НЕТНИ ЗАПЛАТИ И ДАНЪЧНИ НОРМИ - нетни заплати, данъчна норма, данъчна тежест върху разходите за труд, капан на безработицата и капан на ниското заплащане - национално ниво Net earnings and tax rates - net earnings, average tax rate, tax wedge on labour costs, unemployment trap, low wage trap - national levelStructuralindicators-NetearningsandtaxratesStructuralindicators-Netearningsandtaxratesfalse2024-02-19T13:31:11+02:00ESMS_MSDESTATESMS_REPORT_FULLFULL_ESMS2012-N1NSIStructuralindicators-Netearningsandtaxrates<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Статистика на разходите за труд, научноизследователската и развойна дейност, иновациите и информационното общество“</p><p>Statistics on Labour costs, Research and Development, Innovation and Information Society Department</p><p>Емилия Милошева</p><p>Emilia Milosheva</p><p>държавен експерт</p><p>State expert</p><p>ул. „П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str.</p><p><a href="mailto:EMilosheva@nsi.bg">EMilosheva@nsi.bg</a></p><p><a href="mailto:EMilosheva@nsi.bg">EMilosheva@nsi.bg</a></p><p>+359 2 9857 610</p><p>+35929857610</p>19/02/202419/02/202419/02/202419/02/202419/02/202419/02/2024<p>„Нетни заплати и данъчни норми” е група от индикатори и променливи базирани върху илюстративни модели разработени от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Осигурява се информация за:</p><p><b>а) Нетни заплати </b><b>- </b>осигурява се информация за променливите: общи разходи за труд, брутна заплата, социални осигурителни вноски, данък, семейни надбавки, нетни заплати;</p><p><b>б</b><b>) Средна данъчна норма</b><b>;</b><b> </b></p><p><b>в) Данъчна тежест върху разходите за труд</b><b>;</b></p><p><b>г) Капан на безработицата</b><b>;</b></p><p><b>д) Капан на ниското възнаграждение за труд</b><b>.</b></p><p>Всички индикатори и променливи се основават на брутна заплата, социални осигурителни вноски, данък върху доходите на физическите лица, семейни добавки и други помощи и обезщетения.</p><p>Данните се отнасят за един среден работник в различни примерни случаи, определени на базата на семейния статус (несемеен/семеен), брой работещи (при семейните двойки), брой непълнолетни деца и размер на брутната заплата, изразена като процент от заплатата на един среден работник.</p><p>"Net earnings and Tax rates" is a group of indicators and variables based on illustrative models developed by OECD. Information is provided on:</p><p><b>a) net earnings</b> - information is provided for the variables: total labour costs, gross earnings, social security contributions, income taxes, family allowances, net earnings;</p><p><b>b) tax rates;</b></p><p><b>c) tax wedge on labour costs; </b></p><p><b>d) unemployment trap; </b></p><p><b>e) low wage trap. </b></p><p>All indicators and variables are based on gross earnings, social security contributions, personal income tax, family allowances and other benefits.</p><p>Data refer to an average worker in different illustrative cases, defined on the bases of marital status (single vs. married), number of workers (in case of couples), number of dependent children and level of gross earnings, expressed as percentage of the average earnings of an average worker.</p><p>· Национална класификация на икономическите дейности - (НКИД-2003) - до 2007 г.;</p><p>· Класификация на икономическите дейности - (КИД-2008) - от 2008 година.</p><p>· National Classification of Economic Activities (NCEA-2003, for international use NACE.BG 2003<strong>) - </strong>up to 2007;</p><p>· Classification of Economic Activities (CEA-2008, for international use NACE.BG 2008<strong>) - </strong>since 2008.</p><p>Икономическите дейности от секторите С до К на НКИД-2003 до 2007 г.; икономическите дейности от секторите B до N на КИД-2008 от 2008 година.</p><p>Economic activities within sections C to K of NACE.BG-2003 from 2000 to 2007, and since 2008 in sections B to N of NACE.BG-2008.</p><p>Всички индикатори и променливи се основават на брутна заплата, социални осигурителни вноски, данък върху доходите на физическите лица, семейни добавки и други помощи и обезщетения.</p><p>Данните се отнасят за един среден работник в различни примерни случаи, определени на базата на семейния статус (несемеен/семеен), брой работещи (при семейните двойки), брой непълнолетни деца и размер на брутната заплата, изразена като процент от заплатата на един среден работник. Според модела на ОИСР, средният работник (СР) е наето на пълно работно време лице и получаващо средната заплата в индустрията и услугите - сектори от C до K на НКИД-2003 от 2000 до 2007 г., а от 2008 г. в сектори от B до N на КИД-2008.</p><p><b>Брутната заплата</b> обхваща възнаграждението в пари, платено през отчетната година от работодателя, преди отчисленията за социални осигуровки и данък, платими от наетите лица и отдържани от работодателя. Всички регулярни и нерегулярни допълнителни възнаграждения и бонуси се включват. Не се включват обезщетенията и плащанията в натура.