Училища, паралелки, учители, учащи, новоприети и завършили в програми за придобиване на ІІ степен професионална квалификация по статистически зони, статистически райони, области и общини


Динамичен ред: Edu_2.9.3.xls

УЧИЛИЩА, ПАРАЛЕЛКИ, УЧИТЕЛИ, УЧАЩИ, НОВОПРИЕТИ И ЗАВЪРШИЛИ В ПРОГРАМИ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ІІ СТЕПЕН ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО СТАТИСТИЧЕСКИ ЗОНИ, СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ, ОБЛАСТИ И ОБЩИНИ ПРЕЗ УЧЕБНАТА 2017/2018 ГОДИНА 1, 2
(Брой)
Статистически зони
Статистически райони
Области
Общини
Училища Паралелки Учители Учащи Новоприети Завършили средно образование
общо в т.ч. жени общо в т.ч. жени общо в т.ч. жени общо от випуск 2017
Общо 51 1 255 796 560 28 875 11 832 8 884 3 585 3 566 3 139
Северна и Югоизточна България 31 773 474 333 17 824 7 348 5 548 2 254 2 100 1 887
Северозападен 13 221 175 118 4 960 2 097 1 540 644 592 526
Видин 1 43 19 14 946 373 367 143 100 89
Белоградчик - 3 - - 46 12 36 8 - -
Видин 1 21 14 9 537 188 171 65 64 60
Димово - 6 5 5 98 40 56 23 12 10
Кула - 5 - - 81 50 31 14 9 9
Ново село - 4 - - 94 38 45 19 - -
Ружинци - 4 - - 90 45 28 14 15 10
Враца 4 57 52 37 1 387 650 370 178 166 144
Борован 1 10 15 11 226 103 43 16 31 17
Бяла Слатина 1 8 19 15 200 112 75 44 24 24
Враца - 7 - - 180 82 48 22 22 20
Козлодуй - 6 - - 189 89 39 20 19 19
Криводол - 4 - - 113 62 36 15 12 11
Мездра 1 5 10 5 115 14 39 13 8 7
Мизия 1 7 8 6 137 73 24 18 21 19
Оряхово - 4 - - 83 45 24 11 22 20
Роман - 2 - - 56 16 16 3 2 2
Хайредин - 4 - - 88 54 26 16 5 5
Ловеч 2 35 30 24 736 299 159 55 121 112
Летница - 4 7 6 95 60 26 13 7 6
Ловеч 1 16 7 5 322 129 74 26 83 82
Луковит - 6 16 13 127 14 24 - - -
Тетевен 1 7 - - 153 79 35 16 23 18
Троян - 2 - - 39 17 - - 8 6
Монтана 5 34 58 34 842 375 350 158 88 85
Бойчиновци 1 10 16 6 250 86 101 35 25 23
Вълчедръм 1 5 8 5 101 62 46 32 - -
Вършец - 1 - - 28 10 28 10 - -
Георги Дамяново 1 3 8 4 68 14 24 3 8 8
Лом 1 11 17 12 298 136 128 63 35 34
Монтана 1 4 9 7 97 67 23 15 20 20
Плевен 1 52 16 9 1 049 400 294 110 117 96
Белене - 2 - - 34 19 32 17 18 18
Долни Дъбник - 11 - - 259 89 131 40 5 -
Кнежа - 6 - - 127 44 - - 16 13
Левски - 2 - - 29 10 - - 19 13
Плевен 1 24 16 9 475 159 113 39 57 50
Червен бряг - 7 - - 125 79 18 14 2 2
Северен централен 5 190 68 46 4 575 1 910 1 306 554 560 500
Велико Търново 2 48 26 21 1 114 478 366 161 126 111
Велико Търново 1 6 13 13 148 96 45 26 31 30
Горна Оряховица - 8 - - 178 65 28 11 5 4
Златарица 1 5 9 5 91 19 40 13 13 9
Лясковец - 1 - - 17 9 17 9 - -
Павликени - 3 - - 61 11 3 1 19 18
Полски Тръмбеш - 5 - - 108 37 51 15 3 2
Свищов - 12 - - 303 128 85 38 41 38
Стражица - 3 - - 141 81 68 37 9 5
Сухиндол - 5 4 3 67 32 29 11 5 5
