Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи по статистически райони



РАЗХОДИ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ДЪЛГОТРАЙНИ МАТЕРИАЛНИ АКТИВИ ПРЕЗ 2016 Г. ПО СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ И ИКОНОМИЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ
(Хил.левове)
Икономически дейности (А10) Статистически райони
Общо Северо-
западен
Северен централен Северо-
източен
Юго-
източен
Юго-
западен
Южен централен
Общо 17 671 830 1 048 213 1 311 224 1 699 996 2 015 270 8 740 442 2 856 685
Селско, горско и рибно стопанство 1 315 656 258 325 273 816 249 651 225 047 117 699 191 118
Добивна, преработваща и друга промишленост; доставяне на води; канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване 5 692 090 476 138 471 715 508 368 799 566 2 346 179 1 090 124
Строителство 1 074 825 33 760 55 978 167 765 127 021 533 477 156 824
Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети; транспорт, складиране и пощи; хотелиерство и ресторантьорство 4 744 915 163 738 320 956 414 900 481 737 2 527 529 836 055
Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения 673 383 6 370 8 436 8 654 9 874 622 623 17 426
Финансови и застрахователни дейности 407 260 1 000 3 005 7 844 3 749 387 283 4 379
Операции с недвижими имоти 1 552 160 32 931 58 028 196 755 123 126 998 982 142 338
Професионални дейности и научни изследвания; административни и спомагателни дейности 966 536 29 145 27 170 82 284 50 749 649 235 127 953
Държавно управление; образование; хуманно здравеопазване и социална дейност 978 850 40 470 78 536 43 958 155 120 409 240 251 526
Други услуги 266 155 6 336 13 584 19 817 39 281 148 195 38 942
30.11.2017
Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи - годишно изследване - Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи
Контакт
Организация

Национален Статистически Институт

Отдел

„Структурна бизнес статистика“

Лице за контакт

Ирена Мешулам-Янакиева

Длъжност

главен експерт

Адрес

ул. „П. Волов“ № 2, София 1038

Електронна поща

IYanakieva@nsi.bg

Телефон

+359 2 9857 176

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване06 август 2014 г.
Дата на публикуване20 ноември 2013 г.
Дата на последно актуализиране06 август 2014 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Разходите за придобиване и придобитите дълготрайни материални активи са показатели, характеризиращи инвестиционната активност на предприятията във всички сектори на икономиката.

Използвани класификации

· Класификация на икономическите дейности (КИД-2008) от 01.01.2008 година;

· Национална класификация на икономическите дейности (НКИД-2003) до 31.12.2007 година;

· Класификация на сградите и строителните съоръжения (КСС-2001);

· Класификация на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS).

Обхват

Статистическото изследване обхваща всички сектори на икономиката - нефинансовите предприятия, финансово-кредитните и застрахователни институции, държавното управление (органите на държавната, изпълнителната и съдебната власт, органи на местното самоуправление, автономни държавни институции), нетърговски организации.

Понятия и дефиниции

Разходите за придобиване на ДМА през отчетния период включват фактически извършените разходи за изграждане на сгради и инженерни строителни съоръжения чрез възлагане и по стопански начин, за доставка и монтаж на ДМА, за закупуване на машини, съоръжения, оборудване и транспортни средства, за геоложки и хидроложки проучвания, за проучвателни и проектантски работи, обслужващи строителството и други разходи, свързани с придобиването на ДМА.

В обема на разходите за придобиване на ДМА не се включват текущите разходи по поддържане на наличните ДМА.

Придобитите ДМА през отчетния период включват стойността на дълготрайните материални активи, придобити от предприятието чрез строителство (след въвеждането им в експлоатация по реда, установен с Наредба № 6 на Министерството на регионалното развитие и благоустройството) и закупуване.

Статистическа единица

Основната единица на наблюдението е предприятие.

Предприятието е най-малката организационна единица, произвеждаща стоки или услуги, която взема самостоятелно управленски решения. Предприятието извършва една или няколко дейности на едно или повече места. Предприятието може да бъде самостоятелна юридическа единица.

