На специална церемония в централата на Националния статистически институт председателят, доц. д-р Атанас Атанасов, връчи наградите на победителя и неговите подгласници във Втория национален конкурс за статистическо есе за ученици от IX до XII клас.
И тази година началото на конкурса бе дадено в навечерието на Деня на европейската статистика – 20 октомври, а темата върху, която трябваше да работят младите хора бе „Възможности за използването на изкуствен интелект при производството на статистическа информация“.
За победител за 2023 година журито, съставено от експерти на НСИ, определи Елизавета Николаева от СУ „Иван Вазов“ в гр. Поморие. На второ място е Анелия Колчева от Националната търговско-банкова гимназия в София, а трети - Виктор Дамбулов от Националната природо-математическа гимназия „Акад. Любомир Чакалов“ – София.
„За мен е удоволствие да Ви поздравя лично за чудесното представяне и интересните разработки по една от най-актуалните теми на нашето съвремие, тази за използването на изкуствения интелект при производството на статистическа информация и в живота като цяло. Вашите есета ни дадоха информация как вие – младите хора, приемате тази ключова за бъдещето технология и приложението й в сферата на статистиката. Как реагирате в спора за ползите и рисковете, доколко съумяхте да подкрепите тезите си с данни“ – заяви в поздравлението си към учениците доц. д-р Атанас Атанасов и допълни, че се надява интересът им към статистика да продължи и в бъдеще.
За призовата тройка Националният статистически институт осигури парични награди, грамоти за всички участници, статистически публикации и рекламни материали.
В надпреварата участие взеха 83-ма ученици от 23 училища в страната, като най-голям интерес конкурсът предизвика във Варна и Сливен – по 15 участници от двата града.
Националният конкурс за статистическо есе е една от инициативите, чрез които НСИ осъществява целите си за повишаване на функционалната грамотност и статистическата култура на учениците в България, като провокира творческия им потенциал и развива у тях умения за критично мислене и работа с данни.