Габрово 1 5 13 8 131 63 48 24 19 17
Габрово - 2 - - 35 20 17 11 7 6
Дряново - 1 - - 27 15 - - 4 3
Севлиево 1 2 13 8 69 28 31 13 8 8
Разград - 35 - - 727 293 192 91 98 80
Завет - 4 - - 66 1 15 - 2 2
Исперих - 8 - - 162 56 50 19 14 14
Кубрат - 2 - - 67 36 32 19 7 7
Лозница - 7 - - 111 30 11 2 22 18
Разград - 14 - - 321 170 84 51 53 39
Русе - 48 - - 1 250 556 372 179 135 129
Бяла - 18 - - 499 243 173 87 3 1
Ветово - 2 - - 71 30 51 21 - -
Две могили - - - 3 - - 2 2
Русе - 28 - - 677 283 148 71 130 126
Силистра 2 54 29 17 1 353 520 328 99 182 163
Главиница - 1 - - 21 1 21 1 - -
Дулово - 9 - - 206 46 - 13 10
Кайнарджа 1 10 18 10 228 65 48 8 36 30
Силистра - 20 - - 560 302 105 44 80 75
Ситово 1 6 11 7 149 60 36 10 20 17
Тутракан - 8 - - 189 92 72 36 33 31
Североизточен 3 178 58 42 3 759 1 694 1 190 563 563 520
Варна 1 65 16 11 1 424 641 454 210 244 221
Аврен - 5 - - 90 41 27 13 2 -
Аксаково - 9 - - 220 112 69 28 18 14
Белослав 1 5 13 10 108 34 28 12 29 28
Бяла - 1 - - 21 9 21 9 - -
Варна - 21 - - 452 287 163 99 99 91
Ветрино - 7 - - 140 64 - - 20 20
Вълчи дол - 1 3 1 26 18 20 13 26 23
Долни Чифлик - - - - - 26 18 - -
Дългопол - 4 - - 63 33 21 13 17 12
Провадия - 7 - - 154 25 52 3 5 5
Суворово - 5 - - 150 18 27 2 28 28
Добрич 1 54 17 11 1 165 475 415 189 120 111
Балчик - 9 - - 179 82 69 24 24 20
Генерал Тошево - 3 - - 30 6 - - - -
Добрич 1 26 17 11 642 274 249 131 64 60
Каварна - 4 - - 80 24 23 10 8 8
Тервел - 8 - - 158 39 53 14 2 2
Шабла - 4 - - 76 50 21 10 22 21
Търговище - 28 - - 493 255 116 67 115 111
Омуртаг - 2 - - 28 3 - - 5 5
Попово - 3 - - 40 30 28 20 1 -
Търговище - 23 - - 425 222 88 47 109 106
Шумен 1 31 25 20 677 323 205 97 84 77
Велики Преслав - 3 - - 57 18 21 6 - -
Върбица - 3 - - 57 33 17 9 - -
Никола Козлево - 4 6 6 78 43 17 6 5 5
Нови пазар 1 9 19 14 191 105 77 48 18 18
Шумен - 12 - - 294 124 73 28 61 54
Югоизточен 10 184 173 127 4 530 1 647 1 512 493 385 341
Бургас 3 59 48 35 1 414 538 384 138 157 135
Бургас 1 35 10 9 903 358 229 80 101 88
Камено - 4 - - 102 45 55 25 8 6
Карнобат - - - - - - - - 15 15
Несебър 1 7 20 16 111 38 26 10 10 8
Поморие - 2 - - 61 21 31 7 - -
Средец 1 11 18 10 237 76 43 16 23 18
Сливен - 26 14 10 629 219 254 71 47 43
Котел - 5 9 6 139 87 54 31 16 15
Нова Загора - 5 - - 100 1 55 1 10 9
Сливен - 16 5 4 390 131 145 39 21 19
Стара Загора 4 66 47 35 1 468 550 581 202 107 91
Гурково - 4 6 5 72 34 19 9 12 9
Гълъбово - 1 - - 30 11 - - - -
Казанлък - 11 - - 284 120 58 31 14 8
Мъглиж - - - - - - - - 6 5
Николаево 1 9 10 7 226 79 82 27 2 1
Павел баня 1 12 11 11 241 116 106 49 15 12
Стара Загора 2 20 20 12 413 146 182 59 29 28
Чирпан - 9 - - 202 44 134 27 29 28
Ямбол 3 33 64 47 1 019 340 293 82 74 72
Елхово 2 14 34 20 422 143 155 44 32 31
Тунджа - 4 - - 80 39 20 12 - -
