Структурна статистика на възнагражденията и разходите за труд - Наблюдение на разходите за труд – национално ниво Structural statistics on earnings and labour costs - Labour Cost Surveystructuralstatisticsonearningsandlabourcosts-LCSstructuralstatisticsonearningsandlabourcosts-LCSfalse2017-04-10T19:34:10+03:00ESMS_MSDESTATESMS_REPORT_FULLFULL_ESMS2012НСИstructuralstatisticsonearningsandlabourcosts-LCS<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Статистика на пазара на труда“</p><p>"Labour Statistics" Department</p><p>Тодор Давидков</p><p>Todor Davidkov</p><p>началник на отдел</p><p>Head of department</p><p>ул. „П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str.; 1038 Sofia, Bulgaria</p><p><a href="mailto:TDavidkov@nsi.bg">TDavidkov@nsi.bg</a></p><p><a href="mailto:TDavidkov@nsi.bg">TDavidkov@nsi.bg</a></p><p>+359 2 9857 568</p><p>+359 2 9857 568</p>08/08/201408/08/201408/08/201408/08/201410/04/201710/04/2017<p style="text-align: justify">Наблюдението на разходите за труд има за цел да осигури подробна и съпоставима на Европейско ниво информация за разпределението на разходите на работодателите свързани с наетите лица по трудово или служебно правоотношение.</p><p style="text-align: justify"><b>Предмет на наблюдението са: </b>характеристиките на работодателя (предприятието или местната единица) – брой наети лица по трудово или служебно правоотношение; размер на предприятието; разпределението на наетите лица по пол и режим на заетост (пълно/непълно работно време), отработени дни, неотработени дни (заплатени от средствата за работна заплата), разходи за работна заплата, разходи за социално осигуряване (задължително и допълнително доброволно осигуряване), обезщетения платими от работодателя, социални разходи и надбавки, разходи за обучение на персонала и други разходи.</p><p style="text-align: justify">The Labour Cost Survey is aimed to give detailed and comparable at European Union level information on distribution of employers' labour costs incurred on behalf of their employees.</p><p style="text-align: justify"><b>Objects of the survey are</b>: characteristics of employer (enterprise, local unit) - number of employees in the local unit, type of ownership, size of the enterprise, employees distribution by gender and mode of employment (full-time/part-time), paid days, wages and salaries costs, social security costs, employers' imputed social contributions, payments in kind, vocational training costs and other labour costs.</p><p>· Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003);</p><p>· Класификация на икономическите дейности (КИД-2008).</p><p>· National Classification of Economic Activities (NCEA-2003, for international use NACE.BG 2003<strong>)</strong>;</p><p>· Classification of Economic Activities (CEA-2008, for international use NACE.BG 2008<strong>)</strong><strong>.</strong></p><p>Данните обхващат всички икономически дейности, без „Селско, горско ловно и рибно стопанство“.</p><p style="text-align: justify">Covered are enterprises (local units) from all economic activities except "Agriculture, hunting, forestry and fishing".</p><p style="text-align: justify"><b>Наети лица </b>са лицата, които са в трудово правоотношение с работодателя съгласно Кодекса на труда (КТ) или в служебно правоотношение съгласно Закона за държавния служител, по силата на които правоотношения те получават възнаграждение в пари или натура под формата на работна заплата за извършена определен обем и качество работа, независимо от вида на изпълняваната работа, брой работни часове (пълно или непълно работно време) и продължителност на договора за наемане (срочен или безсрочен).</p><p style="text-align: justify"><b>Не се включват:</b></p><ul><li style="text-align: justify">Работещите собственици, чието възнаграждение е под формата на печалба или хонорар;</li><li style="text-align: justify">Членовете на управителния съвет на предприятието;</li><li style="text-align: justify">Лицата, които получават възнаграждение изцяло под формата на хонорари и комисионни;</li><li style="text-align: justify">Самонаетите лица;</li><li style="text-align: justify">Неплатените семейни работници;</li><li style="text-align: justify">Лицата работещи на доброволни начала;</li><li style="text-align: justify">Лицата в отпуск по майчинство;</li><li style="text-align: justify">Лицата в неплатен отпуск за повече от шест месеца;</li><li style="text-align: justify">Войниците, сезонните работници, намиращи се в отпуск когато не им се начислява работна заплата, лицата сключили граждански договор за работа и наетите лица по чл.111 от КТ.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Наети на пълно работно време </b>са тези, за които нормалната продължителност на работното време е същата като договорената в колективен трудов договор или обичайно установената за наблюдаваната единица.</p><p style="text-align: justify"><b>Наети на непълно работно време </b>(полудневно, полуседмично, полумесечно) са тези за които нормалната продължителност на работното време е по-малка от договорената в колективен трудов договор или от обичайно установената за наблюдаваната единица.