</p><p><b>Нетните заплати</b> са нетни годишни доходи за конкретния семеен модел, получени като от брутната годишна заплата се приспаднат социалните осигуровки за сметка на осигурените лица и данъка върху дохода на физическите лица плюс семейните помощи за деца (където е приложимо). Разглеждат се следните ситуации:</p><p>- самостоятелно живеещо лице, без деца и доход съответно 50%, 67%, 80%, 100%, 125% и 167% от заплатата на СР;</p><p>- самотен родител с две деца и доход 67% от заплатата на СР;</p><p>- семейна двойка с две деца и съответни нива на доходи като процент от заплатата на СР: съпругът 100%/съпругата 0%; съпругът 100%/съпругата 33%; съпругът 100%/съпругата 67%; съпругът 100%/съпругата 100%;</p><p>- семейна двойка без деца и съответни нива на доходи като процент от заплатата на СР: съпругът 100%/съпругата 33%; съпругът 100%/съпругата 100%.</p><p><b>Средна</b><b>та</b><b> данъчна норма </b>се определя като процент на данъка върху брутната заплата плюс социалните осигурителни вноски за сметка на наетото лице минус семейните добавки от брутните доходи от заплата.</p><p><b>Данъчната тежест върху разходите за труд</b> се определя като процент на данъка върху брутните доходи от заплата плюс социалните осигурителни вноски за сметка на наетото лице и на работодателя от общите разходи за труд. Общите разходи за труд се определят като сума от брутната заплата плюс социалните осигурителни вноски за сметка на работодателя, плюс данък върху ведомостта за заплати, платим от работодателя (този вид данък не се прилага в България).</p><p><b>Капанът на безработицата</b> измерва процента от брутния доход, който е отнет чрез комбинирания ефект от начислените данъци и социални осигуровки и загубата на обезщетението за безработица и други социални помощи, когато безработното лице се върне към заетост.</p><p><b>Капанът на ниското възнаграждение за труд</b> (КНВТ) измерва процента от брутния доход, който е отнет чрез комбинирания ефект от по-високите данъци и социални осигуровки и намалението или загубата на социални помощи, когато брутния доход на лицето се увеличи от 33% на 67% от заплатата на СР. КНВТ осигурява информация какви са финансовите последствия за едно наето лице при нарастване на трудовите му усилия (изразени в увеличен брой отработени часове или промяна на уменията и опита му) и оттук на заплатата му. Индикаторът се изчислява за: самостоятелно живеещо лице, без деца; семейна двойка с две деца, работи само съпругът.</p><p>Начинът на изчисление на индикаторите е описан в документа „Нетни заплати и данъчни норми - дефиниции и модели”: <a href="http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Labour_Methodology_2.3.pdf">http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Labour_Methodology_2.3.pdf</a></p><p>All indicators and variables are based on gross earnings, social security contributions, personal income tax, family allowances and other benefits.</p><p>Data refer to an average worker in different illustrative cases, defined on the bases of marital status (single vs. married), number of workers (in case of couples), number of dependent children and level of gross earnings, expressed as percentage of the average earnings of an average worker. According to the model developed by OECD, the average worker (AW) is a full-time employee who receives the average earnings in industries and services - sections C to K of NACE.BG-2003 from 2000 to 2007, and since 2008 in sections B to N of NACE.BG-2008.</p><p><b>Gross earnings</b> cover remuneration in cash, paid during the reference year by the employer, before tax deductions and social security contributions payable by employees and retained by the employer. All regular and irregular bonuses are included. Severance payments and payments in kind are excluded.</p><p><b>Net earnings</b> are the annual net incomes for the corresponding family case, calculated from the gross earnings by deducting employees' social security contributions and personal income taxes, and adding family allowances (if applicable). The following situations are considered:</p><p>- single person with no children and earnings level of 50%, 67%, 80%, 100%, 125% and 167% of the AW respectively;</p><p>- single person with two children and earnings level of 67% of the AW;</p><p>- married couple with two children and the following levels of earnings of the AW: husband 100%/wife 0%; husband 100%/wife 33%; husband 100%/wife 67%; husband 100%/wife 100%;</p><p>- married couple with no children and earnings levels as percentage of the AW: husband 100%/wife 33%; husband 100%/wife 100%.</p><p><b>The average tax rate</b> is defined as the income tax on gross earnings plus the employee's social security contributions less family allowances, expressed as a percentage of gross wage earnings.</p><p><b>The tax wedge on labour costs</b> is defined as income tax on gross wage earnings plus employee's and employer's social security contributions, expressed as a percentage of the total labour costs. The total labour costs are defined as the total from the gross earnings plus employer?s social security contributions plus payroll taxes, paid by the employer (not applicable in Bulgaria).