Ямбол 1 15 30 27 517 158 118 26 42 41
Югозападна и Южна централна България 20 482 322 227 11 051 4 484 3 336 1 331 1 466 1 252
Югозападен 10 231 184 131 5 244 2 200 1 646 706 684 592
Благоевград 2 54 40 29 1 440 547 456 209 271 250
Благоевград 1 8 - - 181 69 58 19 37 31
Гоце Делчев - 18 23 15 471 186 138 71 80 76
Петрич - 10 - - 252 63 57 26 59 58
Разлог - 5 - - 198 74 78 38 30 29
Сандански - 9 - - 212 80 95 40 34 25
Якоруда 1 4 17 14 126 75 30 15 31 31
Кюстендил 3 26 31 24 540 230 203 79 64 55
Бобов дол - 4 - - 46 - 24 - 3 3
Дупница 1 14 14 9 327 153 100 48 57 50
Кюстендил 2 8 17 15 167 77 79 31 4 2
Перник - 14 - - 346 159 65 27 45 19
Земен - 1 - - 11 6 11 6 - -
Перник - 5 - - 157 91 28 14 29 14
Радомир - 8 - - 178 62 26 7 16 5
София 4 73 71 44 1 609 676 551 236 147 124
Ботевград 1 19 26 15 432 199 118 54 12 12
Горна Малина - 5 - - 121 68 52 31 20 20
Долна баня 1 5 13 9 113 48 19 13 1 1
Елин Пелин - 2 - - 26 15 - - 5 -
Етрополе 1 12 18 12 248 85 73 23 37 33
Златица - 2 - - 35 17 18 6 - -
Ихтиман - 8 - - 160 60 70 30 - -
Копривщица - 4 - - 71 17 55 16 31 28
Костенец - 2 - - 44 18 21 8 1 -
Пирдоп - 5 - - 144 69 33 19 18 12
Своге - 5 - - 109 38 43 21 - -
Сливница 1 4 14 8 106 42 49 15 22 18
София (столица) 1 64 42 34 1 309 588 371 155 157 144
Столична 1 64 42 34 1 309 588 371 155 157 144
Южен централен 10 251 138 96 5 807 2 284 1 690 625 782 660
Кърджали 3 39 53 36 1 033 460 286 127 105 81
Кирково - 4 - - 54 14 12 - 14 13
Крумовград 1 10 18 8 269 107 113 53 10 9
Кърджали 1 19 21 17 571 274 136 66 27 20
Момчилград 1 6 14 11 139 65 25 8 54 39
Пазарджик 4 50 44 31 1 176 314 336 109 143 116
Велинград - 9 - - 197 55 73 27 26 21
Пазарджик 2 21 22 16 506 95 127 35 70 56
Панагюрище - 1 - - 24 11 - - - -
Пещера 1 7 11 9 165 53 77 26 3 3
Септември 1 5 11 6 127 15 27 4 23 15
Стрелча - 4 - - 100 51 32 17 21 21
Сърница - 3 - - 57 34 - - - -
Пловдив 3 104 41 29 2 356 946 704 245 349 306
Асеновград 1 9 10 8 269 176 51 31 43 36
Брезово - 7 - - 170 57 35 10 12 12
Карлово - 6 - - 130 89 16 8 15 15
Перущица 1 13 15 11 246 78 110 37 17 15
Пловдив 1 42 16 10 942 339 249 84 186 169
Първомай - 5 - - 96 40 46 12 13 12
Раковски - 13 - - 317 134 124 56 22 19
Садово - 5 - - 101 - 48 - 7 1
Сопот - - - - - - - - 14 10
Хисаря - 4 - - 85 33 25 7 20 17
Смолян - 13 - - 203 65 31 3 28 16
Доспат - 2 - - 26 11 - - 5 4
Смолян - 3 - - 45 20 - - 4 -
Чепеларе - 8 - - 132 34 31 3 19 12
Хасково - 45 - - 1 039 499 333 141 157 141
Димитровград - 5 - - 110 82 27 20 19 19
Ивайловград - 3 - - 48 20 - - 21 19
Любимец - 5 - - 108 29 28 4 12 5
Свиленград - 2 - - 52 17 52 17 52 52
Симеоновград - - - - 12 10 2 2 3 1
Стамболово - 5 - - 109 60 25 14 12 11
Тополовград - 1 - - 26 13 26 13 - -
Хасково - 24 - - 574 268 173 71 38 34

