Студенти по образователно-квалификационна степен, гражданство, форма на обучение и пол във висшите училища по форма на собственост


Динамичен ред: Edu_3.1.1.xls

СТУДЕНТИ ПО ОБРАЗОВАТЕЛНО-КВАЛИФИКАЦИОННА СТЕПЕН, ГРАЖДАНСТВО, ФОРМА НА ОБУЧЕНИЕ И ПОЛ, ВЪВ ВИСШИТЕ УЧИЛИЩА ПО ФОРМА НА СОБСТВЕНОСТ, ПРЕЗ УЧЕБНАТА 2017/2018 ГОДИНА
(Брой)
  Общо В държавни висши училища В частни висши училища
Общо 229 771 199 688 30 083
Професионален бакалавър 8 527 6 905 1 622
Бакалавър 146 564 126 229 20 335
Магистър 74 680 66 554 8 126
Мъже 106 333 92 631 13 702
Професионален бакалавър 4 019 3 150 869
Бакалавър 70 598 60 885 9 713
Магистър 31 716 28 596 3 120
Жени 123 438 107 057 16 381
Професионален бакалавър 4 508 3 755 753
Бакалавър 75 966 65 344 10 622
Магистър 42 964 37 958 5 006
Български граждани  
Всичко 215 259 186 399 28 860
Професионален бакалавър 8 227 6 773 1 454
Бакалавър 142 323 122 870 19 453
Магистър 64 709 56 756 7 953
Мъже 98 130 85 098 13 032
Професионален бакалавър 3 847 3 068 779
Бакалавър 67 977 58 741 9 236
Магистър 26 306 23 289 3 017
Жени 117 129 101 301 15 828
Професионален бакалавър 4 380 3 705 675
Бакалавър 74 346 64 129 10 217
Магистър 38 403 33 467 4 936
Чужденци  
Всичко 14 512 13 289 1 223
Професионален бакалавър 300 132 168
Бакалавър 4 241 3 359 882
Магистър 9 971 9 798 173
Мъже 8 203 7 533 670
Професионален бакалавър 172 82 90
Бакалавър 2 621 2 144 477
Магистър 5 410 5 307 103
Жени 6 309 5 756 553
Професионален бакалавър 128 50 78
Бакалавър 1 620 1 215 405
Магистър 4 561 4 491 70
Редовна форма на обучение 161 306 147 273 14 033
Професионален бакалавър 6 918 6 365 553
Бакалавър 104 839 95 147 9 692
Магистър 49 549 45 761 3 788
Мъже 75 590 69 158 6 432
Професионален бакалавър 3 175 2 854 321
Бакалавър 50 087 45 395 4 692
Магистър 22 328 20 909 1 419
Жени 85 716 78 115 7 601
Професионален бакалавър 3 743 3 511 232
Бакалавър 54 752 49 752 5 000
Магистър 27 221 24 852 2 369
Български граждани  
Всичко 147 107 134 122 12 985
Професионален бакалавър 6 710 6 234 476
Бакалавър 100 708 91 842 8 866
Магистър 39 689 36 046 3 643
Мъже 67 551 61 688 5 863
Професионален бакалавър 3 047 2 772 275
Бакалавър 47 529 43 274 4 255
Магистър 16 975 15 642 1 333
Жени 79 556 72 434 7 122
Професионален бакалавър 3 663 3 462 201
Бакалавър 53 179 48 568 4 611
Магистър 22 714 20 404 2 310
Чужденци  
Всичко 14 199 13 151 1 048
Професионален бакалавър 208 131 77
Бакалавър 4 131 3 305 826
Магистър 9 860 9 715 145
Мъже 8 039 7 470 569
Професионален бакалавър 128 82 46
Бакалавър 2 558 2 121 437
Магистър 5 353 5 267 86
Жени 6 160 5 681 479
Професионален бакалавър 80 49 31
Бакалавър 1 573 1 184 389
Магистър 4 507 4 448 59
Задочна форма на обучение 56 849 45 022 11 827
Професионален бакалавър 1 609 540 1 069
Бакалавър 34 979 27 687 7 292
Магистър 20 261 16 795 3 466
Мъже 26 491 20 947 5 544
Професионален бакалавър 844 296 548
Бакалавър 17 842 14 259 3 583
Магистър 7 805 6 392 1 413
Жени 30 358 24 075 6 283
Професионален бакалавър 765 244 521
Бакалавър 17 137 13 428 3 709
Магистър 12 456 10 403 2 053
Дистанционна форма на обучение 11 616 7 393 4 223
Професионален бакалавър - - -
Бакалавър 6 746 3 395 3 351
Магистър 4 870 3 998 872
Мъже 4 252 2 526 1 726
Професионален бакалавър - - -
Бакалавър 2 669 1 231 1 438
Магистър 1 583 1 295 288
Жени 7 364 4 867 2 497
Професионален бакалавър - - -
Бакалавър 4 077 2 164 1 913
Магистър 3 287 2 703 584
27.04.2018