</p><p style="text-align: justify"><b>Отработените дни </b>представляват броя действително отработени дни от всички наети лица по трудово или служебно правоотношение. За отработен човекоден се счита всяко явяване на работа, независимо от продължителността на отработеното време.</p><p style="text-align: justify"><b>Неотработени дни заплатени от средствата за работна заплата </b>са дните на действително ползван полагаем годишен отпуск, както за съответната година, така и за минали години. Тук се включват още и платените отпуски за обучение съгласно чл.169 и чл.170 от КТ, платения отпуск за квалификация съгласно чл. 65 от ЗДС и всички други видове платен отпуск по КТ.</p><p style="text-align: justify"><b>Отработените часове </b>включват всички действително отработени от наетите лица редовни и извънредни часове, без часовете на текущия престой, стачки и други неотработени часове в редовната смяна.</p><p style="text-align: justify"><b>Общ разход на работодателите за труд – </b>получава се като сума от разходите за работна заплата, разходите за задължително и допълнително доброволно социално осигуряване, обезщетенията по КТ, ЗДС и КСО, социалните разходи и надбавки, данъка върху социалните разходи, разходите за обучение на персонала и другите разходи.</p><p style="text-align: justify"><b>Брутната годишна заплата </b>– това е възнаграждението, което лицето, наето по трудово или служебно правоотношение, получава за положения от него труд преди приспадането на задължителните и доброволните вноски за социално и здравно осигуряване и данъчните начисления за сметка на наетото лице.</p><p style="text-align: justify">Брутната работна заплата на наетите лица включва начислените средства за:</p><ul><li style="text-align: justify">основна заплата за отработено време или извършена работа;</li><li style="text-align: justify">възнаграждение за основен и допълнителен платен годишен отпуск и други видове платени отпуски съгласно КТ и ЗДС (обучение и приемен изпит в учебно заведение, отпуск за изпълнение на граждански и обществени задължения, отпуск на синдикални дейци, служебни и творчески отпуски, платен отпуск за две и повече деца);</li><li style="text-align: justify">възнаграждение за извънреден труд;</li><li style="text-align: justify">допълнителни трудови възнаграждения за продължителна работа, нощен труд, работа при вредни или други специфични условия на труд, работа в празнични и почивни дни, за по-висока лична квалификация и др. съгласно КТ и ЗДС или договорени чрез колективен трудов договор;</li><li style="text-align: justify">допълнително материално стимулиране под формата на еднократни възнаграждения, месечни, тримесечни и годишни премии;</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Разходи за задължително обществено осигуряване </b>са осигурителните вноски за сметка на работодателите във фондовете на държавното обществено осигуряване, здравноосигурителните вноски и вноските за допълнително задължително пенсионно осигуряване върху всички начислени през годината средства за работна заплата и други възнаграждения на работещите по трудово или служебно правоотношение.</p><p style="text-align: justify"><b>Разходи за допълнително доброволно осигуряване </b>- осигурителни вноски за сметка на работодателите във фондове за допълнително доброволно пенсионно осигуряване, допълнително доброволно осигуряване за безработица и/или професионална квалификация и допълнително доброволно здравно осигуряване.</p><p style="text-align: justify"><b>Обезщетения съгласно КТ, КСО и ЗДС: </b>обезщетения за вреди нанесени от трудова злополука или професионална болест по вина на работодателя; обезщетения при прекратяване на трудовото или служебно правоотношение; обезщетения при пенсиониране; преместване на работника в друго населено място; обезщетения при незаконно уволнение; парично обезщетение за първия работен ден от отпуска за временна нетрудоспособност.</p><p style="text-align: justify"><b>Социални разходи и надбавки </b>– разходи за социално-битово и културно обслужване на работниците и служителите, финансирани със средства от работодателя.</p><p style="text-align: justify"><b>Разходи за обучение на персонала </b>- разходите, направени от работодателите за повишаване квалификацията и уменията на персонала; разходите за издръжка на учебно-практични бази и центрове за обучение (с изключение на възнагражденията на персонала); разходи за участие в курсове за обучение; възнаграждения, изплащани на външни за предприятието преподаватели или инструктори; разходи за пособия и инструменти, свързани с обучението и суми, плащани към организации за професионално и друго обучение.</p><p style="text-align: justify"><b>Други разходи за сметка на работодателите </b>– включва разходите за осигуряване на специално предпазно и работно облекло, безплатна храна и противоотрови, разходи по набиране на персонал (обяви във вестници, разходи за провеждане на интервюта и конкурси, транспортни разходи на кандидатите, добавки за временно настаняване на новонаетия персонал) и други.