Другата използвана единица на наблюдението е местна единица, която представлява обособена автономна част от предприятието (работилница, фабрика, склад, офис, магазин и др.), разположена на територията на страната, от където се извършват една или няколко дейности и има поне един зает (дори на непълно работно време). Данните за местните единици се попълват от предприятието в “Справка за местните единици”, която е неразделна част от годишния отчет за дейността, и се използват за изчисляването на регионалните данни по СБС.

Статистическа съвкупност

Наблюдението е изчерпателно и статистическата съвкупност се формира от всички нефинансови предприятия, несъставящи баланс, нефинансови предприятия, съставящи баланс, предприятията с нестопанска цел, застрахователи, инвестиционни предприятия, здравноосигурителни дружества, пенсионноосигурителни дружества и бюджетни предприятия и банки.

Географски обхват (територия)

Данните се отнасят за дейността на предприятията, извършили разходи за придобиване на ДМА и придобити ДМА на територията на страната.

Времеви обхват

2000 - последна отчетена година.

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Хиляди левове.

Отчетен период

Година.

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения

Европейски регламенти по СБС:

  • Регламент (ЕС) № 295/2008 от 11 март 2008 г. - нова обща рамка по СБС;
  • Регламент (ЕС) № 250/2009 от 11 март 2009 г. - -дефиниции на показателите и технически формат на данните по СБС;
  • Регламент (ЕС) № 251/2009 от 11 март 2009 г. - серии с данни по СБС;
  • Регламент (ЕС) № 223/2009 от 11 март 2009 г. – правила за определяне и защита на конфиденциалните данни и начини за изпращането им в Евростат;
  • Регламент (ЕС) № 275/2010 от 30 март 2010 г. – критерии за оценка на качеството на данните по СБС;
  • Регламент (ЕС) № 1893/2006 от 20 декември 2006 г. - внедряване на КИД-2008;
  • Регламент (ЕС) № 58/97 от 20 декември 1996 г. – обща рамка по СБС;
  • Регламент (ЕС) № 2700/98 от 17 декември 1998 г. - дефиниции на показателите, изменен и допълнен от Регламент (ЕС) № 1670/2003 от 1 септември 2003 година;
  • Регламент (ЕС) № 2701/98 от 17 декември 1998 г. – серии с данни по СБС, изменен и допълнен от Регламент (ЕС) № 1669/2003 от 1 септември 2003 година;
  • Регламент (ЕС) № 2702/98 от 17 декември 1998 г. - технически формат за изпращане на данните по СБС, изменен и допълнен от Регламент (ЕС) № 1668/2003 от 1 септември 2003 година;
  • Регламент (ЕС) № 1618/1999 от 23 юли 1999 г. - критерии за оценка на качеството на данните по СБС;
  • Регламент (ЕС) № 1614/2002 от 6 септември 2002 г. – изменение и допълнение на дефинициите, сериите с данни и техническия формат.

Българска нормативна уредба:

  • Закон за статистиката;
  • Национална статистическа програма;

· Счетоводно и данъчно законодателство.

Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

Регламент (ЕС) № 223/2009 от 11 март 2009 г. дефинира общи правила за определяне и защита на конфиденциалните данни и начините за изпращането и използването им в Евростат. Законът за статистиката също гарантира опазването на статистическата тайна и използването на индивидуалните данни на предприятията само за статистически цели.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката и Европейското законодателство конфиденциални са индивидуалните (първичните) данни на предприятията. За да се гарантира тяхната защита и невъзможността да бъдат идентифицирани, агрегираните показатели също се определят като конфиденциални, когато:

· Критерий А – даден показател е формиран от едно или две предприятия.

· Критерий В – едно предприятие доминира в стойността на показателя с дял равен на или по-голям от 85%.

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Данните се публикуват съгласно срока, посочен в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ и са достъпни за всички потребители на статистическа информация.

Честота на разпространение

Годишно.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение за предварителните данни.