Европейска SDMX структура за метаданни (ESMS)

Висше образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Елена Цанкова

Длъжност

държавен експерт

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 511

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване27 април 2018 г.
Дата на публикуване27 април 2018 г.
Дата на последно актуализиране27 април 2018 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистика на висшето образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”) осигурява данни за учебната дейност на висшите училища. Основни единици на наблюдение са студентите (учащи, новоприети и дипломирани) и преподавателите. Основните признаци, по които се събират данни за студентите са пол, възраст, образователно-квалификационна степен, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Преподавателите във висшите училища се изучават по пол, възраст, вид на заетостта, академични длъжности. Броят им се установява към определена дата на наблюдение - 15 ноември.

Използвани класификации
  • Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);
  • До 2016/2017 учебна година - Класификация на областите на образование и обучение (КОО - 2008) и специалностите на висшето образование за образователно-квалификационни степени „професионален бакалавър”, „бакалавър” и „магистър”;
  • От 2017/2018 учебна година - Класификация на областите на образование и обучение (КОО - 2015).

 

Обхват

Изследването обхваща всички акредитирани висши училища (колежи, университети и специализирани висши училища), съгласно Закона за висшето образование и частните духовни висши училища, създадени по реда на Закона за вероизповеданията.

Понятия и дефиниции

За студент (учащ) се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Чуждестранни са тези студенти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани.

Студентската мобилност се измерва чрез показателя „страна на завършено предходно образование”, като мобилни студенти или докторанти са тези, които са завършили своето средно образование в чужбина.

Завършили степен на образование (дипломирани) са студентите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Преподавателите са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Преподавателският (академичен) състав във висшето образование (МСКО - 6 и 7) включва лицата, чиято основна дейност са преподаването и научноизследователската работа. Към този състав се включват и длъжностни лица, като заместник-ректори, декани, заместник-декани, ръководители на катедри и др., ако тяхната главна заетост е преподавателската работа.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция - ректори, декани и техни заместници, ръководители на катедри.

Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Студенти и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование.

Географски обхват (територия)

Цялата страна.

Времеви обхват

2001 - 2017

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой, процент

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения

• Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;
• Методически документи на Евростат;
• Закон за статистиката;
• Закон за висшето образование.

Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за висше образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3388 и в Информационна система "Инфостат":https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=164

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 15.11;

· Провеждане на изследване: ноември - декември;

· Обработка на данни: януари - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с тези от изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Университетите, специализираните висши училища и колежите.

Честота на събиране на данни

Годишно

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр "Отчет за висшето образование за образователно-квалификационни степени „магистър”, „бакалавър” и „професионален бакалавър”.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния Статистически Институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
Висше образование (образователна и научна степен „доктор”)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Елена Цанкова

Длъжност

държавен експерт

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 511

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване27 април 2018 г.
Дата на публикуване27 април 2018 г.
Дата на последно актуализиране27 април 2018 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистика на висшето образование (образователна и научна степен „доктор”) осигурява данни за броя на обучаващите се докторанти, новоприетите и придобилите образователна и научна степен „доктор”. Основните признаци, по които се събират данни за докторантите са пол, възраст, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Броят им се установява към определена дата на наблюдение - 31 декември.

Използвани класификации
  • Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);
  • Класификация на специалностите на научните работници в Р. България;
  • До 2016/2017 учебна година - Класификация на областите на образование и обучение (КОО - 2008);
  • От 2017/2018 учебна година - Класификация на областите на образование и обучение (КОО - 2015).
Обхват

Изследването обхваща всички акредитирани висши училища и научно изследователски институти обучаващи докторанти.

Понятия и дефиниции

За докторант се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Включват се и докторантите, обучавани в научни организации, независимо от формата на обучение.

Чуждестранни са тези докторанти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани.