</p><p><b>The unemployment trap</b> measures the percentage of gross earnings which is taxed away by the combined effect of the levied taxes and social contributions and the withdrawal of unemployment, and other benefits, when an unemployed person returns to employment.</p><p><b>The low wage trap</b> (LWT) measures the percentage of gross earnings which is taxed away by the combined effect of the levied taxes and social contributions and the withdrawal of social benefits, when employee's gross earnings increase from 33% to 67% of the AW. LWT provides information on the financial consequences for an employed person when increasing his/her work efforts (either as an increased number of hours worked or due to changes in skills) and thus of his/her wages. The indicator is calculated for:</p><p>- single person with no children;</p><p>- one-earner married couple with two children.</p><p>Methods of calculations of indicators are described in the document "Net earnings and tax rates - definitions and models": <a href="http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Labour_Methodology_2.3_EN.pdf">http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Labour_Methodology_2.3_EN.pdf </a></p><p>Статистическата единица е семейството. Всички семейни ситуации са илюстративни и може да не са представителни за България.</p><p>The statistical unit is the family. All situations are illustrative and may not be representative in Bulgaria.</p><p>Всички семейства в България.</p><p>All families in Bulgaria.</p><p>За територията на Република България.</p><p>Area of Republic of Bulgaria.</p><p>2000 - 2021 г.</p><p>2000 - 2021</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Левове, процент (%).</p><p>BGN, percent (%).</p><p>Календарна година.</p><p>Calendar year</p><p>Данните се изчисляват на базата на джентълменски споразумения.</p><p>The data are collected on the basis of gentlemen's agreements.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>· Закон за статистиката;</p><p>· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p>· Law on Statistics (Statistics Act);</p><p>· Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не е част от календара за разпространение.</p><p>Not part from the release calendar.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда в съответствие със Закона за статистиката (Глава 5) и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени.</p><p>Data are published on the website of NSI under heading "Labour market" in accordance with Law on Statistics (Chapter 5) and the European Statistics Code of Practice respecting professional independence and in an objective, professional and transparent manner in which all users are treated equitably.</p><p>Годишна.</p><p>Annual</p><p>Не се прилага.</p><p>None.</p><p>Не се прилага.</p><p>None.</p><p>Индикаторите са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда - Годишна статистика на заетостта и разходите за труд - Структурни индикатори - Нетни заплати и средна данъчна норма:<b> </b><a href="http://www.nsi.bg/bg/node/3964">http://www.nsi.bg/bg/node/3964</a></p><p>Indicators are accessible to all users on the NSI's website under heading Labour market - Annual statistics on employment and labour cost - Structural indicators:</p><p>· Net earnings and average tax rate: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/6445">http://www.nsi.bg/en/node/6445</a></p><p>· Tax wedge on labour costs: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/6448">http://www.nsi.bg/en/node/6448</a></p><p>· Unemployment trap: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/6451">http://www.nsi.bg/en/node/6451</a></p><p>· Low wage trap: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/6454">http://www.nsi.bg/en/node/6454</a></p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Използваната методология се публикува в годишните издания на ОИСР:</p><p>· „Данъчно облагане на заплатите” (“Taxing wages”) - <a href="http://www.oecd.org/media/oecdorg/directorates/centrefortaxpolicyandadministration/Methodology_2011.pdf">http://www.oecd.org/media/oecdorg/directorates/centrefortaxpolicyandadministration/Methodology_2011.pdf</a></p><p>· „Помощи и заплати” (“Benefits and Wages”).</p><p>Начинът на изчисление на индикаторите е описан в документа „Нетни заплати и данъчни норми - дефиниции и модели”: <a href="http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Labour_Methodology_2.3.pdf">http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Labour_Methodology_2.3.pdf</a></p><p>Methodology used is published in the annual editions of OECD:</p><p>· "Taxing wages" - <a href="http://www.oecd.org/media/oecdorg/directorates/centrefortaxpolicyandadministration/Methodology_2011.pdf">http://www.oecd.org/media/oecdorg/directorates/centrefortaxpolicyandadministration/Methodology_2011.pdf</a></p><p>· "Benefits and Wages".</p><p>Methods of calculations are described in the document "Net earnings and tax rates - definitions and models: <a href="http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Labour_Methodology_2.3_EN.pdf">http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Labour_Methodology_2.3_EN.pdf </a></p><p>Не се изготвят.