</p><p style="text-align: justify"><b>Employees<i> </i></b>are all persons who have a labour contract (fixed or permanent; full-time or part-time) with their employer by virtue of the Labour Code or the Civil Servants Act and who receive remuneration in cash or in kind for certain quality and quantity of work done.</p><p style="text-align: justify"><b>Number of employees excludes:</b></p><ul><li style="text-align: justify">Unpaid owners or directors or managers (who are paid by way of profit share or fee);</li><li style="text-align: justify">Members of the board of directors of the enterprise;</li><li style="text-align: justify">Persons wholly remunerated by way of fees, or commission;</li><li style="text-align: justify">Self-employed;</li><li style="text-align: justify">Unpaid family workers;</li><li style="text-align: justify">Voluntary workers;</li><li style="text-align: justify">Persons in maternity leave which do not receive remuneration from employer;</li><li style="text-align: justify">Persons in unpaid leave for more than six months;</li><li style="text-align: justify">Seasonal workers which are in unpaid leave during the off season.</li></ul><p style="text-align: justify"><b>Full-time employees </b>are those whose regular working hours are the same as collectively agreed or customary hours worked in the observed local unit or for certain occupational groups.</p><p style="text-align: justify"><b>Part-time employees </b>(half-day, half-week, half-month) are those whose regular working hours (daily, weekly, monthly) is less then collectively agreed or customary hours for the observed local unit or occupational group.</p><p style="text-align: justify"><b>Days worked - </b>the total number of days worked by all employees under labour contract during the reference year. For a day worked is considered every day spent on work irrespective of the number of actual hours spent.</p><p style="text-align: justify"><b>Days</b><b> </b><b>not</b><b> </b><b>worked</b><b> </b><b>but</b><b> </b><b>nevertheless</b><b> </b><b>paid</b><b> </b><b>by</b><b> </b><b>the</b><b> </b><b>employer</b><b> -</b> the number of days not worked due to annual holydays/vacation, absence due to sickness (if it is paid by the employer), public holydays and other paid but not work days.</p><p style="text-align: justify"><b>Hour actually worked</b> - the total number of hours worked by all employees during the year. Hours actually worked are defined as the sum of all periods spent on direct and ancillary activities to produce goods and services.</p><p style="text-align: justify"><b>Total</b><b> </b><b>Labour</b><b> </b><b>Costs</b><b> </b>includes wages and salaries paid by the employer in cash or in kind, employers' actual and imputed social contribution, taxes regarded as labour costs, vocational training costs and other labour costs.</p><p style="text-align: justify"><b>Gross annual wages and salaries </b>are the remunerations paid regularly to the employees by the employers before the deduction of any tax and social security contributions payable by the employees and withheld by the employers.</p><p style="text-align: justify">Gross wages and salaries comprise of:</p><p style="text-align: justify">- basic wages and salaries for time worked or work done;</p><p style="text-align: justify">- payments for statutory, contractual or voluntary leave;</p><p style="text-align: justify">- payments for overtime;</p><p style="text-align: justify">- additional payments for shift work, extreme working conditions, length of service etc.;</p><p style="text-align: justify">- monthly, quarterly and annual bonuses.</p><p style="text-align: justify"><b>Employers' statutory social-security contributions.</b><i> </i>These consist of payments made compulsory by law and payable by employers for the benefit of their employees to social-security institutions. They include contributions to insurance schemes for retirement pension, sickness, maternity and disability, to unemployment insurance schemes, to insurance schemes for occupational accidents and diseases etc.</p><p style="text-align: justify"><b>Collectively agreed, contractual and voluntary social-security contributions payable by the employer -</b> these are all contributions paid by the employer to social-security schemes which are supplementary to those which are compulsory by law. They include supplementary pension sickness and unemployment insurance schemes.</p><p style="text-align: justify"><b>Employers' imputed social contributions these are payments made</b><i> </i>directly by employers to their employees or former employees without involving a social-security fund. Instead, the benefits are paid out of the own resources of the employers. Examples for such payments are: guaranteed remuneration in the event of sickness (for the first three days), payments to employees leaving the enterprise, payments made to employees on retirement etc.</p><p style="text-align: justify"><b>Social expenses and benefits (payments in kind) - </b>this variable refers to an estimate of the value of all goods and services made available to employees through the employer. It includes, meal vouchers, company products, staff housing, covering transport expenses between home and work place, company cars, etc.