Студентската мобилност се измерва чрез показателя „страна на завършено предходно образование”, като мобилни студенти или докторанти са тези, които са завършили своето средно образование в чужбина.

Завършили степен на образование са докторантите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Докторанти.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование.

Географски обхват (територия)

Цялата страна.

Времеви обхват

2001 - 2017

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой, процент

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения

· Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;

· Методически документи на Евростат;

· Закон за статистиката;

· Закон за развитието на академичния състав в Република България.

Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за висше образование (образователна и научна степен „доктор”) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3407 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=164

 

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 31.12;

· Провеждане на изследване: януари - февруари;

· Обработка на данни: март - април;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с тези от изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика
  • В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.
Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Висшите училища и научно изследователските институти обучаващи докторанти.

Честота на събиране на данни

годишно

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за докторантите“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния Статистически Институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml


Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)

Висше образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Елена Цанкова

Длъжност

държавен експерт

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 511

Факс
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистика на висшето образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”) осигурява данни за учебната дейност на висшите училища. Основни единици на наблюдение са студентите (учащи, новоприети и дипломирани) и преподавателите. Основните признаци, по които се събират данни за студентите са пол, възраст, образователно-квалификационна степен, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Преподавателите във висшите училища се изучават по пол, възраст, вид на заетостта, академични длъжности. Броят им се установява към определена дата на наблюдение - 15 ноември.

Използвани класификации
  • Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);
  • До 2016/2017 учебна година - Класификация на областите на образование и обучение (КОО - 2008) и специалностите на висшето образование за образователно-квалификационни степени „професионален бакалавър”, „бакалавър” и „магистър”;
  • От 2017/2018 учебна година - Класификация на областите на образование и обучение (КОО - 2015).

 

Обхват

Изследването обхваща всички акредитирани висши училища (колежи, университети и специализирани висши училища), съгласно Закона за висшето образование и частните духовни висши училища, създадени по реда на Закона за вероизповеданията.

Понятия и дефиниции

За студент (учащ) се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Чуждестранни са тези студенти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани.

Студентската мобилност се измерва чрез показателя „страна на завършено предходно образование”, като мобилни студенти или докторанти са тези, които са завършили своето средно образование в чужбина.

Завършили степен на образование (дипломирани) са студентите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Преподавателите са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Преподавателският (академичен) състав във висшето образование (МСКО - 6 и 7) включва лицата, чиято основна дейност са преподаването и научноизследователската работа. Към този състав се включват и длъжностни лица, като заместник-ректори, декани, заместник-декани, ръководители на катедри и др., ако тяхната главна заетост е преподавателската работа.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция - ректори, декани и техни заместници, ръководители на катедри.

Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Студенти и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование.

Географски обхват (територия)

Цялата страна.

Времеви обхват

2001 - 2017

Базисен период

Не се прилага.

Статистическа обработка
Източници на данни

Университетите, специализираните висши училища и колежите.

Честота на събиране на данни

Годишно

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр "Отчет за висшето образование за образователно-квалификационни степени „магистър”, „бакалавър” и „професионален бакалавър”.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния Статистически Институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Степен на пълнота на данните

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Показатели за извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки на обхвата

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на свръхобхват

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Дял на общите единици

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при измерването

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки поради липса на отговор

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговорили единици от съвкупността

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при обработката

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на импутация

Не се прилага (не се прилага импутация).

Грешки, свързани с допусканията на модела

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Сезонно изглаждане

Не се прилага (не се прилага сезонност).

Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - средна стойност

Не се прилага (не се публикуват предварителни данни).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 15.11;

· Провеждане на изследване: ноември - декември;

· Обработка на данни: януари - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Лаг във времето - първи резултати

20 седмици.

Лаг във времето - окончателни резултати

Не се прилага (публикуват се само окончателни резултати).

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Точност на представяне - предоставяне и публикуване

Не се прилага (данните се предоставят на точната дата).

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци

Не се прилага (липсват потоци).

Сравнимост във времето

Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

Дължина на съпоставимите динамични редове

17 години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с тези от изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност

Не се прилага (годишно изследване).

Съгласуваност с националните сметки

Не е налично.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за висше образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3388 и в Информационна система "Инфостат":https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=164

Таблици с данни - консултации

Не е налично.

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Метаданни - консултации

Не е налично.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Степен на пълнота на метаданните

Не е налично.