</p><p>None.</p><p>Съгласно чл. 2 ал. 3 от Закона за статистиката статистическата информация се произвежда при спазването на следните критерии за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност.</p><p>According to Article 2, Para 3 of the Bulgarian Law on Statistics statistical information shall be produced in compliance with the following criteria for quality: adequacy, accuracy, timeliness, punctuality, accessibility and clarity, comparability and logical consistency.</p><p>Не се прави.</p><p>Not done.</p><p>Основни потребители са Евростат и ОИСР. (До 2007 г. включително НСИ прави изчисленията по установената методология и ги изпраща на Евростат. От 2008 г. изчисленията се правят от ОИСР въз основа на въпросник попълван ежегодно от НСИ относно особеностите на социалното и данъчно законодателство в България.).</p><p>Main users are Eurostat and OECD. (Until 2007 NSI did calculations by the established methodology and delivered figures to Eurostat. Since 2008 calculations are done by OECD based on a questionnaire answered annually by NSI concerning characteristics of social and tax legislation in Bulgaria).</p><p>Не се провежда изследване на удовлетвореността на потребителите.</p><p>Survey on users' satisfaction is not carried out.</p><p>Изчисляват се всички индикатори от тази група.</p><p>All indicators from the group are calculated.</p><p>Източник на данните за брутната годишна заплата в индустрията и услугите е годишното изследване „Заети лица, средства за работна заплата и други разходи за труд”, което е изчерпателно статистическо изследване.</p><p>Source of data on gross annual earnings in industries and services is the annual survey on "Employed persons, wages and salaries and other labour costs" which is an exhaustive statistical survey.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Срок за публикация: 12 месеца след края на отчетната година.</p><p>Deadline for publication: 12 months after the reference year.</p><p>Спазването на срока зависи от наличието на данните за брутната годишна заплата.</p><p>Punctuality depends on the availability of data on gross annual earnings.</p><p>Дефинициите и методологията на ОИСР са спазени.</p><p>Definitions and methodology of OECD are applied.</p><p>Сравнимостта във времето е повлияна от промяната на класификацията на икономическите дейности, използвана за определяне на средната брутна годишна заплата в индустрията и услугите: икономическите дейности от секторите С до К на НКИД-2003 до 2007 г.; икономическите дейности от секторите B до N на КИД-2008 от 2008 година.</p><p>Comparability over time is influenced by the change of the classification of economic activities used for definition of average gross annual earnings in industries and services - economic activities within sections C to K of NACE.BG 2003 from 2000 to 2007, and since 2008 in sections B to N of NACE.BG 2008.</p><p>Показателите в набора от данни са вътрешно съгласувани.</p><p>Indicators within the data set are internally coherent.</p><p>Използваните модели се илюстративни, представляват хипотетични ситуации, може да не са представителни на национално ниво и да не са съпоставими с останалите източници на подобен вид информация.</p><p>All utilized models are illustrative, representing hypothetical situations and may not be representative at national level or compliant with other sources of similar information.</p><p>Не се прави изследване за натовареността на респондентите.</p><p>Survey on respondents' burden is not carried out.</p><p>Прилага се само, ако има ревизия на брутната годишна заплата, която служи за основа за изчисляване на индикаторите.</p><p>It is applied only if there is revision of gross annual earnings which is base for calculation of the indicators.</p><p>Прилага се само, ако има ревизия на брутната годишна заплата, която служи за основа за изчисляване на индикаторите.</p><p>It is applied only if there is revision of gross annual earnings which is base for calculation of the indicators.</p><p>Източник на данните за брутната годишна заплата в индустрията и услугите е годишното изследване „Заети лица, средства за работна заплата и други разходи за труд”: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/3957">http://www.nsi.bg/bg/node/3957</a></p><p>Source of data on gross annual earnings in industries and services is the annual survey "Employed persons, wages and salaries and other labour costs" which is an exhaustive statistical survey:</p><p><a href="http://www.nsi.bg/en/node/6437">http://www.nsi.bg/en/node/6437</a></p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Правят се аритметични проверки на изчисленията.</p><p>Arithmetic checks are applied on the calculations.</p><p>Изчислява се агрегирана средна годишна заплата за секторите от B до N на КИД-2008.</p><p>Calculated are aggregated average annual earnings for sections B to N of NACE.BG-2008.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p>