</p><p style="text-align: justify"><b>Vocational training costs paid by the employer</b><i> -</i> these include: expenditure on vocational-training services and facilities small repairs and maintenance of buildings and installations, excluding staff costs; expenditure on participation in courses; the fees of instructors from outside the enterprise; expenditure on teaching aids and tools used for training; sums paid by the enterprise to vocational-training organizations, etc.</p><p style="text-align: justify"><b>Other expenditure paid by the employer </b>- this includes in particular: recruitment costs (these are the sums paid to recruitment agencies, expenditure on job advertisements in the press, travel expenses paid to candidates called for interview, installation allowances paid to newly recruited staff, and working clothes provided by the employer.</p><p style="text-align: justify">Единица на наблюдението са предприятията - фирми, министерства, ведомства, политически, религиозни, обществени организации, съюзи и движения и други, които извършват икономическа дейност на територията на Република България през отчетната година.</p><p style="text-align: justify">The observation units are enterprises - companies, ministries, departments, political, religious, public and other organizations, that perform economical activities in Republic of Bulgaria during the reference year.</p><p style="text-align: justify">Изследването е изчерпателно за всички предприятия от обществения сектор и частния сектор, независимо от вида на тяхната икономическа дейност и действащото законодателство, по което са създадени и регистрирани.</p><p style="text-align: justify">The labour costs statistics is based on the survey on the employees, wages and salaries and other labour costs, which is an exhaustive for all public and private sector enterprises irrespective of their economic activity and the legislation according to which they are founded.</p><p>Цялата страна</p><p>The whole country is covered.</p><p>2004, 2008, 2012 години</p><p>2004, 2008, 2012</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Брой; процент (%); левове.</p><p>Numbers, percent, BGN</p><p>Година</p><p>Calendar year</p><p>· Закон за статистиката;</p><p>· Национална статистическа програма;</p><p>· Регламент № 530/1999 на Съвета;</p><p>· Регламент на Комисията № 1726/1999 (отменен);</p><p>· Регламент на Комисията № 1737/2005.</p><p style="text-align: justify">· Law on Statistics;</p><p style="text-align: justify">· National Statistical Programme;</p><p style="text-align: justify">· Council Regulation (EC) No 530/1999 of 9 March 1999 concerning structural statistics on earnings and on labour costs;</p><ul><li style="text-align: justify">Commission Regulation (EC) No 1726/1999 of 27 July 1999 Implementing Council Regulation (EC) No 530/1999 concerning structural statistics on earnings and on labour costs as regards the definition and transmission of information on labour costs;</li></ul><p style="text-align: justify">· Commission Regulation (EC) No 1737/2005 of 21 October 2005 amending Regulation (EC) No 1726/1999 as regards the definition and transmission of information on labour costs.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify">· Закон за статистиката;</p><p style="text-align: justify">· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p style="text-align: justify">· Law on Statistics;</p><p style="text-align: justify">· Regulation (EC) No 223/2009 of the European Parliament and of the Council of 11 March 2009 on European statistics (provision 24 and Article 20 (4)) (OJ L 87, p. 164), stipulates the necessity to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p style="text-align: justify">Индивидуални данни не се публикуват (потискат се), спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката.</p><p>Individual data are not disseminated following the rules set in Article 25 from the Law on Statistics. The dissemination of individual data is done only under Article 26 from the same law.</p><p style="text-align: justify">Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p>The actual date of data publication is set in the National Statistical Institute Release Calendar.</p><p>Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/488">http://www.nsi.bg/bg/node/488</a></p><p>The calendar is available on the NSI website: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/480">http://www.nsi.bg/en/node/480</a></p><p style="text-align: justify">Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика „Пазар на труда” в съответствие със Закона за статистиката (Глава 5) и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени.</p><p style="text-align: justify">The data are published on the NSI website, section Labour Market in accordance with the Law on Statistics and the European Statistics Code of Practice respecting the professional independence and aimed at objectivity, transparency and equal treatment of all consumers.</p><p>Четиригодишна.</p><p>Every four years.