1 Без директорите и заместник-директорите с преподавателска заетост.
2 Прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.
27.04.2018


Европейска SDMX структура за метаданни (ESMS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

SKateliev@nsi.bg

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване27 април 2018 г.
Дата на публикуване27 април 2018 г.
Дата на последно актуализиране27 април 2018 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2017

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой и процент.

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения
  • Закон за професионалното образование и обучение;
  • Закон за народната просвета и Правилник за неговото прилагане;
  • Методически документи на Евростат;
  • Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;
  • Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията;
  • Закон за статистиката;
  • Закон за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план;
  • Закон за предучилищното и училищното образование.
Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния Статистически Институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml


Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)

Основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Свилен Кателиев

Длъжност

началник на отдел

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

SKateliev@nsi.bg

Телефон

+359 2 9857 469

Факс
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (новоприети и дипломирани) и учителите. Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение е 1 октомври.

Използвани класификации

· Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);

· Класификация на областите на образованието и специалности, изучавани в професионалните гимназии и училищата по изкуствата;

· Класификация на областите на образованието и професии, изучавани в професионалните училища и паралелки.

Обхват

Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища.

Понятия и дефиниции

За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди.

Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си.

Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Директорите и помощник-директорите в основното и средното образование се наблюдават отделно, независимо че голяма част от тях имат преподавателска заетост.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция.

Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование

Географски обхват (територия)

Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община.

Времеви обхват

2000 - 2017

Базисен период

Не се прилага.

Статистическа обработка
Източници на данни

Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния Статистически Институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Степен на пълнота на данните

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Показатели за извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки на обхвата

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на свръхобхват

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Дял на общите единици

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при измерването

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки поради липса на отговор

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговорили единици от съвкупността

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при обработката

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на импутация

Не се прилага (не се прилага импутация).

Грешки, свързани с допусканията на модела

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Сезонно изглаждане

Не се прилага (не се прилага сезонност).

Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - средна стойност

Не се прилага (не се публикуват предварителни данни).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 01.10;

· Провеждане на изследване: октомври - ноември;

· Обработка на данни: декември - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Лаг във времето - първи резултати

26 седмици.

Лаг във времето - окончателни резултати

Не се прилага (публикуват се само окончателни резултати).

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Точност на представяне - предоставяне и публикуване

Не се прилага (данните се предоставят на точната дата).

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци

Не се прилага (липсват потоци).

Сравнимост във времето

До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години.

Дължина на съпоставимите динамични редове

До учебната 2016/2017 - 17 години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност

Не се прилага (годишно изследване).

Съгласуваност с националните сметки

Не е налично.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140

Таблици с данни - консултации

Не се прилага.

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Метаданни - консултации

Не е налично.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Степен на пълнота на метаданните

Не е налично.

Документи за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
  • петък, 27 април 2018 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2017/2018 година в детски градини са записани 220.9 хил. деца, или с 1.6% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2017 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.6 хил. и 21.7 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2017/2018 година са 236.3 хиляди.
    • Към 31.12.2017 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 564 лица, от които 529 чужди граждани.
  • петък, 15 септември 2017 - 11:10

    Изследването на образованието и обучението на възрастни се провежда веднъж на 5 години във всички държави - членки на ЕС, по единна методология и чрез хармонизиран инструментариум, което осигурява съпоставими данни за оценка на  ученето през целия живот.

    Националният статистически институт представя окончателни резултати от проведеното в края на 2016 г. изследване.

  • четвъртък, 27 април 2017 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
     През учебната 2016/2017 година в детски градини са записани 224.4 хил. деца, или с 3.3% по-малко в сравнение с предходната година.
     Завършилите средно образование през 2016 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 24.4 и 20.6 хил. ученици.
     Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2016/2017 година са 249.9 хиляди.
     Към 31.12.2016 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 738 лица, от които 503 чужди граждани.
     
