данни от статистически наблюдения:</p><ul><li>Данни за изплатените обезщетения в обхвата на ESSPROS от справката за заетите, изплатените заплати и други разходи за труд;</li><li>Данни за приходите, разходите и изплатените обезщетения на универсалните и професионалните пенсионни фондове от годишното изследване на пенсионно-осигурителните дружества.</li></ul><p>Data are collected from the following administrative registers and information systems:</p><p>· Register "Pensions";</p><p>· NSSI Personal register;</p><p>· Detailed Annual Report of NSSI on pension expenditure, short-term expenditure and contribution income;</p><p>· Detailed Annual Report of NHIF on incomes and expenditure;</p><p>· Aggregated Report on Incomes of health insurance companies;</p><p>· Report on Benefits and Contibutions of health insurance companies by type of services;</p><p>· Detailed Annual Report on incomes and expenditure of Ministry of Health;</p><p>· Data base of annual execution of the Consolidated Fiscal Program;</p><p>· Information system of Social Assistance Agency;</p><p>· Detailed Annual Report on the implementation of the budget of Agency for People with Disabilities;</p><p>· Information system of Employment Agency;</p><p>· Information system of Ministry of Education and Science.</p><p>Additionally data from following statistical surveys are used:</p><p>· Annual Report of Enterprises on the employed, salaries paid and other expenditures for labour;</p><ul><li>Annual Report of Profesional and Universal Pension Funds on incomes and expenditures.</li></ul><p>Годишно</p><p>Annually</p><p>· Файлове с данни от административни регистри и информационни системи;</p><p>· Електронен формуляр за някои схеми за социална защита;</p><p>· Данни от статистически изследвания в електронен вид.</p><p>· Data files from administrative registers and information systems;</p><p>· Electronic form for some social protection schemes;</p><p>· Data from statistical surveys.</p><p>Някои от схемите трябва да са балансирани, т.е. общите разходи да са равни на общите приходи.</p><p>Some of the schemes should be balanced, i.e. total expenditure should be equal to total receipts.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p>