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify">Таблични резултати от изследването са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда - Структурна (четиригодишна) статистика на възнагражденията и разходите за труд - Наблюдение на разходите за труд – национално ниво, през 4 години: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/4029">http://www.nsi.bg/bg/node/4029</a></p><p style="text-align: justify">Detailed results are available to all users of the NSI website under the heading Labour Market - Annual statistics on employment and labour cost - Labour Costs: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/6463">http://www.nsi.bg/en/node/6463</a></p><p style="text-align: justify"> </p><p style="text-align: justify">Достъп до анонимизирани микроданни от изследването се предоставят съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/575">http://www.nsi.bg/bg/node/575</a></p><p style="text-align: justify">Access to anonymised micro-data can be granted for research and scientific purposes upon request and following the Rules for granting access to anonymised micro-data for scientific and research purposes set by NSI.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>· Методология на изследването 2012;</p><p>· Методология на изследването 2008;</p><p>· Методология на изследването 2004.</p><p>· Labour Cost Survey 2012 methodological notes;</p><p>· Labour Cost Survey 2008 methodological notes;</p><p>· Labour Cost Survey 2004 methodological notes.</p><p style="text-align: justify">Съгласно чл. 2 ал.3 от Закона за статистиката статистическата информация се произвежда при спазването на следните критерии за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност.</p><p style="text-align: justify">Съгласно чл. 10 на Регламент (ЕС) №530/1999 националните власти трябва да гарантират, че резултатите отразяват истинската ситуация за цялата съвкупност от единици с достатъчна степен на представителност. Националните власти предават на Евростат по негова молба след всеки референтен период доклад, за да се даде възможност за оценка на качеството на статистиката.</p><p style="text-align: justify">According to Article 2, point 3 from the Law on Statistics the statistical information shall be produced in compliance with the following criteria for quality: adequacy, accuracy, timeliness, punctuality, accessibility and clarity, comparability and logical consistency.</p><p style="text-align: justify">According to Article 10 from Council Regulation (EC) No 530/1999 of 9 March 1999 concerning structural statistics on earnings and on labour costs the national authorities shall ensure that the results reflect the true situation of the total population of units with a sufficient degree of representativity. The national authorities shall forward to Eurostat at its request after each reference period a report containing all relevant information relating to the implementation of the Regulation in the Member State concerned, to enable the quality of the statistics to be evaluated.</p><p style="text-align: justify">Съгласно Регламент на Комисията №698/2006, в изпълнение разпоредбите на Регламент (ЕС) №530/1999 всяка страна членка на ЕС изготвя доклад за оценка на качеството на статистиката на разходите за труд в срок до 24 месеца след края на отчетния период.</p><p style="text-align: justify">According to Commission Regulation (EC) No 698/2006 of 5 May 2006 implementing Council Regulation (EC) No 530/1999 as regards quality evaluation of structural statistics on labour costs and earnings each Member State shall prepare a quality report for the labour cost survey 24 months after the reference period.</p><p style="text-align: justify">Потребителските групи са определени въз основа на получените в НСИ искания за данни. Потребителите на данните от Наблюдението на разходите за труд могат да се класифицират в няколко групи:</p><ul><li style="text-align: justify">национални институции – министерства, агенции, специализирани съвети, други правителствени органи и обществени институции;</li><li style="text-align: justify">международни институции – Евростат, МОТ, и др.</li><li style="text-align: justify">социалните партньори – синдикати, сдружения на работодатели;</li><li style="text-align: justify">частни институции и предприятия, включително медии;</li><li style="text-align: justify">изследователи и студенти.</li></ul><p style="text-align: justify">Вътрешни за НСИ потребители: Структурна бизнес статистика, Национални сметки и т.н.</p><p style="text-align: justify">The users groups are defined on the basis of the received data requests. They can be classified in the following main groups:</p><ul><li style="text-align: justify">National authorities - ministries, agencies, councils, other government bodies and public institutions;</li><li style="text-align: justify">International organizations - Eurostat, ILO etc.</li><li style="text-align: justify">Social Partners - unions, employers' organizations;</li><li style="text-align: justify">Private organizations, enterprises, media;</li><li style="text-align: justify">Researchers and students.</li></ul><p style="text-align: justify">Internal users: Structural Business Statistics, National Accounts.