  • четвъртък, 28 април 2016 - 11:00
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    • През учебната 2015/2016 година в детски градини са записани 232.0 хил. деца, или с 3.8% по-малко в сравнение с предходната година.
    • В началното образование (I - IV клас) се обучават 262.0 хил. ученици, а в прогимназиалното (V - VIII клас) - 216.4 хиляди.
    • Завършилите средно образование през 2015 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 27.0 и 23.3 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за 2015/2016 академична година са 266.7 хиляди.
    • Продължава тенденцията за увеличаване на броя на докторантите, като към 31.12.2015 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 750 лица.
     
  • вторник, 28 април 2015 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт (НСИ) ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    През учебната 2014/2015 година в детските градини са записани 241.1 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 0.2% на техния брой в сравнение с предходната година. 
    През 2014 година завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 27.3 и 26.2 хил. ученици.
    Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2014/2015 академична година e 279.0 хил. лица, като се наблюдава спад с 1.5% в сравнение с предходната година.
    Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 671 лица, или с 9.3% повече в сравнение с предходната година.
     
  • сряда, 30 април 2014 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт  ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2013/2014 година в детските градини са записани 240.6 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 2.4% в техния брой в сравнение с предходната година. 
    • През 2013 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 28.9 и 27.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2013/2014 учебна година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 277.2 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2013 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 055 лица, или с 12.7% повече в сравнение с предходната учебна година.
     
  • вторник, 30 април 2013 - 11:00

    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2012/2013 година в детските градини са записани 235.0 хил. деца, като е регистрирано увеличение от 3.1% в сравнение с предходната учебна година.
    • През 2012 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 30.3 и 29.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за учебната 2012/2013 година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 278.6 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в колежите (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър”) и в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2012 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 5 371 лица, или с 14.2% повече в сравнение с предходната учебна година.

  • сряда, 26 септември 2012 - 11:00

    Изследването на образованието и обучението за възрастни обхваща широк кръг актуални теми: участието в различните форми на Учене през целия живот (формално, неформално и самостоятелно образование и обучение), причини за неучастие в образование и обучение, достъп до информация относно възможностите за образование и обучение, използване на компютри, езикови умения, участие в културни и обществени събития.

  • сряда, 2 май 2012 - 11:00

    Образователната структура на населението на 7 и повече навършени години значително се подобрява през 2011 в сравнение с предходните години, следвайки ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя на хората с основно и по-ниско образование.

    По данни от проведеното преброяване на населението и жилищния фонд към 1.02.2011 г. броят на лицата с висше образование е 1 348.7 хил., или всеки пети (19.6%) е висшист, a лицата, завършили средно образование, са 2 990.4 хиляди (43.4%). Делът на лицата с начално и по-ниско образование е 13.9% (или всяко седмо на 100 лица).

  • петък, 29 април 2011 - 11:00

    През периода 2006 - 2010 г. образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години продължава да се подобрява, като следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование. Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.9% през 2006 г. на 23.2% през 2010 г., или с 1.3 процентни пункта, а на тези със средно образование се увеличава от 52.5 на 56.2%, или с 3.7 процентни пункта. Същевременно относителният дял на лицата с основно и по-ниско образование намалява с 5.0 процентни пункта - от 25.6 на 20.6%. Това означава, че понастоящем 79.4% от населението в най-активната възраст за трудова дейност (25 - 64 г.) е със средно или висше образование.

Страници

  • Образование в Република България 2018
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2018.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2013/2014 - 2017/2018 учебна година.

  • Статистически справочник 2018 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2018 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2014 - 2017 година.

  • Статистически годишник 2017 в инфографики
    Националният статистически институт предлага един по-различен поглед към статистическата информация, включена в 85-ото издание на Статистическия годишник на Република България.

    Публикацията е насочена към по-широк кръг потребители, като статистическите данни са поднесени по разбираем и достъпен начин.

    Актуалното състояние и промените в обществено-икономическия и културния живот в страната са представени не по традиционния начин с таблици и текст, а чрез инфографики - изображения, графики и други средства за визуализация.

  • Статистически справочник 2018
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2018 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2014 - 2017 година.

  • Статистически годишник 2017
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 85-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2016 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2017
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2017.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2012/2013 - 2016/2017 учебна година.

  • Статистически справочник 2017 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2017 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2013 - 2016 година.

  • Статистически справочник 2017
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2017 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2013 - 2016 година.

  • Статистически годишник 2016
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 84-тото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2011 - 2015 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2016
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2016.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2011/2012 - 2015/2016 учебна година.

Страници