Публикации

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Районите, областите и общините в Република България.

Онлайн база данни

Данните за разходите за придобиване на дълготрайни материални активи са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Многоотраслова статистика – Инвестиции - Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи - Годишни данни: http://www.nsi.bg/bg/node/1841

Достъп до микроданни

Не са достъпни.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

Методологическо ръководство по СБС на Евростат, базирано на Европейското законодателство в областта на СБС и хармонизираното национално законодателство в същата област: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Investments_Method_2.2.pdf

Документация за качеството

Качеството на данните за РДМА е отразено в годишните Доклади за качеството на данните по СБС.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Включва усъвършенстване на системата за събиране на първичните данни чрез онлайн базираната информационна система “Бизнес статистика”, осигуряваща строг аритметичен и логически контрол на входните данни. Извършва се и допълнителен логически контрол на изход при установени различия в стойностите на даден показател между две последователни години извън определени граници, а също и сравнение с резултатите от други изследвания в НСИ - Краткосрочна бизнес статистика.

Оценка на качеството

Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството - приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност.

Приложимост
Потребности на потребителите

Основни потребители на данните са:

  • Евростат и други международни организации;
  • Заинтересовани държавни институции, с които има сключени междуведомствени споразумения;
  • Научни институти, университети, икономически анализатори и студенти;
  • Частни неправителствени организации, агенции, сдружения, медии и други; 
  • Дирекции и отдели в НСИ.
Удовлетвореност на потребителите

Не е правено проучване на удовлетвореността на потребителите, но няма регистрирани случаи на неизпълнени заявки за предоставяне на информация.

Пълнота

Пълно съответствие с българското и европейското законодателство.

Точност и надеждност
Обща точност

Статистическите данни са с добра точност и надеждност.

Извадкови грешки

Наблюдението е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки.

Неизвадкови грешки

Не се прилага.

Навременност и точност на представяне
Навременност

Сроковете за публикуване на данните по СБС на национално ниво са t+8 месеца за предварителните и t+11 месеца за окончателните данни. В Евростат предварителните и окончателните данни по СБС се изпращат съответно в срок t+10 и t+18 месеца, където t е отчетната година.

Точност на представяне

Сроковете по т.15.1 стриктно се спазват.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

За територията на страната данните са сравними по географски признак.

Сравнимост във времето

Сравнимостта на данните е лимитирана от използването на различните класификации на икономическите дейности (КИД-2008 и НКИД-2003), доколкото има разминаване в обхвата на дадена дейност.

Съгласуваност между предметни области

Не се прилага.

Вътрешна съгласуваност

Не се прилага.

Разходи и натовареност

НСИ полага изключителни усилия за намаляване натовареността на респондентите. Пример за това е подписаното споразумение “Единна входна точка” между НСИ и Националната агенция за приходите за еднократно представяне на годишните отчети и ползване на данните и от двете институции. Разработената от НСИ онлайн базирана информационна система “Бизнес статистика” и осигурената методологическа и техническа помощ на респондентите по време на отчетната кампания са високо оценени от респондентите и спомагат за реалното намаляване на тяхната натовареност.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

Националната политика, както и тази на Евростат, допуска ревизирането на вече публикувани данни, ако има сериозни основания за това.

Ревизия на данните - практика

Ревизираните данни заместват вече публикуваните във възможно най-кратки срокове, след като е направена ревизията.

Статистическа обработка
Източници на данни

Информацията за разходите за придобиване на дълготрайни материални активи се получава от “Справка за разходите за придобиване на дълготрайни материални активи”, включена в годишния отчет на предприятията. Източник за попълване на данните в справката са счетоводните записвания на предприятията.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно изследване за предприятията от всички сектори на икономиката.

Валидиране на данни

Валидирането на данните се извършва чрез допълнителен логически контрол на входните данни и съпоставяне на изходните данни с резултатите от предходните години и други изследвания в НСИ.

Обработка на данни

Наблюдението е изчерпателно и не се прави допълнителна оценка на данните.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml

Страници