</p><p>Няма информация.</p><p>No information available.</p><p style="text-align: justify">Наблюдават се всички променливи, които имат задължителен характер съгласно Регламент (ЕО) №1737/2005 на Комисията. Има пълнота на обхвата и по отношение на размера на предприятията (1+ наети лица) и икономическите дейности (сектори от В до S на КИД-08) на наблюдаваната съвкупност.</p><p style="text-align: justify">All mandatory variables according to the Commission Regulation (EC) No 1737/2005 are covered. As regards the size class of enterprise and economic activity coverage, the small enterprises (with less than 10 employees) are included in the survey as well all economic activities from NACE.BG 2008 section B to S.</p><p style="text-align: justify">Общата точност на резултатите от изследването зависи от:</p><ul><li style="text-align: justify">Използвания инструментариум на изследването. Статистическият формуляр на изследването е разработен в хартиен и електронен вариант. От 2008 г. данните се събират чрез информационна система „Бизнес статистика“, което от една страна позволява директно онлайн попълване на необходимата информация и от друга моментна проверка на данните и сигнализиране за допуснати грешки;</li></ul><p style="text-align: justify">· Методите на идентифициране и справяне с възможните грешки. При обработката на данните се преминава през 3 етапа на проверка 1) при въвеждането на данните са заложени аритметични и логични контроли, които сигнализират за екстремни стойности, непълни или липсващи данни; 2) на регионално ниво в Териториалните статистически бюра данните се проверяват още веднъж чрез допълнителни контроли, като също така се уточняват и причините за наличие на неотчетени предприятия, липсващи стойности и наличието на стойности извън допустимите граници; 3) на национално ниво в Централно управление на НСИ, данните отново се проверяват за пълнота и обхват като редактирането на данни се извършва чрез: справка с лицата попълнили информацията и използване на информация от административни източници (Персонален регистър на осигурените лица).</p><p style="text-align: justify">The overall accuracy of the survey results depends of:</p><ul><li style="text-align: justify">Survey tools. The statistical form for the survey is available in electronic and paper format. In 2008 the survey become part from Information system Business Statistics, which is on-line based allowing 24 hours data collection and incorporates logical and arithmetic controls visible immediately during the data entry;</li><li style="text-align: justify">Methods for errors identification and correction. The data processing goes through three main stages of validation: 1) data are validated while entered to control the plausibility of the inserted values and item non-response; 2) at regional level, the Regional Statistical Offices of NSI perform post-validation incl. checks for coverage, extreme and missing values; 3) at national level, the Head Office of NSI performs additional validation as well for coverage and completeness. Comparability is made with administrative and other sources.</li></ul><p>Не се прилага – данните са резултат от изчерпателно изследване.</p><p>Not applicable - the survey is exhaustive.</p><p style="text-align: justify">След обединяване на данните на национално ниво се прави проверка за наличие на дублирани записи и при установени такива те се отстраняват от базата данни. За намаляване на броя на неотговорилите се правят сравнения с административния регистър на осигурените лица.</p><p style="text-align: justify">After the consolidation of regional databases into national one additional checks are done for identification of duplicate cases, which are deleted from the database.</p><p style="text-align: justify">Срок за изпращане на данните от изследването в Евростат: 18 месеца след края на отчетния период.</p><p>The survey results are published 18 months after the reference period.</p><p>Данните се предоставят в рамките на заложените срокове или с минимални закъснения.</p><p style="text-align: justify">The survey results are presented at the actual date set in the National Statistical Institute Release Calendar or with minimal delay.</p><p style="text-align: justify">Националните и регионалните данни за наетите лица и средната работна заплата са съобразени с действащата Класификация на териториалните единици за статистически цели, която е приложение на европейската класификация NUTS.</p><p style="text-align: justify">The national and regional statistical data on employees, wages and salaries and labour costs are in compliance with the acting Classification of territorial units for statistical purposes in Bulgaria (NUTS).</p><p style="text-align: justify">Сравнимостта във времето е повлияна от промяната в класификацията на икономическите дейности.</p><p>The comparability over time is disturbed by the changes of the Classification of Economic Activities.</p><p>Всички показатели в набора от данни са вътрешно съгласувани.</p><p>All indicators are internal coherent.