Документи за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
Висше образование (образователна и научна степен „доктор”)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Елена Цанкова

Длъжност

държавен експерт

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 511

Факс
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистика на висшето образование (образователна и научна степен „доктор”) осигурява данни за броя на обучаващите се докторанти, новоприетите и придобилите образователна и научна степен „доктор”. Основните признаци, по които се събират данни за докторантите са пол, възраст, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Броят им се установява към определена дата на наблюдение - 31 декември.

Използвани класификации
  • Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011);
  • Класификация на специалностите на научните работници в Р. България;
  • До 2016/2017 учебна година - Класификация на областите на образование и обучение (КОО - 2008);
  • От 2017/2018 учебна година - Класификация на областите на образование и обучение (КОО - 2015).
Обхват

Изследването обхваща всички акредитирани висши училища и научно изследователски институти обучаващи докторанти.

Понятия и дефиниции

За докторант се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Включват се и докторантите, обучавани в научни организации, независимо от формата на обучение.

Чуждестранни са тези докторанти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани.

Студентската мобилност се измерва чрез показателя „страна на завършено предходно образование”, като мобилни студенти или докторанти са тези, които са завършили своето средно образование в чужбина.

Завършили степен на образование са докторантите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Докторанти.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование.

Географски обхват (територия)

Цялата страна.

Времеви обхват

2001 - 2017

Базисен период

Не се прилага.

Статистическа обработка
Източници на данни

Висшите училища и научно изследователските институти обучаващи докторанти.

Честота на събиране на данни

годишно

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за докторантите“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния Статистически Институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Информацията не е налична.

Пълнота

Информацията не е налична.

Степен на пълнота на данните

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Показатели за извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки на обхвата

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на свръхобхват

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Дял на общите единици

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при измерването

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки поради липса на отговор

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговорили единици от съвкупността

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Грешки при обработката

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Степен на импутация

Не се прилага (не се прилага импутация).

Грешки, свързани с допусканията на модела

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Сезонно изглаждане

Не се прилага (не се прилага сезонност).

Ревизия на данните - политика
  • В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.
Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - средна стойност

Не се прилага (не се публикуват предварителни данни).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 31.12;

· Провеждане на изследване: януари - февруари;

· Обработка на данни: март - април;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Лаг във времето - първи резултати

16 седмици.

Лаг във времето - окончателни резултати

Не се прилага (публикуват се само окончателни резултати).

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Точност на представяне - предоставяне и публикуване

Не се прилага (данните се предоставят на точната дата).

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци

Не се прилага (липсват потоци).

Сравнимост във времето

Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

Дължина на съпоставимите динамични редове

17 години.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с тези от изследването „Образование и обучение на възрастни“.

Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност

Не се прилага (годишно изследване).

Съгласуваност с националните сметки

Не се прилага.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за висше образование (образователна и научна степен „доктор”) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3407 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=164

 

Таблици с данни - консултации

Не е налично.

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Метаданни - консултации

Не е налично.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Степен на пълнота на метаданните

Не е налично.

Документи за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Разходи и натовареност

Информацията не е налична.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESQRS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
  • петък, 27 април 2018 - 11:00

    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:

    • През учебната 2017/2018 година в детски градини са записани 220.9 хил. деца, или с 1.6% по-малко в сравнение с предходната година.
    • Завършилите средно образование през 2017 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.6 хил. и 21.7 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2017/2018 година са 236.3 хиляди.
    • Към 31.12.2017 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 564 лица, от които 529 чужди граждани.
  • петък, 15 септември 2017 - 11:10

    Изследването на образованието и обучението на възрастни се провежда веднъж на 5 години във всички държави - членки на ЕС, по единна методология и чрез хармонизиран инструментариум, което осигурява съпоставими данни за оценка на  ученето през целия живот.

    Националният статистически институт представя окончателни резултати от проведеното в края на 2016 г. изследване.

  • четвъртък, 27 април 2017 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
     През учебната 2016/2017 година в детски градини са записани 224.4 хил. деца, или с 3.3% по-малко в сравнение с предходната година.
     Завършилите средно образование през 2016 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 24.4 и 20.6 хил. ученици.
     Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2016/2017 година са 249.9 хиляди.
     Към 31.12.2016 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 738 лица, от които 503 чужди граждани.
     