</p><p style="text-align: justify">Има няколко статистически източници, които също произвеждат информация за броя на наетите лица, работната заплата и работното време и разходите за труд:</p><ul><li style="text-align: justify">Тримесечното наблюдение на наетите лица, отработеното време, средствата за работни заплати и други разходи за труд - наети лица, работна заплата, отработени дни и часове;</li><li style="text-align: justify">Наблюдението на работната сила – наети лица, отработени часове;</li><li style="text-align: justify">Национални сметки – наети лица, отработени часове, компенсация на наетите лица.</li></ul><p style="text-align: justify">Резултатите от наблюдението на разходите са относително съпоставими с показателите от изброените по-горе наблюдения поради методологични особености на всеки източник на информация по отношение на: целите, единицата на наблюдение, дефинициите, обхвата по икономически дейности, използваните статистически методи за събиране и оценка на изследваните показатели.</p><p style="text-align: justify">· Годишното наблюдение на заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд - наети лица, работна заплата, отработени дни и часове- данните са напълно съгласувани, тъй като основна част от променливите за разходите за труд се събират с това наблюдение, а на четиригодишна периодичност се добавят допълнителни променливи за изпълнение на изисквания на европейското законодателство.</p><p style="text-align: justify">There are other statistical surveys that produce information on number of employees, wages and salaries and labour costs:</p><ul><li style="text-align: justify">Quarterly survey on number of employees, time worked, wages and salaries and other labour costs - number of employees, wages and salaries, days and hours worked;</li><li style="text-align: justify">Labour Force Survey - number of employees, hours worked;</li><li style="text-align: justify">National Accounts - number of employees, hours worked, compensation of employees.</li></ul><p style="text-align: justify">The results from Labour Cost Survey are relatively comparable with the above mentioned surveys due to the following main methodological differences: purpose of the survey; statistical unit, definition of variables, reference period, methods of data classification by economic activity, methods of data collection and calculation of weights.</p><ul><li style="text-align: justify">Annual survey on Number of employees, wages and salaries and other labour costs - number of employees, wages and salaries, days and hours worked. The data are completely coherent as the min part of the labour cost survey variables are taken from this survey. Every four years additional variables are added to the annual survey in order to collect more detailed information on labour costs.</li></ul><p>Не се прави изследване за натовареността на респондентите.</p><p>No information is available for the respondents' burden.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify">Източник на данни е годишното изследване на Заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд, като на четири години се добавят допълнителни променливи за изпълнение на изисквания на европейското законодателство.</p><p style="text-align: justify">The data source is the annual survey on Number of employees, wages and salaries and other labour costs as every four years additional variable are added to the survey to collect more detailed information on labour costs and comply with EU legislation in the field.</p><p>Веднъж на 4 години.</p><p>Four-yearly</p><p>Наблюдението е изчерпателно за предприятията от обществения сектор и частния сектор.</p><p>The survey is exhaustive for all public and private sector enterprises.</p><p style="text-align: justify">Данните се валидират на три етапа:</p><ul><li style="text-align: justify">при въвеждането на данните от респондентите има заложени логически и аритметични контроли;</li><li style="text-align: justify">на териториално ниво в Териториалните статистически бюра;</li><li style="text-align: justify">на национално ниво в Централно управление на НСИ.</li></ul><p>The data validation goes through three stages:</p><ul><li>At the data entry;</li><li>At regional level by the NSI Regional Statistical Offices;</li><li>At national level by the NSI Head Office.</li></ul><p style="text-align: justify">Обработката на данните преминава през следните етапи:</p><ul><li style="text-align: justify">въвеждане на първичната информация в онлайн режим;</li><li style="text-align: justify">проверка на данните;</li><li style="text-align: justify">редактиране и импутиране на данни въз основа на допълнителна информация от респондентите и/или от административни източници;</li><li style="text-align: justify">формиране на изходи с основни резултати от изследването.</li></ul><p>The data processing goes through the following stages:</p><ul><li>On-line data entry;</li><li>Data validation;</li><li>Correction of errors and imputation of missing information using administrative sources;</li><li>Producing standardized output tables with main survey results.</li></ul><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p>