  • четвъртък, 28 април 2016 - 11:00
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    • През учебната 2015/2016 година в детски градини са записани 232.0 хил. деца, или с 3.8% по-малко в сравнение с предходната година.
    • В началното образование (I - IV клас) се обучават 262.0 хил. ученици, а в прогимназиалното (V - VIII клас) - 216.4 хиляди.
    • Завършилите средно образование през 2015 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 27.0 и 23.3 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за 2015/2016 академична година са 266.7 хиляди.
    • Продължава тенденцията за увеличаване на броя на докторантите, като към 31.12.2015 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 750 лица.
     
  • вторник, 28 април 2015 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт (НСИ) ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    През учебната 2014/2015 година в детските градини са записани 241.1 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 0.2% на техния брой в сравнение с предходната година. 
    През 2014 година завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 27.3 и 26.2 хил. ученици.
    Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2014/2015 академична година e 279.0 хил. лица, като се наблюдава спад с 1.5% в сравнение с предходната година.
    Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 671 лица, или с 9.3% повече в сравнение с предходната година.
     
  • сряда, 30 април 2014 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт  ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2013/2014 година в детските градини са записани 240.6 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 2.4% в техния брой в сравнение с предходната година. 
    • През 2013 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 28.9 и 27.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2013/2014 учебна година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 277.2 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2013 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 055 лица, или с 12.7% повече в сравнение с предходната учебна година.
     
  • вторник, 30 април 2013 - 11:00

    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2012/2013 година в детските градини са записани 235.0 хил. деца, като е регистрирано увеличение от 3.1% в сравнение с предходната учебна година.
    • През 2012 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 30.3 и 29.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за учебната 2012/2013 година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 278.6 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в колежите (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър”) и в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2012 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 5 371 лица, или с 14.2% повече в сравнение с предходната учебна година.

  • сряда, 26 септември 2012 - 11:00

    Изследването на образованието и обучението за възрастни обхваща широк кръг актуални теми: участието в различните форми на Учене през целия живот (формално, неформално и самостоятелно образование и обучение), причини за неучастие в образование и обучение, достъп до информация относно възможностите за образование и обучение, използване на компютри, езикови умения, участие в културни и обществени събития.

  • сряда, 2 май 2012 - 11:00

    Образователната структура на населението на 7 и повече навършени години значително се подобрява през 2011 в сравнение с предходните години, следвайки ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя на хората с основно и по-ниско образование.

    По данни от проведеното преброяване на населението и жилищния фонд към 1.02.2011 г. броят на лицата с висше образование е 1 348.7 хил., или всеки пети (19.6%) е висшист, a лицата, завършили средно образование, са 2 990.4 хиляди (43.4%). Делът на лицата с начално и по-ниско образование е 13.9% (или всяко седмо на 100 лица).

  • петък, 29 април 2011 - 11:00

    През периода 2006 - 2010 г. образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години продължава да се подобрява, като следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование. Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.9% през 2006 г. на 23.2% през 2010 г., или с 1.3 процентни пункта, а на тези със средно образование се увеличава от 52.5 на 56.2%, или с 3.7 процентни пункта. Същевременно относителният дял на лицата с основно и по-ниско образование намалява с 5.0 процентни пункта - от 25.6 на 20.6%. Това означава, че понастоящем 79.4% от населението в най-активната възраст за трудова дейност (25 - 64 г.) е със средно или висше образование.

Страници

  • Образование в Република България 2018
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2018.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2013/2014 - 2017/2018 учебна година.

  • Статистически справочник 2018 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2018 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2014 - 2017 година.

  • Статистически годишник 2017 в инфографики
    Националният статистически институт предлага един по-различен поглед към статистическата информация, включена в 85-ото издание на Статистическия годишник на Република България.

    Публикацията е насочена към по-широк кръг потребители, като статистическите данни са поднесени по разбираем и достъпен начин.

    Актуалното състояние и промените в обществено-икономическия и културния живот в страната са представени не по традиционния начин с таблици и текст, а чрез инфографики - изображения, графики и други средства за визуализация.

  • Статистически справочник 2018
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2018 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2014 - 2017 година.

  • Статистически годишник 2017
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 85-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2016 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2017
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2017.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2012/2013 - 2016/2017 учебна година.

  • Статистически справочник 2017 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2017 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2013 - 2016 година.

  • Статистически справочник 2017
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2017 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2013 - 2016 година.

  • Статистически годишник 2016
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 84-тото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2011 - 2015 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2016
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2016.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2011/2012 - 2